bronquote:Een Zweedse rechtbank heeft na meer dan twee jaar een datum vastgesteld voor de geruchtmakende zaak tegen de beheerders van torrenttracker The Pirate Bay. De rechtszaak begint op 16 februari en zal naar verwachting dertien dagen duren.
In 2006 deed de Zweedse politie een inval bij The Pirate Bay, waarbij alle servers van de site in beslag werden genomen. Volgens de Zweedse justitie maakten de beheerders van de site zich schuldig aan het faciliteren van het schenden van auteursrechten. De site was na een paar dagen weer in de lucht, maar de rechtszaak tegen de beheerders liet langer op zich wachten. Inmiddels is bekend dat de zittingsdatum is vastgesteld op 16 februari van dit jaar. Voor de behandeling van de zaak zijn dertien dagen uitgetrokken.
De aanklager is van plan om aan te voeren dat The Pirate Bay behulpzaam was bij rechtenschending, en dit bovendien deed uit winstbejag, omdat er advertenties op de site werden getoond. Hij is van plan om hiervoor een boete van 112.000 euro te eisen. De advocate van de contentindustrie heeft al gezegd dat ze verwacht dat de beheerders celstraf krijgen, maar volgens Fudzilla is dat niet erg waarschijnlijk.
De film- en platenmaatschappijen zullen ook een civiele claim bij de beheerders neerleggen, die heel wat hoger zal zijn dan de eventuele boete. Ze eisen 23,5 euro per download, wat in totaal neer zou komen op 10,8 miljoen euro, maar het is nog maar de vraag of de rechter deze eis zal inwilligen. De zaak wordt door deskundigen op de voet gevolgd: niet alleen is The Pirate Bay een van de grootste torrentsites ter wereld, ook zal nu duidelijk worden of de site de Zweedse wet goed heeft geïnterpreteerd.
Uiteraard heeft hij een goed punt wat betreft privacy inperkende maatregelen. Goed mogelijk dat nieuwe maatregelen om 'illegale downloads' tegen te gaan misbruikt zullen worden om het volk beter te controleren. Maar het gaat natuurlijk ook om schending van het auteursrecht. Ik zal niet ontkennen (noch toegeven) dat ik hier aan mee doe, maar dat is minder gemakkelijk goed te praten.quote:On the other side, there are the current people in power, who would like to harness this power to build a surveillance machine – collecting information about regular Joes, and actively preventing the free exchange of ideas – that would make George Orwell look like a cheery, skipping optimist. Many powerful institutions are pulling in this direction.
[..]
I'm hoping and working for the Utopian alternative to the two above. But it's going to take a lot of political change. Politicians don't understand what is at stake, and appear uninterested in anything other than progressing the Big Brother dystopia. The only recourse at present is to have them replaced.
Dat zou betekenen dat er iets minder dan 500.000 downloads zijn geweest. Klinkt mij als tamelijk weinig in de oren.quote:De film- en platenmaatschappijen zullen ook een civiele claim bij de beheerders neerleggen, die heel wat hoger zal zijn dan de eventuele boete. Ze eisen 23,5 euro per download, wat in totaal neer zou komen op 10,8 miljoen euro, maar het is nog maar de vraag of de rechter deze eis zal inwilligen.
Als je het gemiep van de platenmaatschappijen even buiten beschouwing laat en kijkt naar de rol van de overheid in dit geheel.quote:Op maandag 16 februari 2009 15:42 schreef msnk het volgende:
Ik hoop niet dat ze veroordeeld worden, dat gun ik die mannen niet
Kleine winkels zijn niet meer van deze tijd. Consumenten willen keuze en willen zo laag mogelijke prijzen. Zelfs de giganten als de MediaMarkt verkopen steeds minder cd's.quote:Op maandag 16 februari 2009 15:59 schreef 0100 het volgende:
Heb zelf familie met een cd-zaak. Het gaat telkens slechter in de muziek industrie. Free-record shop verdwijnt ook en wordt nu een gamemania. Vooral de particulieren hebben het zwaar die niet bij een franchise zitten. Het winstmarge is ontzettend laag op een cd (5 a 10%). De Cd's kunnen zij echter niet lager aanbieden,maar moeten uiteindelijk wel mee om op te boksen tegen de giganten zoals de mediamarkt, en natuurlijk het downloaden. Heb zelf ook wel het idee dat de platenmaatschappijen het er zelf naar hebben gemaakt, echter worden de kleine winkeliers de dupe.
Klopt, en dat is jammer voor de kleine winkeliers. Ook met de giganten gaat het slecht, ze doen de prijs soms zelfs onder de inkoopprijs. Vernieuwingen zijn nodig. En voor degenen die nog maar al te graag een plaatje kopen verdwijnen nu ook de winkels, terwijl er ook zeker nog mensen zijn die graag het origineel kopen in een echte muziek-zaak. Alleen de verkoop van lp's groeit op dit moment. Denk zelf dat (betaalde) downloads nog toekomst hebben. Dat is jammer, maarja de tijden veranderen nou eenmaal. Als de muziek maar blijft bestaanquote:Op maandag 16 februari 2009 16:55 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Kleine winkels zijn niet meer van deze tijd. Consumenten willen keuze en willen zo laag mogelijke prijzen. Zelfs de giganten als de MediaMarkt verkopen steeds minder cd's.
TPB is goed, maar verreweg het meeste pak ik op Mininova weg. Vind ik persoonlijk net iets beter.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:20 schreef Drugshond het volgende:
Een van de beste torrentsites.
Wat RazorBack2 voor emule was (imo de beste muziekserver ooit)... is ThePirateBay voor torrents.
En die moeten allemaal plat
Kwestie van smaak.... maar als ik eerlijk ben is de lol er een beetje vanaf. Ik download alleen wat ik echt nog wil zien of nodig heb.... speel weer freecell... en mijn HD's zitten vol.quote:Op maandag 16 februari 2009 18:26 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
TPB is goed, maar verreweg het meeste pak ik op Mininova weg. Vind ik persoonlijk net iets beter.
Zijn dacht ik toch alleen bepaalde Free Record Shops? Al moet ik zeggen dat bij mijn lokale FRS de hoofdmoot al een tijdje op voornamelijk DVD/Blue Ray en games ligt. Dus echt verbazen zal het me niet.quote:Op maandag 16 februari 2009 15:59 schreef 0100 het volgende:
Heb zelf familie met een cd-zaak. Het gaat telkens slechter in de muziek industrie. Free-record shop verdwijnt ook en wordt nu een gamemania.
Tevens zullen ook veel mensen het via internet bestellen. Ik kan zelfs al via Amazon.com inclusief de verzendkosten goedkoper aan cd's komen dan hier in het lokale winkelcentrum. En dan zullen er ongetwijfeld nog internetwinkels zijn die het nog wat goedkoper kunnen.quote:Vooral de particulieren hebben het zwaar die niet bij een franchise zitten. Het winstmarge is ontzettend laag op een cd (5 a 10%). De Cd's kunnen zij echter niet lager aanbieden,maar moeten uiteindelijk wel mee om op te boksen tegen de giganten zoals de mediamarkt, en natuurlijk het downloaden. Heb zelf ook wel het idee dat de platenmaatschappijen het er zelf naar hebben gemaakt, echter worden de kleine winkeliers de dupe.
De handel in cd's en lp's zullen denk ik op termijn veel meer niche worden. Helaas, want het heeft toch wel wat om doorr die bakken heen te lopen.quote:Op maandag 16 februari 2009 17:04 schreef 0100 het volgende:
[..]
Klopt, en dat is jammer voor de kleine winkeliers. Ook met de giganten gaat het slecht, ze doen de prijs soms zelfs onder de inkoopprijs. Vernieuwingen zijn nodig. En voor degenen die nog maar al te graag een plaatje kopen verdwijnen nu ook de winkels, terwijl er ook zeker nog mensen zijn die graag het origineel kopen in een echte muziek-zaak. Alleen de verkoop van lp's groeit op dit moment.
Van betaald downloaden ben ik zelf niet echt kapot. Vind het helemaal niks extra's hebben boven een illegale download. Iets dat ik toch wel graag wil. Om dezelfde reden koop ik mijn computerspellen nog altijd op DVD i.p.v ze via een legale manier te downloaden. En laatstgenoemde is soms zelfs nog duurder ook.quote:Denk zelf dat (betaalde) downloads nog toekomst hebben. Dat is jammer, maarja de tijden veranderen nou eenmaal. Als de muziek maar blijft bestaan
Nieuwsgroepen zijn de nieuwe doorn in het oog van Breinquote:Op maandag 16 februari 2009 18:20 schreef Drugshond het volgende:
Een van de beste torrentsites.
Wat RazorBack2 voor emule was (imo de beste muziekserver ooit)... is ThePirateBay voor torrents.
En die moeten allemaal plat
Nou, zou me dat toch even zielig zijn zegquote:Op maandag 16 februari 2009 15:42 schreef msnk het volgende:
Ik hoop niet dat ze veroordeeld worden, dat gun ik die mannen niet
je hoort er hier niemand over omdat dit topic over TPB gaat. Een rechtzaak die in zweden speelt. De accijns die op cd's en dvd's worden geheven in nederland hebben daar niks mee te maken.quote:Op maandag 16 februari 2009 19:52 schreef RAVW het volgende:
Ik mis hier duidelijk wat en waar ik niemand over hoor.
Wat dacht je van de auteursrechten die je betaald op lege dvd . cd enz enz..
Waarom moet ik die dan nog betalen als ik er niets op mag zetten wat beschermt is?
En als ik ze voor eigen producten gebruikt dan krijg ik zeker het geld weer terug?
Nee dus wie loopt er nu te stelen van wie ?
Er was laatste nog een stukje ergens te lezen dat die extra betaalde rechten nooit terecht komt bij de auteursrechtenorganisatie.
Dus vind het wel raar, wel betalen maar geen gebruik er van mogen maken... door middel dat je iets Download.
maar daar hoor ik eigenlijk niemand over..
Zit wel wat in... zet gewoon wereldwijd een halve euro extra op lege cd's/dvd's.. en laat het downloaden toe...quote:Op maandag 16 februari 2009 19:52 schreef RAVW het volgende:
Ik mis hier duidelijk wat en waar ik niemand over hoor.
Wat dacht je van de auteursrechten die je betaald op lege dvd . cd enz enz..
Waarom moet ik die dan nog betalen als ik er niets op mag zetten wat beschermt is?
En als ik ze voor eigen producten gebruikt dan krijg ik zeker het geld weer terug?
Nee dus wie loopt er nu te stelen van wie ?
Er was laatste nog een stukje ergens te lezen dat die extra betaalde rechten nooit terecht komt bij de auteursrechtenorganisatie.
Dus vind het wel raar, wel betalen maar geen gebruik er van mogen maken... door middel dat je iets Download.
maar daar hoor ik eigenlijk niemand over..
tuurlijk niet, alsof iedereen z'n muziek en films brandt.quote:Op maandag 16 februari 2009 19:59 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Zit wel wat in... zet gewoon wereldwijd een halve euro extra op lege cd's/dvd's.. en laat het downloaden toe...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |