abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_190961607
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 11:28 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

Als je ziet wat ze netto overhouden met de verlaging op het loonbelasting hebben in 2020 kun je zien dat de kosten van het ov, gas en licht, zorg en levensbehoeften totaal niet worden gecompenseerd door deze maatregel. Je krijgt 3 tientjes bij, maar levert er aan de andere kant honderden in. Da's een fooi leggen in je vestzak en diep graaien in je broekzak. Dan kan ik het pleidooi van Klopkoek best wel begrijpen. We leveren te veel geld in, en dit in een periode van hoogconjunctuur.
Tja, heb je daar bewijs voor. Want ik heb afgelopen jaar echt meer over gehouden per maand (ongeveer dat wat het CBS berekende). Dit jaar is nog onduidelijk, natuurlijk.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_190961621
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 11:28 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

Als je ziet wat ze netto overhouden met de verlaging op het loonbelasting hebben in 2020 kun je zien dat de kosten van het ov, gas en licht, zorg en levensbehoeften totaal niet worden gecompenseerd door deze maatregel. Je krijgt 3 tientjes bij, maar levert er aan de andere kant honderden in. Da's een fooi leggen in je vestzak en diep graaien in je broekzak. Dan kan ik het pleidooi van Klopkoek best wel begrijpen. We leveren te veel geld in, en dit in een periode van hoogconjunctuur.
Maar ik leg toch uit dat de koopkracht van de overheid niet omhoog gaat door hogere lonen?
  vrijdag 10 januari 2020 @ 11:34:28 #53
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_190961655
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 11:31 schreef Hanca het volgende:

[..]

Tja, heb je daar bewijs voor. Want ik heb afgelopen haar echt meer over gehouden per maand (ongeveer dat wat het CBS berekende). Dit jaar is nog onduidelijk, natuurlijk.
Heb je dat wat je overgehouden hebt ook naast je vaste lasten gelegd? Zorg, verzekeringen, huur, gas en licht? Dat is je bewijs.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
  vrijdag 10 januari 2020 @ 11:36:03 #54
384435 klappernootopreis
pi_190961668
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 11:32 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Maar ik leg toch uit dat de koopkracht van de overheid niet omhoog gaat door hogere lonen?
Wij ZIJN deel van de overheid. ZIJ zitten er omdat WIJ ze op die positie hebben gezet.
Macroeconomie is deel van die overheid.
  vrijdag 10 januari 2020 @ 11:37:35 #55
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_190961686
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 11:32 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Tuurlijk gaat dat wel omhoog, ondanks dat ze dan ambtenaren meer moeten betalen. Er komt dan meer belasting binnen en de loongroei in Nederland is te laag (nee, dat is niet bepaald een controversieel idee).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_190961694
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 11:34 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

Heb je dat wat je overgehouden hebt ook naast je vaste lasten gelegd? Zorg, verzekeringen, huur, gas en licht? Dat is je bewijs.
Ja, want dat hou ik maandelijks bij. Zoals gezegd: ik hield meer over.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 10 januari 2020 @ 11:39:04 #57
384435 klappernootopreis
pi_190961701
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 11:38 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, want dat hou ik maandelijks bij. Zoals gezegd: ik hield meer over.
En je hebt nog geen visite van de FIOD gehad?
pi_190961764
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 11:39 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

En je hebt nog geen visite van de FIOD gehad?
Wat een onzin, het is gewoon zo dat een heel deel van Nederland er in koopkrachg in vooruit is gegaan in 2019. Nee, niet iedereen. Maar ja, wel een heel deel. En nee, ook geen enorme bedragen, maar voor een gezin als dat van mij dat zo'n 50 euro per week te besteden heeft toch een substantieel stuk, aangezien het wat ruimte geeft om wat te sparen.
  vrijdag 10 januari 2020 @ 11:48:16 #59
384435 klappernootopreis
pi_190961818
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 11:44 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wat een onzin, het is gewoon zo dat een heel deel van Nederland er in koopkrachg in vooruit is gegaan in 2019. Nee, niet iedereen. Maar ja, wel een heel deel. En nee, ook geen enorme bedragen, maar voor een gezin als dat van mij dat zo'n 50 euro per week te besteden heeft toch een substantieel stuk, aangezien het wat ruimte geeft om wat te sparen.
Zolang er grote groepen zijn in Nederland, Wahjong, arbeidsongeschikten, ZZPers, die niet meedelen met de "koopkrachtgroep" en worden belaagd door deurwaarders mag je als overheid niet gezapig en tevreden zijn over je zelf.
pi_190961996
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 11:36 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

Wij ZIJN deel van de overheid. ZIJ zitten er omdat WIJ ze op die positie hebben gezet.
Macroeconomie is deel van die overheid.
Ja. En er bestaat een vicieuze cirkel tussen lonen en inflatie. Hogere lonen => meer inflatie => zelfde koopkracht.
Het is niet dat het geld er bijgedrukt wordt ofzo.

En ja, als de koopkracht niet stijgt heb je niets aan meer belastingen.

Lonen omhoog => Bedrijven betalen hogere lonen => Bedrijven moeten nog steeds winst maken => Bedrijven doen daarom de prijzen van producten omhoog => Consumenten kopen deze producten voor een hogere prijs => De koopkracht is hetzelfde als voor de loonstijging => Consumenten klagen over koopkracht => We beginnen weer vooraan.

Lonen omhoog levert in geld wel hogere belastingen op, maar er kan niet meer voor gekocht worden. En dus heeft het geen nut om de lonen omhoog te doen met het doel hogere belastingopbrengsten.
pi_190962241
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 11:48 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

Zolang er grote groepen zijn in Nederland, Wahjong, arbeidsongeschikten, ZZPers, die niet meedelen met de "koopkrachtgroep" en worden belaagd door deurwaarders mag je als overheid niet gezapig en tevreden zijn over je zelf.
Nee, gezapig en tevreden is nooit een houding die geschikt is voor de overheid. Maar doen alsof alles kommer en kwel is momenteel is ook onzin. Ja, er zijn mensen die het minst verdienen, maar die zijn er altijd.
pi_190962324
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 11:59 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Ja. En er bestaat een vicieuze cirkel tussen lonen en inflatie. Hogere lonen => meer inflatie => zelfde koopkracht.
Het is niet dat het geld er bijgedrukt wordt ofzo.

En ja, als de koopkracht niet stijgt heb je niets aan meer belastingen.

Lonen omhoog => Bedrijven betalen hogere lonen => Bedrijven moeten nog steeds winst maken => Bedrijven doen daarom de prijzen van producten omhoog => Consumenten kopen deze producten voor een hogere prijs => De koopkracht is hetzelfde als voor de loonstijging => Consumenten klagen over koopkracht => We beginnen weer vooraan.

Lonen omhoog levert in geld wel hogere belastingen op, maar er kan niet meer voor gekocht worden. En dus heeft het geen nut om de lonen omhoog te doen met het doel hogere belastingopbrengsten.
Dat is natuurlijk niet helemaal 1 op 1 zo (veel producten die we kopen komen minstens deels uit het buitenland). Het is wel praktisch 1 op 1 dat belastingverhogingen voor bedrijven door consumenten moeten worden betaald, daarom is dat verschil tussen 'bedrijfsleven betaalt of burger betaalt' een puur semantische.
pi_190962329
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 11:11 schreef klappernootopreis het volgende:
Die koopkracht wordt ook niet verbeterd als je als overheid nutsbedrijven afstoot en daar dan geen controle meer op heeft mbt tarieven. Hopen dat marktwerking een reducerend effect heeft op dit soort bedrijven is een utopie gebleken.
Die (kale) tarieven zijn door de bank genomen allemaal gedaald - met post als enige uitzondering met een duidelijk aanwijsbare reden.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_190962461
Ten opzichte van het gemiddelde inkomen in Europa staat Nederland slechts 3 plaatsen daar boven. Dat haal je ook niet meer in in de komende jaren. Zeker niet als deze 16 miljard via belastingen binnenhalen op de werkende burger wordt verwerkt.

Ik denk dat de overheid er op gokt om net iets boven dat EU gemiddelde te blijven hangen.

https://pbs.twimg.com/media/DtebTvoWsAA_w_O.jpg

[ Bericht 12% gewijzigd door cempexo op 10-01-2020 13:05:30 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  vrijdag 10 januari 2020 @ 13:41:53 #65
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_190963319
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 12:31 schreef cempexo het volgende:
Ten opzichte van het gemiddelde inkomen in Europa staat Nederland slechts 3 plaatsen daar boven. Dat haal je ook niet meer in in de komende jaren. Zeker niet als deze 16 miljard via belastingen binnenhalen op de werkende burger wordt verwerkt.

Ik denk dat de overheid er op gokt om net iets boven dat EU gemiddelde te blijven hangen.

https://pbs.twimg.com/media/DtebTvoWsAA_w_O.jpg
Alsof de landen die daar in de top staan lage belastingen kennen. Nee dus.

Jouw Denemarken kent hoge belastingen. Dat is een feit. Vervolgens kun je stellen dat de belastingmix voor de normale burger voordelig in elkaar steekt maar dat is het dan wel.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_190963361
Gewoon de AOW afschaffen. Je betaalt er toch geen premie voor en het was alleen bedacht voor de arme oudjes na de Tweede Wereldoorlog
pi_190963609
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 13:41 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Alsof de landen die daar in de top staan lage belastingen kennen. Nee dus.

Jouw Denemarken kent hoge belastingen. Dat is een feit. Vervolgens kun je stellen dat de belastingmix voor de normale burger voordelig in elkaar steekt maar dat is het dan wel.
Belastingen kun je niet hoog of laag noemen. Je moet kijken wat je als particuliere investeerder in de maatschappij netto in je hand hebt om te besteden. Als ik terug zou gaan naar NL dan ben ik plm 30-35% meer netto geld kwijt om daar te leven zoals ik hier leef.

Een contra voorbeeld DK vs NL is het kopen van een woning. De woningen zijn hier 2x zo groot op eigen grond van gem 2000 m2 en 80% staat vrij. De prijs is de helft van die in NL

Mijn hypotheekrente is negatief, dwz ik leen geld en krijg rente toe, thans -0,5% op jaarbasis. Mijn vermogen stijgt daardoor steeds fors. Mijn pand is 30 meter diep en 20 meter breed op 5000 m2 grond.

Voorbeeld: dit pand zal uiteindelijk weggaan rond de 275.000 E .Op de foto klikken en daarna rechts op de pijltjes drukken voor meer foto's. https://www.edc.dk/alle-b(...)34b/?sagsnr=69503487

Dit pand gaat wel weg voor plm 175.000 E
https://www.nybolig.dk/villa/6900/adelvej/101384/6477

[ Bericht 4% gewijzigd door cempexo op 10-01-2020 14:10:43 ]
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_190964296
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 13:45 schreef Pandacem het volgende:
Gewoon de AOW afschaffen. Je betaalt er toch geen premie voor en het was alleen bedacht voor de arme oudjes na de Tweede Wereldoorlog
Heuj, nog een keer zo'n lekker ondoordachte oneliner. Daar hebben we niets aan. Noem dan een vervanging, een goede reden waarom, wat de nadelen zijn, en welke voordelen daar tegen op wegen.

Ik kan ook zeggen dat we per direct alle belastingen moeten afschaffen, dat iedereen zelf alles maar bekostigt. Maar we weten allebei dat dat gewoon niet realistisch is
pi_190965275
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 14:47 schreef Jantje2k het volgende:

[..]

Heuj, nog een keer zo'n lekker ondoordachte oneliner. Daar hebben we niets aan. Noem dan een vervanging, een goede reden waarom, wat de nadelen zijn, en welke voordelen daar tegen op wegen.

Ik kan ook zeggen dat we per direct alle belastingen moeten afschaffen, dat iedereen zelf alles maar bekostigt. Maar we weten allebei dat dat gewoon niet realistisch is
Oudjes hebben geld genoeg, volgens de cijfers van het cbs een geschat vermogen van een ton exclusief huis. En dan krijgen ze ook nog aow zonder er premier voor betaalt te hebben.

Mochten ze geen vermogen hebben dan kunnen ze altijd recht hebben op de participatiewet. Het is een beetje dubbelop om de kas van de staat te drukken met meer zorgkosten en een aow uitkering, door de toenemende vergrijzing.

Deze discussie hebben we trouwens al een keertje gevoerd zie ik.
pi_190965424
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 januari 2020 16:03 schreef Pandacem het volgende:

[..]

Oudjes hebben geld genoeg, volgens de cijfers van het cbs een geschat vermogen van een ton exclusief huis. En dan krijgen ze ook nog aow zonder er premier voor betaalt te hebben.

Mochten ze geen vermogen hebben dan kunnen ze altijd recht hebben op de participatiewet. Het is een beetje dubbelop om de kas van de staat te drukken met meer zorgkosten en een aow uitkering, door de toenemende vergrijzing.

Deze discussie hebben we trouwens al een keertje gevoerd zie ik.
De discussie hebben we al gevoerd, maar jij begon er opnieuw mee, door dezelfde oneliner erin te gooien.

Ouderen hebben wel betaald aan premie, hoewel dat minder was dan jongeren nu betalen. Participatiewet slaat nergens op. Mensen van 60 hebben nu al moeite met het vinden van een baan, hoe denk je dat 75-jarigen een baan gaan vinden?

AOW versoberen zou overwogen moeten worden, maar afschaffen is gewoon geen optie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')