abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 4 augustus 2010 @ 16:39:35 #201
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_84858481
Na een tijdje lurken hoop ik wat advies van jullie te kunnen krijgen.

Enige tijd wil ik al een net-boven-middenklasse (maar toch echt wel goede) espressomachine hebben, nu ik net afgestudeerd ben, willen mijn ouders er een kado doen. Ik heb mijn oog laten vallen op de Rancilio Sylvia vanwege de positieve reviews her en der. In vergelijking met de Quickmill 2820 vermoed ik dat de boiler van de Sylvia beter is dan het thermoblock van de Quickmill; hoe denken jullie hierover?
Of moet ik toch echt een andere kant op in dezelfde prijscategorie?

Zelf wil ik er een molen bij aanschaffen; dat versgemalen koffie beter is, daar ben ik van overtuigd :)
Wat raden jullie aan in de prijsrange tot 200 euro? De Ranciolio Rocky heeft positieve reviews, maar is wel weer 300 euro.

Kunnen jullie m'n keuze voor de Sylvia bevestigen en een kort advies geven over de molen?
c_/
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_84858867
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 16:39 schreef KrnKje het volgende:
Na een tijdje lurken hoop ik wat advies van jullie te kunnen krijgen.

Enige tijd wil ik al een net-boven-middenklasse (maar toch echt wel goede) espressomachine hebben, nu ik net afgestudeerd ben, willen mijn ouders er een kado doen. Ik heb mijn oog laten vallen op de Rancilio Sylvia vanwege de positieve reviews her en der. In vergelijking met de Quickmill 2820 vermoed ik dat de boiler van de Sylvia beter is dan het thermoblock van de Quickmill; hoe denken jullie hierover?
Of moet ik toch echt een andere kant op in dezelfde prijscategorie?

Zelf wil ik er een molen bij aanschaffen; dat versgemalen koffie beter is, daar ben ik van overtuigd :)
Wat raden jullie aan in de prijsrange tot 200 euro? De Ranciolio Rocky heeft positieve reviews, maar is wel weer 300 euro.

Kunnen jullie m'n keuze voor de Sylvia bevestigen en een kort advies geven over de molen?
c_/
De sylvia is inderdaad een betere machine dan de qucikmill, dat zul je ook op veel koffie-fora terugvinden.
Ja, de molen is misschien wat boven je budget, maar een goeie molen betaalt zich terug. Eventueel kun je ze op marktplaats nog wel voor bedragen rond de 200 ¤ vinden. (Complete set van Sylvia + rocky molen heb ik weleens gezien voor prijzen rond de 400-450 ¤)

Laat je niet afschrikken door tweedehands: er kan weinig kapot aan die apparaten, en het onderhoud is helemaal niet zo enorm kostbaar.

De combi van twee rancilio apparaten naast elkaar op je aanrecht staat tenslotte ook wel sjiek :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_84860167
even nog een vraagje hier

Hoeveel kracht gebruik je normaal om de piston in de machine te draaien/ danwel hoe hoog staat de koffie in de cup?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_84875407
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 16:39 schreef KrnKje het volgende:
Na een tijdje lurken hoop ik wat advies van jullie te kunnen krijgen.

Enige tijd wil ik al een net-boven-middenklasse (maar toch echt wel goede) espressomachine hebben, nu ik net afgestudeerd ben, willen mijn ouders er een kado doen. Ik heb mijn oog laten vallen op de Rancilio Sylvia vanwege de positieve reviews her en der. In vergelijking met de Quickmill 2820 vermoed ik dat de boiler van de Sylvia beter is dan het thermoblock van de Quickmill; hoe denken jullie hierover?
Of moet ik toch echt een andere kant op in dezelfde prijscategorie?

Zelf wil ik er een molen bij aanschaffen; dat versgemalen koffie beter is, daar ben ik van overtuigd :)
Wat raden jullie aan in de prijsrange tot 200 euro? De Ranciolio Rocky heeft positieve reviews, maar is wel weer 300 euro.

Kunnen jullie m'n keuze voor de Sylvia bevestigen en een kort advies geven over de molen?
c_/
Klopt dat de Sylvia overal erg goed beoordeeld wordt en dat men overal schreeuwt dat een dure maler gelijk staat aan betere koffie. Aangezien dit een vakgebied is waar veel mensen weinig weten en het dan maar weer aan anderen gaan vragen, die aanvankelijk ook niets wisten zet een bevestigende ketting zich voort.

Koffie gaat ook over smaak en dat is per definitie altijd subjectief. Daarom zou ik je adviseren om naar een zaak te gaan waar je de koffie uit de machine met de maler van je keuze kan proeven en je eigen mening te vormen.
  † In Memoriam † donderdag 5 augustus 2010 @ 08:52:57 #205
230491 Zith
pls tip
pi_84884097
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 23:00 schreef Mr.G het volgende:

[..]

Klopt dat de Sylvia overal erg goed beoordeeld wordt en dat men overal schreeuwt dat een dure maler gelijk staat aan betere koffie. Aangezien dit een vakgebied is waar veel mensen weinig weten en het dan maar weer aan anderen gaan vragen, die aanvankelijk ook niets wisten zet een bevestigende ketting zich voort.

...

Koffie gaat ook over smaak en dat is per definitie altijd subjectief.
Nee, niet echt. Smaken zijn erg objectief te meten, en een slecht maalsel zal nooit een positief effect hebben op je koffie.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_84890154
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 08:52 schreef Zith het volgende:

[..]

Nee, niet echt. Smaken zijn erg objectief te meten, en een slecht maalsel zal nooit een positief effect hebben op je koffie.
Ja, in zoverre dat een maler met bijvoorbeeld mesjes gewoon niet gelijkmatig kan malen en dergelijke malers zijn dan ook vaak het goedkoopste van het goedkoopste en je hebt meteen een uiterste te pakken. De verschillen bij malers tussen 150-200 euro en de 300+ categorie zijn al een stuk minder. Al moet je in de goedkopere categorie wat beter zoeken naar wat goed is en hoe beter je molen hoe beter je koffie. Maar hoeveel heb je over hebt voor een vaak minimaal verschil in smaak?

Zelf werk ik in een koffiebar en thuis heb ik een Quickmill 820 met een Nemox lux plus maler. In de bar malen we met een Jolly Mazzer. Voor de 160 euro die de Nemox me gekost heeft heb je echt een prima thuis koffie. Als je echt je eerste apparaat gaat aanschaffen zou ik persoonlijk adviseren om met een dergelijke maler te beginnen of een Mazzer aan te schaffen op marktplaats.

Wat betreft de smaak kun je inderdaad redelijk objectief vaststellen dat een koffie te sterk, te waterig, te bitter of te zuur is, maar 'lekkere' koffie is toch altijd subjectief?
  donderdag 5 augustus 2010 @ 13:44:37 #207
97745 Thorical
finding a way
pi_84892438
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 12:34 schreef Mr.G het volgende:


thuis heb ik een Quickmill 820 met een Nemox lux plus maler.
Dan heb je de zelfde combinatie als ik. :)
  donderdag 5 augustus 2010 @ 20:40:30 #208
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_84907959
Tof! Ik denk dat ik maar knopen moet hakken en ergens kijken of ik het resultaat van de rocky kan proberen...
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_84908359
Mazzer Mini & Silvia: heerlijk!
  zaterdag 7 augustus 2010 @ 10:48:28 #210
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_84968624
Gisterenavond m'n ouders te eten gehad in onze nieuwe casa met een flinke verrassing *O*

Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_84987080
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 10:48 schreef KrnKje het volgende:
Gisterenavond m'n ouders te eten gehad in onze nieuwe casa met een flinke verrassing *O*

[ afbeelding ]
Gefeliciteerd! ^O^
  zondag 8 augustus 2010 @ 11:08:18 #212
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_85001213
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 21:20 schreef Mr.G het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! ^O^
Na 10 dubbele espresso's (dubbel zijn aldus de verschillende FAQ's die ik heb gevonden makkelijker te makelijk) begint het er op te lijken.
Gisteren direct maar even een fatsoenlijke tamper besteld, die bijgeleverde is (zoals in enkele reviews werd beschreven) waardeloos.

Binnenkort eens beginnen met melk schuimen :)
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_85071261
Koffie upgrade:



Plastic op rechts vervangen door midden en resultaat op links.


Close-up:



c_/

[ Bericht 7% gewijzigd door Mr.G op 09-08-2010 22:52:11 ]
  donderdag 19 augustus 2010 @ 21:11:32 #214
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_85488830
Vandaag deze binnegekregen; morgen eens proberen! *O*
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  † In Memoriam † donderdag 19 augustus 2010 @ 21:36:32 #215
230491 Zith
pls tip
pi_85489813
Net een hele dag zitten werken aan mijn nieuwe koffiemolen; een Macap MXA in koper!

Zo ziet hij er ongeveer uit, is een andere versie maar lijkt op elkaar:


De electronica in de doser weggehaald (moest daarvoor wat draadjes veranderen), alle doseronderdelen laten weken in cafiza, de sweepermod toegepast voor een schone doser, nieuwe 65mm malers erin..

Morgen nog koperpoets halen om de krasjes en oxidaties te verwijderen :)
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 10:32:37 #216
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_85503991
quote:
Op donderdag 19 augustus 2010 21:36 schreef Zith het volgende:
Net een hele dag zitten werken aan mijn nieuwe koffiemolen; een Macap MXA in koper!

Zo ziet hij er ongeveer uit, is een andere versie maar lijkt op elkaar:
[ afbeelding ]

De electronica in de doser weggehaald (moest daarvoor wat draadjes veranderen), alle doseronderdelen laten weken in cafiza, de sweepermod toegepast voor een schone doser, nieuwe 65mm malers erin..

Morgen nog koperpoets halen om de krasjes en oxidaties te verwijderen :)
Sjieke molen :Y

Ik denk dat ik maar gewoon de Rocky voor bij m'n Sylvia ga bestellen. Zijn in de buurt niet echt winkels die hem hebben staan en het lijkt me niet dat Rancilio beiden samen verkoopt als ze niet bij elkaar passen :)
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_85504269
Rocky is inderdaad een prima molen voor de Sylvia.
Er staan bijvoorbeeld op youtube een hoop reviews over (bv van sealltecoffeegear)
Ik ben zelf aan het kijken om mijn Solis te gaan vervangen voor een Ascaso I-steel 1 :)
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:09:42 #218
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_85521525
Hmm, aan de hand van wat opmerkingen in reviews en fora toch aan het twijfelen tussen een Compak K3 Push en de Rocky SD...

http://koffiewarenhuis.nl(...)ompak_K3_push_zwart/
http://koffiewarenhuis.nl(...)ocky_SD_met_uitloop/

Qua prijs zitten ze bij elkaar, voornaamste verschil zit in de motor die bij Compak krachtiger is en grotere schijven heeft. Daar bovenop is hij te starten door de portafilter er tegenaan te drukken. Rocky nadeel blijkt te zijn dat je 1 hand nodig hebt voor de portafilter, 1 hand voor de drukschakelaar en 1 hand om de grind in/bij te stellen, dat is 1 hand te veel gevraagd ;)

Rocky:
Vermogen: 140 W
Schijven: 50 mm
Instelling: 56 stappen

K3:
Vermogen: 250 W
Schijven: 58 mm
Instelling: traploos

De keuze ligt voor mij nu tussen deze twee (319 voor de K3 tov 288 voor de Rocky vind ik geen probleem). Is er een logische keuze?
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
  † In Memoriam † vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:39:08 #219
230491 Zith
pls tip
pi_85522381
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 19:09 schreef KrnKje het volgende:
Hmm, aan de hand van wat opmerkingen in reviews en fora toch aan het twijfelen tussen een Compak K3 Push en de Rocky SD...

http://koffiewarenhuis.nl(...)ompak_K3_push_zwart/
http://koffiewarenhuis.nl(...)ocky_SD_met_uitloop/

Qua prijs zitten ze bij elkaar, voornaamste verschil zit in de motor die bij Compak krachtiger is en grotere schijven heeft. Daar bovenop is hij te starten door de portafilter er tegenaan te drukken. Rocky nadeel blijkt te zijn dat je 1 hand nodig hebt voor de portafilter, 1 hand voor de drukschakelaar en 1 hand om de grind in/bij te stellen, dat is 1 hand te veel gevraagd ;)

Rocky:
Vermogen: 140 W
Schijven: 50 mm
Instelling: 56 stappen

K3:
Vermogen: 250 W
Schijven: 58 mm
Instelling: traploos

De keuze ligt voor mij nu tussen deze twee (319 voor de K3 tov 288 voor de Rocky vind ik geen probleem). Is er een logische keuze?
Ik zelf de rocky gehad (tweedehands), en zou nu voor een K3 kiezen, ziet er beter uit, grotere maalschijven.. :)

De compak is geloof ik wel stepless, is wat lastiger als je vaak veranderd van filter -> espresso -> filter
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:43:20 #220
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_85522527
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 19:39 schreef Zith het volgende:

[..]

Ik zelf de rocky gehad (tweedehands), en zou nu voor een K3 kiezen, ziet er beter uit, grotere maalschijven.. :)

De compak is geloof ik wel stepless, is wat lastiger als je vaak veranderd van filter -> espresso -> filter
Dat laatste zal t probleem niet zijn; filter gebruik ik voor die enkele keer dat ik meer dan 6 man op de koffie heb wel een pak DE voor ;)
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_85526049
quote:
Op donderdag 5 augustus 2010 08:52 schreef Zith het volgende:

[..]

Nee, niet echt. Smaken zijn erg objectief te meten, en een slecht maalsel zal nooit een positief effect hebben op je koffie.
Smaken zijn inderdaad zeer goed te meten. Lekker is in het geval van koffie enorm lastig te meten. Lekker voor een grote groep wel, maar voor fijnproevers en liefhebbers, nee. Ook niet met cupping of iets anders.

Sowieso heb je te maken met complexiteit en complexiteitscurve van de proevende persoon. (een kleuter houdt van andere, minder complexe muziek dan een concertpianist). Verder heb je te maken met de persoonlijke voorkeur van de belangrijkste smaken, je hebt nu eenmaal liefhebbers van diverse smaaktypes.

Je kunt dus knettergoede verse antigua perfect malen en zetten en dan alsnog iemand hebben die het minder lekker vindt dan een java-gunung of een andere koffie.

Ben je wel een liefhebber, of wil je goed worden; zorg dan voor behoud van complexiteit. de complexiteit in koffie is chemisch, dus stap 1 is goede bonen als basis. Stap twee is goed branden waarbij de maillard reactie voldoende veel verschillende aromastoffen oplevert met voldoende concentratie om geproefd te worden. Loopt de reactie te lang krijg je te weinig componenten (lignanen en andere eindproducten), loopt hij te kort is de concentratie vaak laag.

Dan is stap 3 malen, liefst zonder te veel oxidatie van gevoelige smaakstoffen en met het juiste specifieke oppervlak om de gewenste smaakstoffen te extraheren.

Stap 4 is extractie: doorlopsnelheid van extractiemiddel, eigenschappen extractiemiddel (water, hardheid, temperatuur), etc.

Als je de meest bijzondere koffie wilt drinken, moet je dus mikken op complexiteit. Tussen de 100-en verschillende complexe koffies, zit altijd iets wat je wel bbevalt. ben je er nog niet aan toe, dan heb je minder complexiteit nodig.

Toch is er wel iets te zeggen over de smaakstoffen, hoe meer kans ze krijgen om te oxideren, hoe minder vers de koffie zal smaken. Hoe versergebrand hoe beter dus!
Whatever...
  Moderator vrijdag 20 augustus 2010 @ 21:41:15 #222
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_85526598
quote:
Hoe versergebrand hoe beter dus!
Niet met je eens, sowieso heb je de eerste 48 uur niets aan je koffie, want de smaak is nog niet klaar en je hebt nog veen co2 uitstoot. Ik vind zelf dat de koffie na een dag of 4-5 dagen na het branden het beste smaakt.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  † In Memoriam † vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:29:30 #223
230491 Zith
pls tip
pi_85528422
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 21:29 schreef Spanky78 het volgende:

[..]


Klopt allemaal hoor... maar ik had het erover dat een slecht maalsel nooit een beter resultaat zal geven dan een goed maalsel (van dezelfde bonen/machine/temp.)

net zoals een kleuter zal een goede triangle beter vinden klinken dan een valse, kapotte (tenminste, neem ik aan :P )
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  † In Memoriam † zaterdag 21 augustus 2010 @ 11:31:20 #224
230491 Zith
pls tip
pi_85539106
Before:


After:




Oude doser (liet veel koffie achter)


Toegepast: Doser sweeper mod:





Hoe schoon de nieuwe doser wordt:





I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_85581583
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 11:31 schreef Zith het volgende:
Before:
[ afbeelding ]

After:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Oude doser (liet veel koffie achter)
[ afbeelding ]

Toegepast: Doser sweeper mod:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Hoe schoon de nieuwe doser wordt:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Een mooie maler (helemaal als de plaatjes zouden laden en je niet met de hand de url moet copy&pasten), maar is die niet een beetje groot voor thuisgebruik?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')