abonnement Unibet Coolblue
pi_74632190
In je FoBo is het iig niet te zien.. meh

(niet dat daar sowieso veel te zien is, die twee eerste foto's zijn net thumbnails)
pi_74632209
Dat is meer iets voor IRL!
pi_74632344
Weet ik ook wel. Dat was dan ook alleen maar de boodschap waarin ik het verpakte (de eigenlijke boodschap was dat je foto's te klein zijn )
pi_74632363
Wie weet pas ik dat nog wel ff aan tzt
pi_74632402
Wie weet

Hoe is het weer nu in Zwolle. Hier in Leeuwarden nog steeds mega-ruk.

Is het alweer bijna 21 maart?
pi_74632502
Geen idee, ik zit in Kampen en daar is het kut.

Ik wil op de fiets naar school vanavond dus het moet wel droog zijn dan.. Moet eerst mijn auto nog in de Leliestraat zetten en naar huis lopen
pi_74632600
Nog geen vergunning dus

Ik heb in de Rozenstraat een kamer gehad

Je zit in Kampen en daar is het kut.... Dit is het Zwolle topic. Iedereen WEET dat het kut is in Kampen
pi_74632645
Kan er niets aan doen dat ik in Kampen werk hé..
pi_74632683
Nee, dat snap ik. Dat zeg ik ook niet. Niks mis met werken in Kampen.

Alleen ligt er een stukje historie achter Deventer-Zwolle-Kampen.
pi_74632698
Vertel..
  donderdag 12 november 2009 @ 13:31:57 #161
202014 JJH
Knetter. O+
pi_74632729
Waarom hebben we het hier over Zwolle en Kampen?
  donderdag 12 november 2009 @ 13:32:44 #162
202014 JJH
Knetter. O+
pi_74632754
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:31 schreef Cyntiaa het volgende:
Vertel..
Google maar op Blauwvingers, dan heb je in ieder geval de geschiedenis met kampen te pakken.
pi_74632837
Omdat ik in Kampen werk en stbabylon vroeg wat voor weer het in Zwolle is...
pi_74632872
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:31 schreef Cyntiaa het volgende:
Vertel..
Ten grondslag lag dat die 3 steden vroegûh de leiding van Overijssel afwisselden. Dus 1 jaar Deventer, dan 1 jaar Zwolle, dan 1 jaar Kampen.

Daarnaast was er ook nogal wat handelsconcurrentie.

Tel daarbij op dat hoe dichter bij iets is, hoe sterker je op zoek gaat naar de verschillen.

Toen onstonden er ook nog wat mythes en sagen (over blauwe vingers en steuren).

Laat dat een paar honderd jaar borellen en je komt bij situaties als:
Ik was ooit verliefd op een meid uit Deventer en dat vertelde ik mijn vader. Mijn vaders reactie daarop was (bloedserieus): Uit Deventer is nog nooit iets goeds gekomen (maar dan in Zwols, wat ik wel spreek, maar niet kan schrijven helaas).
pi_74632911
Ik snap hem!
pi_74632958
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:31 schreef Cyntiaa het volgende:
Vertel..
quote:
"Ende sy telden sich blauwe vingheren"


Hoe zijn de Zwollenaren toch aan de naam Blauwvingers gekomen?

Iedere rechtgeaarde Zwollenaar kent het verhaal van overlevering, als zovele sagen en legendes, die van ouder tot ouder bekend zijn.
In de middeleeuwen bestond er steeds een zekere rivaliteit tussen de bewoners van Kampen en Zwolle.

Deze naijver was oorzaak, dat men elkaar het leven zo lastig mogelijk maakte.
Zo werden steeds schepen uit Zwolle, als zij Kampen passeren moesten, beroofd en trokken troepen Zwollenaren de Kamperpoort uit, om 's nachts het vee uit de weilanden van het Kampereiland te stelen.

Soms kwam het dan tot een treffen en ging men elkaar met dorsvlegels te lijf.
Bij zo'n kloppartij bedienden de inwoners van Zwolle zich van de scheldnaam Kampersteuren, om hun vijanden te plagen. Dat er voor de Zwollenaren niet ook een scheldnaam bestond, verdroot de steuren, en zij zonnen op een gelegenheid om hun een geschikte bijnaam te geven.

Deze gelegenheid deed zich voor, toen het stadsbestuur van Zwolle (in een periode, dat de steden in gewapende vrede met elkaar leefden) bij Schout en Schepenen van Kampen aanklopten, om ter aanvulling van hun berooide gemeentekas het klokkenspel uit de grote toren, die door brand verwoest was, aan Kampen te koop aan te bieden.

Het bleek, dat de gehate steuren beter konden sparen dan de vroedschap van Zwolle, maar tevens bedachten zij de volgende list. De koop zou tot stand komen, maar Kampen mocht het verschuldigde uitbetalen in muntstukken naar eigen keuze en daar het stadsbestuur van Zwolle niets anders overbleef, accepteerden zij.

Zo kwam op een goede dag een wagen, volgeladen met zakken, de Kamperpoort binnenrijden.
In deze zakken zaten niets anders dan vierduitenstukken. De samenstelling van deze koperen munten was echter niet zo als wij die thans hebben, want toen de Zwollenaren klaar waren met tellen, hadden zij blauwe vingers gekregen en lachende trokken de steuren met hun klokken op de wagen naar Kampen.

Voortaan hadden zij een prachtige scheldnaam voor die domme inwoners van Zwolle.

De blauwvingers wilden de schande uitwissen, en gingen daarom ijverig aan het sparen voor een nieuw klokkenspel, en thans verkondigt een der mooiste beiaards van Nederland de rehabilitatie der Zwollenaren.
pi_74633032
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:38 schreef Cyntiaa het volgende:
Ik snap hem!
Een beetje zoals Groningers en Friezen ook een haat-liefde verhouding hebben, terwijl de overeenkomsten veel groter zijn dan bijvoorbeeld Groningers - Hollanders
pi_74633085
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:42 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Een beetje zoals Groningers en Friezen ook een haat-liefde verhouding hebben, terwijl de overeenkomsten veel groter zijn dan bijvoorbeeld Groningers - Hollanders
Zoals mijn oma vroeger zei: Een groninger en een fries op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen.
pi_74633104
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:44 schreef swollywood het volgende:

[..]

Zoals mijn oma vroeger zei: Een groninger en een fries op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen.
Mijn oma zou het kunnen weten, haar ouders komen uit Groningen en Friesland
pi_74633148
Ik ben zelf een geboren Groninger en mijn ex was een Friezin, dus mijn oma heeft wel gelijk gehad!
pi_74633215
Het kan dooien, het kan vriezen..

(ik moet daar heel voorzichtig mee zijn nu... ik zit in Leeuwarden atm)
pi_74633249
Ik ben ook in Groningen geboren
pi_74633340
4/8 Gronings
2/8 Fries
1/8 Drent
1/8 Overijssel
Als ik naar mijn overgrootouders kijk.

Maar, ouders is makkelijker:
100% Zwollenaar (ik en zij)
pi_74634696
In Zwolle is het droog op het moment...
Vanochtend zeiknat geregend... was ik maar een kwartier later weggegaan....
Ondertussen wel opgedroogd, maar nog steeds koud.

Als het om 5 uur gaat regenen ben ik niet blij.

Enne... niks mis met friezen
pi_74635048
Ik hoop echt dat het tussen 17.00 en 18.00 uur droog is.. Auto bij de leliestraat zetten en dan naar huis wandelen om per fiets naar school te gaan
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')