abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56321750
Haai! Even een praktisch vraagje!

Als ze in de aanbieding zijn, zijn die zakken Chinese/Italiaanse/Indiase/Werweggistaanse wokgroenten, bést handig! Zit alles in, en voor de snelle maaltijden een uitkomst.
Maargoed.. aangezien aanbiedingen vaak niet langer dan een week duren, hadden wij 3 zakken groente ingevoren..

Echter, bij het ontdooien wordt het zooitje lekker nat en drassig en dat is zonde! Niet dat we het daarom weggooien: we deppen het even droog met keukenpapier, maar graag zou ik ergens een oplossing vinden om (gesneden) groente in te kunnen vriezen zonder dat de kwaliteit achteruit rent zodra je het ontdooit..

Zijn er mensen die dit op een bepaalde manier doen? Uit het zakje in een bakje? Ontdooien op een andere manier dan gewoon in de koelkast leggen 's ochtends?

Het zou fijn zijn als er een (simpele) oplossing hiervoor is, want aangezien wij studenten zijn, zijn we dol op 'hamsteren' omdat het vaak wat geld scheelt!
Ja doei.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 17:20:49 #2
23218 Blue-eyes
Spanning & sensatie
pi_56321863
Verse groente moet je eigenlijk eerst blancheren (paar minuten in kokend water) en daarna met koud water afspoelen totdat de groente weer helemaal afgekoeld is. Hierna meteen in een diepvriesbakje en hup in de vriezer. Zo wordt groente niet slap
Heb ik eindelijk de zin van het leven in elkaar gepuzzeld, blijven er 3 schroefjes over.
pi_56321901
ok! neemt de groente na het blancheren geen/minder vocht op ofzo?
Ja doei.
pi_56321902
rechtstreeks uit de vriezer in de pan en dan roerbakken. Levert bij mij nooit problemen op.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_56321978
Wat Deetch zegt. Ik vries het altijd met verpakking en al in. Als ik wat nodig heb gooi ik het gelijk in de wok of hapjespan. Daarna doe ik een diepvrieszakje om wat er over is en dat gaat dan weer de vriezer in.

Misschien helpt uit laten lekken in een vergiet of zeef ook wel tegen je vochtprobleem.
Spoilers!
  zaterdag 26 januari 2008 @ 17:28:38 #6
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_56322003
als je ze blancheert zijn ze al bijna gaar. als je ze ontdooit zullen ze redelijk hetzelfde blijven.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_56322070
Tauge invriezen?

En andere discussie, dan over het invriezen van tauge. Waarin iedereen me voor gek verklaarde dat ik dat invries...
Inmiddels staat het op de verpakking van de roerbakmix incl. taugee dat het in te vriezen is by the way.
Spoilers!
pi_56322216
Zoals Deetch zegt, doe ik het ook. Gewoon de verpakking invriezen en dan niet ontdooien, maar gewoon gelijk in de pan gooien
pi_56322622
Zou het niet schelen kwa geld om de ingredienten los te kopen zelf te snijden en dan invriezen? Dan kun je ook je prei en paprika apart voor andere gerechten gebruiken.

Tauge zou ik niet invriezen maar dan apart vers kopen.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 18:28:36 #10
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_56323208
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 17:23 schreef Deetch het volgende:
rechtstreeks uit de vriezer in de pan en dan roerbakken. Levert bij mij nooit problemen op.
Inderdaad, zo doe ik het ook,
Ook met taugé, wat ik wel doe is na een uurtje of 3 de groenten wat los frommelen terwijl ze net bevroren zijn.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_56324602
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 17:59 schreef n0a het volgende:
Zou het niet schelen kwa geld om de ingredienten los te kopen zelf te snijden en dan invriezen? Dan kun je ook je prei en paprika apart voor andere gerechten gebruiken.

Tauge zou ik niet invriezen maar dan apart vers kopen.
dat is opzich ook wel een idee, maar weet niet of dat het 'vochtprobleem' oplost

helaas hebben we hier niet echt een goede/fijne markt, en op de dagen dat er markt in de stad is zijn we er vaak niet.. misschien op zaterdagochend eens kijken of we dan ook zelf wat pakketjes kunnen maken.. dat is wel een goed idee ja

het is ook eigenlijk gewoon gemakzucht hoor eens in de zoveel tijd halen we zo'n groentemix, en dan kan dat, zoals vandaag, gewoon lekker in een keer door de nasi heen. Perfect!

Maargoed.. Taugé niet invriezen dus?
Ja doei.
  zaterdag 26 januari 2008 @ 20:06:47 #12
139677 Curiosity
pi_56325155
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 19:37 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Taugé kan je heel goed invriezen, niet laten ontdooien voor gebruik, maar direct vanuit vriezer in de pan, werkt perfect.
pi_56325920
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 19:37 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

dat is opzich ook wel een idee, maar weet niet of dat het 'vochtprobleem' oplost

helaas hebben we hier niet echt een goede/fijne markt, en op de dagen dat er markt in de stad is zijn we er vaak niet.. misschien op zaterdagochend eens kijken of we dan ook zelf wat pakketjes kunnen maken.. dat is wel een goed idee ja

het is ook eigenlijk gewoon gemakzucht hoor eens in de zoveel tijd halen we zo'n groentemix, en dan kan dat, zoals vandaag, gewoon lekker in een keer door de nasi heen. Perfect!

Eigenlijk niet aan het vocht probleem gedacht. Meer als suggestie op het hamsteren en de prijs. Denk dat vocht probleem blijft. Zoals een aantal al zeiden, doe ik ook voor wokken ook gelijk uit de vriezer de pan in.

Ik gebruik niet vaak van die mixen. Maar omdat ik vaak niet alle groente gebruik heb ik wel altijd zakjes met groente die over is in de vriezer. Ook fijn voor als je een keer voor 1 persoon moet koken of voor een wat interessantere lunch.

Bosjes bosui zijn altijd te veel bijvoorbeeld en je kan het nooit lang in de koelkast bewaren. Ik snij het dan allemaal in stukjes en vries het in. Bosui lijkt extreem vochtig te worden overigens na de vriezer. Ik gebruik het daarna over het algemeen voor kaas/(bos)ui in bladerdeeg driehoekjes.
pi_56330897
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 20:06 schreef Curiosity het volgende:

[..]

Taugé kan je heel goed invriezen, niet laten ontdooien voor gebruik, maar direct vanuit vriezer in de pan, werkt perfect.
hoe zit het dan met de knapperigheid, worden het dan niet slappe draden?
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  zondag 27 januari 2008 @ 00:32:30 #15
139677 Curiosity
pi_56331850
quote:
Op zaterdag 26 januari 2008 23:38 schreef EricT het volgende:

[..]

hoe zit het dan met de knapperigheid, worden het dan niet slappe draden?
Nee, geen slappe draden, ik zou zeggen probeer het eens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')