abonnement Unibet Coolblue
  zondag 20 september 2009 @ 09:32:00 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_72925231
Na de roddels over Balkenende's mogelijke vertrek wel een interessante discussie. Mag een MP zomaar gewisseld worden tijdens een regeerperiode?
quote:
Door Hns Goslinga

Mocht Jan Peter Balkenende voortijdig het ambt van minister-president verruilen voor een hoge post in de Europese Unie, dan ontstaat een ongekende politieke en staatsrechtelijke situatie. In de negentiende eeuw is het één keer voorgekomen dat een premier, de conservatief Mijer, kort na zijn aantreden opstapte om iets anders in de publieke dienst te gaan doen, maar toen had het ambt nog niet de aparte status en het gewicht dat het nu heeft. De politieke rel die het vertrek van Mijer opleverde, kan niettemin nog leerzaam zijn, zeker voor het CDA dat er iets te gemakkelijk van uitgaat dat een leiderswisseling in het Torentje een interne aangelegenheid is.


In de tijd van Mijer redeneerde het kabinet dat de benoeming en het ontslag van ministers een zaak van de koning was en van de koning alleen. De Kamer had zich daar niet mee te bemoeien, maar de eigenzinnige anti-revolutionair Keuchenius dacht daar anders over en kreeg een meerderheid achter een motie waarin hij het voortijdige vertrek van de premier kwalificeerde als ’een lokaas voor politieke immoraliteit’. Het punt was dat de Kamer Mijer ervan verdacht dat hij als formateur van het kabinet zijn benoeming in Indië zelf had bekokstoofd.

Met haar bemoeienis versterkte de Kamer haar positie ten koste van de koning en het kabinet, dat zich vanaf dat moment niet langer achter de troon kon verschuilen. Dat lijkt nu vanzelfsprekend, maar destijds riep dit wapenfeit grote weerstanden en heftige emoties op. Het conservatieve Kamerlid Wttewaall van Stoetwegen wond zich zelfs zo op over wat hij beschouwde als ’een aanranding van het prerogatief van de Kroon’ dat hij op het Binnenhof een hartaanval kreeg waaraan hij bezweek.

De Kamer veroverde niet alleen macht, maar markeerde met haar vernietigende oordeel over de vaandelvlucht van Mijer tegelijk als eis van zedelijkheid dat een ambtsdrager voor de volle termijn wordt benoemd. Balkenende zal daar, als het zo ver komt, rekening mee moeten houden, hoe eervol en verdedigbaar de benoeming in een hoge Europese functie ook zou zijn. Het CDA moet zich erop voorbereiden dat het parlement zich met een aflossing van de wacht in het Torentje stevig zal bemoeien.

Alhoewel, de Kamer is jammer genoeg op dit vlak niet meer zo streng in de leer. Zij liet althans begin vorig jaar het voortijdig vertrek van staatssecretaris van defensie Van der Knaap (CDA) naar de burgemeesterspost in Ede geruisloos passeren. In 2000 leverde een vergelijkbare overstap van staatssecretaris Job Cohen nog een stevig debat op, waarin premier Kok alles uit de kast moest halen om de benoeming van Cohen tot burgemeester van Amsterdam te verdedigen. De uitkomst van dat debat was dat van de regel alleen in uitzonderlijke gevallen mag worden afgeweken. Daartoe rekende Kok naast zware burgemeestersposten hoge internationale functies. Balkenende zou zich daarop kunnen beroepen.

Het CDA denkt eraan minister van buitenlandse zaken Maxime Verhagen als nieuwe premier naar voren te schuiven, maar de vraag is of dat zomaar kan. Staatsrechtelijk lijkt niets zich tegen zo’n korte rokade te verzetten en de ernstige financieel-economische situatie levert zelfs een stevig politiek argument om die rokade, mocht het zo ver komen, zo snel mogelijk uit te voeren. Uit een oogpunt van moraliteit rijzen er echter wel enige vragen. Het mag zo zijn dat de politiek het staatsrecht vormt, zeker als zich een unieke situatie voordoet, maar het is toch ook te hopen dat het staatsrecht, geschreven of ongeschreven, invloed heeft op het politieke handelen.

In dit geval moet de vraag onder ogen worden gezien of Balkenende het mandaat dat hij in 2006 van de kiezers heeft gekregen, zomaar aan een ander kan overdragen. In essentie zou dat niet minder betekenen dan dat het prerogatief van de koning, dat de Tweede Kamer zich in 1866 materieel toeëigende, ongemerkt in handen is gekomen van de politieke leiding van het CDA. Na bijna 150 jaar democratische ontwikkeling zijn we dus weer even ver van huis, misschien wel verder.

Het CDA kan tegenwerpen dat het mandaat overdraagbaar is, omdat het is verstrekt aan een vertegenwoordiger van de partij. Maar dat argument zou het sterke persoonlijke karakter miskennen dat de strijd om het Torentje de laatste decennia heeft gekregen. Het CDA was de eerste partij die dat zeer direct beklemtoonde, toen het in de verkiezingen van 1986 campagne voerde onder de slogan ’Laat Lubbers zijn karwei afmaken’. De korte rokade zou scherp de toegenomen macht van enkelingen in de Nederlandse politiek illustreren.

In het staatsrecht bestaat de ongeschreven regel dat na de val van een kabinet de kiezers worden geraadpleegd. Die regel is ontstaan na de periode 1963-1967, waarin op basis van één- en dezelfde verkiezingsuitslag drie kabinetten werden gevormd. Die praktijk werd in dat opstandige tijdsgewricht als het toppunt van het verfoeide regentendom gezien. De gedachte van de nieuwe regel was dat de kiezers de kans moeten krijgen te oordelen over de breuk die tot de crisis heeft geleid.

In dit geval, dat nog theoretisch is, zou er van een breuk geen sprake zijn. Maar met het aantreden van Verhagen als premier zou zich wel een majeure verandering in de leiding en het aanzien van het kabinet voltrekken, waaraan opnieuw geen kiezer te pas komt. Niet voor niets gaf D66-aanvoerder Pechtold, als bewaker van de geest van de jaren zestig, deze week aan dat een leiderswisseling in het Torentje niet zonder verkiezingen kan. Het is aannemelijk dat naar aanleiding daarvan onder zijn grafsteen Keuchenius even heeft geglimlacht.
Er zit natuurlijk wat in die mening. Maar ik vraag me af of je die altijd zodanig kan toepassen. Stel je voor dat de MP weg moet omdat hij arbeidsongeschikt is geworden of dat de MP komt te overlijden. Moeten er dan verkiezingen komen?

Verstandig is het iig niet voor het CDA gezien die rel uit het verleden en ook hoe het Gordon Brown vergaat. Maar eigenlijk zou ik er verder niet wakker van liggen als een andere persoon het kabinet tot de verkiezingen voorzit. Er is nog steeds hetzelfde regeerakkoord en de partijen zijn ook nog hetzelfde. Een poppetje kan gewisseld worden. In de VS komen er immers ook geen verkiezingen als Obama omvalt.
  zondag 20 september 2009 @ 09:34:13 #2
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_72925245
We hebben toch geen persoonlijk gekozen MP.
Hoewel het natuurlijk een heel secht signaal afgeeft als de MP ineens wat anders gaat doen.
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_72925325
Ja, net zoals iedere minister vervangen kan worden. De MP is minister van Algemene Zaken.
  zondag 20 september 2009 @ 10:01:46 #4
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_72925497
Voor de jaren '60 golden er andere regels als nu. Toen was het niet ongewoonlijk dat premiers tussentijds vertrokken en er geen verkiezingen kwamen, ook kwam het vaak voor dat de premier geleverd werd door een minderheidspartij. Voorts waren coalities vaak dusdandig oversized dat coalitiepartners ook zonder veel gedoe eruit konden stappen.

Gelukkig hebben we de jaren '60 gehad en komt die tijd nooit meer terug, hopelijk.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 20 september 2009 @ 10:21:33 #5
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_72925754
Die roep om nieuwe verkiezingen is natuurlijk een beetje opportunistisch van Pechtold. Hij wil zijn winst in de peilingen verzilveren.

Het tussentijds vervangen van een premier, en doorgaan met dezelfde coalitie, zou wel een unieke stap zijn. In het verleden is het vaker voorgekomen dat er tussentijds een andere premier benoemd werd, maar dit was altijd (m.u.v. die Mijer in 1866 dan) n.a.v. een val van het kabinet.
  zondag 20 september 2009 @ 10:38:58 #6
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_72926032
Dat kan prima. Het CDA zal in deze dan een nieuwe man/vrouw moeten leveren. Maar zoals mijn voorganger al aanhaalde, het zou wel erg uniek zijn.
  zondag 20 september 2009 @ 10:41:06 #7
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_72926072
Ik zie geen staatsrechtelijke of morele bezwaren. De grootste coalitiepartij levert de minister-president. Zolang er maar een goede vervanger is, kan Balkenende zonder problemen naar Brussel.
Pugna Pro Patria
  zondag 20 september 2009 @ 10:42:26 #8
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_72926093
Tuurlijk zijn er wel bezwaren. Mensen hebben op het CDA gestemd in de verwachting dat Balkenende de premier werd. Conservatief gedoe ook altijd, een onuitroeibaar virus.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 20 september 2009 @ 10:45:18 #9
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_72926156
Grootste morele bezwaar is toch wel dat als de MP in tijden van crisis opstapt, dan lijkt het toch wel een beetje op het gooien van de handdoek.
Het vertrouwen in de politiek zal dan toch wel tot een nulpunt dalen.
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_72926333
Ik zie daar geen enkel probleem mee. Het regeerakkoord wordt er niet door aangetast. Bovendien staat het volkomen los van de verkiezingsuitslag. We kiezen immers niet de MP en/of de ministers, wie kiezen voor de samenstelling van de Tweede Kamer.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_72926357
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:42 schreef Klopkoek het volgende:
Tuurlijk zijn er wel bezwaren. Mensen hebben op het CDA gestemd in de verwachting dat Balkenende de premier werd. Conservatief gedoe ook altijd, een onuitroeibaar virus.
De Groep Wilders kwam met één zetel in de Kamer zonder dat ook maar één persoon op die partij had gestemd. Daar sta je dan met je representatieve democratie.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_72926385
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:42 schreef Klopkoek het volgende:
Tuurlijk zijn er wel bezwaren. Mensen hebben op het CDA gestemd in de verwachting dat Balkenende de premier werd.
Met alle respect, ook na die verkiezingen had Balkenende kunnen zeggen: ik ga lekker wat anders doen, hier is mijn opvolger...

Zo lang er een meerderheid in het parlement is die het steunt zijn er geen nieuwe verkiezingen nodig. Het is aan de volksvertegenwoordigers om te beslissen of e.e.a. door de beugel kan.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 20 september 2009 @ 11:03:06 #13
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72926505
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:54 schreef Argento het volgende:
Ik zie daar geen enkel probleem mee. Het regeerakkoord wordt er niet door aangetast. Bovendien staat het volkomen los van de verkiezingsuitslag. We kiezen immers niet de MP en/of de ministers, wie kiezen voor de samenstelling van de Tweede Kamer.
Klopt, maar tegelijkertijd zijn er heel veel mensen die wel op iemand stemmen omdat ze juist vertrouwen hebben in die persoon, en daar is ons kiesstelsel ook wel op ingekleed, doordat je voorkeursstemmen kunt uitbrengen.

Balkenende voerde de CDA–lijst aan tijdens de vorige verkiezingen, en veel mensen hebben hun voorkeurstem op hem uitgebracht. In die zin denk ik dat je toch niet te licht moet tillen aan zoiets. En ik kan me best voorstellen dat een aantal CDA kiezers zich een beetje bij de neus genomen voelt, en niet ten onrechte.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 20 september 2009 @ 11:04:24 #14
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_72926522
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:42 schreef Klopkoek het volgende:
Tuurlijk zijn er wel bezwaren. Mensen hebben op het CDA gestemd in de verwachting dat Balkenende de premier werd. Conservatief gedoe ook altijd, een onuitroeibaar virus.
Kamerleden zijn gekozen, die hebben een direct mandaat van de kiezer. Maar als Ferd Crone de PvdA-fractie verlaat om burgemeester van Leeuwarden te worden, dan sla je niet aan. Nu een door het staatshoofd benoemde dienaar van de Kroon naar Brussel vertrekt om daar een hoge internationale functie te bekleden, doe je opeens moeilijk.
Pugna Pro Patria
  zondag 20 september 2009 @ 11:05:37 #15
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_72926548
quote:
Op zondag 20 september 2009 10:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

Met alle respect, ook na die verkiezingen had Balkenende kunnen zeggen: ik ga lekker wat anders doen, hier is mijn opvolger...

Zo lang er een meerderheid in het parlement is die het steunt zijn er geen nieuwe verkiezingen nodig. Het is aan de volksvertegenwoordigers om te beslissen of e.e.a. door de beugel kan.
Strikt volgens de regels werkt het zo maar ik gaf al aan dat een dergelijke actie een stap terug zou zijn. Een stap terug richting de etiquette van de jaren '50.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 20 september 2009 @ 11:07:21 #16
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_72926585
Ik zeg: doen! Het CDA zal dan bij de volgende verkiezingen dik verliezen, want de kiezers gaan dat echt niet pikken. En Verhagen heeft totaal geen premieruitstraling om dat tij te kunnen keren.
Géén kloon van tvlxd!
pi_72926593
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:05 schreef Klopkoek het volgende:

Strikt volgens de regels werkt het zo maar ik gaf al aan dat een dergelijke actie een stap terug zou zijn. Een stap terug richting de etiquette van de jaren '50.
Toch zou ik nu op dit moment geen verkiezingen willen. Zeker niet als het gaat om het vervangen van Balkenende. Ik vind dat geen essentieel bewindspersoon. En dan heb ik het over zijn kwaliteiten, of beter: het gebrek daaraan.

(mede daardoor is de term Balkenendenorm zo enorm ongelukkig...)
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 20 september 2009 @ 11:08:30 #18
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_72926609
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:04 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Kamerleden zijn gekozen, die hebben een direct mandaat van de kiezer. Maar als Ferd Crone de PvdA-fractie verlaat om burgemeester van Leeuwarden te worden, dan sla je niet aan. Nu een door het staatshoofd benoemde dienaar van de Kroon naar Brussel vertrekt om daar een hoge internationale functie te bekleden, doe je opeens moeilijk.
Dat vind ik ook laakbaar en ik hoop dat er ooit een Tweede Porgressieve Revolutie komt die dat soort kiezersbedrog ook uit sluit.

Je tweede zin geeft weer uitstekend aan wat voor verschil er zit tussen de strikte regels en het fatsoen. Strikt genomen is Balkenende louter een dienaar van de Kroon. Strikt genomen hoeft Balkenende niet eens op te stappen bij een motie van wantrouwen. Godzijdank kent dit land een traditie van fatsoensnormen en etiqeuttes in plaats van een benauwende legalistische traditie zoals in de VS gewoon is.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_72926610
Ja, dat kan.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_72926629
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:03 schreef Iblis het volgende:

[..]

Klopt, maar tegelijkertijd zijn er heel veel mensen die wel op iemand stemmen omdat ze juist vertrouwen hebben in die persoon, en daar is ons kiesstelsel ook wel op ingekleed, doordat je voorkeursstemmen kunt uitbrengen.
Als dat voor Balkenende zou gelden, dan gaat het daar al mis omdat Balkenende wordt gekozen als Kamerlid (want daar ziet zijn kandidatuur nou eenmaal op) maar vervolgens niet in de Kamer, maar in het kabinet gaat zitten.
quote:
Balkenende voerde de CDA–lijst aan tijdens de vorige verkiezingen, en veel mensen hebben hun voorkeurstem op hem uitgebracht. In die zin denk ik dat je toch niet te licht moet tillen aan zoiets. En ik kan me best voorstellen dat een aantal CDA kiezers zich een beetje bij de neus genomen voelt, en niet ten onrechte.
Die CDA kiezers hebben dan geen verstand van staatsrecht en evenmin begrijpen ze waar de verkiezingen feitelijk op zien. Ik vind niet dat we dat gebrek aan kennis staatsrechtelijk moeten faciliteren door een regel in te stellen op grond waarvan een MP niet zomaar kan vertrekken. DS4 zei het al juist, als het parlement vindt dat dat niet kan, dan komt er een motie van wantrouwen en is er eenmaal een Kamermeerderheid dan liggen nieuwe verkiezingen voor de hand (de vertrouwensregel is weliswaar ongeschreven, maar dicteert dat het kabinet haar ontslag een de koningin aanbiedt ingeval van een motie van wantrouwen met voldoende Kamersteun).

Dat is het hele eieren eten. Dat hele artikel in de OP is dan ook overbodig, althans, had 90% korter gekund.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  zondag 20 september 2009 @ 11:09:22 #21
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_72926630
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:07 schreef Montov het volgende:
Ik zeg: doen! Het CDA zal dan bij de volgende verkiezingen dik verliezen, want de kiezers gaan dat echt niet pikken. En Verhagen heeft totaal geen premieruitstraling om dat tij te kunnen keren.
Ik denk dat Verhagen eerder een tussenpaus is. Camiel Eurlings is de volgende lijsttrekker van het CDA.
Pugna Pro Patria
pi_72926638
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:07 schreef Montov het volgende:
Ik zeg: doen! Het CDA zal dan bij de volgende verkiezingen dik verliezen, want de kiezers gaan dat echt niet pikken.
Jij kent de CDA stemmer niet heel erg goed lees ik...
quote:
En Verhagen heeft totaal geen premieruitstraling om dat tij te kunnen keren.
Balkenende heb ik ook nooit op enige uitstraling kunnen betrappen. Ik denk eerder dat Verhagen het beter zal doen. Maar goed, dat zou de praktijk uit kunnen wijzen... en Balkenende stapt voorlopig niet op, althans, het is nu nog maar een gerucht.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 20 september 2009 @ 11:10:04 #23
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_72926643
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:07 schreef DS4 het volgende:

[..]

Toch zou ik nu op dit moment geen verkiezingen willen. Zeker niet als het gaat om het vervangen van Balkenende. Ik vind dat geen essentieel bewindspersoon. En dan heb ik het over zijn kwaliteiten, of beter: het gebrek daaraan.

(mede daardoor is de term Balkenendenorm zo enorm ongelukkig...)
Je onderschat denk ik zijn kwaliteiten hoewel het bekend is dat hij een gebrek aan leiderschapskwaliteiten heeft ja. Zijn leidersschapstijl valt samen te vatten in de woorden 'laat maar waaien, alleen ingrijpen als het al fout is gelopen'.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_72926668
quote:
Op zondag 20 september 2009 11:08 schreef Klopkoek het volgende:

Dat vind ik ook laakbaar en ik hoop dat er ooit een Tweede Porgressieve Revolutie komt die dat soort kiezersbedrog ook uit sluit.
Waarom is dat nou weer kiezersbedrog? Hij krijgt een ander baantje... Mag hij?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_72926678
Natuurlijk kan het, maar het hoort niet vind ik. Premier is het hoogst haalbare ook. Het probleem is dat er een bestuurslaag bovenop is gekomen, die aantrekkelijker is voor de politicus persoonlijk.

Het is een soort corruptie. JPB levert zijn volk uit aan de EU, en wordt daarvoor persoonlijk beloond met een mooie functie. Zo werkt de EU, en zo verwerft de EU ook steun bij verschillende nationale politici. Het landsbelang staat daar verder buiten. Door dit en vergelijkbare mechanismen, zie je ook dat de steun voor de EU onder politici veel en veel groter is dan onder niet-politici.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')