abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 23 augustus 2007 @ 16:46:57 #1
86793 wwwer
The one and only
pi_52625745
Ik ben op zoek naar iemand die thuis is in de regelgeving met betrekking tot de btw vrijstelling van een kleine onderneming van de belasting dienst. inclusief het aanvragen van de geldende vrijstellingen.

Op de site van de belasting dienst kan ik veel vinden. maar blijf met een heel aantal vragen zitten.

Aangezien ze lastig te stellen zijn op een openbaar forum ben ik op zoek naar iemand die mij op MSN dan wel per E-mail kan helpen met het opzetten van deze constructie zodat ik dit kan inzetten voor mijn Webhosting.

graag een PM o.i.d. wie echt op de hoogte is van deze regeling en de omgang
dankje!
Graaauuww?
  donderdag 23 augustus 2007 @ 17:27:28 #2
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_52626892
Eh, volgens mij is de bedoeling van een openbaar forum dat je informatie e.d. deelt met elkaar. Jouw vragen, en dus de antwoorden die hierop komen kunnen een hoop mensen helpen die eventueel met dezelfde vragen zitten. Het lijkt mij dus beter dat je je vragen hier stelt ipv alles via mail of PM te doen. Anders kun je beter een belastingadviseur of accountant consulteren.
pi_52626924
gewoon gelijk gaan betalen is heel wat slimmer als vrijstelling aanvragen, want betalen moet je toch.
dus waarom je schuld nog hoger op laten lopen, en het later bijvoorbeeld niet kunnen betalen.
geen ondertitel mogelijk I.V.M. technische storing.
pi_52627073
bel je even met de belastingtelefoon

verder wijst het zich vanzelf als je aangifte gaat doen hoor, maar die vrijstelling krijg je dus alleen als je ook voldoende investeerd in je bedrijf!
pi_52627148
Ik heb onlangs hier ook informatie over opgezocht.

De basis is iig dat als je minder dan 1345,- euro hoeft te betalen dat je dan dit niet hoeft te doen. Tussen de 1883,- hoeft te betalen dat je een vermindering krijgt.

De vrijstelling voor btw en de bijbehorende administratie kan je aanvragen. Hier zitten dan ook weer wat voorwaarden aan.

* U betaalt, na aftrek van de voorbelasting, in een jaar ¤ 1.883 of minder btw.
* U heeft een eenmanszaak of u maakt deel uit van een samenwerkingsverband, zo als een maatschap of vennootschap onder firma. Bij een samenwerkingsverband geldt dat de deelnemers geen rechtspersonen mogen zijn.
* U voldoet aan uw administratieve verplichtingen voor de btw, zoals het regelmatig boeken van de ontvangsten en het bewaren van uw facturen.

http://www.belastingdiens(...)btw-07.html#P74_7167

Dit kan je na het eerste jaar doen als je ze ervan overtuigen dat dit zo is met behulp van de administratie die je hebt van het voorgaande jaar. Als de ontheffing wordt toegekend mag je daarna geen btw meer rekenen. Ook heeft het als nadeel dat je als je meer aftrekposten hebt dan je moet betalen aan omzetbelasting je dit niet terug kan krijgen.

Dit is zo'n beetje de samenvatting wat ik heb geleerd van de website en toen ik bij de belastingdienst was langs geweest om wat vragen te stellen.

Maar wat voor vragen had je precies? want anders weet ik ook niet of ik ze kan beantwoorden of niet.

pi_52627206
Voor dat soort dingen heb je een boekhouder die dat uitzoekt
  donderdag 23 augustus 2007 @ 19:15:09 #7
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_52629229
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 16:46 schreef wwwer het volgende:
Ik ben op zoek naar iemand die thuis is in de regelgeving met betrekking tot de btw vrijstelling van een kleine onderneming van de belasting dienst. inclusief het aanvragen van de geldende vrijstellingen.

Op de site van de belasting dienst kan ik veel vinden. maar blijf met een heel aantal vragen zitten.

Aangezien ze lastig te stellen zijn op een openbaar forum ben ik op zoek naar iemand die mij op MSN dan wel per E-mail kan helpen met het opzetten van deze constructie zodat ik dit kan inzetten voor mijn Webhosting.

graag een PM o.i.d. wie echt op de hoogte is van deze regeling en de omgang
dankje!
Bedoel je de KOR (kleine ondernemersregeling) of vrijstelling wegens vrijgestelde prestaties?
De KOR staat vermeld op de site van de belastingdienst (zie ook de post van FrankWestmijze). Net als de prestaties die zijn vrijgesteld voor de omzetbelasting.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_52632101
Aangezien het om webhosting gaat neem ik aan dat TS op de KOR doelt.

Bij de KOR blijf je m.i. altijd BTW in rekening brengen, pas aan het eind van een boekjaar is te zien of je al dan geen gebruik mag maken van de aftrek. Wanneer je (bijna) zeker weet dat je onder de grens blijft, kun je wel een vermindering op je aangiftes invullen (als je per maand dan wel kwartaal aangifte doet).
  donderdag 23 augustus 2007 @ 21:20:49 #9
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_52632504
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 21:08 schreef Serinde het volgende:
Aangezien het om webhosting gaat neem ik aan dat TS op de KOR doelt.

<knip>
Ik vraag voor alle zekerheid maar even omdat de KOR (m.i.) duidelijk staat vermeld op de site van de belastingdienst. (Al vraag ik me af waar TS blijft met antwoorden,...)

Voor het toepassen van de KOR moet je gewoon BTW vermelden op je facturen. Je krijgt inderdaad alleen een 'korting' als je op jaarbasis voldoet aan de voorwaarden. Als je er recht op hebt, kun je dit vermelden op je periodieke aangiften.
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 07:11:20 #10
86793 wwwer
The one and only
pi_52669713
sorry voor mijn late antwoord was nogal druk.

ik zal een aantal vragen hier stellen

- Hoe zit het met prive opnamen vanaf de zakelijke rekening? kan ik ongestoord geld er af halen? dien ik hier dan in eens inkomsten belasting over te gaan betalen?

-hoe zit het met btw vrij aankopen? de facturen van de servers en domeinen kan ik opvoeren, maar bijvoorbeeld een nieuwe PC of Kantoor artikelen kan ik die onbeperkt opvoeren?

ik ga ook zeker met een boekhouder om tafel, maar wil eerst meer zelf weten

bedankt vast voor het meedenken
Graaauuww?
pi_52669717
Aangezien mijn eigen nieuwe site plots goed is voor 100K hits per dag houd ik dit topic even in de gaten. Ik wil ook een eenmanszaakje beginnen en kan deze info goed gebruiken.

Dat was de lange uitleg voor een schaamteloze TVP
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 10:41:28 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_52670825
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 07:11 schreef wwwer het volgende:
sorry voor mijn late antwoord was nogal druk.

ik zal een aantal vragen hier stellen

- Hoe zit het met prive opnamen vanaf de zakelijke rekening? kan ik ongestoord geld er af halen? dien ik hier dan in eens inkomsten belasting over te gaan betalen?
Je betaalt belasting over de winst die je maakt. Dat is dus het saldo van de omzet minus de kosten (excl. BTW) (en minus eventuele fiscale faciliteiten). Of je deze winst 'uit de zaak haalt' of geheel of gedeeltelijk laat zitten, maakt niet uit. De opnames an sich zijn niet belast. Wel kun je fiscale faciliteiten mislopen als je eigen vermogen/kapitaal te laag wordt. Maar da's een andere vraag/antwoord.
quote:
-hoe zit het met btw vrij aankopen? de facturen van de servers en domeinen kan ik opvoeren, maar bijvoorbeeld een nieuwe PC of Kantoor artikelen kan ik die onbeperkt opvoeren?
Je kunt niets onbeperkt opvoeren. Het moet aantoonbaar zakelijk zijn. Als jij dus voor 1.000 euro kantoorbenodigdheden opvoert zul je die moeten onderbouwen.
Even voor de duidelijkheid: de aankopen zijn niet vrij van BTW. Je kunt de betaalde BTW terugvragen op je aangifte omzetbelasting.
quote:
ik ga ook zeker met een boekhouder om tafel, maar wil eerst meer zelf weten

bedankt vast voor het meedenken
Zorg ervoor dat je een boekhouder neemt die ook rekening houdt met enige fiscale aspecten. Het inkloppen van de facturen wordt vaak niet het meeste geld voor de ondernemer mee verdiend.
pi_52672585
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 21:08 schreef Serinde het volgende:
Bij de KOR blijf je m.i. altijd BTW in rekening brengen, pas aan het eind van een boekjaar is te zien of je al dan geen gebruik mag maken van de aftrek. Wanneer je (bijna) zeker weet dat je onder de grens blijft, kun je wel een vermindering op je aangiftes invullen (als je per maand dan wel kwartaal aangifte doet).
Klopt. Met de aantekening dat dit soort kleine bedrijfjes die binnen de KOR vallen vaak een jaaraangifte OB krijgen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 14:27:43 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_52674781
Sinds de invoering van de electronische aangifte, is de jaaraangifte voorbehouden aan een aantal uitzonderingen (bijv. in de scheepvaart en landbouw).
Normale ondernemers krijgen in het begin een kwartaalaangifte welke kan worden gewijzigd in een maandaangifte.
quote:
Uw laatste aangifte omzetbelasting van het jaar
De laatste aangifte omzetbelasting van het jaar is de aangifte over het 4e kwartaal of de aangifte over de maand december. Hierop moet u een aantal afrekeningen opnemen over het afgelopen kalenderjaar: uw privégebruik van de auto van de zaak, van gas, water en elektra en de btw over uw interne diensten. Mogelijk kunt u de voorbelasting op goederen of diensten voor uw onderneming niet helemaal aftrekken, omdat u ze gedeeltelijk voor vrijgestelde doeleinden heeft gebruikt of gedeeltelijk voor privédoeleinden. In dat geval moet u het bedrag van de voorbelasting opnieuw berekenen. Ook corrigeert u de voorbelasting die u heeft afgetrokken bij de aanschaf van relatiegeschenken en andere giften en voorzieningen voor uw personeel, zoals de personeelscatering. Ten slotte neemt u de (definitieve) vermindering als gevolg van de kleineondernemersregeling op in de laatste aangifte van het jaar.
pi_52675271
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 14:27 schreef ManAtWork het volgende:
Sinds de invoering van de electronische aangifte, is de jaaraangifte voorbehouden aan een aantal uitzonderingen (bijv. in de scheepvaart en landbouw).
Bron?
* r_one heeft al jaaaaren een (inmiddels electronische) jaaraangifte OB voor zijn IT eenmanszaak
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 15:19:46 #16
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_52675737
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 10:41 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je betaalt belasting over de winst die je maakt. Dat is dus het saldo van de omzet minus de kosten (excl. BTW) (en minus eventuele fiscale faciliteiten). Of je deze winst 'uit de zaak haalt' of geheel of gedeeltelijk laat zitten, maakt niet uit. De opnames an sich zijn niet belast. Wel kun je fiscale faciliteiten mislopen als je eigen vermogen/kapitaal te laag wordt. Maar da's een andere vraag/antwoord.
[..]

Je kunt niets onbeperkt opvoeren. Het moet aantoonbaar zakelijk zijn. Als jij dus voor 1.000 euro kantoorbenodigdheden opvoert zul je die moeten onderbouwen.
Even voor de duidelijkheid: de aankopen zijn niet vrij van BTW. Je kunt de betaalde BTW terugvragen op je aangifte omzetbelasting.
[..]

Zorg ervoor dat je een boekhouder neemt die ook rekening houdt met enige fiscale aspecten. Het inkloppen van de facturen wordt vaak niet het meeste geld voor de ondernemer mee verdiend.
Aanvullend: als je gebruik gaat maken van de KOR kan je dus geen BTW terugvragen.
en opnames van de zakelijke balans vallen allen onder prive onttrekkingen, dit staat los van omzetbelasting maar valt onder inkomstenbelasting.
/-=]
|o-0
~~~`
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:03:51 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_52676567
Fout en fout.

Om de KOR te kunnen toepassen, moet je eerst vaststellen wat de afdracht is. Dus je bepaald je normale afdracht op de omzet en de aftrek van de voorbelasting. Daarna kun je de regels van de KOR toepassen. Je vraagt dus wel degelijk de BTW op de kostenfacturen terug. Nog beter zelfs: je vraagt je voorbelasting terug en krijgt (een deel van) de af te dragen BTW terug.

De opnames vallen niet onder de inkomstenbelasting. Deze staan daar helemaal los van. Het is de winst die belast is.
Dus: je winst is 100.000 euro en je opnames zijn 40.000 euro dan is de 100.000 euro belast, niet de 40.000 euro.

[ Bericht 10% gewijzigd door ManAtWork op 25-08-2007 16:09:29 ]
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:07:07 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_52676629
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 14:55 schreef r_one het volgende:

[..]

Bron?
* r_one heeft al jaaaaren een (inmiddels electronische) jaaraangifte OB voor zijn IT eenmanszaak
Bij de invoering van de electronische aangifte zijn de oude aangiftetermijnen gehandhaafd.
Ik heb het ook over nieuwe ondernemers.
(Ik heb de correspondentie van de fiscus niet meer bij de hand. Heb ik bij mijn ex-werkgever moeten achterlaten.)
  zondag 26 augustus 2007 @ 08:53:17 #19
86793 wwwer
The one and only
pi_52692527
dank dank voor de antwoorden

wat zullen de kosten zijn van het aanvragen van een KVK Nummer en een BTW nummer voor een eenmanszaakje geen BV.

wat moet ik rekenen als ik een boekhouder in de arm zou nemen? immers een KOR krijg je met weinig omzet dus weinig zin om meer kosten aan een boekhouder te maken dan ik over zal houden met de KOR regeling...
Graaauuww?
  zondag 26 augustus 2007 @ 09:39:08 #20
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_52692726
Kosten voor het inschrijven bij de KvK is een paar tientjes. En de jaarlijkse bijdrage zoals te vinden op www.kvk.nl.
Het BTW-nummer krijg je gratis van de belastingdienst. Even het formulier 'startende ondernemer' downloaden en invullen en ze sturen je een grote blauwe enveloppe met de benodigde info. (waarschijnlijk wordt het je sofinummer gevolgd door B.01)

Tsja, boekhouders heb je in alle soorten en maten. Zoals eerder gezegd: zorg wel dat je iemand neemt die niet alleen naar je BTW aangifte kijkt maar die ook rekening houdt met de jaarrekening, fiscale faciliteiten en die je hebt met eventuele aanslagen en correspondentie (van bijv. de fiscus).
En dan geldt (helaas) ook in de dienstverlening: goed werk moet goed betaald worden.

(Maar met 1.800 euro (de KOR-bonus) moet je denk ik een eind kunnen komen. )
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:57:56 #21
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_52842636
quote:
Op zaterdag 25 augustus 2007 16:03 schreef ManAtWork het volgende:
Fout en fout.

Om de KOR te kunnen toepassen, moet je eerst vaststellen wat de afdracht is. Dus je bepaald je normale afdracht op de omzet en de aftrek van de voorbelasting. Daarna kun je de regels van de KOR toepassen. Je vraagt dus wel degelijk de BTW op de kostenfacturen terug. Nog beter zelfs: je vraagt je voorbelasting terug en krijgt (een deel van) de af te dragen BTW terug.

De opnames vallen niet onder de inkomstenbelasting. Deze staan daar helemaal los van. Het is de winst die belast is.
Dus: je winst is 100.000 euro en je opnames zijn 40.000 euro dan is de 100.000 euro belast, niet de 40.000 euro.
Met geen BTW terugvragen bedoel ik dat je geen teruggaaf kan krijgen, je kan de KOR niet toepassen en toch btw terugkrijgen als in een teruggaafbeschikking. Ik heb het niet over een verrekening van de voorbelasting met het te betalen bedrag.
Kwestie van interpretatie.
En prive onttrekkingen / opnames vallen onder de inkomstenbelastingsfeer (zo beter verwoord??)
Dat wil zeggen je verwerkt het in de aangifte inkomstenbelasting, PRIVE ONTTREKKINGEN. Of wil je beweren dat je vrij ondernemingsvermogen kan omzetten naar prive vermogen zonder er iets van aan te geven? Dat is namelijk niet zo.
Daarnaast kan het zeker wel financiele gevolgen hebben, bijvoorbeeld bijtelling voor prive gebruik van de auto. (nee, niet van de werknemer, er is ook een variant van ondernemer die zijn zakelijke auto voor prive doeleinden gebruikt)

Beetje beter opletten volgende keer...

TIP voor TS:
Neem geen accountant in dienst voor de BTW aangifte ivm KOR.
Lees de brochure 'vermindering BTW voor kleine ondernemers' oid goed door en vul het op de aangifte in. OB aangifte is een vrij makkelijke aangifte, gebeurt over het algemeen niet zoveel door accountants. Winstaangifte, loonheffing of VPB is vaak wel iets waar ze voor worden ingeschakelt en ook complexer is.
/-=]
|o-0
~~~`
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 15:35:26 #22
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_52843708
Ik heb een heel klein (vast erg dom) vraagje wat behoorlijk heeft te maken met dit topic. Ik zit ook langzaamaan eraan te denken om voor mezelf te beginnen. Ik heb de brochure 'vermindering van BTW voor kleine ondernemers' doorgelezen en 1 puntje bracht mij onduidelijkheid:

'u mag geen factuur met BTW uitreiken als ondernemers u daarom vragen'

Wat betekend dat precies? Dat je het BTW gedeelte (de 19%) er niet bij mag zetten? Kan de klant dan wel BTW terug vragen dan?
Drugs are good mkay?
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 18:13:18 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_52848202
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 14:57 schreef DeWaasheid het volgende:

[..]

Met geen BTW terugvragen bedoel ik dat je geen teruggaaf kan krijgen, je kan de KOR niet toepassen en toch btw terugkrijgen als in een teruggaafbeschikking. Ik heb het niet over een verrekening van de voorbelasting met het te betalen bedrag.
Kwestie van interpretatie.
... of een kwestie van juist verwoorden.
quote:
En prive onttrekkingen / opnames vallen onder de inkomstenbelastingsfeer (zo beter verwoord??)
Dat wil zeggen je verwerkt het in de aangifte inkomstenbelasting, PRIVE ONTTREKKINGEN. Of wil je beweren dat je vrij ondernemingsvermogen kan omzetten naar prive vermogen zonder er iets van aan te geven? Dat is namelijk niet zo.
Nogmaals: de priveonttrekkingen worden niet belast. Dat ze in je aangifte (jaarrekening) worden vermeld is het gevolg van boekhouden. Nog sterker: ik maak winst in mijn onderneming maar neem niets op. Sterker nog: ik betaal privé ook zakelijke kosten en doe dus stortingen in mijn onderneming. Toch blijft de winst belast en zijn de stortingen niet aftrekbaar in de IB.
quote:
Daarnaast kan het zeker wel financiele gevolgen hebben, bijvoorbeeld bijtelling voor prive gebruik van de auto. (nee, niet van de werknemer, er is ook een variant van ondernemer die zijn zakelijke auto voor prive doeleinden gebruikt)

Beetje beter opletten volgende keer...
De laatste opmerking snap ik niet, want de wijze waarop jij het verwoordt is het verwarrend.
quote:
TIP voor TS:
Neem geen accountant in dienst voor de BTW aangifte ivm KOR.
Lees de brochure 'vermindering BTW voor kleine ondernemers' oid goed door en vul het op de aangifte in. OB aangifte is een vrij makkelijke aangifte, gebeurt over het algemeen niet zoveel door accountants. Winstaangifte, loonheffing of VPB is vaak wel iets waar ze voor worden ingeschakelt en ook complexer is.
Deze tip onderschrijf ik. Met als aantekening dat een accountant niet noodzakelijk (verplicht) is. Met een goede boekhouder/fiscalist kom je ook een eind.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 18:17:45 #24
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_52848325
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 15:35 schreef Party_P het volgende:
Ik heb een heel klein (vast erg dom) vraagje wat behoorlijk heeft te maken met dit topic. Ik zit ook langzaamaan eraan te denken om voor mezelf te beginnen. Ik heb de brochure 'vermindering van BTW voor kleine ondernemers' doorgelezen en 1 puntje bracht mij onduidelijkheid:

'u mag geen factuur met BTW uitreiken als ondernemers u daarom vragen'

Wat betekend dat precies? Dat je het BTW gedeelte (de 19%) er niet bij mag zetten? Kan de klant dan wel BTW terug vragen dan?
Voor de duidelijkheid: dit geldt alleen als je ontheffing hebt gevraagd en gekregen om geen administratie bij te houden.
En ja, je mag geen BTW op je facturen vermelden. En dus mag/kan de klant dus geen BTW terugvragen (het wordt immers niet aangegeven/afgedragen).
pi_52861996
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 18:13 schreef ManAtWork het volgende:

Deze tip onderschrijf ik. Met als aantekening dat een accountant niet noodzakelijk (verplicht) is. Met een goede boekhouder/fiscalist kom je ook een eind.
In je eentje kom je ook een eind. Als je van het bestaan van de kleine ondernemersregeling op de hoogte bent, dan heb je volgens mij de belangrijkste stap al gedaan. Zelfs ik heb de aangifte van mijn omzetbelasting zelf gedaan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 1 september 2007 @ 10:35:53 #26
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_52862946
Uiteraard is een slimme ondernemer/onderneemster het goedkoopst.
En echt moeilijk is het inderdaad niet. Gewoon het rekensommetje volgen.
  zondag 16 september 2007 @ 11:54:58 #27
86793 wwwer
The one and only
pi_53214883
tis wel even geleden, maar iedereen bedankt voor de adviezen.

Inmiddels is er een boekhoud kantoor in de arm genomen.
en is de KVK inschrijving binnen.
Belasting papieren zijn onderweg

Nu hard op zoek naar nieuwe hosting klanten!

Maar nogmaals bedankt!
Graaauuww?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')