abonnement Unibet Coolblue
pi_66728541
De AEX flirt met de 200 punten, maar (hopelijk) gaan we daar de komende handelsdagen doorheen, onder het mom van een capitulatie zouden we best naar de 165 tot 185 punten kunnen. Echter vormt dit mooi de basis voor een enorme bearmarktrally van jewelste. Er zijn verschillende indicatoren waarom er volgende week een enorme rally op komst is.
quote:
Congress to Examine Mark-to-Market Accounting

By: Reuters | 04 Mar 2009 | 04:20 PM ET

A U.S. House Financial Services subcommittee plans a hearing on mark-to-market accounting rules, which have been blamed for forcing banks to report billions of dollars in write-downs, a source briefed on the matter told Reuters on Wednesday.

The subcommittee on capital markets has tentatively scheduled the hearing for March 12, the source said.

The U.S. Securities and Exchange Commission's chief accountant and the chairman of the Financial Accounting Standards Board, will be asked to testify, the source said.

U.S. industry groups have pressured the SEC and FASB to significantly alter or suspend the accounting rule, saying it is is undermining the government's multibillion-dollar effort to stabilize the country's financial sector.

Mark-to-market accounting requires assets to be valued at current market prices.

Some banks say it forces them to mark down assets to artificially low prices amid the current financial crisis when banks intend to hold the assets past the current reporting period.

The SEC and FASB are working on more guidance to help banks determine the value of an asset when there is little or no market trading.
quote:
On CNBC’s “Closing Bell” FM contributor Jon Najarian told Dylan Ratigan he sees a catalyst out there that could lift banks [XLF 6.89 -0.09 (-1.29%) ] as much as 100% - and as soon as next week.

The catalyst involves mark-to-market accounting; which has been blamed for forcing banks to record billions of dollars in writedowns.

According to Reuters, a U.S. House Financial Services subcommittee is expected to hold a hearing on mark-to-market accounting rules as soon as March 12. The SEC's chief accountant and the chairman of the Financial Accounting Standards Board, will be asked to testify, the report said.

If that meeting results in the government relaxing mark-to-market rules, Najarian thinks the stock market could explode.

He says, “if the government relaxes mark-to-market for 12 to 18 months you could see financials move 100% in a matter of hours.”

And he goes on to say, “In fact, I hope you’ll replay the soundbite because if the government relaxes mark-to-market accounting a number of banks stocks will be unbelievable values at these levels.”


But that's not all. Najarian thinks the move could not only light a fire under banks, but the entire market. “If that Reuters report above is right there’s a very good chance the entire market will get a big lift.”

Again, the date to watch is March 12th
Het verhaal is in een notendop zo: banken hebben enorme hypotheekpakketten, maar deze pakketten zijn op de huidige markt, waar zo'n beetje niemand ze wil kopen, weinig meer waard. Daarom moeten banken verplicht miljarden afschrijven. Zelfs wanneer elke cent rente is betaald over deze hypotheken. Niet erg eerlijk natuurlijk. Met een klein vermogen dat banken hebben is dat gewoon funest. Het aanpassen van deze regels zou het financiële systeem in 1 klap een stukje gezonder maken.

De datum waarop de vergadering hierover plaatsvindt is nog dubieuzer. Precies op 12 maart. Wat is er zo bijzonder aan 12 maart? 12 maart was precies de datum voor de bodem van de bearmarkt op in 2003.

Verder kijken veel analisten naar de Dow Jones Transportation index: http://finance.yahoo.com/q?s=^djt
Deze bodemde in 2003 uit op 2000 punten, en staat momenteel op 2400 punten.



Verder kunnen economische indicatoren gaan stabiliseren cq verbetering laten zien de komende maanden. Een startschot voor de aandelenmarkt om uit te gaan van een recovery.

http://moneynews.newsmax.(...)09/02/27/186345.html
quote:
Marc Faber: Stocks Poised to Rally
Investment guru Marc Faber, publisher of The Gloom, Boom & Doom Report newsletter, sees better times ahead for the stock market.

That may surprise many, given that stocks dropped to fresh lows this week as the government wrestled with bank bailouts and rumors of nationalization in the financial sector.

But Faber tells Bloomberg that the economy and markets have slumped so badly that they should soon rebound, at least a little bit.

'I wouldn't give up entirely on the theory that you can have some kind of rally develop soon, for one simple reason: The news on the economy has been horrific,' he says.

Faber doesn't expect the economy to recover instantly. Indeed, 'beconomic news will stay bad for quite some time, and the global economy will continue to deteriorate,' he says.

But many financial markets already have discounted the bad news, Faber notes.

'And the news over the next three months might not be quite as bad,' he says. 'There can be a rebound in housing starts or exports.'

That would bring bulls out of the woodwork, saying the economy has bottomed out, and we could get quite a rally, according to Faber. Global easing by central banks also will help.


'We are now more or less in an area where the market, after a final selloff, can have a reasonably good rally,' he says.
Bewijzen van uitbodeming:

http://www.nu.nl/economie(...)ontslagen-in-vs.html
quote:
Afname aantal aangekondigde ontslagen in VS

Uitgegeven: 4 maart 2009 14:22
Laatst gewijzigd: 4 maart 2009 14:48

NEW YORK - Amerikaanse bedrijven hebben in februari het ontslag aangekondigd van 186.350 werknemers, 23 procent minder dan een maand eerder.

Dat maakte het detacheringsbureau Challenger, Gray & Christmas woensdag bekend.

In januari kondigden bedrijven in de VS nog het ontslag aan van 241.749 werknemers.

Dat was het hoogste aantal van de afgelopen zeven jaar. De aangekondigde ontslagen lagen in februari echter nog altijd anderhalf keer hoger dan een jaar eerder.

Stabiliseren

''De daling geeft ons de hoop dat de piek in januari is bereikt en dat het aantal ontslagen nu zal afnemen of op zijn minst zich zal stabiliseren'', stelde onderzoeker John Challenger. Volgens hem is de kans wel groot dat ook de rest van het jaar elke maand zeker 100.000 banen verloren zullen gaan.

Banenverlies

De werkgelegenheid in het Amerikaanse bedrijfsleven is in februari met 697.000 banen afgenomen.

Dat maakte salarisstrookverwerker ADP woensdag bekend. Het aantal banen in de Amerikaanse private sector nam in de acht jaar dat het bedrijf de onderzoeken uitvoert nooit eerder zo sterk af.

614.000 banen

Het banenverlies viel dan ook aanzienlijk groter uit dan verwacht. Analisten geraadpleegd door persbureau Reuters hadden een afname met 610.000 banen voorzien.

ADP maakte verder bekend dat in januari aanzienlijk meer banen verloren zijn gegaan dan gedacht. In de eerste maand van het jaar verdwenen 614.000 banen, in plaats van het eerder gemelde aantal van 522.000.
23% minder, das toch fors.

Verder is de Baltic Dry Index enorm interessant op het moment.



http://www.investmenttools.com/futures/bdi_baltic_dry_index.htm

Zie hier hoe de S&P500 de Baltic Dry Index als een laffe hond volgde de laatste maanden, maar dan elke keer met ongeveer een maand vertraging.
quote:
Keert het sentiment op de wereldmarkt? Baltic Dry Index herstelt flink

De Baltic Dry Index (BDI) is de belangrijkste graadmeter voor tarieven van de bulk-scheepvaart. Door de crisis daalde de index het afgelopen jaar van 11.793 naar 775. Momenteel koerst de index weer richting de 2.000 punten.

Index
De index wordt dagelijks gepubliceerd door de Londense Baltic Exchange. De koers wordt samengesteld op basis van de tarieven die betaald worden om grondstoffen te vervoeren op de 25 drukst bevaren scheepvaartroutes.

Baltic
De Baltic Dry Index is voor economen van belang, omdat deze de wereldeconomie vrijwel direct volgt zonder politieke of andere invloed. Waar andere economische indicatoren beïnvloed kunnen worden — werkgelegenheidscijfers zijn vaak schattingen, consumentenvertrouwen meet niet veel meer dan sentiment, vaak zonder link met consumentenuitgaven en het bruto nationaal product wordt regelmatig aangepast — reageert de BDI slechts op het volume van de wereldhandel.

Niet speculatief
Ook het speculatieve element van de beurs ontbreekt, omdat men slechts een schip chartert als men lading te vervoeren heeft.
http://www.rtl.nl/(/finan(...)ry_index_herstel.xml

Wie de Baltic Dry Index het afgelopen half jaar goed had gevolgt had relatief simpel een fortuin kunnen verdienen met het shorten van de markt op basis van deze index. Sinds half februari is de index echter fiks gestegen. En als de S&P weer met een maand vertraging volgt dan komen we uit op half maart.

Ook analisten, voor wat ze waard zijn, komen weer uit de bearbunkers:
quote:
Technisch analisten zien nieuwe bodem van de AEX op 175 punten

3 maart 2009, 19:22 uur | FD.nl
Door: Saskia Jonker en Gert van der Have

Technisch analisten denken dat er een bodem voor de AEX-index, de hoofdgraadmeter van de Amsterdamse beurs, ligt tussen 170 en 180 punten. Dat betekent dat de beurs nog een stuk naar beneden kan. Gisteren sloot de index op 202,57 punten.

Beleggingsstrateeg Michel van der Stee van Van Lanschot sluit een verdere val van de beurs niet uit. ‘Er zijn op dit moment verschillen en parallellen met de Grote Depressie in de jaren dertig en de langdurige crisis in de jaren negentig in Japan. Als de parallellen de overhand krijgen, hebben we nog wat tegoed.’

Waar ligt de definitieve bodem?

Maandag sloot de Amsterdamse AEX-index voor het eerst sinds maart 2003 onder 218 punten, een theoretische bodem, en benadert nu het peil van 1993 tot 1995 in de vorige eeuw. Ook de Amerikaanse Dow Jones index zakte deze week onder de psychologisch belangrijke grens van 7000 punten. De vraag die beleggers zich nu stellen: waar ligt de definitieve bodem?

Roelof-Jan van den Akker, technisch analist van ING Wholesale: ‘De grens van 218 punten was belangrijk, omdat dat het niveau was waarop beurzen in staat van paniek in 2003 een bodem vonden. Nu die grens is geslecht, zijn de laatste optimisten weg.’

De analist ziet het als een verkoopsignaal. Ook omdat de steun van Amerikaanse indices werd doorbroken: ‘Het is een patroon dat we serieus moeten nemen. Nu volgt de overgave van de markt. Daardoor gaan we versneld naar beneden.’

Terug naar 1994

De absolute bodem ligt volgens Van den Akker op 175 punten. ‘Dat is het niveau van 1994. De index heeft destijds het hele jaar rond dat niveau gezweefd.’

Edward Loeff van Theodoor Gilissen, die ook uit koersgrafieken toekomstige bewegingen afleidt, ziet een keerpunt naderen. ‘Er is paniek en veel aandelen raken “oversold” ofwel er is koerstechnisch gezien te veel van verkocht.’ Hij ziet steun op een AEX-stand van 202, 192 en 176 punten.

Een deel van de beleggersgemeenschap is heel sceptisch over technische analyses. Dat komt omdat hun werk geen oorsprong heeft in economische of bedrijfsmatige ontwikkelingen. Technische analyse is het voorspellen van koersbewegingen aan de hand van historische dieptepunten en andere statistische informatie.

'De bodem voorspellen is vooral geluk'

Aandelenanalist Jos Versteeg van Robeco hecht wel geloof aan technisch analisten, al hebben ze volgens hem wel moeite om goed een keerpunt te voorspellen. ‘Markten reageren emotioneel. Dat is lastig voor een technisch analist. Wie de bodem goed voorspelt, heeft vooral geluk.’

Een handelaar van vermogensbeheerder Keijser Capital ziet dat er elders in Europa ook bodems worden gebroken. ‘In Amsterdam lopen we achter de muziek aan. Wij hebben nog heel wat in te halen.’

Het knelt volgens Van der Stee vooral bij banken, waar ondanks ingrijpende maatregelen nog steeds problemen zijn. ‘Beleggers krijgen pas vertrouwen in banken als daar schoon schip is gemaakt.’ Aandelen zijn een tijdlang overgewaardeerd geweest. Robeco-man Versteeg vreest dat dit nu de andere kant opslaat en aandelen ondergewaardeerd raken.

Niemand durft zich overigens al aan een koopadvies te wagen.
http://www.fd.nl/artikel/(...)bodem-aex-175-punten

Zelfs Nouriel Roubini, alias Dr. Doom, voorspelde eind vorig jaar "There's still a 20% downside to stocks". S&P 750 punten x 0,8 = S&P op 600 punten.

Verder denk ik niet dat dit dé bodem is, die zal voor de AEX eerder op 90 tot 130 punten liggen, maar dat kan nog een half jaar of een jaar duren. Simpelweg omdat de wereldeconomie nog veel verder zal verslechteren en aandelen vooral in Amerika nog helemaal niet aantrekkelijk gewaardeerd zijn, historisch gezien.

Ga overigens totaal niet in op mijn advies, ik kan er volkomen naast zitten en ik sta niet garant voor de verliezen .
  donderdag 5 maart 2009 @ 14:59:51 #2
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66728865
Als ik het goed begrijp adviseer jij dus speculatie op een enorme bear rally? Maar daarna weer snel verkopen, want de AEX kan ook nog dalen naar 90 tot 130 punten?
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66728938
Wel grappig dat 'mark-to-market' (bezitting waarderen op basis van de marktwaarde) nu ineens de schuldige is dat de banken enorme afschrijvingen moeten doen. Ik heb ze er nooit over horen klagen toen men vanwege de sterk stijgende marktprijzen de bezittingen flink hoger kon waarderen en zodoende extra winst kon maken.
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:02:35 #4
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_66728957
Wat is in Jip en Janneke taal een bear rally, ik zie nu bruine beren in rally auto´s voor me, maar ik vermoed dat ik er een beetje naast zit...
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_66729081
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 14:59 schreef Lemmeb het volgende:
Als ik het goed begrijp adviseer jij dus speculatie op een enorme bear rally? Maar daarna weer snel verkopen, want de AEX kan ook nog dalen naar 90 tot 130 punten?
Niet snel verkopen imho, deze rally kan maanden duren. AEX naar de volgende bodem kan veel langer duren.
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:05:57 #6
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66729092
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:02 schreef Klonk het volgende:
Wat is in Jip en Janneke taal een bear rally, ik zie nu bruine beren in rally auto´s voor me, maar ik vermoed dat ik er een beetje naast zit...
Volgens mij is een bear rally een enorme daling van de koersen. Maar ik heb het idee dat velen (waaronder TS) het interpreteren als een enorme stijging van de koersen onder bearish omstandigheden.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66729106
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:02 schreef Klonk het volgende:
Wat is in Jip en Janneke taal een bear rally, ik zie nu bruine beren in rally auto´s voor me, maar ik vermoed dat ik er een beetje naast zit...
Bearmarkt = dalende markt
Bullmarkt = stijgende markt
Bearmarktrally = tijdelijke stijging in dalende markt
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:07:09 #8
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_66729140
wat zijn bearish omstandigheden in godsnaam
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_66729143
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:05 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Volgens mij is een bear rally een enorme daling van de koersen. Maar ik heb het idee dat velen (waaronder TS) het interpreteren als een enorme stijging van de koersen onder bearish omstandigheden.
quote:
An increase in prices during a primary trend bear market is called a bear market rally. A bear market rally is sometimes defined as an increase of 10% to 20%. Bear market rallies typically begin suddenly and are often short-lived. Notable bear market rallies occurred in the Dow Jones index after the 1929 stock market crash leading down to the market bottom in 1932, and throughout the late 1960s and early 1970s. The Japanese Nikkei stock average has been typified by a number of bear market rallies since the late 1980s while experiencing an overall long-term downward trend.
http://en.wikipedia.org/wiki/Market_trends
pi_66729249
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:02 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wel grappig dat 'mark-to-market' (bezitting waarderen op basis van de marktwaarde) nu ineens de schuldige is dat de banken enorme afschrijvingen moeten doen. Ik heb ze er nooit over horen klagen toen men vanwege de sterk stijgende marktprijzen de bezittingen flink hoger kon waarderen en zodoende extra winst kon maken.
Mark to market (fair value accounting) maakt wel een hoop inzichtelijk, als banken overstappen naar een manier van accounting die hun verliezen wat meer verstopt, of minder inzichtelijk maakt, dan weet de markt helemaal niet meer welke bank nou solvabel is en welke niet. Dit leidt m.i. tot nog meer achterdocht bij banken en beleggers. We kunnen ook gewoon alle posten gaan waarderen naar "mark to model" aka "mark to fantasy", dan zijn alle problemen uit de boeken, en kunnen we gewoon weer verder waar we gebleven waren.
pi_66729294
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:07 schreef Klonk het volgende:
wat zijn bearish omstandigheden in godsnaam
doe eens google
pi_66729415
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:10 schreef zoost het volgende:
Mark to market (fair value accounting) maakt wel een hoop inzichtelijk, als banken overstappen naar een manier van accounting die hun verliezen wat meer verstopt, of minder inzichtelijk maakt, dan weet de markt helemaal niet meer welke bank nou solvabel is en welke niet. Dit leidt m.i. tot nog meer achterdocht bij banken en beleggers. We kunnen ook gewoon alle posten gaan waarderen naar "mark to model" aka "mark to fantasy", dan zijn alle problemen uit de boeken, en kunnen we gewoon weer verder waar we gebleven waren.
Markt-to-fantasy dat is een mooie term. Ik ben het eens met je analyse, ik denk niet dat de markt gebaat is bij een boekhouding die minder transparant wordt.
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:16:10 #13
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66729449
quote:
Ah, ik snap hem.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:18:39 #14
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66729528
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:10 schreef zoost het volgende:
We kunnen ook gewoon alle posten gaan waarderen naar "mark to model" aka "mark to fantasy", dan zijn alle problemen uit de boeken, en kunnen we gewoon weer verder waar we gebleven waren.
Imho de ideale oplossing. Gewoon net doen of er niks aan de hand is en elke dag weer opnieuw naar je werk gaan. Waarom ook niet?
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66729616
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:18 schreef Lemmeb het volgende:
Imho de ideale oplossing. Gewoon net doen of er niks aan de hand is en elke dag weer opnieuw naar je werk gaan. Waarom ook niet?
Ik ben blij dat de brandweer dat soort gedachten er niet op na houdt.
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:22:17 #16
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_66729661
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:11 schreef zoost het volgende:

[..]

doe eens google
als dat het antwoord is kun je FOK! net zo goed dicht pleuren, alles kun je op google vinden
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  donderdag 5 maart 2009 @ 15:23:56 #17
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66729724
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:21 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik ben blij dat de brandweer dat soort gedachten er niet op na houdt.
heheh

Nouja, er zou natuurlijk een geheim pact gesloten kunnen worden met de Centrale Bank. Een pact waarin de Centrale Bank stiekem geld bijdrukt en dat doorsluist naar de gewone banken, zonder daarover te rapporteren aan het publiek. Dan worden er dus ook geen cijfers meer openbaar gemaakt over de geldhoeveelheid, die zijn dan ook geheim. Oh wacht...
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_66729921
Mark to fantasy
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_66730075
Maar je gaat er dus nu al vanuit dat die boekhoudkundige regels erdoorheen komt?
pi_66730097
quote:
Wat kunnen analisten toch dom zijn. In januari zijn erg veel mensen ontslagen omdat je als werkgever nou eenmaal niet graag iemand in december de zak geeft. Dus van december naar januari zag je een grote verslechtering, en in februari weer een lichte verbetering. Maar dat is natuurlijk geen indicatie van herstel.
pi_66730135
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:35 schreef dvr het volgende:

[..]

Wat kunen analisten toch dom zijn. In januari zijn erg veel mensen ontslagen omdat je als werkgever nou eenmaal niet graag iemand in december de zak geeft. Dus van december naar januari zag je een grote verslechtering, en in februari weer een lichte verbetering. Maar dat is natuurlijk geen indicatie van herstel.
Leg dat de goldilocks op Wall Street maar uit.
pi_66731108
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:10 schreef zoost het volgende:

[..]

Mark to market (fair value accounting) maakt wel een hoop inzichtelijk, als banken overstappen naar een manier van accounting die hun verliezen wat meer verstopt, of minder inzichtelijk maakt, dan weet de markt helemaal niet meer welke bank nou solvabel is en welke niet. Dit leidt m.i. tot nog meer achterdocht bij banken en beleggers. We kunnen ook gewoon alle posten gaan waarderen naar "mark to model" aka "mark to fantasy", dan zijn alle problemen uit de boeken, en kunnen we gewoon weer verder waar we gebleven waren.
enron
pi_66731916
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:23 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

heheh

Nouja, er zou natuurlijk een geheim pact gesloten kunnen worden met de Centrale Bank. Een pact waarin de Centrale Bank stiekem geld bijdrukt en dat doorsluist naar de gewone banken, zonder daarover te rapporteren aan het publiek.
Het is grappig dat je dat voorstelt, oh het is al opgevolgd! Pas de volgende keer een beetje op met je adviezen.

Fed Refuses to Release Bank Data, Insists on Secrecy
  donderdag 5 maart 2009 @ 17:35:58 #24
13036 Frenkyboy
Medium Pimping Unfortunately
pi_66734923
quote:
Op donderdag 5 maart 2009 15:35 schreef dvr het volgende:

[..]

Wat kunnen analisten toch dom zijn. In januari zijn erg veel mensen ontslagen omdat je als werkgever nou eenmaal niet graag iemand in december de zak geeft. Dus van december naar januari zag je een grote verslechtering, en in februari weer een lichte verbetering. Maar dat is natuurlijk geen indicatie van herstel.
Dat is inderdaad correct, grote bedrijven in de VS tillen ontslagrondes meestal over de feestdagen heen, is niet zo goed voor hun image nl... Mijn grote Amerikaanse werkgever heeft netjes gewacht tot half januari met collega's buitenmieteren...
aka. SickMyDuck // ii typpes tjis wiiiyhh ,myyu diiivk.
  donderdag 5 maart 2009 @ 17:58:33 #25
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66735598
Ben benieuwd, maar het lijkt me zo raar in het huidige beursklimaat. Echter heb ik wel meer gekke dingen gezien daar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')