abonnement Unibet Coolblue
pi_54139380
Lieve mensen: geven jullie af en toe dit topic een schop omhoog. Ik snap ook wel dat weinig mensen het onderwerp iets zullen zeggen na 23 jaar vermissing. .. Bij voorbaat dank!

Beste mensen: kijkt u allen aanstaande zondag aub naar de uitzending van Peter R. de Vries, misdaadverslaggever. Peter R. zal de gehele uitzending wijden aan de vermissing van de toen 19 jarige Germa van den Boom uit Nieuwendijk (Noord-Brabant). Na 23 jaar doet hij een ultieme poging om de zaak eindelijk op te lossen.

Dat kan uiteraard niet zonder de hulp van de kijkers.

Uitzending: Peter R. de Vries, misdaadverslaggever, a.s. zondag 28 oktober 21.30. SBS6.

Een opsomming van deze casus:
quote:
Woensdag 24 oktober 2007 - DEN BOSCH - Tienduizend huishoudens in Nieuwendijk, Werkendam en Sleeuwijk ontvangen zaterdag een flyer van Peter R. de Vries. De misdaadverslaggever besteedt zondag een uitzending aan de verdwijning van de Nieuwendijkse Germa van den Boom in 1984. In de flyer roept hij mensen op om te kijken.

Germa van den Boom vlak voor haar verdwijning in 1984.

De Vries noemt de uitzending 'een ultieme poging om Germa thuis te brengen'. "We willen niet zozeer de moordenaar opsporen. Doel is om Germa te vinden, zodat de ouders eindelijk afscheid kunnen nemen."
De misdaadverslaggever begon met zijn team 3,5 jaar geleden aan de zaak. De uitzending zondag duurt ruim een uur. "Het is de meest complete reconstructie geworden die ooit van de verdwijning van Germa gemaakt is. We belichten de laatste 24 uur dat zij in leven gezien is."
Met het rechercheteam dat aan de verdwijning werkte nam De Vries het complete dossier door. "Daarbij zijn nieuwe zaken aan het licht gekomen die we laten zien. We schetsen een aantal scenario's van wat er gebeurd kan zijn." De Vries wil nog niet zeggen wat de nieuwigheden zijn. "Mensen moeten kijken, dan krijgen wij hopelijk zoveel tips dat we met de zaak verder kunnen."
Volgens De Vries moet de dader absoluut in de omgeving van Nieuwendijk gezocht worden. "Hiervoor is niemand uit Groningen gekomen. Daarom is het van groot belang dat iedereen in de regio kijkt. Er is in die omgeving iemand die al 23 jaar zwijgt. Het wordt tijd dat te doorbreken."
De kans daarop acht De Vries aanwezig. "In mijn ogen moet deze zaak opgelost kunnen worden. Als niemand aan de boom schudt, gebeurt er zeker niets."
Het maakt de misdaadverslaggever niets uit dat de zaak verjaard is. Dat een coldcaseteam van de politie een aantal jaar geleden al vergeefs 7.000 uur in het toen heropende onderzoek stak, zegt hem evenmin iets. "Deze zaak trekt mijn aandacht omdat het onmogelijk is dat iemand uit zo'n dorpje verdwijnt zonder dat daar duidelijkheid over komt. We kunnen dat niet zomaar wegleggen. Als wij Germa vinden, moet justitie vervolgens maar kijken of de moordenaar alsnog berecht kan worden."
quote:
De zaak Germa van den Boom
Germa van den Boom verdwijnt in de nacht van zaterdag 28 op zondag 29 juli 1984, de avond waarop de Olympische Spelen in Los Angeles worden geopend. De Nieuwendijkse is negentien jaar oud.
Ze is uit geweest in Gorinchem. Haar buurjongen, die in de Arkelstad in een bistro werkt, neemt haar in zijn auto mee naar huis en zetGerma voor de deur van haar huis af. Het is rond twee uur ’s nachts.

De Nieuwendijkse is die nacht voor het eerst alleen thuis. Haar ouders zijn op vakantie in Overijssel. Zij bellen zondagochtend naar huis, maar het telefoontje blijft onbeantwoord. Ze veronderstellen dat Germa naar Zeeland is naar haar vriend die daar op een camping werkt. ’s Avonds bellen ze opnieuw, maar weer krijgen ze geen gehoor.

Maandagochtend vroeg pakken ze opnieuw de telefoon. Wanneer Germa weer niet opneemt, slaat de onrust toe. De Nieuwendijkse zou die ochtend namelijk als vakantiehulp beginnen in het bejaardentehuis. Daar is ze evenmin. De politie wordt gewaarschuwd.

Op de keukenvloer van de woning aan de Dwarssteeg treft de politie krassen aan en vage bloedsporen. Het bloed blijkt van Germa te zijn. De keukentafel staat niet op zijn plaats.

Uit de kledingkast van Germa blijken enkele kledingstukken verdwenen, waardoor de gedachte zich opdringt dat de Nieuwendijkse van huis zou zijn weggelopen. Een veronderstelling die toch weer van tafel verdwijnt: zeker omdat Germa net tante is geworden. Haar oudere zus is bevallen. Dat verhaal vertelt ze nota bene aan haar buurjongen op de weg naar huis.

Hij wordt een van de hoofdverdachten in het onderzoek, maar wordt uiteindelijk vrijgepleit. Er gaan stemmen op dat de politie in het begin de zaak niet goed heeft opgepakt, een verwijt dat Justitie later nadrukkelijk van de hand wijst.

Twee jaar na haar verdwijning verspreiden de ouders van Germa tweeduizend posters met daarop de afbeelding van hun dochter. Ze hopen met de actie die zich richt op het Land van Heusden en Altena informatie los te weken. Het blijft echter stil.

De jaren verstrijken, de posters worden ververst. Maar het blijft stil. De beloning à 10.000 gulden die Justititie al in 1984 uitlooft, blijft staan.

Op zondag 24 juni 1990 doet voorganger W. Hordijk van de Gereformeerde kerk vanaf de kansel een oproep om geheime informatie over Germa vooral toch door te spelen. Dat gebeurt in zowel de gereformeerde als in de hervormde kerk. Die emotionele oproep leidt tot zeventig reacties, waarvan de politie er tien tot vijftien natrekt. Maar opnieuw leidt het niet op de oplossing.

In 2001 buigt een cold-case team zich over de zaak. Nieuwe onderzoekstechnieken en de naderde verjaringstermijn liggen ten grondslag aan het onderzoek. Het levert onvoldoende op. Zelfs een foto van een onbekende man dieopdook in de spullen van Germa levert geen enkele reactie op.

Tros Vermist hoopt in 2003 schot in de zaak te brengen. Het televisieprogramma zet voor de gouden tip 10.000 euro klaar. Het claimt dat er sporenmateriaal verloren zou zijn gegaan. Opnieuw leidt het programma echter tot niets.

Peter R. de Vries pakt in de loop van 2006 de zaak op

http://www.ad.nl/rotterdam/rivierenland/article1766254.ece
Ik hoop dat er ook hier mensen zijn die iets weten. Hoe klein het ook maar is, elk draadje kan genoeg zijn om de zaak op te lossen zodat de ouders en verder familie van Germa na 23 jaar uit een tergende onzekerheid kan worden verlost.

Heb u tips, meldt het dan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Camphusius op 25-10-2007 17:26:47 ]
pi_54144418
Ach een schopje kan vast geen kwaad.
pi_54156718
Gratis schop. Ik ga niet kijken want ik heb geen TV maar ik vind het wel een lovenswaardig initiatief.
pi_54158567
Triest. Ik hoop dat haar verdwijning nog opgelost zal worden.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 16:47:57 #5
3542 Gia
User under construction
pi_54162302
Wat namen hierbij zou ook wel handig zijn.

Hoe heette die buurjongen? Hoe heette het vriendje dat op die camping werkte?
Kan best zijn dat één van deze personen nu bekend zijn als agressief en geweldadig, terwijl dat toen nog niet bekend was. Er is tenslotte 23 jaar overheen gegaan.

Maar goed, ook hierbij een gratis schop en ik neem het op.
  Admin donderdag 25 oktober 2007 @ 16:49:23 #6
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_54162336
tvp
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin donderdag 25 oktober 2007 @ 16:51:10 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_54162369
Met een schopje naar GC
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_54162955
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 16:47 schreef Gia het volgende:
Wat namen hierbij zou ook wel handig zijn.

Hoe heette die buurjongen? Hoe heette het vriendje dat op die camping werkte?
Kan best zijn dat één van deze personen nu bekend zijn als agressief en geweldadig, terwijl dat toen nog niet bekend was. Er is tenslotte 23 jaar overheen gegaan.

Maar goed, ook hierbij een gratis schop en ik neem het op.
Ik weet niet hoe die buurjongen heette en wie het vriendje was die op de camping werkte. Ik neem aan dat Peter R. ons dit gaat vertellen.

De buurjongen is door Peter geïnterviewd bij hem thuis. Dus ik ben ook erg benieuwd.

Hij schijnt met nieuwe feiten te komen....
pi_54163060
belangrijke informatie :

Programma blijkt op 21.30 te beginnen ipv de eerder vermelde 20.30

http://www.peterrdevries.nl/

OP is aangepast met de nieuwe tijd.
  donderdag 25 oktober 2007 @ 18:10:44 #10
3542 Gia
User under construction
pi_54164019
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 17:21 schreef Camphusius het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe die buurjongen heette en wie het vriendje was die op de camping werkte.
Ik las op de site van Peter R. dat de vriend, ene Marco was, die op een camping bij Burgh-Haamstede werkte.
Ik heb 2 jaar later, in 86 dus, verkering gekregen en een jaar samengewoond met iemand die ook in die tijd op een camping bij Burgh-Haamstede werkte en daar ook woonde. Dit was een ziekelijk jaloerse en geweldadige man die weleens gezegd heeft dat hij een groot geheim heeft. Brrr stel dat. Hij heette alleen geen Marco.
Maar vandaar mijn vraag naar namen.

Ben dus erg benieuwd naar die uitzending.
pi_54166134
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 18:10 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik las op de site van Peter R. dat de vriend, ene Marco was, die op een camping bij Burgh-Haamstede werkte.
Ik heb 2 jaar later, in 86 dus, verkering gekregen en een jaar samengewoond met iemand die ook in die tijd op een camping bij Burgh-Haamstede werkte en daar ook woonde. Dit was een ziekelijk jaloerse en geweldadige man die weleens gezegd heeft dat hij een groot geheim heeft. Brrr stel dat. Hij heette alleen geen Marco.
Maar vandaar mijn vraag naar namen.
Wel toevallig. Tja, ik neem aan dat je zeker weet dat hij geen Marco heette. Niettemin wordt je wel erg nieuwsgierig . Zeker als hij meent een groot geheim bij zich mee te dragen.

Heeft hij niet aan jouw misschien om die reden met een andere naam aan je voorgesteld ?
quote:
Ben dus erg benieuwd naar die uitzending.
En anders ik wel.

Ik ben benieuwd of Peter, die toch bekend staat als een enorme doorzetter de zaak weer kan vlottrekken.
pi_54168999
Vreselijk als iemand 23 jaar (!) vermist is. Je zou maar eens de ouders zijn. Ik hoop echt dat Peter R. de Vries deze zaak gaat oplossen.

Mijn complimenten aan TS om die topic te openen. Ik hoop dat meerder mensen gaan posten om de aak warm te houden. Hoe meer mensen dit weten des te meer mensen misschien naar de uitzending gaan kijken.
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:41:42 #13
3542 Gia
User under construction
pi_54180118
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 19:39 schreef Camphusius het volgende:

[..]

Wel toevallig. Tja, ik neem aan dat je zeker weet dat hij geen Marco heette. Niettemin wordt je wel erg nieuwsgierig . Zeker als hij meent een groot geheim bij zich mee te dragen.

Heeft hij niet aan jouw misschien om die reden met een andere naam aan je voorgesteld ?
Nee, hij heet zeker geen Marco, ben eens mee naar zijn moeder geweest. En geloof niet dat die in 'het complot' zou zitten.
Ben wel een keer of 5 in elkaar geslagen door deze 'mijnheer' en ook een keer bedreigd met een mes. Ben met veel moeite van hem afgekomen. Zelfs een keer aangifte proberen te doen, zonder succes. Luie agent had geen zin in schrijfwerk en wimpelde het af met: "Ach dat gooien ze op een blackout en dan kunnen we al niks meer."

Hij heeft ooit eens het verhaal verteld dat hij 2 jaar voor mij een vriendin had, die zomaar ineens verdwenen was. Alleen heette die weer geen Germa. Daarbij kwam haar familie uit Rotterdam.
Gezien zijn geweldadige aard heb ik niet zo'n vertrouwen in dat verhaaltje. Ik hoorde daar in dat dorp ook rondvertellen dat hij haar zo hard geslagen had, dat ze haar kaak gebroken had. Allemaal enge verhalen.

Het engste vind ik dat het in dezelfde tijd afspeelde. Misschien waren het wel vrienden en hebben ze elkaars vriendin opgeruimd? Brrrrr.
quote:
En anders ik wel.

Ik ben benieuwd of Peter, die toch bekend staat als een enorme doorzetter de zaak weer kan vlottrekken.
Ja ik ook.

Mocht mijn ex hier iets mee te maken hebben, dan hang ik em er wel aan, dat wel.
pi_54188239
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 12:41 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, hij heet zeker geen Marco, ben eens mee naar zijn moeder geweest. En geloof niet dat die in 'het complot' zou zitten.
Ben wel een keer of 5 in elkaar geslagen door deze 'mijnheer' en ook een keer bedreigd met een mes. Ben met veel moeite van hem afgekomen. Zelfs een keer aangifte proberen te doen, zonder succes. Luie agent had geen zin in schrijfwerk en wimpelde het af met: "Ach dat gooien ze op een blackout en dan kunnen we al niks meer."
Goh, heftig. Goed dat je van die griezel uiteindelijk bent afgekomen. En politie loopt vaak niet echt hard nee.
quote:
Hij heeft ooit eens het verhaal verteld dat hij 2 jaar voor mij een vriendin had, die zomaar ineens verdwenen was. Alleen heette die weer geen Germa. Daarbij kwam haar familie uit Rotterdam.
Gezien zijn geweldadige aard heb ik niet zo'n vertrouwen in dat verhaaltje. Ik hoorde daar in dat dorp ook rondvertellen dat hij haar zo hard geslagen had, dat ze haar kaak gebroken had. Allemaal enge verhalen.
Ja, en als dat twee jaar eerder was, dan kom je inderdaad uit in 1984 Mocht hij een psychopaat zijn, dan moet je bepaald niet raar van opkijken dat hij inderdaad in staat is om feitelijkheden te verdraaien om een dwaalspoor te maken.....Hij zou de eerste niet zijn. Maar goed ik ken hem niet dus kan daar niet over oordelen. Kennelijk heeft hij wel een probleem met zijn geweten als hij jou en andere zo heeft bedreigt en mishandelt. Tja, dan is zo iemand wellicht tot meer in staat.
quote:
Het engste vind ik dat het in dezelfde tijd afspeelde. Misschien waren het wel vrienden en hebben ze elkaars vriendin opgeruimd? Brrrrr.
Wie zou het zeggen:{
quote:
Ja ik ook.

Mocht mijn ex hier iets mee te maken hebben, dan hang ik em er wel aan, dat wel.
Ik geloof zeker dat je wel erg benieuwd wordt. Peter R. zal hem vast hebben opgezocht. Mocht hij het onverhoopt toch zijn, dan zul je hem vast nog wel herkennen.
pi_54189411
@ Gia: je weet inderdaad niet wat voor wazige zielen er rondlopen. Ik begrijp - hoewel er toch verschillen zijn- je toch erg benieuwd bent naar de uitzending.
  vrijdag 26 oktober 2007 @ 22:38:46 #16
3767 Herald
Come get some
pi_54191605
ook een schop van mij, de kans dat de dader na 23jaar eindelijk zijn daad opbiecht op FOK! is natuurlijk ontzettend groot
*But in my own way, I am king. Hail to the king baby.*
pi_54199518
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 22:38 schreef Herald het volgende:
ook een schop van mij, de kans dat de dader na 23jaar eindelijk zijn daad opbiecht op FOK! is natuurlijk ontzettend groot
Dank u zeer.

Het is niet dat ik zo naïef ben om te verwachten dat een Fokker! deze daad gaat opbiechten. Het is mij om te doen dat zoveel mogelijk mensen de uitzending gaan bekijken. In de hoop dat het mysterie eindelijk na 23 jaar wordt opgelost. En de ouders zekerheid krijgen over hun dochter.
pi_54225426
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 22:38 schreef Herald het volgende:
ook een schop van mij, de kans dat de dader na 23jaar eindelijk zijn daad opbiecht op FOK! is natuurlijk ontzettend groot
Dan schop ik ook maar nog een keer. Vanavond is de uitzending.
  zondag 28 oktober 2007 @ 19:40:09 #21
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_54229440
Schopje meegeven
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
pi_54234787
Uitzending gezien. !

Heel gesloten gemeenschap. Houden liever de shit onder de pet

Bizar verhaal....Veel mogelijke verdachten

1 buurjongen die hem thuisbracht ?

Waarom wil hij niet in beeld. Maar wilde wel praten.

2 directe buurjongen?

Wilt nu ook niet praten, wel erg verdacht. Leek toentertijd een oogje te hebben voor Germa. Ook heel verdacht is dat ze normaal alles hoorde, maar de bewuste dag niets.

Ik vind hen het meest verdacht.

3 Haar oom?

Ook vaag om een paar keer die zondag door de straat te rijden, terwijl hij nog niet kon weten dat ze toen al vermist was zonder daderwetenschap

4 Haar toenmalige vriendje?


Geen sluitend alibi? . Ik vond hem nu wel erg emotioneel. Hij keek nogal zenuwachtig om zich heen en leek nogal te erg worstelen

5 De vader van de buurjongen die haar terugbracht ?


Tegenstrijdige verklaringen buurjongen en die van zijn ouders over kort na de thuiskomt van buurjongen en wat er in het kort na gebeurde.


6 Die Gijs W.?

Geen DNA match.


7 Die vertegenwoordiger die Germa wel leuk vond en haar opzocht bij het VVV?

Alibi?


Werkelijk geen idee.
pi_54234806
Wat een verhaal Gia. Ik ben benieuwd of het werkelijk om je ex gaat. Maar wat een rare lui die buren Er niks mee te maken willen hebben, maar ondertussen jezelf wel flink verdacht maken met dubieuze uitspraken en vreemd gedrag. Ik had trouwens jaren geleden iets gelezen over iemand die op zijn sterfbed een bekentenis wilde doen omtrent de verdwijning van Germa, maar dat deze persoon uiteindelijk toch niks had losgelaten. Vreemd, daar rept Peter met geen woord over.
pi_54235083
Dat ex-vriendje was wel erg emotioneel ja. En dat terwijl ze maar een paar weken verkering hadden op het moment dat ze verdween. Erg jammer dat veel dna sporen verloren zijn gegaan en dat de forensische wetenschap destijds nog niet zo veel voorstelde. Vandaag de dag zou zo'n zaak waarschijnlijk een hele andere afloop kennen.
pi_54235348
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 23:34 schreef Meaghan het volgende:
Wat een verhaal Gia. Ik ben benieuwd of het werkelijk om je ex gaat. Maar wat een rare lui die buren Er niks mee te maken willen hebben, maar ondertussen jezelf wel flink verdacht maken met dubieuze uitspraken en vreemd gedrag. Ik had trouwens jaren geleden iets gelezen over iemand die op zijn sterfbed een bekentenis wilde doen omtrent de verdwijning van Germa, maar dat deze persoon uiteindelijk toch niks had losgelaten. Vreemd, daar rept Peter met geen woord over.
Ja, dat is wel heel vaag.

Maar ging dat om de vader van de buurjongen die haar thuisbracht?
pi_54235451
Ik heb gekeken.

Boeiende uitzending. Niet gedacht dat er zoveel mogelijk verdachten in beeld waren.

Nou begrijp ik waarom de zaak na 23 jaar nog steeds niet is opgelost. Wat een gesloten gemeenschap is dat. En het barst van de contra indicaties bij de mogelijke verdachten.

@Gia: ik ben erg benieuwd wat jij er van vindt (je ex enzo)
pi_54235492
quote:
Op zondag 28 oktober 2007 23:45 schreef Meaghan het volgende:
Dat ex-vriendje was wel erg emotioneel ja. En dat terwijl ze maar een paar weken verkering hadden op het moment dat ze verdween.
Exact! Ook weer een beetje verdacht zou ik zeggen.
quote:
Erg jammer dat veel dna sporen verloren zijn gegaan en dat de forensische wetenschap destijds nog niet zo veel voorstelde. Vandaag de dag zou zo'n zaak waarschijnlijk een hele andere afloop kennen.
Veel grotere kans dat het opgelost zou worden ja.
pi_54240384
quote:
Familie verwacht rumoer
door Joris Roes

Maandag 29 oktober 2007 - DEN BOSCH - De familie Van den Boom uit Nieuwendijk denkt dat in het dorp nieuw rumoer de kop opsteekt nu Peter R. de Vries gisteravond namen noemde van mensen die ooit gezien werden als mogelijke betrokkenen bij de verdwijning van Germa van den Boom.


De flyer die misdaadverslaggever Peter R. de Vries gisteren verspreidde in Nieuwendijk en omgeving. Sommige mensen plakten de flyer achter het raam. Foto Patrick Guitjens



De misdaadverslaggever besteedde bijna anderhalf uur aandacht aan de verdwijning van Germa, nu 23 jaar geleden. Hij deed dat op grond van het metersdikke politiedossier waar hij inzage in kreeg.
"Zelf hebben we natuurlijk tal van scenario's bedacht maar als je alles zo terug ziet is dat confronterend en emotioneel", aldus Henk Langerak, zwager van Germa. Het rumoer vreest hij niet. "Wij willen Germa terug en daar doen we alles voor."
Germa van den Boom (toen 19) verdween in de zomerse nacht van 28 op 29 juli 1984 uit het huis van de familie in Nieuwendijk in het Land van Heusden en Altena. Omdat er bloedsporen werden gevonden, ging de politie uit van een misdrijf. De dader werd nooit gevonden, ook niet door een coldcaseteam dat enkele jaren geleden nog eens 7000 uur aan de zaak werkte.
Peter R. de Vries is er van overtuigd dat de oplossing in de directe omgeving van Nieuwendijk te vinden is. Hij gaf daar verschillende aanwijzingen voor. "De sleutel van de achterdeur die altijd in de schuur hing, was verdwenen. Die sleutel wisten alleen bekenden te hangen." Daarnaast heeft de dader ruim de tijd genomen om het huis van de familie Van den Boom schoon te maken. "Er zijn bloedsporen weggepoetst. Dat doet alleen iemand die weet dat hij ongestoord zijn gang kan gaan." Germa was de nacht dat zij verdween alleen thuis. De rest van de familie Van den Boom was een weekeinde weg. De Vries schetste in zijn programma diverse scenario's van wat er gebeurd kan zijn.
De misdaadverslaggever, die 3,5 jaar geleden in de zaak dook, bezocht de toenmalige buurjongen van de familie Van den Boom.
Destijds had hij mogelijk een oogje op Germa. In de ogen van de recherche maakte dat hem verdacht. Bewezen werd dat nooit, net zoals de betrokkenheid van andere mogelijke verdachten.
De buurjongen wilde De Vries niet te woord staan, net zoals zijn moeder. Een andere buurjongen, die Germa in de nacht van haar verdwijning thuis afzette, sprak wel met De Vries. Over zichzelf en zijn inmiddels overleden vader, van wie ook gedacht werd dat hij mogelijk betrokken was.
Het leverde de recherche niets op, net zoals het nagaan van de gangen de toenmalige vriend van Germa, een oom en in een later stadium een cafébezoeker die de nacht van de verdwijning vol bloed een café instapte.
Vraagtekens zijn er nog steeds over de man die de week voor de verdwijning van Germa door de tuin van de familie sloop. Nooit werd hij gevonden. En de foto van de onbekende man in de portemonnee van Germa. Ook hij is tot op de dag van vandaag niet geïdentificeerd.
Het zijn aanwijzingen die De Vries hoop geven dat Germa wordt gevonden. "Dat verdienen haar ouders. Laat uw geweten spreken als u altijd heeft gezwegen. Dit moet ophouden."
De misdaadverslaggever kreeg bijval van de zeer emotionele toenmalige vriend van Germa. "Het heeft nog steeds invloed op mijn leven. Na 23 jaar moet dat ophouden."
pi_54240877
quote:
Steeds dichterbij de waarheid’
NIEUWENDIJK - Nog even en de verdwijning van Germa van den Boom wordt opgelost. ,,We komen steeds dichterbij de waarheid.’’ Dat is de stellige overtuiging van Ad Mol uit Wijk en Aalburg, die al meer dan twee decennia geobsedeerd is door de raadselachtige verdwijning van de jonge inwoonster van Nieuwendijk op 28 juli 1984.
afbeelding vergroten De opsporingsposter van Germa van den Boom, waarop 10.000 gulden werd uitgeloofd.
Samen met Arie van der Stelt, buurman van Van den Boom, doet hij al jaren onderzoek naar de onopgeloste zaak. Eerst in zijn columns in een huis-aan-huisblad en later op zijn eigen website begon hij te schrijven over Van den Boom. ,,Die berichten leveren allemaal tips op van mensen die erover willen praten. Op die manier dragen ze allemaal iets bij aan de oplossing van haar verdwijning, die destijds een enorme impact had op alle Nieuwendijkers en dat in feite nog steeds heeft. Het is een dramatisch gebeuren.’’




De zaak móet daarom opgelost worden, vinden Van der Stelt en Mol. ,,Het houdt mij al die tijd al bezig en vanaf het begin het ik al het gevoel dat het oplosbaar is. Waarom ik er zo begaan mee ben? Ik heb zelf dochters van die leeftijd. Het had ons ook kunnen gebeuren.’’

Eind jaren tachtig vroeg de inwoner van Wijk en Aalburg al eens om toestemming aan Germa’s ouders om over de kwestie te mogen schrijven. Dat werd toen geweigerd, omdat ze rust wilden. ,,Vijf jaar geleden heb ik het nog eens gevraagd en toen kwam er wel groen licht. Ik geloof in de kracht van publiciteit. Door er over te blíjven publiceren, houd je druk op de zaak. Die mag dan verjaard zijn, maar er zíjn mensen die er van weten en als die nou eens gingen praten... Wij gaan net zo lang door tot het opgelost is.’’

Het is voor het tweetal gissen waar Peter R. de Vries aanstaande zondag mee komt. ,,Ik kan me nauwelijks voorstellen dat hij informatie heeft waar wij niet over beschikken; we zijn er al zó lang mee bezig. Het enige verschil tussen hem en ons is dat hij inzage heeft gehad in het politiedossier en dat hebben wij niet. Wij hebben ook veel dossierkennis, maar dat komt allemaal uit de tweede hand.’’

Er zijn volgens Mol diverse aanwijzingen die er op duiden dat de dader gezocht moet worden in heel beperkte kring. ,,Er wordt vaak gewezen naar buiten, maar de dader zit heel dicht op de Dwarssteeg. Daar woonde Germa . Dat is onze heilige overtuiging. Een voorbeeld: Heel veel mensen hebben ergens om het huis een sleutel hangen, zodat ze altijd binnen kunnen. Dat was ook bij de familie Van den Boom het geval. Feit is dat die sleutel tot op de dag van vandaag nooit is teruggevonden. De moordenaar móet iemand zijn die van die sleutel wist. En wie weten dat nou? Dat moeten buren of mensen uit de directe omgeving geweest zijn. Dat kán niet anders. Hij of zij is die avond het ouderlijk huis ingegaan en heeft daar net zo lang zitten wachten tot Germa thuiskwam. Zó simpel is het.’’

Volgens Mol komen er 23 jaar na dato nog altijd vele tips bij hem en Van der Stelt binnen. ,,Je wilt niet weten hoeveel namen van mogelijke daders ik al heb gehoord.’’ Toch zit daar ook informatie tussen waarvan Mol claimt dat die wél betrouwbaar is. ,,Er zijn twee locaties waarvan we denken dat Germa daar begraven ligt. Allebei die plekken komen uit verschillende bronnen, dus dat zijn goede redenen om te denken dat Germa daar inderdaad ligt. Nee, ik zeg nog niet welke plekken. Eerst maar eens zien waar De Vries mee komt. ’’

De twee mannen zijn ook de deuren in Nieuwendijk langsgegaan om handtekeningen op te halen van mannen die hun DNA zouden willen afstaan in de hoop dat die informatie iets oplevert voor het onderzoek. Zevenennegentig mannen zegden hun medewerking toe, maar justitie wilde er niets van weten. Niet alleen, omdat de zaak verjaard is, maar ook omdat justitie niet inzag waarom iemand die zó lang heeft gezwegen nu ineens wél zou gaan praten. Ook toenmalig minister van justitie Donner werd aangeschreven, maar dat haalde evenmin iets uit.

In overleg met de ouders werd besloten de zaak voor te leggen aan Peter R. de Vries die aanstaande zondag zijn hele uitzending aan haar wijdt. ,,Afhankelijk van wat de tv-uitzending oplevert, willen we daarna gaan graven op die twee plekken. Daar hebben we een clubje mannen voor. Ja, dat klinkt tamelijk luguber inderdaad. Maar deze zaak móet gewoon opgelost worden. Dat is niet alleen belangrijk voor de ouders van germa, maar ook voor Nieuwendijk als gemeenschap. Nog altijd praat iedereen hier erover. Mensen wijzen ook naar elkaar. Dat maakt een gemeenschap ziek. Het wordt tijd dat Nieuwendijk van die oerzware last verlost wordt.’’

http://www.ad.nl/rotterdam/rivierenland/article1766253.ece
Ook 2 privepersonen, Van der Stelt en Ad Mol, zijn al jaren druk met de zaak. Ik begreep ook dat zij in informatie hebbne gekregen waar Germa begraven zou liggen. Meerdere bronnen wijzen naar dezelfde plek.

Ze schijnen ook een website te hebben, maar ik weet niet welke.
pi_54242272
weer schopje omhoog
ik heb de uitzending ook gezien en hoop voor de familie dat er iemand (al is het anoniem) iets kwijt kan over de plek waar germa is..lijkt mij vreselijk om zo lang in onzekerheid te zitten..

vertrouw die buurjongen voor geen meter.. en dan die moeder die zegt: omdat iedereen bang is.. jajaja..
daar zit echt meer achter.. zal mij niets verbazen als er meerdere mensen in het complot zitten en er dus vanaf weten.
We willen wel veranderen, maar niet veranderd worden...
  maandag 29 oktober 2007 @ 14:23:04 #31
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_54244315
Ik hoop dat de dader gevonden wordt
Als Peter R de Vries daarna ook nog op zoek gaat naar degene die Tanja Groen heeft doen verdwijnen ben ik helemaal tevreden..
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_54244676
de 2 onder 1 kap buren weten sowieso meer:

- totaal niks gehoord, terwijl er sprake was van worsteling waarbij blijkbaar de keukenstoelen zijn verschoven en daarna de hele boel schoongemaakt tot de trap toe, in een gerhorig huis hoor je dit 100%
- politie luisterde gesprek af waarbij moeder tegen zoon zij: kun je vrijuit spreken!!!! OMG lock die mensen asap op aub verder noemde de moeder in dat gesprek (was dus heel snel na de verdwijning) de politie klerelijers

de andere buren:
- tegenstrijdige verklaringen over die nacht

Ik weet zeker dat deze mensen meer weten, kan niet anders.

Ik heb ook het idee dat de politie nogal 'slapjes' heeft geprobeerd de zaak op te lossen. Zet 1 of andere bad ass USA cop op deze zaak

er zijn 2 topis btw

wat een trieste zieke zaak zeg en wat een trieste buren
  maandag 29 oktober 2007 @ 15:00:14 #33
3542 Gia
User under construction
pi_54244941
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 00:04 schreef Camphusius het volgende:
@Gia: ik ben erg benieuwd wat jij er van vindt (je ex enzo)
Denk het niet.

In de aanloop naar die uitzending, en op de website van Peter R. gaat het over die camping in Haamstede.
Mijn link naar mijn ex was, dat die daar ook werkte. Uit de uitzending van gisteren maak ik niet op dat Germa daar ooit geweest is, of dat die elkaar kenden.

Die ex was overigens wel heel geweldadig. Hij heeft ooit verteld dat hij midden in de nacht eens een vijver gegraven heeft en dat de buren klaagden over de lampen die hij daar bij gebruikte.
Ook heeft hij ooit verteld dat zijn vorige vriendin, destijds, zomaar spoorloos verdwenen was en haar hond had achtergelaten. Samen met dat graven in de nacht, vond ik dat wel vreemd.
Verder ging de telefoon ooit, toen ik daar was en hij even weg was. Was het een familielid van die vorige vriendin die naar dat meisje vroegen. Toen ik zei dat die daar niet meer woonde, zeiden die iets van "jawel hoor, zij woont nog steeds daar". Heel vreemd.

Daar dat ook allemaal in 1984 afspeelde, hij ook op een camping daar werkte enzo, dacht ik dat hij misschien iets hiermee te maken heeft.
Maar ik denk het nu, na die uitzending niet.
  maandag 29 oktober 2007 @ 15:09:42 #34
3542 Gia
User under construction
pi_54245096
Wat ik niet snapte, na het zien van die uitzending, is hoe het bloed bij die verzonnen scenario's dan op de trapleuning terecht kan zijn gekomen. En dan ook nog een druipend spoor?
Dan is zij, of boven vermoord, of nog naar boven gesleept, of de dader is met bebloede handen naar boven geweest, maar waarom? Om een paar slipjes mee te pikken?

Misschien was ze wel slechts verwond, heeft zich naar boven gesleept en zich gewassen. (zeep op de grond) Maar later toch overleden.

Ook vreemd dat sopje op maandagmorgen. Heb ik ook wel zo'n vermoeden van dat die buurman dat verzonnen heeft, om hun idee, dat ze vrijwillig vertrokken is, te bekrachtigen. Maar met zoveel bloedsporen, lijkt me dat sterk. En dat versterkt dan ook weer het idee dat dat sopje verzonnen is, of dat die man op een andere dag in dat huis een sopje in de afwasbak heeft gezien, wat hem dan weer verdacht maakt.

Misschien is ze wel op die zaterdag vermoord, en heeft men het lijk opgeruimd, om vervolgens zondags terug te gaan om te poetsen.

Och, zoveel scenario's. Zo zal die familie ook wel lopen te piekeren. En nu weer opnieuw.

Als iemand die weet waar ze ligt nu gewoon eens anoniem die plek doorgeeft, dan kan de zaak afgehandeld worden. De moord is toch al verjaard. En dan hebben die mensen zekerheid en rust. Want, ook al gaan ze ervan uit dat ze dood is, er blijft altijd een sprankje hoop. En dat geeft zo'n onzekerheid.
pi_54245899
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 14:43 schreef twister_rodriguez het volgende:
de 2 onder 1 kap buren weten sowieso meer:

- totaal niks gehoord, terwijl er sprake was van worsteling waarbij blijkbaar de keukenstoelen zijn verschoven en daarna de hele boel schoongemaakt tot de trap toe, in een gerhorig huis hoor je dit 100%
- politie luisterde gesprek af waarbij moeder tegen zoon zij: kun je vrijuit spreken!!!! OMG lock die mensen asap op aub verder noemde de moeder in dat gesprek (was dus heel snel na de verdwijning) de politie klerelijers
Directe buren waren van meet af aan al niet coöperatief. Dat geeft toch zwaar te denken. Ze waren gebrouilleerd met de Van den Booms, maar dan nog. Je wilt toch niets anders dan je buurmeisje gevonden wordt. Want ene vermissing gun je je ergste vijand niet eens. Die lui lijken echt iets te verbergen hebben
quote:
de andere buren:
- tegenstrijdige verklaringen over die nacht
Ja, ook vaag.
quote:
wat een trieste zieke zaak zeg en wat een trieste buren
Die buren die niet willen praten. Hoe is het toch mogelijk dat ze hun mond kunnen houden. Zeker als ze ontkennen de dader te zijn.
pi_54246837
quote:
Ruim 200 tips over Germa
door Joris Roes

Maandag 29 oktober 2007 - DEN BOSCH - De uitzending van Peter R. de Vries over de verdwenen Germa van den Boom uit Nieuwendijk heeft tot vandaag ruim tweehonderd tips opgeleverd. Bij de politie meldden zich twintig mensen, bij de redactie van De Vries tweehonderd. Zowel de politie als de De Vries bekijken welke tips het onderzoeken waard zijn.


De politie roept op politieonderzoeken.nl de hulp van het publiek in. Het is voor het eerst dat de politie Midden en West Brabant hier gebruik van maakt. De politie wil weten wie meer kan vertellen over de vermissing van de Nieuwendijkse. Er wordt gevraagd wie er destijds contact met Germa had en nog niet met de politie heeft gsproken, wie er destijds met Germa omging en nu nieuwe informatie heeft en waar Germa is.
Peter R. de Vries besteedde zondagavond bijna anderhalf uur aan de verdwijning in 1984 van de toen 19-jarige Germa. Naar het programma keken bijna 1,4 miljoen mensen. Daarmee was het één van de best bekeken programma's die dag.

http://www.brabantsdagblad.nl/brabant/article2080566.ece
200 tips. Nu maar hopen dat er bruikbare informatie bij zit.
pi_54248397
update:
quote:
Veel tips verdwijning Germa van den Boom


NIEUWENDIJK - De politie heeft na de tv-uitzending van misdaadverslaggever Peter R. de Vries zondag tientallen tips over de verdwijning van Germa van den Boom uit Nieuwendijk binnengekregen. De Vries heeft al meer dan 400 tips gekregen.

De politie is voorlopig nog niet van plan het dossier rond de verdwijning te sluiten. Alle tips zijn welkom. De politie sluit namelijk niet uit dat de zaak nog helemaal niet verjaard is.

Rechercheurs van het cold caseteam in Breda willen opnieuw proberen om informatie te krijgen over wat het 19-jarige meisje is overkomen op zondag 29 juli 1984, de dag van haar verdwijning uit haar ouderlijk huis in Nieuwendijk. Dat is vooral bedoeld voor de 'achterblijvers', zoals familieleden. Het team verzamelt tips via de website www.politieonderzoeken.nl. De hoofdofficier van justitie in Breda heeft 15.000 euro uitgeloofd voor de gouden tip.

Misdaadverslaggever Peter R. de Vries meldde zondag in zijn programma dat mensen in de omgeving van Germa meer moeten weten over de zaak en dat ook moeten vertellen. Hij had inzage gekregen in de dossiers.
http://www.omroepbrabant.(...)n+Boom+nog+niet.aspx
400 tips!

Zaak is mogelijk niet verjaard
  maandag 29 oktober 2007 @ 20:20:27 #38
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_54250804
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 18:18 schreef EchtGaaf het volgende:
update:
400 tips!
Tja, de kans is erg groot dat 390 van die tips informatie is zoals die van Gia: Heeft ook op dezelfde camping gewerkt, of kende toevallig ook ene Marco uit die buurt ofzo.....

Maar als slechts 10 van die tips bruikbaar zijn, dan maken die overige 390 niets uit natuurlijk.

Hier hebben ze ruim 1700 tips binnen gekregen over wie 1 van de branden die nog steeds woedt in Orange County zou hebben aangestoken, en daarvan zijn ook zeker 1650 tips waardeloos.

Het speuren is naar die ene, gouden tip.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_54253178
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 20:20 schreef maartena het volgende:

[..]

Tja, de kans is erg groot dat 390 van die tips informatie is zoals die van Gia: Heeft ook op dezelfde camping gewerkt, of kende toevallig ook ene Marco uit die buurt ofzo.....

Maar als slechts 10 van die tips bruikbaar zijn, dan maken die overige 390 niets uit natuurlijk.

Hier hebben ze ruim 1700 tips binnen gekregen over wie 1 van de branden die nog steeds woedt in Orange County zou hebben aangestoken, en daarvan zijn ook zeker 1650 tips waardeloos.

Het speuren is naar die ene, gouden tip.
Ja, inderdaad.

Vandaar hier ene interessant bericht dat we het hoge aantal tips moeten nuanceren:
quote:
Vijftig tips over verdwijning Germa van den Boom
NIEUWENDIJK/HILVERSUM Bij de politie zijn sinds zondagavond zo’n twintig tips binnengekomen over de verdwijning van Germa van den Boom.
Bij Peter R. de Vries kwamen ruim 400 reacties binnen. ,,Ongeveer dertig stuks daarvan zijn afkomstig uit Nieuwendijk. De rest is van mensen die willen meedenken, maar verder geen wetenschap hebben,’’ aldus de verslaggever.

Zowel de politie als De Vries kunnen nog niets zeggen over de bruikbaarheid van de meldingen. De verslaggever wijdde zondag zijn complete uitzending aan de verdwijning in 1984 in de hoop dat er alsnog duidelijkheid komt over wat er destijds gebeurd is.

Woordvoerster M. Erkens van de politie: ,,We zijn op dit moment bezig met het natrekken van alle tips. Dat hedeft uiteraard wat tijd nodig.’’ Zowel zij als De Vries kunnen nog niets zeggen over de bruikbaarheid van de meldingen.

http://www.ad.nl/rotterdam/rivierenland/article1782744.ece
Toch dertig meldingen uit het dorp zelf. Dat vind ik best veel. En inderdaad maar hopen dat die ene gouden tip er tussen zit.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 30 oktober 2007 @ 00:22:43 #40
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_54256253
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 22:00 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ja, inderdaad.

Vandaar hier ene interessant bericht dat we het hoge aantal tips moeten nuanceren:
[..]

Toch dertig meldingen uit het dorp zelf. Dat vind ik best veel. En inderdaad maar hopen dat die ene gouden tip er tussen zit.
Idd. De uitzending heeft in ieder geval heel wat vragen opgeroepen. Nu maar hopen dat bij de tips een bruikbaar puzzelstukje zit om de zaak alsnog op te lossen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 30 oktober 2007 @ 07:21:13 #41
3542 Gia
User under construction
pi_54257338
quote:
Op maandag 29 oktober 2007 20:20 schreef maartena het volgende:


Tja, de kans is erg groot dat 390 van die tips informatie is zoals die van Gia: Heeft ook op dezelfde camping gewerkt, of kende toevallig ook ene Marco uit die buurt ofzo.....
Eh, ik heb dat niet als tip ingestuurd hoor. Alleen hier geventileerd in afwachting van de uitzending.

Maar het is wel zo, inderdaad, dat er heel veel amateur-detectives zitten in Nederland die weleens mee zullen denken. En geloof maar niet dat iemand ergens aan denkt, waar al niet door de politie of Peter R. aan gedacht is.

30 tips uit het dorp zelf, geeft meer hoop. Is nog best veel.

Ik hoop voor de familie dat iemand wil zeggen waar ze is, al is het maar een anoniem mailtje/briefje of telefoontje.
pi_54259710
quote:
Op dinsdag 30 oktober 2007 07:21 schreef Gia het volgende:


Ik hoop voor de familie dat iemand wil zeggen waar ze is, al is het maar een anoniem mailtje/briefje of telefoontje.
Al kan de dader anoniem blijven, als Germa gevonden wordt, dan is de actie van Peter R. al geslaagd.
pi_54387859
Bijna ontknoping van deze bizarre zaak?
quote:


NIEUWENDIJK - Germa van den Boom uit Nieuwendijk is om het leven gebracht door drie mannen. Het drietal heeft haar 23 jaar geleden ook spoorloos laten verdwijnen. Twee van de drie verdachten zijn inmiddels overleden.

Het zijn de conclusies van een langdurig onderzoek uitgevoerd door journalist en maatschappelijk werker Ad Mol uit Wijk en Aalburg.

Mol zegt de identiteit van de laatst levende verdachte te kennen. Recent heeft hij hem een brief geschreven, waarin hij de verdachte vraagt om de locatie aan te wijzen waar Germa van den Boom ligt begraven.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/89457932/Journalist:+drie+moordenaars+Germa+van+den+Boom.aspx
Vraag me af wie het zijn. Vind het vreemd dat hij dan niet direct naar de politie is gestapt....

[ Bericht 3% gewijzigd door EchtGaaf op 05-11-2007 20:16:54 ]
  Redactie Frontpage maandag 5 november 2007 @ 22:03:53 #44
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_54390898
Loenst ze nu een beetje?
  maandag 5 november 2007 @ 22:54:55 #45
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_54392587
Niet meer, naar het schijnt.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_54396891
quote:
Op maandag 5 november 2007 22:54 schreef Oosthoek het volgende:
Niet meer, naar het schijnt.
Ach, ze heeft tenminste geen flaporen en een knalrode kop.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')