abonnement Unibet Coolblue
pi_71763232
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 15:45 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Nee het is van cruciaal belang. Liefde voelen kan, maar het voelen van liefde gebeurt niet in vrijheid.
Als je stelt dat je je -vrij kunt -voelen dan is dat een contradictie. Liefde voelen niet..dat is een heel specifiek idee. Je zou je ook vrij kunnen voelen en het als zodanig ervaren, maar die ervaring is niet in vrijheid tot stand gekomen, strikt genomen. Daarom is het in mijn ogen dan ook geen valide gevoel. Als je gaat analyseren wat vrijheid is dan -moet- je op zijn minst rekening houden met het gegeven dat je dat in feite niet in vrijheid doet.
Ik maak wel onderscheid tussen geestelijke vrijheid en lichamelijke of concrete vrijheid.
Geestelijke vrijheid kan je zelf creëren, los van wat je opgelegd is imho. (extreme omstandigheden even buiten beschouwing gelaten)
Niet iets wat ik even snel goed onder woorden kan brengen in een forumpost, daar moet ik even wat langer voor zitten, maar ik heb de indruk dat je zo ook wel begrijpt wat ik daarmee bedoel.
pi_71764680
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 12:24 schreef Jovatov het volgende:
Volgens mij heb ik dat stuk over Kant hier al een paar keer op Fok! gelezen
Dit heb ik 3 jaar geleden al eens gepost, en steeds weer blijft het relevant en terugkomen, dus waarom ook niet. Er is toch niks mis met jezelf te quoten
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  maandag 10 augustus 2009 @ 22:49:33 #78
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_71775182
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 15:57 schreef MarMar het volgende:

[..]

Ik maak wel onderscheid tussen geestelijke vrijheid en lichamelijke of concrete vrijheid.
Geestelijke vrijheid kan je zelf creëren, los van wat je opgelegd is imho. (extreme omstandigheden even buiten beschouwing gelaten)
Niet iets wat ik even snel goed onder woorden kan brengen in een forumpost, daar moet ik even wat langer voor zitten, maar ik heb de indruk dat je zo ook wel begrijpt wat ik daarmee bedoel.
Ik neem aan dat je bedoelt dat, op het moment dat je vrijheid ervaart, deze vrijheid ook werkelijkheid is voor je en het daarom niet van belang is hoe deze tot stand komt..? Zo lang het effect zo is dat je vrijheid voelt (van geest), dan is dat voldoende vrijheid?

Mocht je dat bedoelen maak je ethisch gezien de weg vrij voor een maatschappij naar voorbeeld van the matrix: dat het voldoende is dat iedereen dénkt zich goed/vrij te voelen, maar dat in de werkelijkheid genomen niet zo is.
pi_72092194
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 01:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je bent vrij als anderen hun wil niet op jou forceren en als je dat niet uitlokt door jouw wil op hen te forceren,

Dan snap ik niet wat je hier nog doet, met je indoctrinerende manier van mensen tot conversie naar de door jou verkozen sektarische vorm van christendom bevelen.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_72106783
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 22:49 schreef JaZekerZ het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je bedoelt dat, op het moment dat je vrijheid ervaart, deze vrijheid ook werkelijkheid is voor je en het daarom niet van belang is hoe deze tot stand komt..? Zo lang het effect zo is dat je vrijheid voelt (van geest), dan is dat voldoende vrijheid?

Mocht je dat bedoelen maak je ethisch gezien de weg vrij voor een maatschappij naar voorbeeld van the matrix: dat het voldoende is dat iedereen dénkt zich goed/vrij te voelen, maar dat in de werkelijkheid genomen niet zo is.
Mijn vrijheid creeer ik zelf, dat is in de Matrix zeker niet het geval.

Vrijheid van geest betekent voor mij dat ik ben die ik wil zijn, ik bepaal mijn normen en waarden zelf.

Verplichtingen heb je altijd, net als een paar toiletbezoekjes per dag. Dat doet weinig met wie ik ben en wil zijn, het neemt alleen wat tijd thats it.

Vrij van verplichtingen vind ik meer een schijnvrijheid dan een vrijheid van geest omdat dat imho iets dieper gaat dan alleen maar "dingen doen"
  donderdag 24 september 2009 @ 19:42:57 #81
259246 Cristal
Magical touch...
pi_73079633
Ik denk dat je Vrij bent wanneeer je je vrij voelt!
De ogen zijn twee ramen waardoor de ziel naar buiten kijkt.
pi_73097304
En dan moet je nog eens ontbonden worden van al je 'kaders'.

[ Bericht 83% gewijzigd door Xa1pt op 25-09-2009 14:39:33 ]
pi_73100322
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 16:42 schreef EipNiC het volgende:
Maar ik denk dat we in het westen, wel aardig wat vrijheid hebben, een beetje onder het mom; je vrijheid houd op waar die van een ander begint. Al begint dit ook een stuk minder te worden. Maar men moet niet de fout maken dat het werken (of althans; de mate waarin), de sociale contacten, het kijken van GTST, etc. belemmeringen zijn van hunner vrijheden; het zijn keuzens gemaakt in een bepaalde mate en vorm van vrijheid.
Misschien zijn we in 'het Westen' wel veel minder vrij dan sommige mensen in India bijvoorbeeld.
  vrijdag 25 september 2009 @ 18:22:32 #84
259246 Cristal
Magical touch...
pi_73106020
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 14:41 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Misschien zijn we in 'het Westen' wel veel minder vrij dan sommige mensen in India bijvoorbeeld.
Of wij zijn in het westen meer vrij dan in India..
De ogen zijn twee ramen waardoor de ziel naar buiten kijkt.
pi_73112509
idee:

onderscheid tussen 2 soorten vrij:
maatschappelijk/gemeenschappelijk vrij: als in geen verplichtingen, vrijheid om iets te doen/te laten, etcetera. Kan ik mee in komen dat dit redelijk "te meten" is als in, in hoeverre mate je tot iets in staat bent in bepaalde landen in vergelijking met andere landen.
geestelijk vrij: in mijn ogen klinkklare onzin, mensen kopieeren elkaar continu, als je niet hetzelfde gedraagt wordt je minder goed geaccepteerd, etcetera. Er zijn maar vrij weinig dingen die je daadwerkelijk jezelf aan leert zonder hulp van derden. De manier waarop je te werk gaat, dingen doet, etcetera is nog altijd voor de doorgaanse mens hevig beinvloed door zijn omgeving zodanig ook zijn geestelijke vrijheid.
  zaterdag 26 september 2009 @ 22:28:10 #86
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_73136153
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 21:58 schreef koffiegast het volgende:
idee:

onderscheid tussen 2 soorten vrij:
maatschappelijk/gemeenschappelijk vrij: als in geen verplichtingen, vrijheid om iets te doen/te laten, etcetera. Kan ik mee in komen dat dit redelijk "te meten" is als in, in hoeverre mate je tot iets in staat bent in bepaalde landen in vergelijking met andere landen.
geestelijk vrij: in mijn ogen klinkklare onzin, mensen kopieeren elkaar continu, als je niet hetzelfde gedraagt wordt je minder goed geaccepteerd, etcetera. Er zijn maar vrij weinig dingen die je daadwerkelijk jezelf aan leert zonder hulp van derden. De manier waarop je te werk gaat, dingen doet, etcetera is nog altijd voor de doorgaanse mens hevig beinvloed door zijn omgeving zodanig ook zijn geestelijke vrijheid.
Er zijn natuurlijk nog meer soorten vrijheid maar het is inderdaad verwarrend voor deze discussie dat iedereen hetzelfde woord gebruikt voor dingen die totaal verschillend zijn.

Goed dusdat je dit uitwerkt.

Zelf denk ik bijvoorbeeld dat in een politieke discussie soort 1 het meest belangrijk is daar waar een hoop mensen ineens met een concept van totale fysieke vrijheid aan komen zetten.

Lekker belangrijk om dan een discussie te gaan voeren over determinisme als je het hebt over mensenrechten en sociale omgang.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_73137374
Vrijheid in objectieve zin bestaat niet.
Vrijheid in subjectieve/relatieve zin bestaat wel.
waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen.
pi_73142969
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 21:58 schreef koffiegast het volgende:
geestelijk vrij: in mijn ogen klinkklare onzin, mensen kopieeren elkaar continu, als je niet hetzelfde gedraagt wordt je minder goed geaccepteerd, etcetera. Er zijn maar vrij weinig dingen die je daadwerkelijk jezelf aan leert zonder hulp van derden. De manier waarop je te werk gaat, dingen doet, etcetera is nog altijd voor de doorgaanse mens hevig beinvloed door zijn omgeving zodanig ook zijn geestelijke vrijheid.
Hoe afhankelijk je je voelt van acceptatie van anderen bepaalt imho dan ook mede je geestelijke vrijheid
Zonder hulp van derden is iets anders dan dat het niet een bewuste keuze zou kunnen zijn. Keuzes die je maakt vanuit je eigen overtuiging en waarbij het een leuk neveneffect is als je geaccepteerd wordt, maar dat is zeker niet het hoofddoel.

Zijn wie jij wilt zijn versus zijn wie je denkt dat anderen willen dat je bent, ik zie wel een verschil.
pi_73146068
Hoe ik het zie is dat de media rondspuit hoe 'vrij' zijn goed is en dat mensen vervolgens ook denken dat je vrij moet zijn in geest. Sure je moet opties vrij hebben (als in je moet dingen kunnen, als ik mag hier staan als ik dat wil, maar dit is dus maatschappelijk vrij), maar wat ik dus zeg is dat je besluiten je doen etc net zoals met een computer al vaststaat. Daarbij is verder de keuze hiervoor en hoe dit in zijn werk gaat zeer grotendeels beinvloed door derden, kortom wat we doorgaans 'naapen/kopieeren/etc' noemen. Ik zeg dus dat 'zijn wie jij wilt zijn' eigenlijk zelfs niet eens kan, tenzij je 'willen' ook doet verwijzen naar wat de gekozen actie is van je hersenen.
  maandag 28 september 2009 @ 16:04:40 #90
126737 Electro-Worm
Say what 1 more time I dare u!
pi_73182408
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 12:30 schreef Pakspul het volgende:
Als je dood bent
I have had it with these motherfucking snakes on this motherfucking plane!
  maandag 28 september 2009 @ 16:08:46 #91
264516 Waldkorn
Daar zit wat in
pi_73182549
Wanneer jij zelf vindt dat je vrij bent.
stom
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')