abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_85207863
Dag reizigers :W

Ik start dit topic omdat ik benieuwd ben wat fokkers voor elektronische apparatuur meenemen op reis en waarop de keuze voor een bepaald apparaat is gebaseerd. Kies jij voor het draag gemak een eenvoudige digitale camera of sleep je een (grote) spiegelreflexcamera plus verschillende bijbehorende lenzen mee. Heb jij zin om je laptop mee te nemen op reis om in cafés, stations en hotels al dan niet gratis gebruik te maken van wifi of zoek je toch een smerig internetcafé op met een slechte internetverbinding of heb je er speciaal een Ipod touch of een netbook voor gekocht? De achterliggende reden is dat ik zelf volgend jaar op wereldreis ga en nog aan het nadenken ben over wat voor elektronica ik meeneem.

Tegenwoordig neem ik voor korte vakanties zelf wel mijn Canon Eos 400D mee, maar ik heb gemerkt dat vooral bij het hiken het ding aardig zwaar is. Daarnaast lijkt mij een grotere camera ook gevoeliger voor diefstal. Mijn kleine simpele camera maakt echter nooit zulke mooie foto's, maar is wel eenvoudiger mee te nemen. Misschien dus een paar honderd euro besteden aan een kwalitatief goede kleine camera?

Tijdens mijn reis zou ik graag ook iets van een blog willen bijhouden en willen schrijven wanneer ik wil. Tegenwoordig zie je op veel meer plekken (gratis) wifi dus eigenlijk is de keus snel gemaakt om zelf iets mee te nemen ipv alsmaar geld te besteden in internetcafes. Een ipod touch gebruik je snel even om het nieuws te checken, maar is waarschijnlijk onhandig om lange verhalen op te typen. Bijkomend voordeel is wel dat je een aardige muziekcollectie kan meenemen. Toch denk ik dat ik voor een handzame netbook ga, vooral ook om gelijk m'n foto's op kwijt te kunnen en toch af en toe even lekker te relaxen met internet in een cafe. Ik vraag me alleen wel af hoe het zit met de beschikbaarheid van wifi richting Azië? De prijs van een netbook is bovendieen niet eens zoveel hoger als een Ipod touch 16gig.

Dus vertel in dit topic wat jij meeneemt op reis, hoe het bevalt en misschien andere tips! :D
  donderdag 12 augustus 2010 @ 22:42:56 #2
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_85208493
Netbook met GPS-adapter.
Eenvoudige digitale camera.

Zo'n tas zou ook wel handig zijn.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_85208575
Wat kost zo'n GPS-adapter en waarvoor gebruik je dat ding vooral?
pi_85208700
Voor alle (langere) reizen geldt: travel light.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_85208975
Puur voor je punt om verhalen te schrijven moet je al helemaal een netbook boven iPod kiezen. Je moet ook niet onderschatten dat het formaat van het scherm een bepaalde rust mee kan brengen. Op je iPod gaat het toch wat te druk en onrustig over komen op zo'n klein scherm, iets wat je waarschijnlijk niet kan gebruiken op het moment dat je lekker rustig wat wilt schrijven. Zo ervaar ik het in ieder geval.

Verder zijn beide apparaten niet echt te vergelijken.
pi_85209095
Ik hoef trouwens niet alleen maar adviezen, ik vind het ook leuk dat mensen gaan showen met wat voor moois ze meenemen op reis. :@
pi_85209206
Een kleine digitale compactcamera en een simpel mobieltje. That's it. Er zijn overal internetcafes, waar ook ter wereld. Meer heb ik niet nodig. Extra apparatuur kan alleen maar kapot gaan of kan gejat worden.
pi_85209217
2 maanden in australie:
travel light, ik had een backpack met wieltjes.. ideaal!
gsm oplader + Gsm
compact digitale camera + lader
stijltang
mp3 speler

dat was mijn electronica :)!
pi_85209325
Mp3-spelertje heb ik inderdaad ook wel bij me. Maar geen stijltang! ;)
pi_85209577
haha tja ieder zijn minpunten he ;)
pi_85211153
compact digitale camera (+ extra sd cards en usb kabel)
veel oplaadbare batterijen + lader
usb stick
mp3 speler
led zaklamp

Als je wat wilt schrijven is er pen en papier, en het uitschrijven doe je dan in een internet café waar je ook meteen je foto's kan uploaden...

En het aantal keer dat er (gratis) wifi zal zijn valt volgens mij aardig tegen.
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 09:29:46 #12
14616 bluesparkle
Wat Suwannaphumaham
pi_85219680
- Compact camera (maak er veel snapshots mee) :)
- DSLR (voor het serieuze werk) :D
- Netbook (voor email, boeken van hotels en tickets etc)
- GSM (voor een sporadische SMS, of belletje)
- Ipod Nano (muziek altijd fijn)
- Maglite Led mini

Enige waar je gek van wordt zijn al die losse adapters voor de apparaten. :'(
Die nemen bij elkaar bijna meer ruimte in dan de apparaten zelf.
Daarnaast moet bijna alles mee in de handbag, die daardoor wel groot en zwaar wordt :(
Explore the World
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 13:38:51 #13
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_85231202
Ik neem vaak m'n laptop, DSLR, videocam, en telefoon mee. Volgend jaar backpacken door Thailand en omgeving. Dan zal ik in ieder geval geen laptop meenemen. Ook twijfel ik nog of ik mn DLSR mee zal nemen of een kleine compactcam.
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 14:12:53 #14
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_85234367
Op lange (backpack) reizen neem ik alleen de compacte camera mee en op korte tripjes ook de SLR.

Buiten Europa neem ik een Nokia N70 mee (klein, sterk, batterij) en binnen Europa gaat de iphone mee.

Altijd gaat de netbook mee omdat ik moet kunnen werken als het nodig is en is daarnaast handig voor foto's en het plannen van de komende dagen.

Meer discussie over dit onderwerp: Laptop en Wifi op reis
reset
pi_85246780
Ik reis erg veel voor werk en vrij aardig prive nog ernaast. Altijd op stap met:
- Blackberry (volledig betaald door werk, dus makkelijk om overal een beetje internet te hebben)
- Nokia (ik bel niet met de BB, hou het graag gescheiden)
- Amazon Kindle (makkelijker dan slepen met boeken)

Voor werk verder natuurlijk mijn laptop (kleintje, Lenovo X201) en dan houdt het alweer op. Prive af en toe met camera en lenzen (Nikon D5000 met 15-70mm en 70-300mm), maar nooit met laptop eigenlijk.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 18:59:41 #16
104963 ETA
European Travel Author
pi_85249459
Op reizen waarbij ik veel rondtrek:
- DSLR met alleen de 15-85mm lens
- Canon G10 compact camera
- Oude creative zen mp3speler
- mobieltje (afhankelijk van hoe "ruig" het wordt mijn oude nokia of een iphone)

Op reizen waarbij ik langere tijd op 1 plek blijf:
- Netbook
- DSLR +15-85mm IS & 70-300mm IS
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 20:20:13 #17
119507 Demarest
Mission Phailed
pi_85253199
Mee te nemen electronische apparatuur:

-Compacte digicam (Olympus FE-4000)
-Mobiele telefoon (LG)
-Oplader telefoon
-Oplader digicam
Onopvallend doch zeer scherpzinnig...
pi_85300593
Voor onze China bezoek in september nemen wij mee:

iPad: muziek, blog bij houden, muziek luisteren, films kijken, boek lezen.
iPhone 3g: bereikbaarheid, muziek luisteren
Eos 1000D: voor de foto's
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_85303057
Straks 4 maanden Zuid Amerika:

- Nieuwe mobiele telefoon (zit een aardige camera op, wifi ondersteuning, mp3 functie en avi's afspelen)
- Oude afgeragde mobiele telefoon (om eventueel snel te geven bij een beroving in de hoop dat ze er niet vanuit gaan dat er nog een tweede is en om te gebruiken als mp3-speler als je niet gezien wilt worden met een mooie mp3-speler of telefoon)
- Voor beide een oplader
- LED zaklamp
- Paar extra memorycardjes met muziek en afleveringen van Heroes, South Park en My name is Earl voor in de bus.
  zondag 15 augustus 2010 @ 11:49:45 #20
104963 ETA
European Travel Author
pi_85303336
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 08:40 schreef daanski82 het volgende:
Voor onze China bezoek in september nemen wij mee:

iPad: muziek, blog bij houden, muziek luisteren, films kijken, boek lezen.
iPhone 3g: bereikbaarheid, muziek luisteren
Eos 1000D: voor de foto's
geen compact camera mee?
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_85311456
Sowieso altijd een laptop als het langer dan een weekend duurt. Ik vind het releaxt onafhankelijk te zijn van internetcafe's en je kan altijd even een filmpje kijken.


Toendertijd de beste travelcam naar mijn mening, nu zijn er ook wat opvolgers beschikbaar:


Uiteraard:


Simpel en degelijk:


Voor fun:


Maar in principe zou de macbook en slr weg kunnen blijven, dat scheelt een hoop gewicht.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_85363957
quote:
Op zondag 15 augustus 2010 11:49 schreef ETA het volgende:

[..]

geen compact camera mee?
omdat wij de 1000D al compact genoeg vinden
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  maandag 16 augustus 2010 @ 21:15:42 #23
34586 kepler
No bounce, no play
pi_85365884
10 maanden op reis geweest:

Hier begon ik mee:

Canon Digital Ixus 70
Creative Zen Xi-Fi (voor muziek, radio en series)
Sagem telefoon (heel simpel, triband)
GPS-tracker (weinig gebruikt uiteindelijk)
Camera-oplader en USB-lader (voor telefoon en mp3-speler)
Klein led-lampje

Halverwege de reis (Australie) heb ik een netbook gekocht (Lenovo S10) en moest ik een nieuwe camera kopen (Ixus 100s) en ook een nieuwe telefoon omdat mn eigen telefoon simlock had :')

Korte reizen zou ik alleen mn mp3-speler en camera meenemen. Voor lange reizen kan ik een netbook aanraden. Weegt toch weinig en erg handig voor foto's, verslagen en films/series (je zal je regelmatig vervelen :P). Het is wel weer iets waar je op moet letten :D

En ja, overal in Azie en Australie kan je gratis WiFi vinden :Y
The line is a dot to you!
pi_85491263
Ik heb altijd mijn spiegelreflex mee (Nikon d90, speciaal een 18-200mm lens gekocht voor het reizen zodat ik niet verschillende lenzen hoef mee te slepen). Zo'n grote camera meenemen heeft zeker nadelen. Ten eerste ben ik altijd een beetje paranoid of hij niet beschadigd, stuk of gestolen wordt (en dus laat ik hem ook eigenlijk nooit op een hotelkamer achter en moet hij altijd mee). Ten tweede is hij groot en zwaar, en dat is irritant vooral bij - zoals iemand eerder al opmerkte - hiken. Ook heb ik in sommige landen het gevoel dat zo'n camera om je nek al snel aangeeft dat er bij jou misschien wel wat te halen valt.

Toch weegt dat niet op tegen de foto's die ik er mee kan maken O+ En ik zou hem dan ook nooit thuislaten.

Verder heb ik altijd bij me: mobieltje en meestal ook wel ipod. Maar soms laat ik die thuis want ik heb zo'n grote koptelefoon en dan vind ik dat ook weer irritant om mee te nemen.

Afhankelijk van het soort reis neem ik ook nog wel eens mijn netbook mee. Ik blog graag en wil graag mijn foto's ergens kwijt zonder internetcafes te moeten zoeken. Mijn ervaring is dat in Azië de gratis wifi zeer verspreid is.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 23:19:34 #25
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_85494176
iPod Touch
Logitech speakers
BlackBerry Bold
Dell Latitude Laptop
Panasonic Lumix TZ3 camera (wordt eens tijd voor een nieuwe)

En daarnaast mijn The Northface Longhaul 26" die max 10 kg weegt.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  donderdag 19 augustus 2010 @ 23:22:33 #26
34586 kepler
No bounce, no play
pi_85494311
ow, ben ik helemaal mn reserve-accu voor mn camera vergeten :D

Dat was echt het meeste nuttige item _O_
The line is a dot to you!
pi_85498101
M'n sony vaio tx notebook (past in m'n cameratas en weegt geen drol):

Pentax K10D DSLR met 3 a 4 lenzen.
SE p1i telefoon voor muziek enzo.
pi_85511682
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 17:52 schreef Drive-r het volgende:
Ik reis erg veel voor werk en vrij aardig prive nog ernaast. Altijd op stap met:
- Blackberry (volledig betaald door werk, dus makkelijk om overal een beetje internet te hebben)
- Nokia (ik bel niet met de BB, hou het graag gescheiden)
- Amazon Kindle (makkelijker dan slepen met boeken)

Voor werk verder natuurlijk mijn laptop (kleintje, Lenovo X201) en dan houdt het alweer op. Prive af en toe met camera en lenzen (Nikon D5000 met 15-70mm en 70-300mm), maar nooit met laptop eigenlijk.
Update: Mijn kindle is helaas niet meer, gisteren overleden toen ik mijn strandstoel erop neer kwakte, handig. Zit te twijfelen over vervanging. Wellicht dat ik het even zo laat, zoveel lees ik uiteindelijk ook weer niet. Ik zit nog wel te denken over een klein, handzaam netbookje/laptop/iPad of iets dergelijkse. Iets dat echt extreem klein en licht is, maar net voldoende capaciteiten heeft om back-ups te maken van mijn foto's en wat internetten. Tips zijn welkom ;)
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_85514377
Ik heb net een Bebook Neo gekocht, die gaat ook zeker mee in de rugzak. Handig voor reisgidsen en leesvoer in de trein. Ik nam hiervoor nooit meer dan 1 leesboek mee en als ik die uit had probeerde ik die te ruilen voor een ander boek, dan kun je ook niet zo kieskeurig zijn.
Er zit wifi op en een browser, maar dat heb ik nog niet goed uit kunnen testen. Er zit een SD card aansluiting op dus op zich opslagruimte genoeg.
pi_85543344
Ik ben nog niet helemaal uit de keuze tussen Apple en Microsoft, da's nog even lastig. Een optie zou een Sony Vaio P zijn voor op reis, die is maar 600gram en voldoet perfect voor internet, email en foto opslag. Dan thuis een grotere Sony laptop als workstation. Maar ik kan natuurlijk ook een MacBook nemen en dan een iPad voor onderweg, die helaas wel minder makkelijk met foto opslag is. Mensen nog andere tips voor mooie gadgets?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_85545073
EOS 50d met 2 lenzen en accessoires, gps handset (garmin eTrex dingetje), iPhone, iPad, en dan heb je het wel gehad ongeveer :)
Voordat ik een iPad had nam ik altijd een laptop mee, maar de dingen die ik er mee doe in de vakantie (foto's kijken en wat browsen) kunnen ook prima op een tablet :)
  zaterdag 18 september 2010 @ 23:35:21 #32
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_86586968
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 16:01 schreef Intrepidity het volgende:

Voordat ik een iPad had nam ik altijd een laptop mee, maar de dingen die ik er mee doe in de vakantie (foto's kijken en wat browsen) kunnen ook prima op een tablet :)
Precies, heerlijk vooral als je veel moet wachten of lange treinreizen maakt. Heerlijk filmpjes kijken en spellen splen, stuk minder slepen dan een laptop (die ik voorheen altijd meesleepte). Gebruik hem helemaal niet voor foto opslag, maar heb altijd meerdere SD kaarten mee (je zou de camera connection kit natuurlijk nog kunnen overwegen)

- Sony HX5 camera
- Smartphone + beltelefoon met lange accuduur
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_86601242
I-pod Nano: niets zo lekker als even jezelf kunnen afsluiten met je eigen muziek :)



Samsung G600: heb ik al een tijdje en gebruik hem alleen om te bellen/smsen.



Canon Ixus 990: handige compact camera voor als ik geen zin heb mijn DSLR mee te slepen (uitgaan etc.)



Canon EOS 550D + 17-85 + 55-250: Gaat straks voor het eerst mee op een lange trip. Ik ben benieuwd of het bevalt :P



Vosonic VP-6230i 160GB: Imagetank waar ik al veel plezier van heb gehad. Ideaal voor het opslaan van m'n foto's.



Het enige wat nog ontbreekt is een netbook of iets in die richting. Daar ga ik me de komende tijd in verdiepen (iemand tips? O-) )
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_86601410
Bij mij is de Kindle dus gesneuveld en de iPad binnen gekomen als vervanger. Met camera connection kit, dus ook nuttig in combinatie met de DSLR. Ik neem ook minder mijn laptop voor werk mee, aangezien de iPad wat basis functies over kan nemen.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')