Gewledigquote:
(AD.nl)quote:Slag om streekvervoer begonnen
DEN HAAG - Connexxion, Veolia en QBuzz zijn in de race voor het busvervoer in de Haagse regio. Dat heeft het stadsgewest Haaglanden maandag bekendgemaakt.
De eerste twee vervoerders zijn bekenden op de markt. Nieuwkomer QBuzz is een dochtermaatschappij van de Nederlandse Spoorwegen. In de regio Rotterdam heeft de maatschappij Connexxion al ‘verjaagd’. Daar zullen de nieuwe bussen vanaf 2009 gaan rijden.
Connexxion, ook de huidige vervoerder in Haaglanden, heeft zich in de Rotterdamse aanbesteding teruggetrokken, omdat er volgens de vervoerder sprake is van oneerlijke concurrentie met de deelname van QBuzz. Dankzij de NS zouden ze namelijk veel goedkoper kunnen werken.
Of Connexxion zich ook terugtrekt in de Haagse regio, was gisteren nog niet bekend. De drie busmaatschappijen hebben in elk geval allemaal een offerte ingeleverd, waarmee ze strijden om contract van acht jaar. Naast de ritten in de regio moeten ze ook de stadsdiensten van Delft en Zoetermeer verzorgen.
Het stadsgewest Haaglanden kijkt - naast de prijs - ook naar de invoering van aardgasbussen, het niveau van de dienstregeling, de toegankelijkheid en reizigersinformatie. De concessie moet in augustus 2009 starten.
(Nu.nl)quote:Qbuzz wil kwaliteitsrijder met Oranjegevoel zijn
LEEUWARDEN - Nieuwkomer op de Nederlandse busmarkt Qbuzz wil een "kwaliteitsrijder met Oranjegevoel zijn." Dat zegt directeur en eigenaar Leon Struijk van het jongste busbedrijf in ons land.
Dinsdagmiddag werd duidelijk dat de ambities van Struijk en zijn kompaan Rob van Holten praktijk worden. Het duo mag vanaf 14 december met Qbuzz in Zuidoost-Friesland het busvervoer verzorgen.
Daarmee telt Nederland naast het Britse Arriva en de Franse bedrijven Connexxion en Veolia weer een speler uit eigen land op de binnenlandse markt voor streekvervoer.
Aansluiting
"Wij zijn een Nederlands bedrijf dat kwaliteit voor de Nederlandse klant wil bieden. Daarom hebben we de Nederlandse Spoorwegen als minderheidsaandeelhouder gevraagd. Zo kunnen we zorgen voor een betere aansluiting tussen bus en trein en dat is het belangrijkste voor de reiziger", vertelt Struijk.
Qbuzz is eigenlijk nog een papieren bedrijfje met vier werknemers in Amersfoort. Met het binnenhalen van de concessie in Friesland gaat dat snel veranderen. Het nieuwe bedrijf gaat vijftig bussen leasen die nog voor december nieuw worden gebouwd door de Duitse bus- en vrachtwagenmaker MAN.
Financieren
De bussen kosten zo'n tien miljoen euro. Een nog onbekende bank moet de leasedeal financieren. Qbuzz neemt zoals wettelijk verplicht de buschauffeurs over van Arriva, de huidige vervoerder in Zuidoost-Friesland.
Qbuzz is sinds het aankondigde met bussen te willen rijden, flink aangevallen door Arriva, Connexxion en Veolia. Struijk: "Wij begrijpen dat de bestaande partijen, die net een beetje met elkaar in evenwicht waren gekomen, niet blij zijn met een nieuwkomer. Maar er worden veel onwaarheden verteld over Qbuzz."
Kunnen ze dat alsjeblieft niet doen? Aardgasbussen zijn namelijk niet schoner dan dieselbussen, dus eis gewoon dat de bussen aan de nieuwste EEV-norm voldoen.quote:Het stadsgewest Haaglanden kijkt - naast de prijs - ook naar de invoering van aardgasbussen,
dan hoop ik dat Qbuzz die bagger eens met XX om de tafel gaat om aansluitingen te relaiseren!!quote:Op woensdag 25 juni 2008 10:08 schreef ReisT het volgende:
[..]
(AD.nl)
[..]
(Nu.nl)
Uit bovenstaande:
[..]
Kunnen ze dat alsjeblieft niet doen? Aardgasbussen zijn namelijk niet schoner dan dieselbussen, dus eis gewoon dat de bussen aan de nieuwste EEV-norm voldoen.
was een spoorbrug die niet meer dicht wilde bij akkrum.quote:Heeft het bejaardencentrum een uitstapje of zo?
Even doorproppen, dan begeeft de achteras het welquote:
Het zou zomaar eens kunnenquote:Op dinsdag 1 juli 2008 11:41 schreef zwahiel het volgende:
volgens mij issie van XX,
Heb je daar foto's van toevallig? Dit zegt me niks eigenlijk..quote:Dacht dat jij eerst die rode bus bedoelde met die chille zitplaatsen voorin tegenover elkaar
Waar gaat dat over idd Hou dan minstens de hele carrosserie intact.quote:
polen op de busquote:Wel even wennen, die Poolse buschauffeurs
AMSTERDAM - Eerst zaten ze op het platteland, toen als klussers in huis, en inmiddels zitten Polen ook in Amsterdam op de bus. Nu de metrolijn tussen Centraal Station en Amstelstation eruit ligt, heeft vervoersbedrijf GVB veertig Poolse buschauffeurs ingezet.
Eén ding wil het GVB duidelijk stellen: deze mensen zijn écht buschauffeurs, geen seizoenarbeiders die net de laatste asperges uit de grond hebben gestoken. Ze werkten in Polen al als chauffeur, of in Engeland en Duitsland - ook daar heerst krapte op de arbeidsmarkt voor buschauffeurs.
Het GVB moet zeven weken een extra traject afleggen. Daar waren geen eigen chauffeurs voor.
Om de vijf, zes of zeven minuten, afhankelijk van het tijdstip, rijden bussen de route Piet Heinkade-Valkenburgerstraat-Weesperstraat-Wibautstraat-Amstelstation en terug.
De eerste werkdag, gisteren, verliep niet geheel vlekkeloos: 's ochtends reed een chauffeur te ver door op de Piet Heinkade, 's middags sloeg een ander te vroeg af en kwam klem te zitten in de Nieuwe Uilenburgerstraat. Een verkeersbord en een prullenbak moesten worden weggehaald om de bus te bevrijden.
Het is even wennen, zegt het GVB. ''Wij vonden het ook spannend. Amsterdam is geen gemakkelijke stad voor buschauffeurs.''
video: http://www.at5.nl/nieuwsartikel.asp?newsid=36029
Over onzinnige routeverleggingen gesproken zeg...quote:ENSCHEDE - Vanaf zaterdag 12 juli rijden de bussen van de lijnen 60 (Enschede-Oldenzaal), 61 (Enschede-Losser) en 62 (Enschede-Denekamp) in Enschede Noord via de nieuwe busbaan.
Dat betekent dat deze lijnen niet meer rijden via het Van Heekplein. Reizigers met de bestemming Enschede Centrum kunnen bij de halte Enschede Centraal tegenover het NS-station eventueel overstappen op diverse lijnen. De nieuwe route heeft geen gevolgen voor de dienstregeling. Op de nieuwe route komen de volgende halten: Hulsmaatstraat, Roombeek en Dr. Benthemstraat. De halten De Vluchte, St. Jozefkerk, Van Lochemstraat, De Klomp en Van Heekplein komen te vervallen.
In april of zo stond dat ding naast me bij het stoplicht ergens in Utrecht! Vond het ook al maf.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo, nog steeds rijdt die CFL-bus in Utrecht rond. Ik berichtte daar al eens eerder over, maar dat werd links en rechts niet geloofd door wat mensen. Vanochtend had ik eindelijk eens tijd genoeg om wat foto's te maken Dus: Het is ECHT zo, en ik droom niet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kenteken BT - HB - 50, voorts gestript van alle nummers of CFL-kenmerken.
Beetje late reactie.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo, nog steeds rijdt die CFL-bus in Utrecht rond. Ik berichtte daar al eens eerder over, maar dat werd links en rechts niet geloofd door wat mensen. Vanochtend had ik eindelijk eens tijd genoeg om wat foto's te maken Dus: Het is ECHT zo, en ik droom niet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kenteken BT - HB - 50, voorts gestript van alle nummers of CFL-kenmerken.
strax rijden die dingen overal.. behalve hierquote:Op donderdag 10 juli 2008 22:52 schreef Peterselieman het volgende:
Blij dat wij weer van een zwikje af zijn
quote:Op vrijdag 11 juli 2008 11:28 schreef Duvel het volgende:
Als ik een keer een XX-chauf spreek zal ik zeggen dat z'n lijn verlegd is naar Fryslân en dat ie op moet tyfen met zijn bus. Helaas spreek ik nooit XX-chaufs, omdat met de bus binnen mijn home-dorp te maf voor woorden is als je een fiets hebt.
Wat fijn.quote:
Geweldig voor je, maar daar heb ik dus geen fuck aan; wat bedoelt Duvel?quote:
Hij is (weet ik nou bijna zeker) van Pauw. Je kunt 'm via hun in elk geval huren.quote:Op dinsdag 1 juli 2008 09:57 schreef Dr_Flash het volgende:
Zo, nog steeds rijdt die CFL-bus in Utrecht rond. Ik berichtte daar al eens eerder over, maar dat werd links en rechts niet geloofd door wat mensen. Vanochtend had ik eindelijk eens tijd genoeg om wat foto's te maken Dus: Het is ECHT zo, en ik droom niet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kenteken BT - HB - 50, voorts gestript van alle nummers of CFL-kenmerken.
opsaute met die krengenquote:Op maandag 14 juli 2008 00:02 schreef Peterselieman het volgende:
Er zijn er 113 gebouwd voor xx. Oorspronkelijk was het de bedoeling om ze allemaal in Noord- en Zuid-West Fryslân in te zetten, maar gezien de reizigersaantallen op verschillende trajecten kwam xx er al snel achter dat dat niet ging lukken. Daarom worden ze nu in meerdere concessiegebieden ingezet.
Waar ze allemaal uithangen:
Fryslân inclusief stadsdienst Leeuwarden
Noord-Holland-Noord
Twente
Noord-Overijssel
Rond Alphen
Almere/Amsterdam
en vast nog wel ergens
Ehm die Fryskers zijn er dus niet omdat mensen dan met een klein rijbewijs tóch kunnen rijden voor Cxx...quote:Op zondag 13 juli 2008 22:54 schreef zwahiel het volgende:
[..]
Hij is (weet ik nou bijna zeker) van Pauw. Je kunt 'm via hun in elk geval huren.
Was afgelopen week in Leeuwarden en jezus echt, snap nu dat gedoe met die Fryskers...
Wat een pokke units op wielen zeg. 't Kraakt en 't piept aan alle kanten. Dan kunnen ze beter VDL Parades inzetten ipv die brakke Fryskers. Anders ontwikkelen ze die ook gewoon 's op een breed chassis ipv zo'n VW'tje. Zet 'm dan op basis van een Iveco Daily of 'n kleine LKW waarop je met je gewone rijbewijs (want daarom zijn ze d'r) kunt rijden.
Je moet er een groot passagiers rijbewijs voor hebben, maar geen vrachtwagen/bus zoals bij een Amba. Scheelt weer duiten bij nieuwe choofs.quote:Op maandag 14 juli 2008 16:17 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Ehm die Fryskers zijn er dus niet omdat mensen dan met een klein rijbewijs tóch kunnen rijden voor Cxx...
Alle voertuigen, waarin meer dan 8 passagiers (dus excl. chauffeur) kunnen, kunnen niet als auto geregistreerd worden bij de RDW, omdat een auto maximaal 9 personen mag kunnen meenemen. Een Frysker kan in totaal 33 passagiers meenemen, nogal een verschil dus.
De Fryskers zijn er voornamelijk vanwege hun lagere brandstofverbruik (al zal dat ws geen hoofdreden zijn, aangezien een 12M Ambassador slechts een klein beetje meer verbruikt) en om het betere bereik op sommige plekken. Daarnaast nemen ze natuurlijk op de stallingen minder ruimte in, waardoor er zoveel terrein niet nodig is en dat kan zich dus later, als het hele gebeuren rondom de Frysker een beetje stabiel is, terugbetalen omdat er niet zoveel terrein meer gehuurd hoeft te worden.
Als Cxx chauffeurs met alleen B-rijbewijs wilde laten rijden, hadden ze wel gewone taxibusjes bestickerd en die ingezet (wat overigens hier in Friesland ook al gebeurt, omdat taxi NOF het handig vind om een aantal ritten zelf ook weer uit te besteden, waardoor die door gewone taxibusjes en soms zelfs gewone auto's gereden worden ).
Ik heb het nu maar even opgezocht voor de zekerheid (valt met google nog niet mee trouwens ) en je moet dus wel degelijk een D-rijbewijs (bus) hebben..quote:Op woensdag 16 juli 2008 10:10 schreef zwahiel het volgende:
[..]
Je moet er een groot passagiers rijbewijs voor hebben, maar geen vrachtwagen/bus zoals bij een Amba. Scheelt weer duiten bij nieuwe choofs.
Ook de nieuwe categorie D1 is trouwens voor een Frysker niet voldoende, aangezien je dan alsnog maar maximaal 16 passagiers mag vervoerenquote:Rijbewijs B
Voor motorvoertuigen op drie wielen, niet zijnde motorrijwielen op twee wielen met zijspan, en motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg, niet ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder).
[..]
Rijbewijs D
Voor motorvoertuigen die zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 8 personen (exclusief de bestuurder) eventueel met een aanhangwagen als de maximale massa hiervan niet meer bedraagt dan 750 kg.
bron: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/het_rijbewijs/soorten_rijbewijzen/rijbewijscategorieen.htm
Doen ze bij mij ook wel eens ja.. Ik vind het prima; men moet alleen wel even geduld hebben en blijven staan dan, want ik tel het natuurlijk eerst op mn gemak naquote:Op woensdag 16 juli 2008 10:12 schreef TommyGun het volgende:
Whehe gisteren een chauffeur blij gemaakt door te betalen met 'n hand vol kleingeld (dagkaartje).
Hij was niet amused . Maarja, niet zeiken! Geld is geld, lamlul
quote:Op woensdag 9 juli 2008 20:16 schreef Willy84 het volgende:
Geen idee waarom het zo is maar sinds deze week is me opgevallen dat er op de dienst Amstelstation-Almere ambasadors dienst doen zag er vandaag zelfs 1 rijden van de stadsdienst Almere. "Maxx".
Waar zijn die normale Integro's meen ik, gebleven
je wil ook niet meer dan 16 man in een frysker stekenquote:Op woensdag 16 juli 2008 15:08 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Ik heb het nu maar even opgezocht voor de zekerheid (valt met google nog niet mee trouwens ) en je moet dus wel degelijk een D-rijbewijs (bus) hebben..
Op RDW.nl staat o.a. dit:
[..]
Ook de nieuwe categorie D1 is trouwens voor een Frysker niet voldoende, aangezien je dan alsnog maar maximaal 16 passagiers mag vervoeren
[..]
Doen ze bij mij ook wel eens ja.. Ik vind het prima; men moet alleen wel even geduld hebben en blijven staan dan, want ik tel het natuurlijk eerst op mn gemak na
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |