abonnement Unibet Coolblue
pi_56583212
Hey allemaal,

Ik draag zachte lenzen. En ik was laatst bij de opticien omdat ik nieuwe lenzen nodig had, en ik zei toevallig tegen hem dat ik geen bril had.

'Je hebt geen bril?' 'Wat ga je dan doen als je ooit eens oogontsteking krijgt?'
Ehh, ja, snel een bril kopen? Zei ik.

Toen zei hij:
'Bovendien kan je beter je lenzen beter zo min mogelijk dragen, aangezien je dan ogen dan minder snel overgevoelig voor lenzen zullen worden. Er lopen hier genoeg mensen binnen die een overgevoeligheid voor contactlenzen hebben ontwikkeld. En als je je lenzen zo min mogelijk draagt, duurt het veel langer tot je die overgevoeligheid hebt ontwikkeld.'

Hij bracht het op zo'n manier, alsof je die overgevoeligheid altijd zou krijgen, maar dat je hem dus het beste maar kon uitstellen door niet teveel je lenzen te dragen (en dus maar een bril aan te schaffen).

Toen ik thuiskwam ging ik eens googelen op 'overgevoeligheid contactlenzen' enzo, maar vond niks. Geen ervaringen of waarschuwingen, niks.

Mijn vraag: overdrijft mijn opticien, kletst hij uit zijn nek of is dit echt waar?
  donderdag 7 februari 2008 @ 14:59:27 #2
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_56583263
Het wordt mij ook altijd aangeraden om ze maar een beperkte tijd te dragen. Had iets te maken met gebrekkige zuurstofdoorlating en de vorming van eiwitten op je ogen, als ik het me goed herinner.
pi_56583275
Als iedereen het krijgt dan had ik 't allang moeten hebben. Heb regelmatig m'n lenzen enkele dagen in e.d. en nergens last van. (en ja ik weet dat dat niet goed is.)

Maarja wat niet is kan nog komen.....
pi_56583302
Is echt waar. Ik heb ze véél te veel ingehouden, omdat ik zo'n hekel had aan m'n bril (jaja, je bent 16 met een minderwaardigheidscomplex..), en op een gegeven moment kreeg ik een oogonsteking. Sindsdien kan ik geen enkele soort lenzen meer verdragen en zit ik weer vast aan een bril. Die ik overigens nu prima vind hoor, dat is het niet.

Mijn advies: doe ze lekker uit als je het niet écht noodzakelijk vindt (dus als je lekker op de bank hangt ofzo), dan heb je er echt langer plezier van.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2008 15:01:28 ]
  donderdag 7 februari 2008 @ 15:07:02 #5
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_56583482
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 15:07 schreef Hephaistos. het volgende:
Leesvoer
Dat is heel interessant en bedankt, maar gaat meer over infecties en het niet goed verzorgen van je lenzen. Ik heb het echt over overgevoeligheid, ook als je je lenzen tiptop verzorgt.
pi_56583507
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 15:01 schreef Razztwizzle het volgende:
Is echt waar. Ik heb ze véél te veel ingehouden, omdat ik zo'n hekel had aan m'n bril (jaja, je bent 16 met een minderwaardigheidscomplex..), en op een gegeven moment kreeg ik een oogonsteking. Sindsdien kan ik geen enkele soort lenzen meer verdragen en zit ik weer vast aan een bril. Die ik overigens nu prima vind hoor, dat is het niet.

Mijn advies: doe ze lekker uit als je het niet écht noodzakelijk vindt (dus als je lekker op de bank hangt ofzo), dan heb je er echt langer plezier van.
Hoelang heb je je lenzen gedragen toen die oogontsteking optreedde? En kwam dat niet gewoon omdat je je lenzen niet goed verzorgde?
  donderdag 7 februari 2008 @ 15:16:38 #8
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_56583576
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 15:12 schreef VrouwelijkICE het volgende:

[..]

Dat is heel interessant en bedankt, maar gaat meer over infecties en het niet goed verzorgen van je lenzen. Ik heb het echt over overgevoeligheid, ook als je je lenzen tiptop verzorgt.
Die twee lijken me samen te hangen. Bij niet goed verzorgen en/of te lang dragen kunnen complicaties voordoen, waardoor je geen lenzen meer kan dragen. Lijkt me eerder dat je opticien dat bedoelt, dan een soort van allergische reactie op contactlenzen.
pi_56583748
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 15:16 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Die twee lijken me samen te hangen. Bij niet goed verzorgen en/of te lang dragen kunnen complicaties voordoen, waardoor je geen lenzen meer kan dragen. Lijkt me eerder dat je opticien dat bedoelt, dan een soort van allergische reactie op contactlenzen.
Hmm oké. Ik had namelijk ook het gevoel dat hij me gewoon een bril wilde aansmeren.
Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Ik verzorgd mijn lenzen goed. Ik was mijn handen voor ik ze in én uit doe, en ik ga eroverheen (ong 20 seconden) wrijvend met wat lenzenvloeistof zodat ze weer goed schoon worden, en spoel ze daarna nog af met lenzenvloeistof.

Op vakantie bewaar ik mijn lenzenvloeistof niet in de hete ruimtes, mijn lenzen overigens ook niet.
Ik laat mijn ogen elk half jaar controleren door de opticien en koop bij hem ook mijn vloeistof.
  donderdag 7 februari 2008 @ 15:30:56 #10
50634 Houniet
ik ruik vet lekker
pi_56583852
Ik gebruik nu bijna 5 jaar lenzen en heb er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad. Elk half jaar nieuwe lenzen bestellen en eventueel bij problemen of twijfelgevallen je ogen laten opmeten. Ik gebruik zelf de lenzen van Hans Anders, en de vloeistof van het Kruidvat . Gaat allemaal perfect.
Opzich een leuke truc van de verkoper om jou ook een bril te verkopen, al is natuurlijk elk oog anders.
Op zaterdag 10 juni 2023 14:52 schreef GGMM het volgende:
Eigenlijk is elke prijs die in het voetbal gewonnen wordt terug te leiden naar het Ajax-DNA
pi_56583986
Men zegt dat je ongeveer 20 jaar lenzen kan dragen en dat je het daarna niet meer kan hebben. Ik snap eigenlijk niet dat je geen bril hebt, soms is het juist wel lekker om een bril te dragen als je toch thuis bent. Ik draag nu +/- 5 jaar bijna iedere dag lenzen. Op zich moet je je ogen soms wel wat rust gunnen maar het is niet perse noodzakelijk. Een bril naast je lenzen is natuurlijk wel aan te raden, puur voor het gemak maar ook als je eens wat meer last heb van je lenzen of als je er een kwijt raakt.
  donderdag 7 februari 2008 @ 15:37:21 #12
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_56583987
Ik gebruik nu bijna 15 jaar lang zachte contact-lenzen, 7 dagen per week, 16-20 uur per dag.
Ik zet ze 's ochtends in, nog voordat ik onder de douche stap.
Ik doe ze 's avonds uit, net voordat ik naar bed ga.

Elke keer als ik een nieuw 6-pack lenzen haal, krijg ik een check-up, en pas de laatste keer waren er een paar kleine adertjes te zien. Of ze zeiden dat om het nieuwste type, nog net iets meer zuurstof-doorlatende, lenzen te verkopen.
Ik heb pas een dik jaar geleden een bril aangeschaft om makkeljiker in te kunnen grijpen als mijn katten midden in de nacht ruzie met de buur-katten krijgen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_56584016
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 15:30 schreef Houniet het volgende:
Ik gebruik nu bijna 5 jaar lenzen en heb er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad. Elk half jaar nieuwe lenzen bestellen en eventueel bij problemen of twijfelgevallen je ogen laten opmeten. Ik gebruik zelf de lenzen van Hans Anders, en de vloeistof van het Kruidvat . Gaat allemaal perfect.
Opzich een leuke truc van de verkoper om jou ook een bril te verkopen, al is natuurlijk elk oog anders.
Die combinatie gebruik ik ook al jaren, lenzen van Hans en vloeistof van Kruidvat. Gaat al 'n jaar of 8(?) perfect.
pi_56584220
Ik haal nooit meer lenzen bij Hans Anders:

zachte lens liet een stukje los. Bleek dat de kwaliteit niet goed was en kreeg geen nieuwe lenzen. Kruidvat is aardig. Wanneer je bril sterkte bijv. -3.0 is, wil het niet zeggen dat je lenzen dan ook -3.0 zijn.

Oculenti is voor mij de enige specialilst en heeft diverse vestigingen in het land. Ik draag nu meer dan 10 jaar lenzen, heb ze altijd in (bril ) van 's ochtends vroeg 08.00 uur tot 's avonds 24.00 uur en nooit problemen gehad of dat mijn ogen overgevoelig zijn.

Een opticien wil naast de lenzen ook een bril verkopen. Denk dat het zo ligt. Of dat de opticien zegt dat je een bril moet hebben voor in de auto, want stel je voor dat je een lens kwijt raakt!

Ook dat is mij nog nooit overkomen.
  donderdag 7 februari 2008 @ 17:27:56 #15
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_56585924
Ik zit bij CityLens in Rotterdam, die doe overigens ook in brillen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 7 februari 2008 @ 17:55:29 #16
197437 Psych-case
The good kinda crazy
pi_56586402
Toen ik mijn ogen nog niet gelaserd had, had ik ook een bril en lenzen.
Gewoon 's avonds thuis mijn bril op en overdag die lenzen.
Want mijn opticien zei dat ik mijn lenzen niet langer dan 12 uur per dag moest dragen.
Dus deed ik 's avonds als ik thuis kwam van werk mijn bril op.
Lijkt me trouwens erg vermoeiend alleen maar lenzen.
Ben nu gelukkig gelaserd en van beiden af.
I don't suffer from insanity I enjoy every minute of it!
  vrijdag 8 februari 2008 @ 00:48:26 #17
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_56595126
ik heb sinds jaren weer terug lenzen aangeschaft, de eerste keer lenzen was voor mij echt een totale ramp, kon niets verdragen, alsmaar huilen en rode pijnlijke ogen, zodat ik vrij snel terug naar de bril greep voor alle dagen.

en sinds kort dus weer lenzen, en de eerste keer ging het weer mis, kon mijn rechterlens maar niet verdragen, en ik zag totaal niet scherp dus ik ermee terug, wat bleek er zat een winkelhaak in mijn lens zat, gelijk is er een nieuw paar besteld
en vandaag binnen gekregen, en wow nu nergens last van maar ben nog in de opbouw fase
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_56595264
Ik heb 1 keer lenzen van de Hans Anders gehad. Rode ogen, moeite met inkrijgen. Nooit meer. Tegenwoordig heb ik maandlenzen van het huis en nergens last van. Krijg ook elk half jaar een check up. Tegen mij is gezegd dat het verstandig is af en toe een bril op te hebben om je ogen rust te geven.
Die heb ik eigenlijk alleen op als ik savonds in bed tv wil kijken (verder heeft het ook weinig nut aangezien die bril -1,0 is en ik -2,5 heb ). Al met al is het handig om er 1 te hebben maar volgens mij niet erg noodzakelijk.
Op donderdag 4 februari 2010 19:01 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
  vrijdag 8 februari 2008 @ 10:24:09 #19
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_56598701
Het hangt er óók vanaf of je harde of zachte contactlenzen hebt. Harde zijn over het algemeen zuurstofdoorlatender dan zachte; en ze drogen minder snel uit. Als je b.v. bureauwerk doet (je hebt de neiging minder te knipperen als je naar een monitor kijkt), dan kan het ook zijn dat je zachte lenzen droog worden, wat irritatie geeft (of b.v. airconditioning).

Qua zuurstofdoorlatendheid speelt verder niet alleen mee hoe veel % de lens doorlaat, maar ook hoe groot de lens is. Omdat de zachte lens groter is, krijgt het oog bij gelijke zuurstofdoorlatendheid nog steeds iets minder zuurstof. Verder kan de zachte lens sneller dichtslibben.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_56598749
Ik heb het me ook vaak laten vertellen, en had er zelf ook uiteindelijk last van. Erg droge ogen altijd enzo, terwijl ik eerder nooit last had van lenzen. Droeg ze ook veel te veel. Ik kon ze op het eind echt amper nog inhebben - en nu heb ik mijn ogen laten laseren. Nooit meer bril, nooit meer lenzen, geweldig
Trotse poster van het 37000000ste bericht ^O^
  vrijdag 8 februari 2008 @ 10:37:56 #21
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_56598939
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 15:37 schreef Bastoenie het volgende:
Men zegt dat je ongeveer 20 jaar lenzen kan dragen en dat je het daarna niet meer kan hebben.
Wat een nonsens zeg! Ik ben nu 45 jaar en draag sinds mijn 15e zachte contactlenzen, elke dag, en momenteel vaak 18 uur per dag aangezien ik maar een uurtje of 6 slaap per nacht. Ik heb nergens last van. De keren dat ik in die 30 jaren een oogontsteking heb gehad? 2x

En dat was een gewone conjunctivitis beide keren. Daar kan iemand die geen lenzen draagt ook gewoon last van krijgen. Verder koop ik mijn maand lenzen altijd online aangezien dat flink scheelt in de kosten. Ik laat mijn ogen elk jaar nakijken, en ze zijn steeds prima in orde.

Als je bang bent voor ontstekingen wegens niet goed gereinigde lenzen koop dan gewoon daglenzen! Die kosten ook geen drol meer tegenwoordig, en je bent verzekerd van schone lenzen elke dag.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_56604461
Ik heb er wel veel last van, en heb nu van de pearle zuurstofdoorlatende lenzen (silicone-lenzen). Ik moet zeggen dat die een stuk beter bevallen!
pi_56627414
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 14:56 schreef VrouwelijkICE het volgende:
'Je hebt geen bril?' 'Wat ga je dan doen als je ooit eens oogontsteking krijgt?'
Ehh, ja, snel een bril kopen? Zei ik.

Mijn vraag: overdrijft mijn opticien, kletst hij uit zijn nek of is dit echt waar?
Ik heb zachte lenzen en een bril.
En die lenzen bevielen zó goed dat ik op vakantie ging zonder bril.
En toen kreeg ik last van mijn ogen. Luchtvervuiling? Oogontsteking? Ik weet het niet. Ik weet wel dat ik mijn bril bij me had willen hebben.

Je opticien heeft gelijk. Hij kan echt niet garanderen dat jij er last van krijgt, maar áls je er last van krijgt, dan móeten ze echt uit. Je hebt dan gewoon geen keuze!
'snel even' een bril kopen zit er dan niet in.
  zaterdag 9 februari 2008 @ 19:31:34 #24
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_56627693
Nou, geen overgevoeligheid bij zachte lenzen, meer beschadiging van je hoornvlies.
Met zachte lenzen voel je het niet als er een vuiltje onder zit, wat je hoornvlies dus kan beschadigen. Bij harde lenzen voel je dat wel en kan je dus even je lens eruit halen om 'm om te spoelen. Plus zachte lenzen laten veel minder zuurstof door dan harde lenzen, wat ook invloed heeft op de traanproductie van je oog.
Lijkt me toch wel handig om een bril aan te schaffen, of beter; harde lenzen! Is ook nog goedkoper
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_56640699
Zoek maar eens op neovascularisatie.
Ik heb altijd lenzen gehad, en had ze van smorgens tot savonds laat in.

Op den duur heb ik dus bovenstaande kwaal gekregen. Lenzen zijn nooit 100% zuurstofdoorlatend, hierdoor krijgt je oog dus te weinig zuurstof, en daarom gaat het zelf extra bloedvaten aanmaken. Neovascularisatie loopt tot stadium 4, als je even pech hebt lopen de bloedvaten zover door dat je gezichtsvermogen wordt aangetast omdat je de adertjes gaat zien.

Ik zat in stadium 2/3 toen ze erachter kwamen. Meteen een bril gekocht, die anderhalf jaar gedragen. Onlangs ben ik weer bij de opticien geweest en het is verdwenen gelukkig. Nu zou ik dus weer lenzen kunnen dragen, maar alleen de heel hoogwaardige lens, en gewoon uitdoen en bril op als ik thuiskom van werken.
Proud property of hollander172
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')