Nou ja met proeven zul je het verschil sowieso wel merken. Maar combinatie van kleuren in eten zorgt ook voor een "smaaksensatie" voor niet kleurenblinden. Dus eten is een combinatie van kijken/ruiken/proeven. Ik weet niet of je nog een latere leeftijd kleurenblind kan worden. Maar zoals ik het dan voorstel, ziet het eten er dan treurig en niet smakelijk uit, dan lijkt alles uit een potje te komen...quote:Op woensdag 27 januari 2010 00:46 schreef egeltje1985 het volgende:
[..]
Ik denk dat een kleurenblinde in dit geval de valere groene kleur niet als gaargekookt ziet, aangezien hij/zij heeft ervaren dat lekkere niet te gare groente die kleur heeft.
Ik denk niet dat ik je het kan uitleggen..quote:Op woensdag 27 januari 2010 00:50 schreef Scantoza het volgende:
[..]
Precies, zo vraag ik mij ook af wat mensen zien die niet kleurenblind zijn.
Heb ik nog nooit ervaart. Al denk ik dat dit dan ook meer naar smaak gericht is. Zo ben ik bijvoorbeeld wel eens om kleren met mijn vriendin, en dat vind ik een shirt wel mooi, maar vraag eerst wel, is dat roze? of paars? of blauw? Omdat ik niet in roze kleding wil lopen...quote:Op woensdag 27 januari 2010 00:51 schreef Iblis het volgende:
Zijn er ook dingen die er voor een kleurenblinde totaal onaantrekkelijk uitzien, en die je nooit zou eten/kopen terwijl je weet dat niet-kleurenblinden dat wel doen?
Nou, eigenlijk meer andersom. Dat jij denkt: dat ziet er niet uit/combineert niet/ziet er vies uit, terwijl anderen denken: dat ziet er prima uit.quote:Op woensdag 27 januari 2010 00:56 schreef Scantoza het volgende:
[..]
Heb ik nog nooit ervaart. Al denk ik dat dit dan ook meer naar smaak gericht is. Zo ben ik bijvoorbeeld wel eens om kleren met mijn vriendin, en dat vind ik een shirt wel mooi, maar vraag eerst wel, is dat roze? of paars? of blauw? Omdat ik niet in roze kleding wil lopen...
Bedoel je zoiets?
Wat betreft eten heb ik geen problemen mee om te zien of het gaar is of niet... Of ik heb gewoon onthouden "hoe iets eruit moet zien" als het gaar is...
Ohjah, dat ervaar ik dus JUIST wel, ik zeg bijvoorbeeld bij kleding altijd, ik vind dit niet bij elkaar passen, maar dan hoor ik van anderen dat het er juist wel bij past.quote:Op woensdag 27 januari 2010 00:57 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nou, eigenlijk meer andersom. Dat jij denkt: dat ziet er niet uit/combineert niet/ziet er vies uit, terwijl anderen denken: dat ziet er prima uit.
Ik zie in het dagelijks leven toch regelmatig een penis in de ballenbak.quote:Op woensdag 27 januari 2010 00:02 schreef egeltje1985 het volgende:
Maar gelukkig komen in het dagelijks leven niet vaak dit soort situaties voor ("Benoem nu het cijfer bestaande uit vage bolletjes in dit rondje of anders een boete!").
roept waarschijnlijk ook dingen als "een schizofreen is nooit alleen".quote:Of gelijk dingen aan gaan wijzen met de vraag wat voor kleur het is!
Het oranje licht wordt eigenlijk geel genoemd.quote:Op woensdag 27 januari 2010 00:22 schreef Buffalo-Soldier het volgende:
[..]
geel![]()
? ben jij ook kleurenblind
?
Boven de punt van de talel die links boven in staat.quote:Op woensdag 27 januari 2010 04:00 schreef Wells.p het volgende:
[ afbeelding ]
kan iemand die kleurenblind is Waldo vinden?
Nee en dat is ook niet uit te leggen... maar zou wel gaaf zijn als dat zou kunnen.quote:Op woensdag 27 januari 2010 00:50 schreef Scantoza het volgende:
[..]
Precies, zo vraag ik mij ook af wat mensen zien die niet kleurenblind zijn.
Inderdaad, een bril uitvinden die je de werkelijke kleuren laat zienquote:Op woensdag 27 januari 2010 10:28 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nee en dat is ook niet uit te leggen... maar zou wel gaaf zijn als dat zou kunnen.
Nee, als kind had ik vroeger wel de neiging om vloekende kleren aan te trekkenquote:Op woensdag 27 januari 2010 00:51 schreef Iblis het volgende:
Zijn er ook dingen die er voor een kleurenblinde totaal onaantrekkelijk uitzien, en die je nooit zou eten/kopen terwijl je weet dat niet-kleurenblinden dat wel doen?
Ik moest lachen.quote:Op woensdag 27 januari 2010 14:19 schreef Walter81 het volgende:
En hoe gaat het met kaarten, met kleur bekennen?
Gelukkigquote:
quote:Op woensdag 27 januari 2010 10:28 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Nee en dat is ook niet uit te leggen... maar zou wel gaaf zijn als dat zou kunnen.
Kan jij zeggen of je bij dat plaatje van 2x dezelfde kleuren combinatie ziet?quote:Op woensdag 27 januari 2010 00:56 schreef De_Kardinaal het volgende:
klacht terecht! ben kleurenblind. zie die cijfers in testjes ook niet. kan kleuren van donkerblauw tot paars niet goed benoemen en van licht geel tot licht groen.
Het verschilt ook per persoon hè, de mate van kleurenblindheid. De één heeft het anders dan de ander.quote:
Er schijnen lenzen te bestaan tegen kleurenblindheid.quote:Op woensdag 27 januari 2010 10:32 schreef Scantoza het volgende:
[..]
Inderdaad, een bril uitvinden die je de werkelijke kleuren laat zien
Ik neem aan dat die vooral één kleur een beetje uitfilteren of accentueren zodat het relatieve onderscheid groter wordt, echt kleurenblindheid opheffen zie ik niet gebeuren.quote:Op woensdag 27 januari 2010 14:55 schreef destrovel het volgende:
Er schijnen lenzen te bestaan tegen kleurenblindheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |