abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Vis een optie? zondag 24 oktober 2010 @ 17:01:15 #1
70532 loveli
N
pi_87902525
Ben net gevraagd morgen (ivm verlopen v/d apk kan het niet later) te helpen met het vervangen van remschijven + blokken. Nou herinner ik me vaag iets dat je een speciaal gereedschap nodig hebt om de remcilinders terug te duwen, een soort sleutel met 2 pennen. Haal ik klok en klepel door elkaar of heb ik die sleutel echt nodig? En hoe heet zo'n ding?

Andere tips zijn ook welkom, of linkjes naar een how to. Heb zelf de rest van de avond ivm eerder geplande afspraken geen tijd om goed te zoeken, dus ik hoop dat er fokkers zijn die linkjes of tips achter de hand hebben.

Het gaat om een megane uit +/- 2000, dit model:

crap in = crap out
  zondag 24 oktober 2010 @ 17:05:52 #2
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_87902687
Mijn word door iedereen verteld dat het iets is wat je makkelijk zelf kan (das dan bij een bmw of een opel).
Dat je er verschrikkelijk smerig van wordt maar dat het gewoon moet lukken met standaard auto gereedschap.
  Vis een optie? zondag 24 oktober 2010 @ 17:15:15 #3
70532 loveli
N
pi_87903074
Ooit is me verteld dat er een speciaal tooltje voor is waarmee je de cilinder draait, waardoor 'ie makkelijk ingedrukt kan worden. Schijnt makkelijk te zijn als je er nieuwe blokken in zet, meer ruimte enzo.
crap in = crap out
pi_87903330
bij een renault megane coupe heb ik het zelf gedaan, maar geen speciaal gereedschap gebruikt...
Als het doen niet deugt,is het laten beter.
  zondag 24 oktober 2010 @ 17:20:59 #5
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_87903352
Cylinders in je remklauwen kan je gewoon terug induwen met een (grote) waterpomptang.
Nieuwe remschijven ontvetten met remmenreiniger.
Als je remschijf niet los komt heb je vaak slagmoersleutel nodig. (geen idee of de schijven bij megane ook met 1 bout vastzit aan de naaf maar is bij golfjes vaak wel zo.)

Vergeet niet kopervet op de wielnaaf te smeren alvorens je de nieuwe schijf plaatst. En ook je remzadel schoonmaken en blokjes invetten.

Good luck!
pi_87903369
Het piston kan je gewoon terug drukken met een schroevendraaier.. kijk uit dat je m niet door het rubber heen drukt..

heb zelf wel wat gehad aan dit filmpje!

Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
pi_87903924
Ik heb de pistons teruggedrukt met een koevoet, kun je voorzichtig kracht mee zetten.

Verder is een slagpin (soort lange drevel) handig, althans bij mijn auto, om de veiligheidspinnen uit de remklauw te slaan.

Verder niks speciaals nodig hoor.

(Zet wel je auto op bokjes en niet alleen op de krik, maar dat weet je vast wel)
pi_87907172
Jij bent een vrouw en wilt remmen vervangen? Pas op dat je je nageltjes niet breekt of je vingertjes vies maakt :@

Grapje.. :*

Heb je ze al vervangen? Anders schrijf ik je wel een How To? ;)
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_87908677
speciaal gereedschap is alleen bij de achter as nodig ( tenzijn je een Citroën met Hyderactief hebt ( van Ds t/m C5 ph2) die hebben de handrem op de vooras, dan heb je daar speciaal gereedschap nodig. Anders kan het met een waterpomptang.
  zondag 24 oktober 2010 @ 20:11:14 #10
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_87908870
remcilinder terugduwen doe je het minst schadelijk met een grote waterpomptang van 3 tientjes
wil je alles netjes doen dan heb je een momentsleutel nodig om rond de 100NM te genereren op de wielmoeren bij het terugplaatsen van je wielen.
pi_87909152
momentsleutel is ook 30 euro bij conrad.nl....
pi_87909327
Dat is zo, maar is die 100Nm die op die moment sleutel wel degelijk 100Nm? Geen gedonder met los lopende wielen, koop een GOEDE moment sleutel!
pi_87909890
Bij Citroëns met de handrem op de voorwielen heb je inderdaad een sleutel nodig om de zuiger terug te draaien, maar bij alle andere auto's kan het inderdaad gewoon met een groet waterpomptang.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  zondag 24 oktober 2010 @ 20:50:19 #14
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_87910995
Had ooit iets gehoord dat er ook remcilinders zijn die je moet duwen en draaien om ze terug te krijgen.
Zit dan een soort van schroefdraad op de remcilinder. :)
pi_87913815
Ja, dit geld voor de remklauwen met de handrem op de klauw.
  zondag 24 oktober 2010 @ 21:39:08 #16
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_87914163
quote:
1.gif Op zondag 24 oktober 2010 17:20 schreef Rarekwast_ het volgende:
Cylinders in je remklauwen kan je gewoon terug induwen met een (grote) waterpomptang.
Nieuwe remschijven ontvetten met remmenreiniger.
Als je remschijf niet los komt heb je vaak slagmoersleutel nodig. (geen idee of de schijven bij megane ook met 1 bout vastzit aan de naaf maar is bij golfjes vaak wel zo.)

Vergeet niet kopervet op de wielnaaf te smeren alvorens je de nieuwe schijf plaatst. En ook je remzadel schoonmaken en blokjes invetten.

Good luck!
Pas op he, achterkant van de blokjes met kopervet invetten, de kant van de zuiger dus, niet de frictiekant!
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_87921017
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:39 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Pas op he, achterkant van de blokjes met kopervet invetten, de kant van de zuiger dus, niet de frictiekant!
anders kan je ze net zo goed niet vervangen ghehe :P
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
  Vis een optie? maandag 25 oktober 2010 @ 01:00:05 #18
70532 loveli
N
pi_87923465
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 20:29 schreef FransDeens het volgende:
Bij Citroëns met de handrem op de voorwielen heb je inderdaad een sleutel nodig om de zuiger terug te draaien, maar bij alle andere auto's kan het inderdaad gewoon met een groet waterpomptang.
Handrem op de voorwielen, dat was idd bij de auto waarbij het niet lukte! Ik snapte al niet waarom het bij de ene auto simpel was en bij de andere niet lukte. Net het stukje info dat ik vergeten was.
crap in = crap out
  Vis een optie? maandag 25 oktober 2010 @ 01:00:32 #19
70532 loveli
N
pi_87923483
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 21:39 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Pas op he, achterkant van de blokjes met kopervet invetten, de kant van de zuiger dus, niet de frictiekant!
oO<
crap in = crap out
  Vis een optie? maandag 25 oktober 2010 @ 01:02:10 #20
70532 loveli
N
pi_87923546
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 19:23 schreef Turquaz52 het volgende:
Jij bent een vrouw en wilt remmen vervangen? Pas op dat je je nageltjes niet breekt of je vingertjes vies maakt :@

Grapje.. :*

Heb je ze al vervangen? Anders schrijf ik je wel een How To? ;)
Vooraf lak ik m'n nagels ter bescherming, zo worden ze minder vies en als ik ze beschadig, vangt de lak de eerste klap op. Dank voor het meedenken.

Iedereen bedankt voor de tips!
crap in = crap out
  maandag 25 oktober 2010 @ 06:05:43 #21
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_87925763
Ik heb ze bij de clio 1 zelf ook vervangen, kan prima met huistuin keuken spul
  maandag 25 oktober 2010 @ 10:27:25 #22
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_87928387
Ik had laatst bij m'n Tigra een inbus nr. 7 nodig om de remklauw los te maken. Weet niet hoe dat bij Renault is.
Fijne is dat deze nr.7 bijna nooit in die inbussleutel setjes zit.

Oja, heb je je remklauw los, laat hem dan niet hangen aan je remleiding, maar hang hem even tijdelijk aan een draadje op (of zoals in mijn geval ondersteunen met een blok hout). Je wilt natuurlijk niet dat je remleiding knapt.

M'n record schijven+blokken vervangen is nu 9:16 minuten per kant!
  maandag 25 oktober 2010 @ 10:34:31 #23
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_87928571
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 01:00 schreef loveli het volgende:

[..]

Handrem op de voorwielen, dat was idd bij de auto waarbij het niet lukte! Ik snapte al niet waarom het bij de ene auto simpel was en bij de andere niet lukte. Net het stukje info dat ik vergeten was.
zeker een ouwe Ami of een DS ofzo :)
  Vis een optie? maandag 25 oktober 2010 @ 11:41:34 #24
70532 loveli
N
pi_87930577
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 10:34 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

zeker een ouwe Ami of een DS ofzo :)
Nee, een ouwe Zweed O+
crap in = crap out
  Vis een optie? maandag 25 oktober 2010 @ 18:32:47 #25
70532 loveli
N
pi_87946246
Done!
crap in = crap out
  maandag 25 oktober 2010 @ 19:14:49 #26
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_87948030
Goed zo ! *O*

pics, verslag, ervaringen, wat ging er mis en wat ging er goed ? ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 25 oktober 2010 @ 22:12:17 #27
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_87957317
Moest de veer los van de draagarm?
  Vis een optie? dinsdag 26 oktober 2010 @ 08:53:15 #28
70532 loveli
N
pi_87967853
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 19:14 schreef Sounddragon het volgende:
Goed zo ! *O*

pics, verslag, ervaringen, wat ging er mis en wat ging er goed ? ^O^
Straks na werk..
crap in = crap out
pi_87969485
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 20:11 schreef Tjabbo het volgende:
wil je alles netjes doen dan heb je een momentsleutel nodig om rond de 100NM te genereren op de wielmoeren bij het terugplaatsen van je wielen.
Dat is echt per auto verschillend...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_87969597
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 17:05 schreef Daniel1976 het volgende:
Mijn word door iedereen verteld dat het iets is wat je makkelijk zelf kan (das dan bij een bmw of een opel).
Ook bij mijn auto is het een fluitje van een cent, ondanks dat de klauwen 6 zuigers hebben en je een beetje moet klooien met dempplaatjes... Het kan dus echt bij iedere auto makkelijk.

quote:
Dat je er verschrikkelijk smerig van wordt
Monteurshandschoenen kopen voor een paar euro en je bent ook daar vanaf..
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 10:56:50 #31
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_87970392
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 10:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is echt per auto verschillend...
klopt.
bij echter de meest voorkomende auto's ligt de waarde ergens tussen 96 en 120NM. Dus met 100 zit je eigenlijk altijd behoorlijk goed.
pi_87971740
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 10:56 schreef Tjabbo het volgende:

klopt.
bij echter de meest voorkomende auto's ligt de waarde ergens tussen 96 en 120NM. Dus met 100 zit je eigenlijk altijd behoorlijk goed.
Het verschil tussen 100 en 120 vind ik nogal... En het is zo op te zoeken natuurlijk...

Overigens: te hard aandraaien is net zo slecht als te los. Wat dat betreft is "handvast" aandraaien met een kruissleutel net zo nauwkeurig als met een momentsleutel altijd maar 100 Nm nemen (handvast is ongeveer 100 Nm overigens).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_87972101
Altijd 120nm is mij geleerd op school..
Maar school zuigt, dus luchthamer er op en klaar is kees beun :7
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_87972151
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 11:52 schreef Turquaz52 het volgende:
Altijd 120nm is mij geleerd op school..
Bij een BMW is dat nog correct ook.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:02:19 #35
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_87972386
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 11:52 schreef Turquaz52 het volgende:
Altijd 120nm is mij geleerd op school..
Maar school zuigt, dus luchthamer er op en klaar is kees beun :7
ja lekker handig
hadden ze ook bij mijn IS gedaan. ik moest een lange ratel + stalen pijp van een meter gebruiken om genoeg kracht te zetten bij het loshalen.
Het staat nu vastgezet op 105NM dacht ik. Veel beter. :)
pi_87989821
Turquaz52, luchtsleutel kan idd, doe het zelf ook, maar dan niet met een zware :P anders gaan ze kaput :(
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 19:29:42 #37
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_87992745
Luchtsleutel op lichtmetalen wielen is sowieso not-done. Te veel kracht en je ragt te veel druk op je velgen en daarmee maak je een zwak punt.
Op stalen wielen boeit het niet zoveel.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  Vis een optie? dinsdag 26 oktober 2010 @ 20:28:19 #38
70532 loveli
N
pi_87995600
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 19:14 schreef Sounddragon het volgende:
Goed zo ! *O*

pics, verslag, ervaringen, wat ging er mis en wat ging er goed ? ^O^
Auto was afgekeurd op schijven en tussendemper uitlaat. Uitlaat vervangen was appeltje eitje (mede omdat pa al begonnen was toen ik in de file stond). Had zelfs een tube firegum montagespul bij me, da's een van de dingen die ik altijd kwijt ben als ik het nodig heb.

Auto op de brug, assteun eronder, wiel eraf, remklauw losgemaakt, remschijf eraf, nieuwe erop, remblokken eruit.

Toen zitten kloten met stomme dunne metalen plaatjes waar de blokken langsglijden en nieuwe remblokken. Wat er mis ging? Waterpomptang van m'n pa was niet groot genoeg om de remcilinder ver genoeg in te kunnen drukken en goed gangbaar te maken, waardoor de nieuwe blokken net niet op de remschijf pasten (hij is binnenkort jarig, drie keer raden wat 'ie van me krijgt). Omdat de tijd op raakte oude blokken weer gemonteerd (zitten kloten met ^%$@# plaatjes, schoot paar keer los) en de boel weer in omgekeerde volgorde vastgemaakt.

Pa heeft eerst een paar keer de straat op en neer geremd voor 'ie de weg op ging. Blokken zat nog meer dan de helft voering op, dus tegen de tijd dat die echt aan vervanging toe zijn hebben we een goede waterpomptang om de cilinder goed terug te duwen en nieuwe blokken.

Wielen zijn zonder luchtsleutel vastgezet (hm.. da's ook een leuk cadeautje). Geen lichtmetalen wielen dus het maakt toch niet uit, begrijp ik uit bovenstaande discussie.

En na een goede schoonmaakbeurt is al het remstof nu volgens mij ook weg uit m'n oren. Tijd voor een manicure oO<
crap in = crap out
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 20:59:22 #39
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_87997016
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 20:28 schreef loveli het volgende:

[..]

Auto was afgekeurd op schijven en tussendemper uitlaat. Uitlaat vervangen was appeltje eitje (mede omdat pa al begonnen was toen ik in de file stond). Had zelfs een tube firegum montagespul bij me, da's een van de dingen die ik altijd kwijt ben als ik het nodig heb.

Auto op de brug, assteun eronder, wiel eraf, remklauw losgemaakt, remschijf eraf, nieuwe erop, remblokken eruit.

Toen zitten kloten met stomme dunne metalen plaatjes waar de blokken langsglijden en nieuwe remblokken. Wat er mis ging? Waterpomptang van m'n pa was niet groot genoeg om de remcilinder ver genoeg in te kunnen drukken en goed gangbaar te maken, waardoor de nieuwe blokken net niet op de remschijf pasten (hij is binnenkort jarig, drie keer raden wat 'ie van me krijgt). Omdat de tijd op raakte oude blokken weer gemonteerd (zitten kloten met ^%$@# plaatjes, schoot paar keer los) en de boel weer in omgekeerde volgorde vastgemaakt.

Pa heeft eerst een paar keer de straat op en neer geremd voor 'ie de weg op ging. Blokken zat nog meer dan de helft voering op, dus tegen de tijd dat die echt aan vervanging toe zijn hebben we een goede waterpomptang om de cilinder goed terug te duwen en nieuwe blokken.

Wielen zijn zonder luchtsleutel vastgezet (hm.. da's ook een leuk cadeautje). Geen lichtmetalen wielen dus het maakt toch niet uit, begrijp ik uit bovenstaande discussie.

En na een goede schoonmaakbeurt is al het remstof nu volgens mij ook weg uit m'n oren. Tijd voor een manicure oO<
Wielen hóeven niet met een luchtsleutel vast, sterker nog: eigenlijk liever niet :N het beste is om ze heel licht 'aan' te zetten met de luchtsleutel, en het laatste stukje met een momentsleutel te doen, en het maakt in deze niet uit of het staal of lichtmetaal is.. lichtmetaal daarentegen mág eigenlijk niet met de slagmoersleutel, omdat dat veel te lomp gaat en bijna per definitie te vast zit.

Nog en andere tip mbt tot de waterpomptang; het gaat ook bijna altijd primadeluxe met een lijmklem, die zijn nog sterker en het is iets beheerster; met een waterpomptang maak je al snel lelijke bramen en krassen..

Ik lees nergens iets over koper- of remmenvet, maar ik neem aan dat jullie dat wel gebruikt hebben ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_87997225
Je mag ook lichtmetaal met een slagmoersleutel vast zetten, je moet het alleen rustig doen (dus steeds kort "gas" geven) totdat de wielmoer vast zit. En vervolgens inderdaad met een (goede!) momentsleutel vast zetten op het juiste aandraaimoment.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  Vis een optie? dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:22:05 #41
70532 loveli
N
pi_87998134
Kopervet en (natuurlijk) WD40 gebruikt. Niet op de remschijf.

Kan wsch ook een tool lenen om de blokken uit elkaar te duwen. Moet er dan wel aan denken om dat met de oude blokken te doen, anders is er niet genoeg ruimte om de nieuwe blokken erin te zetten (zonder problemen te krijgen met bovengenoemde kloterige metalen plaatjes).
crap in = crap out
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 22:24:32 #42
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_88002112
quote:
1.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 21:03 schreef DS4 het volgende:
Je mag ook lichtmetaal met een slagmoersleutel vast zetten, je moet het alleen rustig doen (dus steeds kort "gas" geven) totdat de wielmoer vast zit. En vervolgens inderdaad met een (goede!) momentsleutel vast zetten op het juiste aandraaimoment.
Ja, dat is logisch. Wat ik bedoelde is dat aanhengsten met een luchtsleutel niet mag bij alu wielen. Bij staal maakt het allemaal niet zoveel uit al is het beter om het niet te doen. Bij alu kun je er op wachten dat je je velgen kapotdraait.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  † In Memoriam † dinsdag 26 oktober 2010 @ 23:17:24 #43
25682 2cv
Niet subtiel
pi_88004984
quote:
1s.gif Op zondag 24 oktober 2010 20:29 schreef FransDeens het volgende:
Bij Citroëns met de handrem op de voorwielen heb je inderdaad een sleutel nodig om de zuiger terug te draaien, maar bij alle andere auto's kan het inderdaad gewoon met een groet waterpomptang.
Bullshit. Mijn remzuigers heb ik een stukje terug geduwd door er met een schroevendraaier wat tussen te wrikken en de hele zuiger met de schroevendraaier (!) een stukje te draaien. Werkt prima. Hoe het met andere Citroëns zit weet ik niet, maar bij een Xantia/BX heb je geen speciaal gereedschap nodig. Bij een Eend ook niet dacht ik.

Inmiddels heeft mijn BX remklauwen en -schijven van een Xantia, zowel voor als achter.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  Vis een optie? dinsdag 26 oktober 2010 @ 23:36:48 #44
70532 loveli
N
pi_88005884
Je schijnt er ook een tangetje voor borgringen voor te kunnen gebruiken. Indertijd bij mijn niet-Citroen geprobeerd, maar tevergeefs.
crap in = crap out
pi_88006543
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 23:17 schreef 2cv het volgende:

[..]



Bullshit. Mijn remzuigers heb ik een stukje terug geduwd door er met een schroevendraaier wat tussen te wrikken en de hele zuiger met de schroevendraaier (!) een stukje te draaien. Werkt prima. Hoe het met andere Citroëns zit weet ik niet, maar bij een Xantia/BX heb je geen speciaal gereedschap nodig. Bij een Eend ook niet dacht ik.

Inmiddels heeft mijn BX remklauwen en -schijven van een Xantia, zowel voor als achter.
Schroevendraaier worked for me! VW trouwens :)
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')