abonnement Unibet Coolblue
pi_53540813
**************************************************************
Update 3 oktober:

Inmiddels zijn alle binnengekomen voorstellen verwerkt, en kan er (democratisch? voor verbetering vatbaar?) "gestemd" worden op de 65 (!) voorstellen om de democratie te verbeteren.

Ik heb er even snel doorheengekeken en m'n eigen voorstellen gezien . Het 'politieke forum van FOK' wordt ook nog genoemd in het stukje erover bij GeenCommentaar .

Je kan je mening over de 65 verbetervoorstellen hier doorgeven en laten meetellen.

Ik zie dat er maar beperkte stemtijd is: tot morgen 18:00u!
En ruimte tot uitloop zal er wel niet zijn:
quote:
Tussen 5 en 12 oktober besteedt de publieke omroep grootschalig aandacht aan "de week van de democratie", met als thema Wij Zijn De Baas. In die week zal democratie in Nederland en de rest van de wereld op tv, radio en internet op verschillende manieren in de schijnwerpers staan. De week sluit aan bij het internationale initiatief "Why Democracy", waar tientallen internationale tv-zenders aan meedoen.

Wij Zijn De Baas organiseert tijdens die week een verkiezing van de beste verbetervoorstellen voor de democratie. Op de site zullen tien verbetervoorstellen worden gepresenteerd, waarvan de beste drie na stemming aan de landelijke politiek aangeboden worden.
Van de 65 voorstellen gaan er 4 op basis van deze stemming door naar de eindronde bij Wij Zijn De Baas.

********************************************************************************************************


Originele OP:
Sorry dat ik zo binnenbreek en als nieuweling meteen zelf een topic plaats :-)

GeenCommentaar organisseert samen met Sargasso een verkiezing voor de beste verbetervoorstellen voor de Nederlandse democratie.

De beste vier voorstellen zullen aandacht krijgen in de \"week van de democratie\" van de publieke omroepen.

http://www.geencommentaar(...)8/week_vd_democratie

Dussem, mochten jullie jezelf niet kunnen bedwingen, de ideeënbus staat open! :-)



************************************************************************
MOD EDIT:

In overleg is besloten dat dit topic geen spam is en prima in POL past.
Bedank voor alle meldingen .
*************************************************************************

[ Bericht 22% gewijzigd door sigme op 03-10-2007 20:28:46 ]
  vrijdag 28 september 2007 @ 12:31:48 #2
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_53541112
Ja, ik heb wel een paar pijnpunten in gedachte die dringend voor vernieuwing vatbaar zijn:

- Het moet duidelijker worden in de verkiezingscampagnes wie met wie gaat regeren. Nu gaat het altijd na de verkiezingen een grote toverdoos in en dan moet je maar zien wat je krijgt.
- Gekozen burgemeester, al dan niet door de gemeenteraad.
- Afschaffen politieke macht koningshuis (sommigen zullen wel weer denken 'there you go again' maar ik vind dat echt belangrijk).
- Misschien gekozen premier alhoewel Israel laat zien dat het niet altijd een succes hoeft te zijn.
- Eerste Kamer afschaffen of direct laten kiezen door het volk (ipv de getrapte verkiezingen nu).
- De media moet ook eens hun verantwoordelijkheid gaan nemen: minder aandacht voor relletjes en meer aandacht voor beleid. Langzamerhand krijgt het volk het idee dat Den Haag niets doet, daar doet de media aan mee.
- Voor de Eerste Kamer lijkt me een proportioneel districtenstelsel wel wat, dat zou eens uitgezocht moeten worden.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_53541238
Joh, ik probeer alleen maar meer input te krijgen. Daarbij lijkt het me weldegelijk relevant voor dit forum. Doet het er dan wat toe dat ik me vandaag pas geregistreerd heb?

Zo ja, wis het artikel dan maar en dan zie je me nooit meer, dan "flikker ik wel op" zoals Daniël suggereert.

Ik wist niet dat je hier eerst een inburgeringscursus moet volgen om geaccepteert te worden.
pi_53541394
Ja dag, ik wil mijn eigen site potdomme niet promoten, ik wil meer VOORSTELLEN, omdat we samenwerken met Sargasso en de publieke omroep en wij dit tot een succes willen maken.

Ik heb dit forum helemaal niet nodig om mijn site te promoten, jullie linken al vaak zat.

Daarbij heb ik me vooraf hiervoor verontschuldigd.
pi_53541418
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_53541628
@klopkoek... Mooie ideeën, zou je er een paar iets verder kunnen uitwerken?

lol@desiredbard
  vrijdag 28 september 2007 @ 12:54:21 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_53541735
Corrigerend referendum !
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_53541836
- Afschaffen provinciale staten
- Volk kan een wetsvoorstel direct afschieten als er meer dan 51% geregistreerde handtekeningen op zijn gehaald. (Dus een ongoing referendum, actieve democratie)
- Volk kan bij 51% stemgerechtigde opkomst nieuwe verkiezingen afdwingen.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  vrijdag 28 september 2007 @ 13:17:42 #9
42466 EdPowers
Professional Pervert
pi_53542381
Afschaffen van politieke partijen en via grote referenda de politieke, economische, sociale etc richting bepalen.
Dus doodstraf ja/nee: meerderheid wint. Daarna gaan direct gekozen technocraten die richtingen onderzoeken en zo gunstig mogelijk uitvoeren (voor zover het past binnen de grondwet).
Dat betekent dus ook dat er alleen mensen die affiniteit, ervaring en kennis hebben over bijv de gezondheidszorg daaraan gaan werken. En geen 4-jaarlijkse stoelendans. Ik heb nix met een ex-dokwerker die opeens minister of staatssecretaris word van een departement waar hij helemaal niets van weet.
pi_53542413
Het probleem van onze vorm van democratie is:

De kloof tussen het volk en het bestuur is te KLEIN impopulaire beslissingen die noodzakelijk zijn voor de lange termijn kunnen niet genomen worden aangezien het electoraat te dom is
Er moet een oplossing komen voor het extreem populistisch gevoelige electoraat, met beleid van Wilders en SP komen we niet verder op lange termijn. De klassieke partijen moeten dit meer duidelijk maken.
Er heerst een cultuur van wantrouwen tegen politiek, waardoor Nederland altijd wel ergens ontevreden over is, ook al gaat het goed in ons land.
pi_53542527
overigens om concreet wat wijzigingen in onze bestuursvorm aan te dragen

5 provincies is genoeg
aantal gemeenten halveren, ook gevoelige situaties als Urk gewoon doordrukken
Laat een regering 5/6 jaar zitten, niet de huidige stoelendans
Kiesdrempel naar 10 zetels
Referenda afschaffen, het electoraat is te dom, populisten winnen uiteindelijk
  vrijdag 28 september 2007 @ 13:23:28 #12
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_53542528
Ik stel voor dat we referenda over de te kiezen burgemeesters afschaffen. Burgemeesters moet gewoon benoemd worden door de Kroon. En dat was tevens mijn enige verbetervoorstel, want de representatieve democratie is verder prima zo.
pi_53542654
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 12:57 schreef Skinkie het volgende:
- Afschaffen provinciale staten
- Volk kan een wetsvoorstel direct afschieten als er meer dan 51% geregistreerde handtekeningen op zijn gehaald. (Dus een ongoing referendum, actieve democratie)
- Volk kan bij 51% stemgerechtigde opkomst nieuwe verkiezingen afdwingen.
51%????
Dan hebben we het toch al gauw over zo'n vijfmiljoen handtekeningen. Ik denk eigenlijk niet dat het heel erg realistisch is om te verwachten dat dat aantal handtekeningen ooit gehaald zou gaan worden. En dus is het in mijn ogen volkomen overbodig om met 51% handtekeningen burgers om het even welk recht te geven.
  vrijdag 28 september 2007 @ 13:34:29 #14
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_53542827
Terug naar de Technocratie. Eens in de 20 jaar mag een commissie die club kiezen, op basis van competenties en niet op basis van populariteit. 20 jaar lijkt me een goede termijn om echte reultaten te boeken in plaats van het heen en weer geslinger en geneuzel in de marge. Inspraak van het "volk" minmaal, alleen af en toe een thermometer in de kont van het volk. Wel een gekozen president eens in de 5 jaar, die beperkte zeggenschap heeft maar wel een sterke vertegenwoordiging van het land is.
Wel een volksinititiatief regeling met duidelijke regels en omvang van ondersteuning aantoonbaar. Businesscase, enz hoort daar deel van te zijn. We gaan geen kutideetjes sponsoren.

Invoer van:

* Dienstplicht, 1 maal een jaar en later nog 2 maal 6 maanden op herhaling, zowel sociaal als defensie, voor IEDEREEEN

* Open maatschappij met empathie voor vluchtelingen, maar wel onder gezag, zodra je binnenbent en over je trauma, ga je aan het werk. Desnoods in de takken van diezelfde dienstplicht, tegen een nette uitkering. We laten niemand stikken maar je moet er wel wat voor doen

* Echte seculariteit, dus ook het christelijke erfgoed mag niet in de weg staan van de politiek

* Invoer flatfee tax, waarschijnlijk de moeilijkste klus ooit, maar met 20 jaar zitting is er een hoop mogelijk

* Verbod op korte termijn politiek

* Terugdraaien van een aantal bedrijfsstructuren die op het Anglosaksische model zijn gebasseerd. De macht van de aandeelhouders is er maar met beperkingen

* Graties zorg, verwerkt in het flatfee systeem, eens in de 5 jaar herijking van de budgetten en begrotingen

* gezond verstand gaat boven alles, 10 mollen kunnnen de aanleg van een snelweg niet hinderen, maar klagen over een vliegtuig boven je hoofd wordt ook niet gehonoreerd, dan tief je maar op. Aan de andere kant wordt een serieuze overweging van bijvoorbeeld de waddenzee ten goede van het milieu beslecht.

* Introductie van het township. We polderen het ijselmeer in en als je een beweging start met een gemeengoed en daar een ministaatje (township) voor wilt beginnen, kun je daar heen met je gevolg. Wel onder de regels van de grondwet, maar verder zoek je het uit. Voorbeeld: Ruigoord, maar het kan ook een club new yuppies zijn oid.

* Met de inpoldering wordt gelijk dat enorme energie probleem opgelost door de aanleg van de centrales waarvoor al plannen bestaan

Naam van de themapartij die dit gaat trekken: PGV: Partij voor Gezond Verstand. deze partij heft zichzelf weer op du moment de technocratie gestart wordt.


ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_53543269
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 13:27 schreef Petera het volgende:

[..]

51%????
Dan hebben we het toch al gauw over zo'n vijfmiljoen handtekeningen. Ik denk eigenlijk niet dat het heel erg realistisch is om te verwachten dat dat aantal handtekeningen ooit gehaald zou gaan worden. En dus is het in mijn ogen volkomen overbodig om met 51% handtekeningen burgers om het even welk recht te geven.
Kan ook op een andere manier he. Bijvoorbeeld door met je nieuwe 'paspoort' bij een gemeentehuis langs te gaan en op basis van je rfid chippie te stemmen op een voorstel. Het gaat er niet om dat het realistisch is, het gaat er om dat het volk *nu* geen hout te zeggen heeft, ook al is iedereen ergens tegen.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_53543371
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 13:34 schreef DaBuzzzzz het volgende:
* Dienstplicht, 1 maal een jaar en later nog 2 maal 6 maanden op herhaling, zowel sociaal als defensie, voor IEDEREEEN
Dat zijn VROUWEN dus ook?
quote:
* Invoer flatfee tax, waarschijnlijk de moeilijkste klus ooit, maar met 20 jaar zitting is er een hoop mogelijk
Heel goed idee, scheelt ook ENORM bij de verwerking ervan!
quote:
* Graties zorg, verwerkt in het flatfee systeem, eens in de 5 jaar herijking van de budgetten en begrotingen
Privaat (met budget) of onder supervisie van de staat?
quote:
* Introductie van het township. We polderen het ijselmeer in en als je een beweging start met een gemeengoed en daar een ministaatje (township) voor wilt beginnen, kun je daar heen met je gevolg. Wel onder de regels van de grondwet, maar verder zoek je het uit. Voorbeeld: Ruigoord, maar het kan ook een club new yuppies zijn oid.
Dit spreekt me serieus erg aan, maar hoe zit het dan met belasting? Moet je die als township WEL of NIET betalen?
quote:
Naam van de themapartij die dit gaat trekken: PGV: Partij voor Gezond Verstand. deze partij heft zichzelf weer op du moment de technocratie gestart wordt.
Meldt zich als eerste lid!
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  vrijdag 28 september 2007 @ 14:00:41 #17
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_53543527
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 13:34 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Terug naar de Technocratie. Eens in de 20 jaar mag een commissie die club kiezen, op basis van competenties en niet op basis van populariteit. 20 jaar lijkt me een goede termijn om echte reultaten te boeken in plaats van het heen en weer geslinger en geneuzel in de marge. Inspraak van het "volk" minmaal, alleen af en toe een thermometer in de kont van het volk. Wel een gekozen president eens in de 5 jaar, die beperkte zeggenschap heeft maar wel een sterke vertegenwoordiging van het land is.
Wel een volksinititiatief regeling met duidelijke regels en omvang van ondersteuning aantoonbaar. Businesscase, enz hoort daar deel van te zijn. We gaan geen kutideetjes sponsoren.

Invoer van:

* Dienstplicht, 1 maal een jaar en later nog 2 maal 6 maanden op herhaling, zowel sociaal als defensie, voor IEDEREEEN

* Open maatschappij met empathie voor vluchtelingen, maar wel onder gezag, zodra je binnenbent en over je trauma, ga je aan het werk. Desnoods in de takken van diezelfde dienstplicht, tegen een nette uitkering. We laten niemand stikken maar je moet er wel wat voor doen

* Echte seculariteit, dus ook het christelijke erfgoed mag niet in de weg staan van de politiek

* Invoer flatfee tax, waarschijnlijk de moeilijkste klus ooit, maar met 20 jaar zitting is er een hoop mogelijk

* Verbod op korte termijn politiek

* Terugdraaien van een aantal bedrijfsstructuren die op het Anglosaksische model zijn gebasseerd. De macht van de aandeelhouders is er maar met beperkingen

* Graties zorg, verwerkt in het flatfee systeem, eens in de 5 jaar herijking van de budgetten en begrotingen

* gezond verstand gaat boven alles, 10 mollen kunnnen de aanleg van een snelweg niet hinderen, maar klagen over een vliegtuig boven je hoofd wordt ook niet gehonoreerd, dan tief je maar op. Aan de andere kant wordt een serieuze overweging van bijvoorbeeld de waddenzee ten goede van het milieu beslecht.

* Introductie van het township. We polderen het ijselmeer in en als je een beweging start met een gemeengoed en daar een ministaatje (township) voor wilt beginnen, kun je daar heen met je gevolg. Wel onder de regels van de grondwet, maar verder zoek je het uit. Voorbeeld: Ruigoord, maar het kan ook een club new yuppies zijn oid.

* Met de inpoldering wordt gelijk dat enorme energie probleem opgelost door de aanleg van de centrales waarvoor al plannen bestaan

Naam van de themapartij die dit gaat trekken: PGV: Partij voor Gezond Verstand. deze partij heft zichzelf weer op du moment de technocratie gestart wordt.


Ik stem voor!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 28 september 2007 @ 14:04:40 #18
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_53543627
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 13:54 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Dat zijn VROUWEN dus ook?
[..]

Zoek het woord eens op!

Heel goed idee, scheelt ook ENORM bij de verwerking ervan!
[..]

Privaat (met budget) of onder supervisie van de staat?
[..]

Dat moet uitgezocht, heb ik geen echte mening over

Dit spreekt me serieus erg aan, maar hoe zit het dan met belasting? Moet je die als township WEL of NIET betalen?
[..]

De autonimiteit moet uitgezocht worden maar ik zou voor vergaande autonomiteit willen stemmen. Mooie van dit is dat je best practices eventueel over het hele land kan invoeren. Vrijheid voor de pioniers maar ook een mooie proeftuin voor NL

Meldt zich als eerste lid!
Ok *noteert*
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_53544505
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 13:51 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Kan ook op een andere manier he. Bijvoorbeeld door met je nieuwe 'paspoort' bij een gemeentehuis langs te gaan en op basis van je rfid chippie te stemmen op een voorstel. Het gaat er niet om dat het realistisch is, het gaat er om dat het volk *nu* geen hout te zeggen heeft, ook al is iedereen ergens tegen.
Met de handtekeningen zelf heb ik geen problemen. Mij gaat het om het giga-aantal, dat je opgehaald wil zien worden. En of mensen dan met hun handtekening of hun paspoort stemmen, is voor mij niet het belangrijkste. En als 51% op het gemeentehuis langs moet gaan voor nieuwe verkiezingen kan ik je verzekeren dat het het volk nooit tussentijdse verkiezingen zal gaan afdwingen.

Bedenk dat zo'n 80% van de stemgerechtigden voor Tweede-Kamerverkiezingen gaat stemmen. Daarvan zal er altijd nog wel een deel tevredenen overblijven en een ander deel is sowieso niet bereid om naar het gemeentehuis te gaan om een handtekening te zetten. Bovendien word je voor de parlementsverkiezingen opgeroepen en wordt er allerlei reclame gemaakt om te gaan stemmen. Ik denk echt niet dat 51% haalbaar is. Zeker niet meer nadat mensen al een aantal keer zonder gevolgen hun handtekening hebben gezet, want dat is natuurlijk ook niet goed voor de motivatie om later nog eens een handtekening te zetten.

Dat het volk nu geen hout te zeggen heeft ben ik bij benadering wel met je eens. Al geloof ik niet dat onze machthebbers veel dingen zouden kunnen doen waar daadwerkelijk iedereen tegen is, omdat ze dan ook niemand overhouden via wie ze hun macht kunnen uitoefenen.


Om zelf ook maar eens een proefballonnetje op te laten:
Bij parlementsverkiezingen moeten alle kandidaten met een eigen programma meedoen en er moet worden gestemd op kandidaten, zonder als kiezer gelijk aan hele lijsten gebonden te zijn. Dit uiteraard met behoud van evenredige vertegenwoordiging. In theorie zijn er dan bij de verkiezingen meer smaken om uit te kiezen.
pi_53544950
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 14:04 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Ok *noteert*
Ik heb zelf wel eens zitten te denken aan een simulatie model van zo'n kleine stad. En dat uit laten groeien op een niveau dat alles gemodelleerd kan worden. Van logistiek tot sociale interactie.

Als je zoiets kun inpluggen op een land, er real time data instoppen, kun je dus simuleren wat voor effecten een wet of aanpassing van een dienstregeling heeft op een samenleving.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  vrijdag 28 september 2007 @ 16:44:50 #21
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_53547811
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 14:57 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Ik heb zelf wel eens zitten te denken aan een simulatie model van zo'n kleine stad. En dat uit laten groeien op een niveau dat alles gemodelleerd kan worden. Van logistiek tot sociale interactie.

Als je zoiets kun inpluggen op een land, er real time data instoppen, kun je dus simuleren wat voor effecten een wet of aanpassing van een dienstregeling heeft op een samenleving.
Precies, een "green field", wordt in het bedrijfsleven wel meer toegepast
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_53562501
Opmerkingen over spam verwijderd.

We moeten in POL toch wat aardige ideeën kunnen opperen? Of minstens originele ?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_53562576
  • Kamer kiest (in)formateur

  • Kabinetsleden mogen de afgelopen 5 jaar niet in het parlement gezeten hebben

  • Motie van vertrouwen / goedkeuring in het leven roepen, met hoofdelijke stemming

  • Stemmen die zijn uitgebracht op een kandidaat op een hóge positie op een lijst en die 'doortellen' voor een kandidaat lager op de lijst, verliezen bij elke lagere positie de helft van de waarde.
    - Dus: lijsttrekker krijgt 1000 stemmen; 250 stemmen is genoeg voor zetel.
    -> 750 overgebleven stemmen tellen dan voor nr2 op de lijst. Nieuw: die tellen dan maar voor 375 stemmen. Stel dat op nr2 helemaal niet gestemd is dan blijven er van die 375 weer 125 over voor nr3, en die tellen daar voor 63 stemmen.
  • ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      † In Memoriam † zaterdag 29 september 2007 @ 09:40:02 #24
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_53562612
    quote:
    Op zaterdag 29 september 2007 09:22 schreef sigme het volgende:
    Opmerkingen over spam verwijderd.
    Mijn opmerking ging niet over spam.
    Carpe Libertatem
      zaterdag 29 september 2007 @ 09:47:21 #25
    38496 Perrin
    Toekomst. Made in Europe.
    pi_53562662
    Allereerst moeten de randvoorwaarden helder zijn. Wat mij betreft is er iig verbetering nodig op de volgende punten:

  • Minder korte-termijn beleid, meer lange-termijn beleid. Betere evaluatie van de resultaten van beleid.

  • Verbetering betrokkenheid burger bij besluitvorming. Op dit moment slinken politieke partijen terwijl veel burgers in politiek geinteresseerd zijn en mee kunnen en willen doen/denken. Er kan dan gevist worden uit een grotere vijver voor de bezetting van politieke posten, en er kan geput worden uit meer 'nadenkkracht' als je je slim organiseert. Gebruik internet op een slimme manier om dit te realiseren!

  • Verbetering interactie politieke leiders - ambtenarenapparaat. Het kan en mag niet zo zijn dat er ongekozen machthebbers in het ambtenarenapparaat politiek beleid frustreren. Ambtenarenapparaat moet maximaal efficient worden ingericht (weinig raamambtenaren), er moet een continu proces zijn dat dit waarborgt. Op het moment zijn bijna alle uitvoerende instanties een puinzooi, bijvoorbeeld.
  • Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')