FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Automaat rijden
RoosRooszondag 24 juni 2007 @ 23:17
Misschien een domme vraag,
maar daarvoor ben ik ook vrouw natuurlijk..

Ik heb sinds een half jaartje me rijbewijs en nu eindelijk genoeg centjes
om me eerste autootje te gaan kopen!
Heb alleen nog maar schakel gereden,
maar heb nu een automaat op het oog.

Ik heb een oud topic gelezen waar veel mensen
de voorkeur gaven aan automaat rijden.
Staat ook wel 1 en ander in uitgelegd,
maar ik ben er nog niet helemaal haha!

Dus...
Wat DOET een automaat precies?
Ik had begrepen dat je hem alleen maar in D hoeft te zetten
en rijden maar..
Maar nu zie ik P en N

Wanneer zet ik hem in Parkeerstand en wanneer in Neutraal?

En ik zie D4, D3, D2, D1
Garage meneer zegt dat ik gewoon D4 moet gebruiken,
en de rest was voor in de bergen enzo?
Beetje wazige uitleg vond ik zelf?

Heb wel een proefrit gemaakt, was wel even raar,
maar kan er wel aan wennen denk ik.

Zou het alleen ook wel fijn vinden als ik een beetje weet wat ik er mee kan...

BVD
SpecialKzondag 24 juni 2007 @ 23:20
1 keer een automaat gereden. Vond het niks bijzonders. Ik ergerde me zelf aan het verlies van controle over m'n toerental. Ik rij veel in de stad, lange stukken over de nassaukade bijvoorbeeld (Amsterdam) dan wil ik ook gewoon rustig in z'n 4 kunnen rijden (of 's nachts zelfs in z'n 5). Lekker stil en bespaart benzine.

Bij zo'n automaat heb je maar elk toerental te slikken wat dat ding uitkiest.
Stoomhamerzondag 24 juni 2007 @ 23:24
Heerlijk rijden!
RoosRooszondag 24 juni 2007 @ 23:25
Ja kijk daar ben je me dus al kwijt?
Hoezo kiest ie een toerental?

Ben echt geheeeeeel onwetend! haha
okkie-manzondag 24 juni 2007 @ 23:25
Geef mij maar een schakelbak
SpecialKzondag 24 juni 2007 @ 23:26
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:25 schreef RoosRoos het volgende:
Ja kijk daar ben je me dus al kwijt?
Hoezo kiest ie een toerental?

Ben echt geheeeeeel onwetend! haha
Dat ding heeft dus waarschijnlijk dezelfde versnellingen als een schakelbak maar dat ding doet dus het schakelen voor je. Hij registreert gewoon te hoge toerentallen en schakelt dan door naar de volgende versnelling of bij lage toerentallen dus de vorige.
Ixnayzondag 24 juni 2007 @ 23:28
D3, D2 en D1 zijn bergversnellingen. Ook in een automaat kun je schakelen, net als dat je in een schakelauto meer gas moet geven als je tegen een helling staat.
Die automaat "weet" niet dat je tegen een helling staat. Daarom moet je hem dus in een bergversnelling zetten.
Als je in Nederland woont kun je het beste van de bergversnellingen afblijven, je hebt ze niet nodig.
XpectorNLzondag 24 juni 2007 @ 23:28
de p is voor power. Dat is zeg maar de turbo-stand. N staat voor niet-normaal, als in "niet normaal, zo snel!". Eigenlijk moet het NN zijn, maar dat past in vele gevallen niet op het pookje.

Nu serieus. dacht dat bij D1, D2, D3 ,D4 de D staat voor Drive (rijden, 100% zeker van) en de getal voor de hoogste versnelling die de automaat kan kiezen. 1 = eerste versnelling, 2 = tweede enz.

N is Neutraal, in z'n vrij zeg maar en P is parking (parkeren), dit is de stand die je gebruikt als je de auto weg zet. Maar waarom zou je in een automaat gaan rijden? Je hebt toch niet voor niks al roerend je rijbewijs gehaald? Had je net zo goed voor een beperkte rijbewijs kunnen gaan, zodat je enkel in een automaat mocht rijden.
remlofzondag 24 juni 2007 @ 23:29
Het voordeel van in een automaat rijden is wel dat je 's zomers je linkerbeen uit het raam kan hangen
XpectorNLzondag 24 juni 2007 @ 23:29
Gossiemokke, niet zo snel replyen mensen. Zo snel type ik ook weer niet!


duckeszondag 24 juni 2007 @ 23:29
P= parkeerstand
R= achteruit
N= neutraal, je vrijstand zoals je die kent uit een handgeschakelde bak
D= drive of eigenlijk gezegd vooruit
D4,D3,D2,D1 is eigenlijk de versnellingen van de vooruit. Zet je m in D1 dan heb je eigenlijk de 1e versnelling van vooruit geselecteerd.dus handig als je bv in bergen rijd waarbij je veel tractie nodig hebt maar weinig snelheid. D4 is de 4e versnelling van vooruit. Dit betekend niet dat je m alleen in de 4e versnelling hebt maar dat ie bij de eerste versnelling begint en dat ie automatisch opschakelt naar de 4e versnelling
Yayzondag 24 juni 2007 @ 23:30
(Hmm, 10 mensen waren me al voor geweest)

P= Parkeerstand,
N=Neutraal, of ' in z'n vrij' zoals bij een schakel wagen.
R=Reverse.

Verder heb ik alleen een D (Drive) en een S (Sport).

Die D1, D2 zijn idd voor in de bergen. Dan blijft hij opeen hoger toerental rijden. Is fijn om de berg op te komen, en juist om af te remmen als je naar beneden rijdt.

Ik vind automaat super rijden. De oude 4 traps (4 versnellingen automaten) of de nieuwe 6 traps. Gewoon voet opp het gas of de rem, en de automaat bepaalt de versnelling wel. Waarom zou je die zelf willen bepalen? Een automaat is per definitie iets onzuiniger dan een schakelwagen. Dat is de consequentie.

Veel succes met je keuze. ;-)
XpectorNLzondag 24 juni 2007 @ 23:30
te laat...
RoosRooszondag 24 juni 2007 @ 23:30
aah dank u!

Zat er net met mams over te kletsen,
2 vrouwen die dus allebei niks van auto's weten,
kan al niet veel wordne natuurlijk.
En zij zei: dan trekt ie beter op als je die bergversnellingen gebruikt.
Dus toen had ik al bedacht dat we die dus gingen gebruiken..

Maar beter van niet dus!
Tnx
ne0nzondag 24 juni 2007 @ 23:32
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:29 schreef remlof het volgende:
Het voordeel van in een automaat rijden is wel dat je 's zomers je linkerbeen uit het raam kan hangen
Flex82zondag 24 juni 2007 @ 23:32
Een automaat schakelt voor je.
Je hebt geen koppeling en dat been kan dus lekker niks doen.

In principe heb je in het dagelijks leven alleen maar de D-stand nodig om te rijden. De P (uiteraard) is van Parkeren, kortom daar zet je hem in als je de auto geparkeerd hebt.
In de P stand gaat deze ook op soort van parkeerrem waardoor hij (als alles goed is) niet achteruit rolt op een helling bijvoorbeeld.

De N-stand staat voor Neutraal, kortom hij staat "open" , hetzelfde idee als daat je de koppeling in hebt gedrukt bij een schakelauto, of als je een schakelauto niet in de versnelling hebt staan. Hierbij kan de auto dus vrij (van een helling ) rollen.

De extra standen (vaak aangeduidt als "1"en "2" of D1 en D2) zijn standen die je kan gebruiken als je wat meer kracht nodig hebt bij het trekken van een zware lading bijvoorbeeld, of als je een helling/berg op wilt of iets dergelijks.
Hierbij schakelt een automaat niet verder dan de 1ste (D1) of 2de versnelling (D2).

Ikzelf vind en automaat heerlijk in het dagelijks verkeer, vooral als je veel file of in de stad rijdt. Verder heb je natuurlijk een minder "sportief" gevoel omdat je niet de volledige controle hebt over het moment waarop hij schakelt, dit itt een handgeschakelde auto.
Verder is hij 9 van de 10 keer minder zuinig dan een handgeschakelde auto.

Verder heb je, vooral bij nieuwere auto's, zogenaamde semi-automaten (of half-automaten). Deze werken normaal exact zoals hierboven beschreven, alleen kan je ze in een extra stand zetten waarbij je met de versnellingspook of met flippers aan het stuur zelf kan schakelen, alleen hoef je dan nog steeds niet te koppelen met je voet, je kan alleen dan wel bepalen wanneer en hoe je schakelt.

Een heel verhaal, hopelijk is het ietsje duidelijker zo.

-edit-
owja, als je ook nog eens achteruit wilt, dan moet je hem in de R-stand zetten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Flex82 op 24-06-2007 23:47:20 ]
RoosRooszondag 24 juni 2007 @ 23:33
Nou ja het is niet zozeer dat ik niet wil schakelen,
maar meer dat ik de auto zag, en dat ik meteen d8: die wil ik hebben.
Dus dat het een automaat is nam ik maar gewoon voor lief haha
Yayzondag 24 juni 2007 @ 23:33
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:25 schreef RoosRoos het volgende:
Ja kijk daar ben je me dus al kwijt?
Hoezo kiest ie een toerental?

Ben echt geheeeeeel onwetend! haha
Je klinkt wel lekker blond. Ben je blond?
RoosRooszondag 24 juni 2007 @ 23:35
Hahaha ja ik voel me ook lekker blond,
maar ben het niet :p
remlofzondag 24 juni 2007 @ 23:35
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:33 schreef RoosRoos het volgende:
Nou ja het is niet zozeer dat ik niet wil schakelen,
maar meer dat ik de auto zag, en dat ik meteen d8: die wil ik hebben.
Dus dat het een automaat is nam ik maar gewoon voor lief haha
Wat voor een auto is het dan?
XpectorNLzondag 24 juni 2007 @ 23:35
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:33 schreef Yay het volgende:

[..]

Je klinkt wel lekker blond. Ben je blond?
Kickje naar R&P een idee?
RoosRooszondag 24 juni 2007 @ 23:38
Een Honda Civic

Heb niet bijzonder veel centjes,
en was echt het allermooiste wat ik na een halve dag
barrels bekijken tegenkwam...
Vind hem wel stoer
remlofzondag 24 juni 2007 @ 23:39
Ik heb jaren regelmatig in de Honda Civic automaat van m'n moeder gereden. Reed erg relaxed inderdaad
Yayzondag 24 juni 2007 @ 23:39
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:35 schreef RoosRoos het volgende:
Hahaha ja ik voel me ook lekker blond,
maar ben het niet :p
Ah gelukkig ik houd niet van blondjes... Welke haarkleur heb je dan wel?
Ixnayzondag 24 juni 2007 @ 23:39
De automaat van Honda Civic is goed. Bijna net zo zuinig als schakelen.

Welk jaar?
RoosRooszondag 24 juni 2007 @ 23:44
Hij is van '92

en ik ben brunette
Kwezelzondag 24 juni 2007 @ 23:45
De "D" is van drive en de "R" is van racen.
ArcticBlizzardzondag 24 juni 2007 @ 23:48
De D1 D2 enz gebruik je wanneer je in de bergen bent om af te remmen op de motor. Een must, worden de remmen warmer van je civic dan krijg je fading. Je auto zal niet meer zo hard willen remmen. Je schijven kunnen zelfs krom trekken. Om dit te voorkomen rem je in de bergen af op de motor.

Automaat is erg fijn, alleen slijten ze vaak wat sneller dan een handbak.
Isdatzozondag 24 juni 2007 @ 23:50
doe mij maar gewoon een handbak..

auto's die zelf schakelen
Dennis_enzozondag 24 juni 2007 @ 23:51
Laten we het allemaal nog 10x gaan uitleggen En automaten rulen, zelf schakelen is voor tokkies die stoer, half scheef zittend constant hun hand op die pook willen hebben.
LiQu1Dzondag 24 juni 2007 @ 23:57
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:51 schreef Dennis_enzo het volgende:
Laten we het allemaal nog 10x gaan uitleggen En automaten rulen, zelf schakelen is voor tokkies die stoer, half scheef zittend constant hun hand op die pook willen hebben.
Smaak verschilt per persoon.

De ene wil liever lui in de auto zitten met een automaat en zo van de weg af scheuren met een ongeluk doordat ze andere dingen aan't doen zijn. De andere wil liever een schakelbak om op te letten. Booooohhhhh..
Zo kan ik er nog wel meer verzinnen Dennis!

Pure smaakverschil @topicstarter.
Dussssssss kwestie van uitproberen lijkt me zo. Bovenstaande is het verschil in de "techniek" al uitgelegd
Poogiezondag 24 juni 2007 @ 23:59
Voordelen Automaat:
Makkelijker om in te rijden
Minder handelingen

Nadelen Automaat:
Oudere automaten trekken langzamer op
Automaten verbruiken meer brandstof
SpecialKmaandag 25 juni 2007 @ 00:12
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:51 schreef Dennis_enzo het volgende:
Laten we het allemaal nog 10x gaan uitleggen En automaten rulen, zelf schakelen is voor tokkies die stoer, half scheef zittend constant hun hand op die pook willen hebben.
Automaten zijn voor decadente 'murikun wannabe's die niet kunnen rijden.

Zo. De toon van de discussie is weer lekker gezet met ongenuanceerde bullshit van beide kanten. Heel fijn.
RoosRoosmaandag 25 juni 2007 @ 00:14
Ja ik voel me inderdaad een beetje afgezeken als aankomend automaatrijdster
Bolkesteijnmaandag 25 juni 2007 @ 00:18
Anders dan velen zeggen, hebben de bergstanden D4-D1 niks met het tegen de berg op rijden te maken maar juist met het van de berg af rijden. Als je tegen de berg op rijdt in een te hoge versnelling zal het toerental dalen waarna de automaat terugschakeld naar een lagere versnelling. In de gewone D stand kun je dus prima een berg op rijden en heb je de specifieke bergstanden niet nodig.

Anders wordt het als je de berg af gaat. In dat geval wil je op de motor remmen omdat anders je remmen veel te heet worden. Maar als je in de normale D stand rijdt dan kun je niet op de motor remmen want zodra het toerental te ver oploopt zal de automaat overschakelen naar een hogere versnelling, waarna het verhaal zich weer herhaald. Met andere worden, je gaat dus steeds harder als je niet bijremt. Waar de D4-D1 nu voor zorgt is dat de hoogte van de versnelling gelimiteerd wordt. In D1 kun je alleen in de eerste versnelling rijden. In D2 alleen in de eerste en tweede versnelling enzovoort. Op die manier is het dus mogelijk te remmen op de motor want de automaat zal niet meer opschakelen als hij een hoog toerental bereikt. Zodoende hoeft je dus niet bij te remmen en blijven de remmen 'koel'.
Bolkesteijnmaandag 25 juni 2007 @ 00:20
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:14 schreef RoosRoos het volgende:
Ja ik voel me inderdaad een beetje afgezeken als aankomend automaatrijdster
Laat ze maar zeiken, zolang je geen formule 1 coureur bent die zeer intuitief kan schakelen trek je met een automaat iedere handbak eruit bij het stoplicht. Heel typisch dat 95 % van de mensen denkt een automaat eruit te schakelen qua schakelsnelheid en schakelmoment, zeker bij de moderne automaten is dat niet mogelijk. En ja, ik heb al heel vaak in automaten gereden dus ik kan het bovenstaande vanuit de praktijk bevestigen.
twimaandag 25 juni 2007 @ 00:22
Schakelen leer je echt niet zo 1-2-3 af trouwens hoor. Zolang je maar eens in de zoveel tijd een ritje maakt in een handgeschakelde auto en niet jarenlang alleen automaat blijft rijden.
Bolkesteijnmaandag 25 juni 2007 @ 00:24
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:22 schreef twi het volgende:
Schakelen leer je echt niet zo 1-2-3 af trouwens hoor. Zolang je maar eens in de zoveel tijd een ritje maakt in een handgeschakelde auto en niet jarenlang alleen automaat blijft rijden.
Klopt, ik ben vanaf mijn rijexamen in een gewone schakelauto gelijk in een automaat gaan rijden. Maar ik zorg er inderdaad wel voor dat ik toch af en toe ook in een handbak kan rijden. Als je dat niet doet verleer je het denk ik wel.
-Robbedoes-maandag 25 juni 2007 @ 00:26
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
Anders dan velen zeggen, hebben de bergstanden D4-D1 niks met het tegen de berg op rijden te maken maar juist met het van de berg af rijden. Als je tegen de berg op rijdt in een te hoge versnelling zal het toerental dalen waarna de automaat terugschakeld naar een lagere versnelling. In de gewone D stand kun je dus prima een berg op rijden en heb je de specifieke bergstanden niet nodig.

Anders wordt het als je de berg af gaat. In dat geval wil je op de motor remmen omdat anders je remmen veel te heet worden. Maar als je in de normale D stand rijdt dan kun je niet op de motor remmen want zodra het toerental te ver oploopt zal de automaat overschakelen naar een hogere versnelling, waarna het verhaal zich weer herhaald. Met andere worden, je gaat dus steeds harder als je niet bijremt. Waar de D4-D1 nu voor zorgt is dat de hoogte van de versnelling gelimiteerd wordt. In D1 kun je alleen in de eerste versnelling rijden. In D2 alleen in de eerste en tweede versnelling enzovoort. Op die manier is het dus mogelijk te remmen op de motor want de automaat zal niet meer opschakelen als hij een hoog toerental bereikt. Zodoende hoeft je dus niet bij te remmen en blijven de remmen 'koel'.
Beter had ik het niet kunnen zeggen.
Rijdt zelf al jaren automaat en ik zou niets anders meer willen.
Zelfs vrachtauto's worden meer en meer uitgerust met een automaat.
SpecialKmaandag 25 juni 2007 @ 00:27
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:20 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Laat ze maar zeiken, zolang je geen formule 1 coureur bent die zeer intuitief kan schakelen trek je met een automaat iedere handbak eruit bij het stoplicht. Heel typisch dat 95 % van de mensen denkt een automaat eruit te schakelen qua schakelsnelheid en schakelmoment, zeker bij de moderne automaten is dat niet mogelijk. En ja, ik heb al heel vaak in automaten gereden dus ik kan het bovenstaande vanuit de praktijk bevestigen.
Het gaat ook niet over het schakelmoment. Lees anders even m'n geniale fipo
Orimaandag 25 juni 2007 @ 00:29
wat dan ik ook wel eens zie, vooral bij auto's in amerikaanse series, dat ze een grote hendel bij het stuur gebruiken. is dat weer een ander systeem voor voor- en achteruit ofzo?
De_Melkboermaandag 25 juni 2007 @ 00:30
Gewoon gaan voor die automaat, heel ontspannen rijden, alleen even wennen aan het feit dat je minder controle hebt. Al valt dat ook wel weer mee, onze Nissan automaat kun je naar 4 laten schakelen bij 80 per uur, maar ook bij 120, maar net hoeveel gas je geeft.
Alleen bij inhalen mis ik nog steeds het direct contact tussen motor en wielen, je kan niet even terug naar 4, en gas geven, er zit een traagheid in waarop je moet anticiperen.
En die hendel bij Amerikaanse wagens doet verder gewoon het zelfde als de vloerhendel bij Europese wagens of Japanners, is bij Amerikanen dan wel weer makkelijk dat je gauw ziet in welke stand hij staat.
Bolkesteijnmaandag 25 juni 2007 @ 00:31
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:27 schreef SpecialK het volgende:
Het gaat ook niet over het schakelmoment. Lees anders even m'n geniale fipo
In dat geval heeft een automaat inderdaad het nakijken. Wel passen de meeste moderne automaten zich aan, aan je rijstijl. Druk je het gas diep in dan zal hij agressief schakelen en het toerental verder op laten lopen, geef je rustig gas dan schakelt hij vrij snel door naar 3 of 4. Maar ik ben het met je eens, een automaat kan je er niet toe zetten om 40 in zijn 4 te rijden.

Het verschilt trouwens ook per merk hoe lekker een automaat rijdt. Ik heb een hele tijd in een BMW-automaat en Mercedes-automaat gereden en die schakelt echt een stuk soepeler dan de automaat van een Volvo. Bij de Volvo heb ik wel eens dat hij zich verslikt in de versnelling en heel abrupt gaat schakelen.
RealZeusmaandag 25 juni 2007 @ 00:32
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:17 schreef RoosRoos het volgende:


Dus...
Wat DOET een automaat precies?
Een automaat neemt het schakelen van je over.
quote:
Ik had begrepen dat je hem alleen maar in D hoeft te zetten
en rijden maar..
Maar nu zie ik P en N

Wanneer zet ik hem in Parkeerstand en wanneer in Neutraal?
Neutraal is vergelijkbaar met het in zijn vrij staan bij een handgeschakelde bak en P is de parkeerstand.Zie dat maar alsof je hem parkeert in de 1e versnelling. In principe kun je je auto in de N en op de handrem wegzetten, maar als het vriest kun je beter geen handrem gebruiken en kun je hem in de P zetten. Op hellingen kun je hem beter in de P en op de handrem zetten
.
quote:
En ik zie D4, D3, D2, D1
Garage meneer zegt dat ik gewoon D4 moet gebruiken,
en de rest was voor in de bergen enzo?
Dat klopt,als jij een afdalijng hebt en je zou hem in D4 zetten dan ga je steeds harder, want de auto schakelt gewoon op en dan kun je dus niet remmen op de motor.Dt kan wel als je hem bijvoorbeeld D2 zet.Dan staat hij , als het ware in zijn twee.
quote:
Zou het alleen ook wel fijn vinden als ik een beetje weet wat ik er mee kan...
Je kunt ook zelf wel een beetje bepalen wanneer de bak schakelt. Op het moment dat jij vindt dat de bak moet opschakelen, neem je een heel klein beetje gas terug.En dan schakelt de bak verder op.

Het enige nadeel aan een automaat vind ik het hogere brandstofverbruik, maar voor de rest rijdt het prima.

Edit: en het is een Honda, dus het is ook nog eens een betrouwbare auto.
lovelimaandag 25 juni 2007 @ 00:34
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:22 schreef twi het volgende:
Schakelen leer je echt niet zo 1-2-3 af trouwens hoor.
Koppelen helaas ook niet. Gelukkig heeft een automaat een breed rempedaal

(Er komt een herinnering boven van een ongeplande noodstop...)
Bolkesteijnmaandag 25 juni 2007 @ 00:36
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:32 schreef RealZeus het volgende:
Neutraal is vergelijkbaar met het in zijn vrij staan bij een handgeschakelde bak en P is de parkeerstand.Zie dat maar alsof je hem parkeert in de 1e versnelling. In principe kun je je auto in de N en op de handrem wegzetten, maar als het vriest kun je beter geen handrem gebruiken en kun je hem in de P zetten. Op hellingen kun je hem beter in de P en op de handrem zetten
Wat ik me altijd heb afgevraagd is wat doen ze nou als je een 4-wiel aangedreven auto hebt die je in de P stand parkeert. Als ze hem dan wegslepen omdat je bijvoorbeeld fout geparkeerd staat, is dan niet je hele versnellingsbak naar de knoppen?

edit: Gare zin maar de vraag lijkt me duidelijk.
erikkllmaandag 25 juni 2007 @ 00:41
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:30 schreef De_Melkboer het volgende:
Gewoon gaan voor die automaat, heel ontspannen rijden, alleen even wennen aan het feit dat je minder controle hebt. Al valt dat ook wel weer mee, onze Nissan automaat kun je naar 4 laten schakelen bij 80 per uur, maar ook bij 120, maar net hoeveel gas je geeft.
Alleen bij inhalen mis ik nog steeds het direct contact tussen motor en wielen, je kan niet even terug naar 4, en gas geven, er zit een traagheid in waarop je moet anticiperen.
daarvoor heb je de kickdown!
twimaandag 25 juni 2007 @ 00:45
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:34 schreef loveli het volgende:

[..]

Koppelen helaas ook niet. Gelukkig heeft een automaat een breed rempedaal

(Er komt een herinnering boven van een ongeplande noodstop...)
Vreemd genoeg heb ik daar echt helemaal nooit last van gehad.
popolonmaandag 25 juni 2007 @ 00:46
Ik zou niet meer anders willen dan automaat. Echt lekker relaxed rijden.

Dat geouwehoer met die schakelbak heb ik nu wel gezien.
RealZeusmaandag 25 juni 2007 @ 01:47
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:36 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat ik me altijd heb afgevraagd is wat doen ze nou als je een 4-wiel aangedreven auto hebt die je in de P stand parkeert. Als ze hem dan wegslepen omdat je bijvoorbeeld fout geparkeerd staat, is dan niet je hele versnellingsbak naar de knoppen?

edit: Gare zin maar de vraag lijkt me duidelijk.
Volgens mij hangen ze dan de voorwielen in de lepels en de achterwielen zetten ze op een dolly.
tho_Omasmaandag 25 juni 2007 @ 01:49
Hoe zit dat eigenlijk met CVT/Van Doorne's, hebben die dingen ook bergstanden?
RealZeusmaandag 25 juni 2007 @ 02:06
quote:
Op maandag 25 juni 2007 01:49 schreef tho_Omas het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met CVT/Van Doorne's, hebben die dingen ook bergstanden?
Ja, wij hadden vroeger een Volvo 66 GL en die had ook variomatic (cvt) en in dat ding zat een knopje op het dashboard die de bergstand inschakelde.
yupmaandag 25 juni 2007 @ 02:09
Nu ik zeer veel km's per week maak (soms bijna 2000 km per week lol) merk ik dat automaat toch wel een tikje fijner is. Ik heb echt last van mijn linkerbeen van het koppelen.

Automaat is gewoon lekker fijn als je lui wilt rijden.

Minpunt vind ik toch als je flink gaat scheuren en opeens op de rem trapt dat de automaat overschakelt naar een hogere versnelling je schrikt je de tyfus want de auto maakt een soort "sprong" vooruit...

En wat ik ook redelijk irritant is dat hij soms ontkoppelt als je het gas loslaat, dat wil ik helemaal niet :/

Denk ook dat het te maken heeft met je voet, als je een handbak gewend bent ga je minder precies met je gaspedaal om. Bij een automaat moet je toch wel redelijk precies omgaan met je voet wil je het ding laten schakelen hoe jij het wilt.
RealZeusmaandag 25 juni 2007 @ 02:20
quote:
Op maandag 25 juni 2007 02:09 schreef yup het volgende:
Nu ik zeer veel km's per week maak (soms bijna 2000 km per week lol) merk ik dat automaat toch wel een tikje fijner is. Ik heb echt last van mijn linkerbeen van het koppelen.

Automaat is gewoon lekker fijn als je lui wilt rijden.

Minpunt vind ik toch als je flink gaat scheuren en opeens op de rem trapt dat de automaat overschakelt naar een hogere versnelling je schrikt je de tyfus want de auto maakt een soort "sprong" vooruit...

En wat ik ook redelijk irritant is dat hij soms ontkoppelt als je het gas loslaat, dat wil ik helemaal niet :/

Denk ook dat het te maken heeft met je voet, als je een handbak gewend bent ga je minder precies met je gaspedaal om. Bij een automaat moet je toch wel redelijk precies omgaan met je voet wil je het ding laten schakelen hoe jij het wilt.
Wat aan die Quickshift automaten heel irritant is: als je op de snelweg van achter een vrachtwagen komt en je denkt even snel van 80 naar 120 op te trekken, dan gaat dat ding ontkoppelen omdat hij twijfelt tussen de 5 en de 6. Dag snelheid. Dus meestal had ik hem daar op handbediening staan.
yupmaandag 25 juni 2007 @ 02:27
quote:
Op maandag 25 juni 2007 02:20 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Wat aan die Quickshift automaten heel irritant is: als je op de snelweg van achter een vrachtwagen komt en je denkt even snel van 80 naar 120 op te trekken, dan gaat dat ding ontkoppelen omdat hij twijfelt tussen de 5 en de 6. Dag snelheid. Dus meestal had ik hem daar op handbediening staan.
Heeft zo een ding dan geen kickdown? Gewoon gas op het vloer = max acceleratie?

Ik zou me serieus eraan irriteren, hopelijk zijn de nieuwe Mercedes E-klasse automaten wat beter.
RealZeusmaandag 25 juni 2007 @ 02:31
quote:
Op maandag 25 juni 2007 02:27 schreef yup het volgende:

[..]

Heeft zo een ding dan geen kickdown? Gewoon gas op het vloer = max acceleratie?

Ik zou me serieus eraan irriteren, hopelijk zijn de nieuwe Mercedes E-klasse automaten wat beter.
Nee, die Quickshift bakken zijn namelijk geen volautomaten, maar gerobotiseerde versnellingsbakken. Er zit een pauze tussen de versnellingen , net als bij gewoon schakelen zeg maar. Als je langs de weg zou staan zou je niet weten dat het een automaat is.

En die pauze maakt het ook zo irritant: hij gaat ontkoppelen en dan denken over de juiste versnelling, terwijl dat prima in de 6 kan. Daarom zette ik het ding ook in manual, dan schakel je weer zelf.(Je hoeft alleen niet te koppelen)
RoosRoosmaandag 25 juni 2007 @ 10:24
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:22 schreef twi het volgende:
Schakelen leer je echt niet zo 1-2-3 af trouwens hoor. Zolang je maar eens in de zoveel tijd een ritje maakt in een handgeschakelde auto en niet jarenlang alleen automaat blijft rijden.
Jaa pap heb gewoon schakel,
en me mams kan alleen maar auotmaat rijden,
dus die vind het ook wel fijn.
Kunnen we af en toe ruilen!
FunnyNamemaandag 25 juni 2007 @ 10:58
Let wel op dat een automaat meer verbruikt dan hetlzefde model auto met dezelfde motor en een handbak. Zeker als je veel in de stad rijdt gaat dit oplopen..
yupmaandag 25 juni 2007 @ 11:25
quote:
Op maandag 25 juni 2007 02:31 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Nee, die Quickshift bakken zijn namelijk geen volautomaten, maar gerobotiseerde versnellingsbakken. Er zit een pauze tussen de versnellingen , net als bij gewoon schakelen zeg maar. Als je langs de weg zou staan zou je niet weten dat het een automaat is.

En die pauze maakt het ook zo irritant: hij gaat ontkoppelen en dan denken over de juiste versnelling, terwijl dat prima in de 6 kan. Daarom zette ik het ding ook in manual, dan schakel je weer zelf.(Je hoeft alleen niet te koppelen)
Ow dit is idd fucking shit, ik heb redelijk vaak een Sprinter 411CDi bakwagen gereden en daar had je die aarzeling ook. En idd daar kan je het ook in handmatige modus zetten en soms is dat gewoon veel beter...
Woltermaandag 25 juni 2007 @ 12:03
Bij de automaat moet je oppassen voor de rem (soms hoor je de toeren omhoog gaan en wil je voor je gevoel gaan schakelen). Ook kan je vaak niet starten buiten de "P'.

Hij rijdt ook (langzaam) als je hem in de D of R hebt staan, zonder dat je gas geeft. Zo is hij bij ons al eens de garage ingereden en heeft er een keer iemand tussen de garagemuur en de autodeur gezeten.

Bij grote auto's, zoals een 4x4, rijdt het al super fijn. Maar bij de wat kleinere auto's rijdt het echt super. Echt zo'n kartgevoel.

Filerijden is echt super fijn, net als stoplichten. Voet van de rem en gaan.
Repeatmaandag 25 juni 2007 @ 12:06
Automaat voor den overwinning!
Ridocarmaandag 25 juni 2007 @ 12:14
Hier nog een topic met ongeveer dezelfde vraag: Hoe werkt een automaat!!!??
Daarin staat alles ook een stuk of 10 keer in uitgelegd (inclusief schrijver dezes). Ik hoop dat je er wat aan hebt.
MouseOvermaandag 25 juni 2007 @ 12:44
Even iets anders, zou je met je kennelijk ontbrekende autokennis niet iemand meenemen die er serieus verstand van heeft

Het is ook zo sneu als we over 2 weken vragen moeten beantwoorden over koppakkingen en bakrevisies enzo
-Robbedoes-maandag 25 juni 2007 @ 13:21
quote:
Op maandag 25 juni 2007 10:58 schreef FunnyName het volgende:
Let wel op dat een automaat meer verbruikt dan hetlzefde model auto met dezelfde motor en een handbak. Zeker als je veel in de stad rijdt gaat dit oplopen..
Dat hangt van de automaat af.
Als je een quickshift bak hebt dan zijn die in de regel zuiniger, omdat die altijd bij het beste toerental cq koppel schakelen.
Bij personen auto's met een koppelvormer werkt dit anders en verbruikt hij idd iets meer.
boegschroefmaandag 25 juni 2007 @ 15:05
Zelf heb ik ook een automaat en wil niet anders meer.

Wat ik me altijd afvraag bij de automaat is waar men de N voor gebruikt? Ik weet wel wat het doet maar wanneer heb je die nodig? Ik heb hem in ieder geval nog nooit gebruikt.
ArcticBlizzardmaandag 25 juni 2007 @ 15:21
N = Neutral
Als je bv voor het stoplicht staat dan kan je hem in zijn N zetten, hoef je niet op de rem te blijven drukken als de weg recht is.
Repeatmaandag 25 juni 2007 @ 15:30
quote:
Op maandag 25 juni 2007 15:05 schreef boegschroef het volgende:
Zelf heb ik ook een automaat en wil niet anders meer.

Wat ik me altijd afvraag bij de automaat is waar men de N voor gebruikt? Ik weet wel wat het doet maar wanneer heb je die nodig? Ik heb hem in ieder geval nog nooit gebruikt.
Bij verkeerslichten waar je weet dat het onwijs lang gaat duren zet ik em wel altijd even in N. Ook wel zo aardig voor de mensen achter je als het donker is (worden ze niet scheel van je remlichten).
boegschroefmaandag 25 juni 2007 @ 15:37
quote:
Op maandag 25 juni 2007 15:30 schreef Repeat het volgende:

[..]

Bij verkeerslichten waar je weet dat het onwijs lang gaat duren zet ik em wel altijd even in N. Ook wel zo aardig voor de mensen achter je als het donker is (worden ze niet scheel van je remlichten).
ah... das waar, gelukkig hoef ik dan niet bij mijn automaat. Als ik rem en stil sta dan kan ik de rem los laten. Mijn rem blijft er vanzelf op staan tot ik gas geef.

Maar als je hem in zijn N zet bij een verkeerslicht kan je hem dan niet beter in de P zetten in plaats van de N. Anders loop je kans dat de auto gaat rollen. En in dat geval moet je anders de rem weer gebruiken en heeft het weer geen zin.
punchdrunkmaandag 25 juni 2007 @ 15:52
quote:
Op maandag 25 juni 2007 10:24 schreef RoosRoos het volgende:

[..]

Jaa pap heb gewoon schakel,
en me mams kan alleen maar auotmaat rijden,
dus die vind het ook wel fijn.
Kunnen we af en toe ruilen!
dit doet echt fysiek pijn.

on topic: ik moest vroeger niks van automaatjes hebben, maar sinds ik 45.000 km jaar op de weg zit weet ik zeker dat mijn volgende leasebak een automaat gaat worden. geen last meer van het beruchte file-enkeltje van dat kolere koppelingspedaal.

eigenlijk is het bizar dat we in moderne auto's, waarin werkelijk alles automatisch electronisch geregeld is, nog zelf machinaal de overbrengingsverhouding moet regelen.
Pascal86maandag 25 juni 2007 @ 16:06
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:20 schreef SpecialK het volgende:
1 keer een automaat gereden. Vond het niks bijzonders. Ik ergerde me zelf aan het verlies van controle over m'n toerental. Ik rij veel in de stad, lange stukken over de nassaukade bijvoorbeeld (Amsterdam) dan wil ik ook gewoon rustig in z'n 4 kunnen rijden (of 's nachts zelfs in z'n 5). Lekker stil en bespaart benzine.

Bij zo'n automaat heb je maar elk toerental te slikken wat dat ding uitkiest.
Bij die van mijn vader rijdt hij ook rustig, ik vindt automaat veel beter dan een schakel vooral in de stad
Pascal86maandag 25 juni 2007 @ 16:09
quote:
Op maandag 25 juni 2007 15:52 schreef punchdrunk het volgende:

[..]

dit doet echt fysiek pijn.

on topic: ik moest vroeger niks van automaatjes hebben, maar sinds ik 45.000 km jaar op de weg zit weet ik zeker dat mijn volgende leasebak een automaat gaat worden. geen last meer van het beruchte file-enkeltje van dat kolere koppelingspedaal.

eigenlijk is het bizar dat we in moderne auto's, waarin werkelijk alles automatisch electronisch geregeld is, nog zelf machinaal de overbrengingsverhouding moet regelen.
En er zijn automaten die nog zuiniger zijn dan schakel bakken dus die argument gaat ook niet op, en net alsof het zoveel meer verbruikt
Cyclonistmaandag 25 juni 2007 @ 18:08
Geef mij maar een handgeschakelde bak, alleen voor echt lange afstanden is het handig lijkt me
Isdatzomaandag 25 juni 2007 @ 18:20
quote:
Op maandag 25 juni 2007 18:08 schreef Cyclonist het volgende:
Geef mij maar een handgeschakelde bak, alleen voor echt lange afstanden is het handig lijkt me
hoezo..

op de snelweg zit je toch altijd in de 5e (/6) versnelling dus maakt ook niet uit.. en met cruisecontrol hoef je niet eens meer gas te geven
Cyclonistmaandag 25 juni 2007 @ 18:58
quote:
Op maandag 25 juni 2007 18:20 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

hoezo..

op de snelweg zit je toch altijd in de 5e (/6) versnelling dus maakt ook niet uit.. en met cruisecontrol hoef je niet eens meer gas te geven
Ik zit elke dag slechts 20 minuten op de snelweg, 10 min heen en 10 min terug..
KiXXmaandag 25 juni 2007 @ 19:58
Ik lees een hoop kwats hier, zoals automaten die ontkoppelen bijvoorbeeld.... Een echte automaat heeft altijd aandrijving en ontkoppelt dus niet, er zal wel een AMT bedoeld worden
Marloeswoensdag 27 juni 2007 @ 22:07
Automaat is echt ideaal!! De auto die wij hebben heeft alleen P D N R (of andere volgorde), ik geloof niet die D dingen, althans, ik heb ze nog niet gezien
Bij 't stoplicht zet ik 'm meestal wel in de N, dat schijnt beter voor de auto te zijn
thaduckwoensdag 27 juni 2007 @ 22:35
Over het hoe en wat een automaat is hoef ik niet meer uit te wijden, genoeg mensen voor me

Ik wil je alleen erop wijzen dat het niet zo heel handig is gelijk automaat te gaan rijden. Een deel van autorijden is het gevoel krijgen hoe dingen werken, en daar hoort schakelen ook bij. Na je examen kan je dat nog amper, en dat leer je alleen met veel oefenen. Persoonlijk denk ik dat je beter eerst paar jaar schakel kan rijden om er goed aan te wennen, als je daarna 30 jaar automaat rijdt en vervolgens weer in een schakel stapt dan ben je het niet verleerd. Beetje zelfde idee als met zwemmen en fietsen.

Maar het is natuurlijk wel weer lekker simpel, zeker voor een beginnend bestuurder. Een grote zorg minder. Als ik een automaat had gehad had mijn auto niet tolo geweest paar maanden terug. Maar ja, al met al is het een keuze die je zelf moet maken denk ik.Voelt het goed, doe het dan. Zo niet, lekker verder kijken. Er zijn tenslotte auto's zat te koop voor elk budget!
thaduckwoensdag 27 juni 2007 @ 22:37
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 22:07 schreef Marloes het volgende:
Automaat is echt ideaal!! De auto die wij hebben heeft alleen P D N R (of andere volgorde), ik geloof niet die D dingen, althans, ik heb ze nog niet gezien
Bij 't stoplicht zet ik 'm meestal wel in de N, dat schijnt beter voor de auto te zijn
Volgens mij is dat onzin. Net als pasgeleden, iemand ging er prat op dat je voor het stoplicht nooit op je rem mocht blijven staan. Anders zouden je remschijven kromtrekken
SpecialKwoensdag 27 juni 2007 @ 22:39
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 22:37 schreef thaduck het volgende:

[..]

Volgens mij is dat onzin. Net als pasgeleden, iemand ging er prat op dat je voor het stoplicht nooit op je rem mocht blijven staan. Anders zouden je remschijven kromtrekken
Als voetgangers voor je oversteken over het zebrabad dan moet je ook nooit remmen. Blijkbaar is bloed een goed smeermiddel voor je motor nl.
yupdonderdag 28 juni 2007 @ 10:13
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 22:37 schreef thaduck het volgende:

[..]

Volgens mij is dat onzin. Net als pasgeleden, iemand ging er prat op dat je voor het stoplicht nooit op je rem mocht blijven staan. Anders zouden je remschijven kromtrekken
Ik vraag me altijd af bij een conventionele automaat of het niet slecht is voor het ding als je het bij de stoplicht in zijn D laat. De auto wilt vooruitkruipen en jij forceert de auto te stoppen met de rem...

Slecht is het zeer zeker voor je remmen, want automaten vreten remmen gewoon voor lunch (ze hebben ook krachtigere en grotere remmen dan normale handbakken meestal)...
boegschroefdonderdag 28 juni 2007 @ 10:15
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 22:37 schreef thaduck het volgende:

[..]

Volgens mij is dat onzin. Net als pasgeleden, iemand ging er prat op dat je voor het stoplicht nooit op je rem mocht blijven staan. Anders zouden je remschijven kromtrekken
Ik ben ook iemand die er nog steeds van overtuigt is dat je krommen remmen krijgt als je op je rem blijft staan. Misschien is zo’n discussie wel een eigen topic waard

Maar ik snap nog steeds de mensen niet die de N gebruiken! Als je hem in de N zet dan moet je nog op de rem blijven staan…. Dan kan je hem net zo goed in de d laten staan. Wil je hem niet in de D laten voor een verkeerslicht zet hem dan in de P.
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 10:13 schreef yup het volgende:

[..]

Ik vraag me altijd af bij een conventionele automaat of het niet slecht is voor het ding als je het bij de stoplicht in zijn D laat. De auto wilt vooruitkruipen en jij forceert de auto te stoppen met de rem...

Slecht is het zeer zeker voor je remmen, want automaten vreten remmen gewoon voor lunch (ze hebben ook krachtigere en grotere remmen dan normale handbakken meestal)...
Een automaat remt ook niet (of veel minder) op de motor.... daardoor moet je meer remmen met de remmen dus slijten ze sneller
Repeatdonderdag 28 juni 2007 @ 12:08
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 10:13 schreef yup het volgende:

[..]

Ik vraag me altijd af bij een conventionele automaat of het niet slecht is voor het ding als je het bij de stoplicht in zijn D laat. De auto wilt vooruitkruipen en jij forceert de auto te stoppen met de rem...

Slecht is het zeer zeker voor je remmen, want automaten vreten remmen gewoon voor lunch (ze hebben ook krachtigere en grotere remmen dan normale handbakken meestal)...
Als je een tijdje je rem erop hebt gaat schakelt ie naar neutraal, dus dat "slechte" van remmen terwijl hij wilt vooruitkruipen valt dan al weg
remlofdonderdag 28 juni 2007 @ 12:20
quote:
Op maandag 25 juni 2007 18:20 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

hoezo..

op de snelweg zit je toch altijd in de 5e (/6) versnelling dus maakt ook niet uit.. en met cruisecontrol hoef je niet eens meer gas te geven
Maar als je veel in de file staat is een automaat inderdaad veel relaxter "rijden"
Marloesdonderdag 28 juni 2007 @ 14:01
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 22:35 schreef thaduck het volgende:
Over het hoe en wat een automaat is hoef ik niet meer uit te wijden, genoeg mensen voor me

Ik wil je alleen erop wijzen dat het niet zo heel handig is gelijk automaat te gaan rijden. Een deel van autorijden is het gevoel krijgen hoe dingen werken, en daar hoort schakelen ook bij. Na je examen kan je dat nog amper, en dat leer je alleen met veel oefenen. Persoonlijk denk ik dat je beter eerst paar jaar schakel kan rijden om er goed aan te wennen, als je daarna 30 jaar automaat rijdt en vervolgens weer in een schakel stapt dan ben je het niet verleerd. Beetje zelfde idee als met zwemmen en fietsen.

Maar het is natuurlijk wel weer lekker simpel, zeker voor een beginnend bestuurder. Een grote zorg minder. Als ik een automaat had gehad had mijn auto niet tolo geweest paar maanden terug. Maar ja, al met al is het een keuze die je zelf moet maken denk ik.Voelt het goed, doe het dan. Zo niet, lekker verder kijken. Er zijn tenslotte auto's zat te koop voor elk budget!
Toen ik net m'n rijbewijs had heb ik ook heel veel automaat gereden en ik vond het juist fijn. Je hoeft je minder te concentreren op het auto rijden zelf en je kan je meer concentreren op het verkeer...
Nu rij ik weer veel meer schakel, maar dat is echt zo simpel dat ik me niet kan voorstellen dat ik dat ooit verleer :p
Metro2005donderdag 28 juni 2007 @ 16:01
Wat ik me nou afvraag bij een automaat. Vreet zo'n auto geen remschijven?
Je houdt bij een automaat toch constant bij het stoplicht je poot op de rem => remschijf trekt krom

of valt dat wel mee en hebben automaten dikkere / aangepaste remschijven?
Jodocus1donderdag 28 juni 2007 @ 16:25
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 16:01 schreef Metro2005 het volgende:
.....

of valt dat wel mee en hebben automaten dikkere / aangepaste remschijven?
Valt wel mee. Remmen zijn op hun taak berekent. En ja, Veel dikker
thaduckdonderdag 28 juni 2007 @ 16:35
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 16:01 schreef Metro2005 het volgende:
Wat ik me nou afvraag bij een automaat. Vreet zo'n auto geen remschijven?
Je houdt bij een automaat toch constant bij het stoplicht je poot op de rem => remschijf trekt krom

of valt dat wel mee en hebben automaten dikkere / aangepaste remschijven?
lol, misschien moet je eerst het topic ff lezen Post of 8 terug bv.
Rene1988donderdag 28 juni 2007 @ 17:26
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 10:15 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Ik ben ook iemand die er nog steeds van overtuigt is dat je krommen remmen krijgt als je op je rem blijft staan. Misschien is zo’n discussie wel een eigen topic waard

Maar ik snap nog steeds de mensen niet die de N gebruiken! Als je hem in de N zet dan moet je nog op de rem blijven staan…. Dan kan je hem net zo goed in de d laten staan. Wil je hem niet in de D laten voor een verkeerslicht zet hem dan in de P.
[..]

Een automaat remt ook niet (of veel minder) op de motor.... daardoor moet je meer remmen met de remmen dus slijten ze sneller
Als de auto stil staat, problemen bijvoorbeeld, kan je hem ook in z'n N wegduwen, in de P gaat dat niet En dat de remmen krom trekken is gewoon bullshit.
PeuRacdonderdag 28 juni 2007 @ 19:34
quote:
Op maandag 25 juni 2007 01:49 schreef tho_Omas het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met CVT/Van Doorne's, hebben die dingen ook bergstanden?
340 Variomatic rijder meldt!

k heb een knopje achter de keuze pook zitten, hiermee begrenz ik de maximale versnelling die gekozen wordt en blijft hij langer met een hoger toerental rijden.

on-topic: automaat is super relaxed, voor mn dagelijkse vervoer, hoef ik niks anders meer (in het weekend schakel ik wel met een andere auto).

Als je in het begin automaar rijdt, of voor de eeerste keer; zet je linkder voet/been. dwars onder je stoel. Kan je ook niet perongeluk 'ontkoppelen'
yupvrijdag 29 juni 2007 @ 01:43
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 12:08 schreef Repeat het volgende:

[..]

Als je een tijdje je rem erop hebt gaat schakelt ie naar neutraal, dus dat "slechte" van remmen terwijl hij wilt vooruitkruipen valt dan al weg
Raar dat heb ik dus echt niet meegemaakt met 110pk TDi 1997 Passat en 2001 90 pk TDi Golf (ik heb met beide heel vaal gereden).

Misschien is dat merkgebonden?
boegschroefvrijdag 29 juni 2007 @ 08:56
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 01:43 schreef yup het volgende:

[..]

Raar dat heb ik dus echt niet meegemaakt met 110pk TDi 1997 Passat en 2001 90 pk TDi Golf (ik heb met beide heel vaal gereden).

Misschien is dat merkgebonden?
Ik denk het wel. In mijn nieuwe passat zit een "auto hold" functie. Daardoor hoef je je voet niet op de rem te houden als je stil staat. Je kan hem gewoon in zijn Drive laten staan voor een verkeerslicht en je voet van de rem halen.... Ideaal. (En als je het niet wilt kun je het uitzetten met een knopje)
yupvrijdag 29 juni 2007 @ 11:26
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 08:56 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Ik denk het wel. In mijn nieuwe passat zit een "auto hold" functie. Daardoor hoef je je voet niet op de rem te houden als je stil staat. Je kan hem gewoon in zijn Drive laten staan voor een verkeerslicht en je voet van de rem halen.... Ideaal. (En als je het niet wilt kun je het uitzetten met een knopje)
Dat had je ook bij een nieuwe Subaru automaat. En als het regelbaar is met een knopje is het toch echt super ideaal. Want soms wil ik die kruipneiging wel (bijv. bij inparkeren) en soms helemaal niet) bij een stoplicht.
#ANONIEMvrijdag 29 juni 2007 @ 11:38
Helaas gaat de Automatische versnellingsbak niet zo lang mee dan de rest van de auto.
Reken op 1 revisie per 150.000-200.000 km.
RoosRoosdinsdag 3 juli 2007 @ 19:16
Nou ik heb de auto
Een weekje nu, en moet zeggen dat ie prima bevalt!
Merk wel dat ik er nu minder mee bezig ben dat het automaat is,
en soms dus merk dat ik dan opeens wil gaan schakelen.
Maar nog geen noemenswaardige ongevallen gebeurd haha!
Toempfdinsdag 3 juli 2007 @ 20:14
quote:
Op maandag 25 juni 2007 01:47 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Volgens mij hangen ze dan de voorwielen in de lepels en de achterwielen zetten ze op een dolly.
Maar dan moeten ze toch wel weten dat het een vierwielaangedreven auto is toch?
ArcticBlizzardwoensdag 4 juli 2007 @ 16:04
quote:
Op dinsdag 3 juli 2007 19:16 schreef RoosRoos het volgende:
Nou ik heb de auto
Een weekje nu, en moet zeggen dat ie prima bevalt!
Merk wel dat ik er nu minder mee bezig ben dat het automaat is,
en soms dus merk dat ik dan opeens wil gaan schakelen.
Maar nog geen noemenswaardige ongevallen gebeurd haha!
Ik wen makkelijker van schakel naar automaat dan andersom, dan wil ik af en toe weleens de koppeling vergeten in te drukken.

Ik wens je veel veilige km's toe
#ANONIEMwoensdag 4 juli 2007 @ 17:48
ik zou lekker schakelen, als je zo kort na je rijbewijs al automaar gaat rijden, leer jee het echte rijden helemaal af

P = parkeren ( met handrem als je op een helling staat )
D = rijden ( de 1 en 2 gebruik je alleen in de bergen ), en altijd met je Overdrive ( mits handgeshcakeld ) gebruiken, dan gebruik hij de hoogste versnelling
N gebruik je zelden, tenzij je bij elk stoplicht niet op je rem wilt staan

maar wat ik al zei, Automaat is geen aanrader wanneer je net je rijbewijs gehaald hebt
Svenssonwoensdag 4 juli 2007 @ 20:36
^ Misschien moet je het topic ff doorlezen "Estolan". De uitleg is al 34 keer gegeven en bovendien heeft de topicstartster de betreffende auto inmiddels al gekocht.
siekmanwoensdag 4 juli 2007 @ 20:48
nou ik ben een ervaren automaat rijder .

Hou er rekening mee dat een automaat meer verbruikt dan een handgeschakelde.
Maar als je eenmaal van de automaten bent wil je niet anders meer .
Ik zal proberen uit te leggen wat automaat rijden is .
het hij kiest zijn toerental en hij schakeld zelf is allemaal onzin.

Jij bent zelf in control .

automaat is meestal ingedeeld als volgend

p = park
r = reverse
n = neutral
d = drive ( hier gebruikt hij alle trappen en eventueel overdrive ) Trappen zijn versnellingen
d3 , d2 , d1 = hierbij schakelt de auto niet verder dan bijv . d2 = drive tot 2e versnelling , hij zal daarna niet verder schakelen , dus niet meer trackie en niet meer kracht , maar ter voorkoming dat de automaat doorschakelt .
dit gebruik je dus in de bergen of met een zware aanhanger , zodat de auto niet op en neer blijft schakelen als je bijvoorbeeld in de stad rijdt .

De automaat doet niet zomaar wat maar doet wat jij aangeeft met je voet .
geef je rustig gas zal de auto rustig optrekken en vlot doorschakelen .
is hij bijvoorbeeld door geschakeld naar zijn 4e trap en je geeft wat meer gas zal hij terugschakelen naar 3 , of als je het gas verder intrapt ( kickdown ) zal hij zelfs 2 versnellingen terugschakelen .

dus je kan de auto helemaal zelf beinvloeden , dus laat je niks wijsmaken dat hij maar wat doet.

ik zeg je wel , hij verbruikt meer , als het stuk gaat kost het VEEL geld , ook het onderhoudt is iets duurder en je zal daarna nooit meer wat anders willen .

Dus ik zou zeggen DOEN .

Ik heb het van de week ook weer gedaan Ik ben over 2 weken de trotse bezitter van een ford USA f150
compiervrijdag 6 juli 2007 @ 23:10
Automaat is lekker maar als je koppeling gewend bent moet je echt wennen aan dat je 1 voet HELEMAAL niet hoeft te gebruiken
T42zondag 8 juli 2007 @ 15:24
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:20 schreef SpecialK het volgende:
1 keer een automaat gereden. Vond het niks bijzonders. Ik ergerde me zelf aan het verlies van controle over m'n toerental. Ik rij veel in de stad, lange stukken over de nassaukade bijvoorbeeld (Amsterdam) dan wil ik ook gewoon rustig in z'n 4 kunnen rijden (of 's nachts zelfs in z'n 5). Lekker stil en bespaart benzine.

Bij zo'n automaat heb je maar elk toerental te slikken wat dat ding uitkiest.
wat voor trekker heb jij gereden dan?

mijn mercedes 280SE uit 1969 schakelt bij 20/30kmh al naar 4 (hoogste versnelling) (is te koop )

en bij me kever automaat kan ik zelf toerentel regelen omdat deze niet zelf schakelt (semiautomaat) maar wel 110 in zijn 1 en 160 in zijn 2 en dan zijn ze op.

[ Bericht 5% gewijzigd door T42 op 09-07-2007 10:34:36 ]
Frumzelmaandag 9 juli 2007 @ 00:43
quote:
Op woensdag 4 juli 2007 17:48 schreef Estolan het volgende:
ik zou lekker schakelen, als je zo kort na je rijbewijs al automaar gaat rijden, leer jee het echte rijden helemaal af

P = parkeren ( met handrem als je op een helling staat )
D = rijden ( de 1 en 2 gebruik je alleen in de bergen ), en altijd met je Overdrive ( mits handgeshcakeld ) gebruiken, dan gebruik hij de hoogste versnelling
N gebruik je zelden, tenzij je bij elk stoplicht niet op je rem wilt staan

maar wat ik al zei, Automaat is geen aanrader wanneer je net je rijbewijs gehaald hebt
Ik gebruik de N bij het stoplicht wel vaak, omdat het volgens mijn boordcomputer minder brandstof verbruikt (1,2L a 1,3L per uur in D tegenover 0,7L a 0,8L per uur in N)
RealZeusmaandag 9 juli 2007 @ 01:35
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 11:38 schreef schvvmert het volgende:

Helaas gaat de Automatische versnellingsbak niet zo lang mee dan de rest van de auto.
Reken op 1 revisie per 150.000-200.000 km.
Ik heb een automaat gehad, die had 272000 km gelopen toen ik hem weg deed en toen ik hem een keer tegenkwam heb ik de huidige eigenaar gevraagd hoe en wat. Het ding had toen 330.000 km gelopen n hij had alleen de radiateur en de startmotor vervangen.
Pascal86maandag 9 juli 2007 @ 08:21
quote:
Op maandag 9 juli 2007 01:35 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Ik heb een automaat gehad, die had 272000 km gelopen toen ik hem weg deed en toen ik hem een keer tegenkwam heb ik de huidige eigenaar gevraagd hoe en wat. Het ding had toen 330.000 km gelopen n hij had alleen de radiateur en de startmotor vervangen.
Welk merk was dat?


Mijn volgende auto wordt ook een automaat, ik heb spijt dat ik nu geluisterd heb naar andere mensen die zeiden dat automaat duur was en meer benzine kost.

Ik rijdt nu een volvo 440 en mijn volgende wordt waarschijnlijk een s40 aut.

Schakel is zo kut in de stad en file...
RealZeusmaandag 9 juli 2007 @ 14:43
quote:
Op maandag 9 juli 2007 08:21 schreef Pascal86 het volgende:

[..]

Welk merk was dat?
Dat was zo'n fijne Japanner, een Nissan Sunny 1.4 LX uit 1989 om precies te zijn.