quote:
Slag om streekvervoer begonnen
DEN HAAG - Connexxion, Veolia en QBuzz zijn in de race voor het busvervoer in de Haagse regio. Dat heeft het stadsgewest Haaglanden maandag bekendgemaakt.
De eerste twee vervoerders zijn bekenden op de markt. Nieuwkomer QBuzz is een dochtermaatschappij van de Nederlandse Spoorwegen. In de regio Rotterdam heeft de maatschappij Connexxion al ‘verjaagd’. Daar zullen de nieuwe bussen vanaf 2009 gaan rijden.
Connexxion, ook de huidige vervoerder in Haaglanden, heeft zich in de Rotterdamse aanbesteding teruggetrokken, omdat er volgens de vervoerder sprake is van oneerlijke concurrentie met de deelname van QBuzz. Dankzij de NS zouden ze namelijk veel goedkoper kunnen werken.
Of Connexxion zich ook terugtrekt in de Haagse regio, was gisteren nog niet bekend. De drie busmaatschappijen hebben in elk geval allemaal een offerte ingeleverd, waarmee ze strijden om contract van acht jaar. Naast de ritten in de regio moeten ze ook de stadsdiensten van Delft en Zoetermeer verzorgen.
Het stadsgewest Haaglanden kijkt - naast de prijs - ook naar de invoering van aardgasbussen, het niveau van de dienstregeling, de toegankelijkheid en reizigersinformatie. De concessie moet in augustus 2009 starten.
(AD.nl)
quote:
Qbuzz wil kwaliteitsrijder met Oranjegevoel zijn
LEEUWARDEN - Nieuwkomer op de Nederlandse busmarkt Qbuzz wil een "kwaliteitsrijder met Oranjegevoel zijn." Dat zegt directeur en eigenaar Leon Struijk van het jongste busbedrijf in ons land.
Dinsdagmiddag werd duidelijk dat de ambities van Struijk en zijn kompaan Rob van Holten praktijk worden. Het duo mag vanaf 14 december met Qbuzz in Zuidoost-Friesland het busvervoer verzorgen.
Daarmee telt Nederland naast het Britse Arriva en de Franse bedrijven Connexxion en Veolia weer een speler uit eigen land op de binnenlandse markt voor streekvervoer.
Aansluiting
"Wij zijn een Nederlands bedrijf dat kwaliteit voor de Nederlandse klant wil bieden. Daarom hebben we de Nederlandse Spoorwegen als minderheidsaandeelhouder gevraagd. Zo kunnen we zorgen voor een betere aansluiting tussen bus en trein en dat is het belangrijkste voor de reiziger", vertelt Struijk.
Qbuzz is eigenlijk nog een papieren bedrijfje met vier werknemers in Amersfoort. Met het binnenhalen van de concessie in Friesland gaat dat snel veranderen. Het nieuwe bedrijf gaat vijftig bussen leasen die nog voor december nieuw worden gebouwd door de Duitse bus- en vrachtwagenmaker MAN.
Financieren
De bussen kosten zo'n tien miljoen euro. Een nog onbekende bank moet de leasedeal financieren. Qbuzz neemt zoals wettelijk verplicht de buschauffeurs over van Arriva, de huidige vervoerder in Zuidoost-Friesland.
Qbuzz is sinds het aankondigde met bussen te willen rijden, flink aangevallen door Arriva, Connexxion en Veolia. Struijk: "Wij begrijpen dat de bestaande partijen, die net een beetje met elkaar in evenwicht waren gekomen, niet blij zijn met een nieuwkomer. Maar er worden veel onwaarheden verteld over Qbuzz."
(Nu.nl)
Uit bovenstaande:
quote:
Het stadsgewest Haaglanden kijkt - naast de prijs - ook naar de invoering van aardgasbussen,
Kunnen ze dat alsjeblieft niet doen? Aardgasbussen zijn namelijk
niet schoner dan dieselbussen, dus eis gewoon dat de bussen aan de nieuwste EEV-norm voldoen.
[ Bericht 5% gewijzigd door ReisT op 25-06-2008 10:13:48 ]