abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 16 juni 2007 @ 17:59:40 #26
180739 Qebbel
Stewardesbisch!
pi_50523838
Sorry, maar een orkaan, zoals jij hier bedoelt, kan echt nooit in Nederland voorkomen. Ookal wordt de aarde warmer en zullen we misschien een klimaatsverandering meemaken, een subtropische orkaan, zoals die ontstaan in de golf van Mexico en in delen van Aziatische zeeen, zal nooit in Nederland kunnen komen.
Zelfs niet in het "gunstigste" geval wanneer bijvoorbeeld de zeeen om ons heen in de zomer opwarmen tot minimaal 26 graden, waarin orkanen kunnen ontstaan, dan nog zou het niet kunnen, omdat deze zeeen te klein zijn! Jij hebt op het kaartje een klein wolkje getekend, wat in het echt misschien een tiende van de omvang van een echte hurricane is. Jij voorspelt dat deze zogenaamde orkaan groter wordt op de Noordzee en het IJsselmeer??? Met die kleine plasjes kan een orkaan zich nooit voeden!
Dus stel dat er ten Westen van Frankrijk op de Atlantische Oceaan een hurricane ontstaan zou (wat de enige plek is waar het heeeeeeel misschien evt nog zou kunnen over 100 jr), dan zou deze orkaan al lang zijn uitgedoofd als hij Nederland bereikt, omdat hij te veel land raakt op zijn pad naar Nederland toe.
Nederland kan wel getroffen worden door een "orkaan", maar dat is niet zo'n tropische cycloon met een oog, zoals jij hier bedoelt, maar gewoon een heftige storm van windkracht 12.
Als kunst volmaakt is, is de wereld overbodig.
Wees wie je bent, maar accepteer ook anderen!
pi_50524105
Het zou misschien wel kunnen als Groot Brittanië plotseling wegdrijft.
pi_50528155
een klein systeem wel. er was eerst eencyclone die 48 km was. en in principe hoeft alleen hetoog op water te liggen. En door de draaing van de aarde zal een orkaan zich splitsen waardoor et nog kleiner word
  dinsdag 19 juni 2007 @ 12:32:10 #29
154149 ManInLove
Real wisdom is a rare gift
pi_50610172
Vergeet niet dat een orkaan (een klassieke orkaan) alleen kan ontstaan in het gebied tussen de evenaar en de steenboks- of de kreefts-keerkring. Alleen daar voldoet alles aan de volgende voorwaarden:
Één preferente windrichting (1) en in bepaalde gebieden (golf van mexico, Pacifische- / Indische Oceaan nabij het verre oosten) een gunstige opwaartse stroming (2) van (relatief) warm zeewater (3) in een ondiep gebied waar het verder kan opwarmen (4).

Alleen als aan al deze vier voorwaarden wordt voldaan kan een orkaan ontstaan. Deze verliest in het algemeen zijn kracht zodra hij boven kouder water of boven land komt.

Hierdoor is dus al bewezen dat er geen orkaan over Nederland kan trekken...

(En nou speculatief: Zou de opwarming van het klimaat zo sterk zijn dat het zeewater 6 graden of meer stijgt, dan zou met de warme golfstroom in die temperatuur in theorie voor de kust van Frankrijk of aan de zuidkant van het kanaal een orkaan ontstaan.
Alleen: Om het zeewater 6 graden te laten stijgen is een atmosferische opwarming van 10 graden of meer nodig. Als ik me alle waarden goed herinner...)
  dinsdag 19 juni 2007 @ 14:05:26 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_50613378
Volgens mij komen er regelmatig orkanen naar NL, die zijn dan aan de andere kant van de grote plas ontstaan en komen langs de amerikaanse kust omhoog en steken dan de oceaan over
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_50620277
Je spreekt van een orkaan als het 3 minuten tegen windkracht 12/13 aan zit, 13 als zeer sterke 12.
Lambo of Rekt
  dinsdag 19 juni 2007 @ 17:57:04 #32
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_50621971
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 17:09 schreef EggsTC het volgende:
Je spreekt van een orkaan als het 3 minuten tegen windkracht 12/13 aan zit, 13 als zeer sterke 12.
Beafortschaal gaat niet verder dan 12
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_50622737
Ooit? Ja, "ooit" zal het vast wel eens gebeuren.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_50623583
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 14:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Volgens mij komen er regelmatig orkanen naar NL, die zijn dan aan de andere kant van de grote plas ontstaan en komen langs de amerikaanse kust omhoog en steken dan de oceaan over
Inderdaad ja. Restanten van orkanen zijn dat. Zeker geen categorie 1 of 2.
Ze kunnen nog wel voor veel overlast zorgen, dat wel.
pi_50663432
Er is een orkaan voor de kust onstaan van europan 2005. Stel dat er een cat 2 voor spanje ligt en heel snel ricting Nederland
pi_50669828
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 17:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Beafortschaal gaat niet verder dan 12
Daarom zeg ik, 13 als zeer sterke 12. 12 is een groot begrip, aangezien windstoten van 130k/m per uur 12 zijn, en ook windstoten van 400km/u 12 is.
Lambo of Rekt
  Moderator vrijdag 26 oktober 2007 @ 09:27:32 #37
8781 crew  Frutsel
pi_54211566
Dichterbij dan dit zal het wel niet komen.
En tegen de tijd dat de Noordzee zo warm wordt zal een orkaan niet het grootste probleem van de maatschappij zijn.
pi_54384503
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 21:34 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Daarom zeg ik, 13 als zeer sterke 12. 12 is een groot begrip, aangezien windstoten van 130k/m per uur 12 zijn, en ook windstoten van 400km/u 12 is.
Windstoten zijn nooit Bft.
10 minuten gemiddelde zijn Bft.
Een (sub)Tropische orkaan is gewoon onmogelijk in Nederland.
Niet tropische orkanen zouden wel kunnen. (met fronten en zonder oog).
De schade zou behoorlijk zijn maar ik verwacht niet verwoestend.
  donderdag 8 november 2007 @ 11:28:42 #40
75556 erkel
back from Dagestan
pi_54451590
quote:
Op dinsdag 19 juni 2007 18:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ooit? Ja, "ooit" zal het vast wel eens gebeuren.
Nee dus. Lees het verhaal van Qebbel hierboven, die legt het prima uit.
Weisst
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')