abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 14 mei 2010 @ 04:10:34 #1
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_81406268
Op het moment ben ik aan het einde van mijn Midden-Amerika reis en zie zoveel mensen (backpackers) die hun laptop hebben meegenomen!

Eerder vond ik het nogal vreemd dat mensen hun laptop meenamen op reis, maar ik ben om. Als ik de keuze zou hebben gehad had ik hem niet meegenomen, maar ik moet wel wat werken op vakantie. (ben zelfstandig ondernemer en reis vrij vaak en kan m'n klanten dus niet zomaar elke keer in de steek laten) Omdat ik aardig wat tijd in bussen doorbreng kan ik mooi onderweg werken en hoef ik geen avonturen te missen.

Gelukkig heb ik een kleine (en vrij goedkope) laptop die net iets meer dan een kilo weegt, dus veel extra gewicht is het niet in m'n rugzak.

Bijna elk hostel heeft wel gratis wifi (zelfs de $5 per nacht hostels) dezer dagen en ik ben zeker niet de enige die een laptop bij zich heeft. Geen internet cafes meer met krakkemikkige computers voor mij en mensen toevoegen op facebook was nooit zo makkelijk. Ook achtergrond informatie opzoeken of het plannen van de volgende dag is een peuleschil. Mijn foto's staan nu ook veilig online in het geval dat ik overvallen wordt en dat is een reeel iets hier in sommige plaatsen.

Wie heeft er nog meer goede of slechte ervaringen met reizen met een (mini) laptop?
reset
pi_81406314
Zit er zelf ook aan te denken om een kleine laptop aan te schaffen! dit meer mede om te kijken wat ik heb gefotografeerd en om in de avond een spelletje te spelen, mocht ik mij vervelen in de avond!

Maar ander kant, het is wel vakantie! dus de laptop zal ik zeker zoveel mogelijk aan de kant zetten!
pi_81406332
Aan de ene kant doet het een beetje af aan het reizen, omdat je zo makkelijk weer met thuis in contact staat. Anderzijds is het wel heel makkelijk om even iets op te zoeken, of foto's te bewerken inderdaad. Echter mijn huidige laptop is veel te zwaar, en kostbaar dus die laat ik gewoon thuis. Een netbook is wel ideaal natuurlijk.
When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
pi_81407471
Oppassen dat hij niet stuk gaat. Vooral de Aspire One van Acer.. al mijn gegevens kwijt.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 09:10:32 #5
141482 Q.
JurassiQ
pi_81407563
Een stevige netbook (dus geen gammele Acer-troep oid) zou ik wel mee durven nemen, klein en handig.
For great justice!
pi_81407726
Als je er nog geen hebt; de Vaio W-serie !
pi_81408608
Tegenwoordig kan ik bijna alles met de blackberry, dus ik reis eigenlijk steeds minder met laptop prive. Met blackberry kan ik toch al emailen, nieuws volgen, muziek luisteren en kleine foto's doorsturen. Volledig surfen van het web blijft lastig, hoewel de meest gebruikte sites allemaal een mobiel format hebben tegenwoordig. En ik heb geen wifi nodig, want de baas betaalt!
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_81419945
Ik zie op reis ook veel mensen met een laptop, maar ik zie ook regelmatig in hostels briefjes hangen dat iemand zn laptop gestolen is en of iemand 'm gezien heeft...

Het lijkt me enerzijds wel makkelijk, vooral voor het opzoeken van informatie als bus- en treintijden of hostel-adressen. Of om foto's tussentijds op internet op te slaan.
Maar aan de andere kant: zo'n smoezelig internetcafé met eindeloos langzame verbinding waar af en toe de stroom eens uitvalt, hoort voor mijn gevoel ook wel een beetje bij het backpacken. Ik kom op de een of andere manier altijd op de meest vreemde plekken als ik de bordjes 'internetcafe' volg, van tandartswachtkamers tot het trappenhuis van een flatgebouw enzo...
  vrijdag 14 mei 2010 @ 15:46:58 #9
104963 ETA
European Travel Author
pi_81420322
ik heb een Acer netbook (Acer om sentimentele redenen), en bevalt uitstekend. Ik heb hem voor het eerst meegenomen op een reis naar Zuid Amerika en Antarctica. Handig om wat fotos te backuppen, filmpje kijken in vliegtuig, of als je niks anders te doen hebt in je kamer een spelletje spelen/film kijken, beetje achtergrond muziek voor op je kamer, etc.

echter zal ik hem niet veel vaker meenemen, het is toch een extra kilo in je handbagage. Ik ga van reis tot reis kijken of het nuttig is om mee te nemen. Reis van volgende week naar Marokko is een laptop niet echt nodig, maar de reis naar het Arctisch gebied neem ik hem zeker weer mee.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  vrijdag 14 mei 2010 @ 16:23:09 #10
285975 boeiuh2
Funk the dump stuff
pi_81421613
Inderdaad, zoveel backpackers die tegenwoordig een laptop meenemen.. In veel gevallen die ik tegenkom vind ik het onzinnig. Of het moet zijn dat je een hobby-fotograaf bent, of dat je met een studeer- of werkproject bezig bent, dan begrijp ik het wel.
Maar aan de andere kant, ik wil wel iets bij me hebben, om te internetten, of om een tekst te typen en muziek te luisteren en filmpjes te kijken of wat dan ook. En daarom heb ik een PDA bij me. Een Ipod Touch bijvoorbeeld, Ideaal! Het weegt weinig en het neemt amper ruimte in beslag, en ik kan er alles mee doen wat ik anders op een laptop zou doen. Het enige nadeel is dat je de foto's niet kan verwerken.. Daarvoor moet je dan toch naar een internetcafe
Funk Gezond, Soul een Appel
  vrijdag 14 mei 2010 @ 16:50:59 #11
17061 mvt
blame Canada
pi_81422513
Toen ik eind vorig jaar in de VS was had ik mijn Aspire One bij me.
Heeft mijn broer nog voetbal op gekeken online, heb ik in de Greyhound zitten internetten, filmpje kijken, etc. In het hotel ook altijd bereik, desnoods nog een cc bij me als ze er geld voor vroegen.

Alleen een beetje jammer dat een paar weken eerder wegging dan mijn broer. Ik had uiteindelijk mijn vlucht gemist en moest toen op een of andere manier goedkoop een vlucht naar huis boeken, maar had geen laptop bij me.
Het hotel had de ruimte met de pc al op tijd afgesloten en op Dulles Airport was het zoeken naar een internet cafe. Gelukkig was die er, maar er was dacht ik op het hele vliegveld ook gratis WiFi, dus miste mijn laptopje wel.

Als ik zag wat iedereen op die vluchten bij zich had was ik blij met mijn 9 incher. Mag stuk, maar gestolen worden, weegt geen drol. Die 17+ inch notebooks waar ik mensen mee zag zeulen was niets. Kreeg zelfs van mensen met een MacBook Air te horen dat zo'n klein dingetje wel handig was, ookal was het geen Apple.

Wat dat betreft gaat hij ook gewoon de volgende keer mee op reis, vooral met de grote accu. Mijn 11 inch notebook (Alienware mx11) gaat alleen mee als ik weet dat er een kluis is in het hotel en ik steeds op hetzelfde punt terug kom. Te duur en toch alweer 2 kg.
We were to understand there would be pie and punch?
  vrijdag 14 mei 2010 @ 21:09:57 #12
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_81433448
Weekentripjes mag ie thuisblijven idd. Maar dan neem ik wel weer m'n dSLR mee en dat doe ik niet op de grotere trips. 17 inch laptops heb ik ook gezien, maar die zijn wel erg groot en zwaar. Iemand had het over een Sony Vaio (8 inch) en daar zit ik nu wel over te denken om aan te schaffen want die weegt maar 680 gram en heeft echt alles aan boord dat een 17 inch laptop ook heeft.

Ik moet met alle Microsoft Office producten kunnen werken en dat zijn soms bestanden van 1.5GB dus de computer moet het wel aankunnen. Fotobewerken en iTunes is ook handig, maar voor fotobewerking heb ik echt geen tijd op vakantie!

Ik voel met de mensen mee die de echte reiservaring (zouden) missen door op jacht te gaan naar internetcafes, maar de voordelen wegen op tegen de nadelen.
reset
pi_81433817
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 21:09 schreef Individual het volgende:
Weekentripjes mag ie thuisblijven idd. Maar dan neem ik wel weer m'n dSLR mee en dat doe ik niet op de grotere trips. 17 inch laptops heb ik ook gezien, maar die zijn wel erg groot en zwaar. Iemand had het over een Sony Vaio (8 inch) en daar zit ik nu wel over te denken om aan te schaffen want die weegt maar 680 gram en heeft echt alles aan boord dat een 17 inch laptop ook heeft.

Ik moet met alle Microsoft Office producten kunnen werken en dat zijn soms bestanden van 1.5GB dus de computer moet het wel aankunnen. Fotobewerken en iTunes is ook handig, maar voor fotobewerking heb ik echt geen tijd op vakantie!

Ik voel met de mensen mee die de echte reiservaring (zouden) missen door op jacht te gaan naar internetcafes, maar de voordelen wegen op tegen de nadelen.
17 inch laptops til je je een ons aan, dat is echt niet aan te raden. Tenzij je op 1 plek blijft ofzo, dan kan je hem achterlaten in je hotel/verblijfsplaats.
pi_81434882
Het is wel weer iets wat je altijd toch een beetje in de gaten moet blijven houden ivm diefstal en kapot gaan. Heb erover gedacht er een aan te schaffen, maar uiteindelijk toch voor een mobieltje met groot scherm en wifi gegaan. Ik was toch niet echt van plan er meer mee te doen dan te surfen en mailen.
  vrijdag 14 mei 2010 @ 22:20:34 #15
17061 mvt
blame Canada
pi_81437416
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 21:09 schreef Individual het volgende:Iemand had het over een Sony Vaio (8 inch) en daar zit ik nu wel over te denken om aan te schaffen want die weegt maar 680 gram en heeft echt alles aan boord dat een 17 inch laptop ook heeft.
Mijn ervaring was trouwens dat er één ding heel lekker was, accutijd. Mijn Aspire One heeft de extra grote accu, iets van 6-8 uur accutijd. Heel lekker natuurlijk als je van plek naar plek trekt en geen idee hebt wanneer je een stopcontact voor langere tijd kan gebruiken. Of als je in het donker in een bus/trein reist. Of vliegt.
Of en wat voor netbook/notebook voor jou het beste is kan je misschien beter in DIG vragen, maar als je met dat soort bestanden werkt zal een simpele Atom processor met weinig ram en langzame schijf misschien niet zijn wat je zoekt.
We were to understand there would be pie and punch?
  zaterdag 15 mei 2010 @ 00:55:01 #16
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_81445419
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 22:20 schreef mvt het volgende:

[..]

Mijn ervaring was trouwens dat er één ding heel lekker was, accutijd. Mijn Aspire One heeft de extra grote accu, iets van 6-8 uur accutijd. Heel lekker natuurlijk als je van plek naar plek trekt en geen idee hebt wanneer je een stopcontact voor langere tijd kan gebruiken. Of als je in het donker in een bus/trein reist. Of vliegt.
Of en wat voor netbook/notebook voor jou het beste is kan je misschien beter in DIG vragen, maar als je met dat soort bestanden werkt zal een simpele Atom processor met weinig ram en langzame schijf misschien niet zijn wat je zoekt.
Mijn laptop heeft een Atom processor en het werkt prima. Misschien wat langzamer dan m'n grote zware thuislaptops, maar het gaat prima. Die piepkleine Sony Vaio heeft een SSD dus volgens mij zou dat vrij snel moeten zijn. De accuduur van m'n MSi Wind zou wat meer mogen zijn, maar genoeg voor wat ik nodig heb. Het uitschakelen van alle draadloze verbindingen en programma's die op de achtergrond draaien helpt wel onderweg.

Het enige wat me tegenhoudt om nog een kleinere te kopen is dat ik al 3 laptops heb (8.9 inch, 12 inch en 17 inch) en het misschien wat te gortig wordt.
reset
pi_81450996
Met het oog op diefstal, zou ik een laptop of netbook met een Kensington slot aanschaffen. Met een Kensington kabel kun je de laptop dan altijd aan een bed of tafel vastleggen en hoef je die niet steeds mee te nemen. Zo'n Kensington kabel kost wel een paar tientjes.
  zaterdag 15 mei 2010 @ 12:00:51 #18
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_81452605
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 00:55 schreef Individual het volgende:

[..]

Mijn laptop heeft een Atom processor en het werkt prima. Misschien wat langzamer dan m'n grote zware thuislaptops, maar het gaat prima. Die piepkleine Sony Vaio heeft een SSD dus volgens mij zou dat vrij snel moeten zijn. De accuduur van m'n MSi Wind zou wat meer mogen zijn, maar genoeg voor wat ik nodig heb. Het uitschakelen van alle draadloze verbindingen en programma's die op de achtergrond draaien helpt wel onderweg.

Het enige wat me tegenhoudt om nog een kleinere te kopen is dat ik al 3 laptops heb (8.9 inch, 12 inch en 17 inch) en het misschien wat te gortig wordt.
Je hebt het over de Vaio P? Daar zit ik nu achter, toevallig tijdens een stedentrip. Ik vind 'm echt ideaal, want behalve dat 'ie maar 8" is, is 'ie ook heel plat. Veel platter dan de meeste netbooks die ik heb gezien. Hij past in elke tas, weegt niks. Het nadeel is dat 'ie wel een stuk duurder is en je er dus ook goed op moet letten. Overigens haalt dit ding niet de snelheden van een volwaardige laptop. WoW draait er bijv niet op, maar op reis is dat maar zonde van de tijd. Net als fok!ken trouwens
pi_81454417
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 12:00 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Je hebt het over de Vaio P? Daar zit ik nu achter, toevallig tijdens een stedentrip. Ik vind 'm echt ideaal, want behalve dat 'ie maar 8" is, is 'ie ook heel plat. Veel platter dan de meeste netbooks die ik heb gezien. Hij past in elke tas, weegt niks. Het nadeel is dat 'ie wel een stuk duurder is en je er dus ook goed op moet letten. Overigens haalt dit ding niet de snelheden van een volwaardige laptop. WoW draait er bijv niet op, maar op reis is dat maar zonde van de tijd. Net als fok!ken trouwens
De P is wel erg duur. (wel een prrrrrrrachtig ding hoor, daar niet van)
Ik zou gaan voor de W.
pi_81456001
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 10:48 schreef jaco het volgende:
Met het oog op diefstal, zou ik een laptop of netbook met een Kensington slot aanschaffen. Met een Kensington kabel kun je de laptop dan altijd aan een bed of tafel vastleggen en hoef je die niet steeds mee te nemen. Zo'n Kensington kabel kost wel een paar tientjes.
Alsof dat gaat helpen, zo'n kabel is met een goede tang zo doorgeknipt.

Als je echt reist/backpackt met een laptop moet je gewoon een goedkope netbook meenemen, maar geen dure laptop. En gewoon zorgen dat je reisverzekering je netbook/laptop dekt.

En bestanden gewoon in de cloud gooien en foto's op Flickr ofzo.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  zaterdag 15 mei 2010 @ 14:47:58 #21
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_81457344
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 14:00 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Alsof dat gaat helpen, zo'n kabel is met een goede tang zo doorgeknipt.

Als je echt reist/backpackt met een laptop moet je gewoon een goedkope netbook meenemen, maar geen dure laptop. En gewoon zorgen dat je reisverzekering je netbook/laptop dekt.

En bestanden gewoon in de cloud gooien en foto's op Flickr ofzo.
Ik denk dat de meeste diefstallen van hotelkamers door personeel e.d. toch gelegenheidsdiefstal is. Die lopen niet de hele tijd met een tang rond.
  Donald Duck held zaterdag 15 mei 2010 @ 14:49:13 #22
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_81457374
Met een flinke ruk trek je een laptop ook wel zo van die kabel af. Heb je wel een beschadigde laptop, maar toch.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 15 mei 2010 @ 14:49:38 #23
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_81457388
ik en mijn vriend gaan over een paar maanden ook voor langere tijd op reis en we nemen een minilaptopje mee. Ontzettend handig bij het uploaden van foto's, af en toe wat contact met het thuisfront, maar vooral om dingen op te zoeken over het land waar je bent of over je volgende bestemming.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_81462844
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 14:49 schreef __Saviour__ het volgende:
Met een flinke ruk trek je een laptop ook wel zo van die kabel af. Heb je wel een beschadigde laptop, maar toch.
De laptop is dan dusdanig beschadigd dat die niet meer door te verkopen is aan helers.

De Kensington kabel is uiteindelijk te breken, maar in hotels en hostels hebben de dieven daar geen tijd voor en geen gereedschap. Het systeem is voldoende veilig om als afschrikking te werken en de dieven zullen doorzoeken naar een makkelijkere buit.

Het probleem is dat je de laptop/netbook niet constant mee kunt nemen. Denk aan een lange wandeling of als je s'avonds uit gaat. Een netbook is tegenwoordig 300 euro. Dat komt nauwelijks boven het eigen risico van de verzekering uit. Bovendien wil de verzekering vaak een aangifte van diefstal zien. Bij de politie in sommige landen kost dit uren tijd en/of steekpenningen. Dat is me het allemaal niet waard, vandaar mijn keuze voor de oplossing van Kensington.
pi_81468552
Ideaal eigenlijk. Iets opzoeken, contact onderhouden met mensen, mails sturen, foto´s alvast opslaan en ordenen, tickets boeken, etc.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')