abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 10 december 2009 @ 20:45:52 #201
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75495694
quote:
Op donderdag 10 december 2009 12:04 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Goud is jarenlang kunstmatig te laag gehouden, dit veroorzaakt een stijging vanaf begin deze eeuw. Echter in deflationaire tijden, die we binnen niet al te lange tijd (echt) gaan krijgen doet goud of zilver het niet beter als andere assets. Ook al worden de economische onzekerheden dan groter en groter.

[ afbeelding ]
Ik had een leraar scheikunde die overtuigd was dat de zilverprijs in de toekomst tot onvoorstelbare hoogten zou stijgen: nog duurder dan goud zelfs! Hij heeft dat meerdere malen verteld in de klas en had er ook al zijn geld in gepompt.
Waarom dacht hij dat? Omdat zilver in tegenstelling tot goud wel een verbruiksgoed was. Bij fotografie heb je immers zilvernitraat nodig om fotorolletjes te maken (of ze te ontwikkelen, weet ik veel). Enfin, toen kwam de digitale fotografie eraan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_75501929
quote:
Op donderdag 10 december 2009 20:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik had een leraar scheikunde die overtuigd was dat de zilverprijs in de toekomst tot onvoorstelbare hoogten zou stijgen: nog duurder dan goud zelfs! Hij heeft dat meerdere malen verteld in de klas en had er ook al zijn geld in gepompt.
Waarom dacht hij dat? Omdat zilver in tegenstelling tot goud wel een verbruiksgoed was. Bij fotografie heb je immers zilvernitraat nodig om fotorolletjes te maken (of ze te ontwikkelen, weet ik veel). Enfin, toen kwam de digitale fotografie eraan.
Wel een mooi verhaal overigens, doet me denken aan het verhaal wat een kennis ooit zei over de overgrootopa van hem. Die zei tegen zijn kinderen dat ze in de mijn-sector moesten werken, omdat mensen toch altijd steenkolen nodig hadden voor de kachel. Wat veel mensen vergeten is de innovatie en marktwerking, bij een hoge prijs word er meer van het materiaal uit de natuur gedolven en word er naar alternatieve gezocht, waardoor vroeg of laat het aanbod en de vraag weer in evenwicht is.
  donderdag 10 december 2009 @ 23:27:55 #203
56459 RdeV
Are you a paper fool?
pi_75502050
quote:
Ik had een leraar scheikunde die overtuigd was dat de zilverprijs in de toekomst tot onvoorstelbare hoogten zou stijgen: nog duurder dan goud zelfs! Hij heeft dat meerdere malen verteld in de klas en had er ook al zijn geld in gepompt.
Waarom dacht hij dat? Omdat zilver in tegenstelling tot goud wel een verbruiksgoed was. Bij fotografie heb je immers zilvernitraat nodig om fotorolletjes te maken (of ze te ontwikkelen, weet ik veel). Enfin, toen kwam de digitale fotografie eraan.
Hij had wel gelijk. Zilver is relatief schaarser dan goud. Er is inderdaad erg veel verbruikt van wat ooit gewonnen was. In tegenstelling tot goud - waar het enige wat verloren is gegaan, datgene is wat we de ruimte in hebben geschoten. Echter, zilver is nog wel relatief makkelijk te winnen, zeker in vergelijking tot goud. En daarbij, zilver heeft zijn monetaire status echt verloren, in tegenstelling tot goud. Zilver kan dus veel meer een correctie naar boven krijgen (de zilver/goud ratio wordt kleiner), omdat de markt echt zo geweldig klein is. Warren Buffett had ooit 20% van al het zilver op de wereld in handen.

Ik ben zelf meer voor goud, simpelweg omdat het een hedge is. Ik heb wel zilver, maar dan vanwege het opwaardse potentieel - dit is meer een speculatieve belegging. Om nou alles in zilver te stoppen lijkt me dan weer niet zo verstandig.
There is a great deal of difference between affecting destiny and controlling it.
If you don’t know the difference, don’t worry. You will.
  donderdag 10 december 2009 @ 23:32:15 #204
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75502217
Hij had gelijk gekregen als hij erop verdiend had!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_75502332
quote:
Op donderdag 10 december 2009 23:27 schreef RdeV het volgende:
En daarbij, zilver heeft zijn monetaire status echt verloren, in tegenstelling tot goud.
Je moet zowel goud als zilver tegenwoordig meer zien als een commodity. Allebei hebben ze weldegelijk een psychologische monetaire functie. Waarom mensen eerder in goud investeren als in zilver vraag ik me vaak af, omdat zilver procentueel veel harder stijgt dan goud in tijden van een bullmarket. Bij een bearmarket natuurlijk andersom. Dat wijst de geschiedenis tenminste uit.
  vrijdag 11 december 2009 @ 00:34:25 #206
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_75504410
quote:
Op donderdag 10 december 2009 23:35 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Allebei hebben ze weldegelijk een psychologische monetaire functie. Waarom mensen eerder in goud investeren als in zilver vraag ik me vaak af,
Als je psychologie erbij haalt, dan denk ik dat het ook komt omdat mensen goud met nummer 1 associėren en zilver met nummer 2 dankzij zaken als prijsuitreikingen.
The more debt, the better
pi_75512574
Ik dacht dat er nog meer dan genoeg gebieden zijn waar zilver dagelijks als geld wordt gebruikt. En ik las laatst dat bullion zilver beter verkoopt dan goud in China omdat het goedkoper is.

Verder wordt zilver gebruikt in bijvoorbeeld mobiele telefoons, toetsenborden, zonnepanelen en zelfs antibiotica. Dus ik denk dat zilver een goede gok is. Maar ja, mensen kopen nu eenmaal liever iets wanneer het overpriced is dan wanneer goedkoop.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')