quote:Op zaterdag 1 december 2007 16:07 schreef Yildiz het volgende:De spits duurt nu al van 6-7 uur 's ochtends tot 10 uur. Vervolgens komt de avondspits rond 4 uur op gang en eindigt tegen 7-8 uur, afhankelijk van welke file. Op vrijdag is het vaak wat lichter, omdat een hoop mensen 4 dagen werken.
Nu dan de vraag, wat lost kilometerheffing dan precies op? Vooral als het gedifferentieerd wordt naar tijd? Flexibele werktijden zijn er ook maar tot een bepaalde hoogte, later dan 10 uur beginnen voor een 40-uurige werkweek lijkt me een beetje raar.
Maar als er dan rekeningrijden komt, waar dezelfde partijen die nu voor zijn jaren geleden tegen waren, wat gebeurt er dan?
Gaat men dan minder vaak naar het werk?
Gaat men dan dichterbij wonen?
Of declareert men het gewoon bij de werkgever en levert men zo wat in?
Ik vind het maar een rare 'oplossing'.
Als het technisch goed mogelijk is, het systeem niet te duur is, het systeem niet te fraudegevoelig is en het systeem niet gebruikt wordt om anderszins onze privacy aan te tasten...........dan vind ik het een erg goed systeem.
En wel om twee redenen: een preventieve reden en een compenserende reden.
1. De compenserende reden is het voorbeeld dat minister Eurlings zelf al aangaf. Enkele jaren terug betaalde hij met zijn 60.000 kilometer per jaar evenveel BPM als zijn oma die slechts 500 kilometer per jaar reed. Dat wordt met rekeningrijden eerlijker. Maak je meer gebruik van de wegen (en maak je dus ook meer lawaai en stoot je meer afvalstoffen uit), dan betaal je relatief meer aan de staat ter compensatie.
2. De preventieve reden is het tegengaan van files en verkeersoverlast. Jullie zeggen allemaal wel dat iedereen evenveel blijft rijden, maar dat is heus niet zo. Dan beweer je dat de
prijselasticiteit 0 is en dat lijkt me sterk, zeker op lange termijn zal die veel groter zijn dan 0. Het betalen per kilometer kan mensen net een andere uitkomst geven in hun kosten-/batenanalyse, wanneer ze de beslissing moeten nemen of ze voor het huis dichtbij het werk of het iets leukere huis 60 kilometer verderop kiezen.
Werkgevers zullen eerder hun werknemers stimuleren om dichterbij het werk te wonen of ze kiezen eerder voor sollicitanten in de buurt. Carpoolen wordt aantrekkelijker, openbaar vervoer wordt aantrekkelijker, fietsen wordt aantrekkelijker, thuiswerk wordt aantrekkelijker, gespreide werktijden worden aantrekkelijker en pleziertripjes met de auto worden onaantrekkelijker.
Kortom, in principe een goed plan!

Maarrr......alles hangt af van de uitvoering, het beperkt houden van kosten en het tegenhouden van extra opsporingsbevoegdheden via de satelliet.