abonnement Unibet Coolblue
  maandag 2 februari 2009 @ 11:54:07 #1
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_65650804
Apeldoorn wordt wel eens het grootste dorp van Nederland genoemd. Het heeft namelijk nooit stadsrechten gekregen. Van een kleine buurtschap, die voor het eerst genoemd werd in een schenkingsakte uit 792/793 onder de naam "villa ut marca Appoldro", is Apeldoorn uitgegroeid tot één van de tien grootste gemeenten van Nederland met ruim 156.000 inwoners. Apeldoorn is een groene gemeente, want zij ligt midden tussen de prachtige bossen van de Veluwe.



De bekendste attracties van Apeldoorn liggen in de wijk Berg en Bos. In de crisisjaren dertig is hier natuurpark Berg en Bos aangelegd. Dit park is ook nu nog de moeite waard om te bezoeken. Er zijn wandelroutes uitgezet, maar u kunt ook de grote laan vanaf de ingang volgen. Dan ziet u rechts de grote vijver en links de hoogste uitkijktoren van de Veluwe. Aan het eind van de laan komt u vanzelf bij de speelweide. Verder vindt u in dit bosrijke park o.a. herten, wilde zwijnen en de vlindertuin. Het park is ruim 250 hectare groot. Als u het natuurpark bezoekt, kunt u kiezen of u dit doet met of zonder bezoek aan de Apenheul. In dit dierenpark vindt u allerlei soorten apen, van de reuzengorilla tot het allerkleinste aapje. De Apenheul is van april tot november geopend. Alleen bij heel koud of regenachtig weer zijn de apen in de binnenverblijven. De dieren bewonen hier hun eigen ruime bosgebieden. Sommige apen klimmen en klauteren zelfs helemaal vrij tussen de bezoekers. Apenheul beschikt over een aantal horecagelegenheden.



Als het mooi weer is bent u vanaf de parkeerplaats van natuurpark Berg en Bos en de Apenheul in tien minuten lopen bij het oudste openluchtzwembad van Nederland, het Kristalbad. Hier kunt u een frisse duik nemen in het 50-meterbad of lekker spelen met de kinderen in het grote kleuterbad. Voor peuters en baby's is er een apart bad met aangrenzend zandstrandje. Uiteraard ontbreken de nodige waterglijbanen niet. Het Kristalbad heeft ook nog een kanovijver. Deze ligt prachtig beschut in de bosrijke omgeving van het Kristalbad en slingert zich om een langgerekt eiland.

Als u meer van pretparken houdt, kunt u het familiepretpark Koningin Juliana Toren bezoeken. De gezellige sfeer en de leuke attracties zorgen ervoor dat de tijd voorbij vliegt. Echt spectaculaire attracties zult u hier niet aantreffen, daarom is dit pretpark vooral geschikt voor gezinnen met kinderen van twee tot twaalf jaar.



Houdt u meer van geschiedenis of van de koninklijke familie dan moet u zeker een bezoek brengen aan paleis Het Loo. De laatste bewoonster van dit paleis was koningin Wilhelmina. Tegenwoordig is het paleis ingericht als museum



De Parkenbuurt, ten noorden van het centrum, is de mooiste wijk van Apeldoorn. Er staan veel oude herenhuizen, soms rijk versierd met ornamenten. Ook is er in deze wijk zelfs voor Apeldoornse begrippen veel groen. In 2005 is de wijk rijksbeschermd stadsgezicht geworden.



Het centrum van Apeldoorn is een mix van oud en nieuw. Er staan vrij veel monumentale panden, maar de oude winkelpanden zijn vaak, in elk geval op de begane grond, ingrijpend gemoderniseerd, waardoor ze veel van hun karakter verloren hebben. 'De stad', de gebruikelijke benaming voor het centrum, heeft vooral een modern, volgens de critici saai, uiterlijk. In het centrum zijn er veel winkelmogelijkheden, vooral geconcentreerd langs de Hoofdstraat, de langste winkelstraat van Nederland en het overdekt winkelcentrum De Oranjerie. Nadeel is dat verreweg de meeste winkels filialen zijn van de landelijke grote ketens en dat er maar weinig speciaalzaken zijn die het centrum iets eigens kunnen geven.

Het stationsplein wordt momenteel drastisch vernieuwd.



Met als centraal kunstwerk 'De Kus', namens de bewoners van Apeldoorn geschonken aan prins Willem-Alexander en prinses Maxima ter ere van hun huwelijk in 2002.





Ontdek Apeldoorn op DVD met 'Apeldoorn de vele geichten'

Interessante links:
Apeldoorner Community Site voor en door Apeldoornse jongeren
Kaart van Apeldoorn
De Digitale Stad Apeldoorn
VVV Apeldoorn
Startpagina Apeldoorn




De OP is hier te vinden
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
  maandag 2 februari 2009 @ 11:54:29 #2
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_65650820
Dat ik nog eens een Apeldoorntopic zou openen
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
  maandag 2 februari 2009 @ 12:06:26 #3
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_65651247
JEEEEEEE! :-)

Staat altijd goed op je cv, Nijn. Zou willen dat ik het ooit kon zeggen... en ik ben toch al veel langer officieel Fok-gebruiker... snif... ik voel me gepasseerd. Diep geraakt in mijn Apeldoornse hart. ;-)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  maandag 2 februari 2009 @ 12:09:48 #4
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_65651364
quote:
Op maandag 2 februari 2009 12:06 schreef JeOma het volgende:
JEEEEEEE! :-)

Staat altijd goed op je cv, Nijn. Zou willen dat ik het ooit kon zeggen... en ik ben toch al veel langer officieel Fok-gebruiker... snif... ik voel me gepasseerd. Diep geraakt in mijn Apeldoornse hart. ;-)
Aj, ja ik za lhet in mn CV opnemen
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
pi_65658230
de bongerd, das een school in de maten... de donkenbuurt? woon zelf in de velden
Hooray for boobies!
  maandag 2 februari 2009 @ 16:03:57 #6
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_65659849
quote:
Op maandag 2 februari 2009 15:23 schreef Spockjuh_ het volgende:
de bongerd, das een school in de maten... de donkenbuurt? woon zelf in de velden
Dat klopt, wat moet ik me van de maten voorstellen ?
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
pi_65660281
Een wijk, opgedeeld in allerlei buurtjes zoals de donken, velden en hoeves. In het midden zit nog een winkelcentrum en voor de rest is het een doolhof als je er de eerste keer komt:P
Gr. Gr.
  maandag 2 februari 2009 @ 16:24:33 #8
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_65660655
quote:
Op maandag 2 februari 2009 16:14 schreef unox_worst het volgende:
Een wijk, opgedeeld in allerlei buurtjes zoals de donken, velden en hoeves. In het midden zit nog een winkelcentrum en voor de rest is het een doolhof als je er de eerste keer komt:P
Yes, daar heb ik zin in
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
  maandag 2 februari 2009 @ 16:50:42 #9
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_65661556
quote:
Op maandag 2 februari 2009 16:14 schreef unox_worst het volgende:
Een wijk, opgedeeld in allerlei buurtjes zoals de donken, velden en hoeves. In het midden zit nog een winkelcentrum en voor de rest is het een doolhof als je er de eerste keer komt:P
Maak je geen illusies. Ook als je er de 100e komt is het een doolhof. Ik woon er nu 5 jaar en ik had het pas zelfs weer, ik ging naar de fitness, ik denk "ik ga 's een andere route, ik neem 1 weggetje eerder naar rechts...", maar vergeet het maar dat je ooit uitkomt waar je verwacht dat je uitkomt...
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  maandag 2 februari 2009 @ 17:00:31 #10
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_65661924
quote:
Op maandag 2 februari 2009 16:50 schreef JeOma het volgende:

[..]

Maak je geen illusies. Ook als je er de 100e komt is het een doolhof. Ik woon er nu 5 jaar en ik had het pas zelfs weer, ik ging naar de fitness, ik denk "ik ga 's een andere route, ik neem 1 weggetje eerder naar rechts...", maar vergeet het maar dat je ooit uitkomt waar je verwacht dat je uitkomt...
Dit geeft mij heel veel vertrouwen
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
pi_65664500


And the druids turn to stone...
pi_65671162
Ik doe ook weer mee in #10
  maandag 2 februari 2009 @ 22:06:00 #13
164018 nijnja
Nimmer alcohol, enkel Fristi
pi_65674092
quote:
Op maandag 2 februari 2009 20:59 schreef Smirnov het volgende:
Ik doe ook weer mee in #10
Gezellig
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+
Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_
Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
  maandag 2 februari 2009 @ 23:21:18 #14
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_65677502
quote:
Op maandag 2 februari 2009 18:18 schreef Panthera1984 het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Sorry, ik blijf 't niet fraai vinden, die dakpannen aan de zijkant. Voordeel is wel dat je kruipend naar het Caterplein kan... ;-)
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_65694696
maten is een doolhof maar uiteindelijk kom je altijd uit op de ringweg! kan ff een uurtje duren maar das een detail....
Hooray for boobies!
pi_65747057
Over een maand of twee mag ik mij ook inwoonster van Apeldoorn noemen.
Mijn appartement wordt eind februari opgeleverd.
  woensdag 4 februari 2009 @ 23:45:46 #17
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_65751755
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 21:44 schreef musicalfreak het volgende:
Over een maand of twee mag ik mij ook inwoonster van Apeldoorn noemen.
Mijn appartement wordt eind februari opgeleverd.
WAAR?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_65756122
zuidbroek? gokje
And the druids turn to stone...
pi_65758454
quote:
Op woensdag 4 februari 2009 23:45 schreef JeOma het volgende:

[..]

WAAR?
Laan van Orden.
pi_65783583
En de nieuwe website voor Koninginnedag is ook online:

http://www.apeldoorn.nl/koninginnedag
pi_65812927
Met stappen en uitgaan vind ik prinsennacht eigenlijk gezelliger
Gr. Gr.
pi_65941282
Ik woon ook in de Maten sinds september. Ik hou altijd zoveel mogelijk de hoofdwegen aan, anders verdwaal ik nog steeds.

Ik heb geprobeerd om binnendoor naar de dekamarkt te gaan, maar na een kwartier fietsen kwam ik ongeveer bij de fietsbrug uit
Nu maar weer gewoon over de grote weg, ben ik er in 5 minuten.
pi_66146326
leuk leuk leuk, allemaal apeldoorners!
Slapelopze nachten? Daar lig ik niet wakker van....
pi_66246167
Iedereen post hier ook zo vaak
Gr. Gr.
  donderdag 19 februari 2009 @ 20:40:12 #25
232952 moonuutgrunn
leven is het meervoud van lef
pi_66251905
Goh, nooit geweten dat dat beeld een kus voorstelde en dat het voor het huwelijk van WA en Max was... En ben nog wel geboren in Apeldoorn en heb er 36 jaar gewoond!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')