abonnement Unibet Coolblue
pi_74966192
6.8 maar..
  Moderator dinsdag 24 november 2009 @ 16:04:56 #177
8781 crew  Frutsel
pi_74966530
Ik heb trouwens het gevoel dat er iets in Californië broeit... voor mijn gevoel komen daar meer kleinere quakes voor dan normaal. Zon beetje tussen de 1.5 en 4.0. Maar goed, ik zie het nu iets meer voorbij komen, mede dankzij twitter, maar kan zijn dat dit wel normaal is
  vrijdag 27 november 2009 @ 09:17:30 #178
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_75045238
ik weet niet of ze worden geupdate


Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  Moderator vrijdag 4 december 2009 @ 11:33:06 #179
8781 crew  Frutsel
pi_75276610
quote:
GRONINGEN - In de omgeving van Ten Boer, ten noorden van Groningen, heeft zich vrijdagmorgen omstreeks vijf uur een kleine aardbeving voorgedaan. Het was een schok met een kracht van 2,3 op de schaal van Richter, maakte een woordvoerder van het KNMI bekend.

Het epicentrum lag in Wittewierum, ten noordoosten van Ten Boer. De schok werd als een 'doffe dreun' gevoeld door tientallen inwoners van het gebied. (ANP)
  Moderator vrijdag 4 december 2009 @ 11:34:15 #180
8781 crew  Frutsel
pi_75276655
quote:
Nieuwe Tsunami ramp waarschijnlijk

BANGKOK - De voormalig oppermeteoroloog van Thailand is boos. Dr. Smith Dharmasaroja vindt dat zijn land niet genoeg doet om mensen voor te bereiden op een eventuele nieuwe tsunami. En hij is niet bepaald een man om te negeren.

Een decennium geleden deed hij Thailand schudden met een onrustbarende voorspelling. Hij was er zeker van dat het zuidelijk gelegen vakantie-eiland Phuket getroffen zou worden door een 'killer' tsunami. Tijdens de kerst van 2004 gebeurde waar hij iedereen voor had gewaarschuwd. Bijna 200.000 mensen kwamen om het leven door de enorme vloedgolf veroorzaakt door een zeebeving voor de kust van Sumatra in Indonesië.

,,Mijn uitspraken in 1998 veroorzaakten nogal wat ophef in Thailand'', zegt de 75-jarige meteoroloog, bekend als Dr. Smith. ,,Ik werd uitgemaakt voor een gek en een paniekzaaier.'' Autoriteiten beschuldigden de onheilsboodschapper ervan de toeristenindustrie te ruīneren. En dr. Smith werd gewaarschuwd zich vooral niet op Phuket te vertonen.

Opgeleid in Amerika, waar hij zijn voornaam veranderde van Samith in Smith, werkte hij zich na zijn terugkeer in Thailand op tot topman van het meteorologisch departement. Hij was al met pensioen toen na de tsunami van 2004 opeens wel iedereen naar hem luisterde en hij werd gevraagd om een waarschuwingssysteem voor Thailand op te zetten. Een jaar geleden zegde hij uit frustratie zijn baan op, omdat hij vindt dat er meer moet worden gedaan aan onderhoud en optimalisatie van het systeem.

,,We zouden op basis van historische gegevens kunnen zeggen dat een tsunami eens in de vijftig, tachtig of honderd jaar voorkomt'', zegt hij. ,,Maar als er nu een grote beving plaatsvindt, kan dat onnodig opnieuw desastreuze gevolgen hebben.''

Volgens hem heeft uitbreiding van detectiesensoren in de oceaan de hoogste prioriteit. Als de sensor een zeebeving opmerkt, wordt er in circa tien minuten een signaal doorgeven naar de boei aan het wateroppervlak en vervolgens via een satelliet naar Thailands National Disaster Warning Center (NDCW), dat de kustplaatsen waarschuwt. Deze zogeheten DART-boeien zijn in staat om tot 6000 meter diepte tsunamigolven zo klein als 1 centimeter op te merken.

,,Ik heb een plan gemaakt voor het installeren van drie alarmeringsboeien voor de kust van Thailand als aanvulling op de seismische meetstations aan land. Nu ligt er maar een, die op het moment buiten werking is omdat de batterij leeg is. Bovendien ligt hij te ver uit de kust.''

,,Thailand moet een voorbeeld nemen aan het waarschuwingssysteem van India'', vervolgt hij. ,,Maar door de politieke instabiliteit, wisselende regeringen en vriendjespolitiek ontbreekt het aan mensen met genoeg kennis en expertise op het nationale waarschuwingscentrum dat verantwoordelijk is voor het systeem. Ik wil dat de regio beter is voorbereid op een tsunami. Het zal wellicht nog heel lang duren, maar vroeg of laat zal er weer een komen.''
Volgens mij is dit al een oud bericht
pi_75436241
quote:
Op vrijdag 4 december 2009 11:34 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Volgens mij is dit al een oud bericht
Een steeds herhaald bericht ook. Recentelijk ook weer opgedoken in Indonesie.
pi_75657103
Beving Kermadec Islands Nieuw-Zeeland 5.0
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  Moderator dinsdag 15 december 2009 @ 21:17:37 #183
8781 crew  Frutsel
pi_75666615
quote:
Ein Erdbeben der Stärke 4,2 hat im Grenzgebiet von Umbrien und der Toskana Schornsteine zum Einsturz gebracht, viele Häuser beschädigt und Menschen in Panik versetzt.
quote:
Quake shakes central Italy; no injuries reported

ROME (AP) — Authorities say a magnitude 4.2 earthquake has shaken the Italian region of Umbria but caused no injuries.

Towns in the province of Perugia reported buildings lightly damaged by the temblor, monitored by Italy's national institute of geophysics.

Italy's agriculture minister said Tuesday 600 people were evacuated until their homes can be inspected. Mayors of several hamlets ordered schools closed Wednesday for inspections.

Video of the city of Perugia showed bricks in the street and some damage to walls. The American student Amanda Knox, convicted this month of murdering her British roommate, is in Capanne prison outside Perugia.

In April, a quake hit the Abruzzo region in central Italy, killing about 300 and leaving tens of thousands of homeless.
Hij staat (nog) niet op de USGS lijst
Terwijl die foto van 'overdag' is Vaag
pi_75667154
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 21:17 schreef Frutsel het volgende:
[ afbeelding ]

Hij staat (nog) niet op de USGS lijst
Terwijl die foto van 'overdag' is Vaag
Volgens mij staan er geen aardbevingen van minder dan 4.5 op de USGS lijsten, tenzij het een beving in de VS betreft.
  Moderator dinsdag 15 december 2009 @ 21:34:35 #185
8781 crew  Frutsel
pi_75667329
Krijg nou wat... zit dat net ff te checken en je hebt gelijk

Thx
pi_75717890
quote:
Beving treft kust van het Iberisch Schiereiland

Een beving met een kracht van 6,3 op de schaal van Richter heeft zich voorgedaan langs de kust van het Iberisch Schiereiland. In Marokko werd eveneens een beving gevoeld, melden het Spaanse Instituut voor Seismologie en de civiele bescherming van Casablanca.

Voorlopig zijn er nog geen meldingen van schade of slachtoffers. Het epicentrum van de beving, die zich omstreeks 02h37 plaatselijke tijd voordeed, ligt in de Atlantische Oceaan, op 100 km ten zuidwesten van Kaap Sint-Vincent (Portugal) en op 58 kilometer diepte.

Een beving was ook enkele seconden lang voelbaar op verschillende plaatsen in Marokko. Over de kracht van deze beving zijn nog geen gegevens.
  donderdag 17 december 2009 @ 10:30:44 #188
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_75720105
Ach je moet maar zo denken, beter daar dan onder je huis ;-)

Maar je hebt gelijk, volgens mij liggen daar helemaal geen faults in de buurt.
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_75720261
quote:
Op donderdag 17 december 2009 10:30 schreef Jumparound het volgende:
Ach je moet maar zo denken, beter daar dan onder je huis ;-)

Maar je hebt gelijk, volgens mij liggen daar helemaal geen faults in de buurt.
onder mijn huis nog net niet, maar dat scheelt geen 200 km.
pi_75756156
Vannacht een 5.3, heeeel erg vlak bij ons in de buurt. Het ging toch wel redelijk op en neer.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_75756528
quote:
Op donderdag 17 december 2009 10:26 schreef indahnesia.com het volgende:
rare plek voor een beving.
Geen raare plek daar ligt een breuklijn van Euraziatische plaat en Afrikaanse plaat zie foto

Gelukkig was het niet zo een zware geweest had ander er een tsunami kunnen onstaan, er is wel kans op na schokken


[ Bericht 8% gewijzigd door blids op 18-12-2009 07:26:15 ]
pi_75757635
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 07:19 schreef blids het volgende:

[..]

Geen raare plek daar ligt een breuklijn van Euraziatische plaat en Afrikaanse plaat zie foto

Gelukkig was het niet zo een zware geweest had ander er een tsunami kunnen onstaan, er is wel kans op na schokken
[ link | afbeelding ]
Wat is de bron van dat plaatje? er klopt namelijk niet echt veel van. De breuklijn ten zuiden van de grote Sunda eilanden is hier 500 km noordelijker afgebeeld, ten noorden van de reeks eilanden. Beetje onnozel dus.
pi_75757733
Deze klopt beter, kijk maar naar de Sunda plaat (Westelijk Indonesie)



Maakt voor die beving bij Portugal echter niet uit, die ligt redelijk op een breuk idd.
pi_75769388
quote:
Op donderdag 17 december 2009 09:24 schreef Frutsel het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik bedoel de ook die van Portugal

Op het plaatje van mij is allemaal veel ruwe afgetekend, op jou plaatje zijn de breuklijnen veel beter af gebeeld

[ Bericht 13% gewijzigd door blids op 18-12-2009 14:49:22 ]
  Moderator zaterdag 19 december 2009 @ 14:36:57 #196
8781 crew  Frutsel
  Moderator zaterdag 19 december 2009 @ 17:05:53 #197
8781 crew  Frutsel
pi_75807765
Een aardbeving met een kracht van 6,8 op de schaal van Richter heeft Taiwan door elkaar geschud. Vier mensen raakten er vanavond gewond, toen hoge gebouwen heen en weer bewogen. Dat deelde het seismologische waarnemingsinstituut mee.

Zwaarste aardbeving
Het epicentrum van de aardbeving bevond zich voor de oostkust van het eiland op een diepte van 46 kilometer. In alle delen van het eiland was de beving, de zwaarste van dit jaar, te voelen.

Vier gewonden
In een hotel in Hualien sprongen de ruiten aan diggelen, een hogesnelheidstijdlijn werd tijdelijk stilgelegd. In de hoofdstad Taipei stortte een watertank van een dak van een gebouw en verwondde vier mensen, aldus een lokale televisiezender. Op de wegen gebeurden verschillende verkeersongevallen. (belga/ep)
pi_75827108
quote:
een hogesnelheidstijdlijn werd tijdelijk stilgelegd
Wanneer zou de hogesnelheidstijdlijn weer actief gemaakt worden?
  Moderator dinsdag 22 december 2009 @ 09:04:10 #199
8781 crew  Frutsel
pi_75913406
quote:
Belgie helpt Malawi na aardbeving

België gaat in op de oproep voor internationale hulp voor Malawi, dat afgelopen weekend door een zware aardbeving getroffen werd. Dat meldt minister van Ontwikkelingssamenwerking Charles Michel (MR).
"De Belgische ontwikkelingssamenwerking neemt momenteel contact met de ngo's en de internationale agentschappen ter plaatse om de lokale noden te bepalen en om zo snel mogelijk de hulpverlening te organiseren die België gaat bieden", staat in een persbericht van het kabinet-Michel.

Tenten
België zou tenten, dekens, zeilen en bloem kunnen leveren om zo aan 200.000 mensen een onderdak en voeding te bieden. Zondag werd Malawi getroffen door een aardbeving met een kracht van 6,2 op de schaal van Richter die in het noorden van het land aan drie mensen het leven kostte. Er vielen ook 300 gewonden.

Aardbevingen
Daarnaast moesten ook 4.676 mensen hun woning verlaten en werden 1.110 huizen vernield als gevolg van de reeks aardbevingen die het uraniumrijke district Karonga de voorbije twee weken troffen.
In de bijzonder aardbevinggevoelige Riftvallei hebben dan weer meer dan 200.000 mensen hun huis verlaten. Het zijn de grootste aardbevingen in twintig jaar tijd in Malawi.
In Malawi is de toestand ernstiger dan we vermoeden volgens mij Je hoort er ook bijna niets over in het nieuws
pi_75959456
Malawi is zo'n land waar eigenlijk niemand wat om geeft, er valt kennelijk weinig te halen.

Vanochtend om 08:11 lokale tijd ook weer een aardbeving bij Padang in West Sumatra.

6,1 magnitude aardbeving treft West Sumatra

En de bijbehorende vrees. Als dit te ver naar het zuiden is, kan Jakarta wel eens problemen krijgen. Het gebied Lampung (uiterste zuiden van Sumatra) is al tijden erg rustig namelijk.
quote:
Deskundigen hebben eerder al gewaarschuwd dat het gebied, dat op de grens van de Indo-Australische en Eurasische aardplaten light, getroffen zal worden door opnieuw een zware beving omdat er nog één stuk langs die grens aan het verschuiven is. Als dit eenmaal los schiet zou er een erg zware aardbeving zouden kunnen plaatsvinden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')