abonnement Unibet Coolblue
pi_59575943
quote:
Waarom banjeren er geen reuzenmieren of gigantische kevers in onze achtertuinen rond? Röntgenfoto’s van kevers laten zien dat zuurstofgebrek insecten dwingt klein te blijven.

Insecten kunnen heel erg veel stoere dingen. Mieren torsen met gemak een last van zeventien keer hun eigen gewicht. Bovendien is een mierensamenleving erg strak georganiseerd. Als ze nou een beetje groter worden, kunnen ze makkelijk de wereld overheersen. Toch zal dit niet snel gebeuren. Zo groot kan een insect namelijk helemaal niet worden.

Lang geleden banjerden er wel reuzeninsecten en andere gigantische geleedpotigen op de aardbol rond, zoals duizendpoten van een meter en libellen met een spanwijdte van zeventig centimeter. Dat is al wel weer zo'n driehonderd miljoen jaar geleden en bovendien waren in die tijd, het Carboon en vroege Permtijdperk, veel dieren enkele slagen groter dan ze nu zijn. De gangbare gedachte is dat dat kon, omdat de hoeveelheid zuurstof in de lucht veel groter was dan nu. Toen was de zuurstofconcentratie ongeveer anderhalf keer zo groot als nu. Op het moment dat de hoeveelheid zuurstof in de lucht weer afnam, werden de insecten weer kleiner van formaat, is het idee.

De theorie dat de hoeveelheid zuurstof die op dit moment in de lucht zit niet voldoende is om insecten reusachtige proporties te laten aannemen, bestaat al lang. Maar nog niemand had er onderzoek naar gedaan en bewezen dat het ook echt zo werkt. Onderzoeker Alexander Kaiser en zijn collega's van de Midwestern Univeristeit in Glendale en zijn collega's brachten hier verandering in door te kijken naar het ademhalingssysteem van vier keversoorten van verschillende grootte.

Het zit namelijk als volgt. Hoeveel zuurstof een dier kan opnemen hangt af van de lichaamsonderdelen waarmee hij dat doet. Zoogdieren gebruiken longen, vissen hebben kieuwen en insecten gebruiken ademhalingsbuisjes, de tracheeën, die de zuurstof overal in het insectenlijf afleveren. De oppervlakte van deze onderdelen is van belang maar ook de afstand die de lucht moet afleggen voordat hij zijn bestemming bereikt. Bij grote insecten is die weg groter en zijn er langere ademhalingsbuisjes nodig.

De onderzoekers vroegen zich af of de regel, hoe groter, hoe meer buisjes, opging. Daartoe legden ze 44 meelkevers van vier verschillende soorten, variërend van 3,2 tot 33 millimeter, onder het röntgenapparaat. Zo konden ze foto's maken van de ademhalingsbuisjes van de insecten. En ja hoor, de grotere insecten bleken ook grotere ademhalingssystemen aan te leggen, schrijft Kaiser in het wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Science.

Maar kevers kunnen niet ongelimiteerd door blijven bouwen aan hun buizenstelsel. Het exoskelet, de harde beschermlaag waarmee een insect omhuld is, groeit namelijk niet zonder meer mee, waardoor er helemaal geen plek is voor zoveel ademhalingsbuizen. Bovendien moeten de buizen ook dikker zijn om voldoende zuurstof aan te kunnen voeren. Omdat grotere kevers relatief meer plek in hun lichaam reserveren voor ademhalingsbuizen raken andere organen in het gedrang. Vooral bij de kop en de poten, waar zeker zuurstof naar toe moet, is weinig ruimte voor extra uitbouwingen ten behoeve van de ademhaling. Het exoskelet zet dus een rem op de groei.

Maar als er meer zuurstof aanwezig is, hoeven de ademhalingssystemen ook niet meer zo uitgebreid te zijn en volstaan dunnere ademhalingsbuizen. Zuurstof zat immers. Zo konden de insecten in vroeger tijden rustig groter groeien zonder dat ze belemmerd werden door zuurstofgebrek. Tenminste, totdat er weer iets anders hun groei belemmert. Maar dat zit er dus nu niet meer in. Voordat de insecten de wereld kunnen overnemen zal er eerst wat meer zuurstof voorhanden moeten zijn.
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/35893467/
pi_59575970
Is dit op de een of andere manier te associeren met een evolutionaire 'doel' of natuurlijk selectie op zich?
  zaterdag 21 juni 2008 @ 13:55:07 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_59576239
Grotere insecten presteren minder door zuurstof gebrek en zijn daardoor kwetsbaarder en kunnen daardoor minder goed voedsel zoeken. Bedoel je dat?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 21 juni 2008 @ 14:09:31 #4
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_59576574
Best interessant.
A.F.C. Ajax
pi_59576993
Waarschijnlijk dezelfde reden waarom er geen mensen ter grootte van een vlieg bestaan.
pi_59577080
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 14:32 schreef Farenji het volgende:
Waarschijnlijk dezelfde reden waarom er geen mensen ter grootte van een vlieg bestaan.
Dat zou wel geniaal zijn.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 14:39:33 #7
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59577142
Is hier al eens eerder een topic over geweest. Of het kwam ter sprake in een evolutietopic ofzo.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 14:43:08 #8
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_59577230
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 13:43 schreef Triggershot het volgende:
Is dit op de een of andere manier te associeren met een evolutionaire 'doel' of natuurlijk selectie op zich?
Wat is nou weer een evolutionair doel?
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
pi_59577306
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 14:43 schreef ArendBarend het volgende:

[..]

Wat is nou weer een evolutionair doel?
pi_59578015
Miljoenen jaren geleden waren er wel grote insecten

Meganeura monyi is een prehistorische libel uit het Laat-Carboon (circa 280 miljoen jaar geleden) die leefde in de moerassen van Europa en wellicht ook in Noord-Amerika. Dit dier was met een lengte van 40 cm en een spanwijdte van 70 cm waarschijnlijk het grootste insect ooit. Meganeura was een roofdier dat zich voedde met andere insecten maar ook hagedissen en kleine amfibieën. In de steenkoolwouden leefde naast Meganeura nog een andere reusachtige geleedpotige: Arthropleura. Dit dier was een 180 cm lange verwant van de hedendaagse miljoenpoten. Geleedpotigen konden in het Carboon deze enorme afmetingen bereiken doordat de atmosfeer veel meer zuurstof bevatte dan tegenwoordig (35% tegenover 21%).
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_59578370
dit stelt me gerust.
kevers van een halve meter, daar moet je toch niet aan denken
pi_59578649
Spelen warmte en vochtigheid ook geen grote rol in hoe groot dieren en planten worden?
pi_59578663
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 15:37 schreef Yorrit het volgende:
dit stelt me gerust.
kevers van een halve meter, daar moet je toch niet aan denken
Lijkt me wel vet, zou je als klein kind gewoon op kunnen rondrijden enzo, misschien zelfs rondvliegen met een beschermend tuigje!
pi_59578977
tof idee.

Maar dan zou dus de grootte van insecten alleen beinvloed worden door hun zuurstofstelsel.
Waarom zou dit het geval zijn?

En waardoor hebben dieren dan een redelijk vaststaande grootte? Deze wordt namelijk niet door hun zuurstofstelsel bepaald.
Azwethinkweiz
  zaterdag 21 juni 2008 @ 16:05:48 #15
167302 teirnon
6 times 7 is...
pi_59579063
Leuk huisdier.

(Arthropleura, van zo'n 300 miljoen jaar geleden)
Ah, a battle of wits? I'm glad to see you've come unarmed!
  zaterdag 21 juni 2008 @ 16:10:39 #16
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_59579163
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 16:01 schreef El.Wulfo het volgende:
tof idee.

Maar dan zou dus de grootte van insecten alleen beinvloed worden door hun zuurstofstelsel.
Waarom zou dit het geval zijn?

En waardoor hebben dieren dan een redelijk vaststaande grootte? Deze wordt namelijk niet door hun zuurstofstelsel bepaald.
Niet?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 21 juni 2008 @ 16:20:15 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_59579352
Was het zuurstofpercentage 300 miljoen jaar geleden dan hoger?
Nu:
-zuurstof 21%
-CO2 0,035% (350 ppm)
-stikstof 81%
CO2 was 300 miljoen jaar geleden hoger: 0,7% (7000 ppm), ik zou niet weten waar stikstof vandaan zou moeten zijn gekomen, dus dat zal ook constant geweest zijn. Was zuurstof dan niet eerder lager (20,3%) dan hoger?
censuur :O
pi_59579633
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 16:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Niet?
ik kan me niet herinneren dat bv de sabeltandtijger 10 keer zo groot was als de huidige tijger?
Azwethinkweiz
pi_59579744
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 16:20 schreef RemcoDelft het volgende:
Was het zuurstofpercentage 300 miljoen jaar geleden dan hoger?
Nu:
-zuurstof 21%
-CO2 0,035% (350 ppm)
-stikstof 81%
CO2 was 300 miljoen jaar geleden hoger: 0,7% (7000 ppm), ik zou niet weten waar stikstof vandaan zou moeten zijn gekomen, dus dat zal ook constant geweest zijn. Was zuurstof dan niet eerder lager (20,3%) dan hoger?
ff googelen op zuurstofpercentage 300 miljoen jaar geleden, dan gewoon de eerste link aanklikken en ctrl f zuurstof
Azwethinkweiz
pi_59579822
Azwethinkweiz
  zaterdag 21 juni 2008 @ 16:43:12 #21
167302 teirnon
6 times 7 is...
pi_59579854
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 16:34 schreef El.Wulfo het volgende:

[..]

ik kan me niet herinneren dat bv de sabeltandtijger 10 keer zo groot was als de huidige tijger?
lol, het Carboon vergelijken met het Pleistoceen. Het zuurstofgehalte in het Carboon (360 tot 300 miljoen jaar geleden) was ongeveer 35%; dat in het Pleistoceen (1,8 miljoen jaar tot 10,000 jaar geleden) was ongeveer gelijk aan dat van nu.
Ah, a battle of wits? I'm glad to see you've come unarmed!
pi_59579994
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 16:43 schreef teirnon het volgende:

[..]

lol, het Carboon vergelijken met het Pleistoceen. Het zuurstofgehalte in het Carboon (360 tot 300 miljoen jaar geleden) was ongeveer 35%; dat in het Pleistoceen (1,8 miljoen jaar tot 10,000 jaar geleden) was ongeveer gelijk aan dat van nu.
oh haha, ja ik weet vrij weinig van die tijden af, ik wilde alleen de aandacht er vanaf halen om te richten op de vraag waarom dieren niet groter worden dan dat ze zijn
Azwethinkweiz
pi_59582426
Kan de huidige flora/fauna eigenlijk overleven in het zuurstofgehalte van 300mln jaar terug?
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_59582802
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 18:26 schreef Knipoogje het volgende:
Kan de huidige flora/fauna eigenlijk overleven in het zuurstofgehalte van 300mln jaar terug?
Volgens mij niet. De mens zeker niet, kijk maar naar de vermoeilijkte ademhaling op grote hoogte. Hier is door een andere druk al een klein verschil in zuurstofgehalte.

Als het heel geleidelijk zou gaan zou het denk ik geen probleem opleveren, want dan zou de flora en fauna mee evolueren.
Azwethinkweiz
  zaterdag 21 juni 2008 @ 19:04:14 #25
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_59583254
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 18:43 schreef El.Wulfo het volgende:

[..]

Volgens mij niet. De mens zeker niet, kijk maar naar de vermoeilijkte ademhaling op grote hoogte. Hier is door een andere druk al een klein verschil in zuurstofgehalte.
Dat is te weinig zuurstof. Het gaat er nu om hoe we functioneren bij veel zuurstof.
quote:
Als het heel geleidelijk zou gaan zou het denk ik geen probleem opleveren, want dan zou de flora en fauna mee evolueren.
Nee!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')