Da's leuk, op mijn motor gaat de dimverlichting aan zodra ik de motor start. Dus al zou ik 't willen, kon ik 't nog niet uitzetten .quote:Op donderdag 9 april 2009 15:46 schreef fathank het volgende:
[..]
VOlgens mij is het zo dat motorrijders daardoor minder goed zichtbaar worden. Meen dat ooit ergens in een of andere onderzoek gelezen te hebben.
volgens mij bestaat dat onderzoek niet en is hetd e mening van motorrijders bonden / verenigingenquote:Op donderdag 9 april 2009 15:53 schreef Isdatzo het volgende:
Ben trouwens wel benieuwd naar dat onderzoek.
MVO = Motorvoertuig Verlichting Overdagquote:Nog even het laatste over MVO: tot op heden is niet wetenschappelijk aangetoond dat motorfietsers in het nadeel zijn bij een wettelijke verplichting tot MVO. Inmiddels hebben negen Europese landen MVO volledig of gedeeltelijk verplichtgesteld. Het effect van een algehele MVO is voor motorrijders min of meer neutraal".
- Geen richting aangeven ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar dit kán een verkeersonveilige situatie opleveren.
Maar de dingen die jij nu opnoemt zijn al afgevangen met regeltjes, met je drogredenatieredenatie .quote:Op donderdag 9 april 2009 15:58 schreef r8ality het volgende:
[..]
- Geen richting aangeven ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.
- Te hard rijden ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.
- Onnodig linksrijden ook, doen meer mensen dan dat mensen xenon hebben.
Met je drogredenatie .
Je bedoelt dat het dan met aftermarket-koplamp-units + aftermarket xenon het dan ineens wel mag?quote:Op donderdag 9 april 2009 15:56 schreef Magneet het volgende:
Het is niet zo dat Xenon verboden wordt, je moet alleen een armatuur hebben dat geschikt is voor Xenon aka je zult de hele unit moeten vervangen.
zo las ik het wel ja, volgens mij op nieuws.nlquote:Op donderdag 9 april 2009 16:00 schreef r8ality het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het dan met aftermarket-koplamp-units + aftermarket xenon het dan ineens wel mag?
quote:Vanaf 1 mei 2009 mogen de lichtarmaturen van uw auto alleen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Gasontladingslampen (xenonlampen) geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor xenonverlichting van belang dat deze alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
Maar geen APK-punt. En moeilijker te controleren. Dus als ze nu eens die controles verscherpen.i.p.v. mierenneuken over xenon.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:59 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar de dingen die jij nu opnoemt zijn al afgevangen met regeltjes, met je drogredenatieredenatie .
Lol, mooie maas. Eens kijken wanneer die ze gaan misbruiken en daarna weer gaan verbieden .quote:Op donderdag 9 april 2009 16:02 schreef Magneet het volgende:
[..]
zo las ik het wel ja, volgens mij op nieuws.nl
http://auto.nieuws.nl/552630/nieuwe_verkeersregels_per_1_mei
[..]
Weer drogredenatie.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:03 schreef r8ality het volgende:
[..]
Maar geen APK-punt. En moeilijker te controleren. Dus als ze nu eens die controles verscherpen.i.p.v. mierenneuken over xenon.
En zo zijn er nog wel wat dingen die ze beter kunnen controleren dan mierenneuken over xenon.
Sterker nog, i.p.v. dat ze eerst eens het verkeersinfarct Nederland verbeteren dan mierenneuken over xenon.
Met die nieuwe regels hoeft zelfs je snelheidsmeter het niet te doen, maar wel aanwezig te zijn, dat ze die regel eens herzien, i.p.v. mierenneuken over xenon.
Had ik al gezegd dat ze mierenneuken over xenon?
.quote:Op donderdag 9 april 2009 16:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Weer drogredenatie.
Die regel zal een preventief effect hebben. Er zullen heel wat golfsjonnies afvallen als 't verboden is. Dat er in de praktijk weinig op gecontroleerd wordt, /care.
Als je auto in gebruik is genomen na 31 december 2006. Dit staat nog steeds expliciet in de concept-tekst van de nieuwe Regeling Voertuigen zoals die per 1 mei 2009 in zou moeten gaan. Voor auto's van voor 2007 verandert er dus niets.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:56 schreef Magneet het volgende:
Het is niet zo dat Xenon verboden wordt, je moet alleen een armatuur hebben dat geschikt is voor Xenon aka je zult de hele unit moeten vervangen.
Aldus die concepttekst Regeling Voertuigen. Als deze regeling wordt ingevoerd is het dus nog steeds expliciet toegestaan om xenon te monteren in auto's van voor 2007, zonder dat er andere voorwaarden aan gesteld zijn dan de regels die gelden voor het normale dimlicht. Geen niveauregeling, geen wissers, niets van dat alles.quote:Artikel 5.2.51
Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
(...)
b. twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in bijlage VIII, artikelen 115 tot en met 118, gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
(...)
Bovengenoemde quote komt uit een tekst waar de RDW zelf naar linkt... Lijkt er inderdaad beetje op dat de tekst niet goed geïnterpreteerd wordt. Wel vervelend, want er gaat onherroepelijk discussie over ontstaan. Mijn Xantia (met xenon) laat ik om dat te voorkomen maar voor 1 mei keuren, mocht een overijverige diender een boete willen uitschrijven dan zie ik dan wel weer verder. Ik zie niet zo best in het donker en de xenon lampen zijn voor mij dus een absolute uitkomst.quote:Op donderdag 9 april 2009 20:00 schreef r8ality het volgende:
Ja, dat is wat ook overal in officiele stukken tekst gevonden heb. Volgens mij is het een beetje paniekvoetbal, en was er ten tijde van het drukken van het "vakblad" nog niets concreet besloten...
Sjonnie!quote:Op zaterdag 11 april 2009 12:41 schreef WalkingDisaster het volgende:
Ik heb ook aftermarket xenon, maar goed afgesteld. Heldere koplamp + lens = mooi lichtbeeld.
En ja, ook de koplamp unit is aftermarket.. Sue me
[ afbeelding ]
Geen idee in hoeverre dit specifieke punt wetenschappelijk onderzocht is hoor, maar het is wel vrij makkelijk te beredeneren op basis van perceptie studies dat het voeren van dagrijverlichting, of fellere verlichting, ten koste gaat van aandacht voor andere weggebruikers.quote:Op donderdag 9 april 2009 15:58 schreef Isdatzo het volgende:
Even gezocht naar dat onderzoek..
http://www.motorrijdersac(...)=motoren-verlichting
[..]
MVO = Motorvoertuig Verlichting Overdag
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |