abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_54169693
Vanavond was Hetty Nietsch in DWDD, die vertelde over een documentaire die ze gemaakt heeft en ik dacht dat is wel een topic waard


Stuk van de VARA site:

Negen jaar uit het leven van een jongen, die een meisje wil zijn.

Lichamelijk een jongen, maar in hart en ziel een meisje: Valentijn is acht jaar, wanneer documentairemaker Hetty Nietsch hem voor het eerst filmt. Negen jaar lang blijft ze Valentijn volgen, tot hij op zijn zeventiende als meisje door het leven kan gaan. Welke keuzes moet Valentijn in die lange periode maken? En wat betekent het voor zijn ouders, zijn broertje en zijn schoolvrienden? Hun zoon, broer en vriend wil liever een dochter, zus en vriendin zijn. De documentaire ‘Valentijn’ van Hetty Nietsch is op dinsdag 30 oktober om 22.50 uur (na ‘NOVA’) te zien bij de VARA/NPS op Nederland 2.

Er bestaat een woord voor kinderen als Valentijn: ze zijn genderdysfoor. Genderkinderen hebben een uitgesproken gedrag: ze willen er geen twijfel over laten bestaan, zo lijkt het. Dat geldt ook voor Valentijnals jong kind: met het gezicht achter lange blonde lokken, trots met een kroontje op voor de spiegel. Dolblij met ‘meisjesspeelgoed’ en dromend van een leven als prima ballerina. Maar op de balletacademie blijkt de wereld harder dan in de fantasie. Valentijn mag de partijen voor de meisjes niet dansen. En dan later, die moeilijke beslissing als jonge volwassene. Hoe lang kunnen medicijnen een definitieve medische ingreep uitstellen?

Valentijn: ‘Ik was acht jaar oud toen Hetty kwam filmen voor een NOVA-uitzending. Een uitzending over mij als genderkind: verschrikkelijk spannend, vond ik dat toen. Ik zat nog op de basisschool, in een klas waarin gespannen werd gewacht - zowel door de leerlingen, de juffrouw, als door ouders - op de draaidag in de klas én natuurlijk op de vertoning van het eindresultaat op televisie. Dat beetje extra aandacht beviel mij natuurlijk wel. De reacties waren lovend. Dat maakte het nog extra leuk! Hetty wilde graag doorgaan met filmen. Ze wilde een bijzondere documentaire maken, over het leven van een genderkind op de lange termijn. We hebben er goed over nagedacht en goede afspraken gemaakt met Hetty. Het filmen ging alsmaar door en werd steeds makkelijker. Het werd echt ‘gewoon’ om met Hetty en een cameraploeg af en toe een belangrijke mijlpaal in mijn leven op film te zetten. Eerst was dit dus totaal geen probleem voor mij. Hetty is niet alleen een geweldige documentairemaakster, maar ook een hartstikke aardige vrouw. Maar naarmate ik ouder werd, begon ik toch steeds meer na te denken over de gevolgen die het uitzenden van de documentaire op langere termijn op mijn leven zou kunnen hebben.’


Aflevering 1 is op dinsdag 30 oktober 2007 op Nederland 2 om 22.50
............................
pi_54170071
Pfft ik wil een dolfijn zijn, bestaat daar ook een tv-programma voor?
censuur :O
pi_54170228
Ik heb het gezien. Hij/zij leek aan het eind trouwens echt op een meisje. Ik ga denk ik wel kijken, wel interessant.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 25 oktober 2007 @ 22:31:23 #4
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_54170333
Door wat voor hel moet je gaan als je vind dat je in het verkeerde lichaam zit.....
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 00:05:55 #5
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_54172753
Wat een mooie/lieve/slimme meid; wat moet dat afschuwelijk zijn als de natuur zich zo heeft vergist; die ouders zijn trouwens geweldig dat ze daar zo mee om gaan en Valentijn de kans geven om zichzelf te zijn
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 00:15:57 #6
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_54172970
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 22:31 schreef Swetsenegger het volgende:
Door wat voor hel moet je gaan als je vind dat je in het verkeerde lichaam zit.....
Hopelijk zorgt die docu ervoor dat er meer begrip voor ontstaat in plaats van dat men weer met "kelly" aan komt zetten en stug "hij" blijft zeggen.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_54172977
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 22:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Pfft ik wil een dolfijn zijn, bestaat daar ook een tv-programma voor?
so how's your evening so far?
pi_54173044
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 00:15 schreef wonderer het volgende:

[..]

Hopelijk zorgt die docu ervoor dat er meer begrip voor ontstaat in plaats van dat men weer met "kelly" aan komt zetten en stug "hij" blijft zeggen.
Dat hoop ik met je mee!!
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_54173099
Heb het net in de herhaling gezien.

Erg interessant en wat moedig van dat meisje! Het is ook een mooie meid om te zien hoor!
Ik ga zeker kijken dinsdag!
pi_54179420
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 00:05 schreef doeka het volgende:
die ouders zijn trouwens geweldig dat ze daar zo mee om gaan en Valentijn de kans geven om zichzelf te zijn
Dat viel mij ook op ja; in DWDD kwam dat stukje langs dat ze op vakantie in Italie, waar niemand haar verhaal kent, haar gewoon 3 weken lang een meisje lieten zijn. Dat was erg mooi om te zien.
pi_54190057
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 22:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Pfft ik wil een dolfijn zijn, bestaat daar ook een tv-programma voor?
Southpark hebben we allemaal wel gezien.

Ik ga deze docu zeker kijken! Ik vind het wel bijzonder hoe zo'n jong mens hiermee om kan gaan. Niks dan respect daarvoor!
pi_54193068
Op Duitse tv zag ik laatst ook een documentaire over een jongen dat een meisje wou zijn.
Al meteen in het begin zag je 'haar' lopen met der moeder. Ik moet eerlijk zeggen : ook al was hij nog niet omgebouwd (was namelijk net 14 daar ofsow), hij was niet te onderscheiden van andere meiden hoor Et was gewoon op en top een meisje.
Denk dat ik deze documentaire ook wel ga kijken...best een interessant onderwerp..vind het heel knap dat mensen op zo'n jonge leeftijd al zoiets kunnen doorstaan.
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
  zaterdag 27 oktober 2007 @ 10:25:04 #13
108508 haagse_elfje
give me a l word
pi_54197658
ik ga zeker kijken dinsdag, ik vindt het heel moedig om je te laten filmen,
don't give me that fucking bullshit
pi_54197666
Lijkt me erg interessant.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_54205318
Erg het kijken waard; Valentijn is super. Na een tijdje denk je er gewoon niet meer over na als je haar kent. En zeg je ook nooit hij.
pi_54208370
quote:
Op zaterdag 27 oktober 2007 10:25 schreef Biancavia het volgende:
Lijkt me erg interessant.
Inderdaad (matige tvp maar ja alles is al gezegd)
  zondag 28 oktober 2007 @ 12:53:16 #17
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_54220699
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 00:05 schreef doeka het volgende:
Wat een mooie/lieve/slimme meid; wat moet dat afschuwelijk zijn als de natuur zich zo heeft vergist; die ouders zijn trouwens geweldig dat ze daar zo mee om gaan en Valentijn de kans geven om zichzelf te zijn
daar ligt het dan ook gewoon aan, aan de opvoeding en de omgeving, ik geloof niet dat het biologisch vastgesteld is.

Geef een kind een set barbies, en het zal een stuk vrouwelijker worden.
pi_54221195
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 12:53 schreef RickoKun het volgende:

[..]

daar ligt het dan ook gewoon aan, aan de opvoeding en de omgeving, ik geloof niet dat het biologisch vastgesteld is.

Geef een kind een set barbies, en het zal een stuk vrouwelijker worden.
Ja daaag
We gaan hier geen discussie over beginnen in dit topic, open je maar een topic speciaal daarvoor.
............................
pi_54221279
sorry hoor.
Op zaterdag 23 juni 2007 18:54 schreef MASD het volgende:
Double-Helix is mijn held vandaag! _O_
pi_54245896
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 13:23 schreef Double-Helix het volgende:
sorry hoor.
leg deze reactie is uit?! Misschien moet je de docu is gaan kijken, misschien kom je op andere gedachten!

Vraagje: wie in dit topic kent een transseksueel? Hoe ga je daar mee om?
  maandag 29 oktober 2007 @ 16:11:39 #21
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_54246174
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 15:53 schreef ApaX het volgende:

[..]

leg deze reactie is uit?! Misschien moet je de docu is gaan kijken, misschien kom je op andere gedachten!

Vraagje: wie in dit topic kent een transseksueel? Hoe ga je daar mee om?
Hoezo zou je daar mee "om moeten gaan" dan? Je behandelt ze gewoon als andere vrouwen (of mannen, als het een FtM trans is).
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  maandag 29 oktober 2007 @ 16:31:55 #22
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_54246552
Ik heb al een alarmpje geprogrammeerd in mijn mobiel, deze documentaire wil ik zeker zien. Met name bijzonder om dat ze haar zolang hebben gevolgd. Wat moet dat vreselijk zijn als je ervan overtuigd bent dat je in het verkeerde lijf bent geboren, wat goed ook hoe haar ouders haar de ruimte lijken te geven om het uit te vinden. Lijkt me nu niet bepaald eenvoudig om dit bij je kind te zien gebeuren.
  maandag 29 oktober 2007 @ 17:33:42 #23
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_54247564
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 15:53 schreef ApaX het volgende:

[..]

leg deze reactie is uit?! Misschien moet je de docu is gaan kijken, misschien kom je op andere gedachten!

Vraagje: wie in dit topic kent een transseksueel? Hoe ga je daar mee om?
Zit er hier in iedergeval minimaal eentje op fok! http://fotoboek.fok.nl/user/Doagere
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_54253839
Zag het ook bij dwdd en wil het morgen ook graag zien. Ik vond het zo'n bijzonder verhaal, zo jong en dan al zo zeker zijn van je keuze en je identiteit. Ben erg benieuwd naar die documentaire.
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
pi_54253968
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 16:11 schreef wonderer het volgende:

[..]

Hoezo zou je daar mee "om moeten gaan" dan? Je behandelt ze gewoon als andere vrouwen (of mannen, als het een FtM trans is).
Ik bedoel het niet op die manier. Ik ben zelf altijd geneigd om heel veel dingen te gaan vragen!

Of stel dat iemand in je omgeving je verteld dat hij graag een zij wil zijn, hoe ga je daar mee om? hoe verwerk je dat? Kan je zoiets begrijpen? Ik ben benieuwd naar de ervaring van mensen die dit mee maken of mee hebben gemaakt!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')