Hieronder treft u meer informatie aan over de klachtenprocedure en mijn mening over nadien, onderin is een samenvatting:
Klachtenregeling in het kort
Aan de hand van de criteria van Kijkwijzer classificeren omroepen en distributeurs van films, video's en Dvd's hun producties zelf.
Iedereen die een mogelijke overtreding van de regels van Kijkwijzer constateert, kan een klacht indienen bij Kijkwijzer (het NICAM).
Een klacht dient binnen twee weken na het geconstateerde feit schriftelijk en gemotiveerd bij het NICAM te worden ingediend.
Is er sprake van een mogelijke overtreding van de regels van Kijkwijzer dan zal de klacht behandeld worden door een onafhankelijke Klachtencommissie. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
Met klachten over de thematiek, de goede smaak en/of het fatsoen van films of televisieprogramma's kunt u niet bij het NICAM terecht. Dergelijke klachten moeten rechtstreeks aan de aanbieder worden gericht, zoals aan de televisieomroepen of film- en Dvd-distributeurs.
Voor het indienen van een klacht dient het klachtenformulier gebruikt te worden. U kunt ook het klachtenformulier opvragen bij het NICAM. Adres: Postbus 322 ,1200 AH te Hilversum. Telefoon: 0900 1612600 (15 ct p/m)
Wilt u een klacht indienen over bijvoorbeeld een televisieprogramma, film of Dvd?
Dat kan via het: Klachtenformulier
Wilt u de uitspraken lezen van de onafhankelijke Klachtencommissie van het NICAM?
Dat kan via het overzicht Uitspraken van de Klachtencommissie
Alle bij het NICAM aangesloten organisaties en bedrijven zijn verplicht hun audiovisuele producties te classificeren volgens de regels van Kijkwijzer. De Kijkwijzerclassificaties moeten bovendien voldoende zichtbaar in beeld worden gebracht. Meent u dat de regels zijn overtreden, dan kunt u binnen twee weken na constatering daarvan een klacht indienen bij het NICAM. U gebruikt daarvoor het klachtenformulier op deze website of vraagt dit aan bij het NICAM.
Let wel! Met klachten over de thematiek, de goede smaak en/of het fatsoen van films of televisieprogramma’s kunt u niet bij het NICAM en de Klachtencommissie terecht. Dergelijke klachten moeten rechtstreeks aan de aanbieder worden gericht.
Voorbeelden van overtredingen:
• Een televisieprogramma of film heeft een classificatie die afwijkt van wat er in de database van Kijkwijzer staat of wat men redelijkerwijs zou mogen verwachten.
• Een omroep zendt een televisieprogramma, film of promo uit op een ander tijdstip dan volgens de classificatie zou mogen (12 jaar na 20.00 uur, 16 jaar na 22.00 uur).
• In het voorprogramma van een film met de classificatie Alle Leeftijden wordt een promotietrailer vertoond die niet is bedoeld voor kinderen van Alle Leeftijden.
• Op de hoes (inlay) van een video of Dvd staat een verkeerde classificatie vermeld.
• Een televisieprogramma, film of trailer is niet geclassificeerd en staat niet in de database van Kijkwijzer.
Klachtenafhandeling
Klachten worden altijd eerst behandeld door het bureau van het NICAM. Indien er sprake is van een mogelijke overtreding van de regels van Kijkwijzer, dan wordt de klacht voorgelegd aan de onafhankelijke Klachtencommissie van het NICAM. In alle gevallen ontvangt u naar aanleiding van uw klacht een gemotiveerd antwoord, dus ook als de klacht niet door de Klachtencommissie in behandeling wordt genomen.
Indien de klacht wordt voorgelegd aan de Klachtencommissie, dan wordt de klacht ter zitting behandeld. Daar kunnen beide partijen hun standpunt mondeling toelichten. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
Na de zitting wordt binnen ongeveer vier weken aan de partijen een schriftelijke uitspraak van de Klachtencommissie toegestuurd. De uitspraken van de Klachtencommissie zijn ook te vinden op de Kijkwijzer-website. Zie Uitspraken Klachtencommissie.
Sancties
Oordeelt de Klachtencommissie dat de regels van Kijkwijzer inderdaad niet correct zijn toegepast, dan kan de Klachtencommissie éém of meerdere sancties opleggen. De Klachtencommissie kan bijvoorbeeld opdracht geven de classificatie aan te passen, maar kan ook boetes opleggen. Het boetebedrag kan oplopen tot maximaal ¤ 135.000,-
Beroep tegen de uitspraak van de Klachtencommissie
De in het ongelijk gestelde partij heeft de mogelijkheid om tegen de uitspraak van de Klachtencommissie in beroep te gaan bij de Commissie van Beroep. Het beroep moet binnen vier weken na de uitspraak van de Klachtencommissie schriftelijk worden ingediend bij het NICAM. De Commissie van Beroep kan de uitspraak van de Klachtencommissie bevestigen, vernietigen of terugverwijzen.
Spoedprocedure
In spoedeisende gevallen kan een spoedprocedure worden gestrat. Zowel de klager als de beklaagde organisatie kan hiertoe een gemotiveerd verzoek indienen, maar ook het NICAM kan besluiten een spoedprocedure te starten. Meestal gaat het bij een spoedprocedure om een klacht over een bioscoopfilm. Bij de afhandeling daarvan is haast geboden, omdat korte tijd daarna de hoes (inlay) van de Dvd wordt gedrukt en het van belang is dat daar een correcte classificatie op wordt weergegeven.
Samenvattin[/b[b]]g: Er worden teveel terechte klachten onterecht gekeurd
Klacht: Er worden teveel terechte klachten onterecht gekeurd
~~~~ PLAYSTATION 2 GAMES SELLER ~~~~