abonnement Unibet Coolblue
pi_56536725
quote:
Op maandag 4 februari 2008 21:11 schreef mjan het volgende:

[..]

Je draait gewoon de temperatuur van de oven steeds hoger, de cake laat je er gewoon instaan ondertussen. Lijkt mij tenminste, anders kan het idd niet goed gaan

Banaan: Waar is dat oranjebloesemwater te koop? Ik zie het wel vaker in recepten, maar ik heb echt geen idee waar dat te vinden is.
Ja bij een normale oven lukt dat prima. Maar ik heb een combi magnetron en volgens mij kan ik de temperatuur niet wijzigen als ie eenmaal ingesteld is en na het voorverwarmen aan het bakken is. Ik denk dat ik dat morgen eens met mn pizza uitprobeer, scheelt een hoop werk (zou zonde zijn als ik uren bezig ben geweest om beslag enzo te maken en het gaat in rook op door een mislukte bakactie) mocht het mislukken

Ik wil een nieuwe oven, verdorie . Eentje waarin alle baksels en pizza's gruwelijk goed gaan lukken.
pi_56537754
quote:
Op maandag 4 februari 2008 21:11 schreef mjan het volgende:

Banaan: Waar is dat oranjebloesemwater te koop? Ik zie het wel vaker in recepten, maar ik heb echt geen idee waar dat te vinden is.
bij de turkse supermarkt?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_56538214
quote:
Op maandag 4 februari 2008 23:29 schreef MissyMirjaM het volgende:

[..]

bij de turkse supermarkt?
Dankjewel, ik zal eens rond gaan neuzen!
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_56546555
quote:
Op zondag 3 februari 2008 22:51 schreef Shakti het volgende:
Vraag van een totale kook-kluns
Wat is het verschil (voor zover dat er is, tenminste) tussen cupcakes, muffins, brownies en gewone cake? Tenminste kwa standaard beslag enzo.

Zijn er nog tips of trucjes om je cake in een heteluchtoven fatsoenlijk te bakken? Nu heb ik meestal een ontplofte bovenkant die aardig richting de donkere kant gaat en dan is de binnenkant soms nog niet fatsoenljk gaar. Negen van de 10 keer moet ik zeker een kwartier aan de baktijd toevoegen.
In een heteluchtoven zet je de temperatuur altijd 10% lager dan in een conventionele oven. Doe je dat niet, dan verbrand de buitenkant voordat de binnenkant gaar is.
pi_56548591
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 17:23 schreef LoudGirl het volgende:

[..]

In een heteluchtoven zet je de temperatuur altijd 10% lager dan in een conventionele oven. Doe je dat niet, dan verbrand de buitenkant voordat de binnenkant gaar is.
Op een pak appeltaartmix van Koopmans staat inderdaad dat de oven op 180 graden moet en de heteluchtoven op 165 graden.
pi_56567258
quote:
Op maandag 4 februari 2008 21:11 schreef mjan het volgende:

[..]

Je draait gewoon de temperatuur van de oven steeds hoger, de cake laat je er gewoon instaan ondertussen. Lijkt mij tenminste, anders kan het idd niet goed gaan
Zoals gedacht werkt het dus niet bij een combi magnetron. Wil je de temperatuur ophogen dan moet het hele gebeuren opnieuw ingeprogrammeerd worden. Balen dus. Tijd voor een nieuwe keuken met een gewone normale oven erin

@cinnamongirl; ja dat staat tegenwoordig op veel verpakkingen. Maar toch helpt dat niet altijd even goed.

Dat van die 10% wist ik niet, ik wist wel dat er verschil was, maar hoeveel dat wist ik niet. Ik kan dus beter de temperatuur lager instellen en dan langere tijd laten bakken. Ipv anders om.

Hopelijk volgende week wat tijd om eens echte cupcakes te maken. Met van die overheerlijke topping erop
pi_56583374
Broodpudding

Nodig:
4 eetlepels suiker
3 mokken melk
2 eieren
2 zakjes vannile suiker
2 eetlepels kaneel
2 chocolader brownies
1 zakje chocolade glazuur
1 oud bruin bood
roomboter


Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200 graden.

Verkruimel het gehele oude bruin brood en de 2 chocolade brownies in 1 grote kom/bak/pan.

Mix de eieren, melk, kaneel, vanille suiker en suiker door elkaar, daarna giet je het mengsel bij het brood en kneed je dit totdat het een glad papje is.

Vet een overschaal in met roomboter en doe het papje hier in en zet dit 45min in de oven.

In de laatste 10min doe je het chocoglazuurzakje in een pannetje met heet kraanwater en dit strijk je als de oven klaar is over de broodpudding.

Zet de broodpudding 2 uur in de koelkast, en klaar

*Ook lekker om er door te doen, rozijnen/kersen.



(plaatje is zonder chocolade en met rozijnen, ook erg lekker!)
pi_56583857
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 15:06 schreef Logician het volgende:
Broodpudding

Nodig:
4 eetlepels suiker
3 mokken melk
2 eieren
2 zakjes vannile suiker
2 eetlepels kaneel
2 chocolader brownies
1 zakje chocolade glazuur
1 oud bruin bood
roomboter


Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200 graden.

Verkruimel het gehele oude bruin brood en de 2 chocolade brownies in 1 grote kom/bak/pan.

Mix de eieren, melk, kaneel, vanille suiker en suiker door elkaar, daarna giet je het mengsel bij het brood en kneed je dit totdat het een glad papje is.

Vet een overschaal in met roomboter en doe het papje hier in en zet dit 45min in de oven.

In de laatste 10min doe je het chocoglazuurzakje in een pannetje met heet kraanwater en dit strijk je als de oven klaar is over de broodpudding.

Zet de broodpudding 2 uur in de koelkast, en klaar

*Ook lekker om er door te doen, rozijnen/kersen.


[ afbeelding ]
(plaatje is zonder chocolade en met rozijnen, ook erg lekker!)
toch weer eens bij je komen eten hihi
Je bent nooit volledig gekleed tot je een glimlach draagt.
pi_56583901
Ik wil van het weekend een cake bakken en hier dan een soort slagroomtaartje van maken. Eerst horizontaal door de midden snijden (misschien wel 2x) en dan iets van slagroom en vruchtjes ertussen. Bovenop ook weer wat versiersels ofzo.

Iemand ideeën wat hier precies tussen te doen en blijft dat wel zitten die slagroom of moet je die dan beter eerst heel stijf kloppen?
pi_56583906
Dat mag!
pi_56584421
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 15:33 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Ik wil van het weekend een cake bakken en hier dan een soort slagroomtaartje van maken. Eerst horizontaal door de midden snijden (misschien wel 2x) en dan iets van slagroom en vruchtjes ertussen. Bovenop ook weer wat versiersels ofzo.

Iemand ideeën wat hier precies tussen te doen en blijft dat wel zitten die slagroom of moet je die dan beter eerst heel stijf kloppen?
Maak er een victoria sponge cake van! Cakebeslag bakken in een springvorm. In twee lagen snijden, onderste laag eventueel besprenkelen met wat likeur, daarna besmeren met jam. Fruit erop (aardbeien of frambozen zijn klassiek, ontdooid uitgelekt diepvriesfruit werkt prima) en daarop slagroom bijna stijfgeklopt met vanillesuiker. Bovenkant erop, heel licht aandrukken, betrooien met poedersuiker.
  donderdag 7 februari 2008 @ 16:07:09 #262
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_56584489
TVP
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_56585958
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 15:33 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Ik wil van het weekend een cake bakken en hier dan een soort slagroomtaartje van maken. Eerst horizontaal door de midden snijden (misschien wel 2x) en dan iets van slagroom en vruchtjes ertussen. Bovenop ook weer wat versiersels ofzo.

Iemand ideeën wat hier precies tussen te doen en blijft dat wel zitten die slagroom of moet je die dan beter eerst heel stijf kloppen?
Je hebt sowieso slagroom versteviger in zakjes zitten, hoermee blijft die shizzle wel wat langer goed stijf. Wat ik misschien zou doen is ipv een cake, een biscuit-bodem bakken, is iets lichter dan echte cake.
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
pi_56589038
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 15:33 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Ik wil van het weekend een cake bakken en hier dan een soort slagroomtaartje van maken. Eerst horizontaal door de midden snijden (misschien wel 2x) en dan iets van slagroom en vruchtjes ertussen. Bovenop ook weer wat versiersels ofzo.

Iemand ideeën wat hier precies tussen te doen en blijft dat wel zitten die slagroom of moet je die dan beter eerst heel stijf kloppen?
Je kunt inderdaad beter biscuitdeeg nemen ipv cake, anders word het echt een zware klompcake. Deze kan je vullen met slagroom maar je zou ook botercreme kunnen overwegen. Ik ga van het weekend een soortgelijke taart maken (biscuitkapsel, horizontaal in 3en, vullen met botercreme en jam, bekleden met rolfondant) voor mijn moeder die 50 word. De slagroom kan je dan eventueel bovenop doen. Vullen met slagroom kan ook maar je hebt kans dat als je hem te lang laat staan dat het gaat druipen en/of dat de cake zompig word. Als je toch slagroom gaat gebruiken zou ik er iig een zakje klopvast doorheen doen. Ik maak zowel het biscuitdeeg als de botercreme met een speciale mix van maakjetaart.nl maar er zijn ook recepten om het helemaal zelf te maken...succes!

Edit: om de taart recht door te snijden gebruik ik een taartzaag maar daarvoor een ander trucje: kleine inkeping rondom de taart maken. Vervolgens visdraad erdoorheen trekken

[ Bericht 8% gewijzigd door Trusten op 07-02-2008 20:07:11 ]
pi_56600714
Ik heb het cakebeslag al gekocht dus ik ga gewoon voor de cake.
Denk dat ik deze dan in een springvorm ga bakken, 1x door de helft, ertussen slagroom en aardbeienjam. Bovenop aarbeienjam met daaroverheen glazuur, en aan de zijkant beetje slagroom met amandelschaafsel er tegenaan geplakt.

Klinkt lekker, ik ga het gewoon proberen, jullie horen ervan
pi_56600745
Ben benieuwd
pi_56604553
quote:
Je kunt inderdaad beter biscuitdeeg nemen ipv cake, anders word het echt een zware klompcake. Deze kan je vullen met slagroom maar je zou ook botercreme kunnen overwegen. Ik ga van het weekend een soortgelijke taart maken (biscuitkapsel, horizontaal in 3en, vullen met botercreme en jam, bekleden met rolfondant) voor mijn moeder die 50 word. De slagroom kan je dan eventueel bovenop doen. Vullen met slagroom kan ook maar je hebt kans dat als je hem te lang laat staan dat het gaat druipen en/of dat de cake zompig word. Als je toch slagroom gaat gebruiken zou ik er iig een zakje klopvast doorheen doen. Ik maak zowel het biscuitdeeg als de botercreme met een speciale mix van maakjetaart.nl maar er zijn ook recepten om het helemaal zelf te maken...succes!

Edit: om de taart recht door te snijden gebruik ik een taartzaag maar daarvoor een ander trucje: kleine inkeping rondom de taart maken. Vervolgens visdraad erdoorheen trekken
Recept voor biscuitdeeg en botercrene?
pi_56605856
Hier trouwens nog een recept voor Romige bananentaart met chocolade (uit 'Nieuw vegetarisch koken' van Celia Brooks Brown)

Bodem:
200 gr chocoladebiscuitjes
50 gr ongezouten boter
2 eetlepels cacaopoeder

Vulling:
400 gr verse roomkaas of volle kwark
250 gr mascarpone
2 grote rijpe bananen
2 theelepels vanille-essence
200 gr fijne suiker
2 eieren, losgeklopt

Chocoladelaag:
100 gr pure choclade
50 gr ongezouten boter
1 grote banaan
sap van 1/2 citroen

Voor de bodem: Koekjes verkruimelen en de gesmolten boter en het cacaopoeder erdoor roeren. Springvorm invetten en het kruimelmengsel stevig op de bodem drukken. Bak de bodem 10 minuten op 180 graden.

Schakel de oven terug tot 150 graden.

Vulling: roomkaas/kwark samen met de mascarpone tot een glad mengsel roeren. De bananen prakken en samen met de suiker en vanille-essence toevoegen. Goed door elkaar mengen en vervolgens de eieren geleidelijk toevoegen. Schenk dit mengsel in de springvorm en bak de taart 30-40 minuten, tot hij steviger is, maar nog een beetje drilllerig in het midden. (Ik heb hem volgens mij 50 minuten laten zitten, want het was echt nog een zachte blubbermassa). Laten afkoelen in de vorm. Daarna minstens 3 uur, maar liever een hele nacht, in de koelkast laten opstijven.

Chocoladelaag: Taart uit de koelkast halen en voorzichtig de springvorm losmaken. Ondertussen de chocolade met de boter au bain marie smelten. Schenk dit chocolademengsel over de taart. De banaan in schuine plakjes snijden, door het citroensap halen en droogdeppen. Banaanplakjes op de taart leggen. Taart weer in de koelkast zetten on chocolaag te laten opstijven.

Súperlekker en zo ziet het geheel er dan uit:
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_56606605
quote:
Op vrijdag 8 februari 2008 16:01 schreef LoudGirl het volgende:

[..]

Recept voor biscuitdeeg en botercrene?
Basis biscuit beslag
Benodigdheden:

- 5 eieren (m/l)
- 150 g suiker
- 125 g boem
- 25 g maizena
- zakje vanillesuiker
- mespunt zout

Bereidingswijze:

Plaats bakpapier op de bodem van de springvorm en beboter vervolgens de hele binnenkant en bestuif deze met bloem.

Doe de eieren met de suiker en vanillesuiker in een kom en zet deze in een bak met warm water. Klop nu tot de suiker geheel is opgelost en er een dikke schuimige massa is verkregen (hoe langer je klopt hoe luchtiger de cake).

Meteen daarna de gezeefde bloem, maizena en zout in gedeelten luchtig door de geklopte eieren scheppen tot er geen bloem meer te zien is. (niet te veel scheppen)

Het deeg meteen overdoen in de springvorm en op een rooster in het midden van de 180 graden voorverwarmde oven plaatsen. De taart in +/- 40 minuten goud bruin bakken.

De eerste 20 minuten de oven niet openen. Controleer na 35 minuten of de cake gaar is door een saté prikker in het midden van de cake te prikken. Als de prikker er droog uitkomt is de cake gaar. Als er aan de prikker nog beslag kleeft kan hij nog 5 minuten langer.

!!BELANGRIJK!! Na tien minuten afkoelen in de vorm, de cake storten op een rooster en helemaal laten afkoelen. Vervolgens kun je de cake invriezen voor later gebruik


Kookboek recept voor botercrème.

Benodigdheden voor een ronde taart van 26-30 cm.:

- 250 gram boter (roomboter)
- 500 gram bakkerspoedersuiker
- eventueel smaakstof vanilla, citroen...

Gebruiksaanwijzing:

Mix de boter (op kamertemperatuur) heel luchtig, zeker 10 minuten mixen net zolang tot de boter wit en smeuïg is. Voeg dan de suiker in gedeelten toe met eventueel een smaakstof. Mix het geheel nog 4 minuten tot een mooie crème die makkelijk smeerbaar is.

Handige sites waar je dit soort dingen kunt vinden en ook de evt mixen kan kopen:
www.maakjetaart.nl
www.deleukstetaarten.nl
pi_56631752
Die bananen taart ziet er echt heel goed uit, valt wel redelijk zwaar of niet?

Ik heb net ook weer wat gebakken, afgelopen week een paar nieuwe boeken gekocht waaronder ook Brownies van Linda Collister. En toen bedacht ik me dat het misschien wel lekker zou zijn om wat brownies te bakken. Toen ik vanmiddag over de markt liep leek het me wel een goed idee om als toetje ijs met brownie erdoor te maken. Dus wat brownies gebakken, chocolade ijs gedraaid & paar brownies erdoor in stukken. Was echt heerlijk, hier een foto van de brownies.

Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
pi_56631884
meneer AnneX is naar de Toscaanse kookworkshop en zal daar wel eten.
Hij heeft in ieder geval bakjes mee voor restanten (voor mij) .

Ondertussen heb ik voor het eerst (4) appelbollen gemaakt met Jonagold's.
Vanavond proeven en voor morgen bij de koffie.
Inmiddels gesmuld en morgen weer: hoi hoi



* verhuisd vanuit topic wat eten we vandaag.
pi_56639683
Er vroeg laatst iemand naar kook of bak boeken. Ik heb o.a. een boek over chocolade gerechten:
De allerlekkerste Chocoladegerechten - isbn nr. 1-40542-129-0

En dan nog het boek met amerikaanse recepten:
USA Kookboek van Sheila Lukins - isbn nr. 3-8290-5211-1

Allebei met veel lekker klinkende recepten. helaas zelf nog geen uitgeprobeerd.
pi_56640404
Ik heb toch niet meer de slagroomcake gemaakt.
Heb het cakebeslag in muffinvormpjes gedaan, met een beetje aardbeienjam in het midden.

K had ook nog een sachtertorte gebakken alleen nu heb ik ipv 150 gram boter er 250 gram boter in gedaan (oeps!), maar goed ik ga straks even proeven. Hij ziet er lekker uit en ruikt ook lekker dus ik hoop op een goede afloop
  zondag 10 februari 2008 @ 12:32:23 #274
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_56640951
Misschien geen officieel gebak, maar er zit nu een Mon Chou taart in de koelkast. Nog een paar uurtjes en dan lekker opsmikkelen .
  zondag 10 februari 2008 @ 14:35:03 #275
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_56643759
Met als resultaat..



.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')