abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 december 2010 @ 09:29:12 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_89464624
Ik ben 27 en ben werkzaam in de ICT als programmeur en heb een HBO diploma. Ik ben nu bijna 5 jaar bezig. Nu is er in het bedrijf waar ik werk onder druk van de crisis een wissel van strategie. Dat heeft voor de projecten waarop ik zit als resultaat dat ik overbodig ben geworden en wordt mn contract nu niet verlengd. Jammer.

Nu vraag ik me sterk af of ik tot mijn 67e wil programmeren. Eigenlijk heb ik daar niet zoveel zin in. En zit dus te denken over een carriereswitch. Ik heb interesse om iets rochting bedrijfskunde te gaan doen.

Bovendien is er als fijne bijkomstigheid dat ik in de gemeenteraad van een grote stad zit en dus sowieso wel tot Maart 2014 van voldoende inkomen verzekerd ben en ik ook actief blijf.

Ik wil dus kijken of ik een opleiding kan beginnen die me kan helpen bij het vinden van werk in een andere richting. Nu is Dat is in principe praktisch prima te regelen in mijn situatie.

Nu is mijn vraag. Is zoiets een verstandige move? Zit men te wachten op iemand die rond zn 30e voor een functie met bedrijfskunde aan de bak wil?
pi_89464652
Ik zou niet weten waarom niet?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_89464734
In de ICT zit er toch meer toekomstperspectief lijkt me. Er zijn 10x zoveel bedrijfskundigen als ICT'ers, terwijl de vraag voor ICT's blijft stijgen. ( om een programmeur in te huren betaal je zo een paar honderd euro per uur). Als bedrijfskundige moet je direct behoorlijk goed zijn. Je zou beter, als je echt wilt veranderen, iets in de tussenrichting kunnen gaan doen. ICT project management bijv.
#winning
pi_89464808
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 09:33 schreef Tware het volgende:
Als bedrijfskundige moet je direct behoorlijk goed zijn.
Vreemde redenering, aangezien hij na z'n opleiding niets anders is dan een andere pas afgestudeerde (buiten dat 'ie wel gewoon een stuk meer (levens-)ervaring heeft. Echt goed ben je pas na een aantal jaren ervaring in het vak zelf. Dat geldt voor elk vak.
  vrijdag 3 december 2010 @ 09:42:52 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_89464978
Dat er in de ICT veel werk is klopt wel. Ik ben ook wle van plan om die kennis warm te houden om erop terug te kunnen vallen. Ik heb daar wel ideeen over. Overigens zou ik best die tussenvorm ook wel willen doen. Dan profiteer ik van 2 kennisgebieden.

Maar ik zou graag iets anders willen dan het uitvoerende beta werk
pi_89465014
Het feit dat je al dan niet tijdelijk een switch maakt, zorgt er natuurlijk niet voor dat je direct onbruikbaar bent om terug te gaan. Warmhouden is altijd goed :Y
pi_89465763
Bedrijfskundige informatica is dan misschien een goede opleiding als je het wilt combineren.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
  vrijdag 3 december 2010 @ 10:35:35 #8
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_89466404
quote:
2s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:11 schreef eNGine10 het volgende:
Bedrijfskundige informatica is dan misschien een goede opleiding als je het wilt combineren.
Denk het ook ja. Dan richt je je minder op programmeren en meer op bedrijfsprocessen in combinatie met ict. En ik denk dat je voor die opleiding wel een aantal vrijstellingen kunt krijgen.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  vrijdag 3 december 2010 @ 10:44:28 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_89466689
Het gaat me overigens niet om veel geld verdienen. Ik wil gewoon naar werk waar ik tot mn ouwe dag met plezier in kan werken.

Bedrijfskundige informatica heb ik ook al overwogen. Ben alleen bang dat dat erg beperkt is. Als ik studieprogramma's zie dan zie ik wel erg veel herkenbaars. Mogelijk interessant om er nog eens bij te plakken. Maar in eerste instantie wil ik kijken of ik breder kan.
  vrijdag 3 december 2010 @ 10:49:18 #10
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_89466847
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 10:44 schreef Hexagon het volgende:
Het gaat me overigens niet om veel geld verdienen. Ik wil gewoon naar werk waar ik tot mn ouwe dag met plezier in kan werken.

Bedrijfskundige informatica heb ik ook al overwogen. Ben alleen bang dat dat erg beperkt is. Als ik studieprogramma's zie dan zie ik wel erg veel herkenbaars. Mogelijk interessant om er nog eens bij te plakken. Maar in eerste instantie wil ik kijken of ik breder kan.
Kun je dan voorbeelden geven van wat je zou willen doen? "Iets" richting Bedrijfskunde is een beetje vaag ;). Ik heb zelf BI gedaan en kan denk ik wel redelijk aangeven of datgene wat jij zou willen doen, aansluit op die opleiding :).
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  vrijdag 3 december 2010 @ 11:08:16 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_89467455
Informatie analist lijkt me wel wat bijvoorbeeld

Of organisatie adviseur of beleidsmedewerker

Ik vind het werken met processen en structuren in ieder geval erg leuk. In mijn vrije tijd ook wel mee bezig geweest al ligt dat meer op het gebied van de politiek dus niet bedrijfsmatig maar meer op het gebied van verenigingsstructuren. Maar ik merk wel dat ik dat erg leuk vind.
  vrijdag 3 december 2010 @ 11:14:58 #12
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_89467672
Informatie analist is een typisch BI-beroep :P. Ook met IDM (Informatiedienstverlening- en management) kun je daar goed mee terecht. Als ik destijds had geweten dat IDM bestond, had ik die opleiding gekozen, lijkt me heel interessant en ook echt iets van de huidige tijd. Ik weet niet of jij al naar die opleiding hebt gekeken?

Als je aangeeft politiek interessant te vinden en je geeft beroepen als organisatieadviseur en beleidsmedewerker aan, dan zou je ook kunnen denken aan Bestuurskunde als studie.
  vrijdag 3 december 2010 @ 11:20:39 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_89467903
Bestuurskunde heb ik ook overwogen.

Politiek vind ik super interessant. Niet voor niets zit ik in de gemeenteraad en heb er erg veel plezier in. En het levert ook een leuke werkervaring op.

Alleen ben ik bang dat die studie weer net iets te overheidsgericht is. Ik verwacht met bedrijfskunde net een wat breder inzetbare basis te hebben.
pi_89560032
Waarom ga je niet iets zoeken in bedrijfskundige informatica? Misschien meer richting management of consultancy? Het ITIL verhaal kan je behoorlijk leuk bezighouden, en zo heb je veel meer richtingen die kant op.
"Knowledge be the key to unlock your brain and set your mindstate free." - Inspectah Deck
pi_89560639
Goede actie. Ik zou het alleen maar kunnen waarderen als mensen uiteindelijk op zoek gaan naar de juiste richting en daar actie op ondernemen. Good luck
pi_89560982
Als je processen analyseren leuk vind, check dan Technische Bedrijfskunde..

Zelf doe ik het ook en kan ik je ook wat meer informatie erover geven.. Als je wilt mag je me PM'en
Op zondag 29 augustus 2010 14:03 schreef Mirel het volgende:
Wat is die Jetfly toch een aardige jongeman.
pi_89561158
bedrijfskunde, psychologie of rechten zijn sowieso goede aanvullingen op pure IT kennis. Het geeft je zowel de mogelijkheden om andere richtingen in te slaan als je werk als IT'er te verdiepen/verbreden. Ik persoonlijk ken weinig IT'ers die tot op 'hoge' leeftijd als pure programmeur werkzaam blijven. Vaak is doorgroei naar analist, teamleider/projectmanager, iets architectachtigs of iets dergelijks vrij normaal.

Aanvullende studies kunnen je daar zeker bij helpen.
pi_89680005
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 09:29 schreef Hexagon het volgende:
Ik ben 27 en ben werkzaam in de ICT als programmeur en heb een HBO diploma. Ik ben nu bijna 5 jaar bezig. Nu is er in het bedrijf waar ik werk onder druk van de crisis een wissel van strategie. Dat heeft voor de projecten waarop ik zit als resultaat dat ik overbodig ben geworden en wordt mn contract nu niet verlengd. Jammer.

Nu vraag ik me sterk af of ik tot mijn 67e wil programmeren. Eigenlijk heb ik daar niet zoveel zin in. En zit dus te denken over een carriereswitch. Ik heb interesse om iets rochting bedrijfskunde te gaan doen.

Bovendien is er als fijne bijkomstigheid dat ik in de gemeenteraad van een grote stad zit en dus sowieso wel tot Maart 2014 van voldoende inkomen verzekerd ben en ik ook actief blijf.

Ik wil dus kijken of ik een opleiding kan beginnen die me kan helpen bij het vinden van werk in een andere richting. Nu is Dat is in principe praktisch prima te regelen in mijn situatie.

Nu is mijn vraag. Is zoiets een verstandige move? Zit men te wachten op iemand die rond zn 30e voor een functie met bedrijfskunde aan de bak wil?
hier nog een programmeur die het werk niet tot haar 67ste wil gaan doen :{ ik moet alleen nog bedenken :/ wat wil ik dan wel doen ... :{
pi_89680321
Bedrijfskundige informatica? Kan je de helft al skippen denk :P
Op 31-12-2010 20:01 schreef ViezeFreddiey
meest baas van FoK 2010 _O_
pi_89681414
Ik zal de switch niet gaan maken.
Ben ook op jonge leeftijd geswitched van IT (4jaar ervaring) naar een ander sector.
Nu 7 jaar later en de hele wereld van IT staat op zn kop. Mijn ervaring is 70% nutteloos geworden.
pi_89681444
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 15:51 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

hier nog een programmeur die het werk niet tot haar 67ste wil gaan doen :{ ik moet alleen nog bedenken :/ wat wil ik dan wel doen ... :{
Je kan toch altijd hogerop de ladder klimmen ipv programmeren? Je kan na een cursus manager worden met programmeurs onder je beheer. aangezien je zelf veel kennis hebt van programmeren helpt jou dat erg veel in je managers functie omdat je weet waar ze het over hebben.

Maar dat moet je ook maar net kunnen. Tis niet voor iedereen weg gelegd.
pi_89681682
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 16:23 schreef dikke_donder het volgende:

Maar dat moet je ook maar net kunnen. Tis niet voor iedereen weg gelegd.
prcies, ik heb een schurfthekel aan leiding geven, alle verantwoordelijkheid rust op je schouders
pi_89681760
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 16:22 schreef YebCar het volgende:
Ik zal de switch niet gaan maken.
Ben ook op jonge leeftijd geswitched van IT (4jaar ervaring) naar een ander sector.
Nu 7 jaar later en de hele wereld van IT staat op zn kop. Mijn ervaring is 70% nutteloos geworden.
had je dan de ambitie om terug te keren na 7 jaar :D ?
dat heeft idd geen zin als je de nieuwe ontwikkelingen niet bijhoudt.
pi_89681783
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 15:51 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

Doorgroeien naar teamleider, architect of projectmanager?
pi_89682004
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 16:29 schreef EilandjeOnline het volgende:

[..]

had je dan de ambitie om terug te keren na 7 jaar :D ?
dat heeft idd geen zin als je de nieuwe ontwikkelingen niet bijhoudt.
ik hou het wel bij hoor
maar het valt gewoon niet bij te houden als je een fulltime baan hebt.

en ik heb inderdaad de neiging om weer de IT in te gaan
desnoods als sales.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')