quote:
Op donderdag 13 september 2007 19:04 schreef Henno het volgende:[..]
En dat is precies waarom software-ontwikkeling helemaal niet zo simpel is als veel mensen denken... was het maar even code kloppen en klaar.
De structuur van een softwaresysteem wordt steeds rotter naarmate je meer wijzigingen aanbrengt, tot het punt dat het economisch beter is om alles weg te mieteren en opnieuw te beginnen. Het ontwikkelen van technieken om dit proces te vertragen of te voorkomen is een van de grote uitdagingen in de 'software engineering" en zijn complete boeken en studierichtingen aan gewijd.
In één woord: Patterns
Erg interessant om je in te verdiepen en bedoeld om die dingen die jij beschrijft op te vangen.
"If your code has a bad smell, refactor it to a pattern"
![]()
quote:
Testen is een andere.. het belangrijkste proces in het hele ontwikkelingstraject, maar wordt vaak vergeten. Hoe detecteer je in een grote complexe applicatie dat er aan de ene kant iets kapot gaat wanneer je aan de andere kant iets wijzigt, en hoe test je iets zo grondig mogelijk. Je kan makkelijk afstuderen op het ontwerpen van effectieve testmethoden. Houden managers die niet gehinderd zijn door kennis van zaken vaak niet van, want er komen geen knopjes bij in de applicatie tijdens het testen, dus verloren tijd aldus de hoge heren.
Een audit kan inderdaad in de vorm van testen maar een ontwerp kan ook formeel worden gespecificeerd en soms 'bewezen' d.m.v. formele talen (denk aan B en Promela, die overigens wel van elkaar verschillen). Veel kritieke systemen worden met behulp van deze ellende ontworpen. Ellende, want zodra ik me daarmee moet gaan bezighouden zoek ik een andere baan.
[ Bericht 27% gewijzigd door vbmot op 13-09-2007 21:53:50 ]
Looking for hotspots: wardriving or whoredriving?
Personal spam:
http://www.kenya2ndhand.com