Als psychologiestudent kan ik best beamen dat inderdaad een aardig percentage persoonlijke problemen heeft. Maar 50% is voor mij wel een absurd percentage, zeker in de hogere jaren. Vaak worden de mensen die hun eigen verleden / problemen niet verwerkt hebben, vanzelf in het eerste jaar eruit gefilterd. Het is een sociale studie, waarbij word verwacht dat je om kan gaan met je eigen gevoelens, ideeën en wensen. Kun je dat niet, dan val je toch op een gegeven moment door de mand.
Vaak worden, voor mijn gevoel, interesse voor een studie gewekt door eerdere ervaringen en interesses. Ik heb hiervoor een managementstudie gedaan, omdat mijn familie van mijn vaders kant allemaal in het hoger management werken. Mijn ex heeft weer bijvoorbeeld een medische studie achter de rug, omdat haar familie allemaal in de zorg werkt. Je gaat niet iets studeren waar je niks van kent. Er moet iets zijn wat je interesse 'triggert'.
Een gedeelte van de psychologiestudenten zijn voor mijn gevoel getriggert door hun persoonlijke verleden (zowel mensen die dat goed hebben afgesloten of er nog mee om moeten leren gaan). Overigens zijn er ook genoeg studenten die wel goed met hun verleden om kunnen gaan en zelfs als verrijking gebruiken.
Daarnaast heeft iedereen wel persoonlijke problemen. 1 op 3 Nederlanders zal in zijn of haar leven klinisch depressief worden. 1 op de 10 heeft psychische stoornis die permanent voor moeite in het sociale verkeer zorgt en bijna de helft van Nederlanders heeft het gevoel dat hij of zij niet uit zijn of haar leven haalt wat mogelijk is. Een grote groep piekert in bed en bijna 1,2 miljoen Nederlanders slikte vorig jaar wel eens een benzo.
Wat ik hiermee wil zeggen? Dat bijna iedereen wel één of ander sociaal of psychisch probleem in zijn of haar leven zal meemaken. Verwachten dat psychologen, die samen met psychiaters, maatschappelijk werkers en dergelijke boven dit staan, is onrealistisch. Huisartsen worden ook wel eens ziek of hebben overgewicht, maar helpen ook patiënten.
Het is dus juist niet zoals Paperrose zegt, dat je niet mensen kan helpen als je zelfs ook wel eens moeilijk hebt. Een bankrekening bijhouden is gewoon stelselmatig je schema invullen en data verzamelen, zolang je dat trouw doet kan er weinig fout gaan. Persoonlijke problemen daarentegen kan je nooit uitsluiten, daarvoor zijn veels te veel factoren betrokken. Ook bij ons overlijden ouders, gaan relaties uit, krijgen we last van winterdepressies en dergelijke.
Je mag wel verwachten dat een psycholoog / psychiater wel capabel genoeg is om met die problemen om te gaan en zijn of haar werk er zo min mogelijk door laat beïnvloeden. Bovendien zijn de psychologen die de meeste mensen hier in gedachten hebben, GZ-psychologen, ook nog eens verplicht om tijdens hun master meer dan 1000 uur onder supervisie te werken. Als je dan nog niet met je problemen om kan gaan, val je daar geheid door de mand.
[ Bericht 4% gewijzigd door Woeste_Woerd op 03-01-2011 09:05:21 ]
"If a kid asks where rain comes from, I think a cute thing to tell him is God is crying. And if he asks why God is crying, another cute thing to tell him is; Probably because of something you did." -
Stages in Indonesië