abonnement Unibet Coolblue
pi_58882067
Veel stukjes over El-Akkie:
quote:
NEC’er Youssef El-Akchaoui: ’Dit was beste jaar uit mijn carrière’

Speler van het jaar bij zijn club NEC Nijmegen, als enige veldspeler geen speelminuut gemist, volgend jaar Europees voetbal en voor de tweede keer een uitnodiging voor het nationale team van Marokko, waarvoor hij overigens bedankte. Voor Alblasserdammer Youssef El-Akchaoui is seizoen 2007/2008 er één om nooit te vergeten.

JAN-DIRK VERHEY

ALBLASSERDAM/ROTTERDAM

Het seizoen van Youssef El-Akchaoui was er één vol contrasten. Voor de winterstop stond de 27-jarige Alblasserdammer met NEC Nijmegen op een gedeelde laatste plaats in de eredivisie, om zich via een ijzersterke tweede seizoenshelft (liefst elf overwinningen) en de succesvol verlopen play-offs, waarbij in de finale het als derde geëindigde NAC Breda met 6-0 en 0-1 werd verpulverd, alsnog te plaatsen voor deelname aan de UEFA Cup. ,,Ik kan niet wachten totdat we Europees voetbal gaan spelen,’’ verheugt El-Akchaoui zich al op de volgende jaargang.

Dat de Nijmegenaren voor de korte winteronderbreking maar weinig punten bij elkaar sprokkelden, was volgens de linksback vooral een kwestie van pech. ,,We verloren een paar keer in de laatste minuut en zagen zelf de mooiste kansen via de binnenkant van de paal uit het doel rollen,’’ blikt El-Akchaoui terug. ,,We speelden helemaal niet dramatisch, de sfeer in de groep heeft nooit geleden onder de slechte prestaties. Trainer Mario Been gebruikt altijd de term PIT: Plezier, Instelling en Team. Hij is voor mij sowieso de ideale trainer op dit moment, ik krijg van hem alle vertrouwen. Als ik een keer slecht speel, sta ik de week daarna gewoon weer in de basis. Dat is voor een voetballer een geruststellend idee.’’

El-Akchaoui stond de afgelopen competitie dan ook elke speelminuut binnen de lijnen. Als enige veldspeler, alleen de Hongaarse sluitpost Gábor Babos kwam net als de Nederlandse Marokkaan - die in 2003 verhuisde van Alblasserdam naar Rotterdam-Oost - tot 3060 officiële minuten in 34 duels. Bovendien was de verdediger (inclusief play-offs) zes keer trefzeker en leverde liefst acht assists af. Dit alles was voldoende om zich te laten kronen tot ’Man of the Year’ in Nijmegen. ,,Daar ben ik trots op, ik kijk terug op het beste jaar uit mijn carrière.’’

El-Akchaoui doorliep net als zijn broertje Driss, die vanwege hartklachten noodgedwongen moest stoppen met betaald voetbal en nu bij zaterdag-hoofdklasser DOTO speelt, bijna de gehele jeugdopleiding van Feyenoord. Omdat een stap naar de hoofdmacht uitbleef, verkaste de linkspoot in 2002 (na eerst nog twee seizoenen bij satellietclub Excelsior te hebben vertoefd) naar het Duitse Union Berlin, destijds uitkomend in de Tweede Bundesliga. ,,Dat was geen succes, maar wel een leerzame ervaring. Ik ging voor het eerst alleen wonen en dan ook nog in een wereldstad als Berlijn. Sportief gezien was het minder. Ik weet nog dat we in de voorbereiding drie keer per dag alleen maar gingen rennen, ik was binnen een mum van tijd zeven kilo kwijt. Die spelers daar leken wel robots. Zelf kwam ik niet veel aan spelen toe, ik was dan ook blij dat Lex Schoenmaker me naar ADO Den Haag haalde.’’

Drie seizoenen was El-Akchaoui een vaste waarde in het Zuiderpark, onenigheid bij de contractbesprekingen bracht hem uiteindelijk in Nijmegen. ,,Ik heb fantastische jaren gehad bij ADO, maar we konden het niet eens worden. Ik heb even een paar weken in de piepzak gezeten, totdat Mario Been belde en mij vroeg om bij NEC aan de slag te gaan. Ik vind het een heerlijke club om voor te spelen, vanuit Rotterdam ben ik over de A15 binnen een uurtje op de club.’’ El-Akchaoui heeft bij zijn werkgever nog een contract voor één seizoen, de Alblasserdammer en NEC hebben al wel uitgesproken graag met elkaar verder te willen.

De vleugelverdediger staat niet bekend als het braafste jongetje van de klas. Vorig seizoen keek hij liefst zeven wedstrijden toe vanwege schorsingen. Ook raakte hij in april 2007 op de training slaags met medespeler Gaeton Klaassen, het talent verkaste mede daarom dit jaar naar VVV-Venlo. ,,Dat ik tegen die schorsingen aanliep was niet slim van me, ik had me voor dit jaar voorgenomen om dat niet nog een keer te laten gebeuren. Je hebt als voetballer een voorbeeldfunctie, daar ben ik me zeker van bewust. Ik heb er van geleerd, al zal ik binnen de lijnen altijd een vechter blijven. Daar moet ik het van hebben, van mijn instelling. Ik vind dat je op het veld tot de grens mag gaan. Kijk, krijg ik een klap op mijn bek dan geef ik een dreun terug. Zo zit ik in elkaar, dat zal nooit veranderen.’’ De beleefde twintiger is zich naast het veld ook bewust van de verantwoordelijkheden die het vak van profvoetballer met zich meebrengen. ,,Ik leef voor mijn sport, rook en drink niet. Dat heeft overigens ook met mijn geloof te maken. Verder zorg ik dat ik niet betrokken raak bij opstootjes. Je bent tenslotte het uithangbord van de club, dus je hebt je te gedragen.’’

En Feyenoord, zijn grote liefde? ,,Ik hoop ooit nog in de Kuip te spelen, net als mijn vriend Danny Buijs. Dat lijkt me geweldig, het is wel de club waar ik heel mijn jeugd heb doorgebracht.’’
quote:
’Ik voelde dat ik niet serieus werd genomen’

Voor de tweede keer in zijn loopbaan ontving Youssef El-Akchaoui onlangs een uitnodiging voor het nationale team van Marokko. De linksback bedankte echter voor de eer.

ALBLASSERDAM

,,Ik voelde me niet serieus genomen,’’ verklaart de verdediger. ,,Vorige zomer ben ik wel een paar weken naar Marokko gegaan om te trainen, maar vervolgens werd ik niet uitgenodigd voor mooie vriendschappelijke wedstrijden tegen Spanje, Frankrijk en België. Toen kreeg de linksback van Jong Marokko de voorkeur. Maar als de helft van de internationals in de zomer op vakantie is, mag ik wel opdraven om de selectie aan te vullen. Daar had ik dit keer dus geen trek in. Jammer en niet leuk, want spelen voor Marokko vind ik een hele eer. Maar blijkbaar heeft de bondscoach me niet nodig,’’ aldus El-Akchaoui, die eerlijk aangeeft ook te gaan genieten van de vier weken vrij die voor hem in het verschiet liggen. ,,Op 24 juni gaan we met NEC eerst acht dagen naar Bonaire, waar we twee wedstrijdjes zullen spelen. Tot die tijd doe ik niets, geef ik mijn lichaam rust. Echt veel conditie raak ik toch nooit kwijt.’’

Youssef El-Akchaoui gooit de deur voor het nationale team echter niet definitief in het slot . ,,Met ingang van 1 juli krijgen we een nieuwe bondscoach (de Fransman Roger Lemerre, JDV), dus alles is straks weer mogelijk. Het lijkt mij niet zo moeilijk om te moeten kiezen tussen een speler van Jong Marokko of een speler die wekelijks in de basis start bij een club in de Nederlandse eredivisie.’’
quote:
Alblasserdam tegen All Stars

Op initiatief van Youssef El-Akchaoui en Danny Buijs speelt het eerste elftal van Alblasserdam op maandag 2 juni een wedstrijd tegen een zogenaamd All Stars- team.

ALBLASSERDAM

In dat gelegenheidselftal, dat onder leiding zal staan van oud-trainer Bert Buizert, doen onder anderen ook Driss El-Akchaoui, Alexander de Jong, Gero Dijk en Martijn Baan mee. ,,Ik wil al jaren een keer met mijn vrienden tegen het eerste elftal voetballen,’’ aldus Youssef El-Akchaoui. ,,Het blijft toch mijn club. Ik ben er als zeven jarig ventje begonnen en heb er tot mijn twaalfde gespeeld.’’ De aftrap voor het duel voor trainer Kees Spaan en zijn manschappen is om half acht.
Alles uit AD / De Dordtenaar
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_58947214
Uit een oud transfergeruchtentopic op VBL
quote:
Op woensdag 23 april 2008 17:23 schreef methodmich het volgende:
TOP Oss zou willen proberen twee spelers van NEC te huren. Ze denken aan spelers als Dominique Scholten, Bart van Brakel, Saidi Ntibazonkiza en Karim Fachtali.
Wel, Fachtali dus 1 van de 2.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_58954527
Die samenwerking met Top Oss wat houdt dat eigenlijk in? Wat zijn de voorwaarden? En wat zijn de voordelen voor NEC? Want die zei ik eigenlijk niet zo goed...
pi_58956131
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 00:43 schreef TerroRobbie het volgende:
Die samenwerking met Top Oss wat houdt dat eigenlijk in? Wat zijn de voorwaarden? En wat zijn de voordelen voor NEC? Want die zei ik eigenlijk niet zo goed...
NEC en TOP Oss drukken zodoende de opleidingskosten en daarnaast kan NEC ook nog eens talentvolle spelers verhuren aan de Gouden Gids Divisieclub, aldus NEC
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 28 mei 2008 @ 10:46:18 #205
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_58958618
quote:
NEC meldt zich voor transfervrije Oost
28/05/2008 10:33

Jason Oost kan komend seizoen aan de slag bij NEC. De Nijmegenaren hebben zich gemeld bij de zaakwaarnemer van de 25-jarige aanvaller, die transfervrij is dankzij een clausule in zijn contract met VVV-Venlo waardoor hij eenzijdig kan opzeggen bij degradatie.

Oost wil op het hoogste niveau blijven spelen, maar hoeft niet per se in Nederland te blijven. 'Als er iets leuks uit het buitenland komt, sta ik daar ook voor open', vertelt Oost in de nieuwe Voetbal International.

Ook VVV maakt nog een kans Oost alsnog te kunnen behouden. 'Ik houd de deur met VVV op een kier. Als ik geen andere club vind, dan gaan we eventueel weer in gesprek.'

Oost kende een behoorlijk productief seizoen. Hij scoorde zes keer in de Eredivisie voor de Limburgers. Zijn meest trefzekere jaargang was 2005/06. In dienst van Sparta maakte er Oost er toen acht.
www.vi.nl
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
pi_58958638
Hmmm ok, maar ze hebben dus bijv. niet de eerste optie op spelers van Top Oss? Stel ze zouden er een willen halen.

Ook wel opvallend trouwens dat er bij NEC in de selectie nog steeds spelers rondlopen die ook bij Top Oss niet opvallen.
pi_58958699
Wat moeten jullie met Oost? Overschatte net-niet voetballer.
pi_58960380
Ik vind oost well een aardige voetballer, misschien kan hij onder Been een meerwaarde worden..
Brett Holman
  woensdag 28 mei 2008 @ 12:52:19 #209
47580 hoM3r
Our trip.
pi_58961720
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 10:50 schreef Blawh het volgende:
Wat moeten jullie met Oost? Overschatte net-niet voetballer.
NEC heeft momenteel ook genoeg spelers in de selectie die voorheen als overschatte net-niet voetballer werden betiteld.
pi_59015336
Groningen wil Wisgerhof kopen.
Doe maar niet, is een stap achteruit
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_59015350
Bron?
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
pi_59015384
Zie het al op vi.nl
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
pi_59016921
Hey, die Wisgerhof van jullie, is dat een beetje een leuk spelertje?

Dan nemen we hem van jullie over namelijk. Leuk voor erbij
Ik ben hier niet om vrienden te maken
  vrijdag 30 mei 2008 @ 17:58:52 #214
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_59017012
Ik voorzie een ruil met Fledderus...
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_59017794
Wisgerhof gaat echt niet naar groningen, die gaat alleen weg voor Feyenoord of Ajax/PSV
Brett Holman
  vrijdag 30 mei 2008 @ 19:22:48 #216
38070 Kabouter_Krulleput
Kabouter_Krulleput
pi_59018530
Peter wil gewoon met NEC Europa in hoor, tenzij er een echt interessante club komt..
I don't really come from outer space || Last.fm
pi_59022441
Peter gaat no way naar Grunn..... hij heeft al verklaar niet weg te gaan voor een "vergelijkbare club". Dus alleen naar een "top4 club" zou hij gaan. Bovendien nu al helemaal niet als NEC Europees speelt en Grunn niet, en hij over een jaar extra aantrekkelijk (transfervrij) voor de topclubs zal zijn.
pi_59032315
Sprak net een medewerker van NEC. Als ik hem mag geloven, krijgen we een flinke leegloop.
Holman, Olsson, Wisgerhof (niet alleen Groningen), Otten, El Ach en Kivuvu staan in de belangstelling van clubs en bij een aantal zijn de onderhandelingen al ver.
Holman en Olsson lijken sowieso niet te behouden, aldus hem.

Tja, de gevolgen van succes. Eerst maar eens zien hoe dit verder gaat.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_59033647
Holman, Olsson, Wisgerhof en El-Ak snap ik wel, maar interesse voor Otten en Kivuvu? Of zou Kivuvu door scouts opgevallen zijn in Toulon?
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
pi_59034199
Otten is vreemd ja.. hoewel die voor zn blessure natuurlijk geweldig was..
Brett Holman
pi_59035702
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 16:58 schreef Strooper het volgende:
Holman, Olsson, Wisgerhof en El-Ak snap ik wel, maar interesse voor Otten en Kivuvu? Of zou Kivuvu door scouts opgevallen zijn in Toulon?
Wisgerhof en El Ak zie ik niet weggaan.El Ak al helemaal niet zelfs, die heeft het super naar z'n zin, of er moet echt een topclub komen.
Kivuvu was inderdaad aanvoerder van NL en dat trekt wel de aandacht ja. Kan me voorstellen dat er interesse uit het buitenland is. Otten zal zelf niet weg willen. Die is allang blij dat hij een basisplaats kans krijgt bij een middenmoter die ook nog eens Europees speelt.
Holman en Olsson moet je wel verkopen want die verlengen toch niet (en nog slechts 1 jaar contract) dus dat is alleen maar een goede zaak.
  zondag 1 juni 2008 @ 11:40:17 #222
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_59045084
Bij Groningen mag die Svedjik weg. Wat ik ervan gezien heb is het helemaal geen slechte speler dus misschien kan die nog wel deze kant op komen
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
pi_59045665
Ik hou liever Wisgerhof.
Deze reactie was waarschijnlijk bedoeld om mijn naamsbekendheid te vergroten.
  zondag 1 juni 2008 @ 12:23:28 #224
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_59045733
Das waar
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
pi_59048881
Wisgerhof heeft aangegeven wel te willen verlengen bij NEC, maar dan wel voor lange tijd.

Lijkt me een goed idee
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')