Nou die mensen werden dan ook maar 30, dus dan is het logisch dat ze minder kanker hebben..quote:Op donderdag 9 april 2009 07:38 schreef Isegrim het volgende:
Dit soort diëten vertonen vaak veel overeenkomsten met het dieet dat de mens at toen hij nog jager-verzamelaar was. En er zijn dan ook 'primitieve' volkeren waar kanker niet voorkomt.
Dat is niet per definitie waar en dat heeft bovendien niet met hun dieet te maken.quote:Op donderdag 9 april 2009 07:49 schreef June. het volgende:
[..]
Nou die mensen werden dan ook maar 30, dus dan is het logisch dat ze minder kanker hebben..
De dokter komt er pas aan te pas als je al kanker hebt. Dan is het veel te laat voor een dieet. Dit gaat over preventie. En het is allang bekend dat bepaalde voedselsoorten de kans op kanker enorm verkleinen ("Twee ons groente en twee stuks fruit, dan hou je het een heel stuk langer uit" - waarom denk je dat die reclame er is?) en dat er volkeren zijn die door hun eetgewoonten veel minder vatbaar zijn voor kanker. Dat is geen nieuws.quote:Op donderdag 9 april 2009 07:55 schreef Karina het volgende:
Gezond eten is niets mis mee, maar ik moet zeggen dat ik heel erg sceptisch sta tegenover dit soort diëten. Als het ECHT tegen kanker zou helpen, dan zou elke dokter, elke kankerpatient zo'n dieet voorschrijven.
Dat kan ook best. Probleem is dat de gemiddelde westerse mens bijna alleen maar ongezonde dingen eet. Veel te veel koolhydraten, veel te veel verzadigde vetten, veel te veel geraffineerde suikers.quote:En je wilt toch niet je hele leven alleen maar gezond eten? Je wilt ook wel eens wat "lekkers", een zak chips, patat, chocolade of wat je ook lekker vindt.
En het is bewezen dat dit door de eetgewoonten komt?quote:Op donderdag 9 april 2009 08:05 schreef Isegrim het volgende:
[..]
De dokter komt er pas aan te pas als je al kanker hebt. Dan is het veel te laat voor een dieet. Dit gaat over preventie. En het is allang bekend dat bepaalde voedselsoorten de kans op kanker enorm verkleinen ("Twee ons groente en twee stuks fruit, dan hou je het een heel stuk langer uit" - waarom denk je dat die reclame er is?) en dat er volkeren zijn die door hun eetgewoonten veel minder vatbaar zijn voor kanker. Dat is geen nieuws.
Allemaal waar, maar waar komt toch altijd die onzin vandaan dat je als mens 'gemaakt bent' om bepaald voedsel te eten? Je bent nergens voor gemaakt, wat je bent is het resultaat van je omgeving.quote:Dat kan ook best. Probleem is dat de gemiddelde westerse mens bijna alleen maar ongezonde dingen eet. Veel te veel koolhydraten, veel te veel verzadigde vetten, veel te veel geraffineerde suikers.
Het is in elk geval bewezen dat bepaalde voedselsoorten / eetgewoonten kanker helpen voorkomen.quote:Op donderdag 9 april 2009 08:12 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
En het is bewezen dat dit door de eetgewoonten komt?
Dat is tot op zeker hoogte waar. Het is nog maar heel kort geleden dat de mens overstapte van jager-verzamelaar naar landbouwer. Ons lichaam heeft zich nog lang niet aangepast aan de nieuwe manier van eten. Zulke processen duren vele tienduizenden, zoniet miljoenen jaren.quote:Allemaal waar, maar waar komt toch altijd die onzin vandaan dat je als mens 'gemaakt bent' om bepaald voedsel te eten? Je bent nergens voor gemaakt, wat je bent is het resultaat van je omgeving.
Voor elk dierentuindier geldt dat het een bepaald dieet krijgt, aangepast op wat het in de natuur eet. En dit zou voor het zoogdier mens niet gelden? Dát vind ik pas onwaarschijnlijk.quote:Natuurlijk is sommig voedsel beter geschikt dan ander voedsel, maar de notie dat er iets bestaat als 'het menselijk dieet' gaat er bij mij echt niet in.
In de OP staat toch duidelijk "Even ter verduidelijking: een dieet preventief tegen kanker, of voor kankerpatienten".quote:Op donderdag 9 april 2009 08:05 schreef Isegrim het volgende:
[..]
De dokter komt er pas aan te pas als je al kanker hebt. Dan is het veel te laat voor een dieet. Dit gaat over preventie. En het is allang bekend dat bepaalde voedselsoorten de kans op kanker enorm verkleinen ("Twee ons groente en twee stuks fruit, dan hou je het een heel stuk langer uit" - waarom denk je dat die reclame er is?) en dat er volkeren zijn die door hun eetgewoonten veel minder vatbaar zijn voor kanker. Dat is geen nieuws.
[..]
Dat kan ook best. Probleem is dat de gemiddelde westerse mens bijna alleen maar ongezonde dingen eet. Veel te veel koolhydraten, veel te veel verzadigde vetten, veel te veel geraffineerde suikers.
Ongetwijfeld. Maar 'kanker helpen voorkomen' is nogal summier. Heb je bronnen die me op weg kunnen helpen?quote:Op donderdag 9 april 2009 08:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het is in elk geval bewezen dat bepaalde voedselsoorten / eetgewoonten kanker helpen voorkomen.
Wie zegt dat dan? Een kind in de buik van een moeder die slechts toegang heeft tot een beperkt dieet zal daar op aangepast zijn. Dat is terug te vinden in het DNA van zo'n kind.quote:Dat is tot op zeker hoogte waar. Het is nog maar heel kort geleden dat de mens overstapte van jager-verzamelaar naar landbouwer. Ons lichaam heeft zich nog lang niet aangepast aan de nieuwe manier van eten. Zulke processen duren vele tienduizenden, zoniet miljoenen jaren.
Hoeveel alleseters zitten daar tussen?quote:Voor elk dierentuindier geldt dat het een bepaald dieet krijgt, aangepast op wat het in de natuur eet. En dit zou voor het zoogdier mens niet gelden? Dát vind ik pas onwaarschijnlijk.
Ben nu onderweg. Zal later wat bronnen zoeken.quote:Op donderdag 9 april 2009 08:44 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Maar 'kanker helpen voorkomen' is nogal summier. Heb je bronnen die me op weg kunnen helpen?
Want ik geloof het best allemaal, maar ik twijfel ernstig aan de hardheid van het bewijs.
quote:Wie zegt dat dan? Een kind in de buik van een moeder die slechts toegang heeft tot een beperkt dieet zal daar op aangepast zijn. Dat is terug te vinden in het DNA van zo'n kind.
Wat doet dat ertoe? Alleseter betekent niet 'alles is goed voor dit dier' maar 'eet zowel plantaardig als dierlijk materiaal'.quote:Hoeveel alleseters zitten daar tussen?
quote:Op donderdag 9 april 2009 07:38 schreef Isegrim het volgende:
Dit soort diëten vertonen vaak veel overeenkomsten met het dieet dat de mens at toen hij nog jager-verzamelaar was. En er zijn dan ook 'primitieve' volkeren waar kanker niet voorkomt.
Zo'n dieet werkt niet alleen preventief tegen kanker, het is ook het gezondste dieet wat je kunt eten, omdat het 't dieet is waar je lichaam 'voor gemaakt' is.
quote:Op donderdag 9 april 2009 07:53 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is niet per definitie waar en dat heeft bovendien niet met hun dieet te maken.
Zo... dat zijn een heuleboel stellingen die om onderbouwing schreeuwen.quote:Op donderdag 9 april 2009 08:05 schreef Isegrim het volgende:
[..]
[..]
Dat kan ook best. Probleem is dat de gemiddelde westerse mens bijna alleen maar ongezonde dingen eet. Veel te veel koolhydraten, veel te veel verzadigde vetten, veel te veel geraffineerde suikers.
Ik heb ooit een boek gelezen waarin een hartchirurg omschreef dat er zo'n 14 verschillende diëten zijn, wereldwijd. Aanpassing aan een ander dieet (dwz je systeem aanleren om je voedingsstoffen op te nemen uit de voedingsmiddelen van het nieuwe dieet) kost een populatie geloof ik 2000 jaar. Is ook de reden waaom het niet zinvol is voor een individuele Westeuropeaan om te proberen gezonder te leven met bijvoorbeeld het Japanse dieet; je neemt niet optimaal de voedingsstoffen op.quote:Op donderdag 9 april 2009 08:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het is in elk geval bewezen dat bepaalde voedselsoorten / eetgewoonten kanker helpen voorkomen.
[..]
Dat is tot op zeker hoogte waar. Het is nog maar heel kort geleden dat de mens overstapte van jager-verzamelaar naar landbouwer. Ons lichaam heeft zich nog lang niet aangepast aan de nieuwe manier van eten. Zulke processen duren vele tienduizenden, zoniet miljoenen jaren.
[..]
Voor elk dierentuindier geldt dat het een bepaald dieet krijgt, aangepast op wat het in de natuur eet. En dit zou voor het zoogdier mens niet gelden? Dát vind ik pas onwaarschijnlijk.
Maar ook dat is discutabel, keihard bewijs voor een bepaald dieet is er simpelweg niet. Onderzoek doen naar het effect van diëten is lastig omdat zoveel factoren de uitkomst kunnen beïnvloeden (genetische factoren, leefstijk, omgeving, etc).quote:Op donderdag 9 april 2009 08:05 schreef Isegrim het volgende:
[..]
In dat geval had je in de titel van het topic beter niet "kankerremmende diëten" kunnen gebruiken. Dat is nogal een wetenschappelijke claim die velen niet zonder discussie zullen laten passeren.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:29 schreef lovelyrita het volgende:
Ik heb ook niet zo veel zin om te discusseren over de wetenschappelijkheid van dit dieet, het topic was meer bedoeld om recepten te krijgen van mensen die dit dieet ook volgen of hebben gevolgd (daarom had ik het ook op het culinaire forum geplaatst.....)
OK.quote:Op donderdag 9 april 2009 08:54 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ben nu onderweg. Zal later wat bronnen zoeken.
Omgevingsfactoren worden wel degelijk doorgegeven van moeder op kind.quote:! Ik denk dat je de 'Biologie voor dummies' nog even moet lezen.
Wat het er toe doet?quote:Wat doet dat ertoe? Alleseter betekent niet 'alles is goed voor dit dier' maar 'eet zowel plantaardig als dierlijk materiaal'.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |