abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 10 oktober 2007 @ 17:34:18 #1
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_53842782
quote:
Rice warns against Armenia bill

The Bush administration has urged the US Congress not to pass a resolution declaring the massacre of Armenians in the Ottoman Empire to be genocide.
Secretary of State Condoleezza Rice and Defence Secretary Robert Gates made a joint appeal hours before a vote by the House Foreign Affairs Committee.

Ms Rice said the passing of the resolution would be "very problematic" for US policy in the Middle east.

US ally Turkey disputes the scale of the 1915-1917 massacre.

Armenia alleges that up to 1.5 million Armenians were killed in an organised campaign to force them out of what is now eastern Turkey.

That is strongly denied by Turkey which says that large numbers of Turks and Armenians were killed in the chaos surrounding World War I and the collapse of the Ottoman Empire when Armenians rose up.

Turkish indignation

The bill must be approved by the Foreign Affairs Committee before it can be debated on the floor of the House of Representatives.

Even if it passes and is then adopted by the House, the bill will not be binding. President George W Bush has made clear that he also opposes it.

But the BBC's Sarah Rainsford, in Istanbul, says that such a nuance will have little impact on the reaction in Turkey.

Ankara has pulled out all the stops to prevent the genocide resolution reaching Congress for a vote, she adds.

Politicians have travelled to Washington to lobby lawmakers, while the country's prime minister and president have both contacted Mr Bush.

Turkish President Abdullah Gul warned of "serious problems that will emerge in bilateral relations if the bill is adopted".

All this comes on top of mounting anger that the US is not doing enough to counter the Kurdish separatist PKK group, which mounts deadly attacks on Turkey from inside Iraq, our correspondent says.

Armenian pressure

It is still extremely difficult to establish a set of undisputed facts about what happened in eastern Anatolia almost a century ago, the BBC's regional analyst Pam O'Toole says.

But the issue has been kept alive by the powerful Armenian diaspora.

Twice as large as the population of Armenia itself, over recent years it has stepped up efforts to get Western parliaments to recognise those events as genocide, with some success, and has even sought to link it to Turkey's efforts to join the European Union.

That has infuriated Ankara which, although it accepts that there were massacres by both sides at the time, completely rejects the allegation that there was a state policy to kill Armenians.

Some Turks fear if those events are recognised as genocide, that could open the door to claims for compensation or even territory, our analyst says.

And that taps into fears, deep in Turkey's political psyche, about the possible dismemberment of the country.

Only two years ago it seemed that a long standing taboo had been broken when academics were allowed to hold a conference in Turkey discussing the mass killings of Armenians at that time.

But since then rising nationalism inside Turkey itself has effectively halted further debate, our analyst adds.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7038095.stm

Dat is mooi want dat maakt de kans kleiner dat de PvdA daar ooit nog op wordt aangevallen. Het is wachten op een draai van de VVD want die steunen de Amerikanen altijd onverkort (ze zullen het wel weer larderen met de gebruikelijke argumenten als 'handelsbelangen' en 'het is niet aan ons om daar een oordeel over te vellen').


Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 10 oktober 2007 @ 17:37:52 #2
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_53842844
Ben uiteraard ook benieuwd naar de reactie van Wilders. Wil wel eens zien of hij het aandurft de Amerikanen van 'lafheid' en 'effectbejag' te betichten.

Wilders heeft altijd zo'n uitgesproken mening over Iran en Turkije dus dan kan een mening over de Yanks er ook wel bij
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 10 oktober 2007 @ 17:41:52 #3
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53842915
Voor meer achtergrond in C&H: Armenen in Turkije, 50 jaar aan vervolging en slachting.

Wonderlijk toch altijd hoe historische gegevens een middel zijn voor politici om te paaien, gelijk te halen, anderen onderuit te schoppen, partij te kiezen...
  woensdag 10 oktober 2007 @ 17:44:27 #4
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_53842979
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 17:41 schreef Floripas het volgende:
Voor meer achtergrond in C&H: Armenen in Turkije, 50 jaar aan vervolging en slachting.

Wonderlijk toch altijd hoe historische gegevens een middel zijn voor politici om te paaien, gelijk te halen, anderen onderuit te schoppen, partij te kiezen...
Ik hoop dat het sommige mensen nu eens doordringt dat opportunisme of angst (in het geval van Amerika zal ook wel een zekere angst voor Turkije meespelen) aan alle politieke gezindtes goed besteed is.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Donald Duck held woensdag 10 oktober 2007 @ 17:44:30 #5
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_53842980
Allemaal vuil politiek spel. Amerika heeft Turkije nodig als belangrijke doorvoerpost voor de illegale oorlog in Irak.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 10 oktober 2007 @ 17:50:52 #6
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53843095
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 17:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik hoop dat het sommige mensen nu eens doordringt dat opportunisme of angst (in het geval van Amerika zal ook wel een zekere angst voor Turkije meespelen) aan alle politieke gezindtes goed besteed is.
Nee, Amerika is juist heel erg pro-Turkije. Daar kon die Kirimizi of Kirizi nog zo mooi over vertellen.
  woensdag 10 oktober 2007 @ 17:56:50 #7
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_53843194
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 17:50 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nee, Amerika is juist heel erg pro-Turkije. Daar kon die Kirimizi of Kirizi nog zo mooi over vertellen.
Dat klopt maar van een leien dakje gaat het niet altijd. Er wordt bijv. gefluisterd dat Amerika achter de coup van 1980 zat. Het lijkt me een soort haat-liefde verhouding. Rice is gewoon bang voor economische en geopolitieke gevolgen. Ze begrijpt dondersgoed dat de VS in Turkije niet bijster populair is (stond ook laatst op de BBC site, een internationaal vergelijkend onderzoek naar de populariteit van de VS, Turkije werd er nog uitgelicht).

De houding van Nederland in deze zaak is ook wel logisch eigenlijk. Nederland is één van de grootste investeerders in Turkije, dat beseffen de PvdA en CDA maar al te goed (en straks ook de VVD, let maar op, die draaien straks wel bij).
Sowieso heeft Nederland er altijd al een handje van gehad om naar de centjes de kijken ipv je geloof/waarden/opvattingen te verspreiden (zie de VOC in Indonesië).
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 10 oktober 2007 @ 18:05:46 #8
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_53843368
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 22:04 schreef StefanP het volgende:

Jij bent echt zo zielig he... waarom ga je niet lekker terug naar dat middeleeuwse land? Dan kun je lekker de hele dag de genocide op de Armenen ontkennen.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_53843512
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 17:56 schreef Klopkoek het volgende:
Sowieso heeft Nederland er altijd al een handje van gehad om naar de centjes de kijken ipv je geloof/waarden/opvattingen te verspreiden (zie de VOC in Indonesië).
Ja, inderdaad, een handelsonderneming die op de centen let! We zijn de Chinezen van Europa, zo is weer eens bewezen.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  woensdag 10 oktober 2007 @ 18:19:54 #10
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_53843666
Ronduit laf en teleurstellend van de Amerikanen
Pugna Pro Patria
  woensdag 10 oktober 2007 @ 18:23:21 #11
130955 Floripas
Blast from the past
pi_53843744
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 18:12 schreef Apropos het volgende:

[..]

Ja, inderdaad, een handelsonderneming die op de centen let! We zijn de Chinezen van Europa, zo is weer eens bewezen.
De verering van de VOC gaat wel wat verder dan domweg kapitalisme, hoor.
pi_53843766
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 18:05 schreef Sidekick het volgende:

[..]
The land of the free, home of the brave
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_53843817
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 18:23 schreef Floripas het volgende:

[..]

De verering van de VOC gaat wel wat verder dan domweg kapitalisme, hoor.
Ja, maar de opmerking van Klopkoek reikt zo ver niet.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  woensdag 10 oktober 2007 @ 18:37:50 #14
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_53844056
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 18:05 schreef Sidekick het volgende:

[..]
Whehe, ik plaats maar even een tvp in de hoop dat 'ie komt reageren
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  woensdag 10 oktober 2007 @ 18:45:04 #15
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_53844232
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 18:26 schreef Apropos het volgende:

[..]

Ja, maar de opmerking van Klopkoek reikt zo ver niet.
Geef dan tenminste eens aan wat er niet aan klopt. De VOC hield zich nu eenmaal bezig met centjes verdienen en niet met bekeren etc. zoals de Portugezen dat in die tijd deden. Geld verdienen ging boven het volk je waarden opleggen, het enige wat de plaatselijke bevolking moest doen was de handen uit de mouwen steken.

Uiteraard ben ik er mee bekend dat in de Molukken er een ander systeem heerste.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_53844874
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 18:45 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Geef dan tenminste eens aan wat er niet aan klopt. De VOC hield zich nu eenmaal bezig met centjes verdienen en niet met bekeren etc. zoals de Portugezen dat in die tijd deden.
Ik zeg niet dat het niet klopt, ik zeg dat het niet verwonderlijk is.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
pi_53850586
quote:
The Armenians were subjected to a genocidal campaign that defies comprehension and commands all decent people to remember and acknowledge the facts and lessons of an awful crime in a century of bloody crimes against humanity. If elected President, I would ensure that our nation properly recognizes the tragic suffering of the Armenian people." (George W. Bush 2-19-2000)
http://www.anca.org/press_releases/press_releases.php?prid=60

.
  Donald Duck held woensdag 10 oktober 2007 @ 22:31:05 #18
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_53850754
quote:
maar ja, toen kwam die invasie er he.
zoals ik al, erg vuil politiek spel allemaal.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_53851607
Ach, iedereen weet dat de Armeniërs (netzoals enkele andere etniciteiten) werden opgehitst tegen de Ottomanen, zodat Rusland + Westen (mooi duo) minder werk zouden hebben aan het toebrengen van de genadeslag aan de zieke man van Europa...

Daarnaast is het pathetische gedoe rondom genocides nogal overdreven.
Je länger ein Blinder lebt, desto mehr sieht er - Viva la revolucion !
  woensdag 10 oktober 2007 @ 22:59:25 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_53851698
Haha, en dan betichten de neocon-Amerikanen ons ervan om AHA in de kou te laten staan! Terwijl ze zelf uit puur opportunisme nu zoiets doen!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_53852109
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 22:59 schreef LXIV het volgende:
Haha, en dan betichten de neocon-Amerikanen ons ervan om AHA in de kou te laten staan! Terwijl ze zelf uit puur opportunisme nu zoiets doen!
Het opportunisme ligt niet zo zeer in de ontkenning, alswel de stemming over deze issue. Politici hebben zich niet te mengen in geschiedkundige discussies ( omdat ze de daarvoor vereiste know-how niet bezitten.)

De Amerikaanse regering heeft toch over de Armeense genocide gestemd, om achter gesloten deuren allerlei concessies eruit te slepen. Het 'Willig onze eisen in, of we onderkennen de genocide waardoor de Armenen van alles kunnen claimen'-idee.
Je länger ein Blinder lebt, desto mehr sieht er - Viva la revolucion !
  woensdag 10 oktober 2007 @ 23:16:57 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_53852305
Het gaat toch helemaal niet zozeer om deze genocide an sich, de vrijwel gelijktijdige massamoorden op Grieken, Koerden en Assyriërs worden nergens vermeld. Het gaat om hedendaagse politiek en niets anders.

Of bedoel je dat ook!

Overigens, wat er plaatsgevonden heeft is niet gering. Ooit was er in het huidige Turkije een christelijke meerderheid, en nog tot in 1880 was 30% van de bevolking aldaar christelijk!!! Deze bevolkingsgroep is gewoon uitgeroeid en gedeporteerd om plaats te maken voor de islam.
http://www.midyatcity.com/articles/IRT_christenen.pdf
In die context is hetgeen er met de Armeniërs gebeurd is natuurlijk wel relevant, ook nu en ook in Nederland.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 10 oktober 2007 @ 23:43:24 #23
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_53853071
Hey dat is vreemd, ik heb gehoord dat men ook in Israel de Armeense genocide ontkent, dat is nogal...ironisch als je het mij vraagt
pi_53853361
Net als het rechtvaardigen van bezetting met `deze plek is nu eenmaal van ons volk´
pi_53854063
Niet te snel mensen:

House committee approves Armenian genocide resolution
http://edition.cnn.com/20(...)armenians/index.html
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')