Ah nu herinner ik me dat ik een paar keer het Notting Hill Carnival heb meegemaakt en dat is ook een van de grootste straatfeesten van de wereld. (1-2m) August bank holiday.quote:Op maandag 22 maart 2010 00:55 schreef misteriks het volgende:
Gentse feesten ( eind juli ), na de oktoberfesten, het grootste stadsfestival in europa (anderhalf miljoen bezoekers) !
oh! dan kan ik nog ietsje beterquote:Op maandag 22 maart 2010 01:15 schreef Frank_NL het volgende:
De Reuzenstoet in Maastricht, die eens per vijf jaar wordt gehouden, trekt ook maar honderd duizend toeschouwers. 30 mei is het weer zo ver.
[ afbeelding ]
Voor de volwassenen en studenten is de feestdag de avond van de 16e, de 17e is voor kinderenquote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:17 schreef Individual het volgende:
[..]
Bij de feestviering zelf niet geweest verder? Nog niet zo heel lang geleden vierden ze hun 100 jaar onafhankelijkheid.
Oh dat is al in mei dit jaar! Is het met die 120.000 mensen echt stampesdruk? Ik zag net dat ze staanplaatsen verkopen? Heeft dat toegevoegde waarde?quote:Op maandag 22 maart 2010 01:25 schreef misteriks het volgende:
[..]
oh! dan kan ik nog ietsje beter![]()
in m'n geboortestad doet elke 10 jaar http://www.rosbeiaard.be/ z'n ronde.
voor 'n historische stadje met nog geen 10.000 inwoners is 'n geschat bezoekersaantal van 120.000 en 'n UNESCO world heritage erkenning niet mis. De andere jaren doen z'n begeleidende reuzen een stoet
kan er zelf om professionele reden niet bij zijn , jammer genoeg
In heel veel landen is daar echt geen bal aan eigenlijk.quote:
Had het al eens eerder gezien, maar de eerste indruk..quote:The origins of the use of the Ku Klux Klan costume are unclear. Although the organization has no relationship with Spain, the contemporary white gown with a cone hat follows the Spanish Roman Catholic "Nazareno" tradition. Such garments have been traditionally used in festivities such as Holy Week, symbolizing the act of penance. In Spain and its former colonies, the pointed hat is called "Capirote".
Dus op de 16e feest vieren en dan op de 17e jengelende kinderen vermaken terwijl je je kater verwerkt?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 11:39 schreef Fogel het volgende:
[..]
Voor de volwassenen en studenten is de feestdag de avond van de 16e, de 17e is voor kinderen
I know, raar hè?quote:Op donderdag 25 maart 2010 16:27 schreef Individual het volgende:
Had het al eens eerder gezien, maar de eerste indruk..![]()
![]()
http://annewashere.blogspot.com/search/label/Spanjequote:Iedere dag, van Domingo de Ramos (Palmzondag) tot Día de la Resurrección (Paaszondag) trekken iedere ochtend, middag en avond een aantal hermandades (broederschappen) van ieder honderden vrouwen en (vooral) mannen door de straten. Ze lopen van hun eigen kerk, door de stad naar de lokale kathedraal en terug naar hun eigen kerk, waarbij ze gekleed gaan in lange gewaden met (heel oneerbiedig) puntmutsen die nog het meest aan de Klu Klux Klan doen denken. Iedere hermandad draagt een paso met zich mee, een loodzware draagbaar met daarop het pronkstuk van de betreffende kerk: een beeld van de gekruisigde Jezus meestal, of van Maria. Ook hier worden alle zintuigen betrokken: de kleuren van de kostuums, beelden en meegevoerde bloemen, het geluid van drums, trompetten en soms een enkele klaagzanger, de geur van kaarsen en wierook.... Kippenvel, zelfs voor een niet-erg-religieus aangelegd persoon als ik!
Toch blijft het voor mij een sport de menselijke kant van zo'n ritueel te zien: kinderen in de processie (ook in lang kostuum, maar vaak zonder kap), die de religieuze impact niet op waarde kunnen schatten en een wedstrijd doen wie de grootste bal kaarsvet kan sparen, of die niet weten waar ze met hun zakdoek heen moeten en die en publique hun kostuum omhoog trekken(want ergens onder al die lagen zat toch een broekzak?). De moderne tijden doen onvermijdelijk hun intrede met volledig gekostumeerde, SMS-ende hermanos en met een foto in de twintig (!) pagina's tellende dagelijkse bijlage over Semana Santa in de krant van Sevilla, met als ondertitel "dura penitentia" (zware straf/bezinning): een jongen en een meisje, de op de achtergrond voorbijtrekkende processie negerend, verwikkeld in een huigdiepe kus.
Het voor mij meest hilarische moment van Semana Santa vond plaats in Sevilla, waar ik met twee Spaanse mannen (type bouwvakker) een wijntje dronk, terwijl de processie van die avond ("El Silencio", zo genaamd omdat deze specifieke paso voorbijkomt in volledige, indrukwekkende stilte) voorbijtrok. Hoewel niet alle Andaluciërs diepe religieuze gevoelens koesteren bij de processies, heeft vrijwel iedereen een groot respect voor het ritueel. Toen de processie dan ook naderde werd alom om stilte gesist en doofde de bodega waar we stonden haar lichten. De paso, verlicht met tientallen kaarsen, naderde. Een potentieel kippenvelmoment, zou je denken.... Ware het niet dat Antonio, één van mijn Spaanse vrienden, zich al een kwartier eerder naar binnen had begeven om zich daar, volslagen onbewust van zijn omgeving, te verdiepen in de jackpotmachine. In de doodse stilte klonken de elektronische piepjes en knallen als een aardbeving. Ondanks (of misschien wel dankzij) de grote, afkeurende de ogen van de omstanders heb ik héél hard op mijn lip moeten bijten om niet in schaterlachen uit te barsten!
Iets in die geest, maar de 17e mogen de kinderen "onbeperkt" hotdogs en softice eten. Als ze beginnen te jengelen bied je gewoon nog een ijs aanquote:Op donderdag 25 maart 2010 16:32 schreef Individual het volgende:
[..]
Dus op de 16e feest vieren en dan op de 17e jengelende kinderen vermaken terwijl je je kater verwerkt?
Ik zou het net andersom doen.
Dat tomaten gooien in Buñol is echt geweldig. Oktoberfest staat in de planning voor dit jaar, en wat misschien niet in dit rijtje thuis hoort, maar naar mijn idee wel erg gaaf: Cheese Rolling in Gloucestershirequote:Op donderdag 25 maart 2010 16:34 schreef qwerty_x het volgende:
Carnaval in Rio Salvador Trinidad uiteraard
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |