SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 10% gewijzigd door Pietverdriet op 02-01-2011 15:48:55 ]In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
Tja, ik kan geen steekhoudende definitie vinden.quote:Op zondag 2 januari 2011 16:15 schreef CindieY het volgende:
Volgens mij gaan literaire thrillers veel meer over psychologische gevolgen van de spannende dingen die er gebeuren dan 'gewone' thrillers.
Sowieso is er natuurlijk geen steekhoudende definitie van 'literair'. Ik lees zelf van alles en nog wat, dus ook 'literaire' thrillers en 'gewone' thrillers en ik vind het wel een opvallend verschil.quote:Op zondag 2 januari 2011 16:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, ik kan geen steekhoudende definitie vinden.
Wat is in jouw optiek dan een echte literaire thriller? Donna Tartts kleine vriendje? Thomas Pynchons Gravity's Rainbow?quote:Op zondag 2 januari 2011 16:20 schreef CindieY het volgende:
[..]
Sowieso is er natuurlijk geen steekhoudende definitie van 'literair'. Ik lees zelf van alles en nog wat, dus ook 'literaire' thrillers en 'gewone' thrillers en ik vind het wel een opvallend verschil.
Dat vind ik nog wel meevallen. Van de genreliteratuur staan thrillers nog het hoogst in aanzien. Als je zegt dat je onlangs nog een thrillertje gelezen hebt wordt je niet zo schuin aangekeken als wanneer je zou beweren dat je net een fantasy boek of een streekroman hebt gelezen.quote:Op zondag 2 januari 2011 16:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Is jullie ervaring trouwens dat lezers van de grote literatuur neerkijken op de thriller?
Ik zou juist zeggen dat fantasy ook nog wel vrij hoog in aanzien staat.quote:Op zondag 2 januari 2011 16:34 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Dat vind ik nog wel meevallen. Van de genreliteratuur staan thrillers nog het hoogst in aanzien. Als je zegt dat je onlangs nog een thrillertje gelezen hebt wordt je niet zo schuin aangekeken als wanneer je zou beweren dat je net een fantasy boek of een streekroman hebt gelezen.
Terry Pratchett is volgens mij ook vrij populair/bewonderd in bepaalde kringen.quote:Op zondag 2 januari 2011 16:41 schreef Ereinion het volgende:
Denk je? Tolkien natuurlijk wel, maar ik kan me niet herinneren ooit een recensie van een fantasy boek in een literair supplement te hebben gezien. Maar volgens mij is fantasy ook vooral een genre met een kleine groep diehard fans, en voor de rest een hele grote groep waarbij de gedachte een fantasy boek te lezen nooit opkomt. Bij thrillers heb je niet zo'n hard onderscheid.
Is er niet wat mij betreft. Ik noem ze altijd liever psychologische thrillers.quote:Op zondag 2 januari 2011 16:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is in jouw optiek dan een echte literaire thriller? Donna Tartts kleine vriendje? Thomas Pynchons Gravity's Rainbow?
Alsof 'literatuur' altijd maar droog en stomvervelend is. Ik hoop dat je in de loop van je opleiding je mening nog een beetje gaat bijstellen.quote:Op zondag 2 januari 2011 16:49 schreef CindieY het volgende:
[..]
Is er niet wat mij betreft. Ik noem ze altijd liever psychologische thrillers.
En om je andere vraag te beantwoorden, over het neerkijken en dergelijke. Ik zeg ja. Ik ben zelf docente Nederlands in opleiding en ik lees eigenlijk vrij weinig als wat door mijn opleiding als literair wordt gezien. Sowieso ben ik meer een lezer omdat ik het fijn vind mezelf met een kop thee en een boek op de bank te installeren en me te laten meevoeren naar een compleet andere wereld, me te laten vermaken, angst aan te jagen of om gewoon eens te lachen. Niks geen geneuzel over diepere lagen en betekenissen en dergelijke.
Waren alle docenten Nederlands maar zo. Dan zouden veel meer mensen lezen.quote:Op zondag 2 januari 2011 16:49 schreef CindieY het volgende:
[..]
Is er niet wat mij betreft. Ik noem ze altijd liever psychologische thrillers.
En om je andere vraag te beantwoorden, over het neerkijken en dergelijke. Ik zeg ja. Ik ben zelf docente Nederlands in opleiding en ik lees eigenlijk vrij weinig als wat door mijn opleiding als literair wordt gezien. Sowieso ben ik meer een lezer omdat ik het fijn vind mezelf met een kop thee en een boek op de bank te installeren en me te laten meevoeren naar een compleet andere wereld, me te laten vermaken, angst aan te jagen of om gewoon eens te lachen. Niks geen geneuzel over diepere lagen en betekenissen en dergelijke.
Voor mij is de scheidslijn sowieso te vaag. En ik zeg ook nergens dat ik het droog en stomvervelend vind. Wat ik wel stomvervelend vind, is dat we op mijn opleiding (hbo dus) toch maar één interpretatie toekennen aan literatuur en poëzie. Wat is dan nog de lol aan die diepere lagen en betekenissen?quote:Op zondag 2 januari 2011 16:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Alsof 'literatuur' altijd maar droog en stomvervelend is. Ik hoop dat je in de loop van je opleiding je mening nog een beetje gaat bijstellen.
Ik ben het met Lienekien eens, de mening dat alles met het woord 'literatuur' per definitie oersaai is vind ik een beetje een middelbare scholieren mening. Ik heb ontzettend spannende en boeiende literatuur gelezenquote:Op zondag 2 januari 2011 16:51 schreef Lienekien het volgende:
Alsof 'literatuur' altijd maar droog en stomvervelend is. Ik hoop dat je in de loop van je opleiding je mening nog een beetje gaat bijstellen.
Je kunt inderdaad zoveel meer functies toekennen aan lezen/literatuur dan alleen maar het esthetische. En om bij mijn vak te blijven: ik moet zeggen dat ik de Nederlandse jeugd'literatuur' beter kan waarderen dan de meeste Nederlandse volwassenen'literatuur'.quote:Op zondag 2 januari 2011 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waren alle docenten Nederlands maar zo. Dan zouden veel meer mensen lezen.
Ik vind het neerkijken zeer ergerlijk, wees blij dat mensen een boek lezen. Al lezen volwassenen kinderboeken, wat dan nog. De schroom daarvoor is met Harry Potter geloof ik gelukkig verdwenen.
Ik hoop het niet, dan krijgen we nog een generatie docenten die kids kwellen met de keus te maken uit een goedgekeurde voorselectie voor hun boekenlijst, waarna de meesten nooit een boek meer aanraken.quote:Op zondag 2 januari 2011 16:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb als bijvak Engels gedaan, Terry Pratchet wordt dan toch wel als 'literatuur' beschouwd. Vond het sowieso opvallend hoeveel meer genres ik mocht lezen voor mijn lijst bij Engels dan bij Nederlands.quote:Op zondag 2 januari 2011 16:54 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik ben het met Lienekien eens, de mening dat alles met het woord 'literatuur' per definitie oersaai is vind ik een beetje een middelbare scholieren mening. Ik heb ontzettend spannende en boeiende literatuur gelezenJe hebt uiteraard gelijk dat lezen voor je plezier moet zijn.
Verder: literaire fantasy? Heus?
De literaire thriller heb ik sowieso altijd een vage aanduiding gevonden. In mijn ogen is dat gewoon een thriller waarbij de psyche van de karakters wat meer beschreven wordt, maar meer kan ik er niet van maken.
Ligt dat aan de literatuur of het onderwijs/de docent?quote:Op zondag 2 januari 2011 16:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik hoop het niet, dan krijgen we nog een generatie docenten die kids kwellen met de keus te maken uit een goedgekeurde voorselectie voor hun boekenlijst, waarna de meesten nooit een boek meer aanraken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |