abonnement Unibet Coolblue
pi_69383233
quote:
OPLICHTERS OP DIEVENPAD

En de politie doet niets

In de uitzending van zondag 24 mei lieten we twee reportages zien over veroordeelde oplichters die de ene na de andere ondernemer duperen. De politie krijgt de daders op een presenteerblaadje, maar doet er helemaal niets mee.

- MOTORDIEF JOHAN B. -

Hans Smit, eigenaar van een motorzaak in Soesterberg, krijgt half januari bezoek van ene Johan B. die geïnteresseerd is in een peperdure Suzuki-motorfiets. Ze spreken af dat de klant, die alvast een kopietje van zijn rijbewijs achterlaat, de volgende week terug mag komen voor een proefrit.

In de tussentijd ontdekt Hans Smit dat het dezelfde man is die in 2004 een racemotor bij zijn vorige filiaal huurde en nooit meer terugbracht. Johan B. is daarvoor destijds veroordeeld. Nu, vijf jaar later, staat deze man weer bij hem op de stoep om een proefrit te maken.

De motordealer schakelt Peter R. de Vries in. We besluiten het spelletje mee te spelen om te zien of de man inderdaad zo brutaal is om weer een motor te stelen bij dezelfde zaak. De showroom in Soesterberg wordt volgehangen met verborgen camera’s. In de kanariegele Suzuki wordt een zogenaamd track and trace-systeem ingebouwd, zodat we de bewegingen van de motor op de voet kunnen volgen.



- LAKS OPTREDEN POLITIE SOEST -

Precies op het afgesproken tijdstip verschijnt Johan B. in de showroom in Soesterberg. Na het ondertekenen van een proefritformulier, met daarop zijn volledige naam en adres, neemt hij de motor mee voor een ritje in de omgeving van de motorzaak. Hij belooft een kwartier weg te blijven. Maar niets is minder waar: de veroordeelde motordief rijdt rechtstreeks naar een wijkje onder rook van vliegveld Zestienhoven in Rotterdam. Daar parkeert hij de gestolen motor in een voortuin.

Hans Smit stapt direct na de diefstal met alle informatie over de dader naar de politie in Soest, maar die blijkt totaal niet geïnteresseerd in zijn zaak. Sterker nog: het is in eerste instantie niet mogelijk om aangifte te doen omdat de ondernemer nog een bekeuring open zou hebben staan. Pas als blijkt dat die betaald is, kan de aangifte worden afgerond.

- MOTOR VERDWENEN -

Maar wie denkt dat de politie in Soest dezelfde dag nog de dader arresteert, heeft het mis. In de weken die volgen, raakt de gele Suzuki uit Soesterberg uit beeld. Het ingebouwde zoeksysteem kan de motor niet meer lokaliseren. De laatst aangegeven locatie is een bedrijventerreintje in Rotterdam, maar daar is geen motor te zien.

Uiteindelijk blijkt Johan B. weer vast te zitten, vanwege een aantal vergelijkbare vergrijpen in de regio Rotterdam. Dat is niet dankzij het optreden van de politie in Soest. En gedupeerde Hans Smit kan fluiten naar zijn motor.

- TONY VAN DER B. OP STROOPTOCHT -

In de tweede reportage zagen we oplichter Tony van der B. en diens handlangers op strooptocht door Nederland.

Zwier van Laar, eigenaar van een verhuurbedrijf uit het Veluwse dorp Stroe, verhuurt eind maart een bierfiets met bijbehorende aanhanger aan een drietal uit het zuiden van het land. Ze brengen de spullen niet terug. De totale schade: 22.000 euro.

Na enkele dagen ontdekt de ondernemer dat hij het slachtoffer is geworden van de beruchte oplichter Tony van der B. (29) uit het Limburgse Vlodrop, zijn 36-jarige vriendin Claudia E. en de 61-jarige Jan S. uit Tilburg.

- MEERDERE GEDUPEERDEN -

De bierfietsdieven laten allerlei persoonsgegevens achter bij het bedrijf in Stroe: namen, adressen, nummers van identiteitsbewijzen, e-mailadressen en telefoonnummers. Gelijk na de diefstal geeft Zwier van Laar al deze informatie aan de politie in Barneveld. Hiermee moet het doodsimpel zijn om de daders op te sporen. Dat is voor de politie echter geen reden om er iets mee te doen.

De drie oplichters gaan ondertussen verder op dievenpad door het hele land. Binnen enkele weken melden zich nog meer gedupeerden zich bij Peter R. de Vries. De schade loopt in de tienduizenden euro’s. En ook in die zaken doet de politie niets.

- VEROORDEELDE OPLICHTER -

Als wij Tony van der B. nader onderzoeken, ontdekken we dat hij een enorm strafblad heeft: alleen al bij de rechtbank in Roermond is hij de afgelopen jaren al minstens tien keer veroordeeld. Het laatste vonnis dateert van maart 2008. Hij wordt dan veroordeeld tot zestien maanden cel, waarvan zes voorwaardelijk, voor het oplichten van drie Limburgse drankenhandels. Opmerkelijk genoeg heeft Tony niet zijn hele gevangenisstraf uitgezeten. Na drie maanden cel keert hij niet terug van een verlof. Hij heeft dus nog zeven maanden tegoed en zou gezocht moeten worden.

Omdat de politie niets doet tegen de voortvluchtige oplichter Tony van der B., komen we zelf in actie. We gaan eerst naar het adres in Vlodrop dat de bierfietsendieven hebben opgegeven. Daar vinden treffen we een leeg huis aan met in de schuur de resten van een wietplantage. De oplichters en de gestolen spullen zijn in geen velden of wegen te bekennen.

In Tilburg hebben we meer succes. Voor het huis van Jan S., de huurder van de aanhangwagen, confronteert Peter oplichter Tony van der B. en zijn vriendin Claudia S. Daarna schakelen we de Tilburgse politie in, die wel over gaat tot actie.

Tony blijkt inderdaad gesignaleerd te staan, evenals zijn vriendin Claudia E. Ze worden opgepakt en meegenomen naar het politiebureau in Tilburg.


8 delen

wat een bananen republiek....wie weet moet ik ook wel een carriere verandering aan moet gaan...je heb het in nederland een stuk beter als crimineel dan als harde werker.

ik heb mijn nodige meegemaakt met dezelfde lakse politie(helaas moet ik de kinderen uit school halen dus kan ik alleen dit nog maar ff posten.)
  maandag 25 mei 2009 @ 15:11:11 #2
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_69383361
Zoals ik het hier in dit verhaal zie kun je beter agent worden!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 25 mei 2009 @ 15:42:57 #3
170377 Beetlebum
freelance alcoholist
pi_69384382
heel erg triest dit...
en maar zeuren dat de burgers de politie niet serieus nemen...
beetje hetzelfde verhaal als met de buschauffeurs, neem eerst je taken serieus en dan mag je pas zeiken dat het niet klopt...

stond laatst een fiets al ruim een paar weken in een parkje tegenover ons, heb hierover de politie gebeld of ze wilden kijken of deze gestolen was oid, kreeg ik met een bitchy toontje te horen dat ik zelf eerst maar moest gaan kijken en dat het raar was dat ik geen serie-nummer wist van de fiets...
Niet iedereen is slim genoeg om z'n eigen domheid te bevatten...
  maandag 25 mei 2009 @ 15:44:29 #4
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_69384435
Vergeleken met Francis Zwaneveld kan ik geen sympathie opbrengen voor deze oplichters, want: steeds dezelfde methode.
  maandag 25 mei 2009 @ 15:47:06 #5
216804 charleen
Kloon noch hoax!
pi_69384520
quote:
Hans Smit stapt direct na de diefstal met alle informatie over de dader naar de politie in Soest, maar die blijkt totaal niet geïnteresseerd in zijn zaak. Sterker nog: het is in eerste instantie niet mogelijk om aangifte te doen omdat de ondernemer nog een bekeuring open zou hebben staan. Pas als blijkt dat die betaald is, kan de aangifte worden afgerond.
Dit was écht een WTFFFFFFFFFFFF????????!!!!!!!!!!! moment.... Shame on them !
  maandag 25 mei 2009 @ 23:19:07 #7
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_69402471
Politie in NL...
Laat me niet lachen.....

pi_69402926
Ik heb me gister kapot gelachen over die politie uit Ede , echt die lui stelde niks voor.Na 4 weken niks gedaan te hebben, wilden ze de zaak overdragen aan een wijkagent.

En die collumn van Marijke ik rolde van mijn stoel af wat een prutsers.

Maar ja achteraf is het best triest.
pi_69402997
En jullie weten dit nu pas? !!!!
pi_69407231
Triest, maar idd niks nieuws onder de zon.

En het maar gek vinden dat de burger dan maar zelf hun zaakjes gaan regelen.

Jaren terug werd mijn zus lastiggevallen, gestalkt en bedreigd door haar ex vriend. Uiteraard aangifte van gedaan, maar de politie deed er totaal niks mee. "Het zal wel loslopen mevrouwtje", kreeg ze te horen.
Toen ben ik zelf maar even gaan 'babbelen' met die ex vriend.
Uiteraard kwam de politie toen wél in aktie. Gevolg: een fikse boete en een strafblad wegens zware mishandeling. Maar ze heeft daarna geen last meer gehad van die klootzak, dus het was het waard.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 26 mei 2009 @ 07:05:25 #11
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_69407246
Tja, zo krijg je vigilantes
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  dinsdag 26 mei 2009 @ 07:36:52 #12
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_69407431
quote:
Op maandag 25 mei 2009 23:31 schreef BrandBierMaaktGelukkig het volgende:
En jullie weten dit nu pas? !!!!
Nee, bijna heel Nederland weet dit.

Iedereen begrijpt dat als er twintig man bezig zijn met een snelheids/verkeerscontrole's en de afwikkeling daarvan dat diezelfde mensen dan niet ook nog echt politiewerk kunnen verrichten.

Incidenteel werk is prioriteit geworden omdat het een bron van staatsinkomsten is geworden waar de staatskas van afhankelijk is.

Als vanaf morgen plotsklaps iedereen zich exact aan de regels in het verkeer gaat houden worden we vast nog aangeklaagd voor broodroof van ambtenaren in functie.
pi_69407559
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 07:05 schreef MikeyMo het volgende:
Tja, zo krijg je vigilantes
Niets mis mee, zie --> Punisher
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_69408347
politie in Nederland zijn ambtenaren die alleen maar bekeuringen doen, de rest durven ze niet
  dinsdag 26 mei 2009 @ 09:02:12 #15
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_69408412
quote:
Sterker nog: het is in eerste instantie niet mogelijk om aangifte te doen omdat de ondernemer nog een bekeuring open zou hebben staan. Pas als blijkt dat die betaald is, kan de aangifte worden afgerond.
De Nederlandse politie in één zin samengevat.
Zo veilig mogelijk de schatkist vullen en voor de rest niet zoveel doen.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  dinsdag 26 mei 2009 @ 10:02:04 #16
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_69409830
Kamervragen? Hero Brinkman?
Scratch a liberal and you will find a fascist
  dinsdag 26 mei 2009 @ 10:12:40 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_69410108
Het zou beter zijn de politie gewoon af te schaffen. Nu kost die handenvol geld terwijl ze niks "kunnen" doen tegen Oost-Europese roversbenden die onze winkeliers bestelen, motordieven, verkrachters, moordenaars en illegalen. Van kleine kinderen de fiets afpakken, of boetes uitschrijven aan eerzame burgers die op tijd op hun werk willen zijn. Ja, daar zijn ze goed in. Net als in het maken van snoepreisjes naar tropische oorden om de politie aldaar te bestuderen en 's nachts joyriden over de A2 met de zwaailichten aan omdat anders de frieten koud worden.

Nu betalen we veel geld voor een dienst die niet geleverd wordt. Dan liever in ieder geval die belastingcenten in de zak gehouden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 26 mei 2009 @ 13:46:48 #18
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_69416408
Mijn vooroordelen over de Politie in Nederland zijn bij deze weer bevestigt. Walgelijk.
Een verkapte belastingdienst is het meer niet. . Het enigste wat ze kunnen is brave burgers op de bon slingeren, voor de rest vertikken ze het om iets uit te voeren.
pi_69428461
hebben jullie je weleens in de wet verdiept of roepen jullie altijd maar wat?

1. is de motor niet gestolen, maar werd deze meegegeven door de dealer.
2. het is geen diefstal maar hooguit verduistering.
Bij diefstal gaat het namelijk om 'wegnemen', en hij nam niets weg maar kreeg de motor mee.
Om tot verduistering te komen in strafrecht zal eerst het civielrecht afgehandeld moeten zijn.
Vandaar de aangetekende brief. Misschien is die gast wel 'ziek' en kom daarom niet terugkomen.
Niet dat ik dat geloof maar dat zou zijn smoes kunnen zijn. Misschien is de motor wel van hem gestolen.
En aangezien je aangifte MAG doen maar niet MOET (hij zou immers dan valse aangifte doen) kunnen ze hem dan niets maken. De perfecte smoes. Ze zullen hem niet geloven, maar bewijzen kunnen ze het tegendeel niet.
3. is het geen strafrecht (dus niet voor de politie) maar civielrecht (advocaat en deurwaarder).
4. ik wil nog wel eens horen of de verzekering erg blij is en gaat uitbetalen:
-a. hij wist dat deze gast al eerder niet was teruggekomen met een motor
-b. hij had ook op de dag van de proefrit (dat was een paar dagen na het eerste winkelbezoek) de politie paraat kunnen hebben
-c. hij had de politie kunnen bellen toen ie de motor in de tuin bij die gast zag staan (maar dan kom je niet tot bij de bende en dan gaat je uitzending de mist in, maar nu ben je 16 k kwijt)
-d. foutje in de voorbereiding als je niet wet hoe een track 'n trace systeem werkt?
5. ter onderbouwing van punt 3:
als jij je boeken leent bij de bieb en je brengt ze niet terug, wat gebeurt er dan?
-a: eerst een aanmaning of drie
-b: dan een deurwaarder
-c: ten slotte een rechter
aangezien de prijs van boeken niet hoog is blijft het vaak bij a en b.
Maar het geheel is analoog aan elkaar:
een onderlinge schriftelijke overeenkomst wordt niet nagekomen: civielrecht

En over het volgen dat een bijzondere opsporingsmethode is waar PRdV lacherig over deed:
kijk eens hier: art. 126g wetboek van strafvordering
Daarvoor moet een OvJ toestemming geven. En die doet zoiets pas als er een dossier is waarover de OvJ kan beslissen.

[ Bericht 51% gewijzigd door CasaGrande op 26-05-2009 19:52:23 ]
pi_69428921
quote:
Precies op het afgesproken tijdstip verschijnt Johan B. in de showroom in Soesterberg. Na het ondertekenen van een proefritformulier, met daarop zijn volledige naam en adres, neemt hij de motor mee voor een ritje in de omgeving van de motorzaak. Hij belooft een kwartier weg te blijven. Maar niets is minder waar: de veroordeelde motordief rijdt rechtstreeks naar een wijkje onder rook van vliegveld Zestienhoven in Rotterdam. Daar parkeert hij de gestolen motor in een voortuin.

Hans Smit stapt direct na de diefstal met alle informatie over de dader naar de politie in Soest, maar die blijkt totaal niet geïnteresseerd in zijn zaak. Sterker nog: het is in eerste instantie niet mogelijk om aangifte te doen omdat de ondernemer nog een bekeuring open zou hebben staan. Pas als blijkt dat die betaald is, kan de aangifte worden afgerond.
Dit slaat natuurlijk ook nergens op. Een motorfiets meegeven aan iemand waarvan je weet dat hij hem niet terug wil brengen, en dan moet de politie dat ding uit een tuin gaan halen. Er zijn wel grenzen natuurlijk. Mensen moeten zelf op hun spullen passen.

En verkeersboetes innen moet ook gebeuren. Als ze iets van de politie moeten weten ze ze te vinden, maar als ze moeten betalen, dan moet de politie er achteraan zitten? Alsof dat geen tijd kost. Eerst dokken, dan aangifte in behandeling nemen, dat is juist efficiënt. Anders kunnen ze later die wanbetaler weer gaan opsporen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 26 mei 2009 @ 19:51:58 #21
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_69429093
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 19:37 schreef CasaGrande het volgende:
[.]
Jullie is meervoud.

Maar de algehele prioriteiten bij politie lijken toch echt niet te liggen bij het vangen en achter de tralies plaatsen van criminelen.
Sterker nog, het lijkt erop dat men zelfs expres uit de buurt van gevaarlijke situaties wenst te blijven en in plaats daarvan de meest gemakkelijke manier gebruikt om de landelijke (door het ministerie) vastgelegde quota te halen.

Als er een wet is die dat veroorzaakt dan dient die wet aangepast te worden, want dan deugt die niet.
pi_69429267
poehpoeh, het lijkt erop...populaire praat
en alsof een gestolen motor oppikken zo gevaarlijk is.

Neen kijkcijfers willen scoren bij een commerciele zender en dan niet weten dat het geen politiezaak is maar civielrecht. En dan had hij meteen moeten bellen toen die motor in de voortuin stond. Maar dan heb je leuke uitzending. Benieuwd of de verzekering (onze premie) uitkeert.

En de politie is geen brandweer die zit te wachten op de kazerne.
Hoe zou er dan gepraat worden over de politie als je kon binnenlopen om 2 agenten op te halen voor een klusje.

[ Bericht 19% gewijzigd door CasaGrande op 26-05-2009 20:10:43 ]
  dinsdag 26 mei 2009 @ 21:52:24 #23
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_69434256
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 19:56 schreef CasaGrande het volgende:
poehpoeh, het lijkt erop...populaire praat
en alsof een gestolen motor oppikken zo gevaarlijk is.

Neen kijkcijfers willen scoren bij een commerciele zender en dan niet weten dat het geen politiezaak is maar civielrecht. En dan had hij meteen moeten bellen toen die motor in de voortuin stond. Maar dan heb je leuke uitzending. Benieuwd of de verzekering (onze premie) uitkeert.

En de politie is geen brandweer die zit te wachten op de kazerne.
Hoe zou er dan gepraat worden over de politie als je kon binnenlopen om 2 agenten op te halen voor een klusje.
Raaskallen is ook een vorm van communicatie, maar ik begrijp in ieder geval dat jij het niet begrijpt.

Er is echt wel wat mis met de prioriteiten bij de hermandad, en als je dat niet ziet dan zit je zelf waarschijnlijk ergens in dat circuit en heb je de oogkleppen op.
Als een organisatie zo bureaucratisch is geworden dat er meer mensen met kantoorwerk bezig zijn dan dat ze hun eigenlijke taken uitvoeren dan is er wat mis met die organisatie.

Of dat willens en wetens is, ik denk het wel.
pi_69436524
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 19:51 schreef DrDarwin het volgende:

Sterker nog, het lijkt erop dat men zelfs expres uit de buurt van gevaarlijke situaties wenst te blijven

en

in plaats daarvan de meest gemakkelijke manier gebruikt om de landelijke (door het ministerie) vastgelegde quota te halen.
Over raaskallen is een vorm van communicatie gesproken.
  dinsdag 26 mei 2009 @ 23:10:35 #25
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_69437421
quote:
Op dinsdag 26 mei 2009 22:48 schreef CasaGrande het volgende:

[..]

Over raaskallen is een vorm van communicatie gesproken.
Tsja....zo'n one-liner lijkt heel wat maar is eigenlijk niks.
Beter je best doen knulletje.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')