abonnement Unibet Coolblue
pi_52644437
Sinds kort ben ik gaan fitnessen (sinds een week ), maar mijn doel is om dit serieus aan te pakken. Lekker cliché, maar ben gemotiveerd om 4x per week te gaan sporten.
Met als doel om het vetpercentage te verlagen. Gemeten in de sportschool heb ik een vetpercentage van ruim 24%. Dit is te hoog en dat wil ik verlagen met 10%. Btw, ben 1.80m en weeg 95 kilo.

De instructeur waarmee ik heb gesproken stelde het volgende voor om als trainingschema te gebruiken:

ma: 45 min. cardio + 45 min. krachttraining
di: 45 min. cardio + 45 min. krachttraining
wo. rust
do: 45 min. cardio + 45 min. krachttraining
vrij: 45 min. cardio + 45 min. krachttraining
zat: rust
zon:rust

Dit past goed bij mijn woon-werkverkeer enzo, direct uit het werk sporten en dan 's avonds (laat) warm eten.

Mijn instructeur raadde me aan om eerst drie kwartier cardio te doen en daarna krachttraining. Is dit logisch?
Is dit een goed schema om vet te verliezen en wel nog met een (klein) beetje kracht/spierbehoud?
Wat is een realistische termijn om 10% vet te verliezen? Mijn instructeur zei ongeveer een kilo per week, dus ongeveer 10 weken .
pi_52644727
Waarom schrap je niet je krachtraining, en doe alleen cardio. Je moet zowiezo eerst vet verbranden, voordat je spieren gaat zien.
pi_52644750
Die kilo per week ga je denk ik niet redden, maar verder is dit wel een aardig schema. Misschien zou je nog beter 1 uur cardio kunnen doen en maar een klein half uur krachttraining. Je gaat voor de vetverbranding, en dat gaat nog steeds het best door veel bewegen (cardio).

Zodra je dan ~10 kilo kwijt bent zou ik cardio gaan minderen (half uurtje ofzo) en meer op krachttraining gaan richten.

Veel succes! Ben benieuwd hoe je er na die 10 weken voor staat!
Stargate SG-1 en Stargate Atlantis fan.
pi_52644803
Pas je je eet patroon wel aan ?

Ideale vetpercentage is tussen de 8 en 20 % bij een man. Maar dit lijkt me wel een crash course hoe lang hou je dit vol om 4 x per week te gaan ?

Ik zou wat meer rust nemen en de krachttraining meer verdelen maandags armen , borst. Andere dagen benen en rug etc.
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:32:29 #5
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_52644837
Ik hoor altijd dat eerst krachttraining en dan cardio beter is, omdat je anders met de cardio al het glycogeen verbrandt dat je bij de krachttraining nodig hebt, maar misschien is dat alleen als je voor spieropbouw gaat?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_52644856
Zou eerst krachttraining doen en dan cardio anders ben je na je cardio al kapot en heb je echt geen zin meer.
pi_52644892
's avonds laat warm eten? Dus je hebt wat calorieën verbrand en dan om een uur of 19.00 of 20.00 weer aanvullen met eten wat je niet meer verbruikt? Op de bank zitten e.d.?

Dan ga je het niet redden.

Daarnaast, skip zoveel mogelijk de koolhydraten, eet meer eiwitten.
pi_52644899
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:28 schreef BobRooney het volgende:
Waarom schrap je niet je krachtraining, en doe alleen cardio. Je moet zowiezo eerst vet verbranden, voordat je spieren gaat zien.
onzin.

Verder is het schema op zich wel goed. Al is het voor ons natuurlijk wel beperkt. Welke oefeningen wil je gaan doen, hoe vaak en hoe zwaar bijvoorbeeld? Ga je op massa, kracht of een combinatie hier van trainen? Op zich hoef je je hier nu niet druk om te maken, want dat weten je fitnessinstructeuren wel.

Is het geen optie om lekker te gaan zwemmen, en 2x per week krachttraining te doen? Persoonlijk vind ik cardio in een sportschool zo 'steriel' en saai. En van (falantiek) zwemmen bouw je ook spieren mee op. Zwemmen is goed voor je hele lichaam

Ohw ja: misschien is het belangrijkste van allemaal nog wel je voeding!
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:35:13 #9
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_52644936
Anderhalf uur per dag .

*staart naar buikje*.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_52644947
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:32 schreef Flurry het volgende:
Ik hoor altijd dat eerst krachttraining en dan cardio beter is, omdat je anders met de cardio al het glycogeen verbrandt dat je bij de krachttraining nodig hebt, maar misschien is dat alleen als je voor spieropbouw gaat?
Je hebt gelijk. En sowieso wil je kracht training doen. Je wil immers a) geen losse huid hebben straks en b) als je spieren hebt verbrand je meer in rust.


Maar idd wat eeder genoemd is is wel waar... je moet een goed voedingsschema/patroon hebben, anders schiet je er niks mee op.
Have fun...
pi_52644965
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:32 schreef Flurry het volgende:
Ik hoor altijd dat eerst krachttraining en dan cardio beter is, omdat je anders met de cardio al het glycogeen verbrandt dat je bij de krachttraining nodig hebt, maar misschien is dat alleen als je voor spieropbouw gaat?
Je glycogeen is niet op na 45 minuten. Het maakt in dit geval dus niet veel uit. Cardio als eerste zou iets beter zijn, want dan zijn je spieren warm voordat je ze een 'optater' gaat geven met de krachttraining.
pi_52644971
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:34 schreef Logitik het volgende:

[..]

onzin.
Leg dan ook ff uit waarom
pi_52644999
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:17 schreef witte_fantasie het volgende:
Sinds kort ben ik gaan fitnessen (sinds een week ), maar mijn doel is om dit serieus aan te pakken. Lekker cliché, maar ben gemotiveerd om 4x per week te gaan sporten.
Met als doel om het vetpercentage te verlagen. Gemeten in de sportschool heb ik een vetpercentage van ruim 24%. Dit is te hoog en dat wil ik verlagen met 10%. Btw, ben 1.80m en weeg 95 kilo.

De instructeur waarmee ik heb gesproken stelde het volgende voor om als trainingschema te gebruiken:

ma: 45 min. cardio + 45 min. krachttraining
di: 45 min. cardio + 45 min. krachttraining
wo. rust
do: 45 min. cardio + 45 min. krachttraining
vrij: 45 min. cardio + 45 min. krachttraining
zat: rust
zon:rust

Dit past goed bij mijn woon-werkverkeer enzo, direct uit het werk sporten en dan 's avonds (laat) warm eten.

Mijn instructeur raadde me aan om eerst drie kwartier cardio te doen en daarna krachttraining. Is dit logisch?
Is dit een goed schema om vet te verliezen en wel nog met een (klein) beetje kracht/spierbehoud?
Wat is een realistische termijn om 10% vet te verliezen? Mijn instructeur zei ongeveer een kilo per week, dus ongeveer 10 weken .

Je eet elke dag dus moet je ook trainen elke dag, vandaag ook weer eff fitnessen.

Zou me overigens ook goed staan wat af te vallen. Wil ook 10 kilo kwijt.
Being happy doesn't mean that everything is perfect. It means that you have decided to look beyond the imperfections
pi_52645056
Beter heb je een gebalanceerd voedingsschema gecombineerd met cadio in plaats van "alleen cardio".

Krachttraining NIET droppen.
pi_52645068
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:36 schreef BobRooney het volgende:

[..]

Leg dan ook ff uit waarom
Ten eerste omdat je met krachttraining ook vet verbrand. En ten tweede omdat er niks mis mee is om spieren te kweken terwijl je afvalt. Zo zie je sneller resultaat en is de kans dat hij dit doorzet groter. En ten derde, echt dik is hij niet, dus die spieren zie je echt wel! Zeker tegen de tijd als ze uberhaupt beginnen met groeien. Ik ga er van uit dat hij na 2 a 3 maanden al wel afgevallen is
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:40:32 #16
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_52645093
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:36 schreef Logitik het volgende:

[..]

Je glycogeen is niet op na 45 minuten. Het maakt in dit geval dus niet veel uit. Cardio als eerste zou iets beter zijn, want dan zijn je spieren warm voordat je ze een 'optater' gaat geven met de krachttraining.
Dat is niet iedereen met je eens:
http://www.slank-en-sterk.nl/cardio.html
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_52645140
Die cardio, in welke zone moet je dan gaan zitten? Ik neem aan niet in je hoge toch (ik zou dat tenminste niet echt trekken).

Moet wel zeggen dat ik dit er behoorlijk ambitieus vind uitzien, let op je lijf als je pas net bezig bent met sporten!

Mijn ervaring is dat 1 kg per week best te halen is als je inderdaad iets te verliezen hebt maar dan wel in combinatie met een verandering in mijn eetpatroon (bv. stoppen met zoete troep en chips).
pi_52645145
De krachttraining wil ik inderdaad gaan spreiden, dus niet elke training hetzelfde.

Mijn eetpatroon ben ik al aan het aanpassen, de snoep, koek, taart en al dat soort ongein ben ik gestopt te eten. Ik zal af en toe (1x per week?) nog wel zondigen, maar dat mag geen naam krijgen denk ik.

Het is niet de bedoeling een crash course te doen ofzo (weinig kcal), maar gezond af te vallen. Vier keer per week ga ik echt wel volhouden hoor, ben super gemotiveerd.

Het gaat mij nu niet om spieren te gaan zien, dat komt later wel... Maar ik lees overal (en m'n instructeur zei dat ook), dat je wel nog krachttraining moet blijven doen, anders zak je in elkaar of raakt je lichaam uit verhouding.

Hoelang denken jullie dat nodig is om met 4x per week te trainen 10% vet te verliezen?

thnx for the replies so far.
pi_52645166
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:39 schreef Logitik het volgende:

[..]

Ten eerste omdat je met krachttraining ook vet verbrand. En ten tweede omdat er niks mis mee is om spieren te kweken terwijl je afvalt. Zo zie je sneller resultaat en is de kans dat hij dit doorzet groter. En ten derde, echt dik is hij niet, dus die spieren zie je echt wel! Zeker tegen de tijd als ze uberhaupt beginnen met groeien. Ik ga er van uit dat hij na 2 a 3 maanden al wel afgevallen is
Om spieren te kweken moet je meer calorieën innemen dan dat je verbruikt. Een kilo schone spiermassa staat aan 7000 Kcal meer eten over een geleidelijke periode.

Hoe kan ik dan in jouw theorie afvallen en toch spieren kweken?

  vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:44:01 #20
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_52645188
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:39 schreef Logitik het volgende:

[..]

Ten eerste omdat je met krachttraining ook vet verbrand. En ten tweede omdat er niks mis mee is om spieren te kweken terwijl je afvalt. Zo zie je sneller resultaat en is de kans dat hij dit doorzet groter. En ten derde, echt dik is hij niet, dus die spieren zie je echt wel! Zeker tegen de tijd als ze uberhaupt beginnen met groeien. Ik ga er van uit dat hij na 2 a 3 maanden al wel afgevallen is
Spieren kweken terwijl je afvalt is erg lastig. Je lichaam is of aan het opbouwen of aan het afbreken: als je vet verbrandt, dan verbrand je ook spieren. Als je spieren opbouwt, dan sla je ook vet op.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_52645219
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:43 schreef Devlinsect het volgende:

[..]

Om spieren te kweken moet je meer calorieën innemen dan dat je verbruikt. Een kilo schone spiermassa staat aan 7000 Kcal meer eten over een geleidelijke periode.

Hoe kan ik dan in jouw theorie afvallen en toch spieren kweken?

Ik bedoel eigenlijk: vet afvallen, en spieren aan komen
pi_52645233
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:42 schreef witte_fantasie het volgende:
Hoelang denken jullie dat nodig is om met 4x per week te trainen 10% vet te verliezen?

thnx for the replies so far.
Hangt dus af van je cardio (na een half uur cardio ga je pas vet verbranden) en je eet patroon.

Is dus moeilijk te zeggen.
pi_52645258
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:39 schreef Logitik het volgende:

[..]

Ten eerste omdat je met krachttraining ook vet verbrand. En ten tweede omdat er niks mis mee is om spieren te kweken terwijl je afvalt. Zo zie je sneller resultaat en is de kans dat hij dit doorzet groter. En ten derde, echt dik is hij niet, dus die spieren zie je echt wel! Zeker tegen de tijd als ze uberhaupt beginnen met groeien. Ik ga er van uit dat hij na 2 a 3 maanden al wel afgevallen is
1.80m en 95 kilo niet dik hmm ben je dom ofzo haha
Being happy doesn't mean that everything is perfect. It means that you have decided to look beyond the imperfections
pi_52645260
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:45 schreef Logitik het volgende:

[..]

Ik bedoel eigenlijk: vet afvallen, en spieren aan komen
Dan blijft mijn vraag staan. Je kan niet of nauwelijks vet verliezen en toch kilo's spiermassa kweken.

Het is het één of ander. (bulken of cutten)
  vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:47:41 #25
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_52645298
quote:
Op vrijdag 24 augustus 2007 11:46 schreef Devlinsect het volgende:

[..]

Dan blijft mijn vraag staan. Je kan niet of nauwelijks vet verliezen en toch kilo's spiermassa kweken.

Het is het één of ander. (bulken of cutten)
Dat is correct
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')