abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_172094129
Welke filosoof zou elke millennial moeten lezen?

Millennials zijn… (vul eigen, vaak slecht beargumenteerde omschrijving in). Welke filosoof is ťcht wat voor hen?

Haye Hazenberg, postdoctoraal onderzoeker ethiek, afdeling Values, Technology and Innovation aan TU Delft:
‘Karl Marx laat in The Fragment on Machines duidelijk zien dat hij al in 1857 doorhad hoe robotisering en het internet onze levens zouden beÔnvloeden. Marx legt uit hoe automatisering arbeidstijd vrij maakt, maar dat de belofte dat we daardoor eindelijk bevrijd worden van te hard werken niet uitkomt. We zullen steeds meer, steeds nuttelozer en met steeds minder zekerheid gaan werken, want we blijven gevangen in hetzelfde productieproces. Ik ben geen Marxist en het stuk is ook nog eens vrij onleesbaar, maar voor millennials in het bijzonder stelt Marx scherp dat zowel de economische crisis als een deel van onze zoektocht naar zingeving voortkomen uit onze vertwijfeling over wat precies te doen met alle technologische vernieuwingen waarmee we onszelf omringen.’

Renť ten Bos, filosoof, organisatiedeskundige en Denker des Vaderlands:
‘Michel Serres. Laatst las ik in Trouw een stukje van de Gentse filosoof Maarten Boudry, geboren in 1984, die zich boos maakt over obscure Franse filosofen die niet kunnen schrijven en gevangen zitten in hun eigen obscure denkbeelden. Ik denk dat dit een dommig vooroordeel is dat vooral een vrijbrief is om niet te hoeven lezen. De tijden waarin we leven en die millennials voor de kiezen krijgen, zijn te complex om experimenteel en maf schrijven te ontmoedigen. Als tegengif raad ik Michel Serres aan. Er gaat door zijn teksten een wind uit de bergen en een wind van de zee. Serres daagt je uit om het vloeibare woud dat het leven is binnen te dringen en je daar niet alleen maar ongemakkelijk te voelen. “Il faut entrer cet forÍt fluide”, schreef hij lang geleden al. Zo is het maar net. Probeer het vooral ook in dat moeilijke Frans!’

Tinneke Beeckman, filosofe, docente bij The School of Life Antwerpen en columniste:
‘De StoÔcijnen. Of millennials nou egoÔstischer, angstiger en onzekerder zijn dan andere generaties, of juist socialer, zelfbewuster en doelgerichter is een kwestie van perspectief. Vast staat in ieder geval dat millennials heel wat problemen te wachten staan. Dan zijn stoÔcijnse denkers, zoals Seneca, Epictetus en Marcus Aurelius, uitstekende gidsen. De wereld evolueert voortdurend: verander vastberaden wat je kan, aanvaard wat je niet kunt controleren. Verzorg je gedachten, je bent wat je zelf denkt. Relativeer dus de opinies van anderen, hengel niet naar likes op Facebook of Instagram. Lees de stoÔcijnen en realiseer je dat je deel uitmaakt van een groter geheel.’

Joke Hermsen, filosofe en schrijfster (van onder andere Melancholie in tijden van onrust):
‘Hannah Arendt. In het voorwoord van haar boek The Origins of Totalitarianism (1951) schreef ze: “Deze periode van bang afwachten lijkt op de stilte die intreedt nadat alle hoop verloren is. We hopen niet langer op een herstel van de oude wereldorde met al haar tradities. Hoe verschillend de omstandigheden ook zijn, we stellen de ontwikkeling van identieke fenomenen vast. Nooit is onze toekomst minder voorspelbaar geweest, nooit zijn we in die mate afhankelijk geweest van onbetrouwbare krachten, die de wetten van het gezond verstand met de voeten treden.” Ze schreef haar boek over totalitaire regimes omdat ze wilde begrijpen hoe de terreur in nazi-Duitsland had kunnen plaatsvinden en omdat ze meende dat we ook na de oorlog waakzaam moeten blijven, opdat tirannie niet opnieuw om zich heen grijpt. Alleen daarom al zou iedere millennial haar werk moeten lezen.’

Martijn Meerhoff, hoofd van de middelbare school Cartesius 2 in Amsterdam:
‘Theodor Adorno (1903-1969) was een scherp denker, vaak onnavolgbaar en soms ook onuitstaanbaar cynisch. Maar hij stond op overtuigende wijze stil bij de vraag hoe ons denken keer op keer in zijn eigen concepten verstrikt raakt. Dat gevaar is reŽel voor de millennial die niet altijd even kritisch is op het eigen idealisme. Adorno zag juist daarin een groot gevaar. Ieder ideaalbeeld kan tenslotte totalitair worden als het ongereflecteerd blijft. Hij propageert daarom een denken dat zichzelf de maat neemt middels voortdurende en radicale zelfkritiek. Wijs leesmateriaal voor de idealistische millennial.’

Eva Meijer, beeldend kunstenaar, filosoof, schrijver (en millennial):
‘Donna Haraway raad ik millennials aan voor handvatten in het Antropoceen. In een tijd waarin media en maatschappij de nadruk leggen op verschil, waarin grote ideologieŽn op knappen staan en mensen meer stuk lijken te maken dan heel, moeten we zoeken naar nieuwe verbindingen en manieren om samen te leven met andere mensen, dieren, planten en de planeet. Haraway laat zien dat verschil een bron van rijkdom is en niet van verwijdering, dat we allemaal materie zijn en daarin al verbonden, en ze laat zien hoe het anders kan.’

Bron
pi_172754274
28-07-2017

Wetenschap spreekt Bijbel tegen
Helaas voor Andries Knevel

Libanon.jpg

Interessant nieuws voor EO-coryfee Andries Knevel, die vorige week nog bij Jinek verklaarde dat de wetenschap ‘steeds vaker bewijst dat de Bijbel klopt’. Wetenschappers hebben bewezen dat in ieder geval het Oude Testament onzin bevat. In het boek Deuteronomium staat dat God de Kanašnieten en hun steden Sodom en Gomorra vernietigde. Geen enkel lid van dat volk mocht de wrake Gods ontlopen.

Nieuw genetisch onderzoek van de Britse Sanger Institute heeft echter uitgewezen dat er van vernietiging geen sprake is. Zo’n 90 procent van het genetisch materiaal van moderne Libanezen is rechtstreeks afkomstig van de Kanašnieten. Voor de studie, gepubliceerd in de American Journal of Human Genetics, onderzochten genetici de erfelijke code van botten uit de stad Sidon in Libanon. Die botten waren 4000 jaar oud, dus van voor de in de Bijbel genoemde vernietiging.

Het DNA uit de botten werd vergeleken met de genetische informatie van moderne mensen uit de stad. Het was een bijna perfecte match. Dat maakt het bijna onmogelijk dat de huidige inwoners van de stad geen nazaten zijn van de Kanašnieten. De enige vreemde invloeden waren Macedonisch, Syrisch en Perzisch.

Dat het Bijbelverhaal niet klopt, blijkt ook al uit archeologisch onderzoek. Van een grootschalige vernietiging van steden compleet met inwoners is in het hele gebied geen sprake. Integendeel, sommige steden in Libanon behoren tot de oudste, continu bewoonde plaatsen ter wereld. Grootschalige ruÔnes zijn niet gevonden op de plekken die in de Bijbel worden genoemd. Pech voor meneer Knevel, die aan tafel bij Jinek geen weerwoord kreeg voor zijn claim, maar de verhalen in het heilige boek moeten dus toch niet letterlijk worden genomen.

(Faqt.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_173786999
14-09-2017

Marx’ eigen exemplaar van Das Kapital gedigitaliseerd

‘Das Kapital’ van Karl Marx is jarig. Het Internationale Instituut voor Sociale Geschiedenis viert dit door een gedigitaliseerde versie van het werk online te zetten. Bijzonder is dat hierin Marx eigen aantekeningen in de kantlijn staan. De socialist blijkt een zeer kritisch man die blťťf schrijven aan zijn tekst.

Aantekeningen van Marx nu door iedereen in te zien

Op 14 september 1867, exact 150 jaar geleden, verscheen het eerste deel van Het Kapitaal van Karl Marx. Het Kapitaal behoort tot de meest invloedrijke boeken uit de wereldgeschiedenis. Een uniek exemplaar van de eerste druk, waarin Marx zelf correcties en aantekeningen in de kantlijn aanbracht, is vanaf nu volledig gedigitaliseerd beschikbaar.

Karl_Marx_001.jpg?1494921060
Karl Marx in 1875

Karl Marx (1818-1883) was behalve de belangrijkste theoreticus van het socialisme, ook een zeer (zelf-)kritische wetenschapper. Al vanaf het midden van de jaren 1840 verrichte hij grondige studie in de economische theorie. In 1857 begon hij met het schrijven van de eerste ruwe versie van wat tien jaar en verschillende pogingen later het eerste deel van Het Kapitaal zou worden.

Kritiek

Nog voordat Het Kapitaal bij de Hamburgse uitgeverij Meissner van de drukpersen kwam, liet hij in zijn brieven doorschemeren niet tevreden te zijn met de manier waarop hij zijn argumenten had gepresenteerd. Marx’ twijfels werden versterkt door de kritiek van zijn goede vriend Friedrich Engels (1820-1895). Drie weken voor de publicatie, op 23 augustus 1867, complimenteerde hij Marx met de ‘fameuze’ argumentatie van zijn boek. Maar hij liet daarop direct de uitroep volgen: ‘Maar hoe heb je de uiterlijke indeling van het boek zo kunnen laten, als het is!’ Aan een Franse uitgever die een vertaling overwoog, schreef Marx in november 1867 dat hij de tekst op een aantal punten zou willen aanpassen.

Marx begon direct met het voorbereiden van zijn wijzigingen voor een volgende druk. Een eerste weerslag daarvan wordt gevormd door de correcties in zijn eigen exemplaar, dat zich in de collectie van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) te Amsterdam bevindt. De meeste potloodwijzigingen in dit exemplaar belandden uiteindelijk inderdaad in de nieuwe Duitse druk van 1872.

kapital-192-193.jpg?1505317983
Eerste druk van Das Kapitaal van Karl Marx, met zijn aantekeningen in de zijlijn (1867)

Louis xiv crosses the rhine at lobith lodewijk xiv trekt bij het tolhuis bij lobith de rijn over 12 juni 1672 %28adam frans van der meulen%29

Geesteswetenschappen

De onproductieve strijd van de Zonnekoning

Marx paste in die tweede uitgave vooral de taaie eerste hoofdstukken aan, waarin hij belangrijke begrippen introduceert zoals ‘waar’, ‘gebruikswaarde’, ‘ruilwaarde’ en zijn theorie over de rol van geld in de kapitalistische economie. Ook voor de Franse uitgave die tussen 1872-1875 in afleveringen verscheen, en de derde Duitse druk die vlak na zijn dood in 1883 uitkwam, bleef hij herschrijven.

Het tweede en derde deel van Het Kapitaal heeft Marx nooit voor publicatie af kunnen ronden. Hoewel hij het grootste deel van de manuscripten hiervoor al in de eerste helft van de jaren 1860 had geschreven, stelde hij publicatie steeds opnieuw uit voor verder onderzoek. Na langdurig redactiewerk van Friedrich Engels zijn deel twee (1885) en deel drie (1894) van Het Kapitaal uiteindelijk toch nog gepubliceerd.

Onleesbaar handschrift

Het nu gedigitaliseerde exemplaar van Het Kapitaal met Marx’ eigen aantekeningen kwam in de jaren 1930 in bezit van het IISG als onderdeel van de archieven en bibliotheek van de Duitse sociaal-democratische beweging. Het exemplaar is interessant omdat het een inkijkje geeft in de grondige wijze waarop Marx bij het formuleren van zijn theorieŽn te werk ging.

Helaas zullen weinig mensen de notities ook daadwerkelijk in deze vorm kunnen lezen, want Marx’ handschrift is zo onleesbaar dat slechts een handjevol mensen op de wereld het vandaag de dag nog kan ontcijferen. Een volledige transcriptie werd wel eerder gepubliceerd in de Marx Engels Gesamtausgabe 2, de grote wetenschappelijke editie van het werk van Marx en Engels.

Marx_en_Engels.jpg?1505389381
Karl Marx en Friedrich Engels bij de Neue Rheinische Zeitung drukkerij (E.N. Sapiro, 1825-1849)

UNESCO

Het nu gedigitaliseerde exemplaar is een uniek document voor de geschiedenis van de arbeidersbeweging en de sociale wetenschappen. Het maakt deel uit van de omvangrijke collectie manuscripten van Marx en Engels in het IISG, die maar liefst tweederde van alle papieren bevat die Marx en Engels in hun leven hebben nagelaten.

In 2013 werd het samen met de enige bewaard gebleven handgeschreven pagina van het Communistisch Manifest toegevoegd aan het Memory of the World Register van UNESCO. Het origineel zal het komende jaar onder andere te zien zijn op grote tentoonstellingen in het Museum Karl-Marx-Haus in Trier en het Joods Museum van BelgiŽ in Brussel, ter gelegenheid van het tweehonderdste geboortejaar van Karl Marx.

(Kennislink.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')