abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 20:05:45 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_57964497


Welkom in dit topic

Hier vind je de elektrische schema's die horen bij de (meest) gebruikte elektrotechnische schakelingen om en rond het huis.



De hier genoemde werkwijzen en voorschriften zijn gericht op de huidige Nederlandse situatie.
In andere landen (bijvoorbeeld : België of Duitsland kunnen zaken heel anders geregeld zijn.

1.Werk altijd spanningsloos.



Test altijd of de spanning van het deel van de installatie waaraan je werkt er ook werkelijk af is !

Gebruik hiervoor geen spanningszoeker in schroeverdraaiervorm, deze zijn niet bepaald betrouwbaar, ik raad aan om 2 polige spanningstester te gebruiken. Meestal zijn dit twee handvaten met een meetpen en een snoertje tussen beide meetpennen. Op één van de handvaten zit meestal een scherm of een aantal leds die aangeven hoeveel spanning er op staat.

Controleer voor gebruik (op een plek waarvan je weet dat daar spanning op staat) ook even of de tester zelf wel goed werkt.

2.Houd je aan de hier voorgeschreven draad-kleuren.

Afwijken van deze kleuren brengt jezelf en anderen in gevaar, omdat je niet aan de standaard kleuren houdt. De oude kleuren vind je veelal in de iets oudere elektrische installaties (rond 1970). Nieuwe en oude kleuren mogen niet door elkaar gebruikt worden.
Achter de functie staat ook de standaard dikte in mm² vermeld die in Nederland gebruikt worden.

Blauw (oude kleur rood) - nul - (stroomafvoerende draad; 2,5 mm²)
Bruin (oude kleur groen) - fase - (stroomvoerende draad; 2,5 mm²)
Geel/Groen (oude kleur grijs) - aarde - (2,5 mm²)
Zwart - schakeldraad - (normaal uitgevoerd als 1,5 mm²)

3.Maximaal één groep door één buis.

Bedrading van twee (of meer) verschillende groepen mogen nooit door één buis gelegd worden. Ook mogen er nooit twee (of meer groepen) in één inbouwdoos of lasdoos zitten.

4.Meerdere lichtschakelingen door één buis.

Meerdere lichtschakelingen mogen door één buis mits het maximaal aantal draden door een buis niet overschreden wordt en de schakelingen allemaal tot dezelfde groep behoren.

5.Maximaal aantal draden door één buis.
In flexibele buis mogen minder draden worden getrokken dan door een 16 / 19 mm buis.
De getallen tussen haakjes gelden het aantal draden aan voor flexibele buis.

Buis 16 mm² ( 5/8 )
1,5 mm² - 5 (4)
2,5 mm² - 4 (3)

Buis 19 mm ( 3/4 )
1,5 mm² - (niet beschreven)
5 - (5)

Voorbeelden
Toegestaan in 16 mm buis
3 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²
2 x 2,5 mm² + 3 x 1,5 mm²

Toegestaan in 16 mm flexibele buis
3 x 2,5 mm² + 1 x 1,5 mm²
2 x 2,5 mm² + 2 x 1,5 mm²


Niet iedereen leest dagelijks elektrotechnische schema's
Hieronder staan enkele aandachtspunten en een legenda waar rekening mee gehouden dient te worden gehouden.

1.Alle schakelingen zijn getekend in “rust” stand. Dat wil zeggen dat de lamp(en) in deze stand niet branden.

2.De draadkleuren die gebruikt moeten worden zijn vermeld als afkortingen.
BR = bruin, BL = blauw, ZW = zwart, PE = groengeel.

3. Normaal gesproken word naar een lamp ook een aarde draad getrokken van 2,5 mm; deze moet je ook verplicht aansluiten als het een lamp is met metalen onderdelen. Dit staat niet vermeld op de tekeningen.

4.Onder de naam van elke schakeling staat het “doel van de schakeling”; daar wordt grofweg verklaard wanneer je deze schakeling meestal toepast.

Bijvoorbeeld bij een enkelpolige schakeling staat : Het schakelen van een lamp of een lampengroep vanaf één plaats. Bijvoorbeeld : Toiletten, badkamers, ruimten die maar via één deur betreden kan worden.

5.Daarna wordt vermeld het woord "schakeling" daar wordt verklaard hoe de schakeling werkt; iedereen moet met behulp van die omschrijving, de hieronderstaande legenda, de schakeling moeten kunnen maken.

Legenda


Voor een goed overzicht begin ik pas in de volgende post met de schakelingen en beschrijvingen
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 20:26:56 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_57964919
Afbeeldingen worden binnenkort ook aangepast; doordat ik enkele schema's heb verwijderd lijkt de nummering erg raar

1. Enkelpolige schakeling



Doel van de schakeling : Het schakelen van een lamp of een lampengroep vanaf één plaats.
Bijvoorbeeld : Toiletten, badkamers, ruimten die maar via één deur betreden kan worden.

Schakeling : De bllauwe nuldraad gaat naar de lamp en wordt aangesloten op het zijcontact van de fitting. De bruine fasedraad gaat vanuit de las- of trekdoos naar de schakelaar. Lamp en schakelaar zijn onderling verbonden door een zwarte lampendraad.

2. Dubbelpolige schakeling



Doel van de schakeling : Het schakelen van een lamp of eventueel een lampengroep dubbelpolig met een dubbelpolige schakelaar (DS) in- en uitschakelen.

Schakeling : Zowel de blauwe nuldraad als de bruine fasedraad gaan naar de schakelaar. De beide draden die van de schakelaar naar de lamp gaan mogen een zwarte kleur hebben. Het wordt aangeraden om de draad die met de blauwe nuldraad is doorverbonden eveneens blauw te nemen.

4. Enkelpolige schakeling met controlelamp



Doel van de schakeling : Een controlelampje bij of in de schakelaar kan worden gebruikt om aan te geven of een lampje brandt of niet. Meestal wordt voor het controlelampje een rood neonlampje gebruikt, dat in de wip van de schakelaar is ingebouwd.

Schakeling : Uit de schakeling blijkt dat de neonlamp brandt als de gloeilamp brandt. Omdat de schakelaar is voorzien van de neonlamp dient er ook een blauwe draad te worden gevoerd naar de schakelaar.

5. Serieschakelaar



Doel van de schakeling : Het doel van de schakeling is om twee lampen of eventueel lampengroepen naar behoefte elk afzonderlijk of tezamen in of uit te schakelen.

Schakeling : De blauwe nuldraad gaat naar beide lampen. De bruine fasedraad gaat naar de serieschakelaar (SS). De lampen zijn doormiddel van twee zwarte lampendraden met de beide helften van de serieschakelaar SS verbonden.

6. Normale wisselschakeling



Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars.

Schakeling : De bruine fasedraad gaat naar de dichtstbij gelegen wisselschakelaar en wordt op de daarvoor bestemde klem gemonteerd (P contact). De blauwe nuldraad gaat naar de lamp.
Een zwarte draad loopt van de lamp naar de andere wisselschakelaar en wordt daar op de de daarvoor bestemde klem gemonteerd (P contact). Twee zwarte wisseldraden verbinden de op elke schakelaar overblijvende twee klemmen. De wisselschakeling wordt veel bij de verlichting van overlopen, trappen, gangen en slaapkamers gebruikt.

7. Vereenvoudigde wisselschakeling / wisselschakeling met omloopdraad



Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars. Zodanig dat met zo min mogelijk draden er een mogelijk blijft om een wandcontactdoos erbij te plaatsen.

Schakeling : De schakeling wijkt af van de vorige wisselschakeling.
Hier is het eenvoudiger een zogeheten omloopdraad een wandcontactdoos aan te sluiten. De blauwe nuldraad gaat naar de lamp en kan vanaf daar doorlopen naar een wandcontactdoos. De bruine fasedraad komt op beide wisselschakelaars op een klem waarop normaal een zwarte wisseldraad wordt gemonteerd. De bruine fasedraad kan dan doorlopen naar de wandcontactdoos. De klemmen WS1 en WS2 die men normaal respectievelijk de bruine fasedraad en de lampendraad (de P-contacten) verbindt je nu door een zwarte draad met elkaar. De overblijvende klemmen zijn nu met elkaar en met de lamp verbonden.

De installatietekening laat zien dat in geen van de leidingdelen uit meer dan vier draden bestaat. Zou bij de vorige wisselschakeling ook een wandcontactdoos zijn aangesloten dan zijn vijf draden onvermijdelijk. Dit kan heel lastig zijn bij de aanleg.

8. Verkeerde wisselschakeling



Doel van de schakeling : Een lamp of eventueel een lampengroep vanaf twee verschillende plaatsen in of uit schakelen met behulp van twee wisselschakelaars.

Schakeling : De blauwe nuldraad en de bruine fasendraad monteerd men op beide schakelaars WS1 en WS2. De lamp neemt men op in de wisseldraad, die beide schakelaars met elkaar verbind.

DE TOEPASSING VAN DEZE WISSELSCHAKELING IS IN EEN HUIS(LAAGSPANNING) INSTALLATIE NIET TOEGESTAAN !

Omdat bij de toepassing van een normale schroeffitting de fase draad afwisselend op het zijcontact en het bodemcontact wordt aangesloten. Spanning op het zijcontact geeft een risico van aanrakingsgevaar. Hij staat hier dus puur als waarschuwing !

9. Kruis schakeling



Doel van de schakeling : Naar behoefte een lamp of eventueel lampengroepen in of uit schakelen vanuit drie of meer verschillende punten.

Schakeling : Zoals uit de schakeling blijkt maakt je hierbij gebruik van twee wisselschakelaars en één kruisschakelaar. De blauwe nul draad gaat naar de lamp. De bruine fase draad gaat naar de dichtsbij gelegen wisselschakelaar WS1. Een zwarte lampendraad verbindt de lamp met de andere wisselschakelaar.

Zowel WS1 als WS2 zijn door middel van twee zwarte wisseldraden met de kruis schakelaar KS verbonden. De kruisschakeling wordt toegepast in trappenhuizen, lange gangen en zeer grote kamers of zalen. Tussen de dozen "a" en "b" kan in principe een willekeurig aantal kruisschakelaars worden toegevoegd. Zij worden op dezelfde wijze geschakeld als de reeds getekende kruisschakelingen, dus in beide schakeldraden opgenomen.

10. Hotelschakeling



Doel van de schakeling : Twee verschillende lampen op twee verschillende plaatsen aan of uitschakelen. De beide lampen branden nooit tegelijk. De keus tussen beide lampen kan met een schakelaar op een derde plaats worden gemaakt.

Schakeling : Een wisselschakelaar WS1 wordt bijvoorbeeld bij de deur gemonteerd. Een wisseltrekschakelaar WS2 komt bijvoorbeeld boven het bed te hangen. Een wisselschakelaar WS3 plaatst men nabij de wastafel.

Bij het betreden van de kamer schakelt men met de schakelaar WS1 de eerste lamp in. Met behulp van trekschakelaar WS2 is de lamp vanuit het bed te bedienen. Wens je gebruik te maken van de wastafel dan moet je de schakelaar WS3 om zetten. De eerste lamp wordt dan uitgeschakeld en de tweede lamp ingeschakeld.
Zoals uit de schakeling blijkt gaat de bruine fase draad direct naar wisselschakelaar WS1. De blauwe nuldraad loopt naar beide lampen.
WS1 en WS2 zijn door twee zwarte wisseldraden met elkaar verbonden en een zwarte wisseldraad verbindt WS2 met WS3. Tenslotte loopt van elke lamp een lampendraad naar de schakelaar WS3.

Deze schakeling wordt ook wel slaapkamerschakeling genoemd. En is dus niet dezelfde schakeling als een wisselsschakeling :x
  donderdag 10 april 2008 @ 21:13:38 #3
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_57965901
Hoe verboden is de 'verkeerde' wisselschakeling? Ik heb een situatie waarin ik een dubbele wisselschakelaar en een stopcontact door één buis wil bedraden, maar zelfs met de vereenvoudigde schakeling kom ik dan op 2x2,5+4x1,5 (wat dus teveel is volgens de regels en vermoedelijk slecht past door de bochten).

Met twee verkeerde wisselschakelingen kan ik het af met 2x2,5 en 2x1.5 wat wel moet lukken lijkt me.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  Moderator donderdag 10 april 2008 @ 22:09:39 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_57967735
De regels verbieden het schakelen van de nul behalve bij dubbelpolige schakelaars. Bij een franse wissel schakel je de nul; je hebt ook een verhoogde kans op kortsluiting door dat je kans hebt dat schakelaars "doorslaan" van fase op nul = dus kortsluiting.

De contactafstand tussen de schakelcontacten is tegenwoordig erg klein waardoor je kans hebt op een vlamboogje

Ik zou hem zeer zeker niet toepassen

Ook is er het probleem dat als de lamp kapot is je niet meer weet of de schakelaar in de 'aan' stand staat, of in de 'uit' stand. EN dus nog steeds het probleem er kan zijn dat de schroeffitting onder spanning staat !
  vrijdag 11 april 2008 @ 10:21:05 #5
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_57976865
quote:
Op donderdag 10 april 2008 22:09 schreef Vonkenboer het volgende:
De regels verbieden het schakelen van de nul behalve bij dubbelpolige schakelaars. Bij een franse wissel schakel je de nul; je hebt ook een verhoogde kans op kortsluiting door dat je kans hebt dat schakelaars "doorslaan" van fase op nul = dus kortsluiting.

De contactafstand tussen de schakelcontacten is tegenwoordig erg klein waardoor je kans hebt op een vlamboogje

Ik zou hem zeer zeker niet toepassen

Ook is er het probleem dat als de lamp kapot is je niet meer weet of de schakelaar in de 'aan' stand staat, of in de 'uit' stand. EN dus nog steeds het probleem er kan zijn dat de schroeffitting onder spanning staat !
Punt duidelijk. Op dit moment heb ik de boel 'klassiek' bedraad, maar het gevolg daarvan is dat ik een 1,5mm zwart als nuldraad heb gebruikt (zit nu dus 5x1,5 zwart en 1x2,5 bruin in de buis).

Doe ik daar erg onverstandig aan??
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_58019944
Nou, ik heb die hotelschakeling van jou nog nooit gezien hoor.... kan aan mij liggen...
  zondag 13 april 2008 @ 15:50:06 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_58021519
Is er iemand bekend met de schakeling van een electrisch rolluik?

Ik moet deze aansluiten op mijn wipschakelaar
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Moderator zondag 13 april 2008 @ 18:04:57 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_58024292
quote:
Op zondag 13 april 2008 15:50 schreef sanger het volgende:
Is er iemand bekend met de schakeling van een electrisch rolluik?

Ik moet deze aansluiten op mijn wipschakelaar
Voor de motor heb je 4 draden op-neer-nul-aarde.

De schakelaar heeft 3 aansluitingen P contact-op-neer. De voeding 3 draden bruin(+)-blauw(-) en geelgroen(aarde).

Bruin van de voeding op P contakt van schakelaar, OP draad van de motor op het OP contact van de schakelaar, NEER draad op het NEER contakt van de schakelaar, Blauw van de voeding op Blauw van de motor, Geel/Groen van de voeding op Geel/Groen van de motor.

Als hij verkeert draait de op en neer draad omwisselen.
  maandag 14 april 2008 @ 22:02:48 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_58053926
quote:
Op zondag 13 april 2008 18:04 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Voor de motor heb je 4 draden op-neer-nul-aarde.

De schakelaar heeft 3 aansluitingen P contact-op-neer. De voeding 3 draden bruin(+)-blauw(-) en geelgroen(aarde).

Bruin van de voeding op P contakt van schakelaar, OP draad van de motor op het OP contact van de schakelaar, NEER draad op het NEER contakt van de schakelaar, Blauw van de voeding op Blauw van de motor, Geel/Groen van de voeding op Geel/Groen van de motor.

Als hij verkeert draait de op en neer draad omwisselen.
Ga ik van het weekend even kijken of het me gaat lukken
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 15 april 2008 @ 06:17:39 #10
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_58059332
Goed topic Vonkie
Ik ken alleen alles al
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  Moderator dinsdag 15 april 2008 @ 17:13:24 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_58069575
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 06:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
Goed topic Vonkie
Ik ken alleen alles al
Niettemin kan dit voor anderen een erg leerzaam topic zijn
  Moderator dinsdag 3 juni 2008 @ 18:04:50 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  Moderator zondag 12 oktober 2008 @ 17:43:54 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  zondag 12 oktober 2008 @ 20:04:31 #14
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_62333581
Bij gebrek aan beter: een leerzaam filmpje over waarom je niet moet werken aan een schakeling onder spanning.

Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_62339950
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 20:04 schreef Beelzebufo het volgende:
Bij gebrek aan beter: een leerzaam filmpje over waarom je niet moet werken aan een schakeling onder spanning.

eigenlijks veel leuker
  dinsdag 14 oktober 2008 @ 17:06:07 #16
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62381319
in dit kader even ene vraagje welke schakeling ik dan in de volgend esituatie moet hebben.

begane grond : schakelaar, lamp (A)
1e verdieping : schakelaar,schakelaar lamp (B)
2e verdieping: schakelaar, lamp (C)

je komt binnen op de A, en doet met de schakelaar de lamp op A en B aan en loopt de trap op.
boven aan de trap, op B dus, druk je op de schakelaar en dooft de lamp op A en B. Met de 2e schakelaar op B doe je de lamp op B weer aan EN de lamp op C aan.
Je loopt de trap weer op en komt op C, hier druk je weer op de schakelaar en volia... lamp op B en C gaat uit.

Momenteel heb ik de schakeling tussen A en B met betreffende schakelaar werkend. Ik begrijp dat ik van de enkele schakelaar op B een dubbele moet maken ?

Moet er nog draden van A naar C ? Plafond A ligt namelijk nu nog open. Op het moment dat het plafond B open gaat is plafond A reeds keurig dichtgemaakt.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_62382096
De werking die je beschrijft wordt eigelijk nooit zo uitgevoerd in de praktijk. Op B (1e verd.) kan je (normaal) niet lamp A schakelen, maar alleen B en C.

Normaal heb je op de BG (A) 2 knoppen; 1 om lamp A te schakelen, en 1 om B te schakelen. Op B (1e verd.) heb je 2 knoppen: 1 om lamp B te schakelen, en 1 om lamp C te schakelen. Op C (2 verd.) heb je 1 schakelaar, die alleen lamp C schakelt.

Nu is het niet zo moeilijk om het zo te maken dat je op C (2e verd.) ook lamp B te schakelen (dat wordt dan een hotelschakeling), maar om het precies zo te maken zoals jij wilt wordt het wat ingewikkelder.

Dan moet je namelijk 3 schakelaars op de B gebruiken. Totaal krijg je dan 2 wisselschakelingen en 1 hotel-/kruisschakeling. Of je moet met relais gaan werken. Maar gezien je kennis van elektra (NOFI) wordt dat erg lastig voor je.
pi_62383435
quote:
.............
[b]Legenda

[ afbeelding ]

.............
Vroeger op school bij tekenen (LTS elektro) geleerd dat je de schakeldraad aangeeft met een s aan het streepje.
De fasedraad is dan de enige draad waar geen extra symbool aan het streepje zit.
Dan zie je in het schema verschil tussen de fase en een schakeldraad.
  woensdag 15 oktober 2008 @ 00:30:58 #19
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62393427
@Jeffrey,

Momenteel heb ik idd op de 1e verdieping (B) maar 1 schakelaar. Met deze doe ik de lamp uit/aan op A & B.

Mijn "probleem" is dat als ik dan van de 1e verdieping (B) dan naar mijn slaapkamer op de 2e (C) verdieping wil, ik zijnde op B, geen lamp alvast op C aan kan doen wat ik wel graag wil aangezien ik dan de trap oploop naar het licht.

Als ik dat "oplos" door het licht aan te laten op B dan sta ik daarna op C en tsja... kan ik het licht op de verdieping daaronder ( B) niet meer uit doen.

Mijn boerenverstand als electra leek zegt me dat ik met 1 schakelaar op B het niet kan oplossen. Zou ik het proberen dan gaat op weg naar de 2e verdieping (C) de lamp op A ook weer branden en die krijg ik dan weer niet uit vanaf C.

Conlcussie volgens mij is dan dat ik de schakeling die ik tussen A & B heb, zal moeten herhalen tussen B & C met als resultaat dat ik 2 schakelaars op B nodig heb ....

Ik denk dat ik dit maar ff ga voorleggen aan de lectra specialsit in de stad en dan een boodschappen lijstje maak.. Als ik weet WAT ik waar moet maken en trekken dan komt het wel goed.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_62409609
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 00:30 schreef klusfoobje het volgende:
Conlcussie volgens mij is dan dat ik de schakeling die ik tussen A & B heb, zal moeten herhalen tussen B & C met als resultaat dat ik 2 schakelaars op B nodig heb ....
Lamp A en B schakelen nu tegelijk aan, dus ze zitten hard aan elkaar gekoppeld. Als je vanaf C ook lamp B wilt schakelen, gaat lamp A dus ook mee.

Als je dat geen probleem vind (dus dat lamp A, B en C altijd tegelijk aangaan) kan je gewoon een kruisschakeling maken met alle schakeldraden vban de 3 lampen aan elkaar gekoppeld.

Wat jij eigelijk wilt ligt gewoon vrij lastig. Je wilt met 1 knop 2 verschillende lampen schakelen, maar met een andere knop maar 1 van die 2 lampen schakelen. Zoals ik al zei kan het wel, maar dan zal je met relais (of nog een stap verder, een PLC'tje) moeten gebruiken.
pi_62416552
quote:
Op zondag 12 oktober 2008 23:42 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

eigenlijks veel leuker
nu we het toch over filmpjes hebben ik zoek een site (ben de url kwijt) met daarop een aantal filmpjes met ook een filmpje met een draad die kortgesloten wordt in de stalen kast en dat dan de kast explodeerd
  woensdag 15 oktober 2008 @ 22:17:04 #22
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_62418223
quote:
Op woensdag 15 oktober 2008 21:25 schreef wouter37 het volgende:

[..]

nu we het toch over filmpjes hebben ik zoek een site (ben de url kwijt) met daarop een aantal filmpjes met ook een filmpje met een draad die kortgesloten wordt in de stalen kast en dat dan de kast explodeerd
Houten kast ook goed?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_64435180
Is het mogelijk om een schakeling te maken om een 220v stopcontact wel/niet van stroom te voorzien met een schakelaar met controlelamp? bv voor een wasmachine of droger, ipv zo'n lelijke trekschakelaar.
Dus, enk.voudig stopcontact met randaarde, waar de wasmachine op staat, die aan en uit gezet kan worden met een schakelaar met controlelamp?

Ik heb alleen schema's gevonden met dezelfde functie alleen voor licht.
Polly is dead
pi_64435359
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:21 schreef pox-ie het volgende:
Is het mogelijk om een schakeling te maken om een 220v stopcontact wel/niet van stroom te voorzien met een schakelaar met controlelamp? bv voor een wasmachine of droger, ipv zo'n lelijke trekschakelaar.
Dus, enk.voudig stopcontact met randaarde, waar de wasmachine op staat, die aan en uit gezet kan worden met een schakelaar met controlelamp?

Ik heb alleen schema's gevonden met dezelfde functie alleen voor licht.
Je weet dat er speciaal voor dat doel een contactdoos-mét-aan-uit-schakelaar in de handel is? Alleen de controlelamp moet je dan missen, maar dat lijkt me het probleem niet.

linkje
pi_64435495
denk dat je op dat schakelaartje niet je wasmachine moet hangen
  Moderator zondag 28 december 2008 @ 17:42:42 #26
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_64435947
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:21 schreef pox-ie het volgende:
Is het mogelijk om een schakeling te maken om een 220v stopcontact wel/niet van stroom te voorzien met een schakelaar met controlelamp? bv voor een wasmachine of droger, ipv zo'n lelijke trekschakelaar.
Dus, enk.voudig stopcontact met randaarde, waar de wasmachine op staat, die aan en uit gezet kan worden met een schakelaar met controlelamp?

Ik heb alleen schema's gevonden met dezelfde functie alleen voor licht.
Je neemt dan een dubbelpolige schakeling.



Maar in plaats van een lamp laat je een wandcontactdoos schakelen. Hou er dan wel rekening mee dat de contacten van een schakelaar normaal gesproken maar 10 A kunnen schakelen (10 A x 230 = maximaal dus 2300 Watt).

Er zijn dubbelpolige schakelaars met controlelamp verkrijgbaar. Dus ook dat is gewoon mogelijk
pi_64439696
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
denk dat je op dat schakelaartje niet je wasmachine moet hangen
Of je nou dat ding of een gewone lichtschakelaar (zie reply Vonkenboer) gebruikt, dat zal toch niet uitmaken?
  Moderator zondag 28 december 2008 @ 23:05:19 #28
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_64448320
quote:
Op zondag 28 december 2008 17:30 schreef Ou-Tannu het volgende:
denk dat je op dat schakelaartje niet je wasmachine moet hangen
Zolang het niet boven de 2300 watt komt (eigenlijk is 2300 watt de grens) dan gaat het best goed hoor
pi_64449428
quote:
Op zondag 28 december 2008 23:05 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Zolang het niet boven de 2300 watt komt (eigenlijk is 2300 watt de grens) dan gaat het best goed hoor
iets zegt mij dat die schakelaartjes dat niet lang gaan overleven
pi_64449956
quote:
Op zondag 28 december 2008 23:30 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

iets zegt mij dat die schakelaartjes dat niet lang gaan overleven
Valt best mee, zoveel trekt een wasmachine niet. De reden dat ie op een aparte groep moet enz is ivm het maximale verbruik. Een wasmachine (vaatwasser en droger in mindere mate) gebruiken dat alleen als ze moeten opwarmen enz. In een normale situatie zal de machine eerst water pompen enzo, en dat trekt echt geen 1000+ watt.

16A an-sich is geen punt voor zo'n schakelaar, alleen bij een hoge inschakelstroom krijg je dat je contacten bij het schakelen gaan inbranden, maar de keren dat dat gelijk bij inschakelen gebeurt is op 1 hand te tellen.
Of zo'n ding officieel ook 16A mag (of zoals hierboven genoemd 10A) geen idee... Maar goed, los daarvan zou ik lekker de ouderwetse trekschakelaar houden. Die is ervoor ontworpen

Maar wat is er mis met zo'n trekschakelaar? Die dingen zijn ook als automaat te koop geloof ik (automatisch omschakelen tussen wasmachine/droger). Ook ivm verzekering zou ik daar geen losse schakelaar tussen zetten (+dat die machines vaak ook in vochtige ruimtes staan met bijbehorende eisen)
pi_64471531
bedankt voor de snelle reacties

de reden dat ik het op zo'n manier wil aansluiten is dat de wasmachine onder een werkblad in een inbouwkast komt. De trekschakelaar zal dan boven het werkblad komen en dat ziet er niet uit.

btw.. verbruik volgens het boekje :
Stroomverbruik 0,95 kWh
Aansluitwaarde 2,1 kW (ik weet niet wat dit betekend)
Polly is dead
pi_64474289
hier zit de wasmachine + droger gewoon op een Wandcontactdoos.. gezamelijk broederlijk op een 16A groep gaat prima
  maandag 29 december 2008 @ 19:37:05 #33
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_64474425
quote:
Op maandag 29 december 2008 19:32 schreef Ou-Tannu het volgende:
hier zit de wasmachine + droger gewoon op een Wandcontactdoos.. gezamelijk broederlijk op een 16A groep gaat prima
hier bij vriendin thuis ook (niet meer groepen aanwezig dus ja)
  Moderator maandag 29 december 2008 @ 19:46:49 #34
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_64474737
quote:
Op maandag 29 december 2008 18:05 schreef pox-ie het volgende:
bedankt voor de snelle reacties

de reden dat ik het op zo'n manier wil aansluiten is dat de wasmachine onder een werkblad in een inbouwkast komt. De trekschakelaar zal dan boven het werkblad komen en dat ziet er niet uit.

btw.. verbruik volgens het boekje :
Stroomverbruik 0,95 kWh
Aansluitwaarde 2,1 kW (ik weet niet wat dit betekend)
2100 watt (of 2,1 kW) is het vermogen van het apparaat. We gaan bij het aansluiten van een toestel altijd uit van de aansluitwaarde.
pi_64477495
quote:
Op maandag 29 december 2008 19:37 schreef gateway het volgende:

[..]

hier bij vriendin thuis ook (niet meer groepen aanwezig dus ja)
dat was hier dus ook zo

nu zijn er wel groepen.. maar goed om nou de keukenvloer enzo uit te hakken..? terwijl ze ook gezamelijk op 1 groep draaien gaat me toch wat TEVER
  Moderator dinsdag 6 januari 2009 @ 18:34:34 #36
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_64738751
arm topic
pi_64748215
Ik heb hier vorige week nog het schema van een wisselschakeling gespiekt!

okee, echt ingewikkeld is die niet, maar better safe than sorry.
pi_71018145
Omdat Vonkenboer mij al een keer geholpen heeft vraag ik via dit topic weer om hulp.
Ik wil een lamp met een lichtsenor laten branden, maar deze ook uit kunnen zetten met een schakelaar.
Is dit mogelijk met een enkel polige schakelaar of moet ik aan een wisselschakelaar?
Triumph - The most fun you can have between your legs in public.
pi_71018303
je wilt:

de lamp schakelen met een lichtsensor
maar je wilt de lamp wel uit kunnen doen als je dat wilt?

enkelpolige schakelaar opnemen VOOR de lichtsensor
  donderdag 16 juli 2009 @ 09:22:14 #41
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_71024671
Situatieschetsje:
Zowel beneden als op de etage heb ik verlichting die via een wisselschakelaar bediend wordt.
Bij de voordeur zit een enkele wissel. onderaan de trap zit een dubbele wissel en bovenaan de trap zit een enkele wissel.

Op de overloop boven heb ik LED spotjes in gebruik genomen (220V, E14). Het rare is dat als ze uit staan, dat ze dan niet uitstaan maar heel zachtjes blijven branden.

Moet ik hier iets mee? Kan dat kwaad? Verkort dat de levensduur van de LED lampen?
Veel stroom kan het niet zijn, er zit voor 2 watt aan lampen in die dus zo'n 9 mA in 'aan' toestand gebruiken. Als ik de verhouding tussen 'aan' en 'uit' bekijk dan vermoed ik dat er minder dan 1 mA stroom blijft lopen.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
  donderdag 16 juli 2009 @ 11:08:08 #42
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_71027542
Het is idd raar dat de LED blijven branden, maar voor de levensduur maakt dat niks uit.
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  donderdag 16 juli 2009 @ 12:04:43 #43
21865 WaVe
WaVe detected
pi_71029187
Dat LED lampjes zachtjes blijven branden als ze uit staan gebeurt wel vaker. De meest waarschijnlijke verklaring is dat er een klein inductiestroompje loopt. Niet voldoende om een gloeilamp of halogeenlamp te laten branden, maar wel genoeg voor een ledlampje. Of hier nou een goede oplossing voor is, weet ik niet zeker.

(Zoek eventueel even in het Tweaker topic als je er meer over wilt weten )

[ Bericht 21% gewijzigd door WaVe op 16-07-2009 12:21:48 (link toegevoegd) ]
  Moderator donderdag 16 juli 2009 @ 18:17:38 #44
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_71041459
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 12:04 schreef WaVe het volgende:
Dat LED lampjes zachtjes blijven branden als ze uit staan gebeurt wel vaker. De meest waarschijnlijke verklaring is dat er een klein inductiestroompje loopt. Niet voldoende om een gloeilamp of halogeenlamp te laten branden, maar wel genoeg voor een ledlampje. Of hier nou een goede oplossing voor is, weet ik niet zeker.

(Zoek eventueel even in het Tweaker topic als je er meer over wilt weten )
Correct, TL buizen willen ook nog wel eens na-gloeien (heel zachtjes blijven branden) dan wil het nog wel eens helpen om de + en de - van de aansluiting van de lamp om te draaien

Je zou dat bij deze led lampjes ook even kunnen proberen
pi_71044524
Zeg Vonkenboer, hoe ongezond is 230 volt eigenlijk?

* Fixers heeft vandaag een oplawaai gehad van een defect apparaat.

[ Bericht 5% gewijzigd door Fixers op 16-07-2009 20:43:46 ]
  donderdag 16 juli 2009 @ 21:17:27 #46
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_71046085
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 20:17 schreef Fixers het volgende:
Zeg Vonkenboer, hoe ongezond is 230 volt eigenlijk?

* Fixers heeft vandaag een oplawaai gehad van een defect apparaat.
je leeft toch nog? volgens mij heeft het niet echt blijvende schade
  Moderator donderdag 16 juli 2009 @ 22:23:48 #47
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_71048016
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 20:17 schreef Fixers het volgende:
Zeg Vonkenboer, hoe ongezond is 230 volt eigenlijk?

* Fixers heeft vandaag een oplawaai gehad van een defect apparaat.
Kort door de bocht gezegd; als je dit nog lezen en typen kunt dan heb je geen blijvende schade

Wat voor schade je lichaam kan krijgen van een elektrische schok hangt af van verschillende factoren: de duur van het contact en de stroomsterkte, de weg die de stroom door het lichaam volgt, en de weerstand van het lichaam.

Er is pas echt gevaar als je aan de stroom blijft hangen / plakken / of als je bijvoorbeeld 2 verschillende fasen vast hebt. Je hartritme kan ontregeld raken met alle gevolgen van dien (harstilstand o.i.d.), je kan ernstige brandwonden oplopen.

Er is mij al wel een keer verteld dat je hartritme voor dat je stroom kreeg en nadat je een optater gehad hebt nooit meer hetzelfde is; dat blijft altijd enigszins verstoord
  dinsdag 21 juli 2009 @ 11:41:05 #48
53151 T42
Pinball Wizard
pi_71174245
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 22:23 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Kort door de bocht gezegd; als je dit nog lezen en typen kunt dan heb je geen blijvende schade

Wat voor schade je lichaam kan krijgen van een elektrische schok hangt af van verschillende factoren: de duur van het contact en de stroomsterkte, de weg die de stroom door het lichaam volgt, en de weerstand van het lichaam.

Er is pas echt gevaar als je aan de stroom blijft hangen / plakken / of als je bijvoorbeeld 2 verschillende fasen vast hebt. Je hartritme kan ontregeld raken met alle gevolgen van dien (harstilstand o.i.d.), je kan ernstige brandwonden oplopen.

Er is mij al wel een keer verteld dat je hartritme voor dat je stroom kreeg en nadat je een optater gehad hebt nooit meer hetzelfde is; dat blijft altijd enigszins verstoord
als je 1x door bliksem bent getroffen hen je ook 50% meer kans op een 2e keer

maar die schema's heb ik sinds skool niet meer gezien
pi_72932185
Ik zit met een beetje een uitdaging en ik heb even wat moeite om de oplossing te verzinnen, dus misschien dat jullie even mee willen denken?

Voor de verlichting voor m'n woonkamer heb ik een wisselschakeling volgens schema 6. Onderaan de trap zit WS2 (dus met de fasedraad op de schakelaar), bovenaan de trap WS1 (mijn woonkamer zit boven). Zover ik kan zien, loopt er een buis rechtstreeks van WS2 naar WS1, waar ook de hele stroomvoorziening voor de WCD's in mijn woonkamer doorheen loopt (naast de twee zwarte draden zit er dus ook blauw, bruin en geel/groen in).

Nu wil ik eigenlijk de schakelaar boven vervangen door een dimmer. Nou lijkt mij gevoelsmatig dat een dimmer altijd direct aan de fase moet zitten, dus op de plek van WS2 in het schema. Om dat te bereiken, zou ik nog een zwarte draad door die buis moeten trekken, en dat mag niet (los daarvan is het een kloteklus die ik al eens heb uitgehaald, en niet voor herhaling vatbaar vond ). Schema 7 lijkt me ook niet mogelijk, omdat dan (als ik alles goed interpreteer) de dimmer maar in 1 'aan' situatie actief is.

Zijn er nog andere mogelijkheden waarmee ik toch de verlichting in m'n woonkamer wat kan dimmen?
pi_72932742
Gast nooit van CADDy gehoord?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')