abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:33:47 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79109126

Dit is het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op Fok.

Algemene informatie en nuttige links

Grafieken en TA (Yahoo! Charts)
Broker tarief vergelijking (staatvanbeleg.nl)
Leren beleggen (IEX.NL University)

NB: Het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
[2] (streaming TV)

AEX


Europese Indices




Amerikaanse Indices & Futures
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index


Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)


Wereldwijde Indices





Intraday Euro-Dollar


Intraday grondstoffen




Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,'expireren', van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico's door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ' 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ' 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Scheefzitten - Een belegger zit 'scheef' als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.



Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
De Beursvloer #139: Staat de grote ommekeer voor de deur?
De Beursvloer #140: Lets get down down down!
De Beursvloer #141: Als de Fed van huis is dansen de beren
Beursvloer #142: Remember the VW-squeeze!
Beursvloer #143: S_E test zijn geduld
De Beursvloer # 144 waar productiviteit de koersen drukt
De Beursvloer #145: Spekkopers...of kat in de zak?
De Beursvloer #146: Waar de PIGS de greenshoots opvreten
De Beursvloer #147: Waar we vooral daytraden
De Beursvloer #148: Waar de greenshoots verschrompelen
De Beursvloer #149: Waar backtest computers overuren draaien
Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

[[Categorie:OP]]
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:34:11 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79109142
Namens Dinosaur_sr
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_79109159
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

sure, wat jullie willen geloven

Ik ben een bedrijf. Ik investeer 100. Ik maak 10 winst, zodat er op het einde van het jaar 110 in mijn vermogen zit. Hoeveel heb ik verdiend? 10? Of iets anders?

AEX antwoord: hangt er vanaf of ik short of long zit.

Maakt niet uit hoor, nogmaals, hoe hoog stond de beurs in hetzelfde 1999?, en ik begrijp dat ik rekening moet houden met een factor 3 inflatie vanaf toen? Da;s auw dan.

Kortom: het is geen wet dat alles omhoog moet. Soms is stilstand relatieve vooruitgang.
Nee, gewoon die inflatie van 1 tot 2% jaarlijks moet je rekening mee houden, die factor 3 is gewoon dat biertjes en patat enzo duurder is geworden, van 1.50 gulden voor bier/patat naar 2.50 euro , maar dat is misschien ook overdreven en gevoelsmatig. Al is bier echt duur geworden.

Als je 1 jaar draait en je maakt 10 winst op 100 dan heb je rekeninghoudende met 1,5% inflatie, 8,35% winst.

Maar inflatie is echt een belangrijk fenomeen om rekening mee te houden. Met gemiddelde rentes van 3% en gemiddelde inflatie van 2%, is na 50 jaar je saldo met 50% gestegen, maar de waarde ervan is aanzienlijk minder. Daarbij vraag ik me af of 2% inflatie haalbaar is, maar daarvoor moet je eigenlijk in die grote databases gaan kijken, om te zien wat de inflatie is geweest van 1950 tot 2010 en hoeveel winst je had gemaakt als je ¤10.000 had ingelegd in 1950. Het is ondanks de crisis nog behoorlijk wat!
pi_79109172
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:34 schreef LXIV het volgende:
Namens Dinosaur_sr


maar gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren. En wortels.
pi_79109284
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:34 schreef ujjain het volgende:

[..]

Nee, gewoon die inflatie van 1 tot 2% jaarlijks moet je rekening mee houden, die factor 3 is gewoon dat biertjes en patat enzo duurder is geworden, van 1.50 gulden voor bier/patat naar 2.50 euro , maar dat is misschien ook overdreven en gevoelsmatig. Al is bier echt duur geworden.

Als je 1 jaar draait en je maakt 10 winst op 100 dan heb je rekeninghoudende met 1,5% inflatie, 8,35% winst.

Maar inflatie is echt een belangrijk fenomeen om rekening mee te houden. Met gemiddelde rentes van 3% en gemiddelde inflatie van 2%, is na 50 jaar je saldo met 50% gestegen, maar de waarde ervan is aanzienlijk minder. Daarbij vraag ik me af of 2% inflatie haalbaar is, maar daarvoor moet je eigenlijk in die grote databases gaan kijken, om te zien wat de inflatie is geweest van 1950 tot 2010 en hoeveel winst je had gemaakt als je ¤10.000 had ingelegd in 1950. Het is ondanks de crisis nog behoorlijk wat!
SeLang had een interessante opstelling waarin hij op lange termijn aandelen, goud en sparen vergeleek. Ik zeg uit het hoofd dat goud achterbleef, maar sparen en aandelen helemaal niet zover uit elkaar liepen.

Verder, als inderdaad de beurzen zover opgelopen zijn omdat sparen door de rentestand zo onaantrekkelijk is, wat zou er dan gebeuren als de rente durven te stijgen?

Ik bedoel: het dogma dat beleggen altijd een hoger rendement als sparen oplevert is feitelijk onjuist. Beleggen zou niet een negatieve keuze moeten zijn. Ik beleg omdat er geen alternatief is. Beleggen zou je alleen moeten doen als je er ook echt achter staat, zeg maar
pi_79109759
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

SeLang had een interessante opstelling waarin hij op lange termijn aandelen, goud en sparen vergeleek. Ik zeg uit het hoofd dat goud achterbleef, maar sparen en aandelen helemaal niet zover uit elkaar liepen.
Dan moet je nog maar een keer kijken



Je bedoelt waarschijnlijk dit plaatje maar dat is vergeleken vanuit een situatie waar aandelen te duur waren. Slecht uitgangspunt om conclusies op te baseren dus.

Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:52:44 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79109790
Op de lange termijn is het totale rendement op beleggen hoger geweest. De vraag is echter of je meer dan 10 of 20 jaar de tijd hebt.
In ieder geval, dat is tot nu toe altijd zo geweest. Maar ik geloof ook wel dat dit zo is. Rendement en risico zijn immers omgekeerd evenredig.

Als de rente gaat stijgen dan wordt beleggen natuurlijk relatief onaantrekkelijker. Ook nu zou ik nog tekenen voor een vast rendement van 7% zonder risico. Aangezien ik de tijd heb is de beurs voor mij een prima alternatief. (waar ik trouwens ook heel conservatief op een horizontaal of licht stijgende beurs speculeer).

Wat trouwens niet waar is, is dat het "ongunstiger" zou zijn om in te stappen bij een hogere beurs. Natuurlijk had je beter een jaar geleden kunnen instappen, maar conform de efficiënte markt zijn je winstkansen op dit moment precies net zo goed als toen. De absolute stand van de AEX maakt in wezen helemaal niks uit. alles zit ingecalculeerd. Dat is tenminste mijn uitgangspunt.
De enige uitzondering hierop zijn hypes, die moet je vermijden. Maar zelfs dan geldt in principe de efficiënte markt nog. Want een aandeel dat van 5 naar 10 naar 20 is gegaan kan zomaar ook nog naar de 40. En dan naar de 80.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_79109840
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:52 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Dan moet je nog maar een keer kijken

[ afbeelding ]
ik gaat m'n bril opzetten
quote:
Je bedoelt waarschijnlijk dit plaatje maar dat is vergeleken vanuit een situatie waar aandelen te duur waren. Slecht uitgangspunt om conclusies op te baseren dus.

[ afbeelding ]
tsja, zijn aandelen nu te duur, of niet? Zegutmaar.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:55:01 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79109860
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik gaat m'n bril opzetten
[..]

tsja, zijn aandelen nu te duur, of niet? Zegutmaar.
Aandelen zijn exact juist geprijsd, zou ik zeggen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_79109996
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:52 schreef LXIV het volgende:
Op de lange termijn is het totale rendement op beleggen hoger geweest. De vraag is echter of je meer dan 10 of 20 jaar de tijd hebt.
In ieder geval, dat is tot nu toe altijd zo geweest. Maar ik geloof ook wel dat dit zo is. Rendement en risico zijn immers omgekeerd evenredig.
Japan?
quote:
Als de rente gaat stijgen dan wordt beleggen natuurlijk relatief onaantrekkelijker. Ook nu zou ik nog tekenen voor een vast rendement van 7% zonder risico. Aangezien ik de tijd heb is de beurs voor mij een prima alternatief. (waar ik trouwens ook heel conservatief op een horizontaal of licht stijgende beurs speculeer).
bij 7% op solide staatsobligaties stop ik elke cent fijn in staatsobligaties en ga ik als levensberoep cocktails slobberen op een mooi tropisch strand of stranden
quote:
Wat trouwens niet waar is, is dat het "ongunstiger" zou zijn om in te stappen bij een hogere beurs. Natuurlijk had je beter een jaar geleden kunnen instappen, maar conform de efficiënte markt zijn je winstkansen op dit moment precies net zo goed als toen. De absolute stand van de AEX maakt in wezen helemaal niks uit. alles zit ingecalculeerd. Dat is tenminste mijn uitgangspunt.
De enige uitzondering hierop zijn hypes, die moet je vermijden. Maar zelfs dan geldt in principe de efficiënte markt nog. Want een aandeel dat van 5 naar 10 naar 20 is gegaan kan zomaar ook nog naar de 40. En dan naar de 80.
nou ja, neem de beleggert die vanaf 1999 in de markt zit. Is geen moer opgeschoten. Neem de beleggert die in 2002 op de markt is gekomen, die in 2007 afscheid heeft genomen om in 2009 weer z'n tenen in het water te steken.

Een heel verschil. Waar je gelijk hebt dat irrationaliteit geen grenzen kent (niet naar boven, en niet naar beneden trouwens....)
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 13 maart 2010 @ 21:59:07 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_79110008
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:52 schreef LXIV het volgende:

Wat trouwens niet waar is, is dat het "ongunstiger" zou zijn om in te stappen bij een hogere beurs.
Jawel, dat is aantoonbaar ongunstiger.
Heb ik nu al die posts voor niets gedaan?

(tvp)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_79110043
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
tsja, zijn aandelen nu te duur, of niet? Zegutmaar.
Historisch gezien zijn ze nu enorm duur. Dat is ook het enige wat mij ervan weerhoudt om niet in te stappen.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_79110103
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Jawel, dat is aantoonbaar ongunstiger.
Heb ik nu al die posts voor niets gedaan?

(tvp)
ik zie elke keer die vulkaan op de Filipijnen voor me als ik naar de beurzen kijk
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:03:48 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79110179
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Jawel, dat is aantoonbaar ongunstiger.
Heb ik nu al die posts voor niets gedaan?

(tvp)
Ik weet wel dat dat jouw standpunt is, maar daarmee verwerp je in principe de efficiente-markthypothese. En dat is mijn uitgangspunt voor beleggen.

Ook als je naar de grafiek kijkt is het op de LT gewoon altijd verstandig om in te stappen. Dat neemt niet weg dat het uiteraard gunstiger is om op bodems in te stappen en op toppen weer even uit te stappen. Je weet alleen niet wat de bodems en de toppen zijn op het moment zelf.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_79110273
Ja, zoń kredietcrisis verneukt wel je hele winst, dat klopt inderdaad. Dan is er zelfs over 10 jaar geen sprake meer van winst, al zitten we nu weer 12 maanden in een giga-stijging, op http://en.wikipedia.org/wiki/MSCI_World zijn de rendementen nog best redelijk, maar het is echt het ene jaar -15% en de volgende drie jaar weer +12%.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
1999    25.34%
2000    -12.92%
2001    -16.52%
2002    -19.54%
2003    33.76%
2004    15.25%
2005    10.02%
2006    20.65%
2007    9.57%
2008    -40.33%
2009    30.79%
pi_79110287
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:03 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik weet wel dat dat jouw standpunt is, maar daarmee verwerp je in principe de efficiente-markthypothese. En dat is mijn uitgangspunt voor beleggen.

Ook als je naar de grafiek kijkt is het op de LT gewoon altijd verstandig om in te stappen. Dat neemt niet weg dat het uiteraard gunstiger is om op bodems in te stappen en op toppen weer even uit te stappen. Je weet alleen niet wat de bodems en de toppen zijn op het moment zelf.
hangt er vanaf hoe je LT definieert. Waar stond de Japanse beurs 20 jaar geleden?

En Japan is wel redelijk symbool als voorland van de Westerse wereld, dunkt me, althans op middellange termijn.

Ik denk dat JUIST op lange termijn er slechts beperkte kansen zijn, en dat je het vooral van korte termijn moet hebben.
pi_79110317
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:06 schreef ujjain het volgende:
Ja, zoń kredietcrisis verneukt wel je hele winst, dat klopt inderdaad. Dan is er zelfs over 10 jaar geen sprake meer van winst, al zitten we nu weer 12 maanden in een giga-stijging, op http://en.wikipedia.org/wiki/MSCI_World zijn de rendementen nog best redelijk, maar het is echt het ene jaar -15% en de volgende drie jaar weer +12%.
[ code verwijderd ]
2% rendement over 10 jaar, ik heb het voor je doorgerekend.

[edit]2% cumulatief over de hele 10 jaar, welteverstaan, niet 2% per jaar.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:09:08 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79110387
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

hangt er vanaf hoe je LT definieert. Waar stond de Japanse beurs 20 jaar geleden?

En Japan is wel redelijk symbool als voorland van de Westerse wereld, dunkt me, althans op middellange termijn.
Tja, Japan is in dat opzicht wel een bijzonder geval. Zijn al die bedrijfswinsten trouwens niet gestegen in die tussentijd? Dan moeten aandelen daar ondertussen toch bijzonder goedkoop zijn.
Ik weet niet wat het dividendrendement van de Nikkei inmiddels is, anders halen de Japanners daar ondertussen hun rendement misschien wel van?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_79110423
Ja, over de laatste 10 jaar was sparen inderdaad winstgevender geweest (of minder verliesgevend). Want 2% over 10 jaar is ook nog eens zonder de inflatie meegerekend.

Hopelijk komen er nu 10 mooie jaren aan, maar daar kun je van te voren weinig over zeggen. Een kredietcrisis heeft gewoon een grote impact en er is inderdaad weinig garantie.
pi_79110429
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Tja, Japan is in dat opzicht wel een bijzonder geval. Zijn al die bedrijfswinsten trouwens niet gestegen in die tussentijd? Dan moeten aandelen daar ondertussen toch bijzonder goedkoop zijn.
Ik weet niet wat het dividendrendement van de TSE inmiddels is, anders halen de Japanners daar ondertussen hun rendement misschien wel van?
waarom is dat een bijzonder geval? Combinatie van asset bubbles en vergrijzing. Komt dat bekend voor?

Terwijl de Toyota's en Honda's toch overal over de wereld verspreid zijn.
pi_79110584
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:59 schreef SeLang het volgende:

[..]

Jawel, dat is aantoonbaar ongunstiger.
Heb ik nu al die posts voor niets gedaan?

(tvp)
Dat is aantoonbaar ongunstiger mits je uitgaat van dat geschiedenis zig herhaalt, de markt in wezen niet volledig efficiënt is, etc.

Ik vind alle lange termijn discussies maar lastig hoor. Ik ben het wel eens met LXIV zijn punten, maar ook met die van SeLang. Ik kan alleen niet nog een 5 - 10 jaar wachten om in te stappen. Maar om nu te zeggen dat het niet heel veel uitmaakt waar je in stapt omdat alles in wezen wel is in de prijs zit. Ik weet het niet hoor. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat we nog een hele strontlading over ons heen krijgen de komende 10 jaar voordat we uberhaupt een beetje rustig vaarwater opgaan zoeken.

Over efficiëntie gesproken. Zie hier de CDS rating van een aantal banken afgelopen jaren. Er stond heel wat op springen en als de markt echt efficiënt was geweest waren daar een paar van geknapt

People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:14:27 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79110587

Als je op de top bent ingestapt zal het inderdaad nog wel even duren voordat je break-even uit kunt stappen. De stijging van 1975 tot 1990 was natuurlijk ook bizar.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_79110688
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

waarom is dat een bijzonder geval? Combinatie van asset bubbles en vergrijzing. Komt dat bekend voor?

Terwijl de Toyota's en Honda's toch overal over de wereld verspreid zijn.
Japan heeft de QE periode destijds beter doorgestaan dan het gezeik dat wij nu hebben in de 'Westerse' landen. Japan heeft als voordeel ook dat de consumenten populatie niet te vergelijken is met die van Amerika
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]
Ik denk dat JUIST op lange termijn er slechts beperkte kansen zijn, en dat je het vooral van korte termijn moet hebben.
QFT! Alleen zul jij wel niet de hele korte termijn bedoelen
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:18:31 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_79110744
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 22:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

waarom is dat een bijzonder geval? Combinatie van asset bubbles en vergrijzing. Komt dat bekend voor?

Terwijl de Toyota's en Honda's toch overal over de wereld verspreid zijn.
Het is een bijzonder geval omdat het een uniek geval is. Zo'n lange bearmarket zie je nergens anders, toch?

Ik ben ook wel benieuwd wat het effect is wanneer pensioenfondsen netto meer geld uit de markt gaan halen als dat ze er in stoppen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_79110747
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 21:52 schreef LXIV het volgende:
Wat trouwens niet waar is, is dat het "ongunstiger" zou zijn om in te stappen bij een hogere beurs. Natuurlijk had je beter een jaar geleden kunnen instappen, maar conform de efficiënte markt zijn je winstkansen op dit moment precies net zo goed als toen.
Dit is toch enorm onlogisch? Je zegt nu dat het even 'waarschijnlijk' is dat een index van 200 naar 300 gaat als een index die van 300 naar 450 gaat met als verschil dat in het tweede geval beleggers 50 punten extra moeten betalen. Als je dit voor waar houdt zeg je gewoon dat beleggers dom zijn.
quote:
Want een aandeel dat van 5 naar 10 naar 20 is gegaan kan zomaar ook nog naar de 40. En dan naar de 80.
Als je gelooft dat een aandeel op korte termijn overprijsd is waarom geloof je dan niet dat het op LT overprijsd kan zijn? Die bewering doe je immers door te zeggen dat het niet uitmaakt waar je instapt.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')