abonnement Unibet Coolblue
pi_91025836
Guppyfriend, ik heb altijd al moeite gehad met mezelf goed te kunnen verwoorden,
Al die gebruikelijke argumenten heb ik ondertussen al wel gelezen, ook in andere discussies, maar ik vroeg me af of mensen nou eigenlijk wel kijken naar de problemen die er hier zijn. De broodfok zorgt nou eenmaal voor veel hondjes. Als daar beter over geīnformeerd word, en minder mensen honden bij de broodfokkers vandaan halen gaan ze hun honden wel ergens anders zoeken, omdat ze toch een hondje willen. Dan kunnen ze uitkomen bij Spaanse asielhonden. Mij lijkt het gewoon 1+1=2.

Je zegt dat als mensen graag een puppy willen, mensen toch bij de broodfok uit komen, in Spanje zijn er genoeg puppies, juist omdat er veel mensen zijn die de nut van het steriliseren niet inzien, en dan krijgen ze opeens een nestje en dan dumpen ze de honden in een vuilnisbak. Ook worden veel honden op straat gedumpt en die blijven ook maar voortplanten. Er zijn stichtingen die zich zeker bezighouden met voorlichting, alleen in Spanje zien de mensen het vaak zo dat dieren voor hun moeten werken (jachthonden, waakhonden enz).

Er zijn stichtingen die de adopties wel goed regelen, en als het niet klikt met degene die de hond adopteert en de hond dan word daar een nieuw baasje weer voor gezocht, juist om te voorkomen dat die honden weer in het asiel terecht komen. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen nou maar een hondje moet gaan aanschaffen omdat ze er toch weer vanaf kunnen komen, dat bedoel ik niet.

Er zijn stichtingen die heel veel honden naar NL halen, en nergens naar kijken, gedrag of andere dingen. Je kunt er goede of slechte verhalen horen over buitenlandse hondjes, maar het is niet het enige wat (goede) stichtingen doen. Er word bijv ook geld ingezameld om de asielen die ze helpen in Spanje te verbeteren (omheinde losloop plaats en dergelijke), er kan adoptie op afstand gedaan worden, waarmee je zorgt dat een hond in Spanje gewoon de medische zorg en eten kan krijgen. Je kunt ook goederen inzamelen zodat die honden in Spanje bijv speeltjes hebben, of riemen zodat vrijwilligers met de honden kunnen gaan wandelen. Ook zakken voer en medicatie. Er zijn ook stichtingen die zich zeker wel met lange termijn oplossingen bezig houden maar daar ook niet al het geld voor hebben. ik weet dat massaal honden daar weghalen het probleem niet op lost, en veel stichtingen kunnen ook niet alles voor elkaar krijgen wat ze willen. De asielen in Spanje hebben elke dag weer de zorgen over hoe ze de honden moeten gaan voeren de volgende dag, wat lange termijn oplossingen ook moeilijk maakt
pi_91026070
Meiskeee, ik vind dat je dat heel goed verwoord hebt. :)

Er zijn een aantal stichtingen die inderdaad goed met de honden omgaan, ze halen niet lukraak honden naar Nederland. De stichting waar wij Sally vandaan hebben laat ieder half jaar een stuk of 5 honden overvliegen, dit zijn honden die gezond zijn en een goed karakter hebben. Deze komen in een gastgezin in Nederland, omdat voor veel mensen de drempel lager is als ze een hond kunnen zien van te voren.

Heel simpel geld voor mij: Al die honden zitten in een asiel, hier in Nederland, of in Spanje. Ze zitten allemaal te wachten op een beter leven, stuk voor stuk. Waarom kan je dan beter een hond uit een Nederlands asiel halen? Of, andersom, beter uit Spanje? Al deze hondjes willen toch allemaal alleen maar een warm mandje?
Sterkheidsbaas van alles.
  Moderator zaterdag 8 januari 2011 @ 16:00:39 #53
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_91026393
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 15:49 schreef Lonaa het volgende:
Meiskeee, ik vind dat je dat heel goed verwoord hebt. :)

Er zijn een aantal stichtingen die inderdaad goed met de honden omgaan, ze halen niet lukraak honden naar Nederland. De stichting waar wij Sally vandaan hebben laat ieder half jaar een stuk of 5 honden overvliegen, dit zijn honden die gezond zijn en een goed karakter hebben. Deze komen in een gastgezin in Nederland, omdat voor veel mensen de drempel lager is als ze een hond kunnen zien van te voren.

Heel simpel geld voor mij: Al die honden zitten in een asiel, hier in Nederland, of in Spanje. Ze zitten allemaal te wachten op een beter leven, stuk voor stuk. Waarom kan je dan beter een hond uit een Nederlands asiel halen? Of, andersom, beter uit Spanje? Al deze hondjes willen toch allemaal alleen maar een warm mandje?
Omdat het dweilen met de kraan open is? Je helpt een paar honden maar de situatie word niet aangepakt, je verplaatst het probleem alleen maar.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Moderator zaterdag 8 januari 2011 @ 16:00:55 #54
155227 crew  Guppy
dus
pi_91026406
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 15:43 schreef meiskeee het volgende:
Guppyfriend, ik heb altijd al moeite gehad met mezelf goed te kunnen verwoorden,

Daarom kun je gewoon nog een keer posten, geen man overboord natuurlijk.

quote:
Al die gebruikelijke argumenten heb ik ondertussen al wel gelezen, ook in andere discussies, maar ik vroeg me af of mensen nou eigenlijk wel kijken naar de problemen die er hier zijn. De broodfok zorgt nou eenmaal voor veel hondjes. Als daar beter over geīnformeerd word, en minder mensen honden bij de broodfokkers vandaan halen gaan ze hun honden wel ergens anders zoeken, omdat ze toch een hondje willen. Dan kunnen ze uitkomen bij Spaanse asielhonden. Mij lijkt het gewoon 1+1=2.

Dat is in principe wel een goed idee. Maar het heeft geen zin om nu al puppies uit het buitenland te halen, wanneer er nog niks aan broodfok gedaan wordt. In NL wordt er nu niks verbeterd, en in het buitenland wordt ook gedweild met de kraan open. Het lijkt mij dat er nergens vooruitgang geboekt wordt nu.

quote:
Je zegt dat als mensen graag een puppy willen, mensen toch bij de broodfok uit komen, in Spanje zijn er genoeg puppies, juist omdat er veel mensen zijn die de nut van het steriliseren niet inzien, en dan krijgen ze opeens een nestje en dan dumpen ze de honden in een vuilnisbak. Ook worden veel honden op straat gedumpt en die blijven ook maar voortplanten. Er zijn stichtingen die zich zeker bezighouden met voorlichting, alleen in Spanje zien de mensen het vaak zo dat dieren voor hun moeten werken (jachthonden, waakhonden enz).

Er zijn stichtingen die de adopties wel goed regelen, en als het niet klikt met degene die de hond adopteert en de hond dan word daar een nieuw baasje weer voor gezocht, juist om te voorkomen dat die honden weer in het asiel terecht komen. Het is natuurlijk niet zo dat iedereen nou maar een hondje moet gaan aanschaffen omdat ze er toch weer vanaf kunnen komen, dat bedoel ik niet.

Er zijn stichtingen die heel veel honden naar NL halen, en nergens naar kijken, gedrag of andere dingen. Je kunt er goede of slechte verhalen horen over buitenlandse hondjes, maar het is niet het enige wat (goede) stichtingen doen. Er word bijv ook geld ingezameld om de asielen die ze helpen in Spanje te verbeteren (omheinde losloop plaats en dergelijke), er kan adoptie op afstand gedaan worden, waarmee je zorgt dat een hond in Spanje gewoon de medische zorg en eten kan krijgen. Je kunt ook goederen inzamelen zodat die honden in Spanje bijv speeltjes hebben, of riemen zodat vrijwilligers met de honden kunnen gaan wandelen. Ook zakken voer en medicatie. Er zijn ook stichtingen die zich zeker wel met lange termijn oplossingen bezig houden maar daar ook niet al het geld voor hebben. ik weet dat massaal honden daar weghalen het probleem niet op lost, en veel stichtingen kunnen ook niet alles voor elkaar krijgen wat ze willen. De asielen in Spanje hebben elke dag weer de zorgen over hoe ze de honden moeten gaan voeren de volgende dag, wat lange termijn oplossingen ook moeilijk maakt
Er zijn ook zeker goede stichtingen, maar dat zijn in mijn ogen stichtingen die de honden dáár laten, en alles op alles zetten om mensen daar voor te lichten, mensen te helpen hun honden te steriliseren, asiel te verbeteren, zwerfhonden op te vangen en de bewustwording van de bevolking aldaar te verbeteren.
Dān verbeteren ze iets aan de situatie daar, en dat juich ik alleen maar toe.

Als wij in NL dan in plaats van honden hierheen halen ons eigen probleem eens oplossen.

Dus zorgen dat er iets aan de broodfok gedaan wordt (wederom door voorlichting, bewustwording, en harder tegen optreden), gebeurt er hier ook iets goeds. Want nu proberen we het ene gat met het andere te vullen.

We halen oh zo zielige hondjes uit het buitenland, maar zijn zelf geen haar beter. Of in ieder geval, er vinden ook in ons land praktijken plaats die het daglicht letterlijk en figuurlijk niet kunnen verdragen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2011 15:49 schreef Lonaa het volgende:
Heel simpel geld voor mij: Al die honden zitten in een asiel, hier in Nederland, of in Spanje. Ze zitten allemaal te wachten op een beter leven, stuk voor stuk. Waarom kan je dan beter een hond uit een Nederlands asiel halen? Of, andersom, beter uit Spanje? Al deze hondjes willen toch allemaal alleen maar een warm mandje?
Dat is zo. En ik begrijp aan de ene kant ook best wel dat je valt voor zo'n schattig snoetje. Maar ik doe het niet. Uit principe. Dan doneer ik liever geld aan een stichting die met dat geld iets gaat doen aan de situatie in het buitenland. En dus niet hondjes naar NL halen.

Ik zie liever dat mensen in het land waar het om gaat zich bewust worden van dierenwelzijn, en anders met hun dieren omgaan dankzij de inzet van zo'n stichting. Ik vind dat hondjes hierheen halen daar niks aan toevoegt. Natuurlijk is het voor dat ene hondje fijn, maar op deze manier kun je ze niet allemaal helpen. Door te zoeken naar een lange termijn oplossing, kun je veel meer dieren helpen.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_91042287
Natuurlijk gaat het ook om de lange termijn oplossing, dat is waar.
De broodfok moet stoppen, het enige wat je daar ZELF aan kan doen is niet zo'n hond kopen die uit de broodfok komt.

De mentaliteit van mensen met veranderen, van de mensen die meedoen aan broodfokken, en van bijv. de Spanjaarden voor wie een hond niks waard is. Die praktijken zullen uiteraard ook in Nederland plaatsvinden.

Het enige wat ik daar aan kan doen is 1 of meerdere honden een goed thuis geven, geld geven aan stichtingen die er wat aan proberen te doen (voorlichting, mentaliteitsverandering e.d.) maar heel veel meer kan ik ook niet, toch?
Sally kwam toevallig op ons pad, we waren niet op zoek naar een Spaanse hond. We waren op zoek naar een hond. Een herplaatser, een straathond, een asielhond. Aangezien die het het hardste nodig hadden. Toevallig werd dat een hond die uit Spanje komt.

Ik kan geld geven wat ik wil, maar ik kan ze nooit allemaal helpen. Dus ik doe zoveel ik kan. Door er in ieder geval, nu, eentje een goed huis te geven. En de stichting te ondersteunen.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_91267038
Bij mij gaat het niet alleen maar om een hond helpen. Als ik op zoek ga naar een hond die ik leuk vind, stopt dat niet bij de Nederlandse grens. In het asiel zie ik bijna nooit honden zitten die ik echt leuk vind.. en ik wil zelf gewoon geen pup van een fokker. Heb ook geen ras die ik helemaal geweldig vind. Dus dan gaat de zoektocht verder naar andere landen en kwam ik uit in Spanje, Curacao en ook nog bij een asiel in Belgie;)

Ik adopteer wel alleen honden van een stichting die ook wat doet in het buitenland, bijvoorbeeld castratieprojecten, voorlichting. Er zijn ook stichtingen die vooral honden uit dodingsstations halen, ja..dat vind ik ook niet handig. Dat levert niets op en die plek word weer opgevuld met een nieuwe hond die dan wel afgemaakt word.

Maar ik adopteer dus niet die hond omdat ik ze oh zo zielig vind, nee hoor. Dan had ik niet 2 puppy's genomen en een hond die pas 2 weken in het asiel zat. Heb ook nog een oudere hond erbij sinds november uit Spanje. 1 van mijn honden kan daar beter mee overweg, dus daarom geen jonge hond erbij genomen. Ik vind de stichtingen die adverteren met: Red deze hond, anders word hij afgemaakt..ook verschrikkelijk. Die sla ik direct over.
  Moderator woensdag 29 juni 2011 @ 17:22:41 #57
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_98827071
Ik weet dat dit topic al heel lang stil ligt maar ik was zo eens rond aan het kijken naar hondjes die voor adoptie beschikbaar zijn en ik schrok eigenlijk een beetje :o Wat heeft dit een run genomen :o

Op marktplaats gooiden ze de site al plat met hondjes uit het buitenland. Maar tot mijn verbazing komt nu ook http://www.dierenasiels.com/ om in de buitenlandse hondjes. En als ik google op 'hond adopteren Nederland' weet ik helemaal niet hoe ik het heb.

Is het niet een beetje te gek aan het worden nu?

Op http://www.dierenasiels.com/ staat ook:

quote:
Buitenlandse honden, bijvoorbeeld uit het middellandse zeegebied of oostbloklanden staan slechts op de site als ze door en vanuit een van de deelnemende asiels worden bemiddeld ( met bijbehorende plaatsingsgarantie van het betreffende asiel ).
Zijn Nederlandse asiels nu aan het onderhandelen over buitenlandse honden dan of worden organisaties die honden uit het buitenland halen ook gezien als een Nederlands asiel?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_98828075
Je ziet de laatste tijd vaak dat honden terugkomen.

Kortom, toen er zoveel belangstelling was om honden uit het buitenland, zijn er een heleboel hier heen gekomen. Veel mensen hadden geen idee waar ze aan begonnen, of kwam terug op hun besluit. Die honden worden gedumpt in de Nederlandse asielen.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_98828096
Ze worden bemiddeld door dat asiel in Balkbrug, die werken samen met een stichting. Staat ook gewoon op de site van het asiel hoor ;)
Niet dat ik dat goed vind, je zet zon hond alleen maar in een iets beter asiel..ze worden wel snel geadopteerd in Balkbrug. Maar ik vind dat stichtingen alleen honden moeten bemiddelen die in een opvanggezin zitten. Niet in een asiel.
pi_98828234
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:42 schreef Lonaa het volgende:
Je ziet de laatste tijd vaak dat honden terugkomen.

Kortom, toen er zoveel belangstelling was om honden uit het buitenland, zijn er een heleboel hier heen gekomen. Veel mensen hadden geen idee waar ze aan begonnen, of kwam terug op hun besluit. Die honden worden gedumpt in de Nederlandse asielen.
Zoveel gebeurd dat niet, honden moeten terug naar de stichting. Bijna alle buitenlandse honden die je op dierenasiels.com ziet, zijn van Balkbrug. En als er toevallig een buitenlandse hond in het asiel zit zijn het vaak honden die mensen zelf hebben meegenomen of van een slechte stichting. Op het buitenlandse hondenforum houden wij ook dierenasiels.com in de gaten en als er toevallig een buitenlandse hond in het asiel zit waar niets van bekend is, word er vaak door de mensen van wat stichtingen om info gevraagd waar die hond vandaan komt en of ze mee kunnen helpen met de bemiddeling/opvang.
pi_98829333
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 17:45 schreef _Multiply86_ het volgende:

[..]

Zoveel gebeurd dat niet, honden moeten terug naar de stichting. Bijna alle buitenlandse honden die je op dierenasiels.com ziet, zijn van Balkbrug. En als er toevallig een buitenlandse hond in het asiel zit zijn het vaak honden die mensen zelf hebben meegenomen of van een slechte stichting. Op het buitenlandse hondenforum houden wij ook dierenasiels.com in de gaten en als er toevallig een buitenlandse hond in het asiel zit waar niets van bekend is, word er vaak door de mensen van wat stichtingen om info gevraagd waar die hond vandaan komt en of ze mee kunnen helpen met de bemiddeling/opvang.
Ik zie ze op het buitenlandse hondenforum inderdaad wel voorbijkomen.
Maar ik heb ook contact met verschillende stichtingen. Indy heb ik van Marktplaats geplukt. Die bleek van de greyhoundfoundation te zijn. Hij zit nu 3 maand bij ons in de opvang. Maar ik weet van hun ook dat er met regelmaat honden van hun terugkomen, helaas.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_98829743
Ja niet elke stichting is ook eerlijk over hun honden, net zoals de stichting van je eigen hond. Daar zijn ze ook niet helemaal eerlijk over hoe de hond echt is. Sowieso raad ik de mensen altijd wel aan om echt een hond te kiezen die al in de opvang zit, direct uit het buitenland is wat lastiger als je bijv. een gezin hebt en andere dieren. ik heb ze wel direct uit het buitenland gehaald, maar ik ben alleen en ik had opvang achter de hand als het mis zou gaan. Bij Balkbrug hebben ze ook leuke honden zitten, maar dan zit de hond toch nog in het asiel en die kan thuis ook weer heel anders zijn.
pi_98829814
Sowieso heb jij al een risico genomen door Indy te nemen, je kon van tevoren ook wel bedenken dat die hond lang bij je zou zitten. Wil je hem nog wel in de opvang houden dan? Je zou toch ook voor sos-strays opvangen?
pi_98830003
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:23 schreef _Multiply86_ het volgende:
Sowieso heb jij al een risico genomen door Indy te nemen, je kon van tevoren ook wel bedenken dat die hond lang bij je zou zitten. Wil je hem nog wel in de opvang houden dan? Je zou toch ook voor sos-strays opvangen?
Wat is dat nou voor een opmerking? Natuurlijk mag Indy hier in de opvang zitten. Waarom niet?

En ja, dat was het plan, en toen kwam Indy er tussendoor...
Sterkheidsbaas van alles.
pi_98830352
En inderdaad komt mijn eigen hond helaas van een stichting die niet zo netjes werkt. Maar dat wist ik als "leek" toen ook niet.
Ik ben destijds voor haar gevallen, als een blok, en draag nu de verantwoordelijkheid over haar. En als dat een hele dure operatie betekent, dan doe ik dat. Als dat betekend dat ik een uur moet rijden om ze veilig los te kunnen laten lopen, dan doe ik dat.

Ik ben alleen wel van mening dat er mensen zijn die beginnen aan een buitenlandse hond, zonder te weten waar ze nou eigenlijk aan beginnen. En dat kan gebeuren. Maar van die groep mensen zijn er helaas zat die dan besluiten de hond de deur uit te doen.
Dat vind ik zielig voor de hond.

En met Indy, tja, die stond op marktplaats, bij mensen die NU van hem af moesten. Dat kan gewoon niet, dat is niet eerlijk tegenover, in dit geval, Indy. Dus Indy kwam hier, dat kwam op ons pad, om het zo maar te zeggen.
En Indy zit me niet in de weg, het is echt een schat van een hond, een ontzettende goedzak die lief is voor iedereen. Maar ik zou natuurlijk wel zien dat hij zo gauw mogelijk een fantastisch huis vindt.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_98830516
Was niet lullig bedoeld verder, meer omdat Indy er waarschijnlijk nog wel lang zal zitten.. Misschien had je daar niet op gerekend. Maar goed, maar doorduimen voor hem dan.
pi_98831007
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:43 schreef _Multiply86_ het volgende:
Was niet lullig bedoeld verder, meer omdat Indy er waarschijnlijk nog wel lang zal zitten.. Misschien had je daar niet op gerekend. Maar goed, maar doorduimen voor hem dan.
Oke, t kwam hier wel wat lullig over. :@
Ik heb eigenlijk nergens op gerekend, toen Indy kwam, was vrij plotseling. Maar goed, een hond van 2 jaar oud, al 6 x herplaatst, nee ik verwacht niet dat ie binnen een week weg is. ;)

Indy draait mee net als Sally, hij hoort er gewoon bij en heeft het hier prima, maar het is wel tijdelijk. Hoe lang tijdelijk is weet ik ook niet, maar ik hoop voor Indy zo kort mogelijk. :)
Sterkheidsbaas van alles.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')