abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52214401
Wat een verhaal weer
pi_52214494
Ik moet bekennen dat we dat wetten in onze atelier niet doen, toch niet met poeder. Ga wel tot een steen met korrel 8000, maar dan met water. Bijtels en schaafmessen komen daar wel scherp genoeg uit maar kan me voorstellen dat ze langer goed blijven als ze zo speciaal gewet worden.

Tof om deze info eens te lezen te krijgen.

btw, heb je geen truukje om een schraapstaal van een goede braam te voorzien??
pi_52214713
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 23:38 schreef Archont het volgende:
Ik moet bekennen dat we dat wetten in onze atelier niet doen, toch niet met poeder. Ga wel tot een steen met korrel 8000, maar dan met water. Bijtels en schaafmessen komen daar wel scherp genoeg uit maar kan me voorstellen dat ze langer goed blijven als ze zo speciaal gewet worden.
Als het een keramische steen is vormt deze zelf een poeltje, bij een watersteen (je hebt het over korrel 8000 dus zal her er zo een zijn) moet er weinig water op liggen en moet je een nagura eerst over de steen halen. Anders gaat je steen heel snel naar de filistijnen. Bij een aantal van de waterstenen wordt deze meegelevert bij andere moet je deze aprt kopen. Kost een paar euro, een fractie van de prijs van de wetsteen.
quote:
Tof om deze info eens te lezen te krijgen.
btw, heb je geen truukje om een schraapstaal van een goede braam te voorzien??
Ja die heb ik wel. Ik zal mijn schraapstaal morgen ook eens opnieuw slijpen en aanzetten. Wat lastig om zonder fotos te laten zien.
pi_52214827
Mooi gedaan!
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_52214987
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 23:44 schreef tnimble het volgende:

[..]

Als het een keramische steen is vormt deze zelf een poeltje, bij een watersteen (je hebt het over korrel 8000 dus zal her er zo een zijn) moet er weinig water op liggen en moet je een nagura eerst over de steen halen. Anders gaat je steen heel snel naar de filistijnen. Bij een aantal van de waterstenen wordt deze meegelevert bij andere moet je deze aprt kopen. Kost een paar euro, een fractie van de prijs van de wetsteen.
[..]

Ja die heb ik wel. Ik zal mijn schraapstaal morgen ook eens opnieuw slijpen en aanzetten. Wat lastig om zonder fotos te laten zien.
is idd watersteen, een uit Japan (besteld via katalogus van Dick gmbh.) Zat geen poeder bij, zal ik dan toch eens naar informeren. Maar nu is het toch vakantie school begint pas eind september
pi_52225197
quote:
Op woensdag 8 augustus 2007 23:52 schreef Archont het volgende:

[..]

is idd watersteen, een uit Japan (besteld via katalogus van Dick gmbh.) Zat geen poeder bij, zal ik dan toch eens naar informeren. Maar nu is het toch vakantie school begint pas eind september
Het poeder voor de meeste systemen zit in een wasklont of in een gepoerst steentje. voor een watersteen b.v. deze
pi_52225698
Mijn methode voor het aanzetten van een schraapstaal. Als ik er geen foto's bij maakt heb je in ongeveer 2 minuten van een willekeurig stuk staal een schraapstaal gemaakt.

Ik werk altijd op een glasplaat voor al het slijpwerk die op een vlakke tafel ligt. De glasplaat maakt de tafel super vlak en beschermd de tafel.

Klem een goede vijl op de glasplaat. Druk het schraapstaal tegen de vijl aan en trek deze naar je toe. Beweeg hem vrij van de vijl terug naar de start positie. Als je een vijl in beide richtingen gebruikt wordt deze bot en loopt deze veel sneller vol. Draai het schraapstaal periodiek om zodat je de 2 lange zijden doet in 2 richtingen (totaal 4 posities).

Hierna vlak ik de voor en achterkant van het schraapstaal. Ik leg hem een cm of 2 op een watersteen korrel 1000. Op het schraapstaal leg ik een vlak stukje hout om overal gelijkmatig te drukken. Druk heel licht op het houtje terwijl je de schraapstaal over de steen haalt in de richting vn de pijlen. Doe sit voor beide kanten zowel de voor als achterkant.

Leg een diamantsteen (dit is een combinatie van een watersteen korrel 600 en een diamant steen korrel 800. De diamant kant ligt hier naar onderen) op de glasplaat en haal hier beide lange kanten enkele malen langs.

Je hebt nu volledig haakse kanten aan het schraapstaal met hele kleine braampjes gelijkmatig over de volle lengtes.

Het schraapstaal spoel is even af met water en droog deze met een doek. Beide kanten smeer ik nu in met een lichte olie. (Dit is heel belangrijk). Het schraapstaal klem ik nu in. Met een glad rond stuk staal maak ik een paar krachtige halen onder een hoek zo vouw ik de braam om.

Na de olie met een doekje af geveegd te hebben he ik nu 4 scherpe bramen lopen. Deze bramen zijn duidelijk voelbaar en vormen een soort krul vormige haken.

Door nu het schraapstaal onder een lichte hoek en hem iets hol vast te houden kunnen we nu hout verwijderen.

pi_52238558
Vandaag weinig zin om de andere beitels te slijpen. Ik was meer in een chemie bui .

Niet alle delen van de schaven zijn geėmailleerd maar zijn vernikkeld. Ook dat wordt na lange periode niet meer mooi of gaat bladeren net zoals chroom dat gaat doen. Ik heb een glazen tank gecult met water en daarin nikkel zouten opgelost en aangevult met een glans- en niveleringsmiddel.

Helemaal links zie je de lab voeding die voor een juiste spanning / stroom voor het elektrolyse process zorgt. Daarnaast de glazenbak met de opgeloste nikkelzouten. Tegen de wanden hangen platen nikkel die verbonden zijn met de plus pool van de voeding. In de bak hangt het te vernikkelen object aan de min pool. Het voorwerp heb ik met een wasknijper opgehangen aan een glazen pipet.

Onder de glazenbak staat de eerder getoonde verwarmer. Deze maakt de vloeistof warm. In de glazen bak ligt op de bodem een roer vlo. Deze wordt magnetisch rond gedraaid.

Rechts van de bak staat een flesje water, een RVS spatel een tankje met ontvettingsmiddel en daarnaast een tank met neutraliseer middel voor de ontvetter. Voor de twee tanks staat een petrischaal met schuurmiddel.
pi_52264849
Het vernikkel process gaat zeer goed. Het ontvetten is was lastig door de was van de polijstpasta dus even goed oplteeten en testen hoe water er op blijft liggen.

De houder van de beitel is opnieuw vernikkelt. De schroefjes moet ik nog polijsten. De beitel is grof gepolijst in de richting van de originele borsteling.

Before:

After:
  vrijdag 10 augustus 2007 @ 19:51:44 #35
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_52266370
Ziet er erg goed uit
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_52267033
wauw, wat een verschil
pi_52272265
Hoop werk.......maar het resultaat mag er zijn.

Ziet er zeer netjes uit.

Waar haal je al die chemie kennis vandaan???
pi_52278997
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 23:12 schreef kingofcool het volgende:
Hoop werk.......maar het resultaat mag er zijn.

Ziet er zeer netjes uit.

Waar haal je al die chemie kennis vandaan???
Natuurlijk de natuur en scheikunde lessen op shcool waardoor je een beetje een idee hebt van sommige stoffen en het nodige weet over de processen als koken en elektrolyse. Verder veel heel veel lezen en zoeken en alle recepten die je tegen komt bewaren voor als je die een keer nodig hebt. Vooral op amirikaanse sites en ook wel britse sites is veel te vinden. De informati en de chemicalien is in Nederland slecht aan te komen. Maar met wat speurwerk ook te vinden op de informatie na dan. Wat ook opvalt op Nederlandse sites is dat als er om b.v. vernikkelen gevraagt wordt en vrij snel iemand reageert die zegt dat hij dat voor zijn beroep doet en het thuis absoluut onmogelijk uit te voeren en en zeer gevaarlijk is.Anderen zeggen weer dat het kan als je maar de juiste spullen hebt maar willen niet zeggen welke dat zijn. Bij verf recepten enzo geldt eigenlijk het zelfde. Dat is in het bitenland (vooral America) dus heel anders en kun je de informatie en de spullen spreekwoordelijk bijna op elke hoek van de straat krijgen.
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 19:23:10 #39
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_52289259
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 10:47 schreef tnimble het volgende:

[..]

Natuurlijk de natuur en scheikunde lessen op shcool waardoor je een beetje een idee hebt van sommige stoffen en het nodige weet over de processen als koken en elektrolyse. Verder veel heel veel lezen en zoeken en alle recepten die je tegen komt bewaren voor als je die een keer nodig hebt. Vooral op amirikaanse sites en ook wel britse sites is veel te vinden. De informati en de chemicalien is in Nederland slecht aan te komen. Maar met wat speurwerk ook te vinden op de informatie na dan. Wat ook opvalt op Nederlandse sites is dat als er om b.v. vernikkelen gevraagt wordt en vrij snel iemand reageert die zegt dat hij dat voor zijn beroep doet en het thuis absoluut onmogelijk uit te voeren en en zeer gevaarlijk is.Anderen zeggen weer dat het kan als je maar de juiste spullen hebt maar willen niet zeggen welke dat zijn. Bij verf recepten enzo geldt eigenlijk het zelfde. Dat is in het bitenland (vooral America) dus heel anders en kun je de informatie en de spullen spreekwoordelijk bijna op elke hoek van de straat krijgen.
Enig idee waar dat verschil in mentaliteit vandaan komt ? Brood behoud ?
mai pen rai
  † In Memoriam † zaterdag 11 augustus 2007 @ 19:41:34 #40
25682 2cv
Niet subtiel
pi_52289685
Wat is je beroep ? Gereedschaprestaurateur ?

Ziet er puik uit !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_52367477
beste tnimble ik ben benieuwd hoe je houtdraai beitels slijpt dus gutsen enz.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_52368838
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 19:34 schreef densmee het volgende:
beste tnimble ik ben benieuwd hoe je houtdraai beitels slijpt dus gutsen enz.
Ja eh, ...eigenlijk ehh niet of beter gezegt liefst niet en als het dan toch moet ehh met veel moeite en weinig resultaat

Draaibeitels, skews en afsteekbeitels, parting tools en scrapers, schrapers gaat gewoon goed. Maarja dat is in feite gelijk aan een normale steekbeitel zoals we die allemaal wel een gezien hebben / kennen.

De afruwguts, roughing gouge en profielgut, profiling gouge en spindelguts, spindel gouge is een ander verhaal. Deze lopen rond. Bij het slijpen moet je dus niet alleen de betel onder de zelfde snijhoek houden maar ook over de volle ronding. Nauw daar heb ik grote moeite mee .

Maar je hebt ook nog een vingernagel of Ierse slijping en ook een Ellsworth slijping. Daarbij verloopt de snijhoek naar buiten toe. Dat lukt me echt voor geen meter. Je kan het me 10 keer voordoen, me handen er bij vast pakken maar het gaat niet goed.

Dezelfde guts. Links geslepen met de Ierse slijping, rechts normaal geslepen.

Tot nu toe is het me redelijk gelukt om ver bij die beitels weg te blijven maar ik moet er vroeger of later aan geloven ze toch echt nodig te hebben. Een draaibeitel kun je niet voor alles gebruiken. Zodra die tij komt staat er bij mij dus een Tormek 2006 of een JET JSSG-10.

Hier zie een Tormek trots samen met David Marks op de foto.

Deze sherp slijper machines slijper met een hele fijne steen en een leren wet schijf je gereedschap scherp. voor elk type beitel of guts en de verschillende slijpingen bestaan geleiders die je kunt instellen zodat je het juiste profiel aan slijpt.

dinsdag 14 augustus 2007 @ 20:28:58 #43
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_52369087
Sjemig wat een apparaat. Wat kost dat
?
pi_52369149
tnimble
hoe groot wordt die nieuwe schuur ook alweer
10m2 lijkt me nu al te klein .
pi_52369445
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 20:28 schreef TheThirdMark het volgende:
Sjemig wat een apparaat. Wat kost dat
?
De Tormek kost rond de 400 a 450 euro, de JET kost rond de 350 a 400 euro. Per soort beitel komt daar een hulpstuk bij deze kosten rond de 15 a 20 euro met enkele wat duurder ron de 50 euro. De hulpstukken van bijde merken zijn onderling uitwisselbaar.

Maar de prijzen zijn best wel hoog. Te hoog als je alleen rechte bijtels slijpt. Die kun je perfect op de hand doen, kost ongeveer de helft en gaat vaak nog sneller ook!
pi_52369510
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 20:30 schreef sybsyb het volgende:
tnimble
hoe groot wordt die nieuwe schuur ook alweer
10m2 lijkt me nu al te klein .
het is 11,8m2. Maar eh heb er ook nog een bijkeuken bij, gaat het naar de 20m2 toe. Slim en effectief indelen dus
pi_52369744
Je kan natuurlijk ook je slijpstenen zelf een ronding geven. Is toch wat bij ons op de atelier gebeurd. Wss is dit helemaal niet de goede methode, maar het lukt. hebben een tweetal tormeks staan, een met een nog vlakke schijf, en dan een schijf met uithollingen.
pi_52369796
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 20:40 schreef tnimble het volgende:

[..]

De Tormek kost rond de 400 a 450 euro, de JET kost rond de 350 a 400 euro. Per soort beitel komt daar een hulpstuk bij deze kosten rond de 15 a 20 euro met enkele wat duurder ron de 50 euro. De hulpstukken van bijde merken zijn onderling uitwisselbaar.

Maar de prijzen zijn best wel hoog. Te hoog als je alleen rechte bijtels slijpt. Die kun je perfect op de hand doen, kost ongeveer de helft en gaat vaak nog sneller ook!
dan laat ik het wel doen
want ik heb een 30 tal nooitgedacht beitels gutsen und so weiter gekregen
en die zijn behandeld met een haakse slijper
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_52371735
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 20:49 schreef Archont het volgende:
Je kan natuurlijk ook je slijpstenen zelf een ronding geven. Is toch wat bij ons op de atelier gebeurd. Wss is dit helemaal niet de goede methode, maar het lukt. hebben een tweetal tormeks staan, een met een nog vlakke schijf, en dan een schijf met uithollingen.
:y Ik heb hier ook een paar wat goedkopere stenen liggen die hol en bol gemaakt zijn. Maar toch blijft het aanrommelen. vooral voor de slijpingen als een vingernagel slijp vorm.

de tormek en jet werken met een watersteen dus als je weel gutsen slijpt zal de steen snel sporen van de rondingen van de guts vertoenen. Het is dan handig om een 2de steen of een 2de machine er naast te hebben voor het rechte werk om niet snel door te steen te slijten door het afvalkken van de steen. Doe je voornamelijk of alleen gutsen op de tormek is dat geen issue.

Voor de leren wet schijf op de machine is ook een geprofileerde te koop zodat je 2 wet schijfen naast elkaar en tegelijk op de machine hebt. De geprofileerde is vooral handig voor V vormige gutsen.
quote:
Op dinsdag 14 augustus 2007 20:51 schreef densmee het volgende:

[..]

dan laat ik het wel doen
want ik heb een 30 tal nooitgedacht beitels gutsen und so weiter gekregen
en die zijn behandeld met een haakse slijper
Als je ze vaak gebruikt wordt dat ook erg duur en je bent ze steeds kwijt. Nooitgedacht zijn ook van werktuigstaal dat een lagere standtijd heeft = vaker slijpen. Wel hele goede beitels en gutsel. Zijn ook veel scherper te krijgen dan een HSS beitel of guts!
pi_52397088
tvp
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')