abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67840798
Even ter verduidelijking: een dieet preventief tegen kanker, of voor kankerpatienten; met producten met veel kankerremmende stoffen. Mijn vriend en ik volgen sinds deze week het dieet van Dr. Valstar (op consult). Er zijn ineens veel dingen die niet meer mogen (rood vlees, aardappelen, gistbrood, melkproducten, suiker, bakboter), maar ook dingen die juist wel mogen (veel verse groente en fruit, zilvervliesrijst, volkorenpasta, sojaproducten, vette vis tot 3 keer p/w, kalkoen tot 1 keer p/w, zuurdesembrood, jonge kaas tot 40gr. p/d, noten en zaden, paddestoelen, olijfolie, honing, groene thee, tot twee glazen rode wijn p/d).

Maar, zoals bijna iedere man, is die van mij ook moeilijk met gezond eten. Hij eet het liefst broodjes döner, pizza en hamburgers Als ik kook vind hij de meeste dingen wel lekker, ook de dingen waarvan hij altijd zei dat hij het niet lust. Maar het is toch best moeilijk om dingen te verzinnen naar verloop van tijd. Vooral het vlees gaan we missen, en de kazen. En daarbij is het ontbijt en de lunch het moeilijkste.

Ik hoop dat een aantal van jullie dit dieet of aanverwante dieeten volgen en mij zouden kunnen helpen met tips en/of recepten. Er is een kookboek, maar ik heb er niet het geld voor. Een van de problemen is bijvoorbeeld dat zuurdesembrood: het is moeilijk verkrijgbaar, ontzettend duur, en het is niet makkelijk weg te krijgen. Is het te doen om bijvoorbeeld je eigen brood te maken? En hoe kun je pizza's maken van zuurdesem-beslag? En misschien ook andere dingen? Sommige producten worden aanbevolen zoals bepaalde soorten groente, fruit en paddestoelen. En het zou fijn zijn om goede recepten met die producten te vinden; zodat ik iets op tafel kan zetten dat vult, gezond is, en binnen het dieet past.

In ieder geval alvast bedankt, en ik hoop dat er meer mensen zijn die dit dieet volgen of hebben gevolgd (misschien zijn er mensen met goede ervaringen?) en dat we elkaar een beetje kunnen helpen hierbij.
pi_67842185
Waarom volgen jullie dit dieet? De meeste dieten tegen kanker zijn een fabeltje.
Wat niet is, kan nog komen
  woensdag 8 april 2009 @ 20:57:55 #3
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_67842282
Voedsel kan natuurlijk wel een rol spelen in het aanwakkeren danwel tegengaan van het vormen van kanker, maar echte invloed heeft het niet in de mate als waarin gesuggereerd wordt, Anders zou er niemand meer met blaren in hun mond van de chemo zitten.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_67842487
Oke er zijn bepaalde stoffen die mogelijk de ontwikkeling van bepaalde soorten kanker kunnen remmen. Maar om hiervoor je hele leven om te gooien en nauwelijks dingen te eten die je lekker vind??
Wat niet is, kan nog komen
pi_67845678
Als je zo bang bent voor kanker...
pi_67852261
ik neem 'm mee naar LIF
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_67852317
Dit soort diëten vertonen vaak veel overeenkomsten met het dieet dat de mens at toen hij nog jager-verzamelaar was. En er zijn dan ook 'primitieve' volkeren waar kanker niet voorkomt.

Zo'n dieet werkt niet alleen preventief tegen kanker, het is ook het gezondste dieet wat je kunt eten, omdat het 't dieet is waar je lichaam 'voor gemaakt' is.

Ik denk dat het handig is om je bij hetgeen je eet af te vragen of de jager-verzamelaar dit zou hebben gegeten en in welke hoeveelheden. Da's een handige leidraad.
pi_67852350
Wellicht interessant: http://paleodiet.com/

En wat een jager-verzamelaar dus in elk geval NIET at, is grote hoeveelheden granen zoals wij dat doen in de vorm van brood.
pi_67852406
quote:
Op donderdag 9 april 2009 07:38 schreef Isegrim het volgende:
Dit soort diëten vertonen vaak veel overeenkomsten met het dieet dat de mens at toen hij nog jager-verzamelaar was. En er zijn dan ook 'primitieve' volkeren waar kanker niet voorkomt.
Nou die mensen werden dan ook maar 30, dus dan is het logisch dat ze minder kanker hebben..
Shine bright like a diamond.
pi_67852427
quote:
Op donderdag 9 april 2009 07:49 schreef June. het volgende:

[..]

Nou die mensen werden dan ook maar 30, dus dan is het logisch dat ze minder kanker hebben..
Dat is niet per definitie waar en dat heeft bovendien niet met hun dieet te maken.
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 07:55:10 #11
9859 crew  Karina
Woman
pi_67852438
Gezond eten is niets mis mee, maar ik moet zeggen dat ik heel erg sceptisch sta tegenover dit soort diëten. Als het ECHT tegen kanker zou helpen, dan zou elke dokter, elke kankerpatient zo'n dieet voorschrijven.

En je wilt toch niet je hele leven alleen maar gezond eten? Je wilt ook wel eens wat "lekkers", een zak chips, patat, chocolade of wat je ook lekker vindt.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_67852530
quote:
Op donderdag 9 april 2009 07:55 schreef Karina het volgende:
Gezond eten is niets mis mee, maar ik moet zeggen dat ik heel erg sceptisch sta tegenover dit soort diëten. Als het ECHT tegen kanker zou helpen, dan zou elke dokter, elke kankerpatient zo'n dieet voorschrijven.
De dokter komt er pas aan te pas als je al kanker hebt. Dan is het veel te laat voor een dieet. Dit gaat over preventie. En het is allang bekend dat bepaalde voedselsoorten de kans op kanker enorm verkleinen ("Twee ons groente en twee stuks fruit, dan hou je het een heel stuk langer uit" - waarom denk je dat die reclame er is?) en dat er volkeren zijn die door hun eetgewoonten veel minder vatbaar zijn voor kanker. Dat is geen nieuws.
quote:
En je wilt toch niet je hele leven alleen maar gezond eten? Je wilt ook wel eens wat "lekkers", een zak chips, patat, chocolade of wat je ook lekker vindt.
Dat kan ook best. Probleem is dat de gemiddelde westerse mens bijna alleen maar ongezonde dingen eet. Veel te veel koolhydraten, veel te veel verzadigde vetten, veel te veel geraffineerde suikers.
  donderdag 9 april 2009 @ 08:12:13 #13
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_67852612
quote:
Op donderdag 9 april 2009 08:05 schreef Isegrim het volgende:

[..]

De dokter komt er pas aan te pas als je al kanker hebt. Dan is het veel te laat voor een dieet. Dit gaat over preventie. En het is allang bekend dat bepaalde voedselsoorten de kans op kanker enorm verkleinen ("Twee ons groente en twee stuks fruit, dan hou je het een heel stuk langer uit" - waarom denk je dat die reclame er is?) en dat er volkeren zijn die door hun eetgewoonten veel minder vatbaar zijn voor kanker. Dat is geen nieuws.
En het is bewezen dat dit door de eetgewoonten komt?
quote:
Dat kan ook best. Probleem is dat de gemiddelde westerse mens bijna alleen maar ongezonde dingen eet. Veel te veel koolhydraten, veel te veel verzadigde vetten, veel te veel geraffineerde suikers.
Allemaal waar, maar waar komt toch altijd die onzin vandaan dat je als mens 'gemaakt bent' om bepaald voedsel te eten? Je bent nergens voor gemaakt, wat je bent is het resultaat van je omgeving.

Natuurlijk is sommig voedsel beter geschikt dan ander voedsel, maar de notie dat er iets bestaat als 'het menselijk dieet' gaat er bij mij echt niet in.
Intelligent, but fucked up.
pi_67852710
quote:
Op donderdag 9 april 2009 08:12 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

En het is bewezen dat dit door de eetgewoonten komt?
Het is in elk geval bewezen dat bepaalde voedselsoorten / eetgewoonten kanker helpen voorkomen.
quote:
Allemaal waar, maar waar komt toch altijd die onzin vandaan dat je als mens 'gemaakt bent' om bepaald voedsel te eten? Je bent nergens voor gemaakt, wat je bent is het resultaat van je omgeving.
Dat is tot op zeker hoogte waar. Het is nog maar heel kort geleden dat de mens overstapte van jager-verzamelaar naar landbouwer. Ons lichaam heeft zich nog lang niet aangepast aan de nieuwe manier van eten. Zulke processen duren vele tienduizenden, zoniet miljoenen jaren.
quote:
Natuurlijk is sommig voedsel beter geschikt dan ander voedsel, maar de notie dat er iets bestaat als 'het menselijk dieet' gaat er bij mij echt niet in.
Voor elk dierentuindier geldt dat het een bepaald dieet krijgt, aangepast op wat het in de natuur eet. En dit zou voor het zoogdier mens niet gelden? Dát vind ik pas onwaarschijnlijk.
  Moderator donderdag 9 april 2009 @ 08:32:28 #15
9859 crew  Karina
Woman
pi_67852891
quote:

[..]

[..]

In de OP staat toch duidelijk "Even ter verduidelijking: een dieet preventief tegen kanker, of voor kankerpatienten".

Ik geloof best dat als je elke dag alleen maar vette dingen en hompen rood vlees eet, de kan op kanker wordt vergroot, maar dat je geen kanker krijgt als je dat allemaal NIET eet, dat betwijfel ik. Ik ken genoeg mensen die aan kanker zijn overleden en een heel gezond leven leidden. Maar goed de meningen zijn daarover verdeeld (ook in de medische wereld als ik zo een beetje google).

En ook dr Valstar is nogal omstreden als ik sommige artikelen lees.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  donderdag 9 april 2009 @ 08:44:40 #16
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_67853077
quote:
Op donderdag 9 april 2009 08:20 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Het is in elk geval bewezen dat bepaalde voedselsoorten / eetgewoonten kanker helpen voorkomen.
Ongetwijfeld. Maar 'kanker helpen voorkomen' is nogal summier. Heb je bronnen die me op weg kunnen helpen?

Want ik geloof het best allemaal, maar ik twijfel ernstig aan de hardheid van het bewijs.
quote:
Dat is tot op zeker hoogte waar. Het is nog maar heel kort geleden dat de mens overstapte van jager-verzamelaar naar landbouwer. Ons lichaam heeft zich nog lang niet aangepast aan de nieuwe manier van eten. Zulke processen duren vele tienduizenden, zoniet miljoenen jaren.
Wie zegt dat dan? Een kind in de buik van een moeder die slechts toegang heeft tot een beperkt dieet zal daar op aangepast zijn. Dat is terug te vinden in het DNA van zo'n kind.

Ik zie weinig reden om aan te nemen waarom mutaties binnen 2 generaties kunnen plaatsvinden en de omgeving van de moeder mede bepalend is voor het uiteindelijke kind dat er uit komt, maar dat verandering van spijs plotseling ik weet niet hoeveel generaties nodig heeft.
quote:
Voor elk dierentuindier geldt dat het een bepaald dieet krijgt, aangepast op wat het in de natuur eet. En dit zou voor het zoogdier mens niet gelden? Dát vind ik pas onwaarschijnlijk.
Hoeveel alleseters zitten daar tussen?
pi_67853267
quote:
Op donderdag 9 april 2009 08:44 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Ongetwijfeld. Maar 'kanker helpen voorkomen' is nogal summier. Heb je bronnen die me op weg kunnen helpen?

Want ik geloof het best allemaal, maar ik twijfel ernstig aan de hardheid van het bewijs.
Ben nu onderweg. Zal later wat bronnen zoeken.
quote:
Wie zegt dat dan? Een kind in de buik van een moeder die slechts toegang heeft tot een beperkt dieet zal daar op aangepast zijn. Dat is terug te vinden in het DNA van zo'n kind.
! Ik denk dat je de 'Biologie voor dummies' nog even moet lezen.
quote:
Hoeveel alleseters zitten daar tussen?
Wat doet dat ertoe? Alleseter betekent niet 'alles is goed voor dit dier' maar 'eet zowel plantaardig als dierlijk materiaal'.
pi_67853594
quote:
Op donderdag 9 april 2009 07:38 schreef Isegrim het volgende:

Zo'n dieet werkt niet alleen preventief tegen kanker, het is ook het gezondste dieet wat je kunt eten, omdat het 't dieet is waar je lichaam 'voor gemaakt' is.
quote:
Op donderdag 9 april 2009 07:53 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat is niet per definitie waar en dat heeft bovendien niet met hun dieet te maken.
quote:

[..]

[..]

Zo... dat zijn een heuleboel stellingen die om onderbouwing schreeuwen.
Knap hoor, dat je met zoveel stelligheid durft te beweren dat er één ideale dieetvorm bestaat, terwijl bij mijn nederige weten wetenschappelijk onderzoek naar dietaire "harde waarheden" voornamelijk tegenstrijdige resultaten oplevert. Ik zie je bronnen met plezier tegemoet.
pi_67855286
quote:
Op donderdag 9 april 2009 08:20 schreef Isegrim het volgende:

[..]

[..]

[..]

Ik heb ooit een boek gelezen waarin een hartchirurg omschreef dat er zo'n 14 verschillende diëten zijn, wereldwijd. Aanpassing aan een ander dieet (dwz je systeem aanleren om je voedingsstoffen op te nemen uit de voedingsmiddelen van het nieuwe dieet) kost een populatie geloof ik 2000 jaar. Is ook de reden waaom het niet zinvol is voor een individuele Westeuropeaan om te proberen gezonder te leven met bijvoorbeeld het Japanse dieet; je neemt niet optimaal de voedingsstoffen op.
Vond het een heel plausibel verhaal.

Bovendien: de jager/verzamelaar at toch bergen rood vlees? Volgens mij is dat nou net een voedingsmiddel dat negatief gelinkt is aan het ontstaan van kanker

@TS, ik heb als kind een tijdje Dr Moerman gegeten, Maar dat was ergens begin jaren '80. Hypergezond, maar niet echt lekker

Wat is precies de reden dat je aan dit dieet bent begonnen?
pi_67857570
Het is voor ons niet preventief. Mijn vriend heeft ongeneeslijke kanker (leukemie) en dit is ons via via aangeraden om te proberen (ik ben natuurlijk solidair en doe mee). We kijken het een half jaar aan en hij laat zijn bloed iedere maand meten, en als er verbetering optreedt is dat een reden voor ons om hiermee door te gaan. Hij krijg ook extra vitaminensupplementen (hoge dosis groene thee, etcetera). Je moet gewoon alles proberen wat je kunt, en baadt het niet dan schaadt het ook niet om een half jaar op deze manier gezond te eten. Op internet zijn de reacties wisselend. Sommige mensen claimen dat hun ten dood opgeschreven moeder, over wie de dokters zeiden niets meer te kunnen doen, dit dieet is gaan volgen en nu, tien jaar later, nog leeft. Anderen vinden het onzin, maar wat maakt het uit? Je doet het naast de chemokuur en/of andere behandelingen.

Ik heb ook niet zo veel zin om te discusseren over de wetenschappelijkheid van dit dieet, het topic was meer bedoeld om recepten te krijgen van mensen die dit dieet ook volgen of hebben gevolgd (daarom had ik het ook op het culinaire forum geplaatst.....)
pi_67857702
OK, maar als je niet wilt discussieren over de wetenschappelijkheid van het dieet, kom dan eens met concrete vragen? Wat voor recepten wil je?

Voor wat betreft zuurdesembrood: kijk eens rond in CUL. Ik geloof dat Sigme en Pietverdriet daar wel ervaring mee hebben.
  donderdag 9 april 2009 @ 12:24:43 #22
208890 June.
Seriously?
pi_67859545
quote:

[..]

Maar ook dat is discutabel, keihard bewijs voor een bepaald dieet is er simpelweg niet. Onderzoek doen naar het effect van diëten is lastig omdat zoveel factoren de uitkomst kunnen beïnvloeden (genetische factoren, leefstijk, omgeving, etc).

Dus het is prima als mensen graag zo willen leven, maar het gaat wel erg ver om te zeggen dat dit 'het gezondste dieet is wat je kunt eten' .
Shine bright like a diamond.
pi_67860020
quote:
Op donderdag 9 april 2009 11:29 schreef lovelyrita het volgende:

Ik heb ook niet zo veel zin om te discusseren over de wetenschappelijkheid van dit dieet, het topic was meer bedoeld om recepten te krijgen van mensen die dit dieet ook volgen of hebben gevolgd (daarom had ik het ook op het culinaire forum geplaatst.....)
In dat geval had je in de titel van het topic beter niet "kankerremmende diëten" kunnen gebruiken. Dat is nogal een wetenschappelijke claim die velen niet zonder discussie zullen laten passeren.
Uiteraard is het jouw goed recht (en dat van je vriend) om een dergelijk dieet te volgen, al dan niet in de hoop dat het zal helpen bij leukemie, maar de manier waarop je je vragen hebt ingeleid nodigt wel uit tot discussie van de validiteit van de methode zelf ipv praktische zaken.
  donderdag 9 april 2009 @ 15:09:04 #24
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_67865093
quote:
Op donderdag 9 april 2009 08:54 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ben nu onderweg. Zal later wat bronnen zoeken.
OK.
quote:
! Ik denk dat je de 'Biologie voor dummies' nog even moet lezen.
Omgevingsfactoren worden wel degelijk doorgegeven van moeder op kind.
quote:
Wat doet dat ertoe? Alleseter betekent niet 'alles is goed voor dit dier' maar 'eet zowel plantaardig als dierlijk materiaal'.
Wat het er toe doet?

Dat een alleseter doorgaans een wat gevarieerder dieet tot zich neemt. Dat een leeuw in de dierentuin veel vlees krijgt lijkt me vrij logisch. Dat je de dieren geeft wat ze in hun natuurlijke omgeving eten lijkt me ook logisch.

Maar volgens mij heb je nodig wat je nodig hebt en biedt de natuur wat de natuur te bieden heeft. Ik snap niet zozeer wat volgens jou dan mijn natuurlijke habitat zou zijn en wat daar zoal aan voedsel te vinden zou zijn buiten het voedsel wat ik zelf zou kunnen verbouwen (na een lang zwervend bestaan ook nog eens).
pi_67865565
TVP, heeft iemand wat recepten met de producten die er genoemd worden?
I HATE MUSIC
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')