Als het een keramische steen is vormt deze zelf een poeltje, bij een watersteen (je hebt het over korrel 8000 dus zal her er zo een zijn) moet er weinig water op liggen en moet je een nagura eerst over de steen halen. Anders gaat je steen heel snel naar de filistijnen. Bij een aantal van de waterstenen wordt deze meegelevert bij andere moet je deze aprt kopen. Kost een paar euro, een fractie van de prijs van de wetsteen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:38 schreef Archont het volgende:
Ik moet bekennen dat we dat wetten in onze atelier niet doen, toch niet met poeder. Ga wel tot een steen met korrel 8000, maar dan met water. Bijtels en schaafmessen komen daar wel scherp genoeg uit maar kan me voorstellen dat ze langer goed blijven als ze zo speciaal gewet worden.
Ja die heb ik wel. Ik zal mijn schraapstaal morgen ook eens opnieuw slijpen en aanzetten. Wat lastig om zonder fotos te laten zien.quote:Tof om deze info eens te lezen te krijgen.
btw, heb je geen truukje om een schraapstaal van een goede braam te voorzien??
is idd watersteen, een uit Japan (besteld via katalogus van Dick gmbh.) Zat geen poeder bij, zal ik dan toch eens naar informeren. Maar nu is het toch vakantiequote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:44 schreef tnimble het volgende:
[..]
Als het een keramische steen is vormt deze zelf een poeltje, bij een watersteen (je hebt het over korrel 8000 dus zal her er zo een zijn) moet er weinig water op liggen en moet je een nagura eerst over de steen halen. Anders gaat je steen heel snel naar de filistijnen. Bij een aantal van de waterstenen wordt deze meegelevert bij andere moet je deze aprt kopen. Kost een paar euro, een fractie van de prijs van de wetsteen.
[..]
Ja die heb ik wel. Ik zal mijn schraapstaal morgen ook eens opnieuw slijpen en aanzetten. Wat lastig om zonder fotos te laten zien.
Het poeder voor de meeste systemen zit in een wasklont of in een gepoerst steentje. voor een watersteen b.v. dezequote:Op woensdag 8 augustus 2007 23:52 schreef Archont het volgende:
[..]
is idd watersteen, een uit Japan (besteld via katalogus van Dick gmbh.) Zat geen poeder bij, zal ik dan toch eens naar informeren. Maar nu is het toch vakantieschool begint pas eind september
Natuurlijk de natuur en scheikunde lessen op shcool waardoor je een beetje een idee hebt van sommige stoffen en het nodige weet over de processen als koken en elektrolyse. Verder veel heel veel lezen en zoeken en alle recepten die je tegen komt bewaren voor als je die een keer nodig hebt. Vooral op amirikaanse sites en ook wel britse sites is veel te vinden. De informati en de chemicalien is in Nederland slecht aan te komen. Maar met wat speurwerk ook te vinden op de informatie na dan. Wat ook opvalt op Nederlandse sites is dat als er om b.v. vernikkelen gevraagt wordt en vrij snel iemand reageert die zegt dat hij dat voor zijn beroep doet en het thuis absoluut onmogelijk uit te voeren en en zeer gevaarlijk is.Anderen zeggen weer dat het kan als je maar de juiste spullen hebt maar willen niet zeggen welke dat zijn. Bij verf recepten enzo geldt eigenlijk het zelfde. Dat is in het bitenland (vooral America) dus heel anders en kun je de informatie en de spullen spreekwoordelijk bijna op elke hoek van de straat krijgen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2007 23:12 schreef kingofcool het volgende:
Hoop werk.......maar het resultaat mag er zijn.![]()
Ziet er zeer netjes uit.![]()
Waar haal je al die chemie kennis vandaan???
Enig idee waar dat verschil in mentaliteit vandaan komt ? Brood behoud ?quote:Op zaterdag 11 augustus 2007 10:47 schreef tnimble het volgende:
[..]
Natuurlijk de natuur en scheikunde lessen op shcool waardoor je een beetje een idee hebt van sommige stoffen en het nodige weet over de processen als koken en elektrolyse. Verder veel heel veel lezen en zoeken en alle recepten die je tegen komt bewaren voor als je die een keer nodig hebt. Vooral op amirikaanse sites en ook wel britse sites is veel te vinden. De informati en de chemicalien is in Nederland slecht aan te komen. Maar met wat speurwerk ook te vinden op de informatie na dan. Wat ook opvalt op Nederlandse sites is dat als er om b.v. vernikkelen gevraagt wordt en vrij snel iemand reageert die zegt dat hij dat voor zijn beroep doet en het thuis absoluut onmogelijk uit te voeren en en zeer gevaarlijk is.Anderen zeggen weer dat het kan als je maar de juiste spullen hebt maar willen niet zeggen welke dat zijn. Bij verf recepten enzo geldt eigenlijk het zelfde. Dat is in het bitenland (vooral America) dus heel anders en kun je de informatie en de spullen spreekwoordelijk bijna op elke hoek van de straat krijgen.
Ja eh, ...eigenlijk ehh nietquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 19:34 schreef densmee het volgende:
beste tnimble ik ben benieuwd hoe je houtdraai beitels slijpt dus gutsen enz.
De Tormek kost rond de 400 a 450 euro, de JET kost rond de 350 a 400 euro. Per soort beitel komt daar een hulpstuk bij deze kosten rond de 15 a 20 euro met enkele wat duurder ron de 50 euro. De hulpstukken van bijde merken zijn onderling uitwisselbaar.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 20:28 schreef TheThirdMark het volgende:
Sjemig wat een apparaat. Wat kost dat
?
quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 20:30 schreef sybsyb het volgende:
tnimble
hoe groot wordt die nieuwe schuur ook alweer![]()
10m2 lijkt me nu al te klein .
dan laat ik het wel doenquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 20:40 schreef tnimble het volgende:
[..]
De Tormek kost rond de 400 a 450 euro, de JET kost rond de 350 a 400 euro. Per soort beitel komt daar een hulpstuk bij deze kosten rond de 15 a 20 euro met enkele wat duurder ron de 50 euro. De hulpstukken van bijde merken zijn onderling uitwisselbaar.
Maar de prijzen zijn best wel hoog.Te hoog als je alleen rechte bijtels slijpt. Die kun je perfect op de hand doen, kost ongeveer de helft en gaat vaak nog sneller ook!
:y Ik heb hier ook een paar wat goedkopere stenen liggen die hol en bol gemaakt zijn. Maar toch blijft het aanrommelen. vooral voor de slijpingen als een vingernagel slijp vorm.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 20:49 schreef Archont het volgende:
Je kan natuurlijk ook je slijpstenen zelf een ronding geven. Is toch wat bij ons op de atelier gebeurd. Wss is dit helemaal niet de goede methode, maar het lukt. hebben een tweetal tormeks staan, een met een nog vlakke schijf, en dan een schijf met uithollingen.
Als je ze vaak gebruikt wordt dat ook erg duur en je bent ze steeds kwijt. Nooitgedacht zijn ook van werktuigstaal dat een lagere standtijd heeft = vaker slijpen. Wel hele goede beitels en gutsel. Zijn ook veel scherper te krijgen dan een HSS beitel of guts!quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 20:51 schreef densmee het volgende:
[..]
dan laat ik het wel doen
want ik heb een 30 tal nooitgedacht beitels gutsen und so weiter gekregen
en die zijn behandeld met een haakse slijper![]()
![]()
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |