abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 21 december 2008 @ 16:47:51 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64212536
Om eens te kijken wat de gevolgen waren als je te vroeg weer in de markt stapte na de 1929 crash heb ik onderstaande plaatje gemaakt.

In het plaatje zie je het aantal maanden dat het duurde voordat je definitief je verlies weer had weggewerkt als je na een daling van een bepaald percentage onder de top in de markt was gestapt. Met "definitief" bedoel ik dat je daarna nooit meer op verlies kwam te staan. Dus als je op een bepaald moment weer op winst stond maar uiteindelijk daalt de waarde toch weer onder je aankoopniveau dan blijf ik doortellen.

In het plotje zie je 5 curves:
1) Nominal S&P500: Dit is gewoon de S&P500 index in dollars
2) Real S&P500: Dit is de S&P500 index gecorrigeerd voor inflatie
3) Nominal Total Return: Dit is de nominale koersstijging van de S&P500 + herinvesteerd dividend
4) Real total return: Als 3), maar dan gecorrigeerd voor inflatie
5) Als 4), maar dan met 20% dividendbelasting meegerekend



In het plaatje zijn een aantal interessante dingen te zien. Het eerste wat opvalt is hoe ontzettend lang het duurde voor de inflatie gecorrigeerde S&P500 om weer terug te komen op zijn oude waarde. Dit gebeurde pas in november 1985! Je ziet een grote sprong in de curve die je niet ziet in de Nominale S&P500. Dat komt door de hoge inflatie in de jaren '70, waar de index per saldo redelijk vlak was maar de inflatie de reeele waarde reduceerde.

Een ander interessant fenomeen is dat bij een aankoop van >50% onder de top de Real Total Return (lichtblauw) sneller herstelt dan de Nominal Total Return (geel). Dat komt door de deflatie begin jaren '30!

De belangrijkste curve is eigenlijk de donker paarse. Dit is namelijk de praktijksituatie waar je mee te maken hebt. Hoeveel dividendbelasting je betaalt hangt van allerlei omstandigheden af (in NL momenteel 15%, maar je kunt het dacht ik verrekenen met de vermogensbelasting) en je hebt natuurlijk wat transactiekosten als je steeds het dividend zou herbeleggen. Ik heb even 20% gepakt voor alle kosten om de invloed hiervan te bekijken. Als je kosten minder zijn dan kom je dus ergens tussen de donkerpaarse en de lichtblauwe curve terecht.

De belangrijkste conclusie uit dit plaatje is eigenlijk dat ook als je na een daling van maar liefst 40% was ingestapt, het toch nog wel erg lang duurde voordat je weer boven water was (ca 12 jaar!). Pas rond de 60% onder de top werd de wachttijd weer te overzien (ca 2 jaar voordat je weer breakeven was).

Een andere belangrijke conclusie is natuurlijk het belang van het herinvesteerde dividend op je total return. Door puur naar een pricechart te kijken in nominale dollars trek je verkeerde conclusies.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 21-12-2008 17:07:14 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_64213345
Mooi plaatje weer
  zondag 21 december 2008 @ 17:36:56 #3
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64214247
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:47 schreef SeLang het volgende:
Hoeveel dividendbelasting je betaalt hangt van allerlei omstandigheden af (in NL momenteel 15%, maar je kunt het dacht ik verrekenen met de vermogensbelasting)
Je kunt het (volledig) aftrekken van de inkomstenbelasting. Dat is dus het totaal aan belasting in box 1, 2 en 3.

In feite komt het er dus gewoon op neer dat je dividendbelasting niet hoeft te betalen, zolang je maar genoeg inkomstenbelasting betaalt. Wat er gebeurt als je aan dat laatste niet voldoet, weet ik eigenlijk niet.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zondag 21 december 2008 @ 17:38:19 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_64214285
Maar de belangrijkste conclusie mag zijn dat je nooit weet wanneer je dan op de bodem bent. En als bijvoorbeeld AEGON met 2,70 al op zijn bodem geweest is, dan loop je ook heel veel potentiele winst mis wanneer je nu pas instapt!

Stel je hebt 27.000 te investeren. Op de bodem zijn dat 10.000 aandelen AEGON. Nu krijg je er nog 5400 voor. (in 1 mnd tijd!)

Wanneer AEGON naar de 10 euro gaat in 2010, dan heb je bij op de bodem instappen 73.000 euro winst, en slechts een maand later instappen nog maar 50.000 euro. Scheelt toch een factor van bijna 50%

Kortom, eigenlijk moet je ook een grafiekje maken met rendementen wanneer je een x aantal maanden na de bodem bent ingestapt. En de bodem juist inschatten, dat kan nu juist niemand.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 21 december 2008 @ 17:40:12 #5
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64214343
Het zou mooi zijn om het per aandeel te bekijken, maar dat zal in de praktijk wel onmogelijk zijn.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 21 december 2008 @ 17:42:50 #6
862 Arcee
Look closer
pi_64214423
quote:
Op zondag 21 december 2008 16:47 schreef SeLang het volgende:
Pas rond de 60% onder de top werd de wachttijd weer te overzien (ca 2 jaar voordat je weer breakeven was).
Gerekend vanaf een top van de AEX van 550 is dat 220, precies de bodem de we onlangs hebben aangetikt.

Het belangrijkste is dus of we meer dan 60% gaan zakken uiteindelijk.
pi_64214728
quote:
Op zondag 21 december 2008 17:40 schreef Lemmeb het volgende:
Het zou mooi zijn om het per aandeel te bekijken, maar dat zal in de praktijk wel onmogelijk zijn.
En dan
  zondag 21 december 2008 @ 17:54:40 #8
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64214765
quote:
Op zondag 21 december 2008 17:53 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

En dan
Nou, ik bedoel dat je per aandeel op het laagste punt instapt (of juist niet). Dan zal nogal wat schelen namelijk.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 21 december 2008 @ 18:32:39 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64215944
quote:
Op zondag 21 december 2008 17:36 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Je kunt het (volledig) aftrekken van de inkomstenbelasting. Dat is dus het totaal aan belasting in box 1, 2 en 3.

In feite komt het er dus gewoon op neer dat je dividendbelasting niet hoeft te betalen, zolang je maar genoeg inkomstenbelasting betaalt. Wat er gebeurt als je aan dat laatste niet voldoet, weet ik eigenlijk niet.
Als je het kunt verrekenen dat heb je dus alleen 1,2% vermogensbelasting.
Nu is het dividendrendement in mijn data van 1871 tot 2008 gemiddeld 4,51%. Als je het dividend gebruikt om je vermogensbelasting te betalen is dat dus een 'dividendbelasting' van 26,6%. Dat is dus iets slechter dan de 20% kosten die ik had gebruikt in mijn berekening, maar je gaat niet dramatisch andere resultaten krijgen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 21 december 2008 @ 18:41:00 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64216229
Ik zie dat allerlei mensen op grond van dit plaatje conclusies aan het trekken zijn over de huidige situatie. Dat is natuurlijk moeilijk want dit is een 100% hindsight plaatje. Ik zou niet weten welke conclusie ik hieruit op dit moment zou kunnen trekken voor de huidige situatie. Maar het plaatje geeft wel een aardig beeld hoe een diepe 'L-shaped' recessie/depressie eruit kan zien.

Btw: conclusies over individuele aandelen kun je hieruit al helemaal niet trekken. De totale markt zal op lange termijn uiteindelijk altijd herstellen (immers, de economie verdwijnt nooit). Individuele aandelen verdwijnen echter met grote regelmaat!
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 21 december 2008 @ 18:44:20 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64216361
quote:
Op zondag 21 december 2008 17:38 schreef LXIV het volgende:
Kortom, eigenlijk moet je ook een grafiekje maken met rendementen wanneer je een x aantal maanden na de bodem bent ingestapt. En de bodem juist inschatten, dat kan nu juist niemand.
Je hoeft niet op de bodem in te stappen om op lange termijn een goed rendement te maken. Je kunt kunt wel op basis van waardering een redelijke voorspelling doen over het te verwachten rendement in een toekomstige periode. Daar komt nog een ander topic over
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 21 december 2008 @ 19:05:12 #12
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64217101
quote:
Op zondag 21 december 2008 18:41 schreef SeLang het volgende:
Btw: conclusies over individuele aandelen kun je hieruit al helemaal niet trekken. De totale markt zal op lange termijn uiteindelijk altijd herstellen (immers, de economie verdwijnt nooit). Individuele aandelen verdwijnen echter met grote regelmaat!
Nee, uiteraard niet. Maar dat is ook eigenlijk een beetje het punt dat ik probeerde te maken.

Ik neem aan dat je in aandelen belegt en niet in de S&P500. Dus wanneer stap jij in? Als jij denkt dat de S&P500 op z'n laagste punt is en dan meteen alles in één keer? (zo van: lekker makkelijk ) Of bekijk je dat individueel per aandeel? Dat kan uiteindelijk nogal wat schelen namelijk.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 21 december 2008 @ 19:22:13 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_64217627
quote:
Op zondag 21 december 2008 19:05 schreef Lemmeb het volgende:
Ik neem aan dat je in aandelen belegt en niet in de S&P500.
Ik beleg uitsluitend in een gespreide portefeuille. Op mijn kooplijst staan 60-70 aandelen en die worden allemaal tegelijkertijd gekocht. Een goed alternatief (en beter voor de meeste mensen) is gewoon een indextracker.
quote:
Dus wanneer stap jij in? Als jij denkt dat de S&P500 op z'n laagste punt is en dan meteen alles in één keer? (zo van: lekker makkelijk ) Of bekijk je dat individueel per aandeel? Dat kan uiteindelijk nogal wat schelen namelijk.
Belangrijke bodems hebben de eigenschap dat die vaak voor alle sectoren samenvallen. Dat is btw een van de redenen waarom ik denk dat we er nog niet zijn. Voor een instapmoment kijk ik naar een heleboel dingen, maar DE noodzakelijke voorwaarde is een waardering die laag genoeg is. Daar is momenteel niet aan voldaan dus gaat de gate nog niet open. Anyway, offtopic hier.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 21 december 2008 @ 21:00:32 #14
862 Arcee
Look closer
pi_64220963
quote:
Op zondag 21 december 2008 17:36 schreef Lemmeb het volgende:
Je kunt het (volledig) aftrekken van de inkomstenbelasting. Dat is dus het totaal aan belasting in box 1, 2 en 3.

In feite komt het er dus gewoon op neer dat je dividendbelasting niet hoeft te betalen, zolang je maar genoeg inkomstenbelasting betaalt.
Hoezo? Normaal krijg je per saldo ca. 40% van de belasting terug of werkt dat bij dividendbelasting anders?
  zondag 21 december 2008 @ 21:02:39 #15
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64221022
quote:
Op zondag 21 december 2008 21:00 schreef Arcee het volgende:

[..]

Hoezo? Normaal krijg je per saldo ca. 40% van de belasting terug of werkt dat bij dividendbelasting anders?
Ja. Jij hebt het over aftrekposten. Dit is wat anders.

Divendbelasting is een voorbelasting. Die trek je dus niet van je inkomen af maar direct van de belasting die je over dat inkomen moet betalen. M.a.w. je krijgt het volledig terug.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 21 december 2008 @ 21:06:21 #16
862 Arcee
Look closer
pi_64221162
quote:
Op zondag 21 december 2008 21:02 schreef Lemmeb het volgende:
Divendbelasting is een voorbelasting. Die trek je dus niet van je inkomen af maar direct van de belasting die je over dat inkomen moet betalen. M.a.w. je krijgt het volledig terug.
Oh, zo.

Het zat er natuurlijk in dat er nog een wazige belastingregel was die ik nog niet kende.:') Nederland, belastingland.

Wat is nou het nut van het betalen van belasting als je het 100% weer terugkrijgt?
  zondag 21 december 2008 @ 21:12:22 #17
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_64221441
quote:
Op zondag 21 december 2008 21:06 schreef Arcee het volgende:

[..]

Oh, zo.

Het zat er natuurlijk in dat er nog een wazige belastingregel was die ik nog niet kende.:') Nederland, belastingland.
Vertel mij wat. Wist jij dat je als nabestaande een levenslooptegoed van een overledene gewoon door kunt laten lopen tot het moment dat die overledene 65 geworden zou zijn? Dat kan een fiscaal voordeeltje opleveren als je vermogen toch al boven het heffingvrij vermogen komt en je verwacht dat je inkomen op termijn daalt.
quote:
Wat is nou het nut van het betalen van belasting als je het 100% weer terugkrijgt?
Ik geloof dat dat met het oog op het buitenland is. Buitenlanders moeten het wel betalen. Alleen als je inkomstenbelasting in Nederland betaalt krijg je het terug, omdat je ook al belasting over box 3 betaalt. Dat zou een beetje dubbelop zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lemmeb op 21-12-2008 21:19:22 ]
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')