abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 7 december 2002 @ 00:16:57 #76
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_7187919
quote:
Op zaterdag 7 december 2002 00:03 schreef Swoods het volgende:

[..]

Ik heb de reis niet gemaakt en ik heb de hele wereld nog niet gezien. Maar Noorwegen staat bij mijn op 1. Dus voor mij kan die quote best waar zijn

Als je nog dingen over Noorwegen wilt weten, stel ze gerust. Ik ben hier nu een dikke 3 maanden en kan denk ik aardig wat beantwoorden (vooral over Trondheim, want daar woon ik nu).


In de 'oude' folder (2002) doet de wintertocht (1/10-31/3) nog Trondheim aan.:) De zomertour stopt daar niet voor zover ik kan zien. Sorry, we komen dus niet langs.
Maar blijf info posten, aub.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_7190963
quote:
Op zaterdag 7 december 2002 00:03 schreef sooty het volgende:

[..]

Thanks for the info.
Het is mij bekend dat het een 'rustige' (lees: voor jongeren waarschijnlijk weinig enerverende) reis zal zijn.


Tsja, de meeste mensen gaan niet naar Noorwegen om te zuipen, feesten etc. maar om van de natuur te genieten.

Dat neemt niet weg dat er in Oslo, Bergen en andere grote steden ook wel uitgaansgelegenheden zijn.

  maandag 28 april 2003 @ 23:32:07 #78
22259 Fogerty
slapende account
pi_10082454
Ik wil niet helemaal een nieuw topic openen, maareh: vorige zomer in de Schotse hooglanden had ik het af en toe vervelend koud in mijn tentje, ik ben een eind gekomen door een zeil en een spijkerbroek (tja, je moet wat ) onder mijn matje te leggen, maar eigenlijk deugde mijn slaapzak gewoon niet.
Nou ga ik deze zomer naar Noorwegen, weliswaar in de zomer, maar ik weet nu dankzij Schotland (dat was in augustus) dat het in hoger en noordelijker gelegen gebieden 's nachts toch aardig kan afkoelen.

Zijn er hier ervaren Scandinavie-gangers die mij kunnen vertellen wat voor slaapzak ik moet kopen? Die extreme zuidpool-slaapzakken lijken me wat overdreven, ik mag toch aannemen dat het in de zomer 's nachts toch wel boven nul blijft (of niet?). Er zijn ook wel 'tussenvormen' neem ik aan?

Ach, ik ga het ook wel gewoon even vragen bij de Bever, maar goed, misschien heeft hier al iemand iets zinnigs te zeggen of een warmte/isolatietip die los staat van slaapzakken

Hieperdepiep hoera!
pi_10082843
quote:
Op maandag 28 april 2003 23:32 schreef Fogerty het volgende:
Ik wil niet helemaal een nieuw topic openen, maareh: vorige zomer in de Schotse hooglanden had ik het af en toe vervelend koud in mijn tentje, ik ben een eind gekomen door een zeil en een spijkerbroek (tja, je moet wat ) onder mijn matje te leggen, maar eigenlijk deugde mijn slaapzak gewoon niet.
Nou ga ik deze zomer naar Noorwegen, weliswaar in de zomer, maar ik weet nu dankzij Schotland (dat was in augustus) dat het in hoger en noordelijker gelegen gebieden 's nachts toch aardig kan afkoelen.

Zijn er hier ervaren Scandinavie-gangers die mij kunnen vertellen wat voor slaapzak ik moet kopen? Die extreme zuidpool-slaapzakken lijken me wat overdreven, ik mag toch aannemen dat het in de zomer 's nachts toch wel boven nul blijft (of niet?). Er zijn ook wel 'tussenvormen' neem ik aan?

Ach, ik ga het ook wel gewoon even vragen bij de Bever, maar goed, misschien heeft hier al iemand iets zinnigs te zeggen of een warmte/isolatietip die los staat van slaapzakken


Ik ben niet zo'n tentenexpert, maar de temperatuur is natuurlijk vooral afhankelijk van de weersomstandigheden, de tijd van het jaar en ook waar je je bevind.

Vorig jaar (in de maand juli was ik er op vakantie) had ik het alleen op de Noordkaap echt koud, maar dat kwam met name omdat het een hoge, kale rots is en er een flinke wind stond.

In het hoge Noorden van Finland (ver boven de poolcirkel) daarentegen was het lekker weer, ook in de avond en nacht was de temperatuur zeer aangenaam. Nu moet ik wel zeggen dat we de hele vakantie goed weer hebben getroffen.

Maar het is altijd aan te raden om een stevige tent en een paar warme truien mee te nemen, al weet ik dus niet waar in Noerwegen je van plan bent om op vakantie te gaan.

Edit - ik kan je ook aanraden je tegen de muggen te wapenen, al is dat in Noorwegen wat minder dan in Zweden en Finland.

  dinsdag 29 april 2003 @ 23:06:03 #80
22259 Fogerty
slapende account
pi_10103716
quote:
Op maandag 28 april 2003 23:47 schreef Leatherface het volgende:
Maar het is altijd aan te raden om een stevige tent en een paar warme truien mee te nemen, al weet ik dus niet waar in Noerwegen je van plan bent om op vakantie te gaan.

Edit - ik kan je ook aanraden je tegen de muggen te wapenen, al is dat in Noorwegen wat minder dan in Zweden en Finland.


Dikke truien was ik inderdaad al van plan na mijn ervaringen in de Hooglanden (had 1 dik vest bij me en dat heb ik dus zowat die hele maand aangehad )
Muggen is ook een goeie, ik heb mij vorig jaar in Glencoe erg verbaasd vanwege de aanstelleritus van mensen met muskietenmaskers enzo, totdat ik twee dagen later zelf dusdanig onder zat dat ik 's nachts eerst een uur moest krabben voordat ik enigszins kon slapen
Hieperdepiep hoera!
  zondag 4 mei 2003 @ 13:41:06 #81
52747 Lelijke_Aap
Geel genot
pi_10194987
Trondheim is erg mooi, en Bergen ook (heb ik gestudeerd). als je een leuk treinreisje wilt maken moet je de Flåm-baan nemen. Die gaat ergens in de buurt van Bergen (weet neit meer precies waar, maar dat weten ze in bergen bij de VVV wel). Ook een stukje met de Hurtigruten is mooi. Dat is een boot die helemaal van Bergen naar Kirkeness (tegen de Russische grens) vaart. Erg mooi, maar wel duur. Veel plezier op vakantie!
pi_10200654
Noorwegen .

Ik ben er zelf in 1999 twee weken geweest in Porsgrunn, helemaal in het zuiden op 2.5 uur van Oslo.

Tips:

  • Van een vriend van mij die er ook geweest is en rookt: zelf voldoende shag/sigaretten meenemen, want ook dat is er peperduur.
  • Zelfde geldt eigenlijk voor levensmiddelen. Als je het kan meenemen, neem dan dingen zoals rijst zelf mee, scheelt je daar geld. Als je gaat lichtgewicht backpacken ga je natuurlijk niet met een mud aardappelen sjouwen.
  • NIET naar Jomfru eiland gaan. Dit eiland is een soort Macao, maar dan niet met gokken, maar qua drank. Noorwegen heeft extreem strenge drankwetten, met als gevolg dat hier op dit eiland, zonder controle, iedereen die wetten ontduikt en strontlazerus rond loopt te waggelen. Tenzij je houdt van bezopen kerels die tegen je tent zeiken zou ik hier uit de buurt blijven.
  • Zorg vooral dat je heel veel geniet van de prachtige natuur. En bereid je voor op een enorm schrikeffect als je weer thuis bent. Ik heb nog minstens twee weken lopen roepen hoe lelijk en grijs Nederland wel niet was, toen ik weer thuis was.

Noorwegen is met voorsprong het mooiste land waar ik ooit geweest ben, en ik zou er zo nu stante pede weer heel willen. Hoedanook, prima keus ! .

It's my party and I'll cry if I want to.
pi_10202352
quote:
Op zondag 4 mei 2003 18:42 schreef AudreyHepburn het volgende:

Ik heb nog minstens twee weken lopen roepen hoe lelijk en grijs Nederland wel niet was, toen ik weer thuis was.


Ik ken het gevoel, ik had dat al een beetje toen we op de weg terug naar huis weer in Denemarken aankwamen

Niet dat Denemarken zo lelijk is, maar vergeleken bij Noorwegen en trouwens ook Zweden en Finland vind ik het er maar saai.

pi_11805553
Wij denken er aan om volgend jaar een huisje in Noorwegen te huren. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Verder valt het me op dat als je tegen mensen zegt dat van plan bent naar Noorwegen te gaan men meteen begint te roepen dat het gruwelijk duur is, maar is dit ook echt zo?

Ach........
  woensdag 16 juli 2003 @ 12:28:52 #85
1762 YPPY
Yppiaans
pi_11806218
Wij hebben vorig jaar een huisje gehuurd in Denemarken via http://www.dansommer.nl/ Dat zijn huisje van particulieren die een huisje verhuren als ze er zelf niet zijn. Leuke (en grote!) huizen en niet zo duur. Ze hebben ook huizen in Noorwegen. Daar hebben we dus wel goede ervaringen mee.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_11929810
Noorwegen is schitterend. Jammergenoeg ga ik er dit jaar niet heen, maar volgend jaar misschien wel weer!

Persoonlijk vind ik de Hardangervidda echt een aanrader. En idd Geiranger. Wil zelf nog graag naar de lofoten.

  Moderator dinsdag 22 juli 2003 @ 12:36:37 #87
45833 crew  Fogel
pi_11932872
Ik ben zo'n 13 uur geleden terug gekomen van een klein tripje Noorwegen (met mijn ouders en mijn vriendin de schoonouders bezocht). Mijn schoonouders wonen op Veiholmen, een klein eiland in de noordzee, wat hemelsbreed zo'n 60 km van Kristiansund en Trondheim af ligt.

De heenweg gewoon van Oslo (mijn woonplek) via de E6, door Gudbrandsdalen richting Trondheim gereden, daar vervolgens via een zooi vage binnendoorweggetjes het veer gepakt (2x) en vervolgens op het eiland aan gekomen. Ik zal hier misschien later vandaag de foto's van posten, heb nu te weinig tijd daarvoor.
De terugweg via Kristiansund naar Molde gereden, van Molde naar Geiranger (zelfs voor iemand die al 3 jaar in Noorwegen woont een indrukwekkend gezicht! Aanrader dus), dan via Lom de Valdresflya (riksveien 51 of 15, was, en ben nog steeds een beetje duf), via Hønefoss weer terug naar Oslo.

De terugweg was echt een hele mooie route, maar helaas was het slecht weer en hebben we Geiranger niet in vol ornaat mogen aanschouwen. Probeer wel een beetje rekening te houden met de veertijden, we hebben 2x bijna een uur moeten wachten. (de hele trip terug duurde overigens 16 uur, daar zaten 4 veerverbindingen bij en een aantal fotostops)

Tip: neem een goede auto mee, met een zo groot mogelijke motor. Mijn Ford Scorpio 2.0 liter had op sommige stukken moeite om fatsoenlijk omhoog te komen.
Laat ook voordat je gaat even je remklossen nakijken, die krijgen in de bergen flink wat te voorduren. De terugweg route ben ik 3x een eind omhoog gegaan (1000-1500 meter hoog), en dus ook weer omlaag.
Rem zoveel mogelijk op de motor af om ervoor te zorgen dat je remblokken niet te heet worden (je merkt het vanzelf als ze gaan stinken )

I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 22 juli 2003 @ 17:41:11 #88
20063 Quasar_de_Duif
Seldom indeed.
pi_11941231
Ik ben net 3 dagen terug van de vakantie in Noorwegen en Zweden.

Nu vond ik Noorwegen schitterend om te zien met al haar prachtige bergen en dallen. Een enorme uitgestrekte natuur met rustieke watervalletjes en beekjes.

Na een aantal dagen rijden door het grote land betrapte ik mezelf op het gevoel dat het enigszins routine begon te worden. Steeds maar weer bergen en naaldbomen, niks anders. Alleen onderin Noorwegen heb je een heuvelachtig landschap.

Zweden heeft een veel gevarieerder landschap. Ook op de wegen in Noorwegen kon je vrijwel nooit ontspannen rijden. Je moet daar heel alert zijn. Smal, kronkelig, stijl en gevaarlijke haarspeldbochten met daarachter bruggetjes waar je met 1 auto tegelijk overheen kon.

Zodra je van de hoofdweg afraakt kom je vaak terecht op een desolaat zandweggetje in the middle of nowhere omringd door bomen en struikgewas. De Noren leven vaak erg op zichzelf in houten huisjes.
Ik kreeg het gevoel dat er weinig onderling contact was met een minimum aan infrastuctuur m.u.v. de grotere steden.
Iets te afgezonderd voor mij. In Zweden heb je veel meer een community, een saamhorigheid.

Wat ook minder leuk was in Noorwegen is de uitzuigerij (misschien te sterk woord) van toeristen. Je moet bijna wel voor alles tol betalen. Tuurlijk begrijp ik de tol van grote bruggen of een overtocht met een boot, maar dit gaat net wat te ver voor mijn gevoel. Zelfs voor de douche op de camping moet je munten er in knikkeren.

Bovenin Noorwegen en Zweden ben ik des nachts een aantal keer wakker geworden van de kou. Zodra de zon onder is (30 graden overdag) koelt het enorm snel af. Je hebt dan echt goede kleding nodig en een goede slaapzak. Ook heb ik elke nacht gebruik gemaakt van een oogmasker. Het is daar 's nachts nogal licht in de zomer.

Al met al geef ik toch de voorkeur aan Zweden. Het ligt meer bij mijn hart en gevoel. Al zal de bergen en natuurschoon in Noorwegen nergens zo mooi zijn in Europa.

  Moderator dinsdag 22 juli 2003 @ 20:17:56 #89
45833 crew  Fogel
pi_11944499
Even een paar verklaringen en vragen aan de hand van het stuk van Quasar:
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 17:41 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Na een aantal dagen rijden door het grote land betrapte ik mezelf op het gevoel dat het enigszins routine begon te worden. Steeds maar weer bergen en naaldbomen, niks anders. Alleen onderin Noorwegen heb je een heuvelachtig landschap.
Het ligt nogal sterk aan welke route je rijdt hoe de omgeving eruit ziet, maar bergen en naaldbomen zijn inderdaad nogal dominererd in het landschap. Maarja, zijn het niet de bossen, bergen en (vooral) fjorden waarvoor Noorwegen bekend is?
quote:
Zweden heeft een veel gevarieerder landschap. Ook op de wegen in Noorwegen kon je vrijwel nooit ontspannen rijden. Je moet daar heel alert zijn. Smal, kronkelig, stijl en gevaarlijke haarspeldbochten met daarachter bruggetjes waar je met 1 auto tegelijk overheen kon.

Zodra je van de hoofdweg afraakt kom je vaak terecht op een desolaat zandweggetje in the middle of nowhere omringd door bomen en struikgewas.


In Zweden gaan de bossen en meren behoorlijk snel vervelen, maar de wegen zijn inderdaad veel beter. De Zweden hebben bij het verbeteren van wegen niet alleen asfalt op het zandpad (van vroeger uit, denk aan paard en wagen) gegooid, maar hebben ook vaak de wegen rechter en auto-vriendelijker gemaakt.
In Noorwegen zijn vele wegen in de loop der jaren verbeterd, maar de bochten zitten nog op dezelfde plekken als 1000 jaar geleden (beetje overdreven, maar vaak wel waar).
Ontspannen rijden heeft met gewenning te maken, het gros van de Nederlanders is niet gewend om in de bergen en op smalle wegen (met gaten) te rijden. Iedereen is een mooie strakke snelweg met minimaal 2 banen naar iedere richting gewend, maar dat kan nu eenmaal niet in een land als Noorwegen.
Zelfs de hoofdwegen hier hebben over het algemeen maar 1 baan per richting. Maargoed, dat is ook genoeg, Noorwegen is een heel stuk groter dan Nederland, en er wonen maar 4,5 miljoen mensen. De kans dat mensen 'in de weg' rijden is een stuk kleiner dan in ons koude kikkerlandje.
quote:
De Noren leven vaak erg op zichzelf in houten huisjes.
Ik kreeg het gevoel dat er weinig onderling contact was met een minimum aan infrastuctuur m.u.v. de grotere steden.
Iets te afgezonderd voor mij. In Zweden heb je veel meer een community, een saamhorigheid.
Een zeer groot deel van de Noren heeft een weekend/vakantiehut of huis in de bergen, in het bos of aan het water. Deze hutten zijn absoluut niet permanent bewoond. Als je door de bergen rijdt, en je ziet inderdaad deze hutjes verspreid liggen, kan je inderdaad de indruk krijgen dat de Noren niets met de 'buitenwereld' te maken willen hebben. Gelukkig is dat alleen in het weekend of in de vakantieperiode zo.
Het minumum aan infrastuctuur is enigszins overdreven, vergeleken met Nederland krijg je inderdaad de indruk dat er bijzonder weinig wegen zijn, maargoed, niet alle delen van Noorwegen zijn bewoonbaar, en daar hoeft dus ook geen weg heen. Naar ieder dorp is een weg, af en toe klein en niet geasfalteerd, maar de weg ligt er. Zou er in Nederland een brug gebouwd worden van vele miljarden om een eilandje met 200 inwoners van een brug of tunnel van vele kilometers te voorzien? Dacht het niet.
Dat de mensen geen contact met elkaar hebben, waar baseer je dat op? Alleen deze vakantie? Hoe lang ben je in Noorwegen geweest? Heb je met inwoners gesproken? Wat geeft je de indruk dat de Zweden zoveel beter met elkaar omgaan?
Vooral de Noren in kleinere plaatsen gaan hecht met elkaar om, je hebt immers veelal niemand anders in de directe omgeving. De Noren in de steden geven over het algemeen geen bal om elkaar, in de stad ben je zo goed als anonym.
quote:
Wat ook minder leuk was in Noorwegen is de uitzuigerij (misschien te sterk woord) van toeristen. Je moet bijna wel voor alles tol betalen. Tuurlijk begrijp ik de tol van grote bruggen of een overtocht met een boot, maar dit gaat net wat te ver voor mijn gevoel.
Als je denkt dat uitsluitend de toeristen tol moeten betalen, heb je het mis! Ik vind het ook niks dat er een tolweg op de E6 bij Moss ligt, en de ring rond Oslo mag wat mij betreft (en velen met mij) afgebroken worden. Maar hier in Noorwegen werkt het nu eenmaal anders, wegen worden betaald door diegenen die er gebuik van maken. Rij je er niet, dan betaal je ook niet, simpel. In Nederland is de wegenbelasting waarschijnlijk hoger dan hier (voor personenwagens ongeacht vermogen 2300 kroon per jaar, rond de 275 euro), je betaalt dus ook als je in Amsterdam woont voor een of andere vage brug in bijvoorbeeld noord friesland, zonder dat je er ooit gebruik van maakt.
Wederom, in Noorwegen wonen veel minder mensen dan in Nederland, en het land is een flink stuk groter. Daarbij komt dat er slechts korte periodes per jaar geschikt zijn voor wegenbouw en dat je niet recht-toe-recht-aan ergens een weg neer kan gooien, je moet meestal een paar bergen opblazen, dalen opvullen, bruggen en tunnels bouwen, etc. In Nederland is alles vlak, lekker makkelijk, extra laag zand op de modder gooien, eventueel een brug over een rivier, daar asfalt op, klaar (erg versimpelde procedure, maar het idee is waarschijnlijk duidelijk).
Als je het aantal kilometers asfalt per inwoner gaat bekijken, heeft de Noor waarschijnlijk meer tot zijn/haar beschikking dan een Nederlander.
Er liggen wegen op de meest onmogelijke plaatsen.

En ja, ook ik vind deze wegen regelmatig van K!"!"#¤ kwaliteit, en dat je er tol voor moet betalen, maakt het niet beter, maar je weet wel dat het geld van de tol richting wegenbouw gaat (bij voorkeur van dat specifieke stuk weg).

quote:
Zelfs voor de douche op de camping moet je munten er in knikkeren.
Is het ongewoon om voor faciliteiten op een camping te betalen? (Ik ben zelf niet bepaald een campingpersoon.) Ik herinner me dat ik in Denemarken ook voor de douche betalen, vond dat geen probleem eigenlijk.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator dinsdag 22 juli 2003 @ 20:22:44 #90
45833 crew  Fogel
pi_11944606
Nog even een tip voordat ik het weer vergeet:
Op de radio hoorde ik reclame dat je bij vele StatOil tankstations in het oosten en zuiden van Noorwegen tot en met 15 augustus gratis van WLAN gebruik kan maken!
Dus, neem je laptop mee, en ga lekker gratis lopen fokken
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_11946868
Hei,

Ik ga al heel wat jaartjes naar Noorwegen toe, heb er een aantal zomer vakanties opzitten en nu ook twee wintersportvakanties.
Men denkt dat Noorwegen een duur land is, maar dat valt nu we de euro hebben erg mee. Nederland is duurder geworden en Noorwegen is blijven hangen.
Oke drank is wel duurder dan in Nederland. maar verder valt het wel mee hoor.
Wij hebben afgelopen winter een kassabonnetje van een nederlandse supermarkt vergeleken met een kassabon van een Noorse, en alleen het drank en vlees was duurder. Dus veel vis eten en weinig alcohol drinken


Mare waarom moet je naar Noorwegen toe, Ja waarom, eigelijk moet je niet heen. want er gaan al veel te veel Nederlanders heen
Nee zonder gekheid.
Je houdt van het land of je moet er niets van hebben.
Het land is erg mooi en de natuur is geweldig.
De mensen zijn heel erg lief.

Wel een tip, probeer een paar Noorse woorden te leren.

Hier komen er een paar

Hei - Hoi
Hadde(bra) - dag
kan du snakke angles ( de uitspreek manier) - kan u Engels spreken
Kan du snakke longsam (de uitspreek manier) - kan u langzamer praten
jij (jeg) versta du ikke (de uitspreek manier) - ik versta u niet

Apen (met een rondje boven de A) - open
Jeg - ik
ikke - niet

Haddebra

Wees trots op je zelf!
  Moderator dinsdag 22 juli 2003 @ 22:08:00 #92
45833 crew  Fogel
pi_11947490
Even een paar kleine correcties op de Noorse woorden van Formie:
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 21:47 schreef Formie het volgende:
Hadde(bra) - dag
Ha det (bra) - "det" spreek je uit als "dč". Letterlijk betekend het zoiets als "hou je (goed)", maar het word als "dag" (als in "tot ziens") gebruikt.

kan du snakke angles ( de uitspreek manier) - kan u Engels spreken
Kan du snakke engelsk - Let er bij de uitspraak van "du" op dat je het niet op zijn Duits doet (uitspr. "doe"), maar op zijn Noors (want Noren hebben het over het algemeen beter met Nederlanders voor dan met Duitsers, dus je wil niet dat ze denken dat je een Duitser bent).
"Du" spreek je uit als "duu" (zoals in "duur"). Du is overigens jij, en niet u. U gebruikt men uiterst zelden in het Noors.

Kan du snakke longsam (de uitspreek manier) - kan u langzamer praten
langsom - net andersom

jij (jeg) versta du ikke (de uitspreek manier) - ik versta u niet
Jeg forstår deg ikke, eventueel gevolgd door fordi jeg ikke snakker norsk - Ik versta je niet (omdat ik geen Noors kan).
Uitspraak: Jij forstor [eerst o als in "os", tweede als "oh"] dij ikke [met klemtoon op de i].


Het kan inderdaad nooit kwaad om de taal een beetje eigen te zijn.
Als iemand zich afvraagd wat iets betekend, post het hier maar, dan vertaal ik het wel als ik het zie (ik kan vloeiend Noors).
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_11968827
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 20:17 schreef Fogel het volgende:
Even een paar verklaringen en vragen aan de hand van het stuk van Quasar:
[..]

Het ligt nogal sterk aan welke route je rijdt hoe de omgeving eruit ziet, maar bergen en naaldbomen zijn inderdaad nogal dominererd in het landschap. Maarja, zijn het niet de bossen, bergen en (vooral) fjorden waarvoor Noorwegen bekend is?


Ik heb gereden vanaf Levanger (stad boven Trondheim) tot onderaan Oslo. Een redelijk deel van Noorwegen.
Ze staan idd bekend om hun naaldbomen en bergen maar ook als je je daar op voorbereid krijg je toch nog een klein beetje het gevoel dat het wat monotoon en eenzijdig begint te worden.
quote:
In Zweden gaan de bossen en meren behoorlijk snel vervelen, maar de wegen zijn inderdaad veel beter.
Ik vind de bossen en meren stukken gevarieerder dan het landschap in Noorwegen. En ook in Zweden heb ik vele verschillende provincies bezocht. Onderaan is het licht glooiend, langs de westkust kwam je veel rotsblokken en al wat meer naaldbomen tegen. In Dalarna heb je veel natuurschoon met het prachtige Siljanmeer, daarboven beginnen de moerassen en helemaal bovenin komt de toendra te voorschijn.
quote:
De Zweden hebben bij het verbeteren van wegen niet alleen asfalt op het zandpad (van vroeger uit, denk aan paard en wagen) gegooid, maar hebben ook vaak de wegen rechter en auto-vriendelijker gemaakt.
In Noorwegen zijn vele wegen in de loop der jaren verbeterd, maar de bochten zitten nog op dezelfde plekken als 1000 jaar geleden (beetje overdreven, maar vaak wel waar).
Zoiets heb ik ook gelezen ja. Noorwegen is een stuk later begonnen met het aanleggen van goede wegen. Het landschap werkt ook niet bepaald mee en het is dus moeilijker om daar autovriendelijke wegen te leggen.
quote:
Ontspannen rijden heeft met gewenning te maken, het gros van de Nederlanders is niet gewend om in de bergen en op smalle wegen (met gaten) te rijden. Iedereen is een mooie strakke snelweg met minimaal 2 banen naar iedere richting gewend, maar dat kan nu eenmaal niet in een land als Noorwegen.
Gewenning klopt denk ik deels. Ook de Noren zelf zullen in hun eigen land een stuk alerter moeten rijden dan een land als Zweden, Denemarken of Nederland. Hoe dan ook, ik vind het wel zo prettig dat als ik per dag gemiddeld zo'n 500 km afleg met de auto, het op een ontspannen manier kan doen. In Zweden ging dat lekkerder. Toch heb ik Noorwegen geen ongelukken of nare situaties meegemaakt hoor.
quote:
Zelfs de hoofdwegen hier hebben over het algemeen maar 1 baan per richting. Maargoed, dat is ook genoeg, Noorwegen is een heel stuk groter dan Nederland, en er wonen maar 4,5 miljoen mensen. De kans dat mensen 'in de weg' rijden is een stuk kleiner dan in ons koude kikkerlandje.
Het land is 9x zo groot en nog geen derde van het bevolkingsaantal. Toch was het redelijk druk op de E-wegen. Waarschijnlijk de vakantiedrukte aangezien ik met enige regelmaat Nederlanders zag voorbij rijden. Ik snap wel waarom die wegen er zo bij liggen en dat het anders is dan in Nederland maar het gevoel gaat daardoor niet weg.
Het is nu eenmaal prettiger om in Zweden te rijden dan in Noorwegen.
quote:
Een zeer groot deel van de Noren heeft een weekend/vakantiehut of huis in de bergen, in het bos of aan het water. Deze hutten zijn absoluut niet permanent bewoond. Als je door de bergen rijdt, en je ziet inderdaad deze hutjes verspreid liggen, kan je inderdaad de indruk krijgen dat de Noren niets met de 'buitenwereld' te maken willen hebben. Gelukkig is dat alleen in het weekend of in de vakantieperiode zo.
Dat wist ik ook. Maar ik kreeg ook de indruk dat in de dorpen zelf en de mensen onderling nogal terughoudend zijn naar elkaar. Het zijn stugge mensen die enige afstand willen bewaren zonder asociaal over te komen hoor.
Ik vind het alleen maar mooi om zo'n klein houten huisje ergens op een desolaat bergentop te zien staan.
quote:
Het minumum aan infrastuctuur is enigszins overdreven, vergeleken met Nederland krijg je inderdaad de indruk dat er bijzonder weinig wegen zijn, maargoed, niet alle delen van Noorwegen zijn bewoonbaar, en daar hoeft dus ook geen weg heen. Naar ieder dorp is een weg, af en toe klein en niet geasfalteerd, maar de weg ligt er. Zou er in Nederland een brug gebouwd worden van vele miljarden om een eilandje met 200 inwoners van een brug of tunnel van vele kilometers te voorzien? Dacht het niet.
Dat bedoelde ik met minder infrastructuur ja. Zodra je van de hoofdweg afgaat (hier te vergelijken met een 80km weg) zit je meestal op een verlaten zandweg dat leidt naar een gehucht of zelfs een onbewoonde schuur. Verder zie je weinig pleinen, rotondes, grote parkeerplaatsen, etc.
Niks negatiefs, maar wel een constatering.
quote:
Dat de mensen geen contact met elkaar hebben, waar baseer je dat op? Alleen deze vakantie? Hoe lang ben je in Noorwegen geweest? Heb je met inwoners gesproken? Wat geeft je de indruk dat de Zweden zoveel beter met elkaar omgaan?
Ik bevond me tussen de lokale bevolking met enige regelmaat. De campings, dorpjes, gehuchten en grote steden. De steden waren vrijwel hetzelfde in Noorwegen en Zweden. (alhoewel ik Oslo nogal verloederd, verlaten en saai vond) Stockholm en Göteborg waren schitterend mooi, gezellig, lekker druk en weinig tot geen verloederde wijken met allochtonen.

In Zweden zag ik meer sociale gebeurtenissen. Zowel op de camping, als in advertenties, bij rustplaatsen, de dorpen, supermarkten etc.
De huizen lagen vaak bij elkaar in de buurt zelfs de vakantiehuizen in de bossen.
In Noorwegen zag ik het veel minder. Alsof ze daar veel meer op zichzelf zijn. Beide bevolkingsgroepen zijn stug maar de Zweden kwamen een stuk relaxter over.
Het is en blijft een gevoel. Ik ga zeker nog terug naar deze 2 landen en zal dan met een objectief gevoel er doorheen reizen. Eens kijken of ik weer na afloop het gevoel overhoud wat ik nu heb.

quote:
Vooral de Noren in kleinere plaatsen gaan hecht met elkaar om, je hebt immers veelal niemand anders in de directe omgeving. De Noren in de steden geven over het algemeen geen bal om elkaar, in de stad ben je zo goed als anonym.
Dat geloof ik graag. Woon jij toevallig in Noorwegen of kom je er regelmatig?

Als je denkt dat uitsluitend de toeristen tol moeten betalen, heb je het mis! Ik vind het ook niks dat er een tolweg op de E6 bij Moss ligt, en de ring rond Oslo mag wat mij betreft (en velen met mij) afgebroken worden. Maar hier in Noorwegen werkt het nu eenmaal anders, wegen worden betaald door diegenen die er gebuik van maken. Rij je er niet, dan betaal je ook niet, simpel.[/quote]

Simpel op het oog ja. Ik vind het redelijk schandalig dat je de stad Trondheim en de 2de stad van Noorwegen Bergen van geen mogelijkheid in kan zonder eerst tol te betalen. Zeker als student met wat minder geld geef je al snel de voorkeur aan steden die dat niet vereisen. Dat is ook de reden geweest waarom we niet naar Trondheim en Bergen zijn geweest. Stockholm ligt ook verspreid over allerlei eilanden met bruggen, maar daar hoef je niks te betalen.

quote:
In Nederland is de wegenbelasting waarschijnlijk hoger dan hier (voor personenwagens ongeacht vermogen 2300 kroon per jaar, rond de 275 euro), je betaalt dus ook als je in Amsterdam woont voor een of andere vage brug in bijvoorbeeld noord friesland, zonder dat je er ooit gebruik van maakt.
Toch geef ik de voorkeur van betalen op de Nederlandse manier. Het gaat namelijk om de bereikbaarheid van die steden. Ik denk dat ze zo aardig wat toeristen wegjagen met hun beleid. Je moet vaak door die steden heen om op de hoofdweg te blijven die vaak ook nog eens de korste route is. Dan betaal je dus al tol, en als je de stad ook nog eens wilt bezoeken kost het je gauw ook al weer 15 a 25 kronen. Plus het kaartje van een parkeerplaats. (Oslo 90! kronen voor 3 uurtjes)
quote:
Wederom, in Noorwegen wonen veel minder mensen dan in Nederland, en het land is een flink stuk groter. Daarbij komt dat er slechts korte periodes per jaar geschikt zijn voor wegenbouw en dat je niet recht-toe-recht-aan ergens een weg neer kan gooien, je moet meestal een paar bergen opblazen, dalen opvullen, bruggen en tunnels bouwen, etc. In Nederland is alles vlak, lekker makkelijk, extra laag zand op de modder gooien, eventueel een brug over een rivier, daar asfalt op, klaar (erg versimpelde procedure, maar het idee is waarschijnlijk duidelijk).
Als je het aantal kilometers asfalt per inwoner gaat bekijken, heeft de Noor waarschijnlijk meer tot zijn/haar beschikking dan een Nederlander.
Er liggen wegen op de meest onmogelijke plaatsen.
Dat kan een goede verklaring zijn ja.
quote:
En ja, ook ik vind deze wegen regelmatig van K!"!"#¤ kwaliteit, en dat je er tol voor moet betalen, maakt het niet beter, maar je weet wel dat het geld van de tol richting wegenbouw gaat (bij voorkeur van dat specifieke stuk weg).
De wegen waar ik reed waren vrijwel allemaal van redelijke kwaliteit. Wat lawaaierig misschien maar niet storend of vol met gaten en kuilen.
Doen ze toch nog goed werk met mijn geld.
quote:
Is het ongewoon om voor faciliteiten op een camping te betalen? (Ik ben zelf niet bepaald een campingpersoon.) Ik herinner me dat ik in Denemarken ook voor de douche betalen, vond dat geen probleem eigenlijk.
Ik ben zelf ook niet echt een campingpersoon maar het is wel goedkoper dan een hotel of een stuga/hytter. Het grote voordeel is wel dat het meer veiligheid biedt dan ergens wildkamperen (wat we ook gedaan hebben) en je hebt daar sanitaire voorzieningen.
Ik betaalde de prijs voor een campingplaats maar bij elke camping in Noorwegen moest je ook nog munten voor de douche kopen. In Zweden was dat niet het geval of een stuk goedkoper. Maar misschien ben ik nu wat aan het mierenneuken.
pi_11971174
Wij zijn een paar jaar geleden naar Zuid-Noorwegen geweest en vorig jaar zijn we via Zweden en Finland (bijna nog naar Rusland geweest) naar de Noordkaap geweest en via Noorwegen weer naar beneden.

Ik zal vertellen wat wij hebben gedaan en misschien kan je daar wel wat mee

De eerste keer:
We hadden toen een ANWB boekje gekocht en daar stonden leuke ritjes in. Wij zijn toen naar Bergen geweest (nee! geen regen gehad! Hittegolf!) via de Hardangervidda (soort hoogvlakte). Toen zijn we via Voss naar het Sognefjord gegaan. Mooi hoor! De weg van Sogdal naar Lom is ook een aanrader: kom je door eeuwige sneeuw heen. We zijn toen ook naar het Jostedalsbreen geweest en hebben daar -olv een gids- een gletcherwandeling gemaakt. Ook zijn we wat trollen gaan opzoeken op de Trollstigvegen (weg van Geiranger naar Andelsnes).

Tipje: je kan ook alle stavvkirche gaan bezoeken. In Bergen kan je een boek bij de VVV daarover kopen

Hou je van vogels: ga naar Runde (een eilandje boven Alesund)... daar kan je broedende papegaaienduikers zien (in juli)! En op de Dovrefjell hangen van die muskesossen uit (helaas toen niet gezien).

Vorig jaar was helemaal geweldig alleen de auto werkte niet mee ... pech hebben boven de Poolcirkel (lekke radiotor) is geen pretje en erg prijzig in Noorwegen (zorg dat je auto in orde is)!

Maar goed: we zijn toen via Zweden (Jönköping) via de E4 naar boven gegaan (eerst even naar Uppsala om een ruitenwisser op halen ) en de E8 genomen om ergens in de middle of nowhere Finland binnen te gaan (inmiddels heb je wel de poolcirkel gepasseerd). Pas op voor rendieren want het gras is aan de andere kant van de weg altijd groener en voor overstekende poolvossen.

De Finnen zijn geweldige mensen. In het begin wat stug maar als je samen iets leuks vindt (bijv. motoren) kom je toch aardig aan te praat en word je midden in de nacht uitgenodigd om mee vissen te gaan roken (het is immers 24 uur licht daar he .. als Fin moet je natuurlijk de verloren uren van de winter in de zomer inhalen ).

En als iemand me verteld had dat het mogelijk was dat een blote vrouw uit de sauna het meer in rende en gezellig ging praten met de 3 vissers had ik iedereen voor gek verklaard... totdat ik het zelf toen zag op de camping. Ik blijf het maar een vreemd volkje vinden

Daarna op naar Kirkenes. Omdat wij dachten geen haast te hebben om naar de Noordkaap te gaan zijn wij rechtsaf gegaan ipv meteen naar de Noordkaap te gaan. Je kan dan langs de Russische grens omhoog gaan naar een beroemd Noors kerkje (daarom is het dus Noors) en met de weg naar beneden naar een Nationaal Park met beren (!). Die beren hielden zomerslaap want ik heb ze niet gezien. En dit was de enige weg waar we geen Nederlanders zijn tegengekomen. Ik vond het nog wel een beetje eigenaardig. Rusland kan je nu zo in maar toch nog mocht je geen foto's maken van de grens, militairen en spullen!

Daarna zijn we doorgegaan naar Vardo. De meest oostelijkste puntje van Noorwegen. En toen zijn we naar de Noordkaap gegaan. Nou... een ding kan je zeggen van de Noordkaap en da's je geld meenemen. Je moet namelijk zelfs voor de tunnel (heen EN terug!) betalen. Zelfs om die Nordkapphalle binnen te komen moet je betalen en dan zie je dus alleen maar mist. Dat was dus de enige plek waar het flink regende en waaide. Niks middernachtzon. Maar wel geslapen op de Noordelijkste camping ter wereld!


Daarna zijn we naar Tromso gegaan. Best leuke stad maar -door autopech- na een week heb je het wel gezien. Op zich wel handig want dan weet je echt de goedkoopste bakker, super etc En daar hebben we de middernachtzon gezien!
Omdat we -via de ANWB- een huurauto meekregen van de garage zijn we nog Bardu geweest en de meest Noordelijkste dierentuin bezocht (met de meest fotogenieke mountainfox!). We wilden nog naar de Lofoten om mee te gaan op een walvis en/of dolfijnen tocht mee te gaan maar daar hadden we geen tijd meer voor (voor de volgende keer dus ).

We zijn naar Trondheim geweest (eerst effe in Hell geweest ). Daar staat best een mooie kerk! Toen weer naar Bergen (en weer een hittegolf! Ik geloof niet meer dat het daar regent!) en daar naar het aquarium geweest.

Inderdaad: Noorwegen is best prijzig maar goed .. het is ook een prachtig land. Uit eten gaan moet je daar ook niet doen (je schrikt je wilt: een biefstukrestaurant begint daar met iets van 40 euro). Maar wegrestaurants en pizzaria's (let wel op: de ene is de andere niet qua prijzen) zijn best te doen. Ook gewoon eten is daar duur.
Kleding en cd's (behalve in de FRS dan ) zijn daar niet zo duur.

En nu de belangrijkste tip: neem muggenspul mee! Je wordt boven de poolcirkel gek van de muggen. Koop het liefst spul daar (in de supermarkt) want dat helpt het beste.

Leuk land dus en aardige, behulpzame mensen! Zeker de moeite waard om daar nog eens te komen

[Dit bericht is gewijzigd door Pandorah op 23-07-2003 21:48]

pi_11971327
quote:
Op woensdag 23 juli 2003 19:57 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Ik heb gereden vanaf Levanger (stad boven Trondheim) tot onderaan Oslo. Een redelijk deel van Noorwegen.
Ze staan idd bekend om hun naaldbomen en bergen maar ook als je je daar op voorbereid krijg je toch nog een klein beetje het gevoel dat het wat monotoon en eenzijdig begint te worden.
[..]
Voor iedereen persoonlijk: maar ik vond Zweden saai met die lange stukken weg en bomen. Noorwegen vind ik veel ruiger.
quote:
In Zweden zag ik meer sociale gebeurtenissen. Zowel op de camping, als in advertenties, bij rustplaatsen, de dorpen, supermarkten etc. De huizen lagen vaak bij elkaar in de buurt zelfs de vakantiehuizen in de bossen.
In Noorwegen zag ik het veel minder. Alsof ze daar veel meer op zichzelf zijn. Beide bevolkingsgroepen zijn stug maar de Zweden kwamen een stuk relaxter over.
Het is en blijft een gevoel. Ik ga zeker nog terug naar deze 2 landen en zal dan met een objectief gevoel er doorheen reizen. Eens kijken of ik weer na afloop het gevoel overhoud wat ik nu heb.
Mja... ik vond Zweden echt netjes. Bij de mac nette gezinnetjes tegenkomen enzo
Maar ook Noorwegen kent happenings... zo was de omgeving van Varso helemaal uitgelopen voor een viswedstrijd (vermoeden wij) ... druk! (euhm... dat kan in Noorwegen)
quote:
Als je denkt dat uitsluitend de toeristen tol moeten betalen, heb je het mis! Ik vind het ook niks dat er een tolweg op de E6 bij Moss ligt, en de ring rond Oslo mag wat mij betreft (en velen met mij) afgebroken worden. Maar hier in Noorwegen werkt het nu eenmaal anders, wegen worden betaald door diegenen die er gebuik van maken. Rij je er niet, dan betaal je ook niet, simpel.
Ligt eraan. In het weekend (en snachts) betaal je niets voor de ringweg om Bergen (en vermoedelijk Oslo maar toen sliep ik).
quote:
Ik ben zelf ook niet echt een campingpersoon maar het is wel goedkoper dan een hotel of een stuga/hytter. Het grote voordeel is wel dat het meer veiligheid biedt dan ergens wildkamperen (wat we ook gedaan hebben) en je hebt daar sanitaire voorzieningen.Ik betaalde de prijs voor een campingplaats maar bij elke camping in Noorwegen moest je ook nog munten voor de douche kopen. In Zweden was dat niet het geval of een stuk goedkoper. Maar misschien ben ik nu wat aan het mierenneuken.
Euhm? Ik ben alleen op de camping in Bergen tegengekomen dat ik voor de douche moest betalen. Nergens anders. En campings in Noorwegen waren net zo duur als in Zweden en Finland. Misschien ben je gewoon op de verkeerde campings gekomen?

Maar goed... de een vind Zweden het einde en de ander Noorwegen ... dat blijft een discussie

pi_11971555
Nog even een tip (kon mijn berichtje niet meer aanpassen):
Drank is daar erg duur. Neem je eigen drank mee (wij waren zo vrienden met de Finnen en Noren die hun bier bij zich hadden Skal! ).

Bier (deens) kan je soms goedkoop (en zorg dat je er snel bij bent) op de veerboot van Puttgarden - Rodbyhavn kopen.

pi_11987815
Ik kom net terug vanuit Noorwegen. Waar we met de auto van Oslo langs de kust via Kristiansand richting Stavanger (Preikestolen!) en vervolgens via wat omwegen naar de Hardangervidda zijn gereden om daarna in Bergen te belanden.

Op bijna alle campings waar we zijn geweest moest je betalen voor het douchen. 10NOK per 5 minuten zoiets, zelfs in sommige hytte(r)/cabins was het douchen niet gratis. Het landschap in Noorwegen sprak mij meer aan dan het Zweedse, omdat het allemaal wat wilder is. De prijzen van die hytte varieerden van 250 NOK (erg basic camping in Hardangervidda met stapelbed tot 450 voor een wat groter hutje.)

Mocht je toevallig in Bergen zijn, vergeet dan niet 1 van de fjorden-trips te maken of het akvariet (zee-aquarium) te bezoeken. En voor slaapplaatsen: Villa Balconen.

Wat me opviel bij het uitgaan daar (buiten de prijs), is dat de cafe's daar al om 3 uur dicht gaan en iedereen heel relaxt buiten verder gaat babbelen.

Ow ja, mocht je uitgenodigd worden bij een feest, vergeet dan niet om je schoenen uit te trekken als je daar binnen komt. De schoenen aanhouden is onbeleefd. En neem ook zelf wat drank mee (bijv. sixpack of fles wijn) om de gastvrouw/gastheer te helpen het feest betaalbaar te houden.

Verder, let niet al te veel op te kosten en gedraag je niet als je typische toerist...

pi_11988016
quote:
Op maandag 28 januari 2002 22:53 schreef Leatherface het volgende:
De Lofoten schijnen ook heel erg mooi te zijn
Inderdaad, de Lofoten zijn echt schitterend! Als je dse kans hebt daar naartoe te gaan moet je het zeker doen!
quote:
de Prekestolen, daar heb ik wel eens foto's van gezien. Supercool, zo'n hoge rots bij de fjord. Als je er boven op staat zie je een ravijn van enkele honderden meters diep.
Ook mee eens!

Ik zou ook naar Bergen gaan als ik jou was, dat is een mooie stad (heb er zelf een paar maanden gewoond). Ook moet je het treintje vanuit Flåm nemen, de Flåmbahnen.

  Moderator maandag 28 juli 2003 @ 21:51:30 #99
45833 crew  Fogel
pi_12077170
quote:
Ik heb gereden vanaf Levanger (stad boven Trondheim) tot onderaan Oslo. Een redelijk deel van Noorwegen.
Even om te beginnen: Ik woon zelf in Oslo, over 3 dagen 3 jaar alweer (tussendoor 1 jaartje in Halden gewoond, vlakbij de Zweedse grens), en mijn schoonouders wonen op een eiland in Nord-Møre, "vlakbij" (=kilometer of 60 ofzo uit de kust) Trondheim en Kristiansund.
De weg tussen Oslo en Trondheim heb ik nu een keer of 5 gereden, in verschillende variaties en zowel in de zomer als winter (tip: kom in de zomer!).

Ik neem aan dat je de E6 gepakt hebt, deze route is OK en er is toch wel af en toe wat te zien (maar inderdaad vooral bomen). Als je iets via de kust, dus via Kristiansund en Molde via Geiranger richting Oslo was gereden, had je waarschijnlijk een heel andere voostelling gekregen van de Noorse natuur (maar het is wel een dure route met 1 verdomd dure tolweg en een aantal veren). Als je riksveien 3 hebt gepakt, dan heb je een van de saaiste routes genomen die je in Noorwegen kan vinden.
De R3 pak ik meestal om snel en makkelijk, en met een zo recht mogelijke weg met zo min mogelijk obstakels richting het noorden te komen. Op deze weg is in verhouding tot de E6 weinig verkeer, maar er is dan ook echt helemaal niks te zien behalve bomen. Het overgrote deel mag je 90 rijden, en de weg gaat door weinig dorpen, dus de snelheid blijft er lekker in zitten.
Als je nog eens terug komt naar Noorwegen, kan ik je aanraden om de weg tussen Oslo en Bergen te rijden, dat is al hele andere koek (mooier dus) dan Trondheim-Oslo.
De westkust is het mooiste qua natuur, voor informatie en foto's, kijk in een willekeurig boek over Noorwegen .

quote:
Gewenning klopt denk ik deels. Ook de Noren zelf zullen in hun eigen land een stuk alerter moeten rijden dan een land als Zweden, Denemarken of Nederland. Hoe dan ook, ik vind het wel zo prettig dat als ik per dag gemiddeld zo'n 500 km afleg met de auto, het op een ontspannen manier kan doen. In Zweden ging dat lekkerder. Toch heb ik Noorwegen geen ongelukken of nare situaties meegemaakt hoor.
500km afleggen in Noorwegen ben je inderdaad een dag mee kwijt, zowel vanwege de kwaliteit en breedte van de weg, het feit dat je door dorpen heen moet en daar maar 60 mag, het feit dat je zoieso blij moet zijn als je een keer 90 mag op sommige stukken. Verder rijden de Noren over het algemeen vrij rustig, Noren hebben over het algemeen niet gauw haast.
Op rechte wegen rijden kan onstpannender zijn, mist de automobilisten zich niet aggressief gedragen, zoals in Nederland vaak het geval is. Maar ook dat is waarschijnlijk een geval van gewenning. In Nederland stoor ik me niet echt aan iemand die met 120 op de snelweg zijn auto voor me gooit om een afslag te pakken. Als iemand dat in Noorwegen doet, dan reageer ik erop.
quote:
Simpel op het oog ja. Ik vind het redelijk schandalig dat je de stad Trondheim en de 2de stad van Noorwegen Bergen van geen mogelijkheid in kan zonder eerst tol te betalen. Zeker als student met wat minder geld geef je al snel de voorkeur aan steden die dat niet vereisen. Dat is ook de reden geweest waarom we niet naar Trondheim en Bergen zijn geweest. Stockholm ligt ook verspreid over allerlei eilanden met bruggen, maar daar hoef je niks te betalen.
Tja, je hebt een punt, maar zo is het hier nu eenmaal. Maar, als je 1 keer 15 kroon moet betalen om Oslo in te mogen, hoef je er in principe ook niet weer uit voordat je verder reist. Je kan wel proberen sommige tolwegen te ontwijken, maar dan ben je al gauw meer kwijt aan benzine dan de tol eigenlijk kostte.

Disclaimer: geheel op eigen risico!
Als je geen zin hebt om tol te betalen, kan je er (net als een paar Noren...) voor kiezen om een stukje zwarte plakband te pakken en je nummerbord enigszins aan te passen en dan gewoon door het abonnementsveld te rijden. De camera's van de tolmaatschappijen zijn over het algemeen van belabberde qualiteit, en filmen alleen van voren.
Verder weet ik niet zeker of er een samenwerkingsverband is tussen Noorwegen en Nederland, dus misschien kan je gewoon zonder verdere consequenties over het abo-veld rijden. Wederom: alles geheel op eigen risico.

quote:
Toch geef ik de voorkeur van betalen op de Nederlandse manier. Het gaat namelijk om de bereikbaarheid van die steden. Ik denk dat ze zo aardig wat toeristen wegjagen met hun beleid. Je moet vaak door die steden heen om op de hoofdweg te blijven die vaak ook nog eens de korste route is. Dan betaal je dus al tol, en als je de stad ook nog eens wilt bezoeken kost het je gauw ook al weer 15 a 25 kronen. Plus het kaartje van een parkeerplaats. (Oslo 90! kronen voor 3 uurtjes)
Als je met de boot in Oslo aankomt, betaal je geen tol
Het afschrikken van toeristen is af en toe wat over in de kranten te vinden, vooral vanwege het feit dat er in Svinesund bij de nieuwe brug 20 Zweedse kronen aan tol geheven gaat worden. Dus, via de E6 naar Oslo rijden, kost dan 20SEK + 15NOK + 15NOK, best veel geld voor zo'n 130km. Je krijgt dan wel een echte snelweg, 2 banen + vluchtstrook voor iedere richting. Is deze weg dat geld waard? Nee zeggen velen, en sommigen zeggen inderdaad dat het slecht zou kunnen zijn voor het tourisme, maar dit dringt waarschijnlijk toch niet door in de 2e kamer.
Maar, in Oostenrijk moet je ook een autobahnvignet kopen, in de Tsjechische Republiek betaal je ook zo'n 25 Euro om over de snelweg te mogen. Dat is ook een vorm van tol, maar daar heb ik nog niemand over horen klagen (maar ik ken ook niet veel mensen die daar zijn geweest, ligt vast daaraan). Dit is overigens een optie waar hier ook over gesproken wordt, een soort van vignet voor touristen, maar daar is ook de nodige kritiek tegen.

De tol om in een stad te komen is dezelfde als die je betaalt om een hoofdweg die langs de stad op gaat, dus van twee keer betalen is geen sprake (tenzij je verkeerd rijdt).
Parkeertarieven zijn inderdaad niet bepaald fijn, maar er zijn op vele plekken nabij het centrum gratis plekken te vinden (op sommige daarvan mag je niet tussen 8-16 parkeren). Je moet dan wel iets verder lopen, 0,5-1km, maar het is dan wel gratis.
Ik heb zelf overigens een prive parkeerplek in het centrum bij mijn werkplek, dus gelukkig heb ik het parkeer betaalprobleem zelf niet in Oslo.
Mijn maximum wat ik in Oslo heb betaald ooit, is overigens 36 kroon voor ongeveer 20 minuten.

In Amsterdam zijn de parkeertarieven overigens ook niet te pruimen.

En ik ga verder met Pandorah:

quote:
Inderdaad: Noorwegen is best prijzig maar goed .. het is ook een prachtig land. Uit eten gaan moet je daar ook niet doen (je schrikt je wilt: een biefstukrestaurant begint daar met iets van 40 euro). Maar wegrestaurants en pizzaria's (let wel op: de ene is de andere niet qua prijzen) zijn best te doen. Ook gewoon eten is daar duur.
Kleding en cd's (behalve in de FRS dan ) zijn daar niet zo duur.
Uit eten hoeft niet zo gek veel duurder te zijn dan in Nederland, zelfs niet bij 'echte' restaurants (dus geen McDonalds, pizzarestaurants, wegrestaurants en dat soort zaken). Rond de 150-200 kroon ben je wel gauw kwijt per persoon, voor uitsluitend het eten, maar het is vooral het drinken dat het duur maakt. Alcoholische dranken zijn zoals iedereen nu wel weet vrij prijzig, maar (kraan)water zijn ze bij wet verplicht gratis te serveren. Er is dan ook niemand die je raar aankijkt als je water bestelt (maar zogauw het iets met koolzuur is, zowel water, cola, fanta, etc, reken dan op 20-40 kroon per glas).
Kijk gewoon even op de menukaart die over het algemeen buiten hangt of de prijzen je aanstaan, zo nee, ga verder naar het volgende restaurant.
Of wat ook lekker is: een 'engangsgrill' (een 'eenmalige' BBQ) kopen, wat vlees erbij en BBQen maar. Gezellig, in verhouding goedkoop (want het vlees is natuurlijk niet zo goedkoop) avondmaal gegarandeerd!

En verder met smesjz

quote:
Wat me opviel bij het uitgaan daar (buiten de prijs), is dat de cafe's daar al om 3 uur dicht gaan en iedereen heel relaxt buiten verder gaat babbelen.
Dit ligt aan het feit dat kerk en staat nog steeds 1 is in dit land. Ik was vorige week op een eiland waar ik na 00.00 geen sterke drank meer kon bestellen! Dit was ook voor mij nieuw, maar aangezien de gemeentewet, mits restrictiever dan de landelijke wet, boven de landelijke wet staat, kan je er niks tegen doen. De gemeente bestaat uit voornamelijk christelijke partijen, en die zorgen dus voor dit soort wetten.
Dat je na 20u geen bier kan kopen in de supermarkt, ach dat went en daar kan je rekening mee houden, en dat je geen drank sterker dan 5% in de supermarkt kan krijgen, maar uitsluitend bij een door de staat gecontroleerde slijter, dat went ook. Maar dat je op een zaterdagavond geen sterke drank meer kan krijgen in een kroeg, dat vond ik toch wel erg extreem.
Dat iedereen vrolijk buiten verder gaat en een beetje blijft hangen heeft ermee te maken dat er altijd wel ergens een 'nachspiel' is, een soort van after party. Maar als dit vantevoren niet geplanned is, dan krijg je inderdaad het hangedrag is afwachtig van wie zijn (sterke) drankenkast open gaat trekken.
quote:
Ow ja, mocht je uitgenodigd worden bij een feest, vergeet dan niet om je schoenen uit te trekken als je daar binnen komt. De schoenen aanhouden is onbeleefd. En neem ook zelf wat drank mee (bijv. sixpack of fles wijn) om de gastvrouw/gastheer te helpen het feest betaalbaar te houden.
Het is altijd gebruikelijk om binnenshuis geen schoenen aan te hebben, niet alleen bij feesten. Mijn redenering is dat dit vanwege het weer is, sneeuw sleep je nogal makkelijk door het huis heen, goed de voeten vegen werkt niet goed genoeg tegen sneeuw, in tegenstelling tot regen. Aangezien hier regelmatig sneeuw ligt, wordt het snel een gebruik om je schoenen uit te doen, ook als het mooi weer is.
Zelf drank meenemen bij feesten is iets waar ik erg aan moest wennen, maar volkomen begrijpelijk. Als je zelf niets meeneemt word je al gauw aangezien voor een 'schooier' (beetje verkeerd woord, maar het idee word duidelijk). Rondjes geven doet men ook niet in dit land, volkomen begrijpelijk, want de prijzen zijn hier te hoog voor.
quote:
Verder, let niet al te veel op te kosten en gedraag je niet als je typische toerist...
Kijk, dit zijn goede uitspraken!
Maar, helaas heeft niet iedereen het economische draagvlak om niet op de kosten te hoeven letten...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  dinsdag 29 juli 2003 @ 02:53:06 #100
20063 Quasar_de_Duif
Seldom indeed.
pi_12083494
quote:
Op maandag 28 juli 2003 21:51 schreef Fogel het volgende:

[..]

Even om te beginnen: Ik woon zelf in Oslo, over 3 dagen 3 jaar alweer (tussendoor 1 jaartje in Halden gewoond, vlakbij de Zweedse grens), en mijn schoonouders wonen op een eiland in Nord-Møre, "vlakbij" (=kilometer of 60 ofzo uit de kust) Trondheim en Kristiansund.
De weg tussen Oslo en Trondheim heb ik nu een keer of 5 gereden, in verschillende variaties en zowel in de zomer als winter (tip: kom in de zomer!).

Ik neem aan dat je de E6 gepakt hebt, deze route is OK en er is toch wel af en toe wat te zien (maar inderdaad vooral bomen). Als je iets via de kust, dus via Kristiansund en Molde via Geiranger richting Oslo was gereden, had je waarschijnlijk een heel andere voostelling gekregen van de Noorse natuur (maar het is wel een dure route met 1 verdomd dure tolweg en een aantal veren). Als je riksveien 3 hebt gepakt, dan heb je een van de saaiste routes genomen die je in Noorwegen kan vinden.
De R3 pak ik meestal om snel en makkelijk, en met een zo recht mogelijke weg met zo min mogelijk obstakels richting het noorden te komen. Op deze weg is in verhouding tot de E6 weinig verkeer, maar er is dan ook echt helemaal niks te zien behalve bomen. Het overgrote deel mag je 90 rijden, en de weg gaat door weinig dorpen, dus de snelheid blijft er lekker in zitten.
Als je nog eens terug komt naar Noorwegen, kan ik je aanraden om de weg tussen Oslo en Bergen te rijden, dat is al hele andere koek (mooier dus) dan Trondheim-Oslo.
De westkust is het mooiste qua natuur, voor informatie en foto's, kijk in een willekeurig boek over Noorwegen .


Ik zal zeker nog terugkomen en zal dan je tip meenemen. We hebben niet veel van de westkust gezien vanwege de kosten. Elke keer een veer of tol betalen is onnodig duur voor 2 studenten. (zeker ook omdat we aan het einde van onze vakantie zaten)

Dat boekje over Noorwegen heb ik al, en ik weet dat we nog lang niet alles hebben gezien (Lofoten bijv.)
Ik kan ook alleen maar oordelen over de stukken die ik met mijn eigen ogen heb gezien. En ik heb meer van Zweden gezien dan Noorwegen. Met name omdat Zweden ons hoofddoel was.

quote:
500km afleggen in Noorwegen ben je inderdaad een dag mee kwijt, zowel vanwege de kwaliteit en breedte van de weg, het feit dat je door dorpen heen moet en daar maar 60 mag, het feit dat je zoieso blij moet zijn als je een keer 90 mag op sommige stukken. Verder rijden de Noren over het algemeen vrij rustig, Noren hebben over het algemeen niet gauw haast.
Op rechte wegen rijden kan onstpannender zijn, mist de automobilisten zich niet aggressief gedragen, zoals in Nederland vaak het geval is. Maar ook dat is waarschijnlijk een geval van gewenning. In Nederland stoor ik me niet echt aan iemand die met 120 op de snelweg zijn auto voor me gooit om een afslag te pakken. Als iemand dat in Noorwegen doet, dan reageer ik erop.
Mee eens. Het rijden op zich ging ook heel aardig voor iemand die nog nooit zelf de bergwegen heeft getrotseerd. Desalnietemin zijn wegen met een vergezicht fijner te berijden met zulke lange afstanden.
Je bent continu gefocused op wat je te wachten staat na de volgende (bijna) haarspeldbocht, vernauwing van de weg, smalle bruggetjes, donkere tunnels, plotselinge tolwegen (vaak moeilijk te zien op de kaart) etc.
quote:
Tja, je hebt een punt, maar zo is het hier nu eenmaal. Maar, als je 1 keer 15 kroon moet betalen om Oslo in te mogen, hoef je er in principe ook niet weer uit voordat je verder reist. Je kan wel proberen sommige tolwegen te ontwijken, maar dan ben je al gauw meer kwijt aan benzine dan de tol eigenlijk kostte.
In Oslo hebben we volgens mij geen tol betaald. We kwamen na een dag rijden vaak laat aan bij de grote. Dan heb je natuurlijk geen tijd meer op de stad zelf te bezoeken. We zochten een camping in de buurt van de grote stad opdat we de volgende dag de stad zelf konden bezoeken.
Maar als je dan een stad zou bezoeken die tol vereist, moet je wel 2 vaak 2 keer tol betalen. 1 keer vanwege het bezoeken, en de andere keer vanwege het er vervolgen van je reis waarbij de snelweg door de stad zelf heen gaat.
quote:
Disclaimer: geheel op eigen risico!
Als je geen zin hebt om tol te betalen, kan je er (net als een paar Noren...) voor kiezen om een stukje zwarte plakband te pakken en je nummerbord enigszins aan te passen en dan gewoon door het abonnementsveld te rijden. De camera's van de tolmaatschappijen zijn over het algemeen van belabberde qualiteit, en filmen alleen van voren.
Verder weet ik niet zeker of er een samenwerkingsverband is tussen Noorwegen en Nederland, dus misschien kan je gewoon zonder verdere consequenties over het abo-veld rijden. Wederom: alles geheel op eigen risico.
Weet je dat ik dat bijna deed? Ik had het niet eens in de gaten.
We reden namelijk vanuit Levanger naar Trondheim waar je dus bleek later tol moet betalen. Dit was de eerste keer en we hadden het totaal niet verwacht. Zien we ineens dat we daadwerkelijk tol moeten betalen zonder een Noorse kroon op zak. (we kwamen net uit Zweden gereden)

Ik reed eerst bijna door de abonnementpoort heen totdat ik pas laat in de gaten kreeg dat ik bij het andere poortje moest zijn. Ingevoegd bij de al wachtende rij en verteld aan de man in het hokje dat we geen Noorse kronen bij ons hadden. We konden ook gelukkig betalen met Eurobiljetten.

De eerste de beste tankstation bij die tolwegen gepakt om te pinnen en even rust te vinden van de spanning van die tolpoortjes en natuurlijk om te tanken. Wil ik pinnen, zegt de medewerkster dat mijn Rabobank Europas met Maestro niet geaccepteerd wordt! Daar sta je dan, net een schuldig gevoel gekregen vanwege die tolpoortjes, 20 liter getankt en een weigerende pinpas, bij de Shell nota bene! Ik werd echt frusty.
Na veel gedoe ook wederom met Eurobiljetten betaald.

quote:
Als je met de boot in Oslo aankomt, betaal je geen tol
Het afschrikken van toeristen is af en toe wat over in de kranten te vinden, vooral vanwege het feit dat er in Svinesund bij de nieuwe brug 20 Zweedse kronen aan tol geheven gaat worden. Dus, via de E6 naar Oslo rijden, kost dan 20SEK + 15NOK + 15NOK, best veel geld voor zo'n 130km. Je krijgt dan wel een echte snelweg, 2 banen + vluchtstrook voor iedere richting. Is deze weg dat geld waard? Nee zeggen velen, en sommigen zeggen inderdaad dat het slecht zou kunnen zijn voor het tourisme, maar dit dringt waarschijnlijk toch niet door in de 2e kamer.
Maar, in Oostenrijk moet je ook een autobahnvignet kopen, in de Tsjechische Republiek betaal je ook zo'n 25 Euro om over de snelweg te mogen. Dat is ook een vorm van tol, maar daar heb ik nog niemand over horen klagen (maar ik ken ook niet veel mensen die daar zijn geweest, ligt vast daaraan). Dit is overigens een optie waar hier ook over gesproken wordt, een soort van vignet voor touristen, maar daar is ook de nodige kritiek tegen.
Van die beide landen heb ik ook nog nooit wat van gehoord. Ik ben er dan ook (nog) niet geweest.
Ik had niet verwacht dat je zo vaak tol moest betalen in Noorwegen. Ik denk dat als je je daar als toerist op instelt, het probleem niet zo groot is.
quote:
De tol om in een stad te komen is dezelfde als die je betaalt om een hoofdweg die langs de stad op gaat, dus van twee keer betalen is geen sprake (tenzij je verkeerd rijdt).
Parkeertarieven zijn inderdaad niet bepaald fijn, maar er zijn op vele plekken nabij het centrum gratis plekken te vinden (op sommige daarvan mag je niet tussen 8-16 parkeren). Je moet dan wel iets verder lopen, 0,5-1km, maar het is dan wel gratis.
Ik heb zelf overigens een prive parkeerplek in het centrum bij mijn werkplek, dus gelukkig heb ik het parkeer betaalprobleem zelf niet in Oslo.
Mijn maximum wat ik in Oslo heb betaald ooit, is overigens 36 kroon voor ongeveer 20 minuten.

In Amsterdam zijn de parkeertarieven overigens ook niet te pruimen.


Klopt. Ook heb ik die priveplekken vaak gezien in zowel Noorwegen als Zweden.
We reden echter met een volbeladen auto met allerlei belangrijke vakantiespullen. Die zet ik dus liever in een bewaakte overdekte parkeergarage dan ergens in een voor iedereen zichtbare onbeveiligde parkeerplaats. Dan mag je ook eigenlijk niet zeuren maar toch bleef het veel geld.

Wist je trouwens dat je in Stockholm parkeergarages hebt waar je niet in kan als voetganger tenzij je je auto daar hebt geparkeerd? Een excellente beveiliging dacht ik zo. Moet je eerst een code intypen die op je parkeerkaartje staat alvorens de deur open gaat.
Of is dit gebruikelijk? Ik ben het iig nog nooit tegengekomen.

[Dit bericht is gewijzigd door Quasar_de_Duif op 29-07-2003 02:59]

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')