quote:Pas op he, achterkant van de blokjes met kopervet invetten, de kant van de zuiger dus, niet de frictiekant!Op zondag 24 oktober 2010 17:20 schreef Rarekwast_ het volgende:
Cylinders in je remklauwen kan je gewoon terug induwen met een (grote) waterpomptang.
Nieuwe remschijven ontvetten met remmenreiniger.
Als je remschijf niet los komt heb je vaak slagmoersleutel nodig. (geen idee of de schijven bij megane ook met 1 bout vastzit aan de naaf maar is bij golfjes vaak wel zo.)
Vergeet niet kopervet op de wielnaaf te smeren alvorens je de nieuwe schijf plaatst. En ook je remzadel schoonmaken en blokjes invetten.
Good luck!
quote:anders kan je ze net zo goed niet vervangen gheheOp zondag 24 oktober 2010 21:39 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Pas op he, achterkant van de blokjes met kopervet invetten, de kant van de zuiger dus, niet de frictiekant!
quote:Handrem op de voorwielen, dat was idd bij de auto waarbij het niet lukte! Ik snapte al niet waarom het bij de ene auto simpel was en bij de andere niet lukte. Net het stukje info dat ik vergeten was.Op zondag 24 oktober 2010 20:29 schreef FransDeens het volgende:
Bij Citroëns met de handrem op de voorwielen heb je inderdaad een sleutel nodig om de zuiger terug te draaien, maar bij alle andere auto's kan het inderdaad gewoon met een groet waterpomptang.
quote:Op zondag 24 oktober 2010 21:39 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Pas op he, achterkant van de blokjes met kopervet invetten, de kant van de zuiger dus, niet de frictiekant!
quote:Vooraf lak ik m'n nagels ter bescherming, zo worden ze minder vies en als ik ze beschadig, vangt de lak de eerste klap op. Dank voor het meedenken.Op zondag 24 oktober 2010 19:23 schreef Turquaz52 het volgende:
Jij bent een vrouw en wilt remmen vervangen? Pas op dat je je nageltjes niet breekt of je vingertjes vies maakt
Grapje..
Heb je ze al vervangen? Anders schrijf ik je wel een How To?
quote:zeker een ouwe Ami of een DS ofzoOp maandag 25 oktober 2010 01:00 schreef loveli het volgende:
[..]
Handrem op de voorwielen, dat was idd bij de auto waarbij het niet lukte! Ik snapte al niet waarom het bij de ene auto simpel was en bij de andere niet lukte. Net het stukje info dat ik vergeten was.
quote:Straks na werk..Op maandag 25 oktober 2010 19:14 schreef Sounddragon het volgende:
Goed zo !
pics, verslag, ervaringen, wat ging er mis en wat ging er goed ?
quote:Dat is echt per auto verschillend...Op zondag 24 oktober 2010 20:11 schreef Tjabbo het volgende:
wil je alles netjes doen dan heb je een momentsleutel nodig om rond de 100NM te genereren op de wielmoeren bij het terugplaatsen van je wielen.
quote:Ook bij mijn auto is het een fluitje van een cent, ondanks dat de klauwen 6 zuigers hebben en je een beetje moet klooien met dempplaatjes... Het kan dus echt bij iedere auto makkelijk.Op zondag 24 oktober 2010 17:05 schreef Daniel1976 het volgende:
Mijn word door iedereen verteld dat het iets is wat je makkelijk zelf kan (das dan bij een bmw of een opel).
quote:Monteurshandschoenen kopen voor een paar euro en je bent ook daar vanaf..Dat je er verschrikkelijk smerig van wordt
quote:klopt.
quote:Het verschil tussen 100 en 120 vind ik nogal... En het is zo op te zoeken natuurlijk...Op dinsdag 26 oktober 2010 10:56 schreef Tjabbo het volgende:
klopt.
bij echter de meest voorkomende auto's ligt de waarde ergens tussen 96 en 120NM. Dus met 100 zit je eigenlijk altijd behoorlijk goed.
quote:Bij een BMW is dat nog correct ook.Op dinsdag 26 oktober 2010 11:52 schreef Turquaz52 het volgende:
Altijd 120nm is mij geleerd op school..
quote:ja lekker handigOp dinsdag 26 oktober 2010 11:52 schreef Turquaz52 het volgende:
Altijd 120nm is mij geleerd op school..
Maar school zuigt, dus luchthamer er op en klaar iskeesbeun
quote:Auto was afgekeurd op schijven en tussendemper uitlaat. Uitlaat vervangen was appeltje eitje (mede omdat pa al begonnen was toen ik in de file stond). Had zelfs een tube firegum montagespul bij me, da's een van de dingen die ik altijd kwijt ben als ik het nodig heb.Op maandag 25 oktober 2010 19:14 schreef Sounddragon het volgende:
Goed zo !
pics, verslag, ervaringen, wat ging er mis en wat ging er goed ?
quote:Wielen hóeven niet met een luchtsleutel vast, sterker nog: eigenlijk liever niet het beste is om ze heel licht 'aan' te zetten met de luchtsleutel, en het laatste stukje met een momentsleutel te doen, en het maakt in deze niet uit of het staal of lichtmetaal is.. lichtmetaal daarentegen mág eigenlijk niet met de slagmoersleutel, omdat dat veel te lomp gaat en bijna per definitie te vast zit.Op dinsdag 26 oktober 2010 20:28 schreef loveli het volgende:
[..]
Auto was afgekeurd op schijven en tussendemper uitlaat. Uitlaat vervangen was appeltje eitje (mede omdat pa al begonnen was toen ik in de file stond). Had zelfs een tube firegum montagespul bij me, da's een van de dingen die ik altijd kwijt ben als ik het nodig heb.
Auto op de brug, assteun eronder, wiel eraf, remklauw losgemaakt, remschijf eraf, nieuwe erop, remblokken eruit.
Toen zitten kloten met stomme dunne metalen plaatjes waar de blokken langsglijden en nieuwe remblokken. Wat er mis ging? Waterpomptang van m'n pa was niet groot genoeg om de remcilinder ver genoeg in te kunnen drukken en goed gangbaar te maken, waardoor de nieuwe blokken net niet op de remschijf pasten (hij is binnenkort jarig, drie keer raden wat 'ie van me krijgt). Omdat de tijd op raakte oude blokken weer gemonteerd (zitten kloten met ^%$@# plaatjes, schoot paar keer los) en de boel weer in omgekeerde volgorde vastgemaakt.
Pa heeft eerst een paar keer de straat op en neer geremd voor 'ie de weg op ging. Blokken zat nog meer dan de helft voering op, dus tegen de tijd dat die echt aan vervanging toe zijn hebben we een goede waterpomptang om de cilinder goed terug te duwen en nieuwe blokken.
Wielen zijn zonder luchtsleutel vastgezet (hm.. da's ook een leuk cadeautje). Geen lichtmetalen wielen dus het maakt toch niet uit, begrijp ik uit bovenstaande discussie.
En na een goede schoonmaakbeurt is al het remstof nu volgens mij ook weg uit m'n oren. Tijd voor een manicure
quote:Ja, dat is logisch. Wat ik bedoelde is dat aanhengsten met een luchtsleutel niet mag bij alu wielen. Bij staal maakt het allemaal niet zoveel uit al is het beter om het niet te doen. Bij alu kun je er op wachten dat je je velgen kapotdraait.Op dinsdag 26 oktober 2010 21:03 schreef DS4 het volgende:
Je mag ook lichtmetaal met een slagmoersleutel vast zetten, je moet het alleen rustig doen (dus steeds kort "gas" geven) totdat de wielmoer vast zit. En vervolgens inderdaad met een (goede!) momentsleutel vast zetten op het juiste aandraaimoment.
quote:Bullshit. Mijn remzuigers heb ik een stukje terug geduwd door er met een schroevendraaier wat tussen te wrikken en de hele zuiger met de schroevendraaier (!) een stukje te draaien. Werkt prima. Hoe het met andere Citroëns zit weet ik niet, maar bij een Xantia/BX heb je geen speciaal gereedschap nodig. Bij een Eend ook niet dacht ik.Op zondag 24 oktober 2010 20:29 schreef FransDeens het volgende:
Bij Citroëns met de handrem op de voorwielen heb je inderdaad een sleutel nodig om de zuiger terug te draaien, maar bij alle andere auto's kan het inderdaad gewoon met een groet waterpomptang.
quote:Schroevendraaier worked for me! VW trouwensOp dinsdag 26 oktober 2010 23:17 schreef 2cv het volgende:
[..]
Bullshit. Mijn remzuigers heb ik een stukje terug geduwd door er met een schroevendraaier wat tussen te wrikken en de hele zuiger met de schroevendraaier (!) een stukje te draaien. Werkt prima. Hoe het met andere Citroëns zit weet ik niet, maar bij een Xantia/BX heb je geen speciaal gereedschap nodig. Bij een Eend ook niet dacht ik.
Inmiddels heeft mijn BX remklauwen en -schijven van een Xantia, zowel voor als achter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |