abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 maart 2009 @ 20:56:05 #76
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_66667432
pfff.. alsof je OF lr OF ps moet gebruiken. Waarom niet beiden? Daar is het voor gemaakt.
Voor het snelle werk gebruik je LR en als er dan een foto is die je extra wilt/moet bewerken dan kan je de foto vanuit LR inladen in een PS programma (wat je auto kan ingeven in LR).
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 3 maart 2009 @ 20:57:23 #77
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66667474
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 20:56 schreef ebeaydojraes het volgende:
pfff.. alsof je OF lr OF ps moet gebruiken. Waarom niet beiden? Daar is het voor gemaakt.
Voor het snelle werk gebruik je LR en als er dan een foto is die je extra wilt/moet bewerken dan kan je de foto vanuit LR inladen in een PS programma (wat je auto kan ingeven in LR).
omdat ik daar het geld niet voor heb
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  dinsdag 3 maart 2009 @ 20:58:28 #78
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_66667513
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 20:57 schreef Ynske het volgende:

[..]

omdat ik daar het geld niet voor heb
gelukkig hoef ik die keuze niet meer te maken.

had indertijd er de centen voor
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:34:40 #79
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_66668885
ik ook niet. maar ik ga toch echt de studetenversie halen. ik doe er (voorlopig) toch ix commercieels mee en is momenteel meer om te leren r mee om te gaan.
  dinsdag 3 maart 2009 @ 21:35:29 #80
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_66668914
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 21:34 schreef ebeaydojraes het volgende:
ik ook niet. maar ik ga toch echt de studetenversie halen. ik doe er (voorlopig) toch ix commercieels mee en is momenteel meer om te leren r mee om te gaan.
heb een docenten versie
pi_66668933
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 21:34 schreef ebeaydojraes het volgende:
Ik vind het verschil trouwens relatief klein. 150 voor de studentenversie vs 250 voor de 'normale' versie. Ik zou het wel weten .
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 3 maart 2009 @ 21:49:07 #82
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_66669489
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 21:35 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Ik vind het verschil trouwens relatief klein. 150 voor de studentenversie vs 250 voor de 'normale' versie. Ik zou het wel weten .
ik vind anders deze prijzen
Lightroom is zonder btw 213, maar incl rond de 500
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_66670125
http://www.digitalwarehou(...)ll-uk/art!!!!3559!NL ?

Bij mij is BTW trouwens altijd 19% in Nederland. Dus wat jij zegt lijkt me héél gek?
  dinsdag 3 maart 2009 @ 22:09:49 #84
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_66670304
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 21:35 schreef veldmuis het volgende:

[..]

tsja. Ik ga ook het hele creative pakket halen. En dat voor 393,- ... en normaal een 4 cijferig bedrag ... dat vindt ik nogal een verschil
pi_66670516
quote:
Op dinsdag 3 maart 2009 22:09 schreef ebeaydojraes het volgende:

[..]

tsja. Ik ga ook het hele creative pakket halen. En dat voor 393,- ... en normaal een 4 cijferig bedrag ... dat vindt ik nogal een verschil
Oh, de hele CS. Nee, dan snap ik het .

Da's niet te betalen .
  zaterdag 21 maart 2009 @ 16:53:07 #86
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_67271421
Hmm, vraagje.

Stel, je hebt een folder met daarin nog een folder, zo dus:

Map1
------ Map1a

In map 1 zitten foto's, maar in map1a zitten, guess what, óók foto's. Als ik dan map1 aanklik krijg ik én de foto's die zich in map1 bevinden te zien, én de foto's uit map1a. Dat wil ik niet . Ik wil dus niet de inhoud van beide folders tegelijk zien.

In lightroom 1.x was dit niet, sinds ik 2 heb pas.

Is hier een optie voor? Ik kon 'm iig zo snel niet vinden.
Huilen dan.
  donderdag 30 april 2009 @ 20:45:25 #87
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_68539021
@isdatzo, heb je het al gevonden? ik kan het nu natuurlijk niet meer vinden voor je, maar er zit ergens een optie om include subfolders uit te vinken.... Waarschijnlijk bij het importeren.

Ik heb ook een probleempje
Ik bewerk mijn foto's in lightroom tot ik ze mooi vind, daarna zet ik ze om naar jpg. Maar nu ziet de jpg er heel anders van kleur uit als wat ik in lightroom zie. Waarschijnlijk zit het hem in kleurprofielen ofzo, maar ik kan het niet vinden.

Hier voorbeelden van screenshots, links lightroom, rechts jpeg

http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  donderdag 30 april 2009 @ 22:07:25 #88
52657 pea4fun
pi_68541564
Ik heb het al, het ligt aan de viewer. morgen ff nieuw fotopapier halen en kijken hoe de print eruit ziet
pi_68564996
quote:
Op zaterdag 21 maart 2009 16:53 schreef Isdatzo het volgende:
Hmm, vraagje.

Stel, je hebt een folder met daarin nog een folder, zo dus:

Map1
------ Map1a

In map 1 zitten foto's, maar in map1a zitten, guess what, óók foto's. Als ik dan map1 aanklik krijg ik én de foto's die zich in map1 bevinden te zien, én de foto's uit map1a. Dat wil ik niet . Ik wil dus niet de inhoud van beide folders tegelijk zien.

In lightroom 1.x was dit niet, sinds ik 2 heb pas.

Is hier een optie voor? Ik kon 'm iig zo snel niet vinden.
Library > Include foto's from subfolders

uit vinken, dan moet je echt naar de doel map om die foto's te bekijken.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 10:05:04 #90
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_68584301
quote:
Op donderdag 30 april 2009 22:07 schreef pea4fun het volgende:
Ik heb het al, het ligt aan de viewer. morgen ff nieuw fotopapier halen en kijken hoe de print eruit ziet
Hoe heb je dit nou opgelost dan? Ik zie namelijk ook kleurverschillen met jpg bestanden en de foto's die ik print met lightroom zien er al helemaal niet goed uit qua kleur.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 15:43:41 #91
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_68591480
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 18:16 schreef Noxa het volgende:

[..]

Library > Include foto's from subfolders

uit vinken, dan moet je echt naar de doel map om die foto's te bekijken.
.

Dat ik dat niet zelf gevonden heb .
Huilen dan.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 15:44:24 #92
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_68591493
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 10:05 schreef dragonrider het volgende:

[..]

Hoe heb je dit nou opgelost dan? Ik zie namelijk ook kleurverschillen met jpg bestanden en de foto's die ik print met lightroom zien er al helemaal niet goed uit qua kleur.
Welk kleurprofiel werk je en in welk kleurprofiel print je?
Huilen dan.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 17:31:32 #93
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_68594166
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 15:44 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Welk kleurprofiel werk je en in welk kleurprofiel print je?
Foto´s zijn sRGB of raw. Ik kan mn camera ook op adobeRGB zetten, wat is daar het voordeel van? Als ik dan nu een foto exporteer dan heeft die ook sRGB, maar komt dit nu ook goed over in de browser. Als ik namelijk een foto in photoshop exporteer voor het web heb je daar ook nog allerlei opties voor sRGB of geen profiel.

Als ik wil printen kan ik kiezen voor managed by printer, dit geeft rare kleuren. Er staat dan nog wel onder When selectinig "managed by printer", remember to enable color management in the printer driver dialog box. Maar daar kan ik ook niet iets van vinden. Kies ik voor Other... dan kan ik uit 9 profielen kiezen... bv Canon IJ Color Printer Profile 2005, Canon IP4500 series GL2 enz. Kies ik voor include display profiles komen er nog meer opties waaronder bv sRGB. Ik heb geen flauw idee welke ik nou moet kiezen.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:32:45 #94
52657 pea4fun
pi_68597876
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 10:05 schreef dragonrider het volgende:

[..]

Lightroom neemt het callibratieprofiel van Spyder automatisch over. De viewer van picasa niet, de gewone windows fotogalerie viewer wel. Dus daar is dat probleem van verschillen tussen lightroom en viewer opgelost, gewoon de viewer van windows gebruiken

Voor de printer heb ik het callibratieprofiel van spyder als standaard ingesteld, dus nu zijn mijn prints ook hetzelfde. Ik moet alleen nog kijken hoe het nu uitkomt bij de fotograaf....want eigenlijk was het daarom begonnen. Ik heb mijn scherm gecallibreerd omdat de prints van de fotograaf altijd net iets afweken.
  zaterdag 2 mei 2009 @ 19:34:21 #95
52657 pea4fun
pi_68597931
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 17:31 schreef dragonrider het volgende:

[..]

Foto´s zijn sRGB of raw. Ik kan mn camera ook op adobeRGB zetten, wat is daar het voordeel van? Als ik dan nu een foto exporteer dan heeft die ook sRGB, maar komt dit nu ook goed over in de browser. Als ik namelijk een foto in photoshop exporteer voor het web heb je daar ook nog allerlei opties voor sRGB of geen profiel.

Als ik wil printen kan ik kiezen voor managed by printer, dit geeft rare kleuren. Er staat dan nog wel onder When selectinig "managed by printer", remember to enable color management in the printer driver dialog box. Maar daar kan ik ook niet iets van vinden. Kies ik voor Other... dan kan ik uit 9 profielen kiezen... bv Canon IJ Color Printer Profile 2005, Canon IP4500 series GL2 enz. Kies ik voor include display profiles komen er nog meer opties waaronder bv sRGB. Ik heb geen flauw idee welke ik nou moet kiezen.
Het is dus belangrijk dat je Lightroom en printer allebei hetzelfde kleurprofiel laat gebruiken. (heb ik me laten vertellen, en bij mij werkt het)
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 19:18:28 #96
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_73554914
yo!

Tot nu toe staan al mijn foto's in een map op mijn C: schijf. Daar haalt Lightroom ook zijn foto's vandaan.
Nu wil graag al mijn foto's gaan verplaatsen omdat mijn SSD er gewoon te klein voor is. De foto's gaan naar een externe schijf die via usb2.0 is aangesloten.

In Lightroom heb ik aardig wat bewerkte (middels Develop) foto's en Virtual Copy's. Nu is mijn vraag:
worden deze meegenomen als ik een export maak? Staan deze dan in de LRCAT file?

Adobe zegt dit over de Adobe Catalog file: "Adobe® Photoshop® Lightroom® stores information about imported photos in a database called a catalog. The catalog contains such data as preview information for each photo, links to where the files are located on the volume, and metadata such as ratings, keywords, and adjustments made in the Develop module.".

Ik ga zo even een export maken naar de externe schijf, en vervolgens deze locatie aanwijzen als bron voor lightroom. Maar ik dacht: ik vraag het hier toch ook nog even, en misschien hebben andere mensen er ook gelijk nog wat aan
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 10 oktober 2009 @ 19:56:09 #97
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_73556188
De catalog staat normaal gesproken in je profiel ergens.
In XP in je local settings, in 7 onder Roaming als ik het goed heb.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:19:43 #98
117875 H-blast
Niet de echte.
pi_73558768
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 19:56 schreef Netsplitter het volgende:
De catalog staat normaal gesproken in je profiel ergens.
In XP in je local settings, in 7 onder Roaming als ik het goed heb.
Dat bedoel ik eigenlijk niet. De locatie is mij wel bekend.
Het gaat mij erom dat ik de wijzigingen die ik doe in Develop en de Virtual Copy die ik maak ook mee gaan/exporteer. En mijn vraag is dus eigenlijk: kan iemand bevestigen dat die in de LRCAT zitten.
pi_73558882
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 19:34 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Het is dus belangrijk dat je Lightroom en printer allebei hetzelfde kleurprofiel laat gebruiken. (heb ik me laten vertellen, en bij mij werkt het)
Wat je het beste kunt doen is het profiel van het papier dat je gaat gebruiken. Deze profielen kun je vaak van de website van de papierfabrikant downloaden.

Consumentenprinters verkloten de boel vaak
pi_80420695
quote:
» Er is al 188 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk goed of het nuttig is dit topic omhoog te schoppen!
Aangezien dit volgens mij het meest recente Lightroom-topic is, schop ik hem bij deze maar even omhoog.

Sinds een tijdje heb ik de Lightroom 3 beta draaien en tot nu toe ben ik er nog meer dan tevreden over, alleen één ding stoort me en ik weet niet zeker of het aan mij ligt of aan de software zelf: als ik foto's rechtstreeks vanaf mijn SD-kaart importeer in de Lightroom-catalog (ik doe dan 'Copy as DNG', waardoor ze netjes op m'n PC in de map Foto's/yyyy/yyyy-mm-dd komen te staan) dan gaat dat op zich prima, maar nou is het enige probleem dat ik mijn foto's al jarenlang in yyyy_mm_dd mappen opsla, en niet in yyyy-mm-dd mappen.

Normaal gesproken kan ik wel ergens een optie vinden waar ik die date format aan kan passen, maar in Lightroom 3 kan ik dat met geen mogelijkheid vinden en Google levert tot nu toe ook weinig op. Er zijn wel een aantal opties beschikbaar, "2010/04-17" bijvoorbeeld, of "2010/april 17", "2010/04/17", enz. maar er zit nergens een soort van 'Custom' optie waarin ik zelf yyyy_mm_dd in kan vullen.

Iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar boks, zonder natuurlijk handmatig bij alle mappen de dashes voor underscores te moeten vervangen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')