abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 4 juni 2009 @ 15:12:14 #1
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69703113
Wees hier ongeconcentreerd, onrustig, chaotisch, vergeetachtig, impulsief en altijd te laat!


Een paar handige web sites en adressen:

- PsyQ is een landelijk opererend samenwerkingsverband van de ggz instellingen.
Hier kun je o.a. terecht voor diagnosestelling en behandeling.
PsyQ

Hoe herken je AD(H)D en ADD?
Voorlichtingsfilmpjes.


Patiëntenverenigingen

- Balans, de patiëntenvereniging voor ADHD.
Hier vindt u veel verwijzingen en recente publicaties over ADHD.
Balans digitaal

- Stichting ADD, een stichting voor het
overwegend onoplettend type (ADD).
SADD

- Vereniging Impuls, voor volwassenen met AD(H)D en aanverwante stoornissen.
Impuls

- Centrum 'Zit Stil' is de Belgische organisatie voor kinderen en volwassenen met ADHD.
Centrum 'Zit stil'

Ervaringsdeskundigen

- Uitgebreide pagina met links over ADHD. Een prima beginpunt voor het zoeken naar informatie over ADHD op het net. Heel veel links naar Nederlandstalige sites over ADHD. Veel voor kinderen met ADHD, maar ook veel voor volwassenen. ADHD pagina

- Het prikbord van de adhd.pagina.nl. Op deze site kan men boodschappen van andere volwassenen met ADHD lezen, of zelf boodschappen achterlaten. Er vinden hele discussies plaats op deze site. Prikpagina ADHD

- Het doel van de ADHD Stichting is de situatie van kinderen en volwassenen met ADHD te bevorderen i.s.m. andere organisaties op het gebied van ADHD. Dit gebeurt o.a. door het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek, het geven van voorlichting, advies en scholing.
De ADHD Stichting

- Hersenstorm - ADHD bij volwassenen. Site van 'ervaringsdeskundige' Annemarie van der Gouw.
Hersenstorm

- Stichting ADHD+ is de grootste NL/BE-contactsite m.b.t. AD(H)D en aanverwante aandoeningen voor volwassenen, jong volwassenen en kinderen. U vindt er gerichte en recente informatie over ADHD en aanverwante stoornissen (vandaar de plus). Daarnaast zijn er 3 vormen van contact mogelijk voor lotgenoten: een chatroom die voor iedereen vrij toegankelijk is, een gratis internetforum dat inmiddels 2.100 (01-2005) actieve deelnemers in Nederland en Belgie kent, en diverse meetings die door ADHD+ worden georganiseerd.
Stichting ADHD+

- Levente, een website met informatie en lotgenotencontact over ADD.
Levente

- Website van de vaste columnist van de Nieuwsbrief voor patiënten van Programma ADHD bij volwassenen.
Dylan Francis


Lotgenotencontact/chatten/informatie

ADHD in Nederland

ADHD Xtra

ADHD News Daar kun je ook dat pols bandje kopen.

Medicatie:

Stimulantia:

- Ritalin: Methylfenidaat kort werkend.
- Concerta: Methylfenidaat lang werkend.
- Dextro-amfetamine: - Het verschil tussen Methylfenidaat en Dextro-amfetamine

Niet stimulantia:

- Strattera: Atomoxetine.
- Wellbutrin XR: Langwerkend Bupropion.



Vorige topics.

De OP vind je hier



[ Bericht 0% gewijzigd door Mordreth op 07-06-2009 12:33:50 ]
"Does it worry you that you don't talk any kind of sense? "
  donderdag 4 juni 2009 @ 15:13:22 #3
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69703167
Woei! mn eerste topicreeks OP!
"Does it worry you that you don't talk any kind of sense? "
  donderdag 4 juni 2009 @ 15:18:49 #4
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69703408
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:13 schreef TumTum het volgende:
Woei! mn eerste topicreeks OP!
Goed bezig jij! ik wilde je al gaan PMmen om je te redden.

nog even een reactie op je laatste post:
uhh ja gebrek aan zelfvertrouwen daar kan je mij wel op betrappen ja. niet eens zozeer dat ik dingen niet kan ofzo, maar meer dat ik dingen niet kan waarmaken omdat ik altijd alles uitstel enzo...
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 4 juni 2009 @ 15:29:56 #5
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69703859
Goed, zoals ik in het vorige topic al geschreven had, vandaag is de eerste dag dat ik met Concerta begonnen ben. Even een postje schrijven als dagboekje voor mezelf.

Op zich heb ik niet heel erg het gevoel dat ik er heel veel van merk. Ik voel me niet vreemd, speedy, oid. geen maagdarm klachten, geen hoofdpijn. Er is wel een licht gevoel van... vrolijkheid....bij gebrek aan een beter woord. Eetlust is okay. heb gewoon geluncht hoewel ik niet echt trek had. Nog steeds niet eigenlijk. De schaal met snoep is volledig aan me voorbijgegaan.

Ik weet niet goed of het nu ligt aan de meds zelf, of aan de gedachte dat er nu iets is waardoor ik ik me beter kan concentreren, maar ik lijk wel een betere aandachtfocus te hebben. Ik doe nog steeds wel meerdere dingen tegelijk, maar heb wel het gevoel iets makkelijker te kunnen switchen van taken. Het rumoer hier op kantoor lijkt ook wel iets minder af te leiden van waar ik mee bezig ben.

Vandaag vooral bezig geweest het omschrijven van een boek die ik gebruik voor mijn scriptie. Voor mijn gevoel minder stress als ik even niet op de juiste woorden kan komen. Geen extreem verhoogte productiviteit, maar ik hoef mezelf minder te dwingen om er mee bezig te zijn.

Lichamelijk ben ik nog wel 'druk'. Het tappen met mijn voet of vingers doe ik nog steeds wel onbewust, maar dit is zeker niet meer geworden.

Ik ervaar af en toe wel een tintelend gevoel op mijn hoofdhuid. Voelt niet onprettig, maar doet me denken aan het gevoel in de periode dat ik nog wel eens (overmatig) Ephedra slikte op feestjes om niet vermoeid te raken. vraag me af of er een connectie is.

Vraag me nu vooral af of ik nu toevallig een 'goede dag' heb of dat dit echt een effect van het medicijn is. over een paar dagen ga ik de dosis verhogen, dan zou ik in principe meer effect moeten voelen. Ben benieuwd.
"Does it worry you that you don't talk any kind of sense? "
pi_69703870
* _Ophelia_ speelt ook weer mee
  donderdag 4 juni 2009 @ 15:32:00 #7
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69703955
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:18 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Goed bezig jij! ik wilde je al gaan PMmen om je te redden.

nog even een reactie op je laatste post:
uhh ja gebrek aan zelfvertrouwen daar kan je mij wel op betrappen ja. niet eens zozeer dat ik dingen niet kan ofzo, maar meer dat ik dingen niet kan waarmaken omdat ik altijd alles uitstel enzo...
Daarom zei ik dat dat volgens mij een typisch ADHD dingetje is. Je haalt immers vaak je doelen niet waarvan je weet dat je ze qua interlect makkelijk halen kan en je begrijpt niet waarom jou dat niet lukt en anderen wel.

Vaak falen zorgt voor een ferme deuk in je zelfvertrouwen.
"Does it worry you that you don't talk any kind of sense? "
  donderdag 4 juni 2009 @ 15:33:57 #8
240240 Howl
Find me in the future
pi_69704030
tvp
  donderdag 4 juni 2009 @ 15:40:05 #9
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69704245
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:32 schreef TumTum het volgende:

[..]

Daarom zei ik dat dat volgens mij een typisch ADHD dingetje is. Je haalt immers vaak je doelen niet waarvan je weet dat je ze qua interlect makkelijk halen kan en je begrijpt niet waarom jou dat niet lukt en anderen wel.

Vaak falen zorgt voor een ferme deuk in je zelfvertrouwen.
dat dus!
enne...spannend van je concerta. iig goed dat je je er niet slechter van voelt! hopen dat vandaag ook daardoor komt. (hoewel gewoon een goeie dag ook wel fijn is)

oja even een vraag: ligt het aan mij dat het me op sommige dagen gewoon lukt om gedisciplineerd te werken en op andere dagen gewoon echt niet? ik ehb het idee dat het mijn eigen schuld is dat ik gewoon opgeef/te lui ben. maar toch is het raar. is het iets herkenbaars? of ben ik gewoon dus lui?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 4 juni 2009 @ 15:44:34 #10
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69704426
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:40 schreef Murmeli het volgende:

[..]

dat dus!
enne...spannend van je concerta. iig goed dat je je er niet slechter van voelt! hopen dat vandaag ook daardoor komt. (hoewel gewoon een goeie dag ook wel fijn is)

oja even een vraag: ligt het aan mij dat het me op sommige dagen gewoon lukt om gedisciplineerd te werken en op andere dagen gewoon echt niet? ik ehb het idee dat het mijn eigen schuld is dat ik gewoon opgeef/te lui ben. maar toch is het raar. is het iets herkenbaars? of ben ik gewoon dus lui?
Is wel herkenbaar. Bij mij spelen de volgende factoren mee:
a) Hoe interessant vind ik datgene waar ik mee bezig ben
b) Hoe druk is het om me heen
c) Wat speelt er nog meer in mn leven (ruzie e.d.)

En weer even de opmerking dat IEDEREEN zich hier waarschijnlijk wel in zal herkennen. Dit zijn factoren die voor iedereen speelt, maar IMHO net even heftiger zijn voor ADHDers..
"Does it worry you that you don't talk any kind of sense? "
pi_69704481
Ik wilde dat ik eens wat meer zelfdiscipline had op momenten dat ik niet echt iets 'moet'.
Zit nu al een paar dagen thuis, spreek wel af met vrienden e.d., maar dingen die ik thuis gepland heb (bijv. eens opruimen wat echt nodig is, en een scenario schrijven van een film waar ik al maanden mee in m'n hoofd zit) komen maar niet.. ik snap dat dat ook niet vanzelf gebeurt, maar het lukt me echt niet/heel moeilijk mezelf er toe zetten, en als ik dan begin zit ik na 5 minuten toch weer op mijn bank muziek te luisteren en dom op F5 te rammen

Ik kan overigens ook nauwelijks wachten om weer aan het werk te gaan, terwijl ik weet dat dat de afgelopen tijd een hel was en ik alleen maar bezig was met wanneer ik weer weg kon.. maar aan het einde van een werkdag voelde ik me wel altijd relaxter (al is dat vooral het effect van de hele dag te nauwe schoenen dragen omdat het zo lekker voelt om ze 's avonds uit te trekken) en sliep ik ook veel rustiger..
  donderdag 4 juni 2009 @ 15:46:20 #12
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_69704497
Bij mij ligt het vooral aan mijn geestelijke vermoeidheid. Hoe moeier ik ben, hoe slechter ik de chaos in mijn hoofd kan beheersen en hoe minder ik gedaan krijg.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
pi_69704660
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:45 schreef Maartel het volgende:
Ik wilde dat ik eens wat meer zelfdiscipline had op momenten dat ik niet echt iets 'moet'.
Zit nu al een paar dagen thuis, spreek wel af met vrienden e.d., maar dingen die ik thuis gepland heb (bijv. eens opruimen wat echt nodig is, en een scenario schrijven van een film waar ik al maanden mee in m'n hoofd zit) komen maar niet.. ik snap dat dat ook niet vanzelf gebeurd, maar het lukt me echt niet/heel moeilijk mezelf er toe zetten, en als ik dan begin zit ik na 5 minuten toch weer op mijn bank muziek te luisteren en dom op F5 te rammen

Ik kan overigens ook nauwelijks wachten om weer aan het werk te gaan, terwijl ik weet dat dat de afgelopen tijd een hel was en ik alleen maar bezig was met wanneer ik weer weg kon.. maar aan het einde van een werkdag voelde ik me wel altijd relaxter (al is dat vooral het effect van de hele dag te nauwe schoenen dragen omdat het zo lekker voelt om ze 's avonds uit te trekken) en sliep ik ook veel rustiger..
herken ik heel erg dit.. heb jij ook het gevoel dat je niet alles uit je leven haalt wat erin zit? Dit heb ik ook met allerlei te bereiken doelen, heb ik zo'n hele crmera en alles gekocht vorig jaar super veel filmpjes gemaakt heb ik erniet het geduld voor alles te monteren..
of mijn studie ik zou cum laude kunnen slagen maar haal alles met een 5.5
pi_69704714
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:50 schreef agentstarling het volgende:

[..]

herken ik heel erg dit.. heb jij ook het gevoel dat je niet alles uit je leven haalt wat erin zit?
O zeker.. werk blijft een drama, maar met weekenden is het ook elke keer hetzelfde riedeltje..
Zeker als ik het doordeweeks druk heb op het werk wil ik nauwelijks dingen met mensen afspreken omdat ik zoveel mogelijk vrij wil houden, maar als ik dan vervolgens weer een hele dag niets doe haal ik ook nul bevrediging uit m'n dag.
pi_69704973
ff een tvp'tje...
  donderdag 4 juni 2009 @ 15:57:13 #16
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69704977
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:51 schreef Maartel het volgende:

[..]

O zeker.. werk blijft een drama, maar met weekenden is het ook elke keer hetzelfde riedeltje..
Zeker als ik het doordeweeks druk heb op het werk wil ik nauwelijks dingen met mensen afspreken omdat ik zoveel mogelijk vrij wil houden, maar als ik dan vervolgens weer een hele dag niets doe haal ik ook nul bevrediging uit m'n dag.
hahaha ja dat heb ik ook. ik wil ook niks afspreken nee. althans niet als het moet. wel op het moment zelf of een dag vantevoren wat leuks bedenken. ik wil gewoon luieren vooral denk ik.
erg... ik ben gewoon echt lui
maar als ik zit te niksen (bijv in een park hangen) wil ik heel de tijd rondjes lopen en dingen gaan doen, hahahaha!
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:44 schreef TumTum het volgende:

[..]

Is wel herkenbaar. Bij mij spelen de volgende factoren mee:
a) Hoe interessant vind ik datgene waar ik mee bezig ben
b) Hoe druk is het om me heen
c) Wat speelt er nog meer in mn leven (ruzie e.d.)

En weer even de opmerking dat IEDEREEN zich hier waarschijnlijk wel in zal herkennen. Dit zijn factoren die voor iedereen speelt, maar IMHO net even heftiger zijn voor ADHDers..
beetje moeilijk te meten of het bij mij erger is dan bij anderen. ik weet alleen dat ik niemand ken met zo weinig discipline als ik. ook mensen die ik ken die ADHD (lijken te) hebben hebben meer discipline denk ik...
zo zit ik al heel de middag weer te fokken ipv te werken....
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 4 juni 2009 @ 15:59:58 #17
171357 Rikketik
Dorothy was right, though
pi_69705106
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:51 schreef Maartel het volgende:

[..]

O zeker.. werk blijft een drama, maar met weekenden is het ook elke keer hetzelfde riedeltje..
Zeker als ik het doordeweeks druk heb op het werk wil ik nauwelijks dingen met mensen afspreken omdat ik zoveel mogelijk vrij wil houden, maar als ik dan vervolgens weer een hele dag niets doe haal ik ook nul bevrediging uit m'n dag.
Ik wil altijd elke seconde vrije tijd goed besteden. Ik leg de lat wat dat betreft zo hoog dat ik aan het eind van de rit wel teleurgesteld móét raken. Ik heb ook echt dat verlangen naar zo veel mogelijk vrije tijd, dingen moeten wil ik absoluut niet. Terwijl ik bijvoorbeeld na een lange werkdag wel zoiets heb van, dit had nog wel wat langer mogen duren.
Charlie, listen to me. Kill the kid, torch the house, we gotta get out of here.
  donderdag 4 juni 2009 @ 15:59:59 #18
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69705108
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:45 schreef Maartel het volgende:
Ik wilde dat ik eens wat meer zelfdiscipline had op momenten dat ik niet echt iets 'moet'.
Zit nu al een paar dagen thuis, spreek wel af met vrienden e.d., maar dingen die ik thuis gepland heb (bijv. eens opruimen wat echt nodig is, en een scenario schrijven van een film waar ik al maanden mee in m'n hoofd zit) komen maar niet.. ik snap dat dat ook niet vanzelf gebeurt, maar het lukt me echt niet/heel moeilijk mezelf er toe zetten, en als ik dan begin zit ik na 5 minuten toch weer op mijn bank muziek te luisteren en dom op F5 te rammen
100% herkenning. Ik had dat stukje zelf kunnen schrijven, incl het filmscript en het F5en
"Does it worry you that you don't talk any kind of sense? "
  donderdag 4 juni 2009 @ 16:02:03 #19
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69705199
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:57 schreef Murmeli het volgende:
beetje moeilijk te meten of het bij mij erger is dan bij anderen. ik weet alleen dat ik niemand ken met zo weinig discipline als ik. ook mensen die ik ken die ADHD (lijken te) hebben hebben meer discipline denk ik...
zo zit ik al heel de middag weer te fokken ipv te werken....
Het is ook niet te meten, dat is het moeilijkste.
"Does it worry you that you don't talk any kind of sense? "
  donderdag 4 juni 2009 @ 16:02:29 #20
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69705221
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:59 schreef TumTum het volgende:

[..]

100% herkenning. Ik had dat stukje zelf kunnen schrijven, incl het filmscript en het F5en
fijn topic
iedereen elkaar herkennen enzo
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_69705248
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 15:59 schreef TumTum het volgende:

[..]

100% herkenning. Ik had dat stukje zelf kunnen schrijven, incl het filmscript en het F5en
Het rare is dat ik het idee heb dat sommige dingen de laatste jaren ook erger zijn geworden..
Ik heb in het verleden echt hele scenario's geschreven, zat tot diep in de nacht aan de computer geplakt, en de laatste jaren lukt het me allemaal echt niet meer..
Als kind verslond ik ook boeken, terwijl ik nu na een pagina al afdwaal..
Misschien is de interesse ook wel minder geworden (qua lezen iig) maar ik blijf het typisch vinden..
  donderdag 4 juni 2009 @ 16:03:23 #22
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_69705254
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 16:02 schreef TumTum het volgende:

[..]

Het is ook niet te meten, dat is het moeilijkste.
ja dat dus.
oja murm geduld en afwachten moet je, en werken, niet fokken
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  Hoofdredactie Fotografie donderdag 4 juni 2009 @ 16:15:16 #23
95752 crew  Chell
Kluns
pi_69705729
Oeh TumTum ook aan de concerta! Spannend!

Ik vind het nog steeds zoooo lastig om aan te geven of ik echt profijt heb van de concerta. Het is echt moeilijk meetbaar vind ik. Ik gaf mezelf wel betere scores van de week op de vragenlijst dan bij de nulmeting. En sommige dingen worden inderdaad natuurlijk niet ineens spontaan veel beter door een pilletje

Ik merk wel nog steeds heel duidelijk effect op mijn eetlust. Die is echt redelijk hopeloos. Maar wat ik ook dus echt heel duidelijk merk is dat ik compleet van mijn drang tot snoepen en eten áf ben. Niet eens door het gebrek aan eetlust, maar het hele patroon van "je hebt vandaag hard gewerkt dus mag je...chocolademousse/pudding/ijs" of "ik sta in de file en ben zielig dus mag ik....een ijsje/cola/mars" dat is weg. Ik eet heel veel fruit (was ik sowieso al dol op) en smoothies.
Van het weekend een dag niks geslikt en toen merkte ik dat ik direct weer obsessed met eten bezig was.

Qua concentratie enzo weet ik het nog niet zo goed. Ik heb eigenlijk te weinig te doen, waardoor ik sowieso al heel gauw liever andere dingen ga doen. Wat ik vandaag wel merkte was dat ik, toen ik even zonder laptop zat ivm migratie naar Windows 7, dat ik hem niet miste. Geen 'urge' om te gaan fokken en mailen

Ik zit overigens inmiddels op 72mg.
  donderdag 4 juni 2009 @ 16:22:02 #24
12039 TumTum
Heeft er zin in
pi_69706014
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 16:03 schreef Maartel het volgende:

[..]

Het rare is dat ik het idee heb dat sommige dingen de laatste jaren ook erger zijn geworden..
Ik heb in het verleden echt hele scenario's geschreven, zat tot diep in de nacht aan de computer geplakt, en de laatste jaren lukt het me allemaal echt niet meer..
Als kind verslond ik ook boeken, terwijl ik nu na een pagina al afdwaal..
Misschien is de interesse ook wel minder geworden (qua lezen iig) maar ik blijf het typisch vinden..
'k had ergens iets gelezen over het feit dat mensen met lichte vorm van ADHD steeds meer problemen tegenkomen naarmate je ouder word de maatschappij steeds strengere eisen aan je stelt naarmate je ouder wordt. Vond ik wel redelijk aannamelijk.
"Does it worry you that you don't talk any kind of sense? "
  donderdag 4 juni 2009 @ 16:22:15 #25
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_69706022
tvp
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')