abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 19 februari 2009 @ 16:05:14 #1
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66241340


Het is weer zover: het aangifteseizoen is begonnen. Het aangifteprogramma 2008 staat vers op de server van de belastingdienst en iedere Nederlander (nog even afgezien van degene die winst uit onderneming hebben) kunnen weer aan het puzzelen om zo weinig mogelijk belasting te betalen.

Dit is deel 1 van het Belastingaangifte 2008 topic. Je kunt hier al je vragen stellen over je belastingaangifte over het jaar 2008. Is er iets niet duidelijk in het programma? Is er twijfel over het wel of niet opvoeren van posten? Valt een creatieve oplossing wel of niet binnen de regels?
Laat het horen en wie weet hebben meer mensen er iets aan.

Vóór 1 april 2009 moeten bijna 9 miljoen mensen aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. In het site-onderdeel Aangifte 2008 vindt u het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2008 en informatie over (elektronisch) aangifte doen.

Let op!
Om de elektronische aangifte 2008 te ondertekenen, heb je een DigiD-inlogcode nodig. Mocht je deze van voorgaande jaren nog hebben, kun je die gewoon gebruiken. Heb je er nog geen, kun je de DigiD-inlogcode on line aanvragen. Meer informatie over DigiD vindt je op www.digid.nl en in het site-onderdeel DigiD.
Om direct een DigiD-inlogcode aan te vragen, zie www.digid.nl aanvragen.

Als je een aangiftebrief of -biljet hebt gehad, dan moet je voor 1 april 2009 aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen doen. Ook als je een aangiftebiljet hebt gehad, kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2008 gebruiken.

Heb je geen aangiftebrief of -biljet voor 2008 gehad? Maar verwacht je wel dat je meer dan ¤ 13 terugkrijgt? Ook dan kun je aangifte doen met het aangifteprogramma. Je kunt tot en met 31 december 2013 geld terugvragen.

Aangifte doen
Je kunt op 2 manieren aangifte doen:
elektronisch
Hiervoor kun je het aangifteprogramma inkomstenbelasting 2008 downloaden.
op papier
Hiervoor kun je het papieren E-, P-, T- of Tj-biljet invullen.
De elektronische aangifte heeft een aantal voordelen boven het papieren aangiftebiljet.

Extra controle
De belastingdienst heeft aangegeven bij de aangifte 2008 extra te gaan controleren op giften.

Nieuwe service
Vanaf 1 maart kun je gebruikmaken van een nieuwe service van de belastingdienst: de vooraf ingevulde aangifte. Een aantal gegevens die de belastingdienst al heeft, worden alvast voor je ingevuld. Bij het downloaden van het aangifteprogramma krijg je de vraag of je van de service gebruik wilt maken.

Wanneer krijg je bericht?
Als de aangifte vóór 1 april 2009 bij de belastingdienst binnen is, krijg je doorgaans vóór 1 juli 2009 bericht. Je krijgt dan te horen of je een bedrag moet betalen of dat je een bedrag terugkrijgt. Meestal zul je dan eerst een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen ontvangen over 2008 en eventueel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet. Daarna ontvang je de definitieve aanslag over 2008. De belastingdienst beoordeelt aan de hand van de aangifte ook of je al belasting en premie moet betalen over 2009. In dat geval kun je een voorlopige aanslag 2009 ontvangen.

Houdt de belastingdienst rekening met rente?
Ja, je ontvangt rente over het bedrag dat je terug krijgt. Ook brengt de belastingdienst een bedrag aan rente in rekening als je aangifte in een betaling resulteert. De belastingdienst rekent met de zogenaamde invorderings- en heffingsrente. De startdatum voor de berekening is 1 juli 2008 en loopt tot de datum van de (voorlopige) aanslag. De percentages vanaf dat moment zijn tot op heden als volgt:
- vanaf 1 juli 2008: 5,15%
- vanaf 1 oktober 2008: 5,45%
- vanaf 1 januari 2009: 4,90%
Voor meer perioden en bijbehorende rentepercentages zie hier.

Extra
Studiekosten
Speciaal voor de studenten met een vraag over studiekosten.
Don James heeft voor de studiekosten een uitgebreide post gemaakt. Deze vind je hier.

Ziektekosten
Omdat er erg vaak dezelfde vragen lang komen over de (algemene) ziektekosten, staat hier een overzicht van de aftrekbare en niet-aftrekbare ziektekosten.
Zo staat hier o.a. dat de premie voor de basisverzekering niet aftrekbaar is in 2008. Ook is de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW komen te vervallen als aftrekpost. Daar staat tegenover dat je de zorgtoeslag ook niet meer hoeft op te geven c.q. te corrigeren op de aftrekbare kosten.
Ook is de drempel van de ziektekosten sterk verminderd.

Tip
Kijk voor een toelichting van een post in het aangifte-programma ook eens in de Help-file door op F1 te drukken of op de Help-knop onderin beeld te klikken.

Voorgaande jaren is gebleken dat er veel vragen meerdere malen gesteld worden. Lees daarom ook de voorgaande topics eens door om te kijken of je niet een FAQ hebt.
Deel 1 van de serie vind je hier.
Deel 2 van de serie vind je hier.
Deel 3 van de serie vind je hier.

Als laatste willen we nog zeggen:
Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.


Deze OP vind je hier.

[ Bericht 0% gewijzigd door ManAtWork op 19-02-2009 16:34:39 ]
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 19 februari 2009 @ 16:07:13 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66241411
En natuurlijk de laatste post van deel 3.
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:01 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Ik vul het digitaal in, en daar word al met de drempel rekening gehouden.

Ik had net zelf de belastingdienst gebeld, en die vertelde mij dat ik wel de studiefinanciering mee moest tellen waar ik eigenlijk rekening op zou hebben, maar hoe dat in het jaar zat waarbij ik teveel kreeg kon hij niet vertellen, dat moest ik schriftelijk aanvragen
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_66241513
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:04 schreef ManAtWork het volgende:
Dat bedoel ik dus ook: je zou dubbel gepakt worden en dat kan ook niet de bedoeling zijn.
Ik zou het dan ook doen zoals DJ zegt: het werkelijke bedrag gebruiken bij het berekenen van de aftrekpost.
Je bedoelt natuurlijk het normbedrag, aangezien zijn totale kosten onder de +/- 2000 euro zitten.
pi_66241561
Ik studeer voltijd WO en heb geen recht meer op beurs, lening of OV.
Bonnetjes van boeken heb ik niet of nauwelijks bewaard, maar ik heb zeker voor 800 euro aan boeken aangeschaft en daarbij kan ik natuurlijk nog meer kosten opvoeren voor schriften, pennen, afschrijving computer e.d.
Zou een aftrekpost van 3000 euro reëel zijn (dus voor collegegeld, boeken en ander materiaal)?
-edit-: minus de drempel, dus 2500 euro.
  donderdag 19 februari 2009 @ 16:15:29 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66241751
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:10 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je bedoelt natuurlijk het normbedrag, aangezien zijn totale kosten onder de +/- 2000 euro zitten.
Uiteraard. Slip of the toetsenbord.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 19 februari 2009 @ 16:16:30 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66241791
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:11 schreef koudhier het volgende:
Ik studeer voltijd WO en heb geen recht meer op beurs, lening of OV.
Bonnetjes van boeken heb ik niet of nauwelijks bewaard, maar ik heb zeker voor 800 euro aan boeken aangeschaft en daarbij kan ik natuurlijk nog meer kosten opvoeren voor schriften, pennen, afschrijving computer e.d.
Zou een aftrekpost van 3000 euro reëel zijn (dus voor collegegeld, boeken en ander materiaal)?
-edit-: minus de drempel, dus 2500 euro.
Zolang jij het bij controle kunt verantwoorden,...
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 19 februari 2009 @ 16:17:45 #7
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_66241836
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:15 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Uiteraard. Slip of the toetsenbord.
Best lastig he.. een glad toetsenbord

tvp na wegwijzer in PM
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_66241841
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:07 schreef ManAtWork het volgende:
En natuurlijk de laatste post van deel 3.
[..]


Als DJ gelijk heeft en niet de belastingdienst die ik net aan de telefoon had dan klopt mijn aangifte van 2007 ook van geen kanten.

Gewoon invullen zonder rekening te houden met de stufie?
BlaBlaBla
pi_66241891
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:01 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Ik vul het digitaal in, en daar word al met de drempel rekening gehouden.
Okee
quote:
Ik had net zelf de belastingdienst gebeld, en die vertelde mij dat ik wel de studiefinanciering mee moest tellen waar ik eigenlijk rekening op zou hebben, maar hoe dat in het jaar zat waarbij ik teveel kreeg kon hij niet vertellen, dat moest ik schriftelijk aanvragen
De mensen bij de (particuliere) belastingtelefoon kunnen antwoord geven op enkele basale vragen, niet op dit soort uitzonderingssituaties. Het zijn meestal wat HEAO 2e-klassers die een paar weekjes stage (moeten) lopen bij de Belastingdienst. Prima natuurlijk, maar ze hebben gewoon nog niet de kennis en ervaring om een wet te interpreteren. Met als gevolg dus dat ze bij een geval wat niet letterlijk in de wet staat beschreven al snel zullen roepen "doe maar wat het meest gunstig is voor de fiscus". Dat is natuurlijk een goeie manier om problemen/discussies te voorkomen, maar is niet altijd wat rechtens juist is.

Ik ben het in dit geval dus niet eens met de Belastingtelefoon.
pi_66241921
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:16 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Zolang jij het bij controle kunt verantwoorden,...
Ja zoals ik al zei, bonnetjes heb ik nauwelijks maar ik kan het tot op zekere hoogte redelijk staven...
Collegegeld is bekend, ik kan mijn boekenlijst laten zien en dan blijft er nog een paar honderd euro over voor andere kosten die ook nog wel te beargumenteren zijn.
Maar mijn vraag is of dit hoog is, of dat dit wel redelijk gangbaar is?
  donderdag 19 februari 2009 @ 16:21:26 #11
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66241988
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:19 schreef DonJames het volgende:
Ik ben het in dit geval dus niet eens met de Belastingtelefoon.
Ik ook niet.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 19 februari 2009 @ 16:22:21 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66242019
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:19 schreef koudhier het volgende:

[..]

Ja zoals ik al zei, bonnetjes heb ik nauwelijks maar ik kan het tot op zekere hoogte redelijk staven...
Collegegeld is bekend, ik kan mijn boekenlijst laten zien en dan blijft er nog een paar honderd euro over voor andere kosten die ook nog wel te beargumenteren zijn.
Maar mijn vraag is of dit hoog is, of dat dit wel redelijk gangbaar is?
Het antwoord daarop laat ik over aan mensen die dit beter kunnen beoordelen.
Ik heb in ieder geval geen idee of het redelijk gangbaar is.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_66242125
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:17 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Als DJ gelijk heeft en niet de belastingdienst die ik net aan de telefoon had dan klopt mijn aangifte van 2007 ook van geen kanten.

Gewoon invullen zonder rekening te houden met de stufie?
Dat zou ik doen, ik kan echter niet garanderen dat je hier geen discussie over krijgt, en ook niet dat een inspecteur het met me eens is. Het lijkt me echter wel de moeite waard. Volgens mij is hier sprake van een zgn. "verdedigbaar standpunt", waardoor je bij een eventuele correctie geen boete hoeft te verwachten.

Mocht je hulp nodig hebben bij de bezwaar- en beroepschriften hoor ik het wel
pi_66242194
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:19 schreef koudhier het volgende:

[..]
Maar mijn vraag is of dit hoog is, of dat dit wel redelijk gangbaar is?
"Gangbaar" is dat je alle daadwerkelijk gemaakte kosten mag aftrekken, en die zo nodig met bonnetjes moet kunnen aantonen. Waarom bewaar je bonnetjes niet? Want dat is de eerste vraag die je bij controle zal krijgen...
censuur :O
pi_66242271
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:19 schreef koudhier het volgende:

[..]

Ja zoals ik al zei, bonnetjes heb ik nauwelijks maar ik kan het tot op zekere hoogte redelijk staven...
Collegegeld is bekend, ik kan mijn boekenlijst laten zien en dan blijft er nog een paar honderd euro over voor andere kosten die ook nog wel te beargumenteren zijn.
Maar mijn vraag is of dit hoog is, of dat dit wel redelijk gangbaar is?
Lijkt mij redelijk gangbaar, met het collegegeld, die boeken en de afschrijving computer.
pi_66242837
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:28 schreef DonJames het volgende:

[..]

Lijkt mij redelijk gangbaar, met het collegegeld, die boeken en de afschrijving computer.
Ok thx DJ.
En RemcoDelft, ja dat is niet handig inderdaad, maar ik heb me nooit gerealiseerd dat het gunstig voor de aangifte kon zijn.
Ik was altijd in de veronderstelling dat als je toch (netto) geen belasting hoeft te betalen (student met parttime werk) dat er dan ook geen voordeel in kosten aftrekken zat.
Inmiddels weet ik beter.
pi_66243047
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:05 schreef ManAtWork het volgende:
Extra
Studiekosten
Speciaal voor de studenten met een vraag over studiekosten.
Don James heeft voor de studiekosten een uitgebreide post gemaakt. Deze vind je hier.
Was dit over 2007 ook al zo? Want even terugkijkend zou dit me dat jaar een hogere aftrekpost hebben opgeleverd dan de daadwerkelijke kosten! Dat maakt het interessant om opnieuw aangifte te doen over 2007...

Verder is het me niet geheel duidelijk: als je stufi-recht hebt en weinig studiekosten hebt, krijg je dus een aftrekpost die je meer aftrek oplevert dan je aan kosten hebt, terwijl als je veel kosten hebt gemaakt, je een lagere aftrek krijgt dan je daadwerkelijke kosten? Wat onlogisch!

Volgende vraag (eigenlijk pas voor 2009): ik zie dat het verplicht eigen risico in de zorg niet aftrekbaar is. Ik lees echter niets over het vrijwillig eigen risico.
censuur :O
  donderdag 19 februari 2009 @ 16:48:18 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66243118
Ja, deze regeling was in 2007 ook nagenoeg hetzelfde. Kijk anders in het topic van 2007. Daar staat een gelijke toelichting van DJ maar dan voor dat jaar.

Omdat ik in een goede bui ben vandaag: de link.

En volgens mij lees jij de toelichting niet goed.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_66243167
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:46 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Was dit over 2007 ook al zo? Want even terugkijkend zou dit me dat jaar een hogere aftrekpost hebben opgeleverd dan de daadwerkelijke kosten! Dat maakt het interessant om opnieuw aangifte te doen over 2007...

Verder is het me niet geheel duidelijk: als je stufi-recht hebt en weinig studiekosten hebt, krijg je dus een aftrekpost die je meer aftrek oplevert dan je aan kosten hebt, terwijl als je veel kosten hebt gemaakt, je een lagere aftrek krijgt dan je daadwerkelijke kosten? Wat onlogisch!
Het bedrag basisbeurs + drempel blijft toch altijd nog lager dan alleen al het collegegeld + enkele boeken of mis ik nu iets?
pi_66243244
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:49 schreef koudhier het volgende:

[..]

Het bedrag basisbeurs + drempel blijft toch altijd nog lager dan alleen al het collegegeld + enkele boeken of mis ik nu iets?
Ik heb geen beurs, wel nullening en OV-kaart. Zodoende had ik over 2007 om precies te zijn 1755 euro studiekosten. En zou ik dus beter af zijn met normbedragen, alleen zegt dat aangifteprogramma "dit was nog niet bekend op dit moment". De normbedragen zouden 2173 euro opleveren, wat 418 euro aftrekpost scheelt! Vind ik nogal veel vanwege een incompleet aangifteprogramma...
Zou het heel creatief zijn om die 418 euro er dit jaar bij op te tellen?
censuur :O
  donderdag 19 februari 2009 @ 16:52:25 #21
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66243257
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:46 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Volgende vraag (eigenlijk pas voor 2009): ik zie dat het verplicht eigen risico in de zorg niet aftrekbaar is. Ik lees echter niets over het vrijwillig eigen risico.
Dat zijn dan kosten die niet gedekt worden door je zorgverzekeraar. Die zijn dan aftrekbaar.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_66243350
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:46 schreef RemcoDelft het volgende:
...
Verder is het me niet geheel duidelijk: als je stufi-recht hebt en weinig studiekosten hebt, krijg je dus een aftrekpost die je meer aftrek oplevert dan je aan kosten hebt, terwijl als je veel kosten hebt gemaakt, je een lagere aftrek krijgt dan je daadwerkelijke kosten? Wat onlogisch!
Als je wel recht hebt op stufi maar slechts een hele lage beurs hebt (of zelfs niks meer krijgt) is dat mogelijk ja. Dat is inherent aan een standaard-systeem (zoals de normbedragen). Sommigen ondervinden hier nadeel van, sommigen profiteren van het systeem maar voor het gros zal het systeem werken zoals het bedoeld is.
pi_66243428
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:51 schreef RemcoDelft het volgende:

...
Zou het heel creatief zijn om die 418 euro er dit jaar bij op te tellen?
Té creatief. dat mag dus niet
pi_66243450
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 16:52 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat zijn dan kosten die niet gedekt worden door je zorgverzekeraar. Die zijn dan aftrekbaar.
Oftewel even samenvatten:
-Ik verhoog mijn eigen risico van 155 euro naar 655 euro.
-Hiervoor krijg ik 25 euro per maand korting ==> 300 euro per jaar.
-Ik breek m'n voet
-Ik heb netto 200 euro meer eigen risico dan als ik maandelijks 25 euro meer premie zou betalen
-Ik heb 500 euro aftrekpost, even uitgaan van niet al te veel inkomsten dit jaar zal dat toch grofweg 35 % van 500 euro zijn ==> 175 euro netto besparing.
==> Dit eigen risico kost me netto 25 euro in jaren dat ik iets breek, en de rest van de jaren bespaart het me 300 euro!
censuur :O
  donderdag 19 februari 2009 @ 17:06:21 #25
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_66243791
Je hebt alleen recht op de aftrekpost van ¤ 500,- als je het totaal aan eigen risico (¤ 655,-) moet betalen.
En ja, het kan een boel geld besparen door een verhoogd eigen risico te nemen. Maar je moet het wel kunnen opbrengen (ook met niet al te veel inkomen ).
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')