abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_62614581
Waarom openbaart God zich niet ondubbelzinnig?

Ik denk omdat God Geest is, volstrekt onstoffelijk. Hij kan dus ook alleen maar op innerlijk, onstoffelijk niveau gezocht en gevonden worden.

Stel dat God een sensationele stoffelijke manifestatie zou veroorzaken, zodat iedereen gedwongen was zijn bestaan aan te nemen, dan zou dat toch alleen maar de aandacht naar het uiterlijke richten, en dus in de verkeerde richting, want daar is hij niet te vinden.

Het zou denk ik ook wel angst en een onbehaaglijk gevoel veroorzaken, vanwege zoveel overmacht die hij in een dergelijk geval zou moeten tonen. Hij zou ons daarmee rechtstreeks voor het blok zetten en in feite dus praktisch onze vrijheid ontnemen. Waarschijnlijk zou het overgrote deel van de mensheid dan zo goed mogelijk zijn richtlijnen proberen te volgen, maar op zichzelf is dat niet het doel van God, dan zou hij ook wel marionetten zonder vrije wil kunnen maken.

Het zou een min of meer op angst gebaseerd goed gedrag zijn en daar is God volgens mij niet in geïnteresseerd; wel in goed gedrag maar dat moet gebaseerd zijn op inzicht (ook inzicht in de consequenties van verkeerd gedrag, dat wel!), bewustzijn en liefde.

Dit zijn zo mijn gedachten hierover, maar misschien zijn er ook andere meningen?

Mensen die bij voorbaat zeggen en weten dat God niet bestaat worden verzocht die mening in andere topics kenbaar te maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door kleinduimpje3 op 23-10-2008 22:25:05 ]
  donderdag 23 oktober 2008 @ 16:12:00 #2
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_62614645
omdat God niet bestaat? ik ga graag in discussie
pi_62614816
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 16:12 schreef PiRANiA het volgende:
omdat God niet bestaat? ik ga graag in discussie
Mooi, maar niet in dit topic (zie OP) en niet met mij op dit moment
pi_62614937
Eerst een vraag stellen, en dan een antwoord uitsluiten Stel dan de vraag niet
pi_62614960
Lekker onzinnige discussie als je bij voorbaat al de opties die je niet aanstaan uitsluit.
There is no love sincerer than the love of food.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 16:24:41 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_62615001
Vroeger heeft God zich uiteraard meerdere malen fysiek gemanifesteerd. Waarom Hij daar nu geen zin in heeft weet ik niet.
The End Times are wild
pi_62615027
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 16:22 schreef Tja..1986 het volgende:
Eerst een vraag stellen, en dan een antwoord uitsluiten Stel dan de vraag niet
Ik schijn het duidelijker te moeten stellen, ik ga in dit topic uit van het bestaan van God.
pi_62615131
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 16:25 schreef kleinduimpje3 het volgende:

[..]

Ik schijn het duidelijker te moeten stellen, ik ga in dit topic uit van het bestaan van God.
Ja, dat was al wel helder, maar daarmee sluit je toch een antwoord uit (Wat volgens mij ook nog het enige juiste antwoord is). Dat maakt de hele discussie zinloos..
  donderdag 23 oktober 2008 @ 16:29:31 #9
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62615141
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 16:10 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Waarom openbaart God zich niet ondubbelzinnig?
Hij heeft zich aan Mozes openbaard, onder andere middels de brandende braamstruik. Dat was dacht ik, voor Mozes, tamelijk ondubbelzinnig te noemen – of het verhaal berust niet op waarheid.
quote:
Ik denk omdat God Geest is, volstrekt onstoffelijk. Hij kan dus ook alleen maar op innerlijk, onstoffelijk niveau gezocht en gevonden worden.
De plagen van Egypte zijn ook niet bepaald stoffelijk te noemen. Nu is dat niet alleen oud-testamentische folklore, ook in het NT heb je b.v. het verhaal van Ananias en Saffira waar God hen doodt omdat ze hem bedrogen hebben. Dat lijkt me ook niet een klassiek voorbeeld een onstoffelijke interactie tussen God en mensen. Verder kun je denken aan het verhaal van de profeten van Baäl en Elia, waar God zich ook op fysieke wijze openbaart.
quote:
Stel dat God een sensationele stoffelijke manifestatie zou veroorzaken, zodat iedereen gedwongen was zijn bestaan aan te nemen, dan zou dat toch alleen maar de aandacht naar het uiterlijke richten, en dus in de verkeerde richting, want daar is hij niet te vinden.
Ik vind b.v. die plagen in Egypte wel sensationeel. Alle eerstgeborenen doden? Doe ik God niet na in een nachtje.
quote:
Het zou denk ik ook wel angst en een onbehaaglijk gevoel veroorzaken, vanwege zoveel overmacht die hij in een dergelijk geval zou moeten tonen. Hij zou ons daarmee rechtstreeks voor het blok zetten en in feite dus praktisch onze vrijheid ontnemen. Waarschijnlijk zou het overgrote deel van de mensheid dan zo goed mogelijk zijn richtlijnen proberen te volgen, maar op zichzelf is dat niet het doel van God, dan zou hij ook wel marionetten zonder vrije wil kunnen maken.
Die vrijheid is al ‘praktisch’ ontnomen door te dreigen met een plaats waar de wormen blijven knagen en het vuur niet dooft.
quote:
Het zou een min of meer op angst gebaseerd goed gedrag zijn en daar is God volgens mij niet in geïnteresseerd; wel in goed gedrag maar dat moet gebaseerd zijn op inzicht (ook inzicht in de consequenties van verkeerd gedrag, dat wel!), bewustzijn en liefde.
Volgens mij is het (dus) al grotendeels gebaseerd op angst. De consequenties van het niet naar Gods wil handelen zijn duidelijk. Je komt in de hel, en dat is geen prettige plek. Het is niet dat je dan nog een keer mag proberen, reïncarnatie bijvoorbeeld, nee, het is eeuwige en voortdurende marteling.

Uiteindelijk is onderwerping, erkenning van Jezus als verlosser de truc die het doet. Zie bijvoorbeeld die twee zondaren aan het kruis die naast Jezus hingen. De ‘goede’ boef erkent Jezus en alles is koek & ei. Maakt het uit waarvoor hij daar hing? Misschien had hij wel vele mensen vermoord, de moraal van dat verhaal is: het maakt geen snars uit wat je uitvreet als je maar Jezus erkent, dan kom je er wel. Ook al leef je nog zo goed, ook al ben je nog zo eerlijk, lieg je nooit, je komt niet door God dan door Jezus. Dus waar gaat het uiteindelijk om? Onderwerping en onvoorwaardelijke gehoorzaamheid op straffe van eeuwige marteling als je het nalaat.

Ik weet het niet, maar het klinkt mij als een dreigement in de oren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 23-10-2008 16:35:26 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 16:29:36 #10
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_62615144
Ik zou me nou juist afvragen: Waarom zou een eventuele god zich wel fyiek manifesteren? Alsof hij zijn "bestaan zou moeten bewijzen" tegenover een zooi primitieve vleeszakken.
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 16:30:42 #11
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62615178
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 16:24 schreef LXIV het volgende:
Vroeger heeft God zich uiteraard meerdere malen fysiek gemanifesteerd. Waarom Hij daar nu geen zin in heeft weet ik niet.
Klopt, de laatste tijd komt de klad er een beetje in. Maria doet het nog wel eens daarentegen. Misschien dat God ook een dagje ouder wordt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 16:33:21 #12
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_62615239
God bestaat ALLEEN in de vorm van Je-steuntje-in-de-rug-in-barre-tijden, of Schouder-om-op-uit-te-huilen, of Verklaring-voor-het-onverklaarbare. Heb JIJ behoefte aan een fysieke manifestatie en dan bedoel ik ook écht BEHOEFTE (arm er af, moeder dood enzo), niet zomaar "zin in", dan heb je er de meeste kans op.
I follow you......but not on Twitter
  donderdag 23 oktober 2008 @ 16:34:10 #13
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_62615257
Omdat 'God' een verzinsel is van de mens.
pi_62615371
God bestaat niet, we weten allemaal dat we geschapen zijn door het vliegend spagetti monster, en die heeft zich WEL geopenbaard, die geeft tenminste WEL om zijn onderdanen en aanbiddingen

http://www.venganza.org/

Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  donderdag 23 oktober 2008 @ 16:39:27 #15
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_62615383
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 16:29 schreef RedDevil085 het volgende:
Ik zou me nou juist afvragen: Waarom zou een eventuele god zich wel fyiek manifesteren? Alsof hij zijn "bestaan zou moeten bewijzen" tegenover een zooi primitieve vleeszakken.
Sowieso arrogant van die vleeszakken om te denken dat die God ze belangrijk zou vinden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 23 oktober 2008 @ 16:46:30 #16
13250 Lod
Sapere aude!
pi_62615592
Stellende dat er een God is waarschijnlijk omdat hij ingezien heeft met zijn creatie van de mens dat hij toch faalbaar is en zich in schande heeft afgewend van de aarde.

Maar in het echt is het omdat hij niet bestaat.
GNU Terry Pratchett
  donderdag 23 oktober 2008 @ 16:51:00 #17
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_62615730
Omdat naar mijn mening god (als je het in mijn interpretatie al god kan noemen) geen
persoon is maar energie... Geen enkel mens kan deze ook vertegenwoordigen dus
alle religies zijn dikke BS... Iemand die 'uit naam van god' denkt te praten gebruikt
dit als excuus om boven anderen te staan en mensen te onderwerpen aan zijn
fo haar denkbeelden...

Als gelovigen echt zouden handelen naar hun geloof (of wat ze iig beweren
dat hun geloof inhoud) zou de wereld er heel anders uitzien en zouden vrijheden
en al 'gods creaties' omarmd worden ipv afgenomen en verboden worden...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_62615796
Schijnbaar vindt hij dat we het prima doen zonder hem. En wees eerlijk, alles loopt van een leien dakje toch? Iedereen is gelijk en men komt op voor de zwakkeren, niemand die over de rug van anderen dingen klaar probeert te spelen voor eigen gewin. Niemand is homo, niemand doet abortus, niemand die zich goed doet aan de corrumperende goederen van de zondvloed. Al zijn andere scheppingen respecteren we ook, we laten de planeet in zijn waarde.
We hebben God niet eens nódig. Misschien dat daarom ook iedereen die zegt een profeet te zijn in een gesticht wordt gestopt? Zo van: 'Flikker toch op met je Messiasen, God'.
Din jävla kuk!
  donderdag 23 oktober 2008 @ 16:55:30 #19
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62615861
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 16:51 schreef B-FliP het volgende:
Omdat naar mijn mening god (als je het in mijn interpretatie al god kan noemen) geen
persoon is maar energie... Geen enkel mens kan deze ook vertegenwoordigen dus
alle religies zijn dikke BS... Iemand die 'uit naam van god' denkt te praten gebruikt
dit als excuus om boven anderen te staan en mensen te onderwerpen aan zijn
fo haar denkbeelden...

Als gelovigen echt zouden handelen naar hun geloof (of wat ze iig beweren
dat hun geloof inhoud) zou de wereld er heel anders uitzien en zouden vrijheden
en al 'gods creaties' omarmd worden ipv afgenomen en verboden worden...
Energie kan echter prima omgezet worden in iets wat een ondubbelzinnige fysische manifestatie oplevert.
  donderdag 23 oktober 2008 @ 17:06:44 #20
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_62616159
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 16:55 schreef Iblis het volgende:
Energie kan echter prima omgezet worden in iets wat een ondubbelzinnige fysische manifestatie oplevert.
En doet dat het niet overal om ons heen? In ons? In onze omgeving?
Alles trilt als je t onder een microscoop legt...

Het is geen persoon/karakter, heeft geen ego, en antwoord niet op
vragen maar kan naar wens gebruikt worden (als bijvoorbeeld
magnetisme)... Aan zoiets vragen gaan stellen lijkt me redelijk nutteloos
evenals om zoiets oorlog voeren...
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_62616218
Als God zich te sterk openbaart, is het geen geloof.
Lurf is the message and the message is Lurf
pi_62616393
'Was is God dan, wat is God, wat is God???? ' vroeg de jonge scepticus. 'Ik hoor de hele tijd God is dit niet God is dat niet. Als ik wist wat mij zou verdommen had ik zelfs Godverdomme wat is God nou? gevraagd' De ene priester keek een beetje zenuwachtig naar zijn collega, eentje katholiek en de ander protestant.. Hij zei : 'Jullie aanbidden God op jullie manier, wij op zijn manier' toch bedoelden ze dezelfde God, lazen ze hetzelfde boek en nog steeds kon niemand me vertellen wat God nu is.

- Askari , Je dorst lessen met een mirage -
pi_62616460
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 16:10 schreef kleinduimpje3 het volgende:
.. een sensationele stoffelijke manifestatie ...
TVP
Die ga ik ook een keer toepassen.
twee violen en een trommel en een fluit
pi_62616488
Wat is dat eigenlijk, een sensationele stoffelijke manifestatie?

Een man met een baard die op een triangel fluit?
Of.... ??
twee violen en een trommel en een fluit
  donderdag 23 oktober 2008 @ 17:24:07 #25
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_62616557
quote:
Op donderdag 23 oktober 2008 17:09 schreef lurf_doctor het volgende:
Als God zich te sterk openbaart, is het geen geloof.
Dan heeft-ie in de Bijbel een paar keer vrij weinig kaas gegeten van het geloofsgebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')